Test Auto.cz

Dacia Lodgy 1,5 dCi – Levná, obrovská, dieselová

22.8. 2012
Verdikt
 

Východní Evropa (a nejen ta) má nový sen pro každý den: sedmimístné auto za cenu malého hatchbacku.

Úspěch značky Dacia nedává konkurenci spát. Sázka na auto postavené z výběhové techniky Renaultu, levně vyrobené v Rumunsku a obdobně levně nabízené nakonec i v západní Evropě zkrátka vyšla. A zatímco ostatní automobilky stále váhají, Dacia šlape dál. Po laciném sedanu Logan přišel obrovský kombík Logan MCV, hatchback Sandero a SUV Duster. Ale stále je kam růst, nejnověji to rumunsko-francouzský výrobce zkouší mezi velkoprostorovými vozy.

Model nazvaný Lodgy ale přináší do zavedeného konceptu několik novinek. Nevyrábí se v Rumunsku, ale v Maroku ve městě Tanger. Tamní výroba v nově postavené továrně je totiž ještě levnější. A technika už není ve všech případech výběhová. Naopak na vestavěnou dotykovou navigaci se ještě nezmohly ani mnohé věhlasnější automobilky s dražšími modely. A s vidinou blížící se normy Euro 6 to Dacia už dnes zkouší s downsizovaným turbomotorem 1,2 TCe (85 kW).

obrázek [600 x 365]  

My jsme si ale k prvnímu testu vybrali dieselový čtyřválec 1,5 dCi, konkrétně jeho silnější verzi se 79 kW výkonu a v kombinaci s nejvyšší výbavou Exception. To abychom vyzkoušeli, co všechno dokáže Lodgy nabídnout.

Design navržený bez designéra

Ano, tak nějak působí exteriér. Lodgy přijímá svojí úlohu bez zbytečných snah zaujmout. K několika výrazným prvkům patří chromovaná lišta mezi předními světly, dva prohnuté prolisy na jinak hladkých bocích a zvláštní tvar zadních světel. Jinak Lodgy zaujme hlavně neforemným bočním profilem.

obrázek [600 x 392]  

Karoserie působí větším dojmem, než jaká je realita. A to samé platí i pro interiér. Zásluhu na tom má velká prosklená plocha a jednoduché tvary, které nevystupují do prostoru pro cestující. Palubní deska sice neoslní svým designem, jednoduchý tvar v dvoubarevném provedení ale neurazí. Nakonec to není tak dávno, co jsme vídali něco podobného v autech amerického původu.

Na měkčené materiály musíme zapomenout a, co je horší, i na pořádné odkládací prostory. Na středovém tunelu najdeme jen minimalistické prohlubně. Situaci částečně zachraňují kapsy ve dveřích (předních i zadních) a polička před spolujezdcem. Cenné předměty můžete odložit leda do schránky před spolujezdcem nebo do kryté přihrádky v horní části palubní desky. Schovat tašku nebo bundu do zavazadlového prostoru také není jen tak – sedmimístná verze totiž nemá roletku.

obrázek [300 x 568] Další místa úspor mohou vyvolat údiv. Otáčkoměr je sebevědomě cejchovaný do sedmi tisíc – to aby byl zaměnitelný s benzinovým Lodgy. Místo tempomatu má auto jen omezovač rychlosti (ten přidává jeden bod v hodnocení bezpečnosti Euro NCAP). A ovládací prvky ze starších Renaultů se v zásadě usídlily náhodně tam, kde na ně zrovna zbylo místo. Kvalita zpracování levných dílů ale nepřipouští pochyby. Za jízdy v interiéru nic nevrže a kromě páček pro nastavování sklonu předních sedadel drží všechno pevně na svém místě.

MPV by nemělo být jen uvnitř objemné, ale i variabilní. A tady Dacia s ohledem na cenovku nezklame. Jediné, co nám opravdu schází, je podélný posuv druhé řady sedadel. Přístup do třetí řady sedadel je snadný – stačí zatáhnout za plastovou páčku. Ostatní operace už tak příjemné nejsou (malé kovové páčky s oranžovými kryty kladou docela velký odpor), po troše cviku jsou ale snadné a rychlé.

V třetí řadě sedadel lze samostatně sklápět opěradla. Celé dvousedadlo pak můžete sklopit, případně úplně vyjmout, nebo alespoň zafixovat ve vzdálenější poloze za sklopenou druhou řadou sedadel (dělenou v poměru 2:1). Jestli vás zajímá, kde se nachází náhradní kolo, pak klasicky po francouzsku zespodu pod karoserií. Na zbývající výbavu je na boku síťka, žádné přihrádky v podlaze nebo okolo podběhů totiž Lodgy nemá.

obrázek [300 x 263] Jsou ale i místa, kde se opravdu nešetřilo. Třeba boční okna za zadními dveřmi jsou výklopná, takže kabina může zlehka ventilovat i zcela vzadu. A kapotu prosím pěkně zvedá plynová vzpěra!

Ještě větší pochvalu zaslouží multimediální systém s dotykovou obrazovkou. Zahrnuje Bluetooth, navigaci a přehrávač MP3. Přitom chybí klasická mechanika na disky, ale po pravdě – kdy jste si v autě naposledy chtěli pustit hudbu z CD? Moderní USB je levnější a praktičtější.

(Skoro) nic není, jak by se zdálo

Takže variabilita je dobrá, provedení interiéru nenadchne, ani neurazí – ale co vnitřní prostor? Vypadá to skvěle… jenže žádný zázrak to není. Samozřejmě ve svislém směru je místa nadbytek, s podélným to ale i přes vzpřímený posaz nijak slavné není a vnitřní šířka jen mírně přesahující 140 cm je daní za malý konstrukční základ. Vždyť na příbuzné platformě stojí i o dost menší Sandero.

obrázek [300 x 384] Nepotěší ani krátké sedáky a celkově subtilní konstrukce sedadel, která sice stačí pro krátké cesty. Ale bude stačit i na oblíbené výpravě do Chorvatska? Nečekaným překvapením je „rovnoprávnost“ všech pasažérů. Dokonce i ti úplně vzadu netrpí. Snížený posaz a úzký prostor sice nemohou konkurovat prvním dvěma řadám, v relativním pohodlí se zde usadí ale i dospělý člověk. A to je proti většině kompaktních sedmimístných MPV vítaná změna.

V takovém případě ale s sebou žádné kufry neodvezete. Za třetí řadou sedadel totiž zbývá jen 32 cm do délky (objem 207 l), a tak řešením s plně obsazeným autem by byl jedině střešní box. S tím se ale u takového typu auta jaksi automaticky počítá.

Slabší to je z opačné strany. Sklopením zadních sedadel získáte na délku solidních 131 cm, pětimístné uspořádání značí nadmíru štědrých 827 litrů. A když se sklopí druhá řada sedadel a třetí se z auta odstraní, mělo by vzniknout místo až na 2617 litrů nákladu (zaplnění po strop). Ale ouha! Zavazadlový prostor měří na délku jen 161 cm, to rozhodně není moc.

obrázek [300 x 202] Motor 1,5 dCi (typová řada K9K) se do Dacie montuje ve své třetí generaci. Maloobjemový turbodiesel, který se vyrábí už přes deset let, si už prožil své dětské nemoci, a tak je pro levné velké auto asi tím nejlepším vznětovým pohonem. Má jednodušší osmiventilový rozvod a také staromódní chování, kdy turbodmychadlo potřebuje svůj čas, než se pořádně nadechne. Běžné provozní otáčky se tedy pohybují kolem dvou tisíc. Proto jsou zde dlouhé převody spíš mínusem.

