TEST Hyundai Elantra 1,6 AT – Automatic for the people
Po zveřejnění prvních jízdních dojmů a velkého testu Elantry nezbývá mnoho nezodpovězených otázek. Struktura českého ceníku je navíc velmi jednoduchá, a tak vás nepřekvapí ani žádné speciální kombinace motoru a výbavy. Jedinou neznámou je automat, kterému věnujeme tento test.
Kdo hledá nové auto s moderním automatem za málo peněz, ten má několik málo možností. Pokud chcete spíše sportovně rychlé řazení a spokojíte se s občasným zaváháním ve městě, pak není důvod proč nedoporučit některou z dvouspojkových převodovek. Jestliže ale hledáte především komfortní a až ve druhé řadě rychlou převodovku, máte mezi lidovými automobily hodně zúžený výběr. Dejme tomu, že automatizované ani CVT-převodovky vám ze známých důvodů nevoní, pak seznam možných kandidátů výrazně prořídne. Jednou ze zajímavých novinek, která stojí za pozornost, je právě loni uvedená Elantra.
Šestistupňový automat vlastní konstrukce Hyundai pořídíte v Elantře za celkem obvyklý příplatek 40.000,-Kč i k základní výbavě, takže za auto se slušným výkonem a klasickým měničovým automatem dáte 355 tisíc korun. V této cenové kategorii nabídka Hyundaie nevyčnívá jen konstrukcí převodovky, ale taky šesti převodovými stupni, protože není výjimkou, že automaty i dnes mívají 4 nebo 5 rychlostí. Nejblíže je Elantře konkurenční Cruze 1,8 AT s první cenou 375 tisíc korun.
Automat jako takový nemá v Elantře mnoho slabých stránek. Tou nejzásadnější je vyšší spotřeba, která se ale snad tak trochu očekává. Když spotřebu nebudete příliš řešit, asi se po čase na palubním počítači ustálí hodnota mezi 8 a 10 l/100 km. Zajímavé je i to, že když se budete snažit, lze jezdit i za podstatně méně!
Za minimální hodnotu považujte zhruba 6 l/100 km, klidná jízda s průměrem 100 km/h znamená odběr 6,5 l/100 km, na českém dálničním limitu si šestnáctistovka řekne o 8 l/100 km.
Ve městě není vzácná situace, kdy na palubním počítači bude svítit 10 l/100 km. To vše lze zobecnit tak, že odběr paliva z nádrže vzrostl o 1,5 až 2 l/100 km proti verzi s manuální převodovkou.
Za příplatek 40.000,-Kč a zhruba dvoulitrový spotřebový malus každých 100 km vám tento Hyundai nabídne bezstarostnou jízdu s měkkými rozjezdy a rychlým řazením mimo město. Motor 1,6 l má sice skvělé výkonové parametry (97 kW při 6300 min-1), ale auto samotné měří 4,5 m a váží 1,3 t, na což 158 Nm stačí jen tak tak. Stovku uvidíte na tachometru během 11 sekund, ale počítejte s tím, že motor při tom několikrát zasprintuje k 6300 min-1.
Běžná jízda vypadá trochu jinak. Výběr ze šesti stupňů už je dost velkorysý, takže motor obvykle neopouští pásmo mezi 1500 a 3500 min-1, zůstává tedy daleko od maxima výkonu (6300 min-1) i točivého momentu (4850 min-1). Zatímco při maximální akceleraci si užijete nečekaně snesitelného zvuku čtyřválce, při běžné jízdě není po zvuku šestnáctistovky nebo nějakém vzrušení ani památky. Při jízdě do 100 km/h jsou znát nízké jízdní odpory a optimální naladění měniče; auto jede dlouho bez znatelné ztráty rychlosti i když sundáte nohu z plynu.
Na dálnici se snaží převodovka držet zařazenou dlouhou šestku, jak dlouho to jen jde, ale už na středně prudkých stoupáních mezi Prahou a Brnem řadí dolů na pětku, aby nedošlo ke ztrátě standardní cestovní rychlosti (130 km/h).
Podvozkově se proti Elantře s manuálním řazením nic moc nemění. Běžné nerovnosti zvládá Hyundai komfortně, ve vyšších rychlostech je stabilní a dobře drží přímý směr. Na špatném povrchu si zadní náprava v zatáčkách ráda poskočí, ale s ohledem na minimální náklony karoserie a jízdní standardy sedanů v této cenové kategorii (Fluence, Cruze, Jetta) považujeme Elantru za dobrý průměr třídy, byť sladění pružin, tlumičů a silentbloků rozhodně není dokonalé. V každém případě by světové auto tohoto formátu a významu zasloužilo více pozornosti ze strany podvozkářů Hyundaie, protože asi nebudeme sami, kdo brzy začne srovnávat tento vůz s novými hatchbacky a kombi řady i30.
Komu automat doporučit? Je to dost těžké, protože bez příplatků dostáváte standardně dobrou šestistupňovou manuální převodovku, se kterou šestnáctistovka jezdí podstatně úsporněji. Spokojeny s ním budou nejen nenáročné řidičky, ale i starší řidiči, kteří mají své v životě už odřazeno. Automat skvěle funguje ve městě, jeho největší přínos vidíme při popojíždění v kolonách, kde je jeho funkce bezproblémová. Mimo město narazíte spíše na omezení ze strany motoru (malá zásoba hnací síly), kterou ale uživatel mnohdy vnímá jako chyby převodovky (časté řazení, vytáčení motoru).
První cena vozu | 324.900,- Kč (Classic 1.6 MPI 97 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 324.900,- Kč (Classic 1.6 MPI 97 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 369.900,- Kč (Style 1.6 MPI 97 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 452.900,- Kč (Style 1.6 MPI 97 kW AT) |
Plusy
- Podařený dynamický design
- Tichý motor s lineární charakteristikou
- Měkce a svižně řadicí automat
- Sedadla dobře podpírající tělo
- Dobře odhlučněný interiér
- Prostorný interiér do šířky a délky
Mínusy
- Skloněné A-sloupky zabraňující výhledu šikmo vpřed
- Málo místa nad zadními sedáky
- Malý objem palivové nádrže
- Odskakování kol zadní nápravy
- Neosvětlená schránka před spolujezdcem
- Rádio bez RDS