Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Range Rover Sport D300
Range Rover Sport D300
Range Rover Sport D300
Range Rover Sport D300
45 Fotogalerie

TEST Range Rover Sport D300 – Skvělý prémiový společník

Menší, lehčí, elegantnější a dostupnější, přesto s bohatou výbavou, patřičným luxusem, výkonem i komfortem. Třetí generace Range Roveru Sport tasí opravdu silné karty.

Design, interiér

Když jsem před pár týdny psal test páté generace Range Roveru, zmínil jsem v jeho závěru, že designově nejbližší mi byla generace třetí. Nyní se k ní opět vracím, neboť právě třetí generace byla první, u které došlo k rozšíření modelové rodiny Range Rover o model Sport. To se však psal rok 2004.

Od té doby se modelová rodina Range Rover rozrostla ještě o modely Evoque a Velar, tedy celkem na čtyři kousky. Model Sport se pak během letošního května dočkal své již třetí generace, která opět tasí silné karty. Vezměme to ale opět od základu. Tedy toho technického.

Tím je platforma MLA-Flex, pracující s různými materiály, která poskytuje až o 35 % vyšší torzní tuhost, než měla předchozí generace modelu. Po stránce designu se model Sport drží receptury, kterou představil už klasický Range Rover. Bavíme se o minimalistickém přístupu, jasně rozpoznatelné siluetě, dramatických proporcích, krátkých převisech, modernosti a čistotě tvarů.

Ve srovnání s klasickým Range Roverem má model Sport minimalističtější pojetí přídě i zádě. Vpředu vidíme menší masku i drobnější světlomety, které sází na odlišný světelný podpis. Naopak nárazníky jsou lehce sportovnější. Na kapotě a předních blatnících pak zaujmou drobné sportovní dekory podtrhující dynamičnost vozu.

Při pohledu z profilu vidíme opět zapuštěné kliky, čistý přechod mezi prosklenou plochou a karoserií nebo výrazná litá kola – opět o průměru 21 až 23 palců. Vzadu jsou jednoduchá horizontální světla, elegantně navazující na boční linku, která je propojuje s předními světlomety. Páté dveře jsou na rozdíl od klasického Range Roveru pouze jednodílné.

Pokud vás zajímají čísla, pak novému Range Roveru Sport naměříte celkovou délku 4946 mm, šířku 2047 mm a výšku 1820 mm. Rozvor má hodnotu 2997 mm. Ve srovnání s klasickým Range Roverem poslední generace je tak Sport o 106 mm kratší, 50 mm nižší a 1 mm užší. Rozvor má však hodnotu stejnou. 

Už při prvním pohledu je patrné, že se automobilce skutečně podařilo vytvořit dynamičtější design – a to již u základní testované výbavy SE. Tmavě zelený lak Giola Green vyjde na 31.778 Kč, příplatková 23“ litá kola Style 1075 pak na 84.599 Kč. Světlomety jsou již ve standardu Pixel LED, testovaný vůz však dostal Digitální LED světlomety s charakteristickým denním svícením a projekcí obrazu (+26.700 Kč). LED mlhovky pak vyjdou na 5.631 Kč.

Range Rover Sport D300Range Rover Sport D300 | Auto.cz/David Rajdl

Navzdory sportovnímu stylu však Range Rover Sport neztratil nic ze svých terénních dovedností. Světlá výška je standardně 216 mm, díky vzduchovému podvozku však není problém zvýšit podvozek až na 281 mm. V terénu tak vůz nabídne nájezdový úhel vpředu až 33 °, přechodový úhel 26,9 ° a zadní nájezdový úhel až 30 °. Brodivost dosahuje až 900 mm. Bavíme se však o standardní verzi, u modelů s plug-in hybridním pohonem či výbavou Dynamic jsou parametry nepatrně horší.

Opravdu Sport?

Když jsem se poprvé vyhoupl za volant, musel jsem se jít znovu ujistit, zda jsem nedostal znovu klasický Range Rover. Rozdíly jsou totiž opravdu minimální, což mi ale osobně zas tak moc nevadilo – volba materiálů i kvalita zpracování jsou na skvělé úrovni. Stejné jsou displeje i většina ovládacích prvků, včetně praktického panelu ventilace. Rozdíl je ovšem v jeho umístění ve středovém tunelu.

Zatímco u klasického Range Roveru je panel ventilace umístěn téměř kolmo pod obrazovkou infotainmentu, u modelu Sport je pod displejem polička s 15W bezdrátovou nabíječkou, pod kterou je umístěn téměř horizontální panel ventilace. Jde tak skutečně jen o drobnost, která se na ergonomii ovládacích prvků příliš nepodepsala a osobně si ani netroufám hodnotit, které řešení je lepší. Uzavřený úložný prostor, o který Sport přišel, navíc kompenzuje malou odkládací „kapsou“ v přední nižší části středového tunelu. Model Sport má také standardně tříramenný volant a nepatrně odlišné tvarování výplně dveří pod okny.

Po technologické stránce se ale opět setkáváme s 13,7 palcovou obrazovkou digitálního přístrojového štítu a 13,1“ displejem multimediálního systému PiviPro. Oba displeje potěší příjemnou grafikou, svižností a přehledností. Skvělé pak byly i sedačky, elektricky nastavitelné ve 20 směrech a čalouněné perforovanou kůží Windsor v odstínu Caraway, které nabízí skutečně široké možnosti nastavení, příjemnou pozici za volantem, dostatek pohodlí a slušnou oporu i při svižnější jízdě. Usedání za volant i vystupování navíc usnadňuje automatické snížení světlé výšky. 

S ohledem na rozvor shodný s klasickým Range Roverem asi nepřekvapí, že na předních i zadních sedadlech je opravdu spousta místa – a to ve všech směrech. Sednout si sám za sebe při 182 cm opravdu není problém, navíc zbývá dostatečná rezerva nad hlavou i před koleny. I vzadu pak potěší elektricky nastavitelný sklon opěráku. Ze seznamu příplatkové výbavy si pak zákazníci mohou vybrat vyhřívání i ventilaci předních sedadel, vyhřívání zadních sedadel, vyhřívání volantu a spoustu dalších komfortních prvků.

Zavazadelník nabízí standardní objem 647 litrů (dle VDA), po sklopení zadních opěráků se však dostáváme až na 1491 litrů. Zadní opěráky jsou sklápěny elektricky, kufr má pravidelné tvary, vybaven je praktickou přepážkou pro snadné rozdělení prostoru a pod jeho podlahu se stále vejde i rezerva – ostatně to měl být i jeden z požadavků zákazníků, kteří Range Rover Sport stále využívají i k jízdě mimo zpevněné silnice.

Video placeholder
Range Rover Sport - Spillway Climb • Land Rover

Asi nemá smysl zapírat, že mě nový Range Rover Sport náramně bavil a v mnoha ohledech mi vyhovoval, přesto má i pár slabin. Stejně jako u klasického Range Roveru, také u modelu Sport je potřeba hledat vnitřní kliky dveří nesmyslně vpředu a nízko – napoprvé je tak opět nemohl nikdo najít. Stejně tak mě mrzí i tlačítka na volantu, která působí poněkud lacině a fórově, nebo všudypřítomný důraz na dotykové ovládání. Po debatě s kolegy jsem si navíc začal všímat i poměrně hlasitého zvuku zajíždění a vysouvání vnějších klik. Osobně mě sice příliš nerušil – ostatně ozývá se jen na začátku a konci jízdy, přesto je pravdou, že si zrovna tohle mohli technici při vývoji trochu víc ohlídat. Zejména při mimořádném důrazu na snížení hlučnosti za jízdy, se kterým pomáhají i reproduktory v hlavových opěrkách. V podbězích jsou totiž umístěny mikrofony, které snímají hluk vznikající při jízdě. Reproduktory v hlavových opěrkách pak generují zvuk, který by měl nepříjemné ruchy potlačovat.

Motor,jízdní vlastnosti

Další skvostný šestiválec

Podobně jako klasický Range Rover, také Sport je dostupný se vznětovými a zážehovými šestiválci, dvojicí plug-in hybridů a vrcholným vidlicovým osmiválcem. V roce 2024 se navíc poprvé dočkáme i čistě elektrické verze.

K prvnímu seznámení jsme dostali Range Rover Sport s prostředním vznětovou motorizací, označovanou jako D300. Opět jde o řadový 3,0litrový vznětový šestiválec, který tentokrát nabízí nejvyšší výkon 221 kW při 4000 ot/min-1 a nejvyšší točivý moment 650 Nm v rozmezí 1500 až 2500 ot/min-1. Range Rover Sport s ním tak zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy a uhání až 218 km/h.

Ve srovnání s klasickým Range Roverem D300 tak Sport zrychluje na stovku o 0,3 sekundy rychleji, což nejspíš můžeme přičítat i nižší pohotovostní hmotnosti. Zatímco Sport D300 váží od 2390 kg, klasický Range Rover od 2455 kilogramů. Maximální rychlost 218 km/h je stejná. 

