Ford Transit Kombi 2,2 TDCi –  Přijede nás osm, babi

Ford Transit Kombi 2,2 TDCi – Přijede nás osm, babi

 
 

Babička musí honem dodělávat další štrůdl, mladí si pořídili Transita a tak jezdí všude spolu. Nebo raději ne?

Že je Transit dobrý pracant už víme. Ostatně, stačí se někdy na ulici rozhlédnout, v čem že to ti pekaři, instalatéři a nebo třeba muži zákona jezdí. Nás proto zajímalo, jak se jezdí s novým motorem 2,2 TDCi o výkonu 103 kW a také zda by se dalo s osmimístným Transitem počítat i jako s plnohodnotným rodinným vozem.

Možná kroutíte hlavou, ale dovolte mi to vysvětlit. Většina rodin má jedno, dvě děti, avšak existují i rodiče se třemi nebo čtyřmi ratolestmi. K tomu pes, kočka a Péťa od vedle, který má jet na výlet s vámi. V tu chvíli můžete zapomenout na své rodinné kombi, ba i na své šestimístné MPV – všichni se tam prostě nenamačkáte. Jestli nejste zarytí fandové vláčků a autobusů, možná vás při početnější rodině napadla varianta něčeho krapet většího.

Mohl by to být právě Transit? Rychlý pohled do ceníku...Ford nabízí přesně pro tyhle příležitosti osmi či devítimístné Tourneo, Klapzubáci zase šáhnou po Minibusu se čtrnácti či dokonce sedmnácti sedadly.

obrázek [300 x 388] Dobrá, původní myšlenka pasovat Transit Kombi do role rodinného vozu se díky přítomnosti Tournea stává poněkud lichou, avšak i tak si můžeme podrobněji říci, v čem že na klasické osobní MPV ztrácí a kde naopak boduje.

Prostor a výhled za jedna

Jednoznačnou devizou podobně střižených automobilů je samozřejmě vnitřní prostor. Ve výši loktů mají dva přední cestující k dispozici celých 185 centimetrů napříč, ve druhé řadě jen o čtyři méně a i ve třetí řadě sedadel stále naměříme výborných 179 centimetrů. Čísla sice vypadají zajímavě, avšak nezapomínejme, že zatímco v osobním voze si těch zhruba 150 centimetrů pro sebe rozdělí pasažéři na dvou sedadlech, zde se musí vejít ještě o jednoho člověka víc.

Sedadla ve druhé a třetí řadě proto nejsou nikterak výrazně tvarovaná, takže tělo v zatáčce příliš nepodrží – počítá se zkrátka s tím, že se zapřete o cestující ho vedle. Všechna sedadla měla své velké opěrky hlavy, za což musíme Ford pochválit.

Nastupování do Transitu je díky velkým bočním posuvným dveřím, umístěným zde na obou stranách, velmi jednoduchá záležitost. Možná by se sem přeci jen hodilo příplatkové autobusové madlo z ceníku Minibusu.

Protože měl námi testovaný Transit Kombi MWB (středí rozvor) taktéž zvýšenou střechu, je možné se uvnitř i postavit. Hlavu na stranu musejí dát lidé o výšce 175 centimetrů a vyšší, kdyby to však měl být velký problém, můžete si připlatit za verzi s ještě vyšší střechou, kam se dle druhu pohonu postaví vzpřímeně i skoro dvoumetroví habáni. Vzdušnost interiéru je zkrátka a dobře velmi příjemná, zvláště když jste zvyklí třeba na váš úzký hatchback.

Řidiče pak potěší zvýšená pozice za volantem, i když ta je více než vyvážena nemožností seřídit si volant výškově, takže si budete prvních pár kilometrů připadat jako řidič autobusu. Volant na dlouhé ruce a vzpřímená pozice na delší cestě doslova přemlouvá k tomu, abyste volant drželi jen jednou rukou někde kolem půl šesté, s pravým loktem pohodlně opřeným o opěrku. Pomalu tak začínáte chápat to o těch mizejících hnědých podšálcích...

obrázek [600 x 425]  

Když už jsme u dlouhého cestování, není si kam dát plechovku s nápojem – v palubovce jsou buď moc velké nebo naopak moc mělké odkládací prostory a tak musíte rychle upíjet, abyste si energy drink ve velké schránce, kam se nehodí, nerozlili. Jinak je vše v naprostém pořádku, ergonomie se vám dostane rychle do krve. I tak nám však přišlo, že u Mercedesu nebo Volkswagenu se má řidič přeci jen o kousíček lépe.

Couvání s 5,2 metru dlouhým automobilem je dětsky snadné. Jednak máte k dispozici senzory a parkovací kameru u stropu, druhak také skvělá obří zrcátka s panoramatickými plochami a do třetice – Tranzit je přece pravidelně navržená dodávka, takže končí přesně tam kde má a kdyby náhodou ne...no tak co, je tu ještě zadní plastový nárazník.

Jízda s Euro 5

Naše malé srovnání s MPV vezme za své hned na prvním propadlém kanále. Kabina se celá otřese, zadní náprava odpružená listovými pery se roztančí a vůbec, v tomto ohledu nemá Transit kombi opravdu moc daleko ke klasickým skříňovým modelům. Ve městě posádka zkrátka trochu trpí, avšak to naštěstí přestane hned za městem.

Na alespoň trochu slušných silnicích je jízda příjemná, nikde nic nevrzalo, nevibrovalo a i odtlumení podvozku a motoru je na danou třídu velmi dobré. Tranzit s předním pohonem si v zatáčce umí poradit, zvládne dokonce víc než jsme čekali a drží zarytě zvolenou stopu, může to však souviset i s tím, že udržet se ve správné pozici za koženým volantem není třeba při vyhýbacím manévru právě jednoduché. Jedinou možností je sveřepě se držet loketní opěrky, protože ani sedák ani opěradlo nic jako boční vedení neznají a žijí si svůj poklidný, komfortní život.

Pod kapotou máme přeplňovaný čtyřválec 2.2 TDCi o výkonu 103 kW (dříve 96 kW) a s točivým momentem 350 Nm (dříve 310 Nm). Nový motor byl vybaven přímým vstřikováním paliva common-rail pracujícím s vyšším tlakem, novým turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a dokonalejším odváděním výfukových plynů prostřednictvím systému recirkulace výfukových plynů (EGR), nechybí ani moderní filtr pevných částic cDPF. Díky tomu splňuje emisní normu Euro 5.

obrázek [600 x 314]  

K dalším vylepšením patří dodatečný kryt motoru a speciálně navržené přívody vzduchu, které snižují úroveň hluku. Může se navíc pochlubit start-stop systémem, který by měl ve městě uspořit pár kapek nafty.

Motor je sice o něco méně kultivovaný než by bylo v případě MPV zdrávo, jinak ale potěší svým zátahem a relativně dobře vyrovnanou momentovou křivkou. Jisté nakopnutí kolem patnácti set otáček zde však je, na něj si budete muset zvyknout stejně jako na drsný drnčivý zvuk, který motor nad čtyřmi tisíci otáčkami vyluzuje. Ale to už zkrátka k osobním dodávkám tak nějak patří. Řadicí páka (převodovka má standardně šest stupňů) je moc hezky na dosah a její dráhy v kulise snesou srovnání s osobními vozy, podobně jako příjemná a nezáludná spojka nebo přirozeně působící posilovač řízení.

Spotřeba je velice dobrá, při ustálené stovce točí motor na šestý převodový stupeň 1.700 min-1 a nakrmit jej musíte pouze 7,4 litry nafty na 100 km. To není mnoho, zvláště uvědomíme-li si, že je v podstatě možno jet na hranici jednoho litru na 100 km a osobu. Zvyšujeme rychlost, otáčky stoupají a...víc to nejede! No ano, je zde přece omezovač, který je nutno vypnout tlačítkem „ECO“ ovládajícím start-stop systém. Nyní zrychlujeme i na více než tachometrových 110 km/h, pokud budete udržovat dálniční reálnou stotřicítku, počítejte (podle zatížení) s deseti až jedenácti litry nafty. Celkem jsme z Transitem jezdili za pěkných devět litrů.

Interiér nehýčká, ale zato vydrží

Už při nástupu si všimnete, že interiér se zaměřuje na to hlavní – převést skupinu lidí z bodu A do bodu B. Podlaha je snadno udržovatelná, omyvatelná, ale zavazadla po ní kloužou. Lavice se sice dá sklápět i vyjmout, ale potřebujete někoho, kdo vám s osmdesátikilovou lavicí pomůže. Boční posuvné dveře o délce 1250 mm jsou sice velmi praktické, ale děti či starší lidé je nedokáží zavřít s dostatečnou razancí a vy tak budete muset vystoupit a předvést v praxi svou techniku krátkého suchého úderu.

obrázek [600 x 452]  

Sedadla mají sice nikterak velkou délku sedáku (45 cm ve všech řadách), avšak výška horní hrany sedáku nad zemí je 44 centimetrů. Co to znamená? Stehna budou podepřena a cestující nebudou mít po hodině jízdy ztuhlé nohy. Nad hlavou zadních pasažérů je 133 centimetrů místa, takže kdyby Yao Ming potřeboval odvoz, víte čím jej máte vyzvednout.

Zapomeňte na měkké plasty či ozdobné látkové čalounění, plech Transit Kombi před posádkou nikterak nezakrývá. Ano, bude možná v zimě studit, ale zase jej snadno umyjete. Lidé vzadu si budou stěžovat na nedostatek odkládacích prostor, protože klasické přihrádky na boku vozu chybí. Alespoň že zde jsou háčky na kabáty. Velký odkládací prostor najdete nad předními sedadly – to je další výhoda zvýšené střechy. Přístup k zadnímu zavazadlovému prostoru byl díky dvoukřídlým proskleným dveřím s možností otevření do úhlu 180 stupňů (skla jsou opatřena stěrači i vyhříváním) a nákladové hraně ve výšce 56 cm zcela bezproblémový. Šířka mezi podběhy 139 centimetrů dovolí naložit i rozměrné krabice.

Závěr

Transit Kombi je bezesporu velmi dobrý pracovní nástroj, ostatně ke snížení provozních nákladů vedle nižších nároků na palivo nově přispívají i servisní prohlídky po ujetí 50.000 km nebo jednou za dva roky. Otázkou samozřejmě zůstává spolehlivost pokročilých systémů jako je EGR ventil.

Jake.auto.cz: Ford Transit (přehled testů a dalších článků)

Jasné však je, že pro rodinu se Transit Kombi moc nehodí. Ostatně, na to tu jsou jiní. Nově naladěné TDCi nás svým projevem i spotřebou potěšilo, takže jej můžeme s klidným svědomím doporučit.

Testovaný vůz byl bohužel ve specifikaci, která se na našem trhu neprodává: Kombi se středním rozvorem (3.300 mm) pořídíte v základní verzi Base nebo ve střední výbavě Trend, testovaný vůz se však mohl pochlubit nejvyšším stupněm Limited. Seznam sériové výbavy se proto vztahuje k modelu Trend, stejně jako tabulka s cenovým srovnáním.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Vozit lidi v nákladním voze? To bude vždycky kompromis. Transit, ani žádné jiné takové auto, nemůže dosáhnout pohodlí MPV, ale jeho síla je někde jinde. Když se smíříme s vysokým posazem a laciným interiérem, objevíme mimořádně prostorné auto. Na všech sedadlech je místa dost, díky střednímu rozvoru je navíc do druhé a třetí řady tak snadný přístup, jak jen může být.
Motor na auto stačí, plusem je i šestistupňová převodovka. A pak jsou zde ty zástupy negativ: motor je slyšet, nápravy neutlumí všechny nástrahy českých cest, se dvěma metry na výšku nemůžete do garáží, pohled řidiče dodávky na silnici není nic, co by způsobovalo radost… Když ale potřebujete jezdit v osmi, Transit bude dobrým služebníkem – za cenu většího MPV. Těm osmi ale musí vystačit užitečná hmotnost 1068 kg!
První cena vozu703.680,- Kč (SWB 300 Base, 2.2 TDCi 74 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací848.280,- Kč (SWB 300 Trend, 2.2 TDCi 103 kW)
Základní cena testovaného vozu884.280,- Kč (MWB 300 Trend, 2.2 TDCi 103 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků884.280,- Kč (MWB 300 Trend, 2.2 TDCi 103 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér a zavazadlový prostor
  • Výkonný motor s přiměřenou spotřebou paliva
  • Přiblížení mnoha vlastností a detailů osobním vozům
  • Výhled z vozu
  • Snadná ovladatelnost (přesné řízení i řazení)

Minusy

  • Malá variabilita interiéru
  • Omezený komfort ve srovnání s osobními MPV
  • Chybí výškově stavitelný volant
  • Boční vedení sedadel
Spolupracujeme s TipCars.com

Transit Kombi 2.2 TDCi (103 kW)

Cena v základní výbavě: 884 280 Kč Cena v testované výbavě: 884 280 Kč

Základní výbava:ESP + ABS, rádio Ford 6 000 s CD přehrávačem, dálkově ovládané dvojité centrální zamykání, vyhřívané čelní okno, elektricky ovládané přední okna, airbag řidiče, zadní stěrač s ostřikovačem, obložení stěn nákladového prostoru - materiál PVC, airbag spolujezdce, imobilizér, posilovač řízení, manuální přední klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, tempomat, tónovaná okna, přední mlhové světlomety, kožený potah volantu, celoplošné kryty kol, lakovaný střední díl předního nárazníku, úzké boční lišty, ocelová kola 5,5x15", pneumatiky 195/70, panoramatická vnější zpětná zrcátka na krátkém rameni, vyhřívané zadní sklo, prosklené zadní závěsné dveře - včetně vnitřního zpětného zrcátka, výškové nastavení světlometů z kabiny řidiče, přední zástěrky, třetí brzdové světlo, středně vysoká střecha, čalounění stropu v kabině, stropní přihrádka, osvětlení v nákladovém prostoru, zadní zástěrky, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, řidič a krajní přední spolujezdec výškově seřiditelné, loketní opěrka ve dveřích, imobilizér, gumová podlaha v celé délce vozu, vnitřní oběh vzduchu, nastavitelné opěrky hlavy, otáčkoměr, sada předních sedadel 22 - řidič: seřizování v 6 směrech, spolujezdec: dvojsedadlo pevné, pevné loketní opěrky řidiče (sklopné-2 polohy vodorov./svislé), kryt spodní konstrukce sedadla řidiče, čalounění Tomy, nastavitelné opěrky hlavy, sada zadních sedadel 8 - trojsedadlo ve 2. a 3. řadě, ve 2. řadě zúžené, sklopná pravá třetina opěradla, ve 3. řadě sklopné celé opěradlo, sedadlo v plné šířce, obě řady vyjímatelné, elektricky ovládaná přední okna

Výbava testovaného vozu:základní

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
Technické údaje
Motor Transit Kombi 2.2 TDCi (103 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600
Provozní vlastnosti
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 6.3 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1957 / 1068
Rozměr pneu:205/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5230
b) šířka (mm): 1974
c) výška (mm): 2302
d) rozvor (mm): 3300
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 800 / 1040
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1330
k) šířka vpředu (mm): 1850
l) šířka vzadu (mm): 1810
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Transit Kombi 2.2 TDCi (103 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Ford Transit Kombi 2.0 TDCi 310L  L3 Trend: Osm míst Ford Transit Kombi 2.0 TDCi 310L L3 Trend: Osm míst

Vyzkoušeli jsme Ford Transit s novým dvoulitrovým motorem…

Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist

Systémy automatického brzdění jsou v osobních autech už…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního hotelu. Je za tím Moskva?

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního…

V centru Kyjeva podlehl střelným zraněním bývalý ruský poslanec Denis Voroněnkov. Potvrdila to ukrajinská…

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu: Zranil se řidič i spolujezdkyně

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu:…

U dopravní nehody osobního automobilu a náklaďáku na Chodově, při které jedno z aut skončilo na střeše,…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…