Test Auto.cz

Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G160 – Svezení roku

12.10. 2015
Verdikt
 

Mnozí fanoušci sportovních vozů žehrají, že nová auta jsou těžší, odtažitější a méně zábavná než dříve. Mazda MX-5 je však živoucím důkazem, že to není vždy pravda.

Mazda MX-5, v USA prodávaná jako Miata a v Japonsku zvaná Eunos Roadster, je kult. Za šestadvacet let se vyrobilo okolo 950.000 kusů, čímž se tento roztomilý malý vůz stal suverénně nejprodávanějším roadsterem světa. Není tedy divu, že mnozí fanoušci dostupných sportovních strojů sledovali příchod čtvrté generace MX-5 s velkým očekáváním, zejména když předchozí varianta NC byla sice tradičně velmi dobrá, ale oproti svým dvěma předchůdcům jí zejména ve verzi před faceliftem trochu chyběla jiskra a podvozková finesa.

Nyní je MX-5 s dodatkovým označením ND konečně zde v rámci našeho standardního testu a již jen pohled na specifikaci vozu zní velmi slibně – pohotovostní hmotnost rovných 1000 kg, ještě menší rozměry než předchůdce, vysokokompresní atmosférický dvoulitr Skyactiv-G a samosvorný diferenciál. Vypadá to tedy jako návrat k hmotnosti a rozměrům první generace, jen s mnohem silnějším motorem, bohatou výbavou a lepší bezpečností. To by šlo!

Při prvním setkání okouzlí nejvíce právě skutečnost, jak je Miata malá. V dnešním světě nafouknutých, čím dál větších automobilů, kde i hatchbacky nižší střední třídy mají téměř 4,5 metru, působí miniaturní sportovní roadster výrazně kratší než Fabia jako něco unikátního.

Osobně jsem rovněž fanouškem designu vozu. Líbí se mi, jak i „pouze“ sedmnáctipalcová kola vypadají dostatečně velká, nevadí mi, že záď trochu připomíná Jaguar F-Type a mám radost ze standardních diodových světlometů – ne kvůli svítivosti, ale spíše kvůli tomu, že dovolují udělat čelní světla krásně malá a zajímavě tvarovaná. Zatímco příď předchozích Miat byla rozjařená a tak nějak naivně vysmátá, u ND evokuje spíše ďábelský smích. Možná nám tím chce něco sdělit…

obrázek [600 x 403]  

Dvoulitrová MX-5 je u nás k dispozici bohužel pouze ve dvou nejvyšších výbavách Revolution a Revolution TOP. To znamená, že si nejen výrazněji připlatíte, ale dostanete i prvky výbavy, o které ne vždy stojíte. Mám na mysli kromě různých zbytečných asistentů kupříkladu kožená a vyhřívaná sedadla u stupně Revolution, která mají vysoký sedák. Ne že byste seděli daleko od země, ale auto je tak kompaktní, že i s mými necelými 180 cm jsem se hlavou již velmi blížil plátěné střeše. Pokud mohu hádat z dřívějších generací Miat, standardní látková sedadla bez vyhřívání budou nižší. U dvoulitru ale nic takového nemáte na výběr, můžete si však připlatit za Revolution TOP, kde dostanete sportovnější sedadla Recaro. Ta se budou hodit i z důvodu lepší opory těla v zatáčkách. Pro základní patnáctistovku pak hovoří rovněž cena, kdy vůz začíná na slibných 629.900 Kč.

Mazda MX-5 ND: V Česku od 629.900 Kč, prodej začne v září


Jinak se nám interiér MX-5 líbí, tedy až na onu stísněnost. Minimalistický vnitřek se snaží poskytnout různé „schovky“, nechybí přenosné držáky na nápoje a slušné zpracování. U běžného auta bychom prskali, že auto nemá odkládací prostor ve dveřích, a tak pro úschovu peněženky a mobilu musíme využívat schránku za sedadly, ale v tomto případě je nám to upřímně jedno. Naopak oceňujeme přirozenou pozici za volantem nebo geniálně jednoduchý systém manuálního sklápění střechy, kde stačí odjistit středovou pojistku a celý díl hodit za sebe, kde se pěkně do roviny zacvakne. Zabere to asi tři vteřiny.

Zavazadlový prostor o objemu 130 litrů pak dostačuje pro výlet o prodlouženém víkendu a více v podobném voze stejně není potřeba.

Konečně rychlá

Motor byl u Mazdy MX-5 vždy nejméně chválený prvek. První generace měly atmosférické agregáty o objemu 1,6 a 1,8 litru, které vycházely z původně přeplňovaných motorů, takže byly sice odolné, ale nepříliš nadšené ani charismatické. Třetí reinkarnace pak sice již dostala i dvoulitr, ten ale také zájemce o sportovní svezení neohromil. Nyní však mnohé mění technologie Skyactiv.

Pro fanoušky může být zklamáním stále stejný výkon 160 koní (118 kW). Jenže vůz má o 165 kg méně a navíc díky vysokému kompresnímu poměru 13:1 disponují jednotky Skyactiv-G dobrým točivým momentem, v tomto případě slušných 200 N.m, byť třeba v Mazdě 3 má jednotka o něco víc, konkrétně 165 koní a 210 N.m. Právě díky zkušenosti s mnohem většími a těžšími vozy s tímto dvoulitrem jsme usuzovali, že stížnosti na nedostatečnou rychlost, pružnost a nadšení Miaty by s tímto agregátem mohly ustat. A po svezení jsme o tom již naprosto přesvědčení.

Dvoulitr startuje s příjemným vyštěknutím, tak akorát hlasitým, abyste vycítili, že tohle není jen vůz pro kadeřníky. Při jízdě pak má roadster zajímavý jadrný zvuk, dokáže být příjemně pružný i v otáčkách těsně nad volnoběhem a nejvíce okouzlí jeho bezprostřední reakce i přesnost s jakou se dá ovládat.

obrázek [600 x 403]  

Právě v malém lehkém autě se naplno projeví výhody atmosférické jednotky – na nic se nečeká, výkon graduje postupně, takže je možné snadno držet kola na hranici prokluzu i na mokru a jakékoliv vaše povely jsou na silnici přenášeny velmi intuitivně. Jednoduše cítíte, že s vozem tvoříte jeden celek a spolupracujete, ne že se musíte přizpůsobovat a řešit nepřesnosti. Výkon se perfektně dávkuje i díky v podlaze ukotvenému pedálu s delším chodem.

Stále nečekejte motor, ze kterého si sednete na zadek, ale jednotka je konečně příjemně pružná, před červeným polem se rozjede s dosud nevídanou naléhavostí a rozhodně nezkazí žádnou srandu. Pro dokonalost bychom mohli chtít více otáček a jasnější výkonovou špičku, jenže buďme vůbec rádi za to, že tohle auto nemá nějakou přeplňovanou dvanáctistovku. Atmosférický dvoulitr navíc stále umí vtáhnout do děje, je potřeba ho ždímat, pokud chcete jet opravdu rychle, ale naopak při běžné svižné jízdě si vystačí i s nižšími otáčkami.

Test 2011: Mazda MX-5 1.8 vs. 2.0 - Kabrio nebo kupé?


Celek pak perfektně doplňuje řazení. Je velmi přesné, mechanické a s krátkými drahami, prostě radost řadit, byť stále postrádá požitkářský chod, jako manuály u starších Hond či Porsche. Ocenit musíme i zpřevodování, které naštěstí není „emisně“ dlouhé, ale jednotlivé kvality navazují rychle na sebe, takže je síla motoru dobře využita. Na šestku při 60 km/h točíte 1500 ot./min., s čímž nemá motor sebemenší problém a dokáže z této rychlosti i pružně akcelerovat.

Ruku v ruce s nízkou hmotností jde spotřeba paliva, kde rozhodně není problém jezdit za výrobcem udávaná čísla, tedy ve městě okolo devíti litrů a mimo město pod šest. Při svižné jízdě pro radost počítejte s devítilitrovou spotřebou, pokud budete auto ždímat, vejdete se do dvanácti, což jsou pořád výtečné hodnoty.

Podstata bytí

Pokud se zeptáte majitelů MX-5, proč si tohle auto koupili, tak kromě letních projížděk se střechou dole, spolehlivosti a nízkých provozních nákladů budou hovořit zejména o chování auta v zatáčkách. Právě tím totiž Miata získala svou světovou slávu a popularitu mezi automobilovými nadšenci, právě proto se o ní tolik napsalo. Novinka pak v důrazu na jízdní zážitky a spojení řidiče s autem nejen pokračuje, ale ještě vše vylepšuje.

První, co vás na autě zaujme již v nízkých rychlostech, je celková sladěnost ovládacích prvků. Ať už jde o pedály, řazení či řízení, vše pracuje v jisté těžko popsatelné symbióze, do čehož ideálně zapadá i samotný řidič, který si auto „oblékne“ jako prvotřídní oblek.

Na povely volantem Miata reaguje okamžitě, i když karoserie není dokonale tuhá a zejména na nerovnostech vibruje. Vůz se dá navíc skvěle řídit plynem. A nebavíme se jen o nějakém driftování, i v běžných rychlostech stačí přidat plyn a auto utáhne stopu, stejně tak jako ji utáhne ještě více, když následně rychle plyn povolíte. Nedotáčivost je v podstatě neznámý pojem, rozhodně je jí na limitu méně než v případě Toyoty GT86.

obrázek [600 x 341]  

Zatáčka se pak dá projet jako u všech předchozích Miat na libovolný počet způsobů. V nájezdu přichází lehká přetáčivost, okamžité kontra, plný plyn, auto se stáčí čistě k apexu, přichází limit přední nápravy, lehce ubereme, auto se opět stočí ještě více do vnitřku, znovu po plynu a na výjezdu je auto v lehkém driftu. To vše naprosto intuitivně, samozřejmě a dostupně i pro člověka, který toho se zadokolkama zatím nemá odjeto mnoho. Na jakékoliv podněty reaguje MX-5 poslušně a ochotně, zábavnost v zatáčkách se pak odvíjí čistě od vaší odvahy a průjezdy mohou vypadat až absurdně, když auto balancuje na, či spíše za hranicí přilnavosti kol. Díky jen minimálně zředěné komunikaci stroje s řidičem je to ale drama jen na pohled. Navíc se můžete pobavit i v běžných rychlostech, což již dnes umí málokteré auto. V oblouku je také Miata dokonale vyvážená.

Mnozí lidé razí teorii, že automobily, které se naklánějí, nemohou být sportovní. To však není pravda – samozřejmě na okruzích jsou náklony nežádoucí, ale na běžné silnici mohou pomoci při komunikaci a ovládání. Miata se pak již tradičně naklání docela dost, v tom ale také tkví část jejího kouzla. Můžete si totiž mnohem lépe hrát s přenosem váhy a tím upravovat chování vozu. Ti, kteří chtějí automobil maximálně stabilní i ve vysokých rychlostech, nebudou o MX-5 ani uvažovat, tenhle roadster je hyperaktivní v každé chvíli a je nutné ho neustále aktivně řídit. Pokud ale chcete za své peníze maximální zábavu v každé rychlosti, interakci a obratnost, jen těžko najede něco lepšího.

Test 2005: Mazda MX-5 – hračka pro dospělé


A co drifty? Na suchu se auto spíše pohybuje okolo hranice přilnavosti a je hravé, ale nejde vyloženě o nástroj, se kterým budete lítat s jednou otáčkou kontra do každé druhé zatáčky. Jinak je to ale na mokru, kdy si můžete v podstatě libovolně hrát s úhlem a délkou driftu, to vše naprosto snadno. Základy takové jízdy ale samozřejmě znát musíte. Řízení poskytuje na dnešní dobu nadstandardní komunikaci a přesnost, kdy o přilnavosti předních kol víte více než dost, úrovně starších MX-5 ale nedosahuje.

Cestování na delší vzdálenosti pak je ND příjemnější než dříve, i díky sice tuhému, ale poddajnému a dobře tlumícímu podvozku Bilstein. Stále se však jedná o lehoučký malý a stísněný roadster, takže příliš komfortu nečekejte.

Závěr

Pokud chcete jasný důkaz, že dnes mohou existovat auta lepší než dříve i dle měřítek „petrolheada“, který vyžaduje komunikaci, okamžité reakce, nízkou hmotnost a hlavně zábavu, pak se podívejte na nejnovější MX-5. Má výrazně lepší motor, je obratnější, ještě o kus bezprostřednější a s okamžitými reakcemi.

Nepochybujeme, že MX-5 ND tak naváže na své slavné předchůdce a jen pojistí pozici nejprodávanějšího roadsteru světa. Pravdou však zůstává, že to není auto pro každého, vyžaduje neustálou koncentraci, není v něm místo a kdejaký levnější hothatch mu na dálnici ujede. Jenže kdyby to mělo být auto pro každého, nikdy by to nebyl tak dobrý stroj.

obrázek [600 x 316]  

Nejlevnější verze modelu629.900 Kč (1.5 Skyactiv-G130 Emotion/96 kW)
Základ s testovaným motorem783.900 Kč (2.0 Skyactiv-G160 Revolution/118 kW)
Testovaný vůz s výbavou796.800 Kč (2.0 Skyactiv-G160 Revolution/118 kW)

Plusy

  • Obratnost v zatáčkách
  • Sladění ovládacích prvků
  • Okamžité reakce
  • Nízká hmotnost, malé rozměry
  • Poměr rychlosti a spotřeby
  • Komunikace stroje s řidičem
  • Snadné sklápění střechy
  • Zábava v moderním balení

Minusy

  • Méně místa v interiéru
  • Dvoulitr jen v nejvyšších výbavách

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Mazdě MX-5 na auto.cz na jednom místě


Foto: David Rajdl
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda MX-5 ND 2.0 Skyactiv-G160

Cena v základní výbavě: 783 900 Kč Cena v testované výbavě: 796 800 Kč

Základní výbava:ESP, šest airbagů, sedmnáctipalcová kola, bezklíčový vstup, navigační systém, zadní parkovací čidla, audiosystém Bose s 9 reproduktory, tlumiče Bilstein, samosvorný diferenciál, systém i-stop a i-ELOOP, automatická dálková světla, diodové světlomety, automatická klimatizace, vyhřívaná kožená sedadla, tempomat, hlídání jízdního pruhu, světelný a dešťový senzor, atd.

Výbava testovaného vozu:Barva bílá Crystal Pearl (+12.900,-)

ANO se sbližuje s komunisty ANO se sbližuje s komunisty

Sociální bydlení, surovinová politika, růst minimální…

Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně

Bývalý britský předseda vlády, voják a publicista Winston…

Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

 
Technické údaje
Motor Mazda MX-5 ND 2.0 Skyactiv-G160
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 5.5 / 6.7
Emise CO2:161
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 130 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1000 / 260
Rozměr pneu:205/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3915
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1230
d) rozvor (mm): 2310
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1140
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 630
výška opěradla vpředu (mm): 650
 

Přidat názorDiskuse: Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G160 – Svezení roku







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Mazda MX-5 RF má české ceny. Novou targu můžete mít i s automatem Mazda MX-5 RF má české ceny. Novou targu můžete mít i s automatem

Příplatek oproti verzi s plátěnou střechou činí 70.000…

Mazda MX-5 Speedster Evolution a MX-5 RF Kuro sází na muší váhu Mazda MX-5 Speedster Evolution a MX-5 RF Kuro sází na muší váhu

Mazda si podobně jako v loňském roce pro SEMA Show…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině stromu: Byl tak zmrzlý, že se nemohl pohnout

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině…

Asi tři dny se nedaleko Vítkova na Tachovsku schovával promrzlý a vyhladovělý pejsek v dutině stromu. Když ho…

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Česko - Makedonie 25:24. Úžasný obrat a chycená sedmička na konec!

Česko - Makedonie 25:24. Úžasný obrat a chycená…

Čeští házenkáři po dalším úžasném vítězném dramatu na mistrovství Evropy živí naději na postup do semifinále.…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…