A dieselový motor by měl být úsporný… V zásadě je to i pravda, ale rozhodně ne tak velkolepá, jak slibují tabulkové hodnoty. Ve městě zapomeňte na nějakých 5,3 l/100 km, realita osciluje kolem osmi litrů – při klidném jízdním stylu! Mohou za to i dlouhé převody (čtyřku zařadíte až těsně před dosažením 50 km/h), takže výhoda extrémně nízké hmotnosti příliš nefunguje.

Šestý převodový stupeň je určený výhradně pro dálnici, při okreskové devadesátce totiž motor nedosahuje dvou tisíc otáček ani na pětku. Šestka je ideálně naladěná pro rychlost 130 km/h, tedy běžné dálniční tempo, kdy otáčkoměr indikuje 2250 min-1 a nafta mizí z nádrže tempem 6,1 l/100 km. Tady konečně nabírá příslib nízké spotřeby hmatatelné obrysy.

obrázek [600 x 363]  

Nízká hmotnost překvapivě nevadí v odhlučnění motoru. Konstruktérům se povedl malý zázrak a patnáctistovka je v kabině slyšet tak, jak bývá u hlučnějších motorů s hrubým chodem obvyklé – bez ohledu na cenu auta.

A neurazí ani podvozek. Směrová stabilita je navzdory vyšší karoserii v pořádku (však proti tomu pracuje 2,8metrový rozvor) a Lodgy docela obyčejně zatáčí, dokonce bez přehnaných náklonů. Ve spojení s 16palcovými koly je ale potřeba počítat s tím, že na nerovnostech se ozývají obě nápravy. Věrným společníkem na cestách je i aerodynamický hluk a valivý hluk od kol. Vše je ale ve snesitelné míře a na výrazně lepší úrovni než u dosavadních Dacií.

Auto s cenou pro každého není pro všechny

Ale já mám rád dobrá auta a tím Lodgy přes relativní úspěchy v dílčích oblastech zkrátka není. Nelíbí se mně strategie, která z primitivní techniky, totálně nesofistikované konstrukce a laciného provedení interiéru dělá ctnost.

Jenže zkrátka existují zákazníci, kteří si neuvědomují, že za podobné peníze koupí třeba ojetý Ford S-Max, jedno z nejlepších MPV všech dob. A nebo prostě z nějakého důvodu na těch svých pár tisíc kilometrů ročně nutně potřebují nové auto.

Byla by ale škoda nechat se jen zlákat vidinou velkého auta za pár peněz. Pokud totiž nejde o sedmimístný interiér nebo obří zavazadelník, existuje za stejné peníze celá řada lepších aut. Ale auto pro sedm za 250 tisíc (resp. s turbodieselem v nejvyšší specifikaci za 370 tisíc), to je zkrátka nabídka, kterou nikdo jiný neumí a nejspíš ani nechce přebít.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Pro Lodgy se zákazníci nebudou rozhodovat kvůli emocím, nýbrž z čistého kalkulu. Život prostě někdy zamíchá kartami tak, že potřebujete levné velké auto pro kupu dětí, nebo si zkrátka nemůžete dovolit mít jiné auto pro vlastní podnikání a jiné na rodinné výlety.
Za 300 tisíc prostě nemůžete čekat zázraky. Ano, Lodgy jezdí jako klasická dodávka, jenže to v této kategorii prostě musíte přijmout. Před napsáním těchto řádek jsem se krátce projel i v Berlingu s dieselem o výkonu 68 kW, což můj pohled na Lodgy do značné míry změnilo.
Berlingo s tímto motorem je cenově velmi blízko Lodgy, rumunský vůz však nedokáže ničím výrazně porazit. Má o něco promyšlenější interiér, ovladače klimatizace nevypadají jako ze sovětského tanku a o chlup lépe překonává nerovnosti. Nepřesná převodovka, gumovější řízení a dýchavičný motor však nedovolují Citroenu vybudovat si v mých očích jakýkoliv náskok.
Lodgy je prostě podprůměrné auto se skvělým poměrem cena/užitná hodnota. Má všechny předpoklady k úspěchu.

obrázek [600 x 272]  

První cena vozu214.900,- Kč (Access 1,6 61 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací324.900,- Kč (Arctica 1,5 dCi 79 kW)
Základní cena testovaného vozu354.900,- Kč (Exception 1,5 dCi 79 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků386.900,- Kč (Exception 1,5 dCi 79 kW 7 míst)

Plusy

  • Nejlevnější sedmimístný vůz na trhu, poměr cena/výbava
  • Běžné jízdní vlastnosti na úrovni průměrného auta
  • Objem zavazadlového prostoru v pětimístné konfiguraci
  • Prostor pro pasažéry v třetí řadě
  • Komfortní podvozek
  • Klíč není označen logem výrobce
  • Chytré a levné řešení vestavěné navigace

Minusy

  • Krátké sedáky, sedadla bez bočního vedení
  • Malá vnitřní šířka, relativně krátký zavazadlový prostor
  • Nedostatek rozumných odkládacích prostorů
  • Laciné materiály, nezajímavý design
  • Druhá řada není posuvná, chybí kryt zavazadlového prostoru
  • Omezená nabídka motorů, výbavy, převodovek
  • Dlouhé převody, šestka použitelná jen na dálnici
  • Spotřeba nafty v městském provozu
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Lodgy 1,5 dCi

Cena v základní výbavě: 354 900 Kč Cena v testované výbavě: 386 900 Kč

Základní výbava:Disky kol z lehké slitiny, chromování na masce chladiče, zrcátka a kliky v barvě karoserie, střešní ližiny, ABS, stabilizační systém, čelní a boční airbagy vpředu, posilovač řízení, palubní počítač, omezovač rychlosti, mlhové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování předních i zadních oken, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, dělená zadní sedadla, zadní parkovací senzory, dotykový multimediální navigační systém MEDIA NAV s rádiem, čelním vstupem USB, Bluetooth handsfree a navigací.

Výbava testovaného vozu:Sedmimístný interiér (15.000,-), metalický lak (11.000,-), vyhřívání předních sedadel (6.000,-).

Glosa Martina Čabana: Visegrádský šprajc Glosa Martina Čabana: Visegrádský šprajc

Česko je o krok blíž k řízení před Soudním dvorem EU…

Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek

Státní dluh České republiky ke konci června dosahoval…

Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto

V Česku se v letošním prvním pololetí vyrobilo rekordních…

Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají

V Německu by už za čtyři roky měl podle představ vlády…

 

Štítky Dacia Testy MPV

Technické údaje
Motor Dacia Lodgy 1,5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 79 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4 / 4.4
Emise CO2:116
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 207 / 827
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1337 / 664
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4498
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1682
d) rozvor (mm): 2810
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1080
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Lodgy 1,5 dCi – Levná, obrovská, dieselová







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Dacia Lodgy míří do Indie, jako osmimístný Renault Dacia Lodgy míří do Indie, jako osmimístný Renault

Renault Lodgy se již prodává třeba na Ukrajině. Bezmála…

Dacia v Paříži: Ve znamení oplastovaných vozů Dacia v Paříži: Ve znamení oplastovaných vozů

Levná značka Renaultu vsází letos v Paříži podobně jako…

 



 
SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

Dnes 08:00

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly se až do druhé poloviny 90. let v desetitisícových sériích, na západ od hranic bývalého SSSR na ně ale narazíte vzácně.




Blesk.cz

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Nejdřív ji nechtěl a odháněl ji, pak se nechal sbalit, a teď mu zlomila srdce! Syn Veroniky Žilkové (55) Vincent…

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý Jičín v severním podhůří Beskyd

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý…

„Bílá paní na starojickém hradě byla prý manželkou posledního majitele rodu pánů z Kravař. Poprvé ji lidé uzřeli…

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale pak prezidentství položí

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale…

Když děláte rozhovor se senátorem a možným prezidentským kandidátem Jaroslavem Kuberou (70), máte pocit, že…