Test Auto.cz

Fiat Tipo 1.4 (70 kW) – Proč nemá turbo?

9.5. 2016
Verdikt
 

Nový kompaktní sedan od Fiatu chce kombinovat atraktivní poměr ceny a výkonu. Má smysl uvažovat nad základním motorem, nebo je lepší si připlatit za silnější?

Zkušenosti Michala Fokta z mezinárodní prezentace nového Fiatu Tipo i následný test tohoto sedanu z českých luhů a hájů z pera Honzy Mičky vás, naše čtenáře, rozhodně zaujaly. I proto jsme se novinku italské značky vyráběnou v Turecku rozhodli vyzkoušet znovu. Tentokrát jsme na českých silnicích otestovali základní jednotku v podobě zážehového čtyřválce se 70 kW.

Nové tipo chce lákat hlavně na atraktivní cenovku, tedy podle Fiatu skvělý poměr ceny a užitné hodnoty, a tak základní jednotka rozhodně bude zajímat mnohé zájemce o tento model. Právě z toho důvodu jsme atmosférický motor chtěli vyzkoušet, abychom zjistili, zda má skutečně smysl nad ním uvažovat, nebo zda je lepší volbou si připlatit za některý ze silnějších agregátů. Dříve testovaný turbodiesel 1.6 MultiJet (88 kW) nás totiž zaujal, se základní cenovkou 381.300 Kč nám ale přišel přece jen poněkud drahý. To základní 1.4 je o rovných sto tisíc levnější, začíná na 281.300 korun.

Atraktivní zevnějšek, ale co ty plasty?

V posledních letech se mnohdy mohlo zdát, že Fiat umí postavit jen různé deriváty na téma 500, tvary tipa ale dokazují, že v Turíně nadále zvládnou navrhnout pohledný automobil i bez retro kukuče. Novému kompaktnímu sedanu to zkrátka sekne, povedeným designem s vyváženými proporcemi se Fiatu dobře podařilo zamaskovat lowcostové ladění auta. Třeba za šmrncovní masku chladiče nebo vykousnuté světlomety by se nemusely stydět ani mnohem dražší vozy. To potvrzují i reakce kolemjdoucích, tipo totiž na našich cestách vzbuzovalo velkou pozornost, a to i v nijak výrazné šedé metalíze.

To uvnitř je situace jiná. Naprosto se shoduji s názory kolegů, že interiér tipa v dnešní době působí zastarale, a to zvlášť s monochromatickým displejem na vrchu desky, který dostanete v základu. Stejně tak ovládání klimatizace vypadá, jako by bylo použito z deset let starého automobilu.

Samostatným tématem jsou pak použité plasty. Ty na vrchu palubní desky jsou sice měkčené, svojí strukturou ale dokazují, že jsou z auta z laciného kraje. Bližší pohled sice ukáže, že jsou vcelku kvalitně zpracované, lícování je slušné, uvnitř nic nevrže, první dojem ale nic nezmění. Jestli se někde šetřilo, bylo to právě v této oblasti.

Jinak ale kabina nemá výraznějších slabin. Sedí se velice nízko, což zdůrazňuje vysoká palubní deska – i proto si mnozí řidiči budou muset sedačku trošku přizvednout. Řadicí páka má pak krásnou kulatou hlavici, která evokuje staré italské supersporty a příjemně se drží. Jen samotné řazení je vcelku tuhé (někdo by možná prohlásil „mechanické“) a dráhy nejsou zrovna přeborníkem v přesnosti. Otázkou zvyku je pak multifunkční volant se „skrytým“ ovládáním rádia, které se schovává ze zadní strany volantu. Rozhodně ale potěší široký rozsah nastavení volantu nebo příjemně se držící věnec. Ukazatele v kapličce s přístroji pak možná nejsou zázrak poslední techniky, jednoduchá grafika je ale přehledná a dobře čitelná.

obrázek [600 x 404]  

Dostatek místa tipo nabídne i po usazení na zadní sedadla. V příčném i podélném prostoru není žádný problém, místo nad hlavou ale moc nepotěší vyšší postavy. Silueta sedanu je v tomto směru jasně znát, v dané kategorii to ale není nic neobvyklého. Výše uložené sedáky dobře podepřou stehna.

Sedany mnohé zákazníky obvykle odrazují horším přístupem do zavazadelníku, v tomto ohledu ale tipo velké problémy nemá. Objem 520 litrů navíc hravě překonává mnohem žádanější kompaktní hatchbacky, z přímé konkurence je na tom výrazně lépe jen Škoda Rapid s karoserií liftback (550 litrů). Zavazadelník lze dále rozšířit sklopením zadních sedadel, po takovém kroku však vznikne schod vysoký asi 11 centimetrů. Výsledný objem Fiat bohužel nezveřejňuje. Svojí velikostí tak kufr potěší, chybějícími háčky nebo chybějícím madlem na víku už méně. Zrovna v této oblasti se šetřit nemuselo, protože se při nakládání zavazadel snadno umažete a nakládané tašky není v objemném zavazadelníku jak uchytit.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Tipo 1.4

Cena v základní výbavě: 329 000 Kč Cena v testované výbavě: 341 000 Kč

Základní výbava:16“ kola z lehkých slitin, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední i zadní okna, manuální klimatizace, přední mlhovky, šest airbagů, zadní parkovací senzory, rádio s ovládáním na volantu a šesti reproduktory, bluetooth.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+12.000,-).

Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu

Dvě velké separatistické organizace z Katalánska svolaly…

ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady

Parlamentní strany se dohodly na obsazení všech…

Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano

Diskonty Penny Market budou mít letos na Štědrý den…

 
Technické údaje
Motor Fiat Tipo 1.4
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 127 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.6 / 5.7
Emise CO2:133
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1225 / 500
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4523
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1497
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1542
f) rozchod vzadu (mm): 1543
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 620
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Tipo 1.4 (70 kW) – Proč nemá turbo?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 



Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích? Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na…

 



 
GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

Včera

GMC si k propagaci svých velkých pick-upů připravilo sněžný koncept na základech modelu Sierra 2500 HD.




Blesk.cz

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a malou spotřebu RAM

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a…

V září se Mozilla pochlubila betaverzí a nyní už vypustila hotovou podobu svého nového Firefoxu. Mozilla se…

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale vyrazil na golf. Obamu za to kritizoval

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale…

Americký prezident Donald Trump svátek Díkůvzdání tráví na Floridě v letovisku Mar-a-Lago. Jeho zaměstnanci…

 

iSport.cz

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset týmů, Everton propadl

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset…

SOUHRN | Celkem jedenáct týmů si dnes zajistilo postup do vyřazovací části fotbalové Evropské ligy. Ve skupině…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy, který sledoval dění přímo na místě

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy,…

Jak viděl Ondřej Homolka převratné události, které vedly k rezignaci jednoho z nejdéle sloužících diktátorů,…