Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT – Nový Fusion?

Tomáš Dusil
Diskuze (85)
Po dvou generacích Fordu Ka přichází Ka+. Míří o půl třídy výše než předchůdci a s výhradně pětidveřovou karoserií hodlá oslovit třeba kupující dřívějšího lowendového modelu Fusion.


Design, interiér


První Ford Ka se objevil v roce 1996. Ford tehdy vyrukoval se zcela novým designovým jazykem New Edge. Stál za ním designér Claud Lobo, přičemž bylo to právě malé „káčko“, kde byly jeho prvky asi nejpatrnější. Miniford mistrně prolínal výrazné obliny s rovnými plochami. Netrvalo dlouho a Ford Ka se stal prodejním hitem, a to i v naší zemi. S jedinou modernizací v roce 2002, kdy se však měnila zejména technika, se první Ka udrželo ve výrobě až do roku 2008.

Nástupce již zdaleka tolik neoslovil. Ford se rozhodl nevyvíjet nový model a raději použil techniku konkurenčního Fiatu 500. S upraveným a jinak odladěným podvozkem sice „káčko“ jezdilo lépe než stylová pětistovka, namísto obligátního „Duratecu“ se však v krátké přídi skrývala další evoluce motorů Fiat FIRE, stejná byla i převodovka. Svébytná a originální druhá generace tedy opravdu nebyla.

Z Indie na starý kontinent

Výrobní závody má v Indii také Ford. A právě tady lze najít počátek nového modelu Ka+. V zemi maharádžů se vůz jmenuje Figo, přičemž se nabízí v pětidveřové karoserii i coby malinký, trochu legračně vypadající sedan. Holt dvouprostorová auta (sedany) jsou v zemích blízkého i dálného východu stále symbolem něčeho extra. V Evropě by se však stěží uplatnily, takže k nám se poevropštěné Figo coby Ka+ dostalo jen s pětidveřovou karoserií. Kromě Indie se vůz vyrábí také v závodech v Jižní Americe.

ford testy minivozy ford testy minivozy  

Při cestě z Asie a latinské Ameriky do Evropy prodělalo auto některé změny ve snaze lépe vyhovět požadavkům náročných evropských trhů. Šlo zejména o úpravy podvozku. Z nich zmíníme řízení s elektromechanickým posilovačem, které dostalo strmější převod. V praxi tak stačí mezi plnými rejdy otočit jen 2,6krát volantem. Dále úpravou prošel stabilizátor přední nápravy. Kupodivu je nejúčinnějšího typu s dlouhými táhly, ukotvenými přímo do pružících vzpěr McPherson. Oproti autům v Indii a Jižní Americe je údajně o 47 procent tužší. A do třetice, světlá výška vozu byla snížena o 10 mm. Jinak Ka+ technicky vychází ze současné generace Fiesty s tím, že zadní nápravu Ford vyvinul speciálně pro tento model.

Místa je dost

Že je Ka+ příbuzné s fiestou prozradí věci znalým motoristům hned první nasednutí do auta. Palubní deska totiž tu ve fiestě až nápadně připomíná, byť pečlivější prohlídka odhalí řadu rozdílů. Ka+ je posazeno cenově o něco níže. Z toho důvodu zapomeňte na měkké plasty palubní desky či atraktivní barevné ztvárnění, jímž fiesta dodnes okouzluje. V Ka+ vám musejí stačit tvrdé plasty vyvedené v matném barevném odstínu. Povrchová úprava je ovšem zdařilá, takže výsledný dojem je až překvapivě dobrý. Rozhodně nemáte pocit, že se jedná o lowendový model. Celkově skvělý dojem nenarušuje ani dnes už málo vídané víko čelního airbagu spolujezdce. Naopak, toto řešení má své výhody. Pokud airbag vylétne, k čemuž dojde už při nehodě v nízké rychlosti, nemusíte následně měnit celou obyčejně velmi drahou palubní desku. Stačí nasadit nové víko a je to. Zmíněný čelní vzdušný vak lze navíc deaktivovat klíčem ve schránce pod ním, takže můžete na přední sedadlo umístit dětskou sedačku.

Ford Ka+ proti vybraným konkurentůmFord Ka+Renault TwingoŠkoda Citigo 5dvFiat Panda
Délka [mm]3929360035603660
Šířka [mm]1695165016401650
Výška [mm]1542156014801550
Rozvor náprav [mm]2489249024202300
Objem zavazadelníku [l]270219250225
Cena od [Kč]288.990214.900233.900213.900

Ford Ka+ je sice malým autem, ovšem místa v něm je až překvapivě hodně. Zatímco v první řadě je to očekávatelné, v té druhé minimálně pozoruhodné. Jak v podélném směru, tak i na výšku. Figurant měřící 173 cm se posadí zcela bez problémů. Pouze musí počítat s menšími rozměry zadní lavice, která ale ničím nevybočují ze zvyklostí této třídy. Ani praktická stránka kabiny nezůstává za očekáváním. Do dveřních výplní tak lze uložit až 0,5litrovou lahev. Zvláštností je odkládací místo v boku palubní desky přístupné výhradně po otevření řidičových dveří.

Kritiku však zaslouží přístup do zavazadelníku. Klasické tlačítko na víku chybí. K otevření tak musíte použít dálkové ovládání zamykání (tlačítko musíte navíc zmáčknout dvakrát v rychlém sledu) nebo tlačítko vlevo od volantu. Druhou věcí, která nám trochu vadila, byla nemožnost změnit intenzitu podsvícení budíků. Naopak chválíme, že obsahují také teploměr chladicí kapaliny, a to ve formě grafického ukazatele v displeji palubního počítače.

ford testy minivozy ford testy minivozy  

Pokud se přesunete za volant, tak zjistíte, že i tady se sedí pohodlně. Sedadlo řidiče je stavitelné rovněž výškově, stejně jako volant. Co chybí, je jeho podélné nastavování. Pozici za volantem ale i tak najdete snadno.

Ka+ nabízí český dovozce pouze v jediné výbavě Ultimate. Je docela bohatá, což může do jisté míry trochu ospravedlnit poněkud vyšší cenu 288.990 Kč. V základu je šest airbagů a také klimatizace. Kdo chce automatickou, musí navíc připlatit 10.000 korun. Testovaný vůz dále vylepšovala sada Winter, jejíž součástí jsou ve dvou stupních vyhřívaná přední sedadla a také sklopná loketní opěrka řidiče. Ka+ jezdí na 15palcových ocelových kolech. Za příplatek 10.000 korun dostanete kola z lehké slitiny, která obouval i testovaný vůz.

Motor, jízdní vlastnosti


To ticho!!!

Auta této třídy nemohou vzhledem k ceně a použitým technickým řešením zaručit posádce komfort jízdy srovnatelný s většími vozy. Ka+ je však v tomto trochu výjimkou. Je to právě extrémně nízká hlučnost, která při jízdách s tímto autem imponovala. Však také pro uložení pohonné jednotky Ford použil silentbloky kombinující pryž s kapalinou. Tedy řešení známé z mnohem větších a dražších automobilů. Ještě v lepším světle se ale převedl podvozek. Tak účinné tlumení děr a výmolů nenabízejí ani mnohá auta o dvě nebo i tři třídy větší.

Šasi pracuje s poměrně tuhými tlumiči, ale zároveň relativně poddajnými pružinami. Výsledkem je skvělý kompromis mezi jízdním komfortem a ovladatelností. I v rychle projížděných zatáčkách vůz solidně vzdoruje nedotáčivosti. Hlavně však hbitě reaguje na pokyny přesného řízení. První dojem z otočení volantem sice nebyl nejlepší (vinou umělého odporu), avšak po chvíli jsme si zvykli a už nám to ani nepřišlo.

Stabilita v přímém směru byla rovněž solidní, byť jízda v našem dálničním limitu odhalila lehkou směrovou nestabilitu, takže bylo třeba občas mírných zásahů do řízení.

Porovnání vybraných rozměrů a základních cen malých fordůKa (1996-2008)Ka (2008-2016)Fusion (2002-2012)Fiesta 5dv. (2008 až současnost)Ka+
Délka [mm]36203620401339693929
Šířka [mm]16391658172417221695
Výška [mm]13681505154314951542
Rozvor náprav [mm]24452300248524892489
Objem zavazdelníku [l]205224335276270
Motor1.3/44 kW1.2/51 kW1.4/59 kW1.25/60 kW1.2/63 kW
Cena [Kč]262.000184.990234.990285.990288.990

Z malého ještě menší

Ka+ se i na světových trzích nabízí pouze s jediným motorem. Tím je agregát 1.2 Ti-VCT. Kdo čeká dnes skoro povinný tříválec, bude mile překvapen. V tomto případě jde o čtyřválec ze známé hliníkové řady Sigma, který vznikl z větší jednotky 1.25 16V. Tu mají fordy už od roku 1996. S větším motorem sdílí zdvih 76,5 mm, takže zmenšení objemu bylo dosaženo snížením vrtání válců z 71,9 mm na 70,6 mm. Jak je zřejmé z označení Ti-VCT, používá motor proměnné časování sací i výfukové strany rozvodu a vystačí si s nepřímým vstřikováním benzínu.

ford testy minivozy ford testy minivozy  

V zahraničí existují dvě verze testovaného pohonu - zkoušená 1.2 Ti-VCT a dále 1.2 Ti-VCT ECO. Překvapivě se neliší motor, nýbrž převody pětistupňové skříně iB5 od Getrag, konkrétně ten stálý. U běžné varianty činí koncový převod 4,250:1, u verze ECO je prodloužený na 4,059:1. Řazení je velmi lehké a přesné. Pouze při rychlém přesouvání páky z dvojky na trojku jsme se opakovaně trefovali mezi jedničku a třetí kvalt. Při předjíždění to rozhodně nebylo nic příjemného…

A abychom byli úplní, musíme dodat, že zahraniční zájemci o Ka+ mohou volit ještě méně výkonnou verzi jednotky s 52 kW. Rozdíl oproti výkonnější variantě tkví pouze v softwaru řídicí jednotky a celkovém naladění motoru.

Potřebuje otáčky

Zmínili jsme rozdílné převody, nicméně i v případě standardní varianty se nám zdály spíše delší. Při rychlosti 130 km/h tak motor na pětku točil asi 3600 otáček za minutu. Klidně by to mohlo být o 200 až 300 otáček více. Zde musíme dodat, že i „čtyřka“ je v tomto případě převodem do rychla. Z toho vyplývá, že i když na ni při vyšší rychlosti podřadíte, dočkáte se pouze pozvolného nárůstu rychlosti. To se však bavíme o tempu přesahujícím 100 km/h. Do této rychlosti je dynamika jízdy slušná, ovšem pouze za předpokladu, že motor budete vytáčet. Čtyřválec výrazněji ožívá až za hranicí 3500 otáček za minutu. S dalším zvyšováním je dynamika stále lepší. Navíc skvěle cítíte, jak se motoru jakoby lépe dýchá a pocitově se stává uvolněnější. Jistě i poměrně vysoký kompresní poměr 11,0:1 stojí za hospodárností této jednotky. Když se trochu hlídáte a nepožadujete od motoru vyšší dynamiku, uhlídáte spotřebu paliva na hodnotě 5,5 l na 100 km, a to i s převahou městských jízd. Svižnější jízda znamená zvýšení spotřeby benzinu na zhruba 6 až 6,5 l na 100 km. Ovšem i to je solidní hodnota, byť některé motory umějí být úspornější.

Závěr


Závěr

Ford Ka+ sice navazuje na své dva předchůdce, ovšem oproti nim míří výš. Jak jsme předeslali v úvodu, v budoucnu bude suplovat roli větší fiesty, neboť její nová generace se taktéž trochu posune směrem vzhůru. Spíše ale stylově a tedy i cenově. Překvapivě vysoko však cenově zamířilo i Ka+, základ 289.990 lowendové zaměření nepřipomíná ani náhodou.

Je jasné, že k plnému nahrazení by autíčko potřebovalo více pohonných jednotek včetně dieselu. Z hlediska prostornosti a zejména jízdního projevu je však s fiestou plně srovnatelné. K tomu navíc v otázce jízdního projevu překonává naprostou většinu přímých konkurentů a dokonce i některá o dost větší auta. Ka+ je typickým příkladem vozu, který dokazuje, že k radosti z jízdy nepotřebujete výkonný motor či velmi bohatou výbavu. Prostě koho baví řídit, najde v něm zcela jistě zalíbení, tak jako my. Jen nesmí očekávat supermoderní techniku v rámci třídy a samozřejmě nadprůměrné jízdní výkony. Nové „káčko“ je současně tak trochu návratem ke kořenům. Má vše, co potřebujete pro řízení, ale už nic navíc. Budiž to příslibem vysoké spolehlivosti vozu do budoucna. A snad i trvanlivosti, třeba i proto, že karoserie používá poctivá plastová nadkolí chránící podběhy nejen vpředu, nýbrž i vzadu.

ford testy minivozy ford testy minivozy  

Nejlevnější verze modelu288.990 Kč (1.2 Ti-VCT Ultimate/63 kW)
Základ s testovaným motorem288.990 Kč (1.2 Ti-VCT Ultimate/63 kW)
Testovaný vůz bez příplatků288.990 Kč (1.2 Ti-VCT Ultimate/63 kW)
Testovaný vůz s výbavou325.890 Kč (1.2 Ti-VCT Ultimate/63 kW)

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Velmi dobré odhlučnění
  • Prostornost
  • Přesné a strmé řízení
  • Tuhá karoserie
  • Bohatá výbava
  • Předpoklad spolehlivosti
  • Má teploměr chladicí kapaliny

Minusy

  • Vyšší cena
  • Pouze jedna verze a pohon
  • Občas nepřesné řazení
  • Jednoparabolové světlomety
  • Chybí tlačítko na víku kufru a regulace podsvícení přístrojů
  • Chybí snímač hladiny oleje (žlutá olejnička)

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (85)
Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT
Cena základní sestavy 288 990 Kč
Výbava základní sestavy Audio s CD přehrávačem se systémem SYNC (Bluetooth handsfree a hlasové ovládání) vstup AUX a USB, elektricky ovládaná přední okna (u řidiče s impulzním tlačítkem), palubní počítač, nastavitelný omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, funkce My Key, přední mlhovky s funkcí denního svícení, elektromechanický posilovač řízení, šest airbagů, možnost deaktivace airbagu spolujezdce, stabilizace ESC, asistent rozjezdu do kopce HSA, klimatizace, ISOFIX, výškově stavitelné horní úchyty předních bezpečnostních pásů, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově stavitelný volant, 15palcová ocelová kola, sada na opravu pneumatik, atd. Kč
Cena testované sestavy 325 890 Kč
Výbava testované sestavy Sada Winter – zahrnuje vyhřívaná přední sedadla a sklopnou loketní opěrku řidiče (+ 11.100,-), perleťový lak karoserie červená Ruby (+ 15.800,-), 15palcová kola z lehké slitiny s pneu 195/55 (+ 10.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1196
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 169
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4 / 5
Emise CO2: 114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 549
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1009 / 0
Rozměr pneu: 195/55 R15
Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3929
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1542
d) rozvor (mm): 2489
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 980 / 1240
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 615
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 10. 2016 00:38
Re: Vida
To jsi psal o Corse? ;-) Moc hezky jsi to o ní napsal.
27. 10. 2016 00:37
Re: Vida
No, furt se spíš rozhoduju u auta podle výbavy, motorizace a ceny. Pokud pomineme standartní výbavu v základu a budeme hovořit jen o vzhledu, ceně a motorizaci, budeme mít spoustu konkurentů. Jen nesmíme srovnávat právě tu základní výbavu. Jo a nesmíme se moc dívat na zkušenosti skutečných majitelů. >:-[]
27. 10. 2016 00:29
Re: Konkurence
Porovnej výbavu. Pak ti ten Focus naroste přes 400k třeba jen s BT telefonem, který je u Focusu až od výbavy ST-Line.
27. 10. 2016 00:21
Re: Tak se nám ten
Před Upem vždycky a s výbavou a zkušenostma asi i před ostatníma.
27. 10. 2016 00:20
Re: Konkurence
A se stejnou výbavou?