reklama


Mazda 3 2,0 i-stop – Sportovní klasika

Mazda 3 2,0 i-stop – Sportovní klasika

 
 

Když vás baví řídit, musí vás bavit i Mazda3. Sklízí nadšené reakce novinářů, jen ti zákazníci na akční ceny nějak nereagují...

Poznat facelift zvenku je práce pro detektiva. Máme tu ale kompletně přepracovaný přední nárazník, který dostal hranatější středový otvor a kulaté mlhovky, a nový zadní nárazník. U něj je hlavní změnou zkrácení, ke kterému Mazda přikročila na základě odezvy reálných uživatelů. Smyslem je usnadnit přístup do zavazadlového prostoru.

V interiéru se ladilo podbarvení tlačítek a grafika přístrojů. Obojí v zájmu lepší čitelnosti, která má vliv na bezpečné ovládání auta.

A dál? Mazda3 je po faceliftu levnější než bývala a ve vyšších verzích má bohatší standardní výbavu. Zbytek testu proto bude takovým opakováním, i tak je ale zajímavé se podívat, jak si japonský kompakt stojí po necelých třech letech na trhu.

obrázek [600 x 351]

DISI i-stop: moderní technika pro staromilce

Máte za to, že pořádné auto nižší střední třídy by mělo mít atmosférický benzinový motor, nejlépe nějaký ten dvoulitr? Mazda těmto kritériím vyhoví. V době přeplňování nabízí přesně takový agregát, nejde ale o žádný doprodej staré techniky. Pracuje s přímým vstřikováním DISI, může si dovolit vysoký kompresní poměr 11,2:1 a přidává systém vypínání motoru i-stop.

Přímé vstřikování má za následek poněkud hrubý chod motoru v nejnižších otáčkách. Do 1500 min-1 lze zaslechnout i typické dieselové cvakání – ne, Mazda nejezdí na naftu, tento zvuk souvisí s prací vstřikovacího systému. DISI prosívá rychlosti reakcí na plyn, lineární nárůst výkonu a ochota letět do vysokých otáček je pak jaksi samozřejmou vlastností japonské konstrukční školy.

obrázek [290 x 176] Navzdory relativně velkému objemu a výkonu je ale největší předností motoru něco jiného: kultivovaný chod. Dvoulitr neohromí dynamickými schopnostmi a o pořádný tah je potřeba si říct podřazením.

Přímé vstřikování bohužel není cestou k nízké spotřebě. Na zimních 17palcových kolech se nám nedařilo jezdit za méně než 6 litrů – navzdory tovární hodnotě 5,3 litrů pro mimoměstský cyklus. Při konstantní rychlosti 100 km/h jsme konkrétně z palubního počítače odečetli 6,1 l/100 km (otáčky motoru 2400 min-1), při 130 km/h pak 8,7 l/100 km a 3200 min-1.

Systém i-stop v zimních podmínkách mnoho nedokázal. Elektronika se snažila, kvůli nízkým teplotám ale často nevydržel motor vypnutý po celou dobu, kdy na semaforu svítila červená. Moderní technika navíc nedokáže vyvážit vliv velkého objemu, který z principu vede k vyšší spotřebě paliva ve městě. Ve výsledku tak budete jezdit uličkami zhruba za 9 l na 100 km.

obrázek [600 x 342]

Nejlepší převodovka na trhu, geniálně naladěné řízení

Hvězdným okamžikem Mazdy3 je řazení. Kombinace přesnosti, krátkých drah a lehkosti, s jako zapadají jednotlivé převody, těžko hledají konkurenci. Dlouho jsme v redakci přemýšleli, až jsme našli jediné auto, které se může s Mazdou měřit – Hondu Civic.

Opravdu, ani BMW řady 1 nemá tak dobré řazení. Kulisa v Mazdě působí přirozenějším dojmem a řadicí páka nemusí překonávat takový odpor, když prochází přes neutrál.

obrázek [300 x 276] Řízení je na tom podobně. Elektrohydraulický posilovač nevyžaduje mnoho síly pro točení volantem, přitom má řízení přesný a vyrovnaný chod. Zpětná vazba od kol není zrovna dechberoucí, v době, kdy běžně bývá nulová, ale potěší i to.

I podvozek ukazuje famózní umění konstruktérů. Je tvrdší, jak se dá u sportovně orientovaného auta očekávat, přitom ale skvěle zvládá překonávat nerovnosti a v zatáčkách podrží.

Na okreskové dovádění je Mazda3 přímo stvořena. S nadšením se vrhá do zatáček a velmi ochotně mění směr. Vše směřuje k důsledně neutrálnímu chování, nechá si ale líbit i záměrné vyvolání přetáčivosti. Hlavním úmyslem podvozkářů ale jednoznačně byla schopnost auta srovnat se. Proto ani na sněhu není prakticky potřeba zásahů stabilizačního systému.

Výbava: jen jedna, ale slušná

Ceník po faceliftu poněkud prořídl, Mazda zjevně sází jen na verze, které si zákazníci doopravdy kupují. Motor 2,0 DISI i-stop si jako sedan pořídíte už jen v provedení TX Plus.

Akční cena 436.900,- Kč je nastavena rozumně; platí pro sedan i hatchback. Nechybí kompletní bezpečnostní výbava, tempomat, mlhovky, vyhřívání předních sedadel, Bluetooth, parkovací senzory nebo 17palcová kola. Dojem dostupného luxusu navozuje audio Bose, příjemným (a stále zřídka viděným) detailem je vyhřívané přední sklo.

Po faceliftu se přidává systém monitorování mrtvého úhlu RVM, který usnadní pohyb po víceproudých komunikacích. Na adaptivní bi-xenonové světlomety je ale potřeba zapomenout. Dodávají se jen pro verzi GTA a tu nelze kombinovat se čtyřdveřovou karoserií.

Interiér sází na přehlednost a sportovní design. Nesnaží se navodit dojem luxusu, na promyšlené rozmístění ovládacích prvků ale nezapomíná – ať už jde o podstatné věci jako řadicí páka, nebo o umístění panelů klimatizace a rádia.

obrázek [600 x 326]

Šikovným detailem jsou dva displeje (rádio+klimatizace a palubní počítač) těsně pod čelním sklem. Rozpaky ale vyvolává rozdílná grafika těchto displejů a opravdu k nepochopení je zmatené ovládání tlačítky na volantu.

Stejně tak rozhodnutí vyhradit pro tempomat hned šest různých tlačítek je dosti úsměvné. Dále chybí automatický dojezd u všech oken kromě řidičova a nastavení Bluetooth je ukryto jako poslední položka v setupu rádia. Ignorance takových drobností dokonale ilustruje převažující způsob uvažování japonských automobilek…

Závěr

Když se ale přenesete přes podobné detaily, zjistíte, že jediným vážnějším nedostatkem je prostor na zadních sedadlech. Ne že by ho bylo málo, ale od jednoho z největších kompaktů na trhu bychom mohli čekat víc.

Podvozek, řízení a převodovka jsou důvody, proč byste měli uvažovat nad Mazdou3. Jestli vás baví řídit, těžko najdete na trhu lepší auto. V daném segmentu dosahují podobné úrovně jeden až dva modely, lépe to neumí nikdo.

Ani dvoulitrový benzinový motor není špatnou volbou. Cena ani spotřeba sice nepředstavují ideál, kdo toho ale příliš nenajezdí (a nebo jednoduše preferuje nenucený projev benzinové atmosféry před turbodieselem), ten najde v ceníku Mazdy zajímavou volbu.

Smutným faktem je, že v mnoha ohledech špičkový produkt automaticky neznamená vynikající prodeje. Alespoň v českých podmínkách, protože v takové Austrálii je Mazda3 suverénně nejžádanějším autem. Jestli to něco vypovídá o českých řidičích, australských řidičích nebo japonských manažerech Mazdy, to necháme čtenářům k vlastní úvaze.

obrázek [600 x 311]

JAKE.AUTO.CZ Mazda3 – všechny testy a další články

První cena vozu299.900,- Kč (1,6 MZR 77 kW Base)
První cena vozu s testovanou motorizací436.900,- Kč (2,0 MZR i-stop 111 kW TX Plus)
Základní cena testovaného vozu436.900,- Kč (2,0 MZR i-stop 111 kW TX Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků449.300,- Kč (2,0 MZR i-stop 111 kW TX Plus)

Plusy

  • v mainstreamové produkci bezkonkurenční řazení
  • přesné řízení
  • pružný motor s rychlou odezvou
  • dynamický podvozek s bezpečným chováním

Minusy

  • rozdílná grafika a barvy displejů
  • zbytečně složité ovládání tempomatu a palubního počítače
  • místy nedomyšlená palubní elektronika
  • omezený výběr variant pro sedan
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda 3 2,0 i-stop

Cena v základní výbavě: 436 900 Kč Cena v testované výbavě: 449 300 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, EBA, DSC, TCS, 6x airbag, aktivní opěrky vpředu, imobilizér, 17“ litá kola s pneumatikami 205/50, zadní LED svítilny, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, rádio BOSE s CD a MP3 přehrávačem a 10 reproduktory a ovládáním na volantu, automatická dvouzonová klimatizace, kůží obšitý věnec volantu a hlavice řadicí páky, tempomat, zadní parkovací senzory, tónovaná skla, vyhřívané čelní sklo, automaticky cloněné zpětné zrcátko, vyhřívaná přední sedadla, halogenové světlomety, monitorování tlaku v pneu, světelný senzor, systém sledování jízdních pruhů RVM, mlhovky, aktivní opěrky hlav

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+12.400,-)

Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni…

Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou

Nastupující americký prezident Donald Trump by jednal…

Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci

Veterinární správa zjistila, že polovina odlovených…

Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank

Tempo růstu čínské ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí…

 
Technické údaje
Motor Mazda 3 2,0 i-stop
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 111 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 191 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.3 / 6.7
Emise CO2:157
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1328 / 492
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4580
b) šířka (mm): 1755
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 720 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):935
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mazda 3 2,0 i-stop
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,15
 

Přidat názorDiskuse: Mazda 3 2,0 i-stop – Sportovní klasika



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku? Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku?

Dovozce zlevnil Mazdu 3 MPS o osmdesát tisíc, takže ji…

Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější

Pro příští Mazdu3 se chystá podobný balíček technických…

 



 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Dnes 08:03

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti šestiválcovému konkurentovi jednou postavili. Prohrálo. Dokáže si po změnách pro modelový rok 2017 vylepšit reputaci?




Blesk.cz

Pavlína Wolfová přišla o vilu po Filipovském: Jak bydlí teď? Má i Monu Lisu

Pavlína Wolfová přišla o vilu po Filipovském: Jak…

Dcera herečky Pavlíny Filipovské (75) a vnučka legendárního Františka Filipovského (†86), moderátorka Pavlína…

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Být denně »pod obraz« rozhodně neprospívá nejen vašemu zdraví ale vašemu životu vůbec. Ale pokud dokážete být…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové dostala kanára

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové…

Česká tenistka Kristýna Plíšková podlehla v Melbourne v třetím kole turnaje Australian Open světové jedničce.…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Český pas, dobrý pas, umožňuje bezvízové cestování do 152 zemí. Vůbec nejlépe jsou na tom Němci

Český pas, dobrý pas, umožňuje bezvízové cestování…

Nový žebříček, který ukazuje, kam mohou držitelé jednotlivých pasů cestovat po světě bez víza (nebo dostanou…

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak přijde někomu málo vlastenecký

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak…

Ruský historický film Viking vydělal v devíti dnech rekordní miliardu rublů. Může dokonce vytlačit nejúspěšnější…

 
 
reklama