Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster 1,6 4x4 vs. Suzuki SX4 1,6 4WD – Levně do (skoro)terénu

Aleš Jungmann
Diskuze (67)
Dacia Duster cloumá s klientelou levných SUV poměrně mohutně, ale má vůbec smysl vydávat se do neznáma, když za stejné peníze dostanete osvědčenou japonskou klasiku?

Postavili jsme proti sobě dvě benzinové šestnáctistovky, které pro nás nebyly novinkou - ostatně test obou z vozů jsme vám již před časem přinesli. Jaké má tedy toto srovnání smysl? Prvotní motivací byly velmi podobné ceny. Dacia je známá svou agresivní cenovou strategií, ale Suzuki hbitě zareagovalo a svou SX4 nabídlo za velmi podobné peníze. Jakou čtyřkolku tedy dnes za svých 350 tisíc dostanete u Dacie a jakou u Suzuki?

Exteriér

Když vidíte oba dva vozy na jedné fotografii, asi nemusíme nic dodávat – Dacia byla navrhována s velkým důrazem na „silácký off-road design“. Jejím designovým jazykem jsou proto sebevědomě široké boky a pohled tvrďáka. Před časem jsme při našem redakčním provozu náhodou postavili vedle sebe Duster a Porsche Cayenne a menší Dacia rozhodně nevypadala vedle velikého luxusního SUV nikterak ušlápnutě.

To Suzuki sází na jemnější, uhlazenější design, který se do městské džungle hodí přeci jen o něco lépe. Navíc se nám díky tvaru karoserie při parkování o něco lépe odhadovalo, kde SX4 začíná a kde končí.

Co se nám na exteriéru Suzuki líbí je důsledné (a přitom nikterak nápadné) oplastování kolem celého vozu. Pokud bychom si ale měli vzít jeden z vozů na víkendové toulky krajinou, sáhli bychom po Dusteru, který přeci jen vypadá méně křehce a nemáte s ním (resp. o něj) v terénu strach. Pro rumunský vůz hovoří i vyšší světlá výška 210 mm oproti 190 mm u SX4. Kratší převisy i rozvor znamenají lepší obratnost SX4.

Motory a spotřeba

Oba dva benzinové čtyřválce s čtyřventilovou technikou se s vyšší stavbou vozů při dálničních rychlostech viditelně perou a ani jeden z nich nemůžeme s klidným srdcem doporučit pro dlouhé dálniční výlety vysokými rychlostmi.

Překvapivě je na tom o něco lépe Suzuki, ačkoliv má k dispozici pouze pětistupňovou manuální převodovku. Díky těžšímu zpřevodování při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň točí motor 2500 min-1 a při rychlosti 130 km/h jen 3300 min-1. Suzuki si v těchto režimech řekne o 5,9 l na 100 km, resp. 8,5 l benzinu na 100 km. Průměrná spotřeba po testu byla 6,5 l/100 km.

To Dacia má svou šestistupňovou převodovku poskládanou více do rychla, a tak šestka ve srovnání se Suzuki mnoho paliva neušetří. Průměrná spotřeba během testu se pohybovala okolo 8,5 litru na 100 km, což je znatelně více než u Japonce. Dostat se pod 7 l/100 km je v reálu velmi obtížné, na dálnici ve 130 km/h odběr benzinu roste k 9,5 l/100 km, v tomto režimu pracuje motor se 4200 min-1 což je o 900 min-1 více než u Suzuki na pětku (!).

To s sebou přináší nejen větší spotřebu paliva, nýbrž i nadměrný hluk. Na tlumících materiálech se totiž šetřilo a tak to na palubě Dusteru jedoucího rychlostí 130 km/h hučí jako v úle. Hluková hladina uvnitř Dusteru je ve všech jízdních režimech podstatně vyšší než v SX4, čímž se také dostáváme k hodnocení obou agregátů.

suv dacia suzuki duster testy srovnavacitesty suv dacia suzuki duster testy srovnavacitesty
 

Možná si říkáte, že dvě zážehové šestnáctistovky se čtyřventilovým rozvodem se nemohou projevem příliš lišit, ale srovnání ukázalo, že je to omyl. Cosi naznačují rozdílné výkonnostní parametry, ale nejvíce zarážející je propastná odlišnost v kultivovanosti obou agregátů.

Suzuki nabízí dobře utlumený, příjemně znějící motor o nejvyšším výkonu 88 kW při 6000 min-1 a točivém momentu 156 Nm při 4400 min-1. Suzuki má k dobru vyspělé variabilní časování ventilového rozvodu a pečlivější uložení motoru v karoserii.

Dacia dostala hlučnější agregát o nejvyšším výkonu 77 kW při 5750 min-1 a točivém momentu 148 Nm ve 3750 min-1. Její motor se chová téměř jako dvouventil, tedy nabízí dostatek síly v nižších a středních otáčkách přičemž nad výlety do poslední třetiny otáčkoměru příliš nejásá. Díky převodovce stavěné „do lehka“ je tedy možné až do 100 km/h s úspěchem využívat slušný zátah motoru v nižších otáčkách, při rychlejší jízdě se ale vytáčení motoru tak jako tak nevyhnete. A akustický komfort tím logicky trpí.

Jízda

Duster je možná Dacie s nejlepšími jízdními vlastnostmi, ale to neříká nic o tom, jak si vede ve srovnání s konkurenty. Po konfrontaci se Suzuki je zřejmé, že Rumun bude i zde hrát druhé housle.

V Suzuki cítí řidič lepší propojení s vozem, Duster na povely volantem reaguje tupěji a bez větší odezvy do řízení. Při jízdě po špatné vozovce působí Dacia s velkými rozchody a rozvorem stabilněji, ale díry, kterým se nevyhnete, vám auto naservíruje rázy skrze volant jako v žádném jiném autě.

suv dacia suzuki duster testy srovnavacitesty suv dacia suzuki duster testy srovnavacitesty
 

Ani SX4 samozřejmě není žádný okreskový král, technikům se ale podařilo naladit vůz výrazně lépe. Lepší je i kulisa řazení, zde ale Duster (překvapivě?) o mnoho nezaostává.

Bodíky navíc si Suzuki odnáší také za tužší karoserii (páté dveře Dacie na nerovnostech povrzávaly) a za menší náklony v zatáčkách.

Slušný jízdní komfort v Dusteru je zajištěn „balonovými“ šestnáctipalcovými pneumatikami o rozměru 215/65, což je oproti 205/60 R16 na SX4 znatelný rozdíl – průměr obou kol se zde výrazně liší (685 vs. 640 mm u SX4).

Doplňme, že Duster na rozdíl od Suzuki spoléhá na plnohodnotnou rezervu a je tak o něco lépe „vyzbrojen“ pro delší výlety mimo civilizaci.

Systémy pohonu všech kol jsou u obou vozů z provozního hlediska velmi podobné.

Interiér

Ač to tak nevypadá, zvenku široký Duster nabízí vpředu znatelně méně místa v oblasti loktů. V Suzuki jsme naměřili 1450 mm, zatímco u Dusteru jen 1410 mm, na zadních sedadlech je situace až na pár milimetrů shodná.

V Dacii jsou na tom ve srovnání se Suzuki lépe cestující na zadních sedadlech, ti mají totiž více prostoru pro kolena a znatelně lépe se na zadní sedadla nastupuje. Na delší cesty je proto Duster pro čtyři dospělé, alespoň co se vnitřního prostoru týče, vhodnější. Prostoru nad hlavou je v obou vozech dostatek vpředu i vzadu.

Zpracování obou interiérů se od sebe velmi liší. Duster sází na odolný „off-road-look“, Suzuki se naopak snažila vnitřek SX4 přiblížit co nejvíce klasickým automobilům s vyšší stavbou karoserie.

Záplava tvrdých plastů v Dusteru asi nikoho neohromí svým designem, rozhodně ale neurazí strukturou svého povrchu a dobrým slícováním. K největším neduhům Dusteru patří rozmístění ovládacích prvků, které neodpovídá ergonomickým požadavkům současnosti. Tak například ovládání klimatizace a ventilace najdeme až ve spodní části středové konzoly, ovladač elektrického nastavování zpětných zrcátek je neprakticky ukrytý pod madlem ruční brzdy. Nepříjemné je použití tvrdého plastu na výplně dveří, pohodlně si tak loket neopřete. Od řidiče vyosená řadicí páka jen dokresluje nepříliš dobrý dojem z vnitřku Dacie.

suv dacia suzuki duster testy srovnavacitesty suv dacia suzuki duster testy srovnavacitesty
 

Suzuki působí mnohem propracovanějším dojmem, boduje jak ergonomií, tak lepšími použitými materiály. Nabídne i lepší sedadla s příjemně tuhými sedáky.

U obou vozů vidíme rezervy zejména v ergonomii posazu. Řidič nemá k dispozici podélně stavitelný volant, výškové seřízení je jen v omezeném rozsahu. Uspořádání řidičova pracoviště v Suzuki je ale přeci jen přirozenější.

Výhled z obou SUV je celkově dobrý, oba ale mají své slabé místo – u Suzuki to je výhled šikmo vpřed, u Dacie zase šikmo vzad.

Zavazadelník

Tento odstavec má jasného vítěze – Dacii Duster. Uznání je zde zcela na místě, Duster v tomto ohledu bez problémů asijského konkurenta poráží. Nákladová hrana je shodně 800 mm nad zemí, ložná délka zavazadlového prostoru u Dacie Duster až 1800 mm určitě každého majitele potěší.

Suzuki se může pochlubit pouze o zanedbatelný centimetr větší šířkou kufru a také jeho větší vnitřní výškou.

V reálu je ale zavazadelník Dusteru s podlahou v rovině s nákladovou hranou o veliký kus praktičtější.

Díky systému odklápěcích sedáků v Suzuki můžete vytvořit kratší, zato však v podstatě rovnou podlahu.

Rozměry zavazadelníku Dacia Suzuki
Délka u dna min/max [mm] 930/1800 660/1100
Nejmenší šířka [mm] 1000 1010
Výška po kryt/po strop [mm] 440/740 540/880
Výška prahu od země [mm] 800 800

Výbava a cena

A jsme v rozhodující části srovnávacího testu – zde se totiž do hry přimíchá i výbava a konečná cena, což je v tomto segmentu mimořádně důležitý parametr.

Proti Suzuki SX4 1,6 ve výbavě GL/AC Plus 4WD (akční cena 349.900,- Kč) jsme postavili podobně vybavený Duster.

V seznamu výbavy SX4 nechyběla klimatizace, hliníkové disky kol, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, mlhovky, dálkově ovládané centrální zamykání či rádio s CD a MP3 (8 repro). Tuto, pro pohon všech kol základní výbavu, Dacia přibližně vyrovnává výbavovým stupněm Arctica s cenou...ano, tušíte správně, magických 349.900,- Kč.

Dacia nenabízí hlavové airbagy ani za příplatek, je také nutné připlatit si 9 tisíc Kč za hliníková kola a 7 tisíc za rádio s CD a MP3 (4 reproduktory). Škoda, že stabilizační systém ESP nelze dokoupit (v dané výbavě a motorizaci) ani k jednomu z vozů. Do dražších výbav SX4 se ale ESP dodává, do zážehových Dusterů však ne.

Více ke srovnání obou vozů řekne tabulka, my jen dodejme, že zatímco Suzuki můžete mít doma prakticky okamžitě, na Duster si počkáte minimálně půl roku.

Ceny a výbava [Kč] Dacia Suzuki
Model Duster 1,6 SX4 1,6
Výbava Arctic 4x4 GL/AC Plus 4x4
Základní cena 349.900,- 349.900,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy - S
ABS S S
Stabilizační systém - -
Manuálně regulovaná klimatizace S S
Automaticky regulovaná klimatizace - -
Autorádio s CD a MP3 7.000,- S
Tónovaná skla S S
Metalický lak 9.000,- 11.000,-
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu 3.000,- -
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S S
Kola z lehkých slitin 16" 9.000,- S
Mlhové světlomety S S
Vyhřívání předních sedadel - S
Palubní počítač S S
Kožený volant a hlavice řadicí páky 3.000,- -
Tempomat - -

Kdo je tedy vítězem? Podaří-li se vám rozhodnout se do vyprodání zásob u Suzuki (sleva 45 tisíc Kč; běžná cena modelu je 394.900,- Kč), pak se jazýček vah dosti výrazně přehoupne k SX4 – je modernější, kultivovanější, nabídne menší spotřebu a pokud vám až tolik nezáleží na objemu zavazadelníku a místě na zadních sedadlech, nemá Dacia protiargument.

Ačkoliv je rumunský vůz bezpochyby králem v kategoriích impozantní vzhled (je to opravu „kus“ auta), Suzuki je v mnoha ohledech v cenové hladině 350 tisíc korun jednoduše lepším vozem.

Dacii Duster 1,6 16V 4x4 zapůjčil k testu dovozce, Suzuki SX4 1,6 VVT 4WD zapůjčil pražský dealer Suzuki Charouz.

suv dacia suzuki duster testy srovnavacitesty suv dacia suzuki duster testy srovnavacitesty
 

Dacia Duster

První cena vozu 259.900,- Kč (Duster Access, 1,6 16V 4x2, 77 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 259.900,- Kč (Duster Access, 1,6 16V 4x2, 77 kW)
Základní cena testovaného vozu 349.900,- Kč (Duster Arctica, 1,6 16V 4x4 , 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 358.900,- Kč (Duster Arctica, 1,6 16V 4x4 , 77 kW)

Plusy

  • Jednoduchá řešení na karoserii i v interiéru
  • Velikost a využitelnost zavazadelníku
  • Rozměry a úroveň sezení vzadu
  • Snazší nastupování dozadu
  • Plnohodnotná rezerva
  • Off-road design - vizuální šířka exteriéru
  • Šestistupňová převodovka
  • Kapota motoru s plynovou vzpěrou (ale bez zvukové izolace)
  • Větší délka zavazadelníku, včetně ložné plochy po sklopení
  • Podélný prostor uvnitř vpředu i vzadu

Minusy

  • Jen velmi málo kontaktu mezi řidičem a automobilem, tupé reakce auta na povely řidiče
  • Hlučný motor
  • Velké ovládací síly na brzdovém pedálu
  • Řízení s rázy od kol, volant příliš vpředu
  • Špatná ergonomie sezení, nevhodné tvarování přístrojové desky, vyosení řadicí páky v poloze neutrál
  • Velká vnější šířka neodpovídá vnitřní šířce – design spolykal centimetry
  • Slabá standardní výbava, mnoho položek zcela nedostupných
  • Jen výškové nastavení volantu

Suzuki SX4

První cena vozu 269.900,- Kč (SX4 GA 4x2, 1.5 VVT, 82 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 349.900,- Kč (SX4 GL/AC Plus 4x4, 1,6, 88 kW)
Základní cena testovaného vozu 349.900,- Kč (SX4 GL/AC Plus 4x4, 1,6, 88 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 349.900,- Kč (SX4 GL/AC Plus 4x4, 1,6, 88 kW)

Plusy

  • Větší vnitřní šířka vpředu (1440 mm)
  • Lepší poloha řidiče za volantem
  • Kultivovanost v ovládání a jízdním projevu
  • Tichý a výkonný motor
  • Agilnější jízdní vlastnosti, lepší jízdní pohodlí
  • Nižší spotřeba
  • Ovládání jako v osobním autě
  • Tišší interiér za všech okolností
  • Tužší karoserie
  • Hodnotněji působící interiér
  • Lepší sedadla
  • Snazší manévrování v terénu díky kratšímu rozvoru
  • Důkladné oplastování celého obvodu karoserie
  • Lepší bezpečnostní i komfortní výbava

Minusy

  • Menší, kratší a hůře využitelný zavazadelník
  • Méně místa vzadu, obtížnější nastupování kratšími dveřmi
  • Málo působivý vzhled, SX4 nevypadá silácky, máte o něj současně větší strach v terénu
  • Jen dojezdová rezerva
  • Jen výškové nastavení volantu
  • Jen pětistupňová převodovka
Aleš Jungmann
Diskuze (67)
Model Suzuki SX4 1.6 VVT 4x4 Dacia Duster 1,6 16V 4x4
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000 77 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 156 / 4400 148 / 3750 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5 12.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.5 / 6.5 10.4 / 7 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 1045 408 / 1570
Objem nádrže (l): 50 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1255 / 430 1250 / 550
Rozměr pneu: 205/60 R16 215/65 R16
Suzuki SX4 1.6 VVT 4x4
Dacia Duster 1,6 16V 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4150 4315
b) šířka (mm): 1755 1822
c) výška (mm): 1605 1695
d) rozvor (mm): 2500 2673
e) rozchod vpředu (mm): 1500 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1495 1567
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050 907
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970 895
k) šířka vpředu (mm): 1450 1411
l) šířka vzadu (mm): 1445 1438
délka sedáku vpředu (mm): 500 470
délka sedáku vzadu (mm): 490 460
výška opěradla vpředu (mm): 630 600
výška opěradla vzadu (mm): 620 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano ano
4. 7. 2018 14:07
Re: Duster vs. co?
Přidávám se k vám při hledání alternativ k Dusteru.
Pro dokreslení, bydlíme v 750 m.n.m. Když už se v zimě kolem silničáři projedou, jenom s radlicí, občas zapnou posyp. Příjezd na pozemek ke garáži má převýšení dva a půl metru na patnácti metrech. Se dvěma, třemi centimetry sněhu k nám vyjedou jenom čtyřkolky. Topíme dřevem, potřebuji tažné a vozík tak, abych dojel při samotěžbě co nejblíž k místu, kde se porcuje dřevo a potom to lesními cestami a přes louky dovezl domů. Cca dvakrát do roka výlet k rodičům (>400 km na Moravu). Do práce to máme z kopce 12 km, takže benzín, protože nafta by se ani nezahřála. Máme teď dvě auta (14 let starý Partner, 6 let starý Fluence). Ani jedno do těch kotárů není. Držet dvě auta je finanční luxus. Koupit ojetinu, u které nevím, jak s tím kdo jezdil nemám moc odvahu. Cena je samozřejmě až na "prvním" místě, ale nablýskaný metrosexuál, který se bojí projet kolem pařezů je k ničemu. Na druhou stranu X set kilometrové výlety se také v průběhu roku vyskytnou a když člověk přijede do města nechce být za úplného "sedláka" co vozí jenom hnůj. A nemíním koupit auto na 4 roky. Když nové, počítám, že bude aspoň na 8+ let, ať se investice vyplatí.
Do čeho v takovém případě na našem trhu jít, když ne do Dusteru?
Avatar - petr164
18. 12. 2012 13:10
Re: Otázka přístupu
Stačí ho krmit E85...
Avatar - petr164
18. 12. 2012 13:08
Aha, čtyřkolky jezdí i po asfaltu!
Tak tohle je opravdu rána mezi oči. Pokud testuji čtyřkolku zjevně do nepohody, nikoli na asfaltovou pistu, pak budu za totálního tydýta, když budu testovat jízdu jen na silnici. Pane autore, jste tydýt jako vyšitý! Nebo že by obvyklý Charouzův způsob "spolupráce"? Což ale vyjde na stejno...
30. 10. 2012 16:47
Rozměry???
Vypadá to, že vaše testovaná SX4 byla nafukovací...
Co já jsem našel technická data, tak:

i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1005 (nikoli1050)
k) šířka vpředu (mm): 1354 (nikoli 1450)
l) šířka vzadu (mm): 1341 (nikoli 1445)

Jedná se o šířky v ramenech, které jsou u Dacie tyto:

k) šířka vpředu (mm): 1387mm
l) šířka vzadu (mm): 1400mm
1. 5. 2012 22:43
To je čo?
To je čo za novú módu opakovane nás kŕmiť starými článkami??? To už fakt neviete, jak tento server ľuďom ešte viac zhnusiť?