Mercedes-Benz C 320 CDI 4Matic – Maticová výjimečnost

Mercedes-Benz C 320 CDI 4Matic – Maticová výjimečnost

 
 

Druhý nejdražší model v nabídce céčkových kombi (hned po C 63 AMG) má naftový třílitrový šestiválec a jako jediný model třídy C i pohon všech kol.

Vybírání šestiválcových céčkových kombi není vůbec snadné. V aktuální nabídce platné od 1.února 2010 jsou parametry zážehového C 350 v podstatě shodné s C 350 CDI (mj. oba mají zrychlení z 0-100 km/h), ale turbodiesel je přitom o necelých 33 tisíc levnější. Kdo naopak k ceně zážehového tří-a-půl-litru 25 tisíc korun přihodí, dostane turbodiesel s vyspělým pohonem všech kol. Právě ten jsme vyzkoušeli v mírně odlišné podobě minulého modelového provedení C 320 CDI s výkonem 165 kW, místo současných 170 kW.

Tři litry radosti

Před pěti lety Mercedes-Benz představil dnes nejrozšířenější vidlicový šestiválec, který se v aktuálním modelovém roce dočkal významnější modernizace. Náš exemplář v modelu C 320 CDI ještě disponoval 165 kW při 3800 min-1 a hlavně 510 Nm mezi 1600 a 2800 min-1. Vrcholná naftová motorizace směle konkuruje i špičkovému zážehovému šestiválci, a tak musíte zřejmě hodně milovat zvuk, otáčky a chování velkého benzinového motoru, abyste této naftě odolali.

obrázek [555 x 383] nbsp;

Na rozdíl od čtyřválcových turbodieselů negeneruje šestiválec ani za studena vibrace, které by posádku rušily. Zvuk je za jízdy obvykle v pozadí, pod zatížením je sice slyšet více, ale řidiče to spíše provokuje k další akceleraci, tedy v rámci možností naftového motoru. Dynamika jízdy odpovídá výše naznačeným možnostem a očekáváním. Ochota zrychlovat je všudypřítomná, ať jedete 50 km/h nebo 150 km/h.

Všechny šestiválce, včetně verze s pohonem všech kol, jsou standardně dodávány se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic. Ta už je na trhu taky pár let, což je znát zejména v rychlosti reakcí na povely zadané řidičem páčkami na volantu. Automat krotí temperament motoru a tlumí vášně, které by s manuálním ústrojím nebylo snadné zvládat bez častých výměn spojky a pneumatik. Naopak jízdní komfort je špičkový. U silných turbodieselů mnohdy problematický rozjezd zvládá hydrodynamický měnič s přehledem, takže stačí opravdu jen šlapat na plynový pedál. I při vytrvalém zrychlování z klidu zůstává posádka osvobozena od velkých změn použitého točivého momentu, které se během samočinného přeřazování dějí. Relativně mladá pohonná jednotka je doma i v supernízkých otáčkách, a tak už kolem 1000 min-1 ochotně táhne. Nad 4000 min-1 se nemá smysl vydávat.

obrázek [555 x 373]

Na dálnici je tento Mercedes králem. Při běžné jízdě se odběr pohybuje kolem 7 litrů, velmi úsporná jízda rychlostí 100 km končí minimálním odběrem 6,5 l/100 km, a dálničních 130 km/h znamená spotřebu v průměru 8 l/100 km. Samozřejmost s jakou šestiválec posílá 1,8 t tohoto auta kupředu každého řidiče za volantem dost provokuje, a tak jako dlouhodobý průměr (na trase dlouhé přes 3000 km) jsme na palubním počítači odečetli 9,2 l/100 km.

4Matic jako výsada

Ano, můžete se pokoušet o využití těch 510 Nm s klasickým pohonem zadních kol, ale příplatek necelých 58 tisíc korun za pohon všech kol se v seznamu příplatkových položek lehce ztratí a vy budete mít klid. Pokud naopak po čtyřkolce jdete, je i nadále špatnou zprávou, že ji nepořídíte s žádným čtyřválcem. Tady Mercedes-Benz vyklízí pole a nechává vyniknout pestré nabídce konkurenčního Audi a BMW, které kombinaci čtyřválcový turbodiesel+kombi+pohon všech kol běžně nabízejí.

Čtyřkolka 4Matic posílá přes planetový diferenciál 45 % hnací síly na přední kola a 55 % dozadu, pokud si aktuální situace nevyžádá jiný poměr. S lepšími trakčními schopnostmi si kupujete taky přibližně 60 kg pohotovostní hmotnosti navíc. Za jízdy to ale naštěstí není příliš znát. Auto zůstává i při rychlejší jízdě dlouho neutrální, snad i díky relativně nízké stavbě (1,455 m).

obrázek [555 x 267]  

Céčko je v prvé řadě komfortní kombi, ale tlak ze strany mnichovské konkurence je vytrvalý, a tak sportovnější alternativu nabízí i třícípá hvězda. Se sadou Sport AMG dostáváme mj. sportovní podvozek se sníženou světlou výškou, který ale spolehlivě tlumí většinu nerovností a spíše než nekompromisní tvrdostí vyniká snazší čitelností dějů pod koly. Nic na tom nemění ani pouze 17palcová kola s pneumatikami 225/45 R17.

Vítanou změnou v řadě nejmenších sedanů a kombi od Mercedesu je tuhé a mimořádně přesné parametrické řízení (v našem případě sportovní, součást sady Sport AMG), které dobře plní požadavky na pohodlí (malé ovládací síly při parkování) a dává přitom dobrou zpětnou vazbu při rychlejší jízdě. Nezaznamenali jsme žádné rušivé vlivy hnacích momentů v řízení, což stále ještě není u vozů s pohonem 4x4 samozřejmost.

Luxus se sportovním šarmem

Špičkovou naftovou motorizaci automobilka nabízí za jeden a čtvrt milionu. Bez příplatku dostáváte nejen automatickou převodovku (pro čtyřválce je automat v nabídce za 57 tisíc Kč), ale taky možnost volby luxusnějšího provedení Avantgarde (u většiny verzí příplatek přes 51 tisíc Kč) nebo Elegance (příplatek jako u Avantgarde) bez dalších vícenákladů. V našem případě se jedná o provedení Avantgarde, k němuž přibylo mnoho dalších prvků výbavy. Velmi efektní je černě čalouněný strop i kontrastní kůží Cognac čalouněná sedadla. Sportovnímu nádechu by významně pomohl volant s menším průměrem.

obrázek [300 x 408] V interiéru se pohodlně usadí čtyři dospělí. Přední sedadla nabízí možnost příjemně nízkého posazu, pokud jej vyhledáváte. Vzadu je místa diplomaticky řečeno přiměřeně, ale velká kombi střední třídy s uspořádáním vše vpředu dnes umí nabídnout více. Zavazadelník má průměrný objem (485 l), ale dobrou zprávou je, že při koupi prémiového kombi se už nemusíte příliš omezovat při nákupech a balení na cesty. Vítanou vlastností elektricky otvírané výklopné zádi je možnost zavřít ji v případě potřeby rychle manuálně, aniž byste se s ní museli přetahovat.

C je správně

Po týdnu za volantem kombi C 320 CDI 4 Matic se zdá být volba mezi naftovou a benzinovou motorizací jasná. Ani bohatí nemají na rozdávání, a tak efektivnější spalování nafty mnohdy vyhrává nad působivým projevem atmosférického šestiválce. Čtyřkolka v naftě je univerzálnější variantou, která je pro Řidiče (s velkým ř) menším zlem, než vysoké SUV s horšími jízdními vlastnostmi. I se sportovním podvozkem zvládne kombi průjezd většinou zasněžených horských silnic a pohon všech kol přitom nebude ani v létě na obtíž. Doménou tohoto vozu jsou ale dálnice a v nejlepším případě ty německé. Jedině tam vynikne celý potenciál vidlicového šestiválce…

obrázek [555 x 280]  
První cena vozu810.000,- (C 180 CDI)
První cena vozu s testovanou motorizací1.248.000,- (C 350 CDI)
Základní cena testovaného vozu1.248.000,- (C 350 CDI)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.415.800,- (C 350 CDI)

Plusy

  • Tichý a kultivovaný motor s velkou zásobou točivého momentu
  • Dobré sladění motoru, automatické převodovky a pohonu všech kol
  • Plynulé, ale hbité rozjezdy
  • Spolehlivý přenos točivého momentu
  • Velmi dobrá jízdní dynamika a stabilita v zatáčkách
  • Přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou, sebevědomé výkony brzd

Minusy

  • Pohon všech kol jen pro šestiválec
  • Ve srovnání s dvouspojkovými převodovkami jen průměrná rychlost řazení
  • Velký průměr volantu
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz C 320 CDI 4Matic

Cena v základní výbavě: 1 248 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 415 800 Kč

Základní výbava:ADAPTIVE BRAKE s funkcí asistenta pro rozjezd do kopce, adaptivní koncové brzdové světlo (přerušované svícení při panickém brždění), anténa rádia integrovaná v zadním bočním okně a v zadním okně, brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání s vnitřním ovládáním a nárazovým senzorem, podélný střešní nosič, čiré halogenové projektorové světlomety, elektronický program stability (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), indikace poklesu tlaku v pneu, kliky dveří lakované v barvě vozu, mlhovky vpředu a vzadu s čirými skly, nožní parkovací brzda, stěrač zadního okna s automatickou aktivací při couvání a dešti, světelný senzor (automaticky zapínaná světla - jízda v tunelu), TIREFIT s elektrickým kompresorem, 3. brzdové světlo s LED-diodami, vnější zrcátka vyhřívaná a el.ovládaná, výstražný trojúhelník pod podlahou zavazadlového prostoru, zadní okno z bezpečnostního skla (ESG), alu disky 17“, automatická 7stupňová převodovka 7G-TRONIC, dvojitá ocelová leštěná koncovka výfuku, filtr výfukových pevných částic, 17“ brzdová soustava, TEMPOMAT s variabilním omezovačem rychlosti SPEEDTRONIC, předepsané servisní prohlídky dle servisní knížky vč. provozních náplní po dobu 6 let nebo ujetých 120 000 km, aktivace stěračů s dotekovou funkcí, aktivace vnitřního osvětlení při dálkovém otevření vozu, čelní a boční airbagy vpředu, kolenní airbag pro řidiče a okenní airbagy vpředu i vzadu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, 2zónová autom. klimatizace THERMATIC, prachový filtr a spínač recirkulace s komfortní funkcí a větracími výdechy v zadní části vozidla, elektrické ovládání oken 4x s komfortním ovládání a ochranou proti přivření, indikace nedostatku provozních kapalin (motorového oleje a chladící kapaliny), indikace opotřebení brzdového obložení, kombinovaný prachový a pachový filtr, přepínač uzavřeného cyklu s komfortní funkcí, sluneční senzor a vývody vzduchu pro cestující vzadu, kryt zavazadlového prostoru a dělící síť od zavazadlového prostoru (vyjímatelná), lékárnička, multifunkční volant, palubní počítač, přední sedadla s el.nastavitelnou výškou a opěradel včetně náklonu; sedadlo řidiče s mechanicky nastavitelnou bederní opěrkou, rádio Audio 20 CD, vč. bluetooth handsfree sady, schránka před spolujezdcem osvětlená, klimatizovaná a uzamykatelná, skládací přepravka, stěrače s dešťovým senzorem, zadní sklopná lavice 1/3 : 2/3 s tříbodovými pásy a 3.opěrkami hlavy.

Výbava testovaného vozu:Výbava Avantgarde (bez příplatku) obsahující komfortní multifunkční, kůží potažený volant, ozdobné výplně hliník - na přístrojové desce, ve dveřích a středové konzole, osvětlené ovládání trysek vstupu vzduchu, prostoru nohou vpředu, madel klik, čtecí lampičky vzadu, specifické prošití sedadel, světla ve dveřích při výstupu vpředu, Alu disky 17“, hliníkový podélný střešní nosič, chromovaná lišta u rukojeti na pátých dveřích, koncová světla s šedě zabarveným meandrem, lamely chladiče matové stříbrné s chromovými pásky a integrovanou hvězdou, mřížka s kosočtverci pro výstup chladícího vzduchu, nápis AVANTGARDE na blatnících, nárazníky, boční ochranné lišty a páté dveře s chromovými pásky, obložení B-sloupků a C-sloupků lesklé černě lakované, obvodové lišty s hliníkovým páskem, přední mlhová světla s chromovanými kroužky a chromovanými dvojitými lamelami. SADA SPORT AMG (58.293,-Kč) obsahující čalounění látka Liverpool/umělá kůže ARTICO černá nebo šedá Riff, černé čalounění stropu, koberečky černé s AMG logem, pádla řazení na volantu, řadící/volící páka s hliníkovou koncovkou a koženou manžetou, sportovní pedály z kartáčované ušlechtilé oceli s protiskluzovou úpravou (také nožní parkovací brzda), sportovní sedadla vpředu, 3paprskový kožený volant, Alu disky 17“ AMG 4-ks, 6-dvouloukoťové, vpředu: 7,5Jx17 ET47, pneu 225/45 R17,vzadu: 8,5Jx17 ET58, pneu 245/40 R17, AMG spoilery - přední boční prahové a zadní, brzdové kotouče vpředu děrované, třmeny s nápisem Mercedes-Benz, mlhovky kulaté s chromovaným lemem, mřížka s kosočtverci pro výstup chladícího vzduchu, sportovní parametrické řízení, sportovní podvozek s nižší světlostí. Lak metalíta - černá obsidian (23.562,-Kč), kůže hnědá cognac (50.184,-Kč), bi-xenonové reflektory, vč.ostřikovačů s automatickou nivoregulaci, přisvícením v zatáčce a omývači (26.010,-Kč), vyhřívání předních sedadel (9.792,-Kč), aj.

Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz C 320 CDI 4Matic
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 510 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 244
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.2 / 5.9 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / 1500
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1810 / 530
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4596
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1459
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 935
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mercedes-Benz C 320 CDI 4Matic
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Mercedes-Benz C63 AMG Coupe: Atmosférický osmiválec žije i nadále Mercedes-Benz C63 AMG Coupe: Atmosférický osmiválec žije i nadále

Pokud jste fanoušky atmosférických motorů, máme pro vás…

Video: Mercedes-Benz C 63 AMG vs. F1 vs. osmiválcový závoďák – kdo vyhraje? Video: Mercedes-Benz C 63 AMG vs. F1 vs. osmiválcový závoďák – kdo vyhraje?

V Austrálii se proti sobě postavilo trio, které spojuje…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…