Motor je opět osazen 48V mild-hybridním systémem, který díky řemenem poháněnému startér-generátoru zlepšuje reakce motoru, zajišťuje plynulejší funkci systému stop-start, napájí aktivní stabilizátory a pomáhá i se snižováním spotřeby a emisí. O přenos výkonu na systém pohonu všech kol se u všech motorizací opět stará osmistupňová automatická převodovka ZF.

Podobně jako u dříve testovaného sedmimístného Range Roveru LWB osazeného vrcholným vznětovým šestiválcem D350, mě i slabší šestiválec D300 příjemně potěšil svou kultivovaností a charakterem. Motor je tichý, pružně reaguje na povely plynového pedálu a nikdy mu nechybí síla. Převodovka ho přitom většinu času drží v nižším pásmu otáčkoměru, kde se jen tiše povaluje. Při důraznějším sešlápnutí akcelerátoru, nebo povelu přes příjemná hliníková pádla za volantem, si ale záď vozu lehce přidřepne a motor začne parádně a silně táhnout. Nemůžu se zbavit dojmu, že tyhle vznětové řadové šestiválce jsou pro Range Rover skvělou volbou. To ostatně kromě dynamiky potvrzuje i spotřeba.

Range Rover Sport D300Range Rover Sport D300 | Auto.cz/David Rajdl

Při pohodovém tempu není problém udržet kombinovanou spotřebu okolo 9 l/100 km, svižnější jízda znamená kombinovanou spotřebu spíše okolo 10 l/100 km. Klidnější řidiči, zejména na delších trasách, však nebudou mít problém srazit spotřebu pod 9 l/100 km. Díky nádrži o objemu 80 litrů se navíc nemusíte bát nepříjemně častých zastávek na čerpacích stanicích.

Univerzální parťák

Podobně jako klasický Range Rover, tak model Sport je nesmírně kultivovaným a pohodlným parťákem pro nejrůznější příležitosti. Vůz je standardně osazen systémem pneumatického odpružení Dynamic Air Suspension, jehož vzduchové měchy mají přepínatelný objem. Systém mění tlak v komorách (vyšší tlak zajišťuje tužší odpružení), díky čemuž nabízí komfort i dynamické jízdní vlastnosti. Ty navíc podtrhují i aktivní tlumiče s dvojicí ventilů, které potlačují nežádoucí pohyby karoserie. Třešničkou na dortu jsou aktivní stabilizátory, které díky 48V systému dokážou vyvinout točivý moment až 1400 Nm. Systém tak potlačuje náklony karoserie a v zatáčkách ukazuje vůz až překvapivou stabilitu.

Aby vůz nabídl vždy co nejlepší naladění, monitorují jeho systémy až 500x za sekundu vnější faktory, kterým se komponenty podvozku přizpůsobují. Zkrátka spousta sofistikovaných technologií, jejichž cílem je nabídnout vždy nadstandardní zážitek z jízdy. A ruku na srdce – většinu času se to Range Roveru Sport opravdu daří. A to i na příplatkových 23“ kolech, obutých do pneumatik Pirelli s rozměrem 285/45.

Stejně jako sedmimístný Range Rover LWB, i menší Range Rover Sport působí na českých silnicích stále velkolepým dojmem. Na menších okreskách tak člověka stále přepadají obavy, že pokud se v protisměru objeví autobus, někdo bude muset do škarpy. To však bývá asi jediné negativum na zapadlejších a horších okreskách, kde jinak podvozek odvádí skvělou práci a kvalitně filtruje naprostou většinu menších i větších nerovností.

Stabilita vozu v zatáčkách je až překvapivá, aktivní stabilizátory v kombinaci se sofistikovaným podvozkem skutečně odvádí mimořádnou práci. Agilitu může vylepšit volitelné řízení zadních kol, dostupné za příplatek či standardně u výbavy First Edition. Systém natáčení zadních kol zmenší průměr otáčení (stopový/obrysový) z 12,53/12,73 metru na 10,95/11,42 metru, takže manévrování na parkovištích i v užších uličkách centra je poměrně snadné. I tentokrát jsem ale ocenil skvělý 360° kamerový systém 3D Surround Camera s vysokým rozlišením, který výrazně usnadňuje parkování. I Range Rover Sport je totiž pořádný kus auta.

Range Rover Sport D300Range Rover Sport D300 | Auto.cz/David Rajdl

Ačkoliv je Range Rover Sport dostupnější a kompaktnější, jeho technika a projev na silnicích je v mnoha ohledech podobný klasickému Range Roveru. Proto si dovolím odkázat se na svůj starší test Range Roveru s prodlouženým rozvorem, kde jsem technické aspekty vozu rozvedl trochu detailněji. Díky kompaktnějším rozměrům, nižší hmotnosti a stále působivé technice bych ale osobně volil spíše model Sport, který působí jednoduše agilněji a pro české podmínky vhodněji.

Závěr

Závěr

Když jsem měl příležitost testovat Range Rover D350 LWB Autobiography, byl jsem z něj vyloženě nadšený. Pořád si stojím za tím, že jde o chrám, který umí posádku oslnit pohodlím, zpracováním i luxusní výbavou. Osobně bych si ale vybral spíš model Sport, který mi seděl ještě o kapku víc.

Jeho dynamicky pojatý design je mi sympatičtější, stejně jako nepatrně kompaktnější proporce, které ovšem nijak neubraly na vnitřní praktičnosti a využitelnosti. I s prostřední vznětovou motorizací D300 přitom Range Rover Sport nabízí naprosto dostatečnou dynamiku v kombinaci s příjemnou spotřebou. Jeho cena je navíc podstatně sympatičtější, ačkoliv se pořád nejedná o žádnou tuctovku.

Zatímco nový Range Rover páté generace startuje od částky 3.328.415 Kč, menší Range Rover Sport stojí od 2.513.653 Kč. Sluší se dodat, že klasický Range Rover nabízí standardně bohatší výbavu, včetně standardního natáčení zadních kol, výbava modelu Sport se však dá ve většině oblastí dohnat prostřednictvím konfigurátoru. 

Testovaná konfigurace, tedy základní výbava SE a motorizace D300, startuje od ceny 2.614.113 Kč. S několika prvky příplatkové výbavy, které zpříjemňovaly život s testovaným vozem, jsem se prostřednictvím konfigurátoru dostal na cca 2.876.169 Kč. Cena ovšem není zcela přesná – vůz měl totiž speciální konfiguraci pro testovací jízdy, ze kterých k nám následně dorazil na první test. Necelých 2,9 milionu je sice pořád dost, Range Rover Sport ale svým designem, zpracováním i jízdní charakteristikou potvrzuje, že rozhodně patří do vybrané společnosti prémiových SUV.

Range Rover Sport D300Range Rover Sport D300 | Auto.cz/David Rajdl

Nejlevnější verze modelu2.513.653 Kč (SE, D250)
Základ s testovaným motorem2.614.113 Kč (SE, D300)
Testovaný vůz bez příplatků2.614.113 Kč (SE, D300)
Testovaný vůz s výbavou2.876.169 Kč (SE, D300)

Plusy

  • Sportovní design
  • Vnitřní prostor
  • Kvalita zpracování
  • Projev a spotřeba motoru

Minusy

  • Stále vyšší ceny
  • Drobné detaily v kabině

Range Rover Sport D300
Cena základní sestavy
2 614 133 Kč
Výbava základní sestavy
Dynamic Response Pro, Elektronický aktivní diferenciál, Dynamic Launch Mode, Integrated Chassis Control, Dynamic Air Suspension, Adaptive Dynamics a Terrain Response 2, Adaptivní tempomat, Pixel LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla ve 20 směrech, Infotainment Pivo Pro 13,1“, 3D Surround Camera, zrcátko Clear Sight, 13,7“ přístrojový štít
Cena testované sestavy
2 876 169 Kč
Výbava testované sestavy
Giola Green (31.778 č), 23“ litá kola (84.599 Kč), Pevné střešní okno (55.014 Kč), Digitální LED světlomety (26.700 Kč), Zatmavená skla (14.170 Kč), Čalounění stropu velurem (47.587 Kč), Cold Climate Pack (14.789 Kč), Adaptivní tempomat pro jízdu v terénu (5.949 Kč), Průhledový displej (36.484 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový
Válce / ventily:
6 / 4
Zdvihový objem (ccm):
2997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
221 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
650 / 1500 - 2500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
6.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 7.4
Emise CO2:
194
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
647 / 1491
Objem nádrže (l):
80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
2390 / 830
Range Rover Sport D300 schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4946
b) šířka (mm):
2047
c) výška (mm):
1820
d) rozvor (mm):
2997
e) rozchod vpředu (mm):
1702
f) rozchod vzadu (mm):
1704
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
655 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
950
k) šířka vpředu (mm):
1640
l) šířka vzadu (mm):
1600
délka sedáku vpředu (mm):
530
délka sedáku vzadu (mm):
490
výška opěradla vpředu (mm):
650
výška opěradla vzadu (mm):
650
místo vzadu pod předním sedadlem:
ano