reklama


Land Rover Freelander 2 Commercial – V roli profesionála

Land Rover Freelander 2 Commercial – V roli profesionála

 
 

Pod pojmem užitkový Land Rover si většina z nás představí klasický Defender ve službách lesníků, geodetů nebo stavbařů. Jenže dnes je řeč o Freelanderu.

Značka Land Rover má od začátku roku 2010 nového dovozce, kterým je rakouská společnost Jaguar Land Rover Austria, stoprocentně vlastněná přímo automobilkou. Nový importér je zodpovědný za činnosti spojené s prodejem, marketingem a poprodejními službami. Vedle standardní palety osobních verzí SUV a off-roadů značky Land Rover si rakouský dovozce pro český trh připravil i nabídku provedení s přívlastkem Commercial. Ta představují užitkové verze Land Roverů.

Hlavním tahounem programu Land Rover Commercials je samozřejmě Defender, který je nabízen se třemi rozvory náprav a v 11 karosářských variantách. Vedle něj ovšem v nabídce figurují i méně obvyklé Discovery 4 Commercial a Freelander 2 Commercial.

Posledně jmenovaný stroj se stal účastníkem našeho redakčního testu.

Proměna ale ne podle Kafky

Nebýt polepů rozdělujících karoserii testovaného vozu na dvě poloviny jen málokdo by si všiml, že je na tomto Freelanderu něco jinak. Skutečnost, že před vámi stojí model z nabídky Land Rover Commercials, odhalují pouze zaslepená boční okna od B-sloupku směrem dozadu.

Vše ostatní je na karoserii stejné, jako v případě základního osobního provedení s výbavou označenou písmenem E. Součástí standardní výbavy jsou dokonce i 16palcová litá kola.

obrázek [600 x 322]
 

Mnohem větší změny se odehrály v interiéru malého Land Roveru. Ten opustilo zadní sedadlo a kryt zavazadlového prostoru. Na jejich místo se nastěhovala kovová konstrukce. Ta vytváří rovnou ložnou plochu krytou tlustým gumovým kobercem. Zadní část nové podlahy je možné nadzvednout pro přístup do prostoru určeného rezervnímu kolu. To ovšem nepatří do standardní výbavy užitkového Freelanderu, na jeho místě je umístěna sada na opravu pneumatik.

Nákladový prostor o objemu 1670 litrů, který je dlouhý 1400 mm, široký 1000 mm a vysoký 790 mm, od prostoru předních sedadel odděluje kovová přepážka. Ta stejně jako konstrukce podlahy ložné plochy nevydává žádné pazvuky ani na nekvalitním povrchu českých silnic. Lehké vrznutí se ozve, až při jízdě v náročnějším terénu, kdy Freelander plně využívá schopnosti svého podvozku a trvalého pohonu všech kol.

obrázek [600 x 393]
 

Zvláštním dojmem působí zachování výplní i klik u druhého páru dveří z osobního provedení a také plastové obložení zadních podběhů s kotevními body pro opěradlo zadního sedadla a kryt zavazadelníku. Důvodem pro použití dílů stejných jako u osobního Freelanderu je samozřejmě snaha o snížení nákladů na přestavbu.

Stále prémiový

Land Rover Freelander 2 Commercial lze jednoduše charakterizovat jako robustní automobil. Již při pohledu na jeho rozměrnou kapotu a tvary boků vyvolává tento Brit dojem, že vydrží hodně. Po usednutí za volant tento dojem ještě zesílí.

Interiér užitkového Freelanderu se nepyšní koženým čalounění nebo obložením palubní desky dřevěnou dýhou ani kartáčovaným hliníkem. Můžete počítat pouze s tmavými plasty a látkovým čalouněním, ale i tak se budete uvnitř tohoto profesionála cítit výjimečně. Může za to design interiéru, použité materiály a jejich kvalitní zpracování.

obrázek [600 x 348]
 

K pocitu výjimečnosti přispívá i sedadlo řidiče umístěné třičtvrtě metru nad zemí, z nějž máte dokonalý přehled o dění v okolí rozměrné ploché kapoty. Šikmo vzad je výhled omezen zaslepenými okny druhého páru dveří a při pohledu do vnitřního zpětného zrcátka si budete muset zvyknout na obraz mříže v přepážce za sedadly. Toto zhoršení výhledu dozadu naštěstí částečně eliminují rozměrná vnější zpětná zrcátka.

Látková sedadla nabízejí dostatečný rozsah nastavení a dobrou podporu stehen. Boční vedení by si zasloužilo mírné zvýraznění, protože odstředivá síla v zatáčkách bočnice opěradla přemáhá a vytlačuje tělo ze sedadla ven.

Výbava testovaného vozu byla mimo jiné rozšířena o dvouzónovou automatickou klimatizaci (+12.229,- Kč), zadní parkovací asistent (+10.155,- Kč) a rádio s CD přehrávačem, zásobníkem na 6 CD a 6 reproduktory (+11.176,- Kč). Řidič a jeho spolujezdec si tak ohledně komfortní výbavy nemají prakticky na co stěžovat a přední část interiéru se tváří jakoby s ložnou plochou za přepážkou neměla nic společného.

Překvapivý komfort

Užitkový Freelander je prakticky jen mírně upraveným prémiovým SUV bez zadních sedadel, ale i přesto většinu řidičů a spolujezdců, kteří do jeho interiéru usednou poprvé, překvapí svými jízdními vlastnostmi a komfortem. Při pohledu na ložnou plochu nebo záplavu tmavých plastů si totiž každý tento vůz nejprve spojí s užitkovými terénními pick-upy, které jsou skutečnými pracovními stroji. Tento Land Rover je ovšem ve své původní podobě konkurentem především pro vozy jako je BMW X3, Audi Q5 nebo Mercedes-Benz GLK.

Na vynikajících jízdních vlastnostech i skvělém odhlučnění má velkou zásluhu karoserie Freelanderu, která byla v roce 2006 nejtužší ve své třídě. Díky tomu plasty v interiéru nevydávají žádné pazvuky ani při jízdě mimo zpevněné vozovky. Na vynikající úrovni je i odhlučnění motoru a aerodynamického hluku. Rázy od kol pronikají do interiéru pouze při překonávání velkých děr.

obrázek [600 x 408]
 

K pohonu užitkové Land Roveru celkem logicky slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru s výkonem 118 kW a točivým momentem 400 Nm. Ten spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou, která zaslouží pochvalu za krátké dráhy a přesný chod.

Freelander překvapuje lehkostí s jakou se pohybuje i chutí akcelerovat, za níž vděčí vysoké hodnotě točivého momentu dostupné v nízkých otáčkách. Moment prudce roste od nejnižších otáček. V 1500 min-1 už překračuje 300 Nm a svého maxima dosahuje při 2000 min-1.

Na dálnici při ustálené rychlosti 100 km/h otáčkoměr ukáže 1900 min-1, při 130 km/h se hodnota zvýší zhruba na 2400 min-1. Spotřeba paliva při těchto rychlostech je podle palubního počítače 6,9 l na 100 km, resp. 8,3 l na 100 km.

obrázek [600 x 302]
 

Podvozek Freelanderu s nezávislým zavěšením kol i čtyři roky po uvedení na trh dokáže nadchnout svým komfortním naladěním. Řízení je příjemně přímé a dostatečně přesné. Kritiku si zaslouží jen příliš účinný posilovač řízení, který i při vysokých dálničních rychlostech umožňuje lehký pohyb volantem. Příjemným překvapením jsou naopak brzdy s ostrým nástupem, které nevadnou ani při opakovaném brzdění.

Bez přímé konkurence

Pokud budete na českém trhu hledat užitkový derivát kompaktního SUV, který by se mohl postavit Land Roveru Freelander 2 Commercial, pak budete v současnosti hledat marně. Nejbližšími konkurenty pro tento model jsou pravděpodobně terénní pick-upy od Fordu, Isuzu, Nissanu, Mazdy, Toyoty a Volkswagenu.

Narozdíl od Freelanderu sice všechny tyto pick-upy nabízejí vedle dvoumístné kabiny i provedení pro pět cestujících, srovnatelnou ložnou plochu a ve většině případů i nižší ceny. Jsou ovšem také ve většině případů téměř o půl metru delší a celková délka okolo pěti metrů není v našich podmínkách vždy výhrou. Pokud potřebujete uzavřenou ložnou plochu, musíte si u pick-upů připlatit za kryt korby, jehož cena se většinou pohybuje v desítkách tisíc korun.

Terénní užitkové pick-upy ovšem ztrácejí na Freelander především jízdními vlastnostmi. Žebřinový rám s tuhými nápravami jednoduše nemůže na silnici konkurovat koncepci samonosné karoserie s nezávislým zavěšením kol, která nabízí komfort srovnatelný s osobními vozy. Land Rover se světlou výškou 210 mm a stálým pohonem všech kol se navíc neztratí ani ve středně těžkém terénu.

K výhodám užitkové verze britského SUV patří i kvalitní dílenské zpracování a materiály použité v interiéru. Pokud máte strávit ve voze celý den, pak rozhodně oceníte i kvalitní odhlučnění a pohodlná sedadla.

První cena vozu749.707,- Kč (2,2 TD4, 118 kW, Commercial)
První cena vozu s testovanou motorizací749.707,- Kč (2,2 TD4, 118 kW, Commercial)
Základní cena testovaného vozu749.707,- Kč (2,2 TD4, 118 kW, Commercial)
Cena testovaného vozu vč. příplatků810.820,- Kč (2,2 TD4, 118 kW, Commercial)
Ceny včetně DPH

Plusy

  • Dobré zpracování
  • Pohodlí za jízdy i u nezatíženého vozu
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Kultivovaný chod motoru a převodovky
  • Dobré odhlučnění
  • Poloha řidiče za volantem
  • Schopnosti v terénu
  • Robustnost

Minusy

  • Příliš účinný posilovač řízení
  • Ergonomie ovládání palubních systémů
  • Omezený výhled šikmo vzad
Spolupracujeme s TipCars.com

Land Rover Freelander 2 Commercial

Cena v základní výbavě: 749 707 Kč Cena v testované výbavě: 810 820 Kč

Základní výbava:ABS, asistent nouzové brzdy (EBA), elektronicky řízené rozložení brzdné síly (EBD), elektronická regulace prokluzu kol (ETC), regulace brzdění v zatáčkách (CBC), regulace jízdní stability (DSC), regulace boční stability (RSC), regulace jízdy z kopce (HDC), čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, dálkové centrální zamykání, elektricky ovládaná okna, rádio s CD přehrávačem a šesti reproduktory, přídavná audio zásuvka MP3 přehrávače, manuální klimatizace, palubní počítač, látkové potahy sedadel s šestisměrným ručním nastavením pro řidiče a čtyřsměrným nastavením pro spolujezdce, halogenové světlomety, přední a zadní nárazník v barvě karoserie, sada pro opravu pneumatik, 16" litá kola s 5 dvojitými paprsky, pneumatiky 215/75 R16

Výbava testovaného vozu:Dvouzónová automatická klimatizace s pylovým filtrem (+12.229,- Kč), rádio s CD přehrávačem, zásobníkem na 6 CD a 6 reproduktory (+11.176,- Kč), Winter paket (vyhřívané čelní sklo, vyhřívané ostřikovače a vyhřívaná sedadla) (+20.278,- Kč), vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, sklápějící se a vyhřívaná (+7.275,- Kč), zadní parkovací asistent (+10.155,- Kč) Ceny včetně DPH

Havrlantův Rockaway investuje do startu-upu Techloop. Chystá evropskou expanzi Havrlantův Rockaway investuje do startu-upu Techloop. Chystá evropskou expanzi

Počáteční kapitál pomůže Techloopu hlavně s expanzí do…

Do druhého kola primárek levice ve Francii jdou Hamon s Vallsem Do druhého kola primárek levice ve Francii jdou Hamon s Vallsem

Do druhého kola takzvaných primárek francouzské levice…

Pohledem Aleny Vitáskové: Kompetence v energetice Pohledem Aleny Vitáskové: Kompetence v energetice

Ministerstvo průmyslu a obchodu určuje energetickou…

Komentář Julie Urbišové: Zlatá rada Komentář Julie Urbišové: Zlatá rada

Zvykněme si na nové pořádky. Amerika teď bude vždy…

 
Technické údaje
Motor Land Rover Freelander 2 Commercial
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6.2 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1955 / 499
Rozměr pneu:215/75 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1910
c) výška (mm): 1740
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1601
f) rozchod vzadu (mm): 1614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 450
délka sedáku vpředu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení Land Rover Freelander 2 Commercial
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,17
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

Land Rover Freelander má za sebou šest sezón. Než přijde…

Modernizovaný Land Rover Freelander 2 na českém trhu od 599.760 Kč Modernizovaný Land Rover Freelander 2 na českém trhu od 599.760 Kč

Nejmenší Land Rover po modernizaci srovnává upraveným…

 



 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

V Praze 4 odevzdali lidé dvě tuny baterií. Nejvíce nasbíraly děti

V Praze 4 odevzdali lidé dvě tuny baterií. Nejvíce…

Za rok 2016 se jenom na území Prahy 4 odevzdaly více než dvě tuny vybitých baterií. Obrovské číslo je velkou…

Po zřícení vrtulníku šest mrtvých. V Kamerunu zemřel i generál

Po zřícení vrtulníku šest mrtvých. V Kamerunu zemřel…

Šest osob včetně generála kamerunské armády zahynulo při pádu vrtulníku, který se zřítil na hranici Kamerunu s…

 

iSport.cz

Strýcová nadchla diváky. Ale vlála jsem jak vlajka, smutnila a razí na hory

Strýcová nadchla diváky. Ale vlála jsem jak vlajka,…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Proti Sereně Williamsové uhrála tolik gamů, jak ve dvou předchozích vzájemných zápas…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama