2.1. 2014 Ladislav Černý

Test: Dacia Dokker Van 1.5 dCi/66 kW - Top do čtvrt milionu

 

Dacia opět vstoupila na trh užitkových vozidel, a to s modelem Dokker Van. Vyzkoušeli jsme nejlepší provedení s velmi příjemnou cenovkou.

Dacia již ve vodách užitkových vozidel v Česku rozvířila vodu před více než čtyřmi roky. Od sedanu Logan přišly do prodeje verze Van a Pick-up. Zejména Van sklidil v roce 2009 velký úspěch s 293 registracemi, Pick-up si pořídilo 169 klientů. V následujícím roce ještě více vzrostla poptávka po provedení Logan Van. Pak již začal zájem o užitkové Dacie klesat, a proto přišla novinka postavená na základě loni představeného moderního modelu Lodgy.

Dvě nosnosti

Užitková řada Dokker používá podvozkovou platformu Lodgy, ale s dvěma zadními nápravami a pružinami – užitečnými hmotnostmi 600 nebo 750 kg. Importér vložil dvě nosnosti do dvou výbav, tudíž základní úroveň Access disponuje 600 kg a štědřejší Ambiance 750 kg. V cenovém rozdílu 25 000 korun bez daně má Ambiance proti Accessu ještě například patnáctipalcová kola, boční ochranné lišty, airbag spolujezdce, elektricky stavitelná vnější zrcátka včetně vyhřívání, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektricky stavitelná přední okna. Pro zájemce o základní výbavu Access a větší užitečné zatížení 750 kg není v ceníku příplatková položka.

Vrcholná verze

Jak již naznačuje titulek, vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi Access s turbodieselem 1.5 dCi/66 kW za 234 900 Kč bez DPH. V případě koupě bychom neváhali doplatit 12 000 korun za klimatizaci a tři tisíce za výškově stavitelné položky: volant, sedadlo řidiče a bezpečnostní pásy. Při převozu těžších břemen by se vyplatil i plastový kryt podlahy za dva tisíce.

Pouze předělané Lodgy?

Letmým pohledem by se mohlo jevit pravděpodobné, že Dacia pouze jemně upravila osobní model Lodgy a velmi levně vyprodukovala další řadu. Pravda na tomto prvním dojmu však není. Jednak lze hned vidět zvětšenou výšku Dokkeru o 127 mm pro nabídku objemného ložného prostoru se štítkem 3,3 m3. Máte zájem o střešní ližiny? Opět jiné než u Lodgy. Přístrojová deska? V základních rysech je z osobního modelu převzatá, ale co ten velký odkládací prostor v horní části před spolujezdcem šikovně rozdělený do dvou sektorů? Ten Lodgy nemá.

Rumunský výrobce si nevytyčil laciný cíl nabídnout nový model za co nejnižší přestavbové náklady, ale užitkový Dokker vybavil bočními posuvnými dveřmi, což je pro profesionální využití modelu rozhodující. Dacia tím odstranila největší výtku, která směřovala na dříve prodávaný model Logan Van. Šířka bočního vstupu do nákladového prostoru dosahuje v dolní polovině slušných 72 cm, v horní části 83 cm a na výšku 110 cm. To stačí k pohodlnému přístupu osobou, ale ne k nakládání europalety. Tento přístup je umožněn ze strany spolujezdce, boční posuvné dveře na levé straně nelze v Česku pořídit ani za příplatek. Strategie importéra je v tomto ohledu jasná – zájemců o levé posuvné dveře by bylo tak málo, že by se vůbec nevyplatilo s touto variantou přicházet.

Ojetina, či nové?

Dokker Van cenovou hladinou přímo konkuruje použitým malým dodávkám ostatních výrobců. Když k novému Dokkeru připočteme tříletou záruku na celý vůz, pak střednědobá cenová kalkulaci ojetiny vůči novému Dokkeru vychází jednoznačně ve prospěch Dacie. Český importér si je této výhody dobře vědom, proto rozšiřuje během letošního roku třicet prodejních míst na padesát.

Za volantem

Nalézt optimální polohu na místě řidiče se nám zcela nepodařilo. Díky výškově stavitelnému volantu i sedadlu jsme si nepřipadali jako v minulosti, ale pracoviště řidiče Dokkeru bylo postaveno spíše pro menší než konfekční postavy o délce 180-185 cm. Od ložného prostoru nás oddělovala plechová přepážka s oknem, takže nad nákladem jsme měli dobrý přehled. K jeho upevnění sloužilo šest kotvicích ok, před poškozením plechové podlahy a jejím rezavěním chránil příplatkový plastový kryt.

Při přejezdu nerovností byla výhodou světlá výška 189 mm, které konkurenční vozy nedosahují, ale vyšší těžiště a obyčejná tuhá zadní náprava způsobovaly menší jistotu v zatáčkách. Užitkový vůz není na závodění, což u Dokkeru s tvrdším odpružením platilo dvojnásob.

Při naložení testovacího automobilu 600 kg se každé přejetí nerovnosti vozovky silně projevovalo. Svařovaná, nikoliv bodovaná karoserie vozu dostávala pořádně zabrat. Zvětšené užitečné zatížení z 600 na 750 kg testovaného vozu se projevilo pouze úpravou zadní nápravy, ale bez posilujícího zásahu do skeletu vozu.

Silák

Pod kapotou se nacházel silnější z turbodieselů 1.5 dCi/55/66 kW. Agregát s nedávnou přepracovaným vstřikováním a dalšími úpravami šlapal jako hodinky a v průběhu celého testu si vzal jen 4,6 l/100 km. Na kratších trasách je vhodné jej kvůli vypálení filtru pevných částic projet po dálnici, aby kvůli případné snaze vypálit filtr s velkým množstvím sazí nedocházelo k zbytečnému zvětšení množství vstřikované nafty, aby bylo dosaženo vyšší teploty výfukových plynů.

Plusy

  • Vynikající cena
  • Velký přepravní objem
  • Nízká nákladová hrana

Minusy

  • Svařovaná karoserie
  • Europaletu jen podélně

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.5 dCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1461
Vrtání x zdvih (mm) 76 x 80,5
Kompresní poměr 15,5 : 1
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 66/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 200/1750
Emise CO2 (g/km) 118
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l) 5,2/4,1/4,5
Délka/šířka/výška (mm) 4363/1751/1847
Rozvor (mm) 2810
Pohotovostní hmotnost (kg) 1189
Celková hmotnost (kg) 1959
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 630
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1200
Objem nákladového prostoru (m3) 3,3
D/š/v nákl. prostoru (mm) 1900/1400/1226
Šířka mezi podběhy (mm) 1130
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,9
Nejvyšší rychlost (km/h) 162
Objem nádrže paliva (l) 50
Základní cena (Kč bez DPH) 234 900
Spolupracujeme s TipCars.com
Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové

Řecko obdrželo tři závazné nabídky na většinový podíl v…

Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací

Od prvního letu legendárního nadzvukového letounu…

Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

 
 

Přidat názorDiskuse: Test: Dacia Dokker Van 1.5 dCi/66 kW - Top…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo? Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo?

Dacia pokračuje v modernizaci své modelové řady. Nyní…

Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři

Dacia Dokker s nákladovým objemem 3,3 m3 je levným vozem…

 



 
Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tachometr nestíhá…

Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tacho nestíhá…

Dnes 13:19

Na internetu se začínají objevovat první recenze Bugatti Chiron. A v souvislosti s nimi i některá velmi zajímavá videa…




Blesk.cz

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si proto k teroru vůz?

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si…

Khalid Masood (†52), který ve středu vraždil v centru Londýna, býval dobrým a oblíbeným studentem. Štěstí měl i…

 

iSport.cz

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za přihraný pád o část platu

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za…

Útočník hokejistů Liberce Dominik Lakatoš přijde o deset procent ze základního měsíčního platu kvůli přihranému…

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří vydrží hodně

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří…

Viděl tu svoji partu vousatých, šťastných a vyšťavených Pirátů a musel před ní smeknout: „Jsem na kluky pyšný.…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…