Mercedes-Benz E vs. Škoda Superb – Co znamená prémiový?

Mercedes-Benz E vs. Škoda Superb – Co znamená prémiový?

 
 

Auto prémiové značky je dražší než běžný masový model. Neplatí se jen za značku?

Neobvyklý srovnávací test má i doslova neobvyklé obsazení. Chtěli jsme pro vás připravit duel mainstreamového a prémiového vozu, a tak když se před časem v redakční garáži sešly Mercedes třídy E a Škoda Superb, nebylo k realizaci daleko.

Nakonec přesně takový test si už delší dobu ve svých emailech přáli mnozí z vás, čtenářů. Ovšem konkrétní složení porovnávané dvojice je opravdu neobvyklé. Jednak zde nemáme populárnější kombíky, ale sedany (resp. Superb je TwinDoor liftback). A jednak je Superb se základní benzinovou motorizací 1,4 TSI a Éčko v plynovém provedení E 200 NGT.

TEST Škoda Superb 1,4 TSI – Nejslabší jezevčík (10/2011)

Obě auta jsme důkladně popsali v individuálních testech, a to včetně specifických vlastností jejich neortodoxních pohonných jednotek. Pojďme proto rovnou zkoumat nejzásadnější rozdíly.

obrázek [600 x 263]

Třída E se nikdy nevyznačovala strhujícím designem. Má vypadat především důstojně a v aktuální generaci zdařile kombinuje ostré hrany s moderními detaily a retro prvky. Navíc světle modrá barva stuttgartskému sedanu sluší (pravda designo modrá Mauritius je ještě působivější).

Na první pohled je zřejmé, že při návrhu hrály prim aerodynamika, vnitřní prostor a vyvážené proporce.

TEST Mercedes-Benz E 200 NGT – Koruna za kilometr (10/2011)

Škodu Superb jsem ochoten brát jako relativně pěkné auto. Zvlášť tento šedý, protože když má Superb pěkný lak a hezká kola, odpustím mu i zvláštní tvar zádě. Ale zde v tomto srovnání? Superb, to je ten úzký a neforemný, který se na fotkách vedle Éčka ztrácí proporcemi i estetickou hodnotou.

Z jeho tvarů jsou zřejmé svazující kompromisy. Délka rozvoru i šířka rozchodu kol jsou omezeny koncernovou technikou odvozenou z Golfu, dlouhý zadní převis zase požadavkem na velký zavazadlový prostor.

obrázek [600 x 244]

Ze srovnání vnějších rozměrů přitom vyplývá, že třída E a Superb mají vlastně téměř shodné vnější rozměry. Škoda je jen o 3 cm kratší a o podstatnější 4 cm užší. Vnímaný rozdíl tak spočívá v tvarovém využití tohoto objemu a pak samozřejmě rozvoru, u Superbu o plných 113 mm kratšího.

Vnější rozměryMercedes-Benz EŠkoda Superb
Délka [mm]48684838
Šířka [mm]18541817
Výška [mm]14641462
Rozvor [mm]28742761
Rozchod vpředu [mm]16001545
Rozchod vzadu [mm]16191518

Interiér

Interiéry v obou případech spoléhají na seriózní design. Mercedes volí přísně hranaté tvary, které jsou poctou legendárnímu modelu W124. Přestože byl testovaný vůz v téměř základním provedení, nechybělo mu množství zdobných prvků – efektní kovové lišty, matné dřevo nebo zajímavě lámané plochy palubní desky.

Škoda naproti tomu sází na obliny, které jsou méně honosné, ale neméně elegantní. Dekorativní elementy se vyskytují v menší míře, Superb ale nasazuje rovnou lesklý chrom doplněný lakovanou lištou s kresbou dřeva.

Zajímavostí je relativně podobné rozmístění ovládacích prvků. Éčko se liší jen v některých charakteristických oblastech, konkrétně sloučení páčky blikačů a stěračů, ovládání tempomatu druhou páčkou pod volantem a parkovací brzda ovládaná pedálem.

obrázek [300 x 268] Ačkoliv naměřené hodnoty neukazují na zásadní rozdíly ve vnitřních rozměrech, vnímaná prostornost interiéru je značně odlišná. Mercedes působí dojmem mnohem většího auta. Přestože má širší středový tunel, jeho posádka se nijak netísní a má do všech stran dostatek prostoru.

Vzadu dokáže Superb kontrovat alespoň podélným prostorem. Na přebytky místa před zadními sedadly třída E nemá (a ani nepotřebuje mít) odpověď. Do šířky opět německý sedan vyhrává – ačkoliv budete mít jen o čtyři centimetry navíc, v Éčku se budete cítit mnohem volněji. Ano, takto vypadá rozdíl třídy.

Vnitřní rozměryMercedes-Benz EŠkoda Superb
Podélný prostor vpředu min/max [mm]810 / 1090860 / 1030
Podélný prostor vzadu min/max [mm]530 / 810810 / 990
Výška nad sedadlem - vpředu [mm]9101040
Výška nad sedadlem - vzadu [mm]940930
Šířka vpředu [mm]15001470
Šířka vzadu [mm]15001460
Délka sedáku vpředu [mm]490490
Délka sedáku vzadu [mm]450480
Výška opěradla vpředu [mm]620660
Výška opěradla vzadu [mm]650620

Další zásadní rozdíl panuje v oblasti odhlučnění. Superb odpovídá standardům střední třídy, Mercedes jde ale o notný kus dál. Ani v něm sice nenaleznete hrobové ticho, při okamžitém přesednutí z Éčka do Superbu ale budete nejspíš ověřovat, zda máte dovřená všechna okna.

Klasikou je u Mercedesu menší počet držáků na pití a není ani kam umístit velkou 1,5litrovou láhev. Konkrétně Superb ale zrovna v tomto ohledu (na rozdíl od mnoha jiných konkurentů) nenabízí o mnoho víc.

Mimochodem, zatímco dno kapes ve dveřích je u Škodovky hladký holý plast, Mercedes má tyto přihrádky čalouněné. Můžete namítnout, že jde o zajímavý, ale naprosto nepodstatný detail. Ale přesně takové drobnosti ilustrují rozdíl mezi mainstreamovým a prémiovým produktem.

Zhodnocení zavazadlových prostorů tentokrát omezme na to, že Superb v provedení se splývavou zádí nabízí – díky systému TwinDoor – výrazně lepší přístup. Pravidelný tvar zavazadelníku u Mercedesu zkracují nádrže na stlačený plyn, a tak jakékoliv další srovnání nemá vypovídací hodnotu.

obrázek [600 x 304]

Můžeme si ale vzít na pomoc dříve naměřené rozměry zavazadlových prostorů u karoserie kombi. Zde jsou u základních rozměrů jen drobné rozdíly v řádu jednotek centimetrů. Superb má nepatrně kratší a užší zavazadelník, zato s větší výškou pod nataženou roletou. Mladoboleslavské kombi má ovšem téměř o 10 cm vyšší nakládací hranu (ano, třída E je v tomto ohledu rekordmanem), za kterou následuje schod.

Rozměry zavazadlového prostoruMercedes-Benz E kombiŠkoda Superb Combi
Délka u dna [mm]10501020
Délka - sklopená sedadla [mm]18201735
Šířka mezi podběhy (min) [mm]11201000
Výška pod roletou [mm]460535
Nakládací hrana [mm]520615
Udávaný objem [l]695 / 1950633 / 1865

Podvozek

Co nenapoví rozdílné délky převisů karoserie, to odhalí pohled pod kapotu motoru (mimochodem, u Škody držené jednou plynovou vzpěrou, u Mercedesu dvěma). Motor v Éčku sedí hezky podélně mezi předními koly a pohání zadní nápravu.

To dává stuttgartskému vozu obrovskou teoretickou výhodu. Lepší rozložení hmoty, menší setrvačnost předního převisu, oddělení řízení od hnacích sil – to jsou faktory, na které Superb (ani žádný jiný podobný vůz) s motorem napříč před přední nápravou z principu nemá odpověď.

Kvalitní odladění podvozku ale pomáhá Škodě smazat podstatnou část tohoto handicapu. Superb dobře sedí ve vysokých rychlostech a je stabilní v zatáčkách. Když si to namíří do oblouku, zaklekne do stopy a drží. Jediné dva nedostatky jsou slabší reakce na případné korekce směru a horší tlumení příčných nerovností v zatáčce. Když je roleta velká, umí Superb i odskočit.

obrázek [600 x 292]

Mercedes je na 16palcových kolech (mimochodem, pro třídu E nejlepší volba) plavnější. Ve skutečnosti si ale nechá líbit stejné zacházení a ačkoliv působí poněkud netečně, umí být v zatáčkách rychlý. Pečlivě sladěný kompromis pohodlí, bezpečnosti a ovladatelnosti funguje v celkovém součtu přece jen o něco lépe než Superb. Největší devízou Mercedesu v této oblasti je snadné ovládání při zachování pocitu řízení velkého auta.

Ceny

Kvalitativní rozdíl je z výše uvedeného zřejmý, ještě ale nevíme, o kolik je Mercedes dražší. Ke srovnání s jedinou standardní výbavou v třídě E jsme zvolili Superb v provedení Elegance. U něj je rozšiřování výbavy o příplatkové položky nejvýhodnější.

K základnímu porovnání jsme vybrali jeden dieselový a dva benzinové motory. Výsledek se liší, Mercedes je ale vždy dražší. V případě 125kW turbodieselu o necelých 140 tisíc korun, u benzinových čtyřválců zhruba o 220 tisíc.

Srovnání základních cen sedanů
Mercedes-Benz EE 220 CDI 125 kW man.E 200 135 kW man.E 250 150 kW aut.
Cena [Kč]975.000,-998.400,-1.118.400,-
Škoda Superb Elegance2,0 TDI 125 kW man.1,8 TSI 118 kW man.2,0 TSI 147 kW DSG
Cena [Kč]837.900,-782.900,-895.900,-

Rozsah základní výbavy je u třídy E na poměry prémiového segmentu velmi slušný. Nejvyšší výbavě Superbu tak dokáže slušně konkurovat – má tempomat, dvouzónovou klimatizaci, litá kola a navíc i Bluetooth. Proti Superbu chybí ze zásadnějších položek jen xenonové světlomety, parkovací senzory a elektricky sklopná/samostmívací zrcátka.

Příplatková politika je však u Mercedesu náročnější než u Škody. Za navigaci Columbus pro Superb vynaložíte 26 tisíc korun, Mercedes nabízí vestavěný navigační systém od 38 tisíc. Výrazně dražší jsou i příplatky za metalický lak, ventilovaná sedadla, bezklíčový vstup nebo střešní okno.

Na druhou stranu si do třídy E můžete připlatit výbavu, o které se majitelům Superbu ani nesní – bezpečnostní asistenty, vyhřívaný volant, parkovací kameru a mnoho dalších.

Přehled standardní a příplatkové výbavy
ModelMercedes-Benz EŠkoda Superb Elegance
Airbagy čelní, boční, okenníSS
Airbagy boční vzadu11.491,-7.100,-
Airbag kolenní pro řidičeSS
Asistent - mrtvý úhel, jízdní pruhy22.680,--
Asistent - tempomat, radar, pre-safe brake45.360,--
Asistent bdělosti řidičeS-
Audiosystém - USB konektor6.653,-2.800,-
Automatická 7stupňová převodovka65.016,-73.000,-
Bezklíčový vstup a startování26.914,-10.000,-
Bluetooth hands-freeS8.100,-
Čalounění sedadel v kůži51.710,-50.400,-
El. sklopná zrcátka, samostmívací16.330,-S
Karoserie kombi65.000,-40.000,-
Klimatizace - dvouzónováSS
Klimatizace - vícezónová21.773,--
Kola z lehkých slitinSS
Lak metalický/perleťový26.309,-15.700,-
Navigační systém38.102,-26.000,-
Parkovací kamera vzadu12.096,--
Parkovací senzory vpředu i vzadu22.075,-S
Přední sedadla el. nastavitelnáS (podélně za příplatek)S
Přední sedadla odvětrávaná, vyhřívaná32.659,-9.000,-
Střešní okno33.566,-20.200,-
Světlomety adaptivní xenonové37.800,-S
TempomatSS
TV tuner29.938,-18.000,-
Volant vyhřívaný7.862,--

Závěr

Pohled do ceníku ukazuje, že prémiový vůz není pro každého. Sedmimístnou částku za koupi nového vozu nemůže vynaložit jen tak někdo. Na druhou stranu auta prémiových značek nebyla nikdy dostupnější než dnes. Konkurenti tlačí na ceny, neustálé obohacování výbavy mainstreamových vozů nepřímo tlačí na zvyšování standardu.

Záleží ale i na osobních preferencích, ne každý je ochoten investovat statisíce navíc do pořízení celkově kvalitnějšího vozu, který nabídne obdobné užitné vlastnosti.

O kvalitativním náskoku Mercedesu ale není pochyb. Jakkoliv je Superb ve svém segmentu výborným autem, mezitřídní srovnání s prémiovým produktem prohrává. Mimo ceny nemá žádný silný argument: na straně Mercedesu stojí vyšší kvalita zpracování, vyváženější design, vytříbenější jízdní vlastnosti a všeobecně smysl pro detail při návrhu i výrobě. Navlas stejný výsledek by byl při srovnání Fordu s BMW nebo Opelu s Audi.

obrázek [600 x 245]

Mercedes-Benz E
+Vyvážený design
Kvalita zpracování
Lépe využitý vnitřní prostor
Větší konfigurovatelnost
- Minimální možnosti příplatkové výbavy
Vyšší základní ceny
Dražší příplatky za nadstandardní výbavu
U sedanu horší přístup do zavazadlového prostoru

JAKE.AUTO.CZ Mercedes-Benz E – všechny testy a další články


Škoda Superb
+ Podélný prostor na zadních sedadlech
Originální řešení zadního výklopného víka
Cenově dostupnější
-Menší vnitřní prostor
Levnější materiálny v interiéru
Horší překonávání příčných nerovností
Slabší účinek brzd

JAKE.AUTO.CZ Škoda Superb – všechny testy a další články

Anketa

Kterému z dvojice byste dali přednost?
Spolupracujeme s TipCars.com
Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

Turci oznámili konec operace v Sýrii Turci oznámili konec operace v Sýrii

Turecko dokončilo svou vojenskou operaci na severu Sýrie,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz E vs. Škoda Superb – Co…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12 lidí zahynulo

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12…

Při srážce minibusu a nákladní dodávky v americkém státě Texas zemřelo ve středu 12 lidí. Většina z nich byli…

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

 

iSport.cz

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…