Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Range Rover Sport First Edition P530 – Těžká váha s osmiválcovou lehkostí

Ondřej Mára
Diskuze (8)

Už vznětový šestiválec zanechal skvělý dojem, mnichovský vidlicový osmiválec ale posouvá zážitek z jízdy s Range Roverem Sport na docela jinou úroveň. Velmi návykovou.

Design, interiér


Aktuální generaci Range Roveru Sport, v pořadí již třetí, jsem měl příležitost vyzkoušet již koncem loňského roku. Při té příležitosti jsem připomněl něco málo z minulosti, designové změny oproti klasickému Range Roveru, techniku, rozměry i další detaily. Znovu se opakovat mi proto přijde trochu zbytečné a raději vás pro komplexnější informace odkážu na test Range Roveru Sport 300d z prosince 2022.

V tomto testu mohou alespoň v rychlosti připomenout, že technickým základem je tužší platforma MLA-Flex, pracující s více materiály, po stránce designu pak automobilka vsadila na minimalistický přístup, dramatické proporce, čistotu tvarů a decentně sportovní nárazníky. Co se rozměrů týče, nabídne Range Rover Sport 4946 mm na délku, 2047 mm na šířku a 1820 mm na výšku. Rozvor 2997 je shodný se základní (krátkou) verzí plnotučného Range Roveru.

Teď už se ale pojďme podívat na testovaný kousek, tedy Range Rover Sport ve výbavě First Edition, která nabízí spoustu parády. Ostatně ve standardu je jak zelená barva karoserie Giola Green, tak i kontrastně černě lakovaná střecha s posuvným panoramatickým střešním oknem. Standardem jsou rovněž digitální LED světlomety s projekcí obrazu a solidním výkonem, černě lakované třmeny brzd, zatmavená skla, vyhřívané čelní sklo s vyhřívanými tryskami ostřikovačů, atd.

Připlácelo se však za 23“ litá kola Gloss Black (+10.574 Kč), vyspělý asistent pro jízdu s přívěsem (11.102 Kč), elektricky ovládané tažné zařízení (39.338 Kč) a také za paket Black Exterior Pack (58.346 Kč), obsahující například černou masku chladiče, nápis Range Rover v odstínu Narvik Black, leskle černé kryty otvorů na kapotě, atd.

Auto tak působí velkolepě, současně mu ale nelze upřít ani prémiový punc či trochu té sportovnosti. Hlavním symbolem síly jsou však především čtyři koncovky vystupující ze zadního nárazníku. Záď také zaujme nenápadnými koncovými světly či dvojicí ploutví na střeše, přičemž do jedné je integrována kamera propojená s digitálním zpětným zrcátkem. Oproti klasickému Range Roveru zde však nenajdeme dělené zadní dveře.

Video se připravuje ...

Čistě a moderně

Kabina Range Roveru Sport, stejně jako u klasického Range Roveru, zaujme důrazem na moderní minimalismus. V kapličce za tříramenným volantem najdeme 13,7palcový digitální přístrojový štít, který doplňuje 13,1“ multimediální systém PiviPro v palubní desce. Navzdory důrazu na minimum tlačítek se podařilo zachovat praktický samostatný panel klimatizace i dvojici otočných ovladačů jak pro nastavení teploty ventilace, tak pro rychlou změnu nastavení výhřevu či chlazení předních sedadel.

Většina funkcí je nicméně ukryta do multimediálního systému, se kterým se ale pracuje docela jednoduše. Systém běží plynule, má logické menu a řadu zajímavých funkcí pro jízdu v terénu. Potěší také plynulý chod přístrojového štítu s jednoduchou grafikou, ale dostatkem informací. Přivykání na moderní koncepci ovládání je docela intuitivní a rychlé, dodnes se ale nemohu zbavit zvláštního dojmu z tlačítek na volantu, která působí lacině a nepatřičně.

Testovaný vůz dostal sedadla čalouněná semianilinovou kůží, interiér v odstínu Ebony, rozšířené čalounění kůží, čalounění stropu velurem v odstínu Ebony, dekorativní obložení First Edition v provedení Satin Forged Carbon, vyhřívaný volant, moc hezky hrající audiosystém Meridian a mnoho dalšího.

Ve zkratce tak na palubě nechybělo snad nic, co si lze od prémiového SUV přát. Samotná palubní deska snoubí eleganci i moderní technologie a zvolené materiály i jejich zpracování působí na úrovni. Přední sedadla, elektricky nastavitelná ve 22 směrech a s funkcemi vyhřívání, ventilace i masáží, nabízí opravdu široký rozsah nastavení, dostatek komfortu a současně umí i podržet při snaze o dynamičtější jízdu.

Range Rover Sport First Edition P530 Range Rover Sport First Edition P530

V otázce prostoru nemám Range Roveru Sport příliš co vyčítat. Jakmile se vyhoupnete za volant, což může být s ohledem na výšku vozu pro menší osoby náročnější, jste příjemně obklopeni vzdušnou kabinou. Při svých 183 centimetrech jsem navíc neměl nejmenší problém posadit se sám za sebe – se slušnou rezervou. V kabině je také dostatek odkládacích prostor, přičemž schránka mezi řidičem a spolujezdcem nabízí v rámci paketu Hot Climate Pack (34.291 Kč) i funkci chlazení.

Zavazadelník nabízí standardní objem 647 litrů, po sklopení zadních opěráků se pak dostáváme až na 1491 litrů. Kufr má pravidelné tvary, zadní opěráky se sklápí elektricky a skvělým detailem je i přepážka integrovaná do podlahy, umožňující snadný převoz menšího nákladu, který tak nebude v kufru zbytečně lítat. Pod podlahou může být buď rezerva, nebo sada na opravdu defektu.

Motor, jízdní vlastnosti


Klidná síla

O tom, že je Range Rover Sport velice příjemným společníkem, mě zvládl přesvědčit již zážehový šestiválec D300, testovaný v loňském roce. Teprve s nyní testovanou motorizací P530 však auto konečně dostojí slovu „Sport“ v názvu. Jeho klidná síla je ohromující a nesmírně návyková.

Abych ale nepřeskakoval. Označení P530 znamená, že se pod kapotou ukrývá 4,4litrový dvakrát přeplňovaný motor V8, který dodala automobilka BMW. Motor je naladěn na nejvyšší výkon 390 kW v rozmezí 5500 až 6000 ot/min, zatímco nejvyšší točivý moment 750 Nm nabízí již v rozmezí 1800 až 4600 ot/min.

Motor je spojen s osmistupňovou měničovou automatickou převodovkou ZF, která posílá výkon na systém pohonu všech kol s uzávěrkou středového a zadního diferenciálu. Práci pohonného ústrojí je přitom možné sledovat v živém přenosu na displeji, kde je krásně patrné spínání uzávěrek středového a zadního diferenciálu například při akceleraci, případně při rychlé jízdě zatáčkami. Celý projev auta je přitom krásným koncertem.

Ihned po nastartování se osmiválec chová kultivovaně a tiše si šeptá pod kapotou. Rozjezdy jsou plynulé, řazení působí hladce a téměř neznatelně. V automatickém jízdním režimu range rover s lehkostí a nenápadností proplouvá městem či krajinou. Tahle nenápadnost ale dokáže být i zrádná. Stačí akcelerátor podržet jen o chvilku déle a rychlosti se začnou vymykat zákonným limitům. A to bez jakékoliv snahy na sebe upozornit nebo dělat divadlo. Osmiválec zkrátka nabírá tempo s úchvatnou lehkostí.

Range Rover Sport First Edition P530 Range Rover Sport First Edition P530

Pokud ale nechcete být nenápadní, stačí se chopit řazení pádly pod volantem, nebo přepnout vůz do dynamického režimu. Zvuk začne působit důrazněji a převodovka začne motor vyhánět do vyšších otáček. Zhruba mezi třemi až čtyřmi tisíci otáček se pak motor začne projevovat hrubším osmiválcovým hromobitím, které je nesmírně snadné si zamilovat. Stejně jako jeho dynamiku.

Ačkoliv se hmotnost Range Roveru Sport pohybuje kolem 2,5 tuny, osmiválec ho zvládne vystřelit z klidu na stovku za 4,5 sekundy. To je zhruba stejný čas, jako v případě Lexusu RC F nebo minulé generace BMW M2. Problémem pak nejsou ani pružná zrychlení, díky kterým si budete třeba nájezdy na dálnici vyloženě užívat. Motor zkrátka neztrácí elán ani ve vyšších rychlostech, maximální rychlost je však omezena na 250 km/h.

Jakkoliv by mi vznětový šestiválec k životu bohatě stačil, charakter zážehového přeplňovaného osmiválce je famózní a je velmi snadné si ho zamilovat. O něco horší je to ale s jeho apetitem. Automobilka uvádí kombinovanou spotřebu 11,6 l/100 km, osobně jsem se ale nedostal pod 12,3 l/100 km. A to jsem se musel krotit. Jakmile jsem ale nechal motor svobodně dýchat, začala se spotřeba pohybovat v rozmezí zhruba 13 až 16 l/100 km. A pokud jsem si chtěl vyhodit z kopýtka, objevovala se na palubním počítači nesmyslná čísla. Naštěstí má ale nádrž objem 90 litrů, díky čemuž nebudete otroky čerpacích stanic.

Mnoho milých překvapení

Strojovna Range Roveru Sport P530 je skutečně působivá, jenže by byla k ničemu, kdyby tenhle cvalík neměl kvalitní podvozek. Inženýři Land Roveru ale nic nepodcenili a výsledek je opět senzační. I na příplatkových 23“ kolech, obutých do nízkých pneumatik s rozměrem 285/45, totiž Sport na standardním vzduchovém podvozku působí většinu času komfortně, lehce se pohupuje a bravurně filtruje nerovnosti na silnicích.

Jakmile ale zostříte tempo, přihlásí se o slovo systém aktivních stabilizátorů, které tlačí proti karoserii a potlačují tak její náklony. Výsledkem je působivá stabilita v ostrých a rychle projetých zatáčkách, po kterých ale auto bez zásahu řidiče odfiltruje výmoly i záplaty. Ostatně palubní systémy monitorují chování vozu až 500x za sekundu, čemuž se následně podvozek uzpůsobuje.

Je opravdu snadné nechat se unést a pořádně za to vzít, jenže problém nastane ve chvíli, kdy se proti vám na užší zapadlé české okresce objeví jiné auto. Nedej bože autobus či traktor. Ačkoliv je range rover stabilní, při šířce 2209 mm i se zrcátky začnete stejně podvědomě šlapat na brzdu a pomalu se připravovat na průjezd částečně mimo silnici. V tu chvíli se navíc začnete bát o kola nebo o lak a požitek z jízdy se začne vytrácet. Na dostatečně široké silnici ale umí osmiválcový sport překvapivě pobavit a nabídnout moc hezké svezení.

Díky řiditelné zadní nápravě, standardnímu prvku výbavy First Edition, navíc tohle SUV nabízí lepší stabilitu ve vyšších rychlostech a lepší obratnost v těch nižších. Bezmála pětimetrový kolos se tak umí proplétat městskými uličkami s nečekanou agilitou, snadno s ním zaparkujete a otočit se zvládnete takřka na pětníku (průměr otáčení 10,95 metru stopový, 11,42 metru obrysový).

Range Rover Sport First Edition P530 Range Rover Sport First Edition P530

Horší je to s jízdou ucpanými městskými ulicemi, zejména v pražském centru, kde místy začnete podvědomě zatahovat břicho, abyste kvůli některým méně ohleduplným jedincům projeli. Manévrování ale usnadňuje kamerový systém 3D Surround s vysokým rozlišením, díky kterému máte možnost prohlédnout si i okolí auta z různých úhlů. V terénu se pak můžete podívat i pod kapotu.

Ostatně Range Rover Sport se terénu také nelekne. Světlou výšku umí v off-road režimu zvýšit z 216 mm na 281 mm, díky čemuž nabídne nájezdový úhel 29,7 stupně vpředu, 30 stupňů vzadu a přejezdový úhel 21,5 stupně. Brodivost je až 900 mm, speciální asistent navíc pohlídá, že auto v terénu neutopíte.

Závěr


Závěr

Range Rover Sport působí už na první pohled reprezentativně, elegantně a upřít mu nelze ani tu špetku sportovnosti. S motorem V8 přitom dokáže nabídnout skutečně působivou dynamiku, kterou bezpečně zvládne i jeho podvozek. Současně zvládne pohodlně odvézt celou rodinu a neztratí se ani v náročnějším terénu. Zkrátka univerzál, který vás navzdory své hmotnosti uchvátí lehkostí, se kterou zrychluje, žehlí nerovnosti a rozmazluje posádku. Na rozdíl od některých výkonných konkurentů to přitom zvládá bez zbytečné nabubřelosti či agresivity. A to se mi opravdu líbí.

Trošku horší je to s pohledem na spotřebu a někteří detailisté mohou moderním range roverům vyčítat lacinější detaily, jako již zmiňované ovládání na volantu či možná trochu hlasitější systém výsuvných klik. Osobně bych s tím ale dokázal žít.

Asi největší problém je však nyní v dostupnosti. Range Rover Sport First Edition již v českém konfigurátoru nenajdete a bohužel zcela chybí i motorizace P530, která je aktuálně dostupná jen s větším tradičním Range Roverem ve výbavě Autobiography za cenu od 4.882.812 Kč – ovšem s čekací lhůtou kolem jednoho roku.

Vyprodaný je také sportovní Range Rover Sport SV Edition s posílenou osmiválcovou motorizací P635. Zájemci o zážehový motor se tak musí spokojit jedině s plug-in hybridem ve verzích P460 (od 2.686.841 Kč) a P550e za cenu od 3.756.418 Kč.

Cena testovaného modelu First Edition P530 startovala od 3.769.913 Kč, cena testovaného modelu se všemi příplatky se pak vyšplhala na 3.964.923 Kč. A to není zrovna málo. Ostatně BMW X5 M60i xDrive s tím samým motorem startuje na částce od 2.667.600 Kč, což je suma, za kterou vám Britové nabídnou nanejvýš vznětový šestiválec o výkonu 300 koní.

Nejlevnější verze modelu 2.482.729 Kč (D300, SE)
Základ s testovaným motorem 3.769.913 Kč (P530, First Edition)
Testovaný vůz bez příplatků 3.769.913 Kč (P530, First Edition)
Testovaný vůz s výbavou 3.958.975 Kč (P530, First Edition)

Plusy

  • Dynamika a charakter motoru
  • Sympatický design
  • Prostornost a kvalita interiéru
  • Komfort a jistota podvozku
  • Jízdní vlastnosti na silnicích
  • Schopnosti mimo silnice

Minusy

  • Vysoké ceny
  • Drobné detaily (tlačítka, kliky)
  • Vyšší spotřeba
  • Již chybí v nabídce
  • Rozměry na českých silnicích
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (8)

Doporučujeme

Range Rover Sport First Edition P530
Cena základní sestavy 3 769 913 Kč
Výbava základní sestavy Dynamic Response Pro, Elektronický aktivní diferenciál, Dynamic Launch Mode, Integrated Chassis Control, Dynamic Air Suspension, Adaptive Dynamics a Terrain Response 2, Adaptivní tempomat, Digitální LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla ve 22 směrech, masážní funkce předních sedadel, Infotainment Pivo Pro 13,1“, 3D Surround Camera, zrcátko Clear Sight, 13,7“ přístrojový štít, audio-systém Meridian, atd. Kč
Cena testované sestavy 3 958 975 Kč
Výbava testované sestavy 23“ litá kola Gloss Black (10.574 Kč), Asistent pro jízdu s přívěsem (11.102 Kč), elektricky ovládané tažné zařízení (39.338 Kč), paket Black Exterior Pack (58.346 Kč), paket Cold Climate Pack (14.789 Kč), paket Hot Climate Pack (34.291 Kč), Konfigurovatelné programy (13.219 Kč), Secure Tracker Pro (6.081 Kč), Pojistné matice kol (1.321 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 390 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 750 / 1800 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 11.6
Emise CO2: 262
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 647 / 1491
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2430 / 790
Rozměr pneu: Pirelli 285/45 R23
Range Rover Sport First Edition P530
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4946
b) šířka (mm): 2047
c) výška (mm): 1820
d) rozvor (mm): 2997
e) rozchod vpředu (mm): 1702
f) rozchod vzadu (mm): 1704
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1640
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 8. 2023 06:30
Motor BMW V8
Mohl by prosím autor článku, když už se vyjadřuje k technickým parametrům a schopnostem motoru více popsat jak je vyřešen dnes už legendární problém tohoto motoru? Nebo se jedná o propagační článek a tím pádem by měl být tak označen.
24. 8. 2023 06:23
Re: Paráda
Tohle je spíš o cestovním zážitku ;-)
24. 8. 2023 06:03
Paráda
Stále existují normální auta která jsou schopna přinést řidičský zážitek.
23. 8. 2023 20:20
Pan Mára by si měl články kontrolovat
D300 opravdu není zážehový motor. Ve vašich článcích je to dnes a denně, kopírujete z cizojazyčných serverů a ani si ten překlad nezkontrolujete. (V celém článku je celkem 8 chyb, stejných, jako v originálním článku. Vy jste to auto netestoval, ale jen kopíroval)
Avatar - 3_diamanty
23. 8. 2023 18:38
Range klasika
Za 5... :yes: