TEST Mercedes-Benz C 320 CDI 4Matic – Maticová výjimečnost
Vybírání šestiválcových céčkových kombi není vůbec snadné. V aktuální nabídce platné od 1.února 2010 jsou parametry zážehového C 350 v podstatě shodné s C 350 CDI (mj. oba mají zrychlení z 0-100 km/h), ale turbodiesel je přitom o necelých 33 tisíc levnější. Kdo naopak k ceně zážehového tří-a-půl-litru 25 tisíc korun přihodí, dostane turbodiesel s vyspělým pohonem všech kol. Právě ten jsme vyzkoušeli v mírně odlišné podobě minulého modelového provedení C 320 CDI s výkonem 165 kW, místo současných 170 kW.
Tři litry radosti
Před pěti lety Mercedes-Benz představil dnes nejrozšířenější vidlicový šestiválec, který se v aktuálním modelovém roce dočkal významnější modernizace. Náš exemplář v modelu C 320 CDI ještě disponoval 165 kW při 3800 min-1 a hlavně 510 Nm mezi 1600 a 2800 min-1. Vrcholná naftová motorizace směle konkuruje i špičkovému zážehovému šestiválci, a tak musíte zřejmě hodně milovat zvuk, otáčky a chování velkého benzinového motoru, abyste této naftě odolali.
mercedesbenz testy strednitrida nbsp;
Na rozdíl od čtyřválcových turbodieselů negeneruje šestiválec ani za studena vibrace, které by posádku rušily. Zvuk je za jízdy obvykle v pozadí, pod zatížením je sice slyšet více, ale řidiče to spíše provokuje k další akceleraci, tedy v rámci možností naftového motoru. Dynamika jízdy odpovídá výše naznačeným možnostem a očekáváním. Ochota zrychlovat je všudypřítomná, ať jedete 50 km/h nebo 150 km/h.
Všechny šestiválce, včetně verze s pohonem všech kol, jsou standardně dodávány se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic. Ta už je na trhu taky pár let, což je znát zejména v rychlosti reakcí na povely zadané řidičem páčkami na volantu. Automat krotí temperament motoru a tlumí vášně, které by s manuálním ústrojím nebylo snadné zvládat bez častých výměn spojky a pneumatik. Naopak jízdní komfort je špičkový. U silných turbodieselů mnohdy problematický rozjezd zvládá hydrodynamický měnič s přehledem, takže stačí opravdu jen šlapat na plynový pedál. I při vytrvalém zrychlování z klidu zůstává posádka osvobozena od velkých změn použitého točivého momentu, které se během samočinného přeřazování dějí. Relativně mladá pohonná jednotka je doma i v supernízkých otáčkách, a tak už kolem 1000 min-1 ochotně táhne. Nad 4000 min-1 se nemá smysl vydávat.
mercedesbenz testy strednitrida
Na dálnici je tento Mercedes králem. Při běžné jízdě se odběr pohybuje kolem 7 litrů, velmi úsporná jízda rychlostí 100 km končí minimálním odběrem 6,5 l/100 km, a dálničních 130 km/h znamená spotřebu v průměru 8 l/100 km. Samozřejmost s jakou šestiválec posílá 1,8 t tohoto auta kupředu každého řidiče za volantem dost provokuje, a tak jako dlouhodobý průměr (na trase dlouhé přes 3000 km) jsme na palubním počítači odečetli 9,2 l/100 km.
4Matic jako výsada
Ano, můžete se pokoušet o využití těch 510 Nm s klasickým pohonem zadních kol, ale příplatek necelých 58 tisíc korun za pohon všech kol se v seznamu příplatkových položek lehce ztratí a vy budete mít klid. Pokud naopak po čtyřkolce jdete, je i nadále špatnou zprávou, že ji nepořídíte s žádným čtyřválcem. Tady Mercedes-Benz vyklízí pole a nechává vyniknout pestré nabídce konkurenčního Audi a BMW, které kombinaci čtyřválcový turbodiesel+kombi+pohon všech kol běžně nabízejí.
Čtyřkolka 4Matic posílá přes planetový diferenciál 45 % hnací síly na přední kola a 55 % dozadu, pokud si aktuální situace nevyžádá jiný poměr. S lepšími trakčními schopnostmi si kupujete taky přibližně 60 kg pohotovostní hmotnosti navíc. Za jízdy to ale naštěstí není příliš znát. Auto zůstává i při rychlejší jízdě dlouho neutrální, snad i díky relativně nízké stavbě (1,455 m).
mercedesbenz testy strednitrida
Céčko je v prvé řadě komfortní kombi, ale tlak ze strany mnichovské konkurence je vytrvalý, a tak sportovnější alternativu nabízí i třícípá hvězda. Se sadou Sport AMG dostáváme mj. sportovní podvozek se sníženou světlou výškou, který ale spolehlivě tlumí většinu nerovností a spíše než nekompromisní tvrdostí vyniká snazší čitelností dějů pod koly. Nic na tom nemění ani pouze 17palcová kola s pneumatikami 225/45 R17.
Vítanou změnou v řadě nejmenších sedanů a kombi od Mercedesu je tuhé a mimořádně přesné parametrické řízení (v našem případě sportovní, součást sady Sport AMG), které dobře plní požadavky na pohodlí (malé ovládací síly při parkování) a dává přitom dobrou zpětnou vazbu při rychlejší jízdě. Nezaznamenali jsme žádné rušivé vlivy hnacích momentů v řízení, což stále ještě není u vozů s pohonem 4x4 samozřejmost.
Luxus se sportovním šarmem
Špičkovou naftovou motorizaci automobilka nabízí za jeden a čtvrt milionu. Bez příplatku dostáváte nejen automatickou převodovku (pro čtyřválce je automat v nabídce za 57 tisíc Kč), ale taky možnost volby luxusnějšího provedení Avantgarde (u většiny verzí příplatek přes 51 tisíc Kč) nebo Elegance (příplatek jako u Avantgarde) bez dalších vícenákladů. V našem případě se jedná o provedení Avantgarde, k němuž přibylo mnoho dalších prvků výbavy. Velmi efektní je černě čalouněný strop i kontrastní kůží Cognac čalouněná sedadla. Sportovnímu nádechu by významně pomohl volant s menším průměrem.
mercedesbenz testy strednitrida V interiéru se pohodlně usadí čtyři dospělí. Přední sedadla nabízí možnost příjemně nízkého posazu, pokud jej vyhledáváte. Vzadu je místa diplomaticky řečeno přiměřeně, ale velká kombi střední třídy s uspořádáním vše vpředu dnes umí nabídnout více. Zavazadelník má průměrný objem (485 l), ale dobrou zprávou je, že při koupi prémiového kombi se už nemusíte příliš omezovat při nákupech a balení na cesty. Vítanou vlastností elektricky otvírané výklopné zádi je možnost zavřít ji v případě potřeby rychle manuálně, aniž byste se s ní museli přetahovat.
C je správně
Po týdnu za volantem kombi C 320 CDI 4 Matic se zdá být volba mezi naftovou a benzinovou motorizací jasná. Ani bohatí nemají na rozdávání, a tak efektivnější spalování nafty mnohdy vyhrává nad působivým projevem atmosférického šestiválce. Čtyřkolka v naftě je univerzálnější variantou, která je pro Řidiče (s velkým ř) menším zlem, než vysoké SUV s horšími jízdními vlastnostmi. I se sportovním podvozkem zvládne kombi průjezd většinou zasněžených horských silnic a pohon všech kol přitom nebude ani v létě na obtíž. Doménou tohoto vozu jsou ale dálnice a v nejlepším případě ty německé. Jedině tam vynikne celý potenciál vidlicového šestiválce…
mercedesbenz testy strednitrida
První cena vozu | 810.000,- (C 180 CDI) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.248.000,- (C 350 CDI) |
Základní cena testovaného vozu | 1.248.000,- (C 350 CDI) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.415.800,- (C 350 CDI) |
Plusy
- Tichý a kultivovaný motor s velkou zásobou točivého momentu
- Dobré sladění motoru, automatické převodovky a pohonu všech kol
- Plynulé, ale hbité rozjezdy
- Spolehlivý přenos točivého momentu
- Velmi dobrá jízdní dynamika a stabilita v zatáčkách
- Přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou, sebevědomé výkony brzd
Minusy
- Pohon všech kol jen pro šestiválec
- Ve srovnání s dvouspojkovými převodovkami jen průměrná rychlost řazení
- Velký průměr volantu