Mazda 3 2,0 i-stop – Sportovní klasika

Mazda 3 2,0 i-stop – Sportovní klasika

 
 

Když vás baví řídit, musí vás bavit i Mazda3. Sklízí nadšené reakce novinářů, jen ti zákazníci na akční ceny nějak nereagují...

Poznat facelift zvenku je práce pro detektiva. Máme tu ale kompletně přepracovaný přední nárazník, který dostal hranatější středový otvor a kulaté mlhovky, a nový zadní nárazník. U něj je hlavní změnou zkrácení, ke kterému Mazda přikročila na základě odezvy reálných uživatelů. Smyslem je usnadnit přístup do zavazadlového prostoru.

V interiéru se ladilo podbarvení tlačítek a grafika přístrojů. Obojí v zájmu lepší čitelnosti, která má vliv na bezpečné ovládání auta.

A dál? Mazda3 je po faceliftu levnější než bývala a ve vyšších verzích má bohatší standardní výbavu. Zbytek testu proto bude takovým opakováním, i tak je ale zajímavé se podívat, jak si japonský kompakt stojí po necelých třech letech na trhu.

obrázek [600 x 351]

DISI i-stop: moderní technika pro staromilce

Máte za to, že pořádné auto nižší střední třídy by mělo mít atmosférický benzinový motor, nejlépe nějaký ten dvoulitr? Mazda těmto kritériím vyhoví. V době přeplňování nabízí přesně takový agregát, nejde ale o žádný doprodej staré techniky. Pracuje s přímým vstřikováním DISI, může si dovolit vysoký kompresní poměr 11,2:1 a přidává systém vypínání motoru i-stop.

Přímé vstřikování má za následek poněkud hrubý chod motoru v nejnižších otáčkách. Do 1500 min-1 lze zaslechnout i typické dieselové cvakání – ne, Mazda nejezdí na naftu, tento zvuk souvisí s prací vstřikovacího systému. DISI prosívá rychlosti reakcí na plyn, lineární nárůst výkonu a ochota letět do vysokých otáček je pak jaksi samozřejmou vlastností japonské konstrukční školy.

obrázek [290 x 176] Navzdory relativně velkému objemu a výkonu je ale největší předností motoru něco jiného: kultivovaný chod. Dvoulitr neohromí dynamickými schopnostmi a o pořádný tah je potřeba si říct podřazením.

Přímé vstřikování bohužel není cestou k nízké spotřebě. Na zimních 17palcových kolech se nám nedařilo jezdit za méně než 6 litrů – navzdory tovární hodnotě 5,3 litrů pro mimoměstský cyklus. Při konstantní rychlosti 100 km/h jsme konkrétně z palubního počítače odečetli 6,1 l/100 km (otáčky motoru 2400 min-1), při 130 km/h pak 8,7 l/100 km a 3200 min-1.

Systém i-stop v zimních podmínkách mnoho nedokázal. Elektronika se snažila, kvůli nízkým teplotám ale často nevydržel motor vypnutý po celou dobu, kdy na semaforu svítila červená. Moderní technika navíc nedokáže vyvážit vliv velkého objemu, který z principu vede k vyšší spotřebě paliva ve městě. Ve výsledku tak budete jezdit uličkami zhruba za 9 l na 100 km.

obrázek [600 x 342]

Nejlepší převodovka na trhu, geniálně naladěné řízení

Hvězdným okamžikem Mazdy3 je řazení. Kombinace přesnosti, krátkých drah a lehkosti, s jako zapadají jednotlivé převody, těžko hledají konkurenci. Dlouho jsme v redakci přemýšleli, až jsme našli jediné auto, které se může s Mazdou měřit – Hondu Civic.

Opravdu, ani BMW řady 1 nemá tak dobré řazení. Kulisa v Mazdě působí přirozenějším dojmem a řadicí páka nemusí překonávat takový odpor, když prochází přes neutrál.

obrázek [300 x 276] Řízení je na tom podobně. Elektrohydraulický posilovač nevyžaduje mnoho síly pro točení volantem, přitom má řízení přesný a vyrovnaný chod. Zpětná vazba od kol není zrovna dechberoucí, v době, kdy běžně bývá nulová, ale potěší i to.

I podvozek ukazuje famózní umění konstruktérů. Je tvrdší, jak se dá u sportovně orientovaného auta očekávat, přitom ale skvěle zvládá překonávat nerovnosti a v zatáčkách podrží.

Na okreskové dovádění je Mazda3 přímo stvořena. S nadšením se vrhá do zatáček a velmi ochotně mění směr. Vše směřuje k důsledně neutrálnímu chování, nechá si ale líbit i záměrné vyvolání přetáčivosti. Hlavním úmyslem podvozkářů ale jednoznačně byla schopnost auta srovnat se. Proto ani na sněhu není prakticky potřeba zásahů stabilizačního systému.

Výbava: jen jedna, ale slušná

Ceník po faceliftu poněkud prořídl, Mazda zjevně sází jen na verze, které si zákazníci doopravdy kupují. Motor 2,0 DISI i-stop si jako sedan pořídíte už jen v provedení TX Plus.

Akční cena 436.900,- Kč je nastavena rozumně; platí pro sedan i hatchback. Nechybí kompletní bezpečnostní výbava, tempomat, mlhovky, vyhřívání předních sedadel, Bluetooth, parkovací senzory nebo 17palcová kola. Dojem dostupného luxusu navozuje audio Bose, příjemným (a stále zřídka viděným) detailem je vyhřívané přední sklo.

Po faceliftu se přidává systém monitorování mrtvého úhlu RVM, který usnadní pohyb po víceproudých komunikacích. Na adaptivní bi-xenonové světlomety je ale potřeba zapomenout. Dodávají se jen pro verzi GTA a tu nelze kombinovat se čtyřdveřovou karoserií.

Interiér sází na přehlednost a sportovní design. Nesnaží se navodit dojem luxusu, na promyšlené rozmístění ovládacích prvků ale nezapomíná – ať už jde o podstatné věci jako řadicí páka, nebo o umístění panelů klimatizace a rádia.

obrázek [600 x 326]

Šikovným detailem jsou dva displeje (rádio+klimatizace a palubní počítač) těsně pod čelním sklem. Rozpaky ale vyvolává rozdílná grafika těchto displejů a opravdu k nepochopení je zmatené ovládání tlačítky na volantu.

Stejně tak rozhodnutí vyhradit pro tempomat hned šest různých tlačítek je dosti úsměvné. Dále chybí automatický dojezd u všech oken kromě řidičova a nastavení Bluetooth je ukryto jako poslední položka v setupu rádia. Ignorance takových drobností dokonale ilustruje převažující způsob uvažování japonských automobilek…

Závěr

Když se ale přenesete přes podobné detaily, zjistíte, že jediným vážnějším nedostatkem je prostor na zadních sedadlech. Ne že by ho bylo málo, ale od jednoho z největších kompaktů na trhu bychom mohli čekat víc.

Podvozek, řízení a převodovka jsou důvody, proč byste měli uvažovat nad Mazdou3. Jestli vás baví řídit, těžko najdete na trhu lepší auto. V daném segmentu dosahují podobné úrovně jeden až dva modely, lépe to neumí nikdo.

Ani dvoulitrový benzinový motor není špatnou volbou. Cena ani spotřeba sice nepředstavují ideál, kdo toho ale příliš nenajezdí (a nebo jednoduše preferuje nenucený projev benzinové atmosféry před turbodieselem), ten najde v ceníku Mazdy zajímavou volbu.

Smutným faktem je, že v mnoha ohledech špičkový produkt automaticky neznamená vynikající prodeje. Alespoň v českých podmínkách, protože v takové Austrálii je Mazda3 suverénně nejžádanějším autem. Jestli to něco vypovídá o českých řidičích, australských řidičích nebo japonských manažerech Mazdy, to necháme čtenářům k vlastní úvaze.

obrázek [600 x 311]

JAKE.AUTO.CZ Mazda3 – všechny testy a další články

První cena vozu299.900,- Kč (1,6 MZR 77 kW Base)
První cena vozu s testovanou motorizací436.900,- Kč (2,0 MZR i-stop 111 kW TX Plus)
Základní cena testovaného vozu436.900,- Kč (2,0 MZR i-stop 111 kW TX Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků449.300,- Kč (2,0 MZR i-stop 111 kW TX Plus)

Plusy

  • v mainstreamové produkci bezkonkurenční řazení
  • přesné řízení
  • pružný motor s rychlou odezvou
  • dynamický podvozek s bezpečným chováním

Minusy

  • rozdílná grafika a barvy displejů
  • zbytečně složité ovládání tempomatu a palubního počítače
  • místy nedomyšlená palubní elektronika
  • omezený výběr variant pro sedan
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda 3 2,0 i-stop

Cena v základní výbavě: 436 900 Kč Cena v testované výbavě: 449 300 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, EBA, DSC, TCS, 6x airbag, aktivní opěrky vpředu, imobilizér, 17“ litá kola s pneumatikami 205/50, zadní LED svítilny, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, rádio BOSE s CD a MP3 přehrávačem a 10 reproduktory a ovládáním na volantu, automatická dvouzonová klimatizace, kůží obšitý věnec volantu a hlavice řadicí páky, tempomat, zadní parkovací senzory, tónovaná skla, vyhřívané čelní sklo, automaticky cloněné zpětné zrcátko, vyhřívaná přední sedadla, halogenové světlomety, monitorování tlaku v pneu, světelný senzor, systém sledování jízdních pruhů RVM, mlhovky, aktivní opěrky hlav

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+12.400,-)

USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru

Spojené státy kvůli severokorejskému programu na vývoj…

Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie

Platit hypotéku je v Česku v současné době výhodnější než…

ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku

Představenstvo energetické společnosti ČEZ rozhodlo, že…

Škoda Auto vyrobila dvacet milionů automobilů. Jubilejním vozem byl Karoq Škoda Auto vyrobila dvacet milionů automobilů. Jubilejním vozem byl Karoq

Automobilka Škoda Auto dnes vyrobila automobil s…

 
Technické údaje
Motor Mazda 3 2,0 i-stop
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 111 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 191 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.3 / 6.7
Emise CO2:157
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1328 / 492
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4580
b) šířka (mm): 1755
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 720 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):935
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mazda 3 2,0 i-stop
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,15
 

Přidat názorDiskuse: Mazda 3 2,0 i-stop – Sportovní klasika







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku? Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku?

Dovozce zlevnil Mazdu 3 MPS o osmdesát tisíc, takže ji…

Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější

Pro příští Mazdu3 se chystá podobný balíček technických…

 



 
Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Dnes 18:53

Legendární vojenský offroad UAZ 469 se stále vyrábí. Od roku 2003 je však nabízen pod označením Hunter.




Blesk.cz

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

Cestovatelské zážitky není nutné sbírat pouze za hranicemi. Mnohé k uspokojení turistů může nabídnout i české…

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože našli v Polsku

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože…

Měly zmizet po bolševické revoluci, měly být roztaveny s celým vzácným stříbrným jídelním servisem vyrobeným…

 

iSport.cz

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní ultras i fanoušci

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní…

Nejdříve nadávky za hranou slušnosti, pak ostentativní mlčení. Tak radikální fanoušci fotbalové Sparty…

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu, chybí Schick

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu,…

Reprezentační trenér Karel Jarolím zveřejnil českou nominaci na závěrečné dva zápasy kvalifikace MS proti…

 

Reflex.cz

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak sníst a současně ho mít

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak…

Jedním z velkých témat nadcházejících (ale i všech předcházejících) voleb jsou důchody. Jak jste asi také již…

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

Kolik takových příběhů už bylo napsáno. Dva bratři, jeden slušný a pracovitý, druhý povahy násilnické a…