Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Pro_Cee´d 1.6 CRDi - Mrštná kočka domácí

Aleš Jungmann
Diskuze (8)
Má sice rysy tygra, ale jde spíše o mrštnou kočku, která je ve formě.

Modernizovaný Pro_Cee´d má nyní mít rysy tygra, my však stále vidíme pouze třídveřový stylový hatchback za rozumnou cenu. Jen je zase o něco lepší...

Model Pro_Cee´d je nejsportovnějším zástupcem značky Kia a proto nepřekvapí, že součástí faceliftu bylo zakomponování dynamičtějších linek. Designéři pod vedením Petera Schreyera připravili nový přední nárazník, masku chladiče, kterou tiskové materiály označují jako tygří nos, nové hlavní světlomety a mlhová světla. Toť vše, jak ale vidíte na fotkách, vůz to po vizuální stránce opravdu o pěkných pár let omladilo – málokdo by hádal, že Pro_Cee´d se vyrábí již od roku 2007.

Uvnitř najdeme kvalitní interiér bez ergonomických přešlapů (velká tlačítka, přehledné uspořádání, otočné ovladače atd.), který si zaslouží naši pochvalu. Pozici za volantem nacházíme velice rychle, sportovnímu ražení modelu odpovídá možnost nízkého posazu i vyšší linka bočních oken. Usazeni v Pro_Cee´du tak budete opravdu cítit sportovního ducha, to vše však již znáte z našich předchozích testů.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

Klíčovou otázkou dnes je, jak si Pro_Cee´d bude rozumět s nejsilnějším motorem v nabídce, vznětovým agregátem 1,6 CRDi o výkonu 94 kW. Dříve montovaný vznětový dvoulitr (103 kW) už totiž v ceníku chybí.

Pro_Cee´d...to the next level?

Je to trochu paradox, nejsportovnější model korejské automobilky je ve své nejvýkonnější verzi vznětová šestnáctistovka. Jistě, evropští zákazníci to tak zkrátka chtějí, lehký benzinový agregát by se však v přídi sportovního hatchbacku jistě skvěle vyjímal, však vzpomeňme třeba na Scirocco a jeho výborné přeplňované dvoulitry.

Jenže automobilový byznys není o tom, co by si recenzent uměl představit, ale o tom, co se reálně v showroomech prodává. Výkonná, sportovní Kia Pro_Cee´d by se stala popelkou, ke které by si našlo cestu jen pár zájemců. Ještě by tu byla možnost zástavby dvoulitrové atmosféry z Magentisu, jenže...diesely zkrátka dnes bodují na celé čáře. I když kdo ví, čeho se od Korejců ještě dočkáme. Vždyť příští generace je už za dveřmi.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

Jedno je jisté, pokud dnes budete hledat stylově vypadající třídveřový automobil s více než rozumnou spotřebou a přijatelnou cenou, určitě budete muset o Pro_Cee´du vážně uvažovat.

Pokud z nějakého důvodu nebudete chtít verzi s povedeným motorem 1,6 CVVT (ta je ve sprintu na 100 km/h o dvě desetiny rychlejší) a rozhodnete se připlatit 75 tisíc za 1,6 CRDi, můžete se těšit na nízkou spotřebu a solidní zátah z nízkých otáček. Ale to už předbíháme, od toho je další kapitola.

Vznětový skorosportovec

Motor je za jízdy dobře utlumen a ani při razantnější akceleraci nepronikají do kabiny žádné větší známky toho, že pod kapotou pracuje právě diesel. Řidič pouze vnímá příjemný zátah z nízkých otáček bez turboefektu. Gradace výkonu však není silnou stránkou agregátu, ve vyšších otáčkách znatelně přichází o svou jiskru v oku. U sportovně střiženého vozu je to samozřejmě škoda, majitele však může těšit velice dobrá hodnota spotřeby.

Ta se v průměru pohybuje kolem šesti litrů na sto kilometrů, na dálnici můžete navíc palivo výrazně ušetřit. Při reálné rychlosti 100 km/h točí agregát na šestku lehce nad 2000 min-1, spotřeba paliva se přitom ustálí na velmi příjemných 4,6 litrech. Ani zrychlení na reálných 130 km/h neznamená díky vhodnému zpřevodování výrazný nárůst spotřeby, otáčky vzrostou jen o 600 min-1 a z palubního počítače odečteme spotřebu 6,1 litru nafty na 100 ujetých kilometrů.

Nutno poznamenat, že orientační test spotřeby proběhl na zimních pneumatikách při venkovní teplotě kolem deseti stupňů, takže po přezutí na tvrdší letní pneu lze očekávat ještě o něco nižší hodnoty. I tak jsme však s výsledkem velmi spokojeni.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

Podvozkově je na tom Pro_Cee´d dobře. Naladění přesně odpovídá charakteru vozu. Auto tak není ani houpavé, ani vysloveně sportovní a i na pěkných sedmnáctipalcových ráfcích dobře tlumí nerovnosti, výraznější nakopnutí posádky mají na svědomí až opravdu velké výmoly.

Pro občasné sportování na českých silnicích jde o dobrou volbu, auto statečně drží stopu a na limitu přichází dlouho dopředu avizovaná nedotáčivost. Náklony karoserie nejsou při dynamické jízdě překážkou a například brzdy mají hodně příjemný stisk a jsou schopny 1283 kilogramů těžký hatchback spolehlivě krotit.

Stále však jde většinou o kompromisy, ten kdo hledá opravdu sportovní vůz, se bude muset podívat jinde. Řízení i řazení pokračují ve stejném duchu – mix mezi komfortností a sportem je vykoupen méně výraznou vazbou mezi volantem a předními koly, řadit lze bez výraznějších odporů, kulisa by však mohla být lépe vymezena.

Nastavení posilovače je spíše komfortní, což je pro běžnou jízdu výhoda; v nízkých rychlostech lze volant ovládat velice lehce a s přibývající rychlostí posilovač poslušně tuhne. Kůží potažený volant naší nejvyšší výbavy se velmi dobře drží, tlačítko ovládání palubního počítače najdeme klasicky na pravé části dolního „dvojramene“.

Pro_koho je Pro_Cee´d?

Zásadní otázka. Nedejte na avizovanou sportovnost, ani naladěním ani paletou motorů se Pro_Cee´d nemůže rovnat sportovně střižené konkurenci.

V pohodlných sedadlech se však nemusíte bát projet rychleji oblíbený sled zatáček a vůz přitom nerozhodí ani výraznější nerovnosti na silnici.

V maximální výbavě, kterou jsme testovali, se tak z Pro_Cee´du stává výborně vybavený a stylový třídveřový automobil pro zákazníky, kteří to s tím sportováním nehodlají přehánět a o výletu na Nordschleife nikdy neuvažovali, pokud vůbec vědí o čem je vlastně řeč.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

Vznětový agregát je při běžné jízdě výborným společníkem, který váš rodinný rozpočet rozhodně nemá v úmyslu zruinovat. A to je při aktuálních cenách pohonných hmot jednoznačné plus. Vzhledem k cenovému rozdílu mezi ním a 1,6 CVVT bychom být vámi velmi pečlivě propočítali, zda se vám nafta opravdu vyplatí.

K výbavě samotné však nelze mít námitky, za necelých 525 tisíc dostanete opravdu slušně vybavený vůz. Stále však mějte na paměti, že na šelmu odkazuje nic víc než tygří maska, jinak jde spíše o mrštnou kočku domácí.

První cena vozu 264.980,- (1,4 CVVT, 66 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 484.980,- (1,6 CRDi, 94 kW, Comfort Plus)
Základní cena testovaného vozu 524.980,- (1,6 CRDi, 94 kW, Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 536.980,- (1,6 CRDi, 94 kW, Exclusive)

Plusy

  • Atraktivní a vyvážený design
  • Hodnotně působící interiér
  • Pohodlné sedačky
  • Výkonný a kultivovaný motor
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Slabá zpětná vazba od předních kol
  • Omezené možnosti další individualizace
  • Méně přesvědčivý zátah ve vyšších otáčkách
  • Absence vyloženě sportovní motorizace
Aleš Jungmann
Diskuze (8)
Kia Pro_cee´d 1,6 CRDi
Cena základní sestavy 524 980 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, předpínače pásů v první řadě sedadel, aktivní opěrky v první řadě sedadel, ABS s EBD, stabilizační systém ESP + TCS, BAS, HAC + VSM, automatické zamykání za jízdy, celodenní svícení světel, automatická duální klimatizace s čidlem kvality vzduchu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, elektrické ovládání a sklápění vnějších zpětných zrcátek, kůží potažená hlavice řadicí páky – volant a madlo ruční brzdy, polokožené čalounění, zatmavená izotermická skla, palubní počítač, posilovač řízení s proměnný účinkem, rádio s CD a MP3 přehrávačem plus USB 2.0 AUX audio port iPod a 6 repro, bluetooth HF, ovládání audiosystému na volantu, výškově a podélně nastavitelný volant, tempomat, stěrač s dešťovým senzorem, kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/45 R17, mlhové světlomety, parkovací asistent vzadu. Kč
Cena testované sestavy 536 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 94 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1900 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 4.1 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1210
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1283 / 577
Rozměr pneu: 225/45 R17
Kia Pro_cee´d 1,6 CRDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4260
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1527
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - saldy
17. 3. 2011 00:18
Pěkná
recenze :yes: auto se mi líbí, toho dvoulitru crdi není škoda ale ten 2,0 cvvt mohli aspoň v proceedu opravdu nechat, jinak z i30 i ceedu už dávno zmizel. Jediný co mě praštilo po palici jsou ty zadní parkovací čidla.
16. 3. 2011 16:18
skoda ze
Škoda, že testujete nejvyšší motor s nejvyšší výbavou. Vždyt tohle je už fakt docela pálka a řekl bych, že nejprodávanější budou budou motory a výbavy s cenou okolo 350 - 400 tis....
Ale jinak každopádně nádherné auto, které ač jsem snil, si kvůli praktičnosti asi nikdy nepořídím...
16. 3. 2011 12:45
Re: "cedník"
Me by spis zajimal s 1.6CVVT... a jejim sestikvaltem...
16. 3. 2011 12:44
DOTAZ PRO REDAKCI
Chci se zeptat, jestli budete v blizsi budoucnosti testovat ceed, ci i30 s 1.6CVVT a novym sestikvaltem... uz je to nejaky cas co je v ceedu, ted je i u Hyundaie a po netu nejsou zatim zadne testy s sestirychlostni skrini... a to je skoda, myslim, ze by se naslo plno ctenaru, kteri by se chteli docist, jake jsou rozdily mezi sestivalty u atmosfer Meganu, Brava, Aurisu a tim korejskym ;-)

Diky za odpoved.
16. 3. 2011 10:38
"cedník"
Testovaný kousek je opravdu parádní :yes: potahy se vzorem dezénu pneumatik, hliníkové pedály, kožený volant a v neposlední řadě i oranžový lak svádějí ke sportování. Moc hezký je i interiér a jako celek na mě působí solidním dojmem. A palec nahoru za zpřevodování :yes: