TEST Mercedes-Benz E vs. Škoda Superb – Co znamená prémiový?
Neobvyklý srovnávací test má i doslova neobvyklé obsazení. Chtěli jsme pro vás připravit duel mainstreamového a prémiového vozu, a tak když se před časem v redakční garáži sešly Mercedes třídy E a Škoda Superb, nebylo k realizaci daleko.
Nakonec přesně takový test si už delší dobu ve svých emailech přáli mnozí z vás, čtenářů. Ovšem konkrétní složení porovnávané dvojice je opravdu neobvyklé. Jednak zde nemáme populárnější kombíky, ale sedany (resp. Superb je TwinDoor liftback). A jednak je Superb se základní benzinovou motorizací 1,4 TSI a Éčko v plynovém provedení E 200 NGT.
TEST Škoda Superb 1,4 TSI – Nejslabší jezevčík (10/2011)
Obě auta jsme důkladně popsali v individuálních testech, a to včetně specifických vlastností jejich neortodoxních pohonných jednotek. Pojďme proto rovnou zkoumat nejzásadnější rozdíly.
mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty
Třída E se nikdy nevyznačovala strhujícím designem. Má vypadat především důstojně a v aktuální generaci zdařile kombinuje ostré hrany s moderními detaily a retro prvky. Navíc světle modrá barva stuttgartskému sedanu sluší (pravda designo modrá Mauritius je ještě působivější).
Na první pohled je zřejmé, že při návrhu hrály prim aerodynamika, vnitřní prostor a vyvážené proporce.
TEST Mercedes-Benz E 200 NGT – Koruna za kilometr (10/2011)
Škodu Superb jsem ochoten brát jako relativně pěkné auto. Zvlášť tento šedý, protože když má Superb pěkný lak a hezká kola, odpustím mu i zvláštní tvar zádě. Ale zde v tomto srovnání? Superb, to je ten úzký a neforemný, který se na fotkách vedle Éčka ztrácí proporcemi i estetickou hodnotou.
Z jeho tvarů jsou zřejmé svazující kompromisy. Délka rozvoru i šířka rozchodu kol jsou omezeny koncernovou technikou odvozenou z Golfu, dlouhý zadní převis zase požadavkem na velký zavazadlový prostor.
mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty
Ze srovnání vnějších rozměrů přitom vyplývá, že třída E a Superb mají vlastně téměř shodné vnější rozměry. Škoda je jen o 3 cm kratší a o podstatnější 4 cm užší. Vnímaný rozdíl tak spočívá v tvarovém využití tohoto objemu a pak samozřejmě rozvoru, u Superbu o plných 113 mm kratšího.
Vnější rozměry | Mercedes-Benz E | Škoda Superb |
Délka [mm] | 4868 | 4838 |
Šířka [mm] | 1854 | 1817 |
Výška [mm] | 1464 | 1462 |
Rozvor [mm] | 2874 | 2761 |
Rozchod vpředu [mm] | 1600 | 1545 |
Rozchod vzadu [mm] | 1619 | 1518 |
Interiér
Interiéry v obou případech spoléhají na seriózní design. Mercedes volí přísně hranaté tvary, které jsou poctou legendárnímu modelu W124. Přestože byl testovaný vůz v téměř základním provedení, nechybělo mu množství zdobných prvků – efektní kovové lišty, matné dřevo nebo zajímavě lámané plochy palubní desky.
Škoda naproti tomu sází na obliny, které jsou méně honosné, ale neméně elegantní. Dekorativní elementy se vyskytují v menší míře, Superb ale nasazuje rovnou lesklý chrom doplněný lakovanou lištou s kresbou dřeva.
Zajímavostí je relativně podobné rozmístění ovládacích prvků. Éčko se liší jen v některých charakteristických oblastech, konkrétně sloučení páčky blikačů a stěračů, ovládání tempomatu druhou páčkou pod volantem a parkovací brzda ovládaná pedálem.
mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty Ačkoliv naměřené hodnoty neukazují na zásadní rozdíly ve vnitřních rozměrech, vnímaná prostornost interiéru je značně odlišná. Mercedes působí dojmem mnohem většího auta. Přestože má širší středový tunel, jeho posádka se nijak netísní a má do všech stran dostatek prostoru.
Vzadu dokáže Superb kontrovat alespoň podélným prostorem. Na přebytky místa před zadními sedadly třída E nemá (a ani nepotřebuje mít) odpověď. Do šířky opět německý sedan vyhrává – ačkoliv budete mít jen o čtyři centimetry navíc, v Éčku se budete cítit mnohem volněji. Ano, takto vypadá rozdíl třídy.
Vnