Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RC 200t (180 kW) – Sportovcem jen na oko

David Bureš
Diskuze (216)
Lexus v poslední době zdůrazňuje svůj sportovní styl. Kupé RC 200t je ale sporťák jen svým vzezřením, jinak je to velice komfortní auto.


Design, interiér


Značka Lexus v minulosti možná trochu tápala ve svém směřování, od příchodu nového prezidenta značky ale sází na sportovní image s cílem vyvolávat emoce. Právě kvůli tomu luxusní divize Toyoty rozšiřuje své zastoupení mezi kupé. Ještě než se v příštím roce dočkáme kupé vyšší střední třídy LC, vyzkoušeli jsme o segment menší RC.

Kupé ale už dávno nejsou jen o silných motorech pod kapotou, a proto Lexus vedle vrcholného RC F s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou nabízí i běžné verze. Pro Lexus je již tradicí hybrid, který v tomto případě zastupuje model RC 300h, vedle něj je ale v nabídce i varianta s konvenčním pohonem, RC 200t, která je nejlevnějším modelem nabídky.

V českých prodejích Lexusu sice už dominují hybridy, za první tři měsíce roku se u nás prodalo 28 hybridních luxusů a jen šest se zážehovým motorem, u RC je ale poměr opačný. Za první čtvrtletí roku byly u nás registrovány tři benzinové kousky RC, zatímco jen jeden s hybridním pohonem. Závratné prodeje to tedy zatím zrovna nejsou...

Sportovní karoserie

Modely Lexusu kdysi bývaly svými tvary poněkud nudné a mdlé, to se ale v posledních letech postupně mění. První vlaštovkou byl v roce 2012 sportovně tvarovaný koncept LF-LC, definitivním krokem k designu vyvolávacímu emoce byl příchod Tokua Fukuičiho na pozici prezidenta značky v roce 2014, který je původem designér. Patrné je to i na designu RC, který je jakýkoliv, jen ne nezáživný.

lexus testy sportovni lexus testy sportovni  

Přední partii dominuje mohutná maska chladiče ve tvaru přesýpacích hodin, která se spolu s rozdělenými hlavními světlomety stává charakteristickým znakem lexusů. V případě sportovně laděného paketu F Sport je mřížka v masce voštinová, což automobil opticky rozšiřuje a dále tak zvýrazňuje jeho sportovní postoj. Výrazně tvarovaná je též záď, ostře řezaná, úzká světla doplňují baculaté boky zadního nárazníku.

Komplikovaná kabina

To vnitřek se už tak sportovně netváří, vždyť tím nejsportovnějším detailem je červená kůže použitá na sedačkách testovaného exempláře. Výsledek je navíc podobně komplikovaný jako ovládání multimediálního systému auta. Palubní deska působí, jakoby ji designéři navrhovali jako pejsek s kočičkou vařili dort. V kabině jsou použity různé dekory, které se k sobě nehodí; karbonové lišty doplňuje matný leštěný hliník a chromované linky. Do jinak moderně pojatého celku příliš nezapadá ani analogový ciferník, jednotlivé linie jsou pak chaotické a nenavazují na sebe. Zkrátka mišmaš.

Ještě že použité materiály snesou nejpřísnější měřítka. Jen ten plast na středovém tunelu svým zjevem trochu zavání japonskými auty devadesátých let. Stejně tak nožní parkovací brzda není žádný zázrak moderní techniky…

Interiér ale rozhodně zaujme milovníky moderní techniky, byť ne vždy se zpracování povedlo. Moderním prvkem je jistě dotykové ovládání klimatizace, bohužel jsem se skoro nikdy netrefil na požadovanou teplotu napoprvé a po dotykovém pásku jezdil sem a tam, než jsem konečně našel to správné klima. Stejně tak touchpad na středovém panelu, který zároveň slouží jako tlačítko, ovládání multimediálního systému spíš ztěžuje, než usnadňuje. Grafika systému je navíc zastaralá a menu poněkud komplikované.

Kaplička s přístroji je tvořena displeji, což je trend poslední doby, doplněna je ale stejně jako v dalších lexusech o mechanicky se pohybující okruží, které se pohne v závislosti na zvoleném zobrazení. To se na rozdíl od mnohých jiných zmíněných detailů opravdu povedlo!

Při nastupování je potřeba počítat s nízkým posazem, typickým pro kupé. Redakční chalan Honza Mička si v tomto ohledu stěžoval na volant, který by měl nastupování paradoxně usnadňovat. Při nástupu volant zajede níže a blíže k palubní desce, což Honzovi vadilo – nemohl dát pod něj nohy. Já s tím problém neměl. Samotná sedadla se nám oběma každopádně velice líbila. Jsou pohodlná a perfektně podrží těla posádky v oblouku. Navíc v testované verzi jsou nejen vyhřívaná, ale také ventilovaná, což se v parných letních dnech bude hodit.

lexus testy sportovni lexus testy sportovni  

Lexus RC je typické kupé s konfigurací 2+2, což samozřejmě znamená spíše nouzové zadní sedačky. Dozadu se hůře nasedá, a to přestože se přední sedadla automaticky posunou vpřed. Samotný prostor vzadu je omezený, a to především v oblasti hlavy. Důvodem je prudce se svažující střecha. Zadní sedadla tak budou podobně jako u ostatních vozů tohoto typu sloužit spíše k převážení kabelek a jiné bagáže…

Udávaný objem zavazadelníku 374 litrů je ve srovnání s německou konkurencí podprůměrný (Mercedes C nabízí 400 litrů a Audi A5 dokonce 455 litrů), že by mně ale jeho velikost zásadně omezovala, to se říct nedá. Zavazadla na prodloužený víkend se sem v pohodě vejdou, zadní sedadla lze navíc sklopit pro případ převozu rozměrnějších věcí.

Motor, jízdní vlastnosti


Tiché srdce

Kupé střední třídy by si mnozí rádi spojili se šestiválcem, trend downsizingu ale znamená, že běžné varianty takových automobilů přezbrojily hlavně na čtyřválce, což je bohužel i případ Lexusu RC. Hybridní RC 300h používá kombinaci elektromotoru s atmosférickým 2,5litrem, testované RC 200t pak sáhlo po přeplňovaném dvoulitru známém z SUV NX, který je standardně spjat s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Parametry čtyřválce slibují mnohé. V případě RC jednotka poskytuje výkon 180 kW (o 5 kW více než v NX) a točivý moment 350 N.m, což naznačuje, že tohle kupé nejenže ostře vypadá, ale také by mohlo ostře jezdit. Opak je bohužel pravdou, sportovní zázraky od RC 200t rozhodně nečekejte.

lexus testy sportovni lexus testy sportovni  

Agregát s přímým vstřikováním paliva, vodou chlazenou hlavou válců s integrovaným výfukovým potrubím a přeplňováním pomocí dvoukomorového turbodmychadla si totiž musí poradit s vozem o hmotnosti 1.675 kilogramů, což je o zhruba o metrák víc než v případě německé konkurence. A při jízdě je to znát, protože RC 200t nevystřelí tak, jak bychom od něj čekali.

Část síly agregátu se zřejmě ztrácí i v převodovce. Ta mnohdy se změnou převodu váhá a celkově její pohodové nastavení odpovídá spíše pohodlnému gran turismu. Příliš nepomůže ani přepnutí auta do sportovního módu, v manuálním režimu si převodovka sama řadí při dosažení omezovače otáček. Tohle zkrátka žádný sporťák není… I neosobní zvuk postrádá jakoukoliv jadrnost a emoce. Šestiválec by nám k RC prostě seděl více.

Lexus RC – srovnání s konkurencí
ModelLexus RC 200tAudi A5 kupéBMW 4 kupéMercedes-Benz C kupé
Model200t2.0 TFSI428iC 300
Pohonzadnípřednízadnízadní
Zdvihový objem [cm3]1998198419981991
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]180/5800169/4700-6200185/5200180/5500
Točivý moment [N.m/min]350/1650-4400350/1500-4500350/1450-4800370/1300-4000
Převodovka8ACVT8A7A
Max. rychlost [km/h]230243250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,56,95,86,0
Komb. spotřeba [l/100 km]7,25,95,56,3
Pohotovostní h. [kg]1675155015851565
Základní cena [Kč]1.260.0001.097.9001.214.4081.199.110

Pokud ale s RC 200t nechcete závodit a jen se budete kochat, odvděčí se příjemným svezením. Motor je totiž naprosto perfektně odhlučněn, při jízdě není skoro slyšet. Stejně tak aerodynamický hluk je minimální (i s ohledem na bezrámová okna). Dvoulitrový čtyřválec navíc potěší i spotřebou, přičemž ta skutečná je velice podobná udávaným číslům. Na okreskách se sice dalo při ostrém tempu jezdit za 16 litrů, běžné tempo nebo dálniční přesun ale znamenalo osm. Lexus přitom udává kombinovanou spotřebu 7,2 l/100 km.

Výtečný podvozek

Jestliže motor testovaného RC 200t naznačil, že tohle kupé není žádný sporťák, potvrzuje to i jeho chování na silnici. Kolega Michal Fokt si v testu konkurenčního Mercedesu C kupé stěžoval na tvrdý podvozek, v Lexus RC zažijete pravý opak. V otázce komfortu naprosto exceluje, osobně musím jeho podvozek označit za lepší než v jinak oslavovaném Mercedesu S, který rázy od nerovností přece jenom přenáší. Je totiž jedno, zda se s RC ženete po hladké silnici, nebo si musíte poradit s typickými českými dírami, kupé japonské značky se plavně přenese přes všechny nástrahy silnic bez jakéhokoliv odskakování nápravy nebo hlučných ran. Nutno však podotknout, že jsme jezdili s vozem vybaveným adaptivním odpružením.

Komfortní naladění nicméně neznamená, že by se auto v zatáčkách nějak nepříjemně houpalo a naklánělo. Navzdory minimálním náklonům karoserie je však v zatáčkách přece jen patrné, že RC je spíše takový pohodový cesťák. Klikaté tratě autu nesedí, působí v nich těžkopádně, vyšší hmotnost neustále cítíte. Řízení je pak příjemné tuhé a přesné.

Závěr


Závěr

Lexus v posledních letech zdůrazňuje svoji sportovní image, což je patrné i na rozšíření nabídky v oblasti sportovně střižených modelů. Kupé RC se sice tváří sportovně, a to zvlášť s paketem F Sport, to je ale jen póza navenek. V duši to spíše než sportovní kupé je velice pohodový automobil. To je způsobeno výtečným komfortním podvozkem, který skvěle tlumí všechny nástrahy českých silnic, a také dvoulitrovým čtyřválcem, jehož slušný papírový výkon tlumí převodovka a vysoká hmotnost auta. Ne že by bylo RC 200t vyloženě pomalé, mnohdy ale působí ospalým dojmem. To ostatně platí nejen pro agregát, ale také převodovku.

Agreesivní vzhled zkrátka naznačuje mnohé, Lexus RC má ale do jakéhokoliv sportování hodně daleko. Možná i proto by nám RC více sedlo v hybridní variantě 300h.

lexus testy sportovni lexus testy sportovni  

Nejlevnější verze modelu1.260.000 Kč (LC 200t/180 kW Executive)
Základ s testovaným motorem1.260.000 Kč (LC 200t/180 kW Executive)
Testovaný vůz bez příplatků1.583.000 Kč (LC 200t/180 kW F Sport Top)
Testovaný vůz s výbavou1.608.000 Kč (LC 200t/180 kW F Sport Top)

Plusy

  • Skvělé odhlučnění
  • Výtečné naladění podvozku
  • Pohodlné sedačky
  • Výrazný design

Minusy

  • Nepřehledné ovládání multimediálního systému
  • Komplikovaný design interiéru
  • Jen průměrná dynamika

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (216)
Lexus RC 200t (180 kW)
Cena základní sestavy 1 583 000 Kč
Výbava základní sestavy Osm airbagů, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, elektricky nastavitelný multifunkční volant s vyhřívaným koženým věncem, elektricky ovládaná okna, automatická dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelná přední sedadla, adaptivní tempomat, parkovací senzory vpředu a vzadu, diodové světlomety, 19palcová kola z lehkých slitin, asistent pro jízdu v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světlometů, sportovní přední sedadla s odvětráváním, sedadlo řidiče s pamětí, dešťový senzor, sledování slepého úhlu, maska chladiče s voštinovou mřížkou, frézované hliníkové pedály, adaptivní odpružení, zadní parkovací kamera, hudební systém Mark Levinson se 17 reproduktory, navigace. Kč
Cena testované sestavy 1 608 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+25.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1650 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.9 / 7.2
Emise CO2: 166
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 374 / 0
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1675 / 495
Rozměr pneu: 235/40 R19, 275/40 R19
Lexus RC 200t (180 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4695
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1395
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 840
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - N6600
11. 5. 2016 14:03
Re: Jsem ZMATEN
Ten motor v sebe kombinuje Ottov a Atkinsonov cyklus. Zaroven je ten motor postaveny tak, aby mal co najvacsiu kultivovanost behu. Naopak motor BMW ide na to presne opacne. Preto 200t nema byt a nikdy nebude tak dynamicky ako 28i, ci ako ten motor volaju...
Avatar - AUDIRS6
8. 5. 2016 19:58
Re: Troll
Aj ja sa hlasim !!!!!!
Chvalim LS ( uz neviem oznacenie, ale V8 atmo benzin 4x4 ), za to, ze podla vzoru nasich pouziva medzinapravovy diferencial Torsen - po vzore nasich ! >:D :yes:
Avatar - classic
8. 5. 2016 19:31
Re: Troll
Nadávat? Neeee.... Maximálně tě popichuji.... Nic, co by člověk nemohl vydržet :))) Bohužel nemůžu číst všechny příspěvky všech místních bláznů, ale za pochvalu Lexusu ti připisuju do neexistující deníčku malé bezvýznamné plus.... :-! >:D
Avatar - _Karel_
8. 5. 2016 19:24
Re: Troll
Potřebuji KOMBI. :-|
Špatný den? A přitom je tak krásně...
Trollem jsi myslel mě? Fanatický fanoušku Lexusu, mě se Lexusy moc líbí, pochválil jsem poznatky majitele nového GS, zalitoval, že nedělají kastli i pro mě, a ty mi nadáváš???
Avatar - classic
8. 5. 2016 19:18
Re: Troll
Tak myslet si můžeš co chceš.... Místo mylných myšlenek někdy sedni do Lexusu. Třeba do nějakýho kupé.... Nebo SUV.... Určitě se najde i nějaký ten hatchback.... Vlastně, ty jsi MYSLEL, že vyrábí jen sedany.....