Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Pro_Cee´d GT – Slečna drsňák

Jan Mička
Diskuze (268)
Kia poprvé v historii vyrobila opravdu ostrý hatchback. Má přes 200 koní, tváří se neuvěřitelně drsně a přichází s atraktivní základní cenou.

Kia Pro_Cee´d GT je pro korejskou automobilku revolučním modelem. Poprvé v historii se totiž může měřit s těmi nejlepšími ostrými hatchbacky v segmentu nižší střední třídy. Navíc nasadila opravdu zajímavou cenovou politiku. Vůz v základní výbavě GT stojí necelých 540.000 korun a to i v případě, že sáhnete po pětidveřové karoserii...

Motor: Objem (ne)nahradíš

Pod kapotou Kie Pro_Cee´d GT pracuje přeplňovaný zážehový čtyřválec Gamma T-GDI o výkonu 150 kW. Stejný motor používá také Hyundai Veloster Turbo, má však o 13 kW nižší výkon a dosahuje jej o 500 otáček za minutu dříve (5500 min-1). Točivý moment 265 N.m je dostupný od 1750 do 4500 min-1 a je na přední kola přenášen skrze manuální šestistupňovou převodovku. Ta je také jedinou možností výběru, automat byste však v případě GT ani nechtěli.

Výše zmíněná data vypadají zajímavě a to hlavně ve chvíli, když si je dáte do souvislosti se základní hmotností vozu 1359 kilogramů. Konkurence v podobě Volkswagenu Golf GTI, Fordu Focus ST, Opelu Astra OPC nebo Renaultu Mégane RS je však díky většímu objemu motoru někde jinde. Kia si s tím však hlavu neláme - postavila model GT, čemuž odpovídají tabulkové i jízdní výkony.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

Motor Gamma T-GDI přeplňuje dvoukomorové turbodmychadlo, čemž napovídá i průběh točivého momentu. Při akceleraci chvíli trvá, než je dosaženo optimálního plnicího tlaku, pak se ale začnou dít věci. Motor nabude takřka atmosférického charakteru a vzhledem k maximálnímu výkonu v 6000 min-1 se nebojí ani spektra těsně před omezovačem. Jeho sladění s převodovkou je excelentní, stejně jako samotná rychlostní skříň. Ta vyniká přesností a poměrně krátkým odstupňováním, což je pro sportovní jízdu žádoucí.

Štíty skutečně bitevní

Kiu Pro_Cee´d GT od běžných verzí na první pohled rozezná i ten, kdo automobilům jindy moc nefandí. Designéři navrhli opravdu povedený bodykit, který dělá z jinak nevýrazného rodinného hatchbacku skutečně sportovně vyhlížející materiál.

Vpředu zaujme nárazník se splitterem a nezvyklým seskupením diod denního svícení, optické rozšíření karoserie mají na svědomí boční nástavce prahů. Opravdové terno však objevíte při pohledu zezadu, kde se nachází snad nejvýraznější nárazník ze všech hothatchů. Nechybí funkční difuzor ani dvojice rozměrných koncovek výfuku, jenom parkovací kamera působí jako pěst na oko. Pro_Cee´du to v červeném laku karoserie neuvěřitelně sluší, přičemž dílo dokonaly litá 18“ kola s pneumatikami 225/40.

Interiér příslušnost nezapře

I sebelepší hothatch by vypadal bez úprav interiéru nevyrovnaně. Kia u modelu Pro_Cee´d GT nenechala nic náhodě a doslova jej napěchovala vším, co si sportovní vůz zaslouží. Základem jsou fantastická sedadla Recaro čalouněná Alcantarou. Kia je dodává standardně k oběma výbavám, stejně jako hliníkové pedály. Za sportovním multifunkčním volantem si velmi rychle najdete ideální pozici k řízení, pravému kolenu se však moc nelíbil kontakt s hranou středové konzoly.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

O skutečnosti, že neřídíte tak úplně normální Cee´d, informuje červená výšivka na volantu a hlavně velký displej TFT, umístěný v prostředním ze tří tubusů přístrojového štítu. Jeho grafiku lze jednoduše měnit tlačítkem GT na volantu, čímž získáte informace o rychlosti a průměrné spotřebě, jakož i plnicím tlaku turbodmychadla či aktuálně využívaném množství Newtonmetrů. Ztvárnění je velmi zdařilé a skvěle doplňuje sportovní atmosféru na palubě.

Kia Pro_Cee'd GT - srovnání s konkurencí
Model Kia Pro_Cee'd GT Kia Pro_cee'd GT Hyundai Veloster Nissan Juke Seat Leon
Motor 1.6 T-GDI 1.6 T-GDI 1.6 T-GDI 1.6 DIG-T 1.8 TSI
Výkon [kW]/toč. mom. [N.m] 150/265 150/265 137/265 147/250 132/250
Max. rychlost [km/h] 230 230 214 215 226
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,7 7,7 8,4 7,8 7,5
Výbava GT GT Plus Premium Nismo FR
Základní cena [Kč] 539.980,- 579.980,- 599.990,- 650.000,- 490.900,-
Bezklíčový vstup - S S S -
Bluetooth S S S S S
Klimatizace S S S S S
Litá kola R 18 S S S S 10.000,-
Metalíza 14.000,- 14.000,- 13.000,- S 13.000,-
Navigace 38.000,- 38.000,- 33.000,- S 22.000,-
Parkovací čidla S S S S 7.500,-
Přední mlhovky S S S - S
Tempomat S S S S S
Vyhřívání předních sedadel - S S - 11.000,-
Vyhřívaný volant - S - - -
Xenonové světlomety* - S - - 30.000,-
Cena při shodné výbavě [Kč] 591.980,- 631.980,- 645.990,- 650.000,- 584.400,-
*U Seatu diodové světlomety

V přední části interiéru je dostatek prostoru v příčném i podélném směru, při ostré jízdě proto vašim rukám absolutně nic nebrání. Při delších cestách bychom ale ocenili lepší polstrování výplní dveří v oblasti loktů.

Ani zadní sedadla nejsou zapovězena dvěma dospělým osobám. Přestože se linie střechy oproti pětidveřové variantě dramaticky snižuje, místo nad hlavou budou mít i cestující s výškou do 180 cm. Stále se bavíme o hatchbacku, který má být také praktický. To Kia Pro_cee´d GT splňuje díky zavazadelníku se základním objemem 380 litrů.

Stejně jako u ostatních modelů Kia byl i zde kladen důraz na výběr kvalitních materiálů a co nejlepší zpracování. Řidičova zóna je v tomto ohledu bez problémů vyjma povrzávajících madel dveří, podobné zvuky je během jízdy slyšet i ze zadní části testovaného vozu.

Jízda - Korejské GTI

Jistě neurazíme tvrzením, že se dá Volkswagen Golf GTI považovat za nejuniverzálnější hothatch, jaký kdy byl vyroben. Těžko posoudit, kde Kia pobrala inspiraci při naladění podvozku Pro_Cee´du GT, zmíněnému Volkswagenu se však přiblížil na nebezpečnou vzdálenost.

Motor po nastartování překvapil jemným během, ale také nepříliš sportovním zvukem. Když si však zkusíte jen tak pro radost prošlápnout pedál plynu a vyhnat motor do otáček, budete překvapeni. Z výfuku se totiž začne ozývat jemné střílení, čili jev, na který jsme čekali!

Řízení bylo oproti standardní verzi přitvrzeno a vyniká větší přesností okolo středové polohy. Podobně je na tom také podvozek. Ten dostal větší stabilizátory, tužší pružiny a přitvrzené tlumiče. Na rozbitých silnicích funguje skvěle a neubírá z cestovního komfortu. Kie se tedy povedlo něco naprosto fantastického – nastavit podvozek tak, aby fungoval ve všech jízdních režimech. Neladilo se přitom jenom někde na polygonu za vývojovým centrem. Konstruktéři s vozem vyrazili na Severní smyčku Nürburgringu, kde prototypy najely přes 10.000 kilometrů.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni  

A je to pravdu znát. Pro_Cee´d GT se vrhá do zatáček s neuvěřitelnou vervou a nedovolí si nejisté chování nebo odskakování kol. Auto je neuvěřitelně dobře čitelné a je znát, že bylo naladěno pro čistou stopu. Karoserie se v zatáčkách skoro nenaklání a díky přesnému řízení nejsou na výjezdech potřeba výraznější korekce směru. Stabilizační systém nechává řidiči před zásahem dostatek prostoru, dá se však i zcela vypnout. Výhrady jsme však měli k brzdám - mají slušný náběh a dají se dobře dávkovat, utaháte je ale docela rychle.

Zbývá ještě zmínit spotřebu paliva. Ta je podobně jako u všech přeplňovaných benzinových motorů silně závislá na jízdním stylu, výrazně se však neliší od hodnot udávaných výrobcem. Ve městě se šestnáctistovka spokojí s 10 litry, kombinovaně není problém jezdit za 7 l na 100 km. Při dálniční stotřicítce se otáčky motoru šplhají k 3300 min-1 a spotřeba poposkočí o litr, při jízdě na krev počítejte spíše s 13 litry.

Závěr – Hodně za málo

Jak jsme uvedli na začátku, startuje cena Kie Pro_Cee´d GT na necelých 540.000 korunách. To je z pohledu zájemce o praktický rodinný vůz docela dost, milovníci rychlých hatchbacků by však měli zbystřit. Již v základní výbavě GT totiž dostanete sportovní sedadla Recaro, kožený paket, klimatizaci, autorádio s MP3, bluetooth, přípojku AUX a spoustu dalšího. Jediný nutný příplatek je vlastně jen metalíza. Vůz příjemně překvapil vyrovnanými jízdními vlastnostmi a sportovní aurou, která z něj zkrátka srší. Rozhodně se tedy vyplatí o jeho koupi uvažovat. Neměli byste však váhat dlouho - dovozce letos plánuje prodat jenom 25 exemplářů.

Video se připravuje ...
První cena vozu 269.980 Kč (Pro_Cee´d 1.4 CVVT Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 539.980 Kč (Pro_Cee´d GT)
Základní cena testovaného vozu 539.980 Kč (Pro_Cee´d GT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 591.980 Kč (Pro_Cee´d GT)

Plusy

  • Vyrovnané jízdní vlastnosti
  • Výborný motor
  • Nastavení podvozku, řízení
  • Bohatá sériová výbava
  • Zajímavá základní cena
  • Design exteriéru

Minusy

  • Spotřeba silně závislá na jízdním stylu
  • Povrzávání dílů v interiéru
  • Nekomfortní výplně dveří
  • Nepříjemný kontakt kolene se středovou konzolou

Foto:Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (268)
Kia Pro_Cee´d GT
Cena základní sestavy 539 980 Kč
Výbava základní sestavy automatické adaptivní xenonová světla, litá 18“ kola, zadní diodové svítilny, zadní zatmavená skla, dvouzónová klimatizace, elektrická okna, bezklíčový vstup + startování tlačítkem, rádio s MP3, bluetooth, AUX, tempomat s omezovačem rychlosti, sedadla Recaro, kožený paket, šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, Isofix, parkovací čidla vzadu atd. Kč
Cena testované sestavy 591 980 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+ 14.000 ,-), navigační systém (+ 38.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1750 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 6.1 / 7.4
Emise CO2: 171
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1225
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1359 / 402
Rozměr pneu: 225/40 R8
Kia Pro_Cee´d GT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4159
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1570
d) rozvor (mm): 2537
e) rozchod vpředu (mm): 1477
f) rozchod vzadu (mm): 1488
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 860 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1425
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Hammunasakra
10. 9. 2013 16:44
Re: Král asijských HH
Nápodobně >:-[]
Avatar - Ham.
10. 9. 2013 16:40
Re: Král asijských HH
Tak si to vezmi k srdci.
Avatar - Hammunasakra
10. 9. 2013 16:39
Re: Král asijských HH
Buď si jistej že nechám a koukám že ty s floybedou taky >:-[]
Vidíš že se dá mluvit i docela slušně a skoro bez urážení? ;-)
Avatar - Ham.
10. 9. 2013 16:38
Re: Král asijských HH
Nech si názor jaký chceš. Tvé názory jsou mi putna.
Avatar - Hammunasakra
10. 9. 2013 16:32
Re: Král asijských HH
Došly ti žvásty a urážky nebo ti už konečně došlo že 700 koní a výkony jak Alpina B3 fakt nejsou moc košer? >:-[]