Honda Civic 1.8 i-VTEC AT - Plážový švihák

Honda Civic 1.8 i-VTEC AT - Plážový švihák

 
 
27.7. 2011 Michal Fokt

Do sněda opálena a s výhodou volné řidičovy pravé ruky přijíždí nagelovaná Honda Civic. Osloví zkušené playboye i křehké blondýnky?

Testů na Hondu Civic 8G najdete na auto.cz sedm, z toho pět na evropské 3D/5D. Pokud bychom se ale měli řídit poptávkou, stačil by býval jeden.

Drtivá většina všech Civiců se totiž prodává s benzinovou osmnáctistovkou a šestistupňovým manuálem. Není divu, je to ideální volba, ale je dobré mít komplexní přehled. A co kdyby vás ještě na sklonku kariéry Civicu 8G zaujala třeba verze, kombinující tenhle skvělý motor s automatickou převodovkou?

obrázek [600 x 337]

Překvapivě decentní

Co si budeme namlouvat, o tom, zda se nějaké auto stane členem domácnosti, dost často rozhodne i pouhá barva. Pokud autu sluší a je navíc i nezvyklá, jsou do někdy zásadní body k dobru. A nová tmavohnědá metalíza na „našem“ Civicu 5D je přesně ten případ.

Zatímco na silnicích Civic nejčastěji potkáte v různých variacích na stříbrnou, která zvýrazňuje jeho stále ještě „kosmický“ vzhled, tohle výrazné „opálení“ z pětidveřáku dělá překvapivě seriózní a decentní záležitost. Při zatažené obloze téměř koketuje s černou, na slunci pak zazáří rafinovanými odlesky.

Ale nejsme tady od testování barvy. S omlazeným Civicem 1.8 už jsme vás seznámili ve speciální edici Sport GT http://www.auto.cz/test-honda-civic-5d-1-8-sport-gt-edition-51188 , na níž nebylo krom vzhledu bohužel nic sportovního, v mezičase pak černá voštinová maska chladiče nahradila průhledný polykarbonátový pás mezi světlomety i u zbývajících verzí, takže teď může být Sport a GT i tahle verze s automatem.

Hondamatic

Benzinová osmnáctistovka SOHC i-VTEC má nezměněný výkon, disponuje tedy 103 kW při 6300 min-1 a 174 Nm při 4300 min-1, je ale doplněna automatickou převodovkou s pouze pěti stupni, což ve dnešní době (až) sedmistupňových dvouspojek začíná působit poněkud anachronicky a celkem logicky se to podepisuje jak na dynamice, tak na spotřebě.

Papírově má automat zrychlení na stovku horší o 2,1 s (11,0 s) a maximální rychlost se snížila o 8 km/h na 197. Spotřeba v kombinovaném cyklu povyskočila o 0,6 l na 7,3 l na 100 km.

Ještě než si řekneme, jak se tenhle automat v autě chová, sluší se zmínit jednu výjimečnost tohoto honďáckého automatu. Současné dvouspojky jsou totiž proti němu břídilové, poněvadž u něj má svou vlastní spojku každý rychlostní stupeň... I v dnešní globalizované době si Honda uchovává v řadě ohledů svůj charakter a spoustu věcí si tvrdošíjně dělá po svém. Třeba tuto konstrukci, známou v minulosti jako Hondamatic používá už celá desetiletí.

V praxi to ovšem nepřináší, krom pocitu výlučnosti, žádné benefity, ale ani nevýhody, převodovka se chová stejně, jako každý dobře udělaný moderní automat. Přeřazuje velmi rychle a současně hladce, s prudkým pádem ručičky otáčkoměru, známým z dvouspojek a ostatních rychlých automatů. Rychlá je i reakce na kickdown (přibližně na úrovni současných automatů u Mercedesu), jenž bývá též poměrně plynulé, nicméně občas dojde k lehkému škubnutí, je přitom víceméně jedno, zda se jedná o podřazení o stupeň nebo o dva.

Co se dynamiky týče, zrychlení z klidu není tak zlé, jak vypadá na papíře, protože s automatem uvedených hodnot dosáhnete, ale zkuste se dostat těm pro manuál alespoň na dohled, aniž byste se k autu chovali vysloveně necitlivě. Ovšem ani při jízdě řidič nijak zvlášť nedostatkem dynamiky netrpí, a to i přesto, že má automat opravdu hodně dlouhé zpřevodování. Pružnost je při obsazení předních sedadel slušná, při plném je ale už logicky lepší zvolit spíše poklidný jízdní styl.

„Oldschool“ automat

Jak už jsme zmínili v úvodu, tohle auto ocení jak řidič, mající v úmyslu se věnovat spolujezdkyni nad rámec běžné zdvořilostní konverzace (Besip varuje – jezděte bezpečně), tak řidička, která k „fofrklacku“ niky moc nepřirostla. Řadit totiž v Civicu nemůžete, ani kdybyste stokrát chtěli. Voliči totiž chybí možnost sekvenčního řazení a ani volant nedisponuje pádly pro změnu kvaltů, můžete si pouze natvrdo zvolit jízdu na jedničku, popřípadě rozsah řazení 1-2 a 1-3. Vzhledem k tomu, že se Honda jako celek a Civic zejména snaží (nebo alespoň kdysi snažily) profilovat jako sportovní, představuje to dost výrazný handicap.

A nejen pro dovádění na okreskách, automat totiž také dost často v táhlých stoupáních podřazuje na čtyřku, a to i přesto, že byste se s ním klidně pohádali, že by to ten nejtěžší kvalt ještě hravě zvládl. Radost naopak svou kultivovaností dělá Hondamatic ve městě. Je ovšem nutné počítat s tím, že v hustém provozu s častým rozjížděním může spotřeba vzrůst až na 9-10 litrů, dle situace. V běžném kombinovaném provozu pak není problém se pohybovat mezi 7,5-8 litry.

obrázek [600 x 337]

Naše klasické měření spotřeby při jízdě ustálenou rychlostí pak ukázalo, že pokud patříte k pravidelným polykačům dálničních kilometrů, je automat lepší volbou, než manuál. A to nehovoříme pouze o komfortu ovládání. Při GPSkových 130 km/h spaluje totiž 1.8 i-VTEC s automatem 7,7 benzinu, což je o 0,2 l méně, než stejná jednotka s manuálem. Dvě desetinky rozdílu jsou i při jízdě stovkou, tehdy si náš plážový playboy vystačí s 5,7 litry.

Jízda na pohodu

Ačkoli Civic může svádět svou vizáží, přesným a ostrým řízením nebo sedadly s příjemným bočním vedením k ostřejší jízdě, s 5AT je lepší se o žádné divočiny nepokoušet. Už verze s manuálem mají na dnešní dobu i díky výměně pneumatik Michelin z Pilot Sport na Pilot Primacy HP trošku potíže s nedotáčivostí a hmotnější automat zatíží příď ještě více zatíží, takže se při rychlejším nájezdu do zatáček přední kola nezřídka žvýkají a hrnou.

Jak už bylo zmíněno v testu Sport GT, pokud byste do dnešního Civicu posadili majitele jednoho z těch prvních, nepoznal by při jízdě, že sedí ve stejném autě. Karoserie přišla o část své plavnosti, ale v zatáčkách se méně naklání, bylo eliminováno zaklekávání „nadvakrát“ a především se dramaticky zlepšila kvalita jízdy.

Tlumiče nyní skutečně dělají to, co by člověk z jejich názvu čekal, takže do kabiny proniká oproti výchozímu stavu jen naprosté minimum rázů a jízda na našich silnicích už není takovým utrpením, jako bývala. Současně je však třeba říci, že naprostá většina konkurence absorbuje rázy ještě lépe a současně má vytříbenější jízdní vlastnosti. Už je prostě znát, že Civic přesluhuje. Ale kam spěchat, když se stále slušně prodává?

Kabina stále „in“

Kde ovšem (kromě vzhledu) Civic stále odolává zubu času a konkurence, je interiér. S výjimkou lehce vyššího posazu mu ani po letech není co vytýkat. Palubní deska působí stále velmi moderně a přitom je naprosto funkční, rychloměr umístěný v periferním vidění neodvádí pozornost, sedadla jsou dobře tvarovaná a dimenzovaná a po otevření pátých dveří máte k dispozici zřejmě stále největší kufr ve třídě, doplněný navíc o sklopná sedadla Magic Seats, umožňující zvednout sedáky jako v kině pro převoz vyšších předmětů.

Zadní dveře jsou užší, ale otvírají se do pravého úhlu a v této části auta je pro kolena místa jako v nejlepších autech střední třídy. Na hlavu je ho ale pro průměrně vzrostlého Středoevropana už méně a ne každý bude nadšený omezeným výhledem ven.

Civic s automatem?

obrázek [300 x 285] Automaty jsou u nás stále vnímány spíše jako luxus, vyhrazený pro silná auta od střední třídy výš, větší smysl ale dávají spíše u menších aut, určených do hustého příměstského a městského provozu. Ten v Civicu 5D potěší nejen kultivovaností, ale v kombinaci se špičkovým motorem i-VTEC i rozumnou spotřebou. Jeho největší nevýhodou je tak absence možnost sekvenčního řazení, ať už pádly pod volantem nebo voličem na středovém tunelu. Honda za něj chce příplatek jen rozumných 30 tisíc korun, takže pokud už vám leze na nervy popojíždění v ranních a odpoledních zácpách, zpříjemnění jízdy nepředstavuje zase tak dramatický zásah do pořizovacích nákladů.

První cena vozu359.900,- Kč (Civic 1.4 Comfort, 73 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací429.000,- Kč (Civic 1.8 Comfort AT, 103 kW)
Základní cena testovaného vozu459.000,- Kč (Civic 1.8 Sport AT, 103 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků459.000,- Kč (Civic 1.8 Sport AT, 103 kW)

Plusy

  • Stále ještě velmi atraktivní vzhled
  • Slušná jízdní dynamika
  • Pohodlná sedadla s dobrým vedením
  • Přesné řízení
  • Účinné brzdy
  • Velký kufr
  • Variabilita interiéru

Minusy

  • Nedotáčivý charakter podvozku
  • Horší absorpce rázů
  • Špatný výhled vzad
  • Málo místa nad hlavou na zadních sedadlech
  • Absence sekvenčního řazení automatu
  • Pouze pět stupňů, dlouhé zpřevodování
Spolupracujeme s TipCars.com

Honda Civic 1.8 i-VTEC AT

Cena v základní výbavě: 459 000 Kč Cena v testované výbavě: 459 000 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, ISOFIX, ABS, VSA (stabilizační systém), rádio s CD, mp3 a ovládáním na volantu + 4 repro, elektrický posilovač řízení, elektrická okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, imobilizér, automatická klimatizace, dvousměrně nastavitelný volant, palubní počítač, tempomat, kožený volant, dešťový senzor, chlazení přihrádky v přístrojovém panelu, vyhřívaná sedadla, variabilní zadní sedačky, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka se zabudovanými ukazateli směru, přední mlhová světla, 17 palců disky z lehkých slitin

Výbava testovaného vozu:základní

Senát v prvním kole předsedu nevybral. Ve finále jsou Kubera a Hampl Senát v prvním kole předsedu nevybral. Ve finále jsou Kubera a Hampl

Senát podle očekávání svého předsedu v prvním kole ze tří…

Komentář Roberta Maleckého: Palermský atentát Komentář Roberta Maleckého: Palermský atentát

V roce 2018 se „Sarajevo“ proměnilo v „Palermo“. Premiér…

Růst české ekonomiky zpomaluje Růst české ekonomiky zpomaluje

Česká ekonomika ve třetím čtvrtletí zpomalila meziroční…

ONLINE: Okamura chce ve vládě vystřídat ČSSD ONLINE: Okamura chce ve vládě vystřídat ČSSD

Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomio…

 
Technické údaje
Motor Honda Civic 1.8 i-VTEC AT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1799
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10 / 5.8 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 415 / 1352
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 560
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4255
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2520
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Hodnocení Honda Civic 1.8 i-VTEC AT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 

Přidat názorDiskuse: Honda Civic 1.8 i-VTEC AT - Plážový švihák







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019 Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019

Příchod Škody Scala je na spadnutí. V příštím roce se…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 



Ojetá Honda Civic 8. generace: Radikální změna k dobrému i horšímu Ojetá Honda Civic 8. generace: Radikální změna k dobrému i horšímu

Na sklonku roku 2005 Honda šokovala motoristický svět.…

Ojetá Honda Civic VIII: Chtějte výhradně 1.8 VTEC Ojetá Honda Civic VIII: Chtějte výhradně 1.8 VTEC

Honda Civic osmé generace z roku 2005 šokovala designem.…

 



 
Retro-EV nabízí klasické modely Rolls-Royce a Bentley s čistě elektrickým pohonem

Retro-EV nabízí klasické modely Rolls-Royce a Bentley s čistě elektrickým pohonem

Dnes 11:54

Čistě elektřinou poháněné modely těchto britských značek koupíte už teď. Za jejich vývojem a výrobou stojí společnost Retro-EV.




Blesk.cz

Fantastická zvířata podruhé: Lákají na efekty a hrdiny, které chceme vidět

Fantastická zvířata podruhé: Lákají na efekty a…

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny jsou v kinech. Nový příběh J. K. Rowlingové se staronovými postavami…

Za zneužívání studentů čeká exředitele pražské střední školy vězení: Odsedí si tři roky!

Za zneužívání studentů čeká exředitele pražské…

Tři roky ve vězení. Ty čekají bývalého ředitele pražské Střední školy elektrotechniky a strojírenství Lumíra…

 

iSport.cz

Semenyaová o sporu kvůli hormonům: Není fér, že po mě chtějí, abych se změnila

Semenyaová o sporu kvůli hormonům: Není fér, že po…

Dvojnásobná olympijská vítězka a trojnásobná mistryně světa Caster Semenyaová o konci kariéry neuvažuje.…

Šilhavý vysvětluje: Jak vybral Dočkala za lídra?  Vrátil se i ke konci ve Slavii

Šilhavý vysvětluje: Jak vybral Dočkala za lídra?…

Dostal do ruky rozháraný národní tým pochybující ve vlastní schopnosti. Během osmi pracovních dnů zatočil…

 

Reflex.cz

Ovčáček: Prezident měl už několikrát zemřít, královsky se tím bavíme, novináři jsou prostě svině

Ovčáček: Prezident měl už několikrát zemřít,…

Chraň bůh, že bych někoho urazil, říká mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček. Tvrdí, že jen nazývá věci…

Hon na kolaboranta Pétaina pokračuje, neznámý pachatel se vyřádil na jeho hrobce

Hon na kolaboranta Pétaina pokračuje, neznámý…

Dosud neznámý pachatel navštívil v noci z 10. na 11. listopadu hřbitov, kde leží maršál Philippe Pétain. Zlomil…