Ford S-Max 2,0 TDCi – Spotřeba vs. sport

Ford S-Max 2,0 TDCi – Spotřeba vs. sport

 
 

Car of the Year 2006 má dost nákupních argumentů i pět let po volbě.

I když loni na trh velkých MPV dorazily nové Volkswageny Sharan a SEATy Alhambra výlučné postavení S-Maxe se v tomto segmentu nezměnilo. Dravější design, menší důraz na maximalizaci prostoru na daném půdorysu a naopak maximální tlak na velmi dobré vlastnosti na silnicích dělají z tohoto velkoprostorového Fordu celkem unikátní kombinaci.

K redakčnímu testu dorazil model po modernizaci, se silnějším dvoulitrovým turbodieselem a dvouspojkovou převodovkou. Tedy teoreticky ideální kombinace z hlediska rodinné, byť sem tam rychlejší jízdy i přijatelné spotřeby. Jaká je praxe?

Dobře maskovaný prostor

Když bychom na chvíli zapomněli na velmi dobré jízdní vlastnosti S-Maxe, byl by tou nejsilnější stránkou jeho design. Tvary, které loni na podzim stylisté osvěžili na několika místech (mj.nový nárazník, světelné diody i bez xenonových světel atd.), se v zásadě měnit nemusely.

obrázek [600 x 467]  

Hlavní devizou S-Maxe jsou designem skvěle ukryté vnější rozměry. Délku 4,8 m, šířku 1,88 m a výšku 1,66 m bychom tomuto automobilu z některých pohledů určitě nehádali. Dynamická silueta připomíná hned několik menších Fordů (Fiesta, Kuga a trochu i Focus) a do usedlého segmentu MPV jej řadí jen celkové proporce jednoprostorového uspořádání.

Proti Galaxy je rozdílů poměrně hodně. Při nastupování narazíte (někdy bohužel doslova) na nižší výšku vstupního otvoru. O něco horší je to i s místem ve třetí řadě a v prostoru pro zavazadla. Tady si design, svažující se střecha a atraktivnější vzhled vybírají svou daň.

Na předních místech je nadbytek prostoru, usadí se tady i nadprůměrně rostlí jedinci a přesto budou mít pocit příjemně vzdušného interiéru, resp. dostatku místa všemi směry. Z estetického hlediska se nemůžeme stále smířit s lesklým černým plastem na středové konzole výbavy Titanium, který podle nás nekoresponduje s cenovkou začínající osmičkou! Graficky pestrý, ale uživatelsky náročnější multimediální přístrojový štít vyžaduje delší zvykání než standardní textové nebo bodové displeje u konkurence.

obrázek [600 x 294]  

Dlouhé druhé dveře musí obsloužit (stejně jako v Galaxy) druhou i třetí řadu, což může být problém hlavně na stísněných parkovištích u nákupních center, kam širokého S-Maxe tak tak umístíte. Na velkorysé zpřístupnění interiéru klasickými dveřmi už prostor obvykle nezbude.

Pětičlenná nebo šestičlenná rodina najde v S-Maxu skvělého pomocníka. Ve druhé řadě je k dispozici až neskutečná šířka 1600 mm ve výši loktů, takže ani dospělá trojka se zde netísní. Pochvalu zaslouží vysoko (390 mm) nad podlahou umístěné sedáky ve druhé řadě, zajišťující dospělé posádce jedno z nejlepších sezení v této kategorii aut.

Ve třetí řadě je dost místa jen pro nedospělého pasažéra. Když si vystačíte jen s šesti místy, zbývá podle naší zkušenosti vzadu dost užitečného objemu pro všechna zavazadla.

obrázek [600 x 438]  

Samozřejmostí je v této třídě variabilita uspořádání interiéru. Sedadla ve druhé řadě se posunují v podélném směru (aby uvolnila prostor pro nohy těch ve třetí řadě) nebo sklápějí do roviny. Pak místo základní délky kufru 1000 mm (pětimístné uspořádání) dostanete bezmála 2 m ložné plochy (dvoumístné uspořádání).

Výkon dostatečný, spotřeba přiměřená

Motor 2,0 TDCi se 120 kW v 3750 min-1 a 340 Nm mezi 2000 a 3250 min-1 sice nemá svými parametry na Volkswagenovo 2,0 TDI (125 kW, 350 Nm), ale pro zájemce o opravdu silné TDCi má Ford od loňska dvousetkoňový 2,2litr se 420 Nm. Náš motor je tedy druhým nejsilnějším turbodieselem určeným pro S-Max. Jestli se už teď těšíte na ódy na jízdní dynamiku, rychle dodáme, že pohotovostní hmotnost přes 1,6 t tlumí veškeré vášně v oblasti akcelerace.

S obrovským S-Maxem budete z klidu na stovku zrychlovat za víc než 10 s. Pokud žádáte podélnou dynamiku běžného osobního vozu, nezbývá než se vydat k nejsilnějšímu turbodieselu nebo špičkovým EcoBoostům. V jejich případě ale přijdete o obstojnou spotřebu, kterou s naší motorizací lze bez velkých odpírání dosahovat. Konkrétně ve 130 km/h jsme se pohybovali za 7,7 l/100 km (přibližně 2500 min-1 na šestku), při snížení rychlosti na 100 km/h možná pokoříte šestilitrovou hranici.

obrázek [300 x 264]  

Podélná dynamika nevybočuje z mezí obvyklých u podobně velkých a výkonných MPV co se zrychlování týká. Brzdy naopak zasluhují pochvalu. Jsou dostatečně dimenzované, rychlé zpomalení naloženého vozu nevyžaduje od řidiče velké úsilí a brzdná síla se dobře dávkuje i když potřebujete jen mírně přibrzdit. Opakované brzdění snižuje účinnost brzdového systému, ale rozhodně ne tak intenzivně, jako v případě dua Sharan/Alhambra.

Zatáčky si S-Max a jeho řidič užívá, navzdory vyšší stavbě karoserie. Chování auta je přesně mezi výbornými vlastnostmi Mondea a usedlým až lehce houpavým projevem Galaxy. Řízení má více citu, poloha řidiče za volantem je nižší a v rychlé jízdě zatáčkami vás podporují už standardní sedačky s výrazným bočním vedením.

Převodovka Powershift S-Maxu sedne mnohem víc než Galaxy. Řidič sportovněji laděného MPV se snáze přenese přes občasné tápání při spínání spojek v kolonách a ocení rychlé a hladké řazení za jízdy. Při vytočení motoru k červenému poli vás automat v manuálním režimu nepřepere. Dokud pohybem VZAD (!) nedáte voličem převodovky pokyn k přeřazení nahoru, zůstane motor přesně v těch otáčkách, v jakých jej chcete mít.

Cena vysoká, výbava bohatá

První cena našeho 2,0 TDCI (120 kW) s Powershiftem není zrovna lidová (849.990,-Kč), ale technicky srovnatelný, nepatrně rychlejší a uvnitř větší Sharan 2,0 TDI (125 kW) DSG je jen o několik tisícovek levnější.

obrázek [600 x 308]  

Chléb se začne lámat při porovnání výbavy. Zatímco u VW dostanete nižší stupeň Trendline, Ford dodává v tomto cenovém pásmu už vyšší Titanium. Standardem je v tomto případě tempomat, 17palcová kola z lehkých slitin, vyhřívané čelní sklo, duální automatická klimatizace, nebo automatické stěrače. Za to vše se u podobně naceněného Sharanu připlácí.

Závěr

Kdo potřebuje velký prostor Galaxy, ale současně se nechce vzdát agility Mondea, najde v S-Maxu jednoznačně vhodnou alternativu. Modernizovaný turbodiesel 2,0 TDCi (120 kW) s dvouspojkovým automatem sedne k charakteru S-Maxe lépe než ke Galaxy. Powershift občas zachází s posádkou trochu drsněji, než DSG ve Volkswagenech, ale hospodaření s palivem mu jde dobře. Cenovka bezmála pětimetrového MPV s dobrou výbavou není vůbec nízká, ale konkurenční srovnání rychle ukáže, že vedoucí postavení S-Maxe na českém trhu v roce 2010 nebyla náhoda.

JAKE.AUTO.CZ Ford S-Max (přehled všech testů a dalších článků)

obrázek [600 x 389]  

První cena vozu549.990,-Kč (2,0 Duratec 107 kW Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací849.990,-Kč (2,0 TDCi, 120 kW, Powershift, Titanium)
Základní cena testovaného vozu849.990,-Kč (2,0 TDCi, 120 kW, Powershift, Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.046.390,-Kč (2,0 TDCi, 120 kW, Powershift, Titanium)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Prostorný interiér
  • Bohatá výbava
  • Poloha za volantem, kvalitní sedadla
  • Přiměřeně výkonný motor s dobrou spotřebou
  • Design dobře maskuje skutečné rozměry auta
  • Komfort sezení ve druhé řadě

Minusy

  • Složitý systém Convers+
  • Nízký nástupní otvor po otevření druhých bočních dveří
  • Provedení středové konzoly z černého lesklého plastu
  • Horší komfort řazení při popojíždění v koloně
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford S-Max 2,0 TDCi

Cena v základní výbavě: 849 990 Kč Cena v testované výbavě: 1 046 390 Kč

Základní výbava:ESP, přední, boční a stropní airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy pro cestující na krajních zadních sedadlech, kolenní airbag řidiče, dDva sklopné klíče dálkového ovládání centrálního zamykání, stereorádio/CD Sony funkce RDS EON, PTY, MP3, kódování proti krádeži „Keycode“, DSP, zásuvka pro připojení externího přehrávače, 9 reproduktorů včetně středového reproduktoru místo horní úložné přihrádky na přístrojové desce, ovládání na volantu, Přední sedadla – sportovní, opěrky hlavy nastavitelné ve 4 směrech, sedadlo řidiče s elektricky nastavitelnou výškou a nastavitelnou bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce s nastavitelnou bederní opěrkou, 17" x 7.0 kola z lehkých slitin s 15 paprsky D2YLH, pneumatiky 225/50 Rx17, systém monitorování tlaku v pneumatikách, sada pro opravu pneumatiky po defektu, tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, Informační displej FordConvers+, zdokonalené osvětlení interiéru s LED diodami samostatné lampičky nad sedadly v 1. řadě a krajními sedadly v 2. řadě, přední a zadní okna elektricky ovládaná s jednorázovým otvíráním/zavíráním a globálním otevíráním/zavíráním dálkovým ovladačem, klimatizace automatická duální, včetně vnitřní recirkulace vzduchu, s výdechy v B-sloupcích pro 2. řadu sedadel.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+21.500,-Kč), Sada Business Navi Plus - SD navigační systém Plus - 7" dotykový barevný displej, audiosystém s přehráváním CD/MP3, Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině nebo němčině) s USB portem, parkovací asistent s čidly vpředu a vzadu a zadní parkovací kamera (+77.900,-Kč), Sada X Plus - panoramatická střecha – pevná, obsahuje elektricky stahovatelnou sluneční roletu, stropní konzola s úložným prostorem, elektricky sklopná vnější zrcátka, zrcátko pro sledování dění na zadních sedadlech, bixenonové světlomety, automatické nastavení sklonu, ostřikovače světlometů, systém Keyfree - vstup do vozu a startování bez použití klíče - tlačítko Ford Power v přístrojové desce, dva pasivní klíče dálkového ovládání, čalounění kůže/Alcantara v černé barvě (+97.000,-Kč), aj.

Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys

Urbanisticko-architektonická soutěž Nové KCP vyhlášená…

Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

 

Štítky Ford Testy MPV

Technické údaje
Motor Ford S-Max 2,0 TDCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 5.2 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 775 / 2000
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1614 / 890
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4801
b) šířka (mm): 1881
c) výška (mm): 1660
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Ford S-Max 2,0 TDCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 

Přidat názorDiskuse: Ford S-Max 2,0 TDCi – Spotřeba vs. sport







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

 



Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007) Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007)

S-Maxem, který debutoval před deseti lety, Ford dokázal,…

Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž… Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž…

Původní Ford Galaxy byl spíše Volkswagenem. S někdejším…

 



 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Včera

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu ovládl tým Evropy

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu…

První ročník Laver Cupu patří výběru Evropy! V dramatickém zápase se o to postaral Roger Federer, který porazil…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…