Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic – Rychle, úsporně a stylově, ale neprakticky

David Bureš
Diskuze (48)
Třetí generaci „čtyřdveřového kupé“ v případě verze 400 d pohání doslova famózní motor. V mnoha ohledech je skvělý i zbytek, chybky se ale najdou.


Design, interiér


Kdo chce od Mercedesu více stylu, může zvolit třeba zakladatele segmentu „čtyřdveřových kupé.“ Ve skutečnosti velký sedan se sníženou siluetou karoserie nazvaný CLS letos vstoupil na trh již ve své třetí generaci. A jak se po týdenním testování ukazuje, je ještě ve větší formě než kdy dříve.

Ono mu ani nic jiného nezbývá. Jestliže první generace byla v roce 2004 na trhu osamocená, když segment stylovek s dvěma páry dveří zakládala, ta třetí si už musí poradit s konkurencí od Audi i BMW. Čtyři kruhy nabízejí liftback A7 Sportback, který letos dorazil ve své druhé generaci, mnichovská vrtulka zase krásný sedan 6 Gran Coupé.

Mercedes-Benz tak proti nim nasadil ty nejtěžší zbraně a do nového CLS aplikoval množství techniky ze své vlajkové lodi, třídy S. S odkazem na to nedošlo k přejmenování na CLE, jak se chvíli spekulovalo – vzhledem ke shodnému základu s třídou E by to byla logičtější volba. Takhle má ale slovy marketingového oddělení CLS naznačovat to, že je spojnicí mezi třídami E a S.

Naživo fešák

Co se však týče vzhledu, je CLS svébytným vozem, éčko nebo esko zvenku nepřipomíná ani zdaleka. Má však blíže k nejmenšímu modelu Mercedesu, třídě A, s nímž jej spojuje obdobná grafika předních světlometů a celkové řešení přídě. Zda přílišná podobnost s kompaktním hatchbackem nebude klientům bezmála pět metrů dlouhého luxusního auta vadit, teprve uvidíme, za nás pouze prohlašujeme, že nové CLS naživo vypadá mnohém atraktivněji než na fotografiích.

V reálu totiž „fluidní“ tvary s navazujícími křivkami bez ostrých hran fungují a CLS vypadá ze všech stran skvěle, zvlášť záď s tenkými koncovými světly stojí za to! I ta příplatková „diamantová“ maska dodávaná v rámci linie AMG je líbivá. Není divu, že nové CLS na ulici budí takovou pozornost a chodci se za ním tolik otáčejí.

mercedesbenz testy video vyssistredni redakcnivideo mercedesbenz testy video vyssistredni redakcnivideo  

Karoserie přitom není jen krásná, ale také účinná, Mercedes vyzdvihuje součinitel aerodynamického odporu s hodnotou 0,26, kterou zajistilo zakrytí podvozku, speciálně tvarovaná zrcátka či speciálně tvarované boční prahy. Přesto všechno, kdybyste mě nechali si vybrat z jednotlivých tří generací CLS, čistě podle vzhledu bych pořád sáhnul po té první. I po letech se mně zkrátka líbí nejvíce. Není tak divu, že i designéři Mercedesu přiznávají, že při tvorbě novinky se inspirovali originálem. Charakteristická „banánovitá“ linie bočního prosklení s bezrámovými okny je toho důkazem.

Oproti někdejšímu předchůdci však novinka povyrostla. Jestliže originál byl dlouhý 4.913 mm s rozvorem 2.854 mm, nejnovější generace už na délku měří 4.988 mm a má rozvor 2.939 mm, tedy stejně jako v případě výchozí E-Klasse. Naopak silueta zůstává nízká, za tři generace sice vyrostla z 1.403 mm na 1.435 mm, stále je ale o 33 mm nižší než v případě dnešní třídy E sedan.

Mercedes-Benz CLS – srovnání rozměrů s předchůdci
ModelMercedes-Benz CLS (2018-)Mercedes-Benz CLS (2010-2018)Mercedes-Benz CLS (2004-2010)
Délka (mm)498849374913
Šířka (mm)189018811873
Výška (mm)143514181403
Rozvor (mm)293928742854
Objem zavazadelníku (l)520470500

Výtečné materiály

Postupný nárůst rozměrů CLS však nezbavil auto jeho typický neduh – omezený prostor na zadních sedadlech. Na ten se však dá pohlížet dvěma způsoby, pokud ho budete srovnávat s běžnými sedany, všimnete si při nastupování dozadu nízkých dveří i omezeného místa nad hlavou či před koleny uvnitř. Vzadu se kvůli nízko uložené lavici sedí s pokrčenýma nohama a s výškou 182 centimetrů již drhnu hlavou o strop, navíc prostřední sedadlo (novinka třetí generace) je jen čistá nouzovka. Jenže CLS není typický sedan, je to „čtyřdveřové kupé“ a proti těm dvoudveřovým je tu stále místa více (šířka i výška nad zadními sedadly jsou lepší než u S kupé) a nástup méně krkolomný.

mercedesbenz testy video vyssistredni redakcnivideo mercedesbenz testy video vyssistredni redakcnivideo  

Obdobně to vypadá i v zavazadelníku. Čistě z hlediska objemu na tom CLS se svými 520 litry není špatně, využitelnost ale omezuje ani ne tak menší vstupní otvor s vyšší nákladovou hranou (ve výšce 75 cm) jako spíše schod v kufru v prostoru mezi zadními koly. Vyrovnává ale schod po sklopení zadních sedadel a něco málo dáte i pod podlahu.

To vpředu je to s prostorem už vše v pořádku, navíc jste tam obklopeni luxusními materiály, použitými na barokně pojaté palubní desce, kterou CLS sdílí s výchozím éčkem. Zůstává tu tak čistý panel s tlačítky (proč jsou však výstražná světla tak daleko od řidiče?) a analogovými hodinami nebo čtyři kulaté výdechy ventilace, které jsou nově podsvícené ambientním osvětlením. Zvolený šedý dřevěný dekor testovaného kousku možná nepadne do vkusu každému, v kombinaci s černo-červeným koženým čalouněním to však jako celek funguje. Ani ty dvě obrazovky s úhlopříčkou 12,3“ od multimediálního systému a přístrojového štítu (za příplatek 27.050,-) se nám zde nezdají tak lacině působící jako ve větším esku.

Video se připravuje ...

Nutno však podotknout, že reakce multimediálního systému nejsou zrovna nejhbitější, načítání dat někdy trvá déle, než by se nám líbilo. Jinak mu ale není co vytknout, chválíme jasný a ostrý obraz, líbí se nám i moderní funkce. Třeba navigace vás slovně upozorní na zpoplatněný úsek dálnice před vámi. Logické je i ovládání pomocí dotykových ploch na volantu, které používá stále více modelů trojcípé hvězdy.

Motor, jízdní vlastnosti


Fantastický šestiválec

V době uvedení na trh je CLS dostupné se pěti motory. Základem je vznětový dvoulitr 300 d se 180 kW, který doplňují dva vznětové šestiválce 350 d (210 kW) a 400 d (250 kW), oba výhradně s pohonem všech kol. Benzinové motory pak zastupuje šestiválec 450 naladěný na 270 kW a varianta AMG 53 se 320 kW, obě rovněž vybavené čtyřkolkou. Všechny jednotky jsou přitom standardně spárovány s devítistupňovou samočinnou převodovkou.

Pro náš první test jsme zvolili vrcholný naftový třílitr, který, nepočítáme-li verzi AMG, je se základní cenovkou 1.828.000 korun aktuálně nejdražším motorem v nabídce, a nutno podotknout, po jiném motoru bychom se ani nepoohlíželi. Nový řadový šestiválec s dvěma turby a hliníkovým blokem s pracovními plochami Nanoslide je totiž jednoduše fantastický.

Agregát o objemu 2.925 cm3 s proměnným časováním výfukových ventilů má naprosto kultivovaný chod, navíc je perfektně odhlučněný, a tak o jeho práci v útrobách CLS prakticky nevíte. A přitom umí auto více než důstojně rozpohybovat, jak jinak vzhledem k jeho parametrům, výkonu 250 kW a točivému momentu 700 N.m.

mercedesbenz testy video vyssistredni redakcnivideo mercedesbenz testy video vyssistredni redakcnivideo  

Dvoustupňové přeplňování přitom zajišťuje naprosto lineární tah, už od volnoběhu – ostatně vrchol točivého momentu je dostupný už od 1200 otáček. Klidně ho tak nechte lenivě povalovat, když je potřeba. Největšího zátahu se pak dočkáte kolem 2000 otáček, nad 4000 už síla postupně uvadá – když tak převodovka i v manuálním režimu automaticky zasáhne při 4500 otáčkách, ničemu to nevadí. Je to naprosto logická volba, ve stejných otáčkách byste měnili převod i sami.

Právě spárování s devítistupňovou převodovkou by ale stálo za to ještě vylepšit. Za běžného tempa je vše v pořádku, automat volí naprosto hladce a logicky, stejně jako za rychlého tempa, kdy potěší svižnou změnu převodu. Stačí ale měnit tempo, po svižnějším rozjezdu jet uvolněně a převodovka najednou neví, co dělat, zbytečně dlouho drží nižší stupeň, jindy zase zaváhá s podřazením. Manuální režim ale zvládá na jedničku a hbitě reaguje na pokyn páčkou pod volantem. Budeme se opakovat, nicméně osmikvalt ZF mnichovské konkurence se myšlenkám řidiče umí přizpůsobit lépe.

To je ale jediná kaňka, spíše „kanička,“ na jinak povedeném pohonném ústrojím, které je jinak naprosto famózní. Za svoji práci a působivou sílu navíc šestiválec nežádá mnoho. Ve svém přirozeném prostředí, při dálničním přesunu, si v rámci českých povolených limitů vystačí s šesti litry na sto kilometrů, zvýšení tempa na to „německé,“ 160km/h, zvýší apetit na stále přijatelných osm litrů. Za osm jsme jezdili i ve městě, zatímco na okreskách jsme obvykle jezdili za sedm, dalo se ale dostat i pod šest. Závěrečný průměr pak činil 6,6 l/100 kilometrů, což je vzhledem k velikosti auta fantastická hodnota. Že by za tím byl fakt, že Mercedes motor vyvíjel už podle nového měřicího cyklu, který má více odpovídat reálnému provozu?

Spíše pohodlně než sportovně

Ono vás „cé el eso“ ostatně ani nenutí někam pospíchat, a tak si s ním pohodové tempo klidně užijete. Tohle totiž není žádný drsný sporťák, jak by se vzhledem k nízké siluetě mohlo zdát, ale pohodlné granturismo, kterým je CLS už odpradávna. Pro sportovce tu ostatně bude Mercedes-AMG GT 4-Door.

Tomu odpovídá už bohatá sada bezpečnostních asistentů, původem z S-Klasse, která je pro CLS dostupná. Že auto myslí na řidiče a jeho komfort i bezpečnost je znatelné hned po nastartování, kdy CLS samočinně spustí pasivní hlídání jízdy v pruzích. To ale není všechno, CLS zvládne jezdit i samo v koloně. Hodně se nám pak líbí spolupráce adaptivního tempomatu s navigací. Zvolte si trasu a auto dokáže přizpůsobit tempo vybrané cestě – před zatáčkou nebo sjezdem z dálnice automaticky zpomalí, aniž byste sami museli brzdit. Funguje to spolehlivě, byť se Mercedes drží od aut vpředu dále. Navíc díky upozornění řidič ví, na jakou rychlost CLS zpomaluje.

Na takovou péči si natolik zvyknete, že vlastně ani nebudete pokoušet jízdní schopnosti auta. Jenže ony vůbec nejsou špatné! Od volantu sice auto působí trochu jako loď, v zatáčkách se „mercedesovsky“ kolíbá, ve finále ale přesto není v oblouku těžkopádné. Hbitosti napomáhá i pohon všech kol, který standardně posílá sílu motoru v poměru 45:55 mezi nápravy, s důrazem na tu zadní.

Přece jen má ale raději dálkové přesuny. Na dálnici je vzhledem k bezrámovým oknům přece jen lehce hlučnější než výchozí éčko, okolní šum lehce uslyšíte kolem tachometrových 140 km/h, úroveň hluku je ale stále v mezích a o CLS rozhodně neprohlásíte, že by bylo hlučné. To nám spíše vadilo bouchání od dvacetipalcových kol na větších nerovnostech a obecně šum od pneumatik, které jsou dost náchylné na změnu povrchu pod koly. Na vině je však nepochybně dojezdové obutí MOE, před kterým jsme odrazovali už při předchozích zkušenostech s ním. Jinak je ale příplatkový vzduchový podvozek (za 49.970,-) komfortní a dokáže si s nástrahami českých silnic více než obstojně poradit.

mercedesbenz testy video vyssistredni redakcnivideo mercedesbenz testy video vyssistredni redakcnivideo  

Za povedené auto s moderní technikou si však Mercedes-Benz nechává tučně zaplatit. Za motor 400 d 4Matic dáte minimálně 1.828.000 korun, což není zrovna málo. A to i s ohledem na danou kategorii stylovek, které jsou obecně dražší než výchozí sedany. Vždyť za Audi A7 Sportback dáte s naftovým šestiválcem 50 TDI quattro o výkonu 210 kW 1.745.000 korun, což je i mezi prémiovkami o dost méně.

Závěr


Závěr

Mercedes-Benz CLS je jedno z těch aut, které nepotřebujete, ale chcete. Volbou z rozumu je v této velikostní kategorii výchozí třída E, ať už jako sedan nebo jako praktické kombi, a to vzhledem k vnitřnímu prostoru i ceně, přesto chápeme každého, kdo si raději pořídí CLS. Naživo je to kus krásného auta, byť za dodnes nejhezčí generaci CLS považuji tu vůbec první.

V případě testované verze CLS 400 d auto navíc pohání famózní motor – na novém řadovém šestiválci s 250 kW se snad nenajde nic, co by se na něm dalo kritizovat. Je tichý, kultivovaný, velice silný a až nečekaně úsporný, za šest po dálnici jsme s bezmála pět metrů dlouhým autem už dlouho nejezdili. Jen ta převodovka nás trochu zklamala, při změně tempa devítikvalt mnohdy nevěděl, jaký převod vlastně zařadit – další ladění softwaru by se tak hodilo.

Jedinou další chybou je pak přece jen hlučnější podvozek, v našem případě na to ale měly vliv „runflatové“ pneumatiky MOE. Berte tak výchozí obutí. Omezený prostor na zadních sedadlech pak souvisí s nízkou siluetou – když si ale CLS kupujete, víte o tom a smíříte se s tím. Ve výsledku tak není moc důvodů, proč CLS nedoporučit. A jak jsme již psali, když se do něj zamilujete, mávnete nad těmi několika málo detaily rukou a budete ho chtít i tak, a to i navzdory vyšší cenovce. Vyvracet vám vaší volbu nebudeme, CLS za to stojí.

Nejlevnější verze modelu1.568.000 Kč (CLS 350 d/180 kW)
Základ s testovaným motorem1.828.000 Kč (CLS 400 d 4Matic/250 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.828.000 Kč (CLS 400 d 4Matic/250 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.451.764 Kč (CLS 400 d 4Matic/250 kW)

Plusy

  • Kultivovaný a silný motor
  • Vzhledem k síle skvělá spotřeba
  • Atraktivní vzhled
  • Moderní bezpečnostní asistenty

Minusy

  • Hluk od podvozku
  • Občas váhající převodovka
  • Omezený prostor vzadu
  • Pomalý multimediální systém

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (48)
Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic
Cena základní sestavy 1 828 000 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, zadní parkovací kamera, multimediální systém, navigace, 18palcová kola z lehkých slitin, automatická klimatizace, podvozek se selektivními tlumiči, sportovní multifunkční volant čalouněný Nappa kůží, atd. Kč
Cena testované sestavy 2 451 764 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak – černá obsidián (+22.881,-), čalounění kůží Nappa černá/červená (+18.936,-), Sada Remote Parking – aktivní parkovací asistent (+32.086,-), sada Premium – paměťová sada pro přední sedadla, digitální sdružený přístrojový štít, multimediální systém Comand Online, vyhřívání předních sedadel, diodové světlomety, zadní parkovací kamera (+152.435,-), sada Keyless-Go – bezdotykové otevírání a zavírání víka kufru s dálkovým ovládáním, bezklíčový vstup (+31.823,-), sada jízdních asistentů Plus – adaptivní tempomat, aktivní asistent řízení, příprava na náraz (+52.863,-), sada Air Balance (+8.811,-), linie AMG exteriér – upravený bodykit, 19palcová kola (+54.178,-), sada energizujícího komfortu (+5.260,-), podsvícené prahové lišty vpředu, s nápisem Mercedes-Benz (+3.945,-), vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla (+19.462,-), head-up displej (+26.037,-), vzduchový podvozek (+49.970,-), hudební systém Burmester (+22.355,-), servozavírání dveří (+14.465,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2925
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1200 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.6
Emise CO2: 148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1935 / 610
Rozměr pneu: 245/35 R20
Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4988
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2939
e) rozchod vpředu (mm): 1618
f) rozchod vzadu (mm): 1622
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 12. 2018 19:56
Tak jsem si ho šel koupit.
Pořádně jsem si cls projel a koupil bmw 540i. :-)
18. 7. 2018 10:52
Re: Ve Stuttgartu končí 2019 všechny germánský TDI DÍZLMLDKY
Stuttgart - hlavní město spolkové země Bádensko-Württembersko na jihozápadě Německa SE"r"E NA MAMAMERKL = TA PUDE VOE TA PUDE a oznámilo, že ZAKAZUJE VJEZD od 1. ledna 2019 do města všem dízlpopelnicím [odkaz] BEZ DPF včetně normy Euro 2004 !!!!!!!!!! [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz]
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
13. 7. 2018 12:05
Re: Toto auto
Jenze jizdni vlastnosti maji auta tak podobna, ze je uz skoro nema smysl resit, protoze rozdil clovek pozna jednou za mesic v nejake extremni situaci. Ostatne ruzne "slepe" testy, ktere se v posledni dobe delaly a ktere povetsinou skoncily neschopnosti testujicich znacky aut od sebe rozeznat o leccem svedci. Oproti tomu rozdily v kvalitach infotainmentu jsou olbrimi od naprosto nefunkcnich (napr. to co se dava do Subaru), pres velmi problematicke (jako maji Chryslery a bohuzel s nimi i Maserati), slusne (napr. koncern) az po vyborne typu novejsi iDrive. To je naopak rozdil, ktery ridic vnima kazdodenne a velmi zasadne.
12. 7. 2018 20:41
Re: Ropa v luxusu
;-)
12. 7. 2018 20:01
Re: Ropa v luxusu
Mezikontinentalne vicemene vsude, zpatecka v F je za 200 litru slusna cena. Dyk mrkni treba na skyscanner a inspiruj se:)