Test Auto.cz

Fiat Doblo Panorama XL 1.6 MultiJet (77 kW) – Kdo by to řekl

1.7. 2015
Verdikt
 

Češi preferují velký zavazadlový prostor. Právě díky němu by mohl Fiat Doblo Panorama XL zaujmout.

Fiat Doblo patří mezi nejžádanější malé dodávky v Evropě, od zahájení prodeje v roce 2000 má na svém kontě již přes 1,5 milionu exemplářů. Do letošního roku automobil vstoupil v modernizovaném provedení, které se zaměřilo hlavně na úpravy karoserie a interiéru.

Doblo se na českém trhu prodává celkem v pěti verzích. Užitkové (tzv. Doblo Cargo) zastupují dodávka Van, osobní dodávka Combi, valník WorkUp a model s plošinou pro montáž skříňové nástavby. V závislosti na provedení je možné vybírat ze dvou rozvorů a dvou výšek.

My v Auto.cz se ale primárně zaměřujeme na osobní automobily, a proto jsme v redakčním testu sáhli po páté variantě Dobla – ryze osobnímu modelu Panorama. Do redakční garáže auto dorazilo s prodlouženým rozvorem 3.105 mm a turbodieselem 1.6 MultiJet (77 kW).

Usměvavá příď

Změny modernizovaného Dobla jsou natolik výrazné, že jej Fiat nazývá čtvrtou generací. Pohled na zachovanou siluetu karoserie ale naznačuje, že se skutečně jedná „jen“ o výrazný facelift. Doblo v rámci modernizace dostalo širokou masku chladiče, díky jejímž tvarům automobil vypadá, jakoby se smál. Ryzí italská elegance to není, nesmíme ale zapomínat, že se pohybujeme ve světě lehkých užitkových vozů, ve kterém Doblo patří mezi nejpohlednější modely.

Psali jsme: Fiat Doblo s novou tváří i v osobní verzi

Varianta XL s rozvorem prodlouženým o 350 milimetrů se dá snadno poznat díky zadním posuvným dveřím, které v tomto případě nenavazují přímo na zadní podběhy. Doblo Panorama nabízí dvě řešení zádě – vedle standardního vyklápěcího víka jsou k dispozici asymetrické dvoukřídlé dveře. Ty stojí 4.200 korun a je možné je šikovně rozevřít do úhlu 180 stupňů.

obrázek [600 x 453]  

Zájemcům o ozvláštnění tvarů Fiat nabízí poloterénní paket Trekking, poprvé představený v Ženevě. Doblo s novými oplastovanými nárazníky a zvýšenou světlostí o 10 milimetrů ale zatím v českém ceníku nefiguruje.

Kabina jako v osobáku

Tlumené dovírání dveří bez plechového zvuku navozuje pocit osobního automobilu, který pokračuje i po usednutí za volant. Řidič se v Doblo díky nízkému posazu (na poměry dodávek) cítí jako v běžném osobním voze, pouze vysoký strop dokazuje, že tohle je skutečně užitkové auto. Použité plasty jsou tvrdého rázu, celkové ražení je však povedené, stydět by se za něj nemusel ani některý z levnějších kompaktů na trhu. Kvalita dílenského zpracování je vesměs na vysoké úrovni, jenom polička u čelního skla na nerovnostech drnčela.

Druhý pohled na přístrojovou desku však přece jen ukazuje jistou zastaralost. Především panel ovládání klimatizace, rozměrné výdechy ventilace a displej palubního počítače jsou závanem devadesátých let. Počítač navíc není příliš přehledný a ovládá se jen jediným tlačítkem, což prodlužuje listování v menu. Volant s plastovým věncem se sice dobře drží, v rukou ale klouže, proto doporučujeme připlatit 3.800 korun za kožený.

obrázek [600 x 402]  

Navigace se dodává za příplatek 22.000 korun. Její pětipalcový displej je ideálně umístěn na vrchu středového panelu, aby byl dobře na očích. Jednoduchá grafika a nízké rozlišení ale působí zastarale, systém navíc reaguje na pokyny dost ležérně. Při první seznamovací jízdě s modernizovaným Doblem na jeho české prezentaci jsem si všiml, že se navigace dost často „ztrácela,“ v rámci týdenního testování ale systém fungoval spolehlivě.

Tlumeného dovření se dočkáme také po usednutí na zadní sedačky, při zavírání posuvných dveří je ale pro stisknutí vnitřní kliky nutné vyvinout velkou sílu, což může dětským pasažérům dělat problémy. Místa na zadní lavici v příčném směru je více než dostatek, stejně tak na místo nad hlavou nemůžou nadávat ani hráči basketbalu. Jiná situace je ale v podélném směru – místa pro kolena tu rozhodně není nazbyt, což u verze s prodlouženým rozvorem nemile překvapí. Neposuvná lavice je umístěna hodně vpředu z toho důvodu, že je Doblo připraveno na zástavbu třetí řady sedadel. Ta je paradoxně dostupná pouze u běžného Dobla, prodloužené provedení tuto možnost nenabízí.

Z osobáku náklaďák

Zavazadelník pětimístného Dobla s prodlouženým rozvorem je opravdu mamutí, jeho základní objem činí obřích 1.050 litrů. Po sklopení a překlopení zadních sedadel vznikne ložný prostor dokonce čtyři krychlové metry. Z praktického rodinného auta se díky tomu rázem stane slušný náklaďák, při pouhém sklopení zadních sedadel je však nutné počítat s výrazným schodem. Zavazadelník je dlouhý 1.400 mm, po překlopení zadní lavice vznikne ložná plocha dlouhá 1.790 milimetrů. Mezi podběhy má kufr Dobla šířku 1.220 mm, výška po roletku činí 580 mm, po strop pak 1.200 mm.

obrázek [600 x 402]  

Dvoukřídlé dveře je možné díky rozměrné klice otevřít i malíčkem, což se hodí při nakládání těžkého zavazadla. Ložná hrana leží jenom 550 milimetrů nad vozovkou, uchycení nákladu pomáhají čtyři praktická oka na podlaze zavazadelníku.

Slušný zátah, ale syrový zvuk

Testovaný motor 1.6 MultiJet s výkonem 77 kW a točivým momentem 290 N.m leží uprostřed nabídky turbodieselů pro Doblo Panorama. Zájemci o prodlouženou variantu XL ale jinou možnost nemají.

Pro běžnou klidnou jízdu síla agregátu naprosto postačuje, ve vyšších rychlostech se ale ukáže, že musí pracovat s rozměrným vozem – na okresní silnici už Doblo nepůsobí tak pružně jako při pohybu po městě. V dálničním stoupání ale udrží rychlost i bez nutnosti podřazování.

Motor je nutné držet v pásmu 1500 až 4000 otáček, v nižších otáčkách se projeví prodleva turbodmychadla, ve vyšších zase charakter vznětového motoru. Po nastartování je nutné počítat se syrovým zvukem, který se po zahřátí sice trochu zklidní, stále ale zůstává znatelný.

obrázek [600 x 402]  

Vznětová šestnáctistovka standardně spolupracuje se šestistupňovým manuálem. Ten nabízí prakticky ideální kombinaci kratších nižších převodových stupňů a delšího šestého stupně. Ve 130 km/h motor točí rovných 2500 otáček, městkou padesátku pobere i čtyrka na 1500 otáček.

Výhodou zkoušeného motoru je jeho nízký apetit. Ve městě se spotřeba držela kolem sedmi litrů, na dálnici si Doblo Panorama XL řeklo o 6,2 litru na 100 kilometrů. Na okresní silnici se dá spotřeba srazit pod pět litrů (při nezatíženém voze), což je na dodávku více než slušný výkon.

Komfort na úrovni

Osobní verze dodávek obvykle trápí komfort odpružení – jejich nápravy počítají s těžkým nákladem, a tak bývají při malém zatížení uskákané. To ale není případ Dobla, které i při jízdě s prázdným zavazadelníkem tlumí nerovnosti tak komfortně, že by mu lecjaké osobní auto mohlo závidět. Od zadního zavěšení se navíc neozývají žádné hlasité rány.

Psali jsme: Známe české ceny modernizovaného Fiatu Doblo

Za tímto charakterem je nutné hledat zadní nezávislé zavěšení Bi-Link, které nahrazuje pro dodávky typičtější zkrutnou příčku. Přestože komfort Dobla nadále mile překvapuje, takový Mercedes-Benz Citan ukazuje, že jej konkurence pomalu dohání.

Fiat Doblo Panorama XL – srovnání s konkurencí
ModelFiat Doblo Panorama XLFord Grand Tourneo ConnectMercedes-Benz Citan XL KombiOpel Combo Tour L2H1
Motor1.6 MultiJet1.5 TDCi111 CDI1.6 CDTI
Zdvihový objem [cm3]1598149914611598
Válce/ventily4/44/44/24/4
Největší výkon [kW/min]77/400074/375081/400077/4000
Točivý moment [N.m/min]290/1500250/2000-2500240/1750-2750290/1500
Převodovka6M5M6M6M
Max. rychlost [km/h]164-170164
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,4-12,313,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,54,44,75,5
Objem zavazadelníku [l]1050-4000322-2620300-35001050-4200
Základní cena [Kč]444.900610.518542.685506.990

Navzdory vysoké stavbě karoserie je i jízda vyšší rychlostí klidná, automobil je stabilní a v zatáčkách se naklání jenom minimálně. Od masivních střešních ližin (za příplatek 6.400 Kč) se však ozývá výraznější svist, který při delších cestách není moc příjemný. Při rozjíždění je třeba počítat s citlivým spojkovým pedálem, při brzdění zase s mírně nastupujícím brzdovým účinkem.

Překvapí i použité směrové svítilny – zatímco většina aut dnes používá osvědčený trojblik, Doblo vsadilo na pětiblik (opět původem z užitkových aut). Tolik bliknutí je ale při běžném předjíždění trochu moc, a tak řidič nejednou kontroluje, zda blinkry omylem nezapnul nastálo.

obrázek [600 x 384]  

Závěr

Fiat Doblo Panorama je více než zajímavou alternativou k typickým MPV. Automobil se chlubí odpružením a obrovským zavazadelníkem, který však ubírá prostor na zadních sedadlech. Proto je paradoxem, že k prodloužené variantě není možné doobjednat třetí řadu sedadel.

Cenově na tom Doblo Panorama XL vůbec není špatně. S jediným motorem v nabídce – 1.6 MultiJet (77 kW) – stojí na českém trhu 444.900 Kč, což je o 20.000 korun více než v případě „krátkého“ Dobla s identickou výbavou a motorem. Delší rozvor nicméně přináší především větší zavazadelník, a tak musíte zvážit, zda si nevystačíte s krátkou verzí.

Množství prvků je sice dodáváno za příplatek, již základní výbava Doblo Panorama XL však mnohým zákazníkům bude stačit. Za 444.900 korun majitel dostane mimo jiné autorádio, manuální klimatizaci, vyhřívaná vnější zrcátka nebo čtyři airbagy. Prakticky plně vybavený testovaný exemplář přišel na stále slušných 544.600 korun.

Nejlevnější verze modelu319.900 Kč (1,4 l/70 kW Pop)
Základ s testovaným motorem424.900 Kč (1.6 MultiJet/77 kW Plus)
Testovaný vůz s výbavou544.600 Kč (1.6 MultiJet/77 kW XL Plus)

Plusy

  • Jízdní pohodlí i v nezatíženém voze
  • Obrovský zavazadelník
  • Stahování oken v posuvných dveřích
  • Příznivá základní cena
  • Bohatá příplatková výbava

Minusy

  • Omezený podélný prostor na zadních sedadlech
  • Malé rozměry vnějších zrcátek
  • Pomalu reagující navigace
  • Tlusté sloupky B omezují výhled
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Doblo Panorama XL 1.6 MultiJet (77 kW)

Cena v základní výbavě: 424 900 Kč Cena v testované výbavě: 544 600 Kč

Základní výbava:Čtyři airbagy, plechová 16“ kola, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a osově nastavitelný volant, manuální klimatizace, elektricky ovládaná boční okna vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, zadní lavice sklopná v poměru 3:2, sada na opravu pneumatik, autorádio s MP3 a bluetooth.

Výbava testovaného vozu:Vnější zrcátka v barvě karoserie (+900,-), metalická barva (+12.000,-), zatmavená zadní skla (+4.400,-), střešní ližiny (+6.400,-), samočinná klimatizace (+13.000,-), elektricky ovládaná zadní okna (+6.000,-), elektricky sklopná zpětná zrcátka (+3.500,-), nesouměrné dvoukřídlé zadní dveře (+4.200,-), výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní a loketní opěrkou (+2.700,-), vyhřívaná přední sedadla (+6.600,-), zpětné zrcátko pro sledování cestujících na zadních sedadlech (+500,-), tempomat (+5.000,-), zadní parkovací čidla (+5.300,-), zástěrky zadních kol (+1.000,-), mlhovky (+4.000,-), multimediální systém s pětipalcovou obrazovkou a navigací (+22.000,-), ovládání autorádia na volantu (+2.200,-).

Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu

Podíl veřejných soutěží, ve kterých je hlavním kritériem…

 
Technické údaje
Motor Fiat Doblo Panorama XL 1.6 MultiJet (77 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 164
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.7 / 5.5
Emise CO2:145
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1050 / 4000
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1525 / 625
Rozměr pneu:195/60 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4756
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1895
d) rozvor (mm): 3105
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1140
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1100
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Doblo Panorama XL 1.6 MultiJet (77…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc

S Fiatem Doblo jsme se na počítadle ujeté vzdálenosti…

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc

S Fiatem Doblo jsme ujeli 5000 km. Jaké provozní náklady…

 



 
Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Dnes 12:49

Nový agregát z kopřivnických dílen splní normu Euro 6. Bude mít osm nebo dvanáct válců.




Blesk.cz

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil anesteziolog, tvrdí policie

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil…

Před soudem ve Francii stanul anesteziolog podezřelý z úmyslné otravy minimálně sedmi pacientů. Policie ho viní…

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

 

iSport.cz

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly, vyhrála 91 % zápasů

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly,…

Třicet čtyři odehraných zápasů, 31 výher, dva turnajové triumfy, dvě účasti v semifinále, téměř 91 procentní…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…