reklama


Mazda CX-5 2,0 G AT – Nebeský aktivista

Mazda CX-5 2,0 G AT – Nebeský aktivista

 
 

Málokdy se objeví tak důkladně nové auto. Motor, převodovka, podvozek i design jsou u Mazdy CX-5 navrženy od základu jinak.

Mazda nás skoro dva roky připravovala na revoluci. Pod názvem Skyactiv Technology se prezentuje nová generace všech podstatných konstrukčních celků. Místo postupných inovací přichází japonská automobilka s kompletním balíkem – nové jsou motory, převodovky, podvozek, platformy a v neposlední řadě i design.

Prvním autem s logem Skyactiv je 4,5metrové SUV Mazda CX-5. Místo obvyklého dieselu jsme k prvnímu testu zvolili atmosférický benzinový motor s automatem. Tato kombinace totiž nejlépe odhalí, jak dokázali japonští konstruktéři přenést své sliby do reality.

obrázek [600 x 363]

Design nakreslený podle nové filozofie Kodo přímo navazuje na koncept Minagi. Proti němu došlo k minimu změn, sériový vůz s většími světly a jednodušší optikou ale logicky nemůže vypadat tak skvěle jako původní záměr designérů. Své udělaly i bezpečnostní předpisy. Požadavek ochrany chodců prodloužil a narovnal přední převis. Výsledek je ale stále působivý, v provozu bude CX-5 určitě vždy o kousek vyčnívat.

Nezaměnitelnost exteriéru je jednoznačná, uvnitř ale pozorný novinář zbystří. V redakci jsme všichni nezávisle na sobě odhalili výraznou inspiraci Mazdy interiérem BMW X1. Jde ale jen o inspiraci, která znamená podobné umístění panelu navigace, rádia a klimatizace nebo podobné řešení dekoru palubní desky. A taky se Mazda v BMW zřejmě zhlédla s oranžovým podsvícením. Na každý pád ale převažují stále typické prvky, které spojují CX-5 s ostatními modely z vlastní stáje.

obrázek [600 x 295]

Pochvalu si zaslouží ergonomie. Mazda konečně našla recept na snadné a intuitivní ovládání tempomatu a palubního počítače. V nejlepším pořádku je i způsob zobrazování palubního počítače – velký displej v přístrojovém štítu je velikostí rovnocenný s otáčkoměrem.

Prostorové poměry vpředu mírně převyšují průměr třídy, proto si není na co stěžovat. Vzadu už to taková výhra není, ale to je typický rys dané kategorie. Kompaktní SUV z principu nenabídne více místa než srovnatelně velký hatchback nebo kombi. V rámci modelové řady Mazda je to přesto takové malé vítězství: jestliže hatchback Mazda3 na tom s prostorem pro zadní pasažéry opravdu není příliš dobře, lehký nadprůměr v podání CX-5 je sympatickým zlepšením.

K pětisetlitrovému zavazadelníku také těžko něco namítat. Objem je rozvržen pravidelně do šířky mezi podběhy 105 cm, délky 95 cm a výšky pod roletou 53 cm. Hlavním bodem zavazadlového prostoru je ale propracovaný systém Mazda Karakuri: roleta je háčky spojená s pátými dveřmi, a tak se při otevírání plynule vysunuje. Sedadla dělená v poměru 40:20:40 (resp. 60:40 v nižších výbavách) lze zase sklopit téměř do roviny jedním pohybem – zatažením za páku.

Proti tomu stojí jediný výraznější nedostatek: páté dveře se vyklápí v malém úhlu. Při úplném otevření zůstává na průchod 183 cm, a to opravdu není mnoho…

obrázek [300 x 208] Mimochodem, Mazda vsadila hodně na bohatou bezpečnostní výbavu. Testovaná nejvyšší výbava Revolution (a i o stupeň nižší Attraction) představuje nejlépe zabezpečenou aktuálně vyráběnou Mazdu, přesto za ni automobilka rozhodně nežádá horentní sumy.

Šestice airbagů a ESP jsou dnes v zásadě samozřejmostí. CX-5 přidává monitorování mrtvého úhlu RVM, které se již velmi osvědčilo v modelech Mazda3 a Mazda6. Novinka má stejně precizní kalibraci, která funguje vzorně bez planých poplachů, systém však navíc nyní funguje už od rychlosti 30 km/h (dříve 60 km/h).

Méně nadšení jsme byli ze systému varování před opuštěním jízdního pruhu LDWS. Po stránce funkční si zaslouží také pochvalu, není příliš aktivní a s varováním čeká na opravdu nebezpečnou situaci. V ní ale na řidiče zaútočí opravdu nepříjemným zvukem, který by přebil i účinky léků na spaní.

obrázek [300 x 151] Další inovací je prevence čelního nárazu v městských rychlostech SCBS, která má v rychlostech do 15 km/h vůz zcela zastavit a do 30 km/h alespoň snížit následky kolize. V praxi jsme ale systém (naštěstí) nevyužili.

Zapomínat nesmíme ani na adaptivní bi-xenonové světlomety, které disponují funkcí automatického přepínání potkávacích a dálkových světel.

Motor a převodovka

Už bylo na čase, aby atmosférické zážehové čtyřválce vrátily úder těm přeplňovaným. Poslední dobou totiž zůstávaly v jejich stínu – hlavně vinou stárnoucí konstrukce, kdy přežívají bez zásadních inovací. Mazda sama poskytuje důkaz: její stávající dvoulitr (testováno nedávno ve faceliftované Mazdě 3 2,0 DISI i-stop) není navzdory přímému vstřikování a start-stopu zcela přesvědčivý.

Zcela nový motor 2,0 Skyactiv-G slibuje změnu. Řada inovací nepředstavuje radikální revoluci, zatím je ale nikdo nepoužil v tak komplexním balíčku.

Přímé vstřikování DISI je známé už ze současných Mazd. Umožňuje přesněji a rychleji regulovat dávkování paliva do spalovacích komor. K tomu se nově přidává regulace motoru pomocí časování ventilů namísto konvenční škrtící klapky – při nízké zátěži se část nasátého vzduchu vrací zpět do sání díky prodloužené době otevření ventilů.

obrázek [300 x 194] Kompresní poměr dosahuje extrémní hodnoty 14:1. V době, kdy je stále obvyklý poměr okolo 10:1, to představuje výhodu v účinnosti spalovacího procesu. Na chod motoru to ale žádný negativní vliv nemá, jen při studeném startu má čtyřválec od Mazdy prvních pár sekund vysoký volnoběh (až 2000 min-1) a hrubý zvuk. Díky dlouhým výfukovým svodům, které pomáhají snížit tendenci motoru ke klepání při vysokých tlacích, poté již převládají jen výhody vysoké komprese.

Dostat z těchto prvků maximum pomáhá optimalizovaná rychlost zapalování a také odlehčení pohyblivých částí motoru. Výsledkem jsou nadprůměrné parametry 118 kW a 210 Nm. Ty ale nedokážou vykreslit skutečné vlastní možnosti motoru.

Mazda Skyactiv – Nová technika z Japonska (Speciální příloha Auto.cz)

Důležitým prvkem této skládanky je také nová automatická převodovka Skyactiv-Drive. Mazda přidala jeden převodový stupeň (celkem jich je tedy šest), ale hlavně od základu změnila způsob fungování.

Automat využívá hydrodynamický měnič, praktickými vlastnostmi se ale má blížit (a opravdu blíží) dvouspojkovým převodovkám. Podstatou úspěchu je především tzv. přemosťování měniče, tedy pevné spojení motoru s převodovkou. Děje se tak při 89 % jízdy, konkrétně v rychlostech vyšších než zhruba 10 km/h (mimo jízdu se studeným převodovým olejem).

Převodovka navíc dostala vyspělou řídící elektroniku. Ta se snaží vždy o co nejnižší otáčky použitelné v dané rychlosti nebo pro požadovanou akceleraci. A překvapivě to funguje i bez turba – motor má už pod dvěma tisíci otáček dostatek sil (180 Nm) pro vyjetí většiny stoupání.

obrázek [600 x 342]

Co nezachrání mocný průběh točivého momentu, o to se postará odstupňování převodovky. První až třetí stupeň jsou relativně krátké, proto pomáhají svižné akceleraci v nízkých rychlostech. Přeskok z trojky na čtyřku je výrazný, převodovka se s ním ale dokáže (i bez prokluzu měniče) vypořádat bez zaváhání. Také mezi čtyřkou a pětkou je relativně velký přeskok, předlouhá šestka (při 100 km/h jen 2000 min-1) je už jen nepatrně delší než pětka. Díky tomu si CX-5 dokáže na dálnici pomoci decentním podřazením, které nežene otáčky zbytečně vysoko.

Podřazování funguje velmi citlivě. Převodovka v různých fázích stlačení plynového plynu dokáže správně předvídat a vhodně podřazuje. Navíc po krátké jízdě ve vysokých otáčkách dokáže okamžitě přepnout na komfortní notu a pokračovat v jízdě na nejtěžší možný převod. Díky tomu není potřeba používat manuální režim řazení a ani nevadí absence páček pro řazení pod volantem.

V SUV by to s benzinovým motorem a pohonem 4x4 mohla být jen marná snaha, balíček Skyactiv ale vede ke skutečné efektivitě. Při rychlosti 100 km/h jsme dosáhli průměrné spotřeby benzinu 6,0 l/100 km a při 130 km/h 8,7 l/100 km. V reálném provozu se však spotřeba pohybuje v ještě užším spektru – ve městě, mimo město i na dálnici mezi 7 a 8 litry. A to jsme zkoušeli nezajeté auto, které mělo na počátku najeto 600 km. Dlouhodobý výhled proto znamená naději na ještě příznivější hodnoty.

Podvozek

A jaký je podvozek nové CX-5? Mazda si vždy zakládala na ovladatelnosti a s novým modelem slibuje ještě víc. Tzv. Skyactiv-Chassis má znamenat novou konstrukci, která dále rozvíjí charakteristiky své značky – a opravdu tomu tak je.

Kromě vyššího posazu není na CX-5 vůbec poznat, že ovládáte SUV: je obratná jako Mazda3 a neotřesitelně stabilní jako Mazda6. A to je obrovský úspěch, protože vyšší těžiště je neúprosným nepřítelem schopností v zatáčkách. Přesto nad řidičem stále bdí stabilizační systém, který je odhodlán zarazit počínání na hraně možností podvozku. Ano, fyziku nelze oklamat a bezpečnost je i u řidičsky orientovaných aut dnes prioritou.

obrázek [600 x 337]

Přesto se chyba najde, CX-5 má slabé místo v komfortu tlumení. Výtka se konkrétně týká testované výbavy Revolution, která jezdí na 19palcových kolech – ostatní verze mají 17palcové disky a s těmi si mohou tlumiče rozumět lépe. Faktem ale je, že vrcholná verze trpí pomalými reakcemi tlumičů. Mimo město a na dálnici je vše ještě v normě, nástrahy pražských ulic ale odhalují nejslabší stránku tohoto modelu.

Závěr

Takže? Mazda CX-5 je jednoduše hodně povedené auto. Sice není jednoznačně nejlepším kompaktním SUV, společně s Kiou Sportage, VW Tiguan a (nebýt designu) Fordem Kuga ale patří na špičku segmentu. Navíc lehké nedostatky bohatě vynahrazuje vstřícnou cenovou politikou.

Tento test má ale ještě další poselství, než jen konstatování, že se CX-5 povedla. Balíček Skyactive Technology opravdu funguje! Pokud Mazda udrží nastolený trend, nové generace modelů Mazda3 a Mazda6 smažou všechny zásadní nedostatky a pořádně potrápí konkurenci. A to je pro zákazníka jedině dobře.

obrázek [600 x 341]

JAKE.AUTO.CZ Mazda CX-5 – všechny testy a další články

První cena vozu499.900,- Kč (2,0G 121 kW Emotion)
První cena vozu s testovanou motorizací649.900,- Kč (2,0G 118 kW 4x4 Challenge)
Základní cena testovaného vozu769.900,- Kč (2,0G 118 kW 4x4 AT Revolution)
Cena testovaného vozu vč. příplatků794.800,- Kč (2,0G 118 kW 4x4 AT Revolution)

Plusy

  • ovladatelnost a nezáludné, dobře čitelné jízdní vlastnosti
  • aktuálně nejlepší automat u aut s příčným motorem
  • relativně živý a úsporný motor
  • rychle reagující systém vypínání motoru (i-stop)

Minusy

  • tlumení nerovností na 19palcových kolech
  • krátké zadní sedáky
  • malý úhel otevření pátých dveří
  • vibrace zrcátek vy vyšších rychlostech
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda CX-5 2,0 G AT

Cena v základní výbavě: 769 900 Kč Cena v testované výbavě: 794 800 Kč

Základní výbava:Elektronický stabilizační systém DSC, protiprokluzový systém TCS, ABS + EBD + EBA, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, technologie i-Stop, pohon všech kol Active Torque Split, elektrický posilovač řízení s plynule proměnlivým účinkem, výškově a podélně nastavitelný volant, startování pomocí tlačítka Start/Stop, bezklíčové zamykání Smart Card, palubní počítač, systém monitorování tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce (HLA), tempomat, hands-free sada s rozhraním Bluetooth, informační rozhraní řidiče HMI: dotykový barevný TFT displej 5,8" a kruhový ovladač HMI na středové konzole pro obsluhu rádia, telefonu přes Bluetooth a nastavení funkcí vozu, multifunkční volant, systém SCBS pro prevenci čelního nárazu v městském provozu při rychlosti do 30 km/h, systém hlídání mrtvého úhlu (RVM), systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (LDWS), přední a zadní parkovací asistent, zadní parkovací kamera, klimatizace automatická s duálním nastavením teploty pro řidiče a spolujezdce, elektrické ovládání předních a zadních oken s ovládáním jedním dotykem, středová loketní opěrka vpředu s odkládacím boxem, zásuvkou 12 V a rozhraními USB a AUX pro připojení externího zařízení, výklopný kryt zavazadlového prostoru Mazda Karakuri, sportovní sedadla, kožený potah volantu, řadicí páky a madla ruční brzdy, vyhřívaná přední sedadla (tři úrovně výhřevu), interiér High: čalounění sedadel a výplní dveří v černé kůži Revolution, sedadlo řidiče s el. ovládáním polohy a bederní opěrky, zadní sedadla dělená a sklopná v poměru 40/20/40 se systémem sklápění Mazda Karakuri, prémiový audiosystém BOSE® Centerpoint® Surround Sound: rádio s CD/MP3, 9 reproduktorů, prostorový zvuk Centerpoint®, dotykový barevný TFT displej, rozhraní USB a AUX pro připojení externího zařízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná s integrovanými směrovými ukazateli, vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, denní svícení, přední mlhové světlomety, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů za snížené viditelnosti, zadní světlomety s LED diodami, bi-xenonové světlomety s funkcí natáčení do zatáček (AFS), ostřikovači, výškovou regulací a funkcí HBC pro automatické přepínání potkávacích a dálkových světel, kryty zpětných zrcátek, kliky dveří a střešní spoiler lakované v barvě karoserie, 19" hliníková kola 7Jx19, pneumatiky 225/55 R19, souprava pro opravu pneumatik.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (12.400,-), vestavěná navigace TomTom (12.500,-).

Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden

Strana zelených o víkendu sjezdovala. Nově bude používat…

Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři

Navzdory obtížné logistice jsou potraviny nejrychleji…

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

 
Technické údaje
Motor Mazda CX-5 2,0 G AT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 208 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.8 / 6.6
Emise CO2:155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 503 / 1620
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1593 / 437
Rozměr pneu:225/55 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4550
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1710
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 465
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mazda CX-5 2,0 G AT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Mazda CX-5 2,0 G AT – Nebeský aktivista



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Mazda CX-5: Průkopník Kodo a Skyactiv nastupuje v nové generaci Mazda CX-5: Průkopník Kodo a Skyactiv nastupuje v nové generaci

Japonská automobilka Mazda si pro letošní autosalon v Los…

Mazda CX-5 2017: Nová generace už příští měsíc v L.A.! Mazda CX-5 2017: Nová generace už příští měsíc v L.A.!

Mazda na blížícím se autosalonu v Los Angeles představí…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

České podniky dostanou větší volnost: Za prací přijde ještě víc Ukrajinců

České podniky dostanou větší volnost: Za prací…

České podniky budou mít zase o něco volnější ruku v zaměstnávaní Ukrajinců s nízkou a střední kvalifikací.…

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

 

iSport.cz

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky rozházela věci

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky…

Má pověst gentlemana, v osmifinále Australian Open to však Roger Federer vůbec nepotvrdil. V zápase s japonským…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama