Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST DS 4 2.0 BlueHDi (110 kW) – Božská komedie

David Bureš
Diskuze (149)
Luxusní značka koncernu PSA je pojmenována po slavném modelu DS. Je hatchback DS 4 dobrý jako legendární bohyně, nebo jde spíše o „komedií?“


Úvod, video, design


DS bylo od roku 2009 luxusní divizí Citroënu, od loňska už ale funguje jako samostatná značka. S touto změnou nedošlo jen k přejmenování nabízených aut, výrobce je také postupně modernizuje. Po vylepšené DS 5 jsme vyzkoušeli o segment menší DS 4.

Model DS 4 chce konkurovat takovým soupeřům jako Audi A3, BMW 1 nebo Mercedes-Benz třídy A. Ve srovnání s nimi však nabízí lehce zvýšenou karoserii, podobně jako nedávno představený „aktivní kompakt“ Infiniti Q30, který se na českém trhu objeví na začátku roku 2016.

S německou konkurencí značka DS nechce bojovat jejími zbraněmi, ale svými, francouzskými. Sázet chce hlavně na kultivovanost a eleganci, naopak technika příliš zdůrazňována nebude. To je patrné i na DS 4, která používá jednoduchou zadní nápravu s deformovatelnou příčkou a nikoliv sofistikovanější víceprvkovou.

Video se připravuje ...

Elegán s podivnou přídí

Zvýšený kompaktní hatchback DS 4 se prodává od roku 2010, byl by tak nejvyšší čas jej modernizovat, i pokud by nedošlo k přeměně divize DS v samostatnou značku. Tento přechod ale znamenal, že se DS 4 dočkal výraznějších designových změn, aby se více odlišil od modelů značky Citroën.

Vpředu se objevuje nová maska chladiče s elegantním logem značky, která je novým jednotícím prvkem vozů značky DS. Má šestiúhelníkový tvar se zakulacenými rohy a popravdě řečeno nám ke zbytku auta příliš nesedí, jakoby do celku byla maska naroubována příliš násilně.

Na masku přímo navazují nově tvarované hlavní světlomety, které u vyšších výbav mohou využívat techniku DS LED Vision. Hlavní část paprsku těchto světel je tvořena xenonovými výbojkami, ty jsou ale doplněny o diodové moduly. Diodami jsou tvořeny také mlhovky. Jasný a daleko svítící paprsek se nám za temných nocí zamlouval, mnozí protijedoucí řidiči nás ale problikávali, protože si patrně mysleli, že svítíme dálkovými. Líbila se nám též funkce samonatáčení světel podle natočení volantu, kterou doplňuje i přisvětlování mlhovkami.

DS 4 je učebnicový příklad crossoveru, auto kombinuje prvky hatchbacků, SUV a kupé. První typ naznačuje celková silueta, druhý zvýšená karoserie a třetí „maskované“ zadní dveře. Klika zadních dveří je ukryta do sloupků C, na první pohled tak „dé eso“ vypadá jako třídveřový model. Dveře jsou kvůli zadním blatníkům široce vykrojené, nástupní otvor je tak velice omezený. Také jejich ostrá hrana není při nastupování příliš praktická.

citroen testy video nizsistredni redakcnivideo citroen testy video nizsistredni redakcnivideo

Luxusní kabina s lacinějšími detaily

Uvnitř se měnil hlavně středový panel, kde našel místo nový multimediální systém. Dotykový displej sice nadále zůstává sedmipalcový, většina ovládacích tlačítek se ale přesunula přímo na obrazovku, což uvolnilo prostor na centrální desce. Díky tomu už není tak přesycená tlačítky.

Použitá navigace funguje hbitě a spolehlivě, jen některé polní cesty jsou na mapě zobrazovány jako normální silnice. Příliš se nám nelíbilo nízké rozlišení – od auta za cenu DS 4 (s testovaným motorem od 720 900 Kč…) bychom čekali něco prémiovějšího. Displej by navíc mohl být větší, některé ovladače se nám zdály malé, což znesnadňovalo manipulaci se systémem během jízdy.

citroen testy video nizsistredni redakcnivideo citroen testy video nizsistredni redakcnivideo

Také kaplička s přístroji není příliš prémiová, ostatně až na rychloměr je shodná s obyčejným Citroënem C4. Netradičním prvkem je možnost změny podsvícení přístrojů, to kdyby vám přišlo, že bílá je moc mainstreamová barva. Palubní deska za příplatek 32.000 Kč může být čalouněná kůží, díky čemuž působí luxusně. Některé partie by ale mohly být zhotoveny kvalitněji.

Volant má větší průměr a tenčí věnec, posaz je díky zvýšenému postoji karoserie vyšší. Zatímco výhled vpřed usnadňují tenké A sloupky, dozadu je to kvůli masivním C sloupkům a malému zadnímu sklu jak v tanku. Zkrátka, daň za styl.

O nešikovném nastupování vzad jsme již mluvili, na zadních sedadlech pak cestující nemají příliš místa. Svažující se střecha omezuje prostor na hlavu, stejně tak před koleny není místa nazbyt. Spolucestující si navíc stěžovali na tvrdé sedáky, vliv na to mělo tvarování inspirované náramky hodinek. Výtkou může být i nemožnost stahování zadních oken – byť v dobách standardně dodávané klimatizace nám to tolik nevadilo. To všechno ukazuje, že by DS 4 klidně mohlo být třídveřové auto, vždyť ve finále je stejně primárně určeno jen pro dva.

Od DS 4 nikdo nebude čekat žádné zázraky v oblasti zavazadelníku, základních 385 litrů nicméně bude dvoučlenné posádce stačit. Navíc potěší praktické prvky v podobě háčků na tašky nebo osvětlení kufru, které lze přetvořit ve svítilnu. Snad jen ta vysoká nakládací hrana může při manipulaci se zavazadly vadit.

Motor, jízdní vlastnosti


Na dlouhé přesuny

Pod kapotou testované DS 4 pracoval turbodiesel 2.0 BlueHDi o výkonu 110 kW a točivém momentu 370 N.m, což je střed vznětové nabídky. Výkonově ho překonává pouze silnější dvoulitrový turbodiesel se 133 kW, z benzinových motorů jen přeplňovaná šestnáctistovka se 155 kW.

Agregát byl dosud syrový – testované auto mělo na svém kontě jen asi 1.000 kilometrů – a tak jeho hodnocení musíme brát s rezervou. V dříve testovaném Peugeotu 308 SW nám 2.0 BlueHDi (110 kW) přišel jako jeden z nejkultivovanějších jednotek na trhu, tentokrát se nám ale nelíbil jeho traktorový zvuk. Naštěstí jen ve vyšších otáčkách.

Také svojí silou nás příliš nezaujal, ve městě jeho reakce trochu tupí delší zpřevodování šestistupňového manuálu – při 50 km/h na čtyřku točí jen lehce nad 1.000 otáčkami, což ukazatel optimálního zařazeného stupně často bere jako povel k podřazení. Když se ale dostanete nad 2.000 otáček (kde vrcholí křivka točivého momentu), je už vše v pořádku a 2.0 BlueHDi se odvděčí solidním, nikoliv skvělým zátahem. Motor tak oceníte hlavně při jízdě po okresní silnici nebo dálnici.

Nástup motorů s označením BlueHDi byl i snahou o nižší spotřebu paliva, už u zmíněného Peugeotu 308 SW se stejným dvoulitrem jsme si ale všimli, že se měnila hlavně papírová hodnota a nikoliv reálná čísla. Spotřeba testovaného DS 4 nebyla nijak zázračná, vlastně za všech jízdních podmínek se pohybovala kolem sedmi litrů, což je opravdu rozdíl proti udávaným 3,9 l/100 km. Na okresce se dalo dostat na dohled šesti litrům, to ale řidič musí s pedálem pracovat opravdu jemně. Týdenní účet nakonec znamenal 7,3 litrů – přestože se jednalo o nezajetý motor, čekali bychom lepší čísla. Navíc příliš nepotěší, že víčko od kapaliny AdBlue se nachází pod podlahou kufru.

citroen testy video nizsistredni redakcnivideo citroen testy video nizsistredni redakcnivideo















DS 5 – srovnání s konkurencí
ModelDS 4BMW 1Audi A3 SportbackMercedes-Benz A
Motor2.0 BlueHDi118d2.0 TDI200 d
Zdvihový objem [cm3]1997199519682143
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/4000110/4000110/3500-4000100/3200-4000
Točivý moment [N.m/min]370/2000320/1500-3000320/1750-3000300/1400-3000
Převodovka6M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]207212216210
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,88,38,79,3
Komb. spotřeba [l/100 km]3,93,84,24,1
Základní cena [Kč]720.900735.800730.900653.400

Tuhý vždy a všude

DS 4 se líbí hlavně ženám, které láká i na různé stylové balíčky individualizující vzhled auta. Z toho důvodu bych očekával, že i jízdně bude DS 4 cílit na něžnější pohlaví. Pravdě bych však nemohl být dále – jemné ručky jízdu se zvýšeným hatchbackem příliš neocení.

Variabilní posilovač řízení v krajních polohách klade až nepřirozený odpor, což vadí hlavně při manévrování na parkovišti. Také pedály jsou až příliš tuhé – jestliže jsou francouzská auta někdy kritizovaná za přílišnou měkkost, DS 4 kontruje opačným extrémem. Tužší je i chod řadicí páky v kulise, alespoň že jsou dráhy přesné.

Také naladění podvozku je spíše tvrdší, až sportovnější notu, což bychom od francouzského elegána rozhodně nečekali. Karoserie vozu se v zatáčkách sice vůbec nenaklání, zároveň ale na českých tankodromech posádka ví o každé nerovnosti. Na to mají vliv nízkoprofilová devatenáctipalcová kola a jednoduchá zadní náprava s deformovatelnou příčkou, od které se především na příčných spárách ozývají až nepříjemné rány. V obloucích je navíc zřetelná nedotáčivost, a tak nelze na okreskách příliš využít sílu testovaného agregátu. Alespoň že ve vyšších rychlostech oceníte solidní odhlučnění.

Cena, závěr


Závěr

V hodnocení DS 4 by se mohlo zdát, že jsme na tento extravagantní crossover příliš tvrdí. Je ale nutné zdůraznit, že automobil chce konkurovat německým premiantům, což je nyní zvýrazněno vlastní značkou a vzdáním se loga Citroënu. A jestliže chce DS 4 bojovat s těmi nejlepšími, měla by také být alespoň tak dobrá jako oni. A pokud ne, měla by být alespoň levnější.

citroen testy video nizsistredni redakcnivideo citroen testy video nizsistredni redakcnivideo

Bohužel DS 4 nesplňuje ani jedno – cena je naprosto srovnatelná s německou prémiovou konkurencí (Mercedes-Benz A je dokonce výrazně levnější), přičemž od luxusně pojatého auta bychom čekali více – v tuto chvíli je vlastně slušným mainstreamem za luxusní cenu. Navíc kvůli stylu je v mnoha ohledech až příliš kompromisů.

Značce DS ale fandíme, francouzským pojetím luxusu může nabídnout něco unikátního, jen to chce stále tvrdě pracovat. V tuto chvíli forma DS 4 až příliš vítězí nad obsahem, do bohyně má tak daleko…

Nejlevnější verze modelu576.900 Kč (1.2 PureTech/96 kW Chic)
Základ s testovaným motorem720.900 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW So Chic)
Testovaný vůz bez příplatků790.900 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW Sport Chic)
Testovaný vůz s výbavou997.900 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW Sport Chic)

Plusy

  • Netradiční design
  • Dobrý výhled vpřed
  • Solidní síla motoru
  • Dobré odhlučnění interiéru

Minusy

  • Komfort na rozbitých cestách
  • Tuhé řízení
  • Omezený výhled vzad
  • Vyšší cena

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (149)
DS 4 2.0 BlueHDi (110 kW)
Cena základní sestavy 790 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, systém sledování mrtvého úhlu, palubní počítač, tempomat, přední a zadní parkovací senzory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčový vstup, elektrické stahování předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kožený volant, automatická dvouzónová klimatizace, diodové mlhovky s funkcí přisvěcování do zatáček, samonatáčecí LED-xenonové světlomety DS LED Vision, dešťový a světelný senzor, rádio, bluetooth, výškově nastavitelná přední sedadla, elektricky nastavitelné bederní opěrky předních sedadel s funkcí masáže, čalounění kombinující látku s kůží, 18palcová kola. Kč
Cena testované sestavy 997 900 Kč
Výbava testované sestavy Paket Integral – palubní deska, panely dveří a volant čalouněné kůží (+32.000,-), paket Leather Habana – kožené čalounění sedadel se sedáky a opěradly ve tvaru náramku, středová loketní opěrka vpředu, hlavice řadicí páky a manžeta řadicí páky čalouněné kůží, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí polohy, vyhřívaná přední sedadla (+60.000,-), 19palcová kola (+11.000,-), metalický lak (+16.500,-), zadní parkovací kamera (+12.000,-), navigace se 7“ displejem (+18.500,-), chromované kryty zpětných zrcátek (+2.000,-), střecha, spoiler a středy kol v barvě Černá Perla Nera a zatmavená skla zadních oken (+13.000,-), alarm (+9.000,-), hudební systém Denon s osmi reproduktory a subwooferem o výkonu 100 W (+15.000,-), varování před opuštěním jízdního pruhu (+18.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.6 / 3.9
Emise CO2: 103
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 395 / 1021
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1410 / 450
Rozměr pneu: 225/40 R19
DS 4 2.0 BlueHDi (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4284
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1492
d) rozvor (mm): 2612
e) rozchod vpředu (mm): 1527
f) rozchod vzadu (mm): 1532
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 710 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
7. 12. 2015 22:44
Výšměch
Totální výšměch původnímu DS
Avatar - Mrakoplas
20. 11. 2015 20:39
Re: Dvoubarevný Svět
Že na něco cílíš, ještě neznamená, že to trefuješ.
Pokud člověk za něco utrácí víc než je nutné, zpravidla očekává, že vlastnosti daného zboží ospravedlní vyšší cenu.
Design sám o sobě to nejspíš nedokáže. To už zkoušeli jiní a neuspěli.
Avatar - Emel
18. 11. 2015 22:15
Re: 31.storočie
Když si nedá pozor, zapadne do propadliště dějin... prémie druhou šanci nedává.
18. 11. 2015 17:06
Re: Nechápu
"očekával jsem, že jejich vrcholný model bude mít..."
Avatar - Twingo
18. 11. 2015 09:48
31.storočie
Nevím proč by DS 21. století nemněla fungovat holt žádný učený z nebe nespadl a časem se to určitě zlepší. Ani koncern PSA nečeká že to bude hned takový trhák jako třeba Mercedes Benz A.
A navíc rozhodně nezapadne do šedi německých konkurentů. ;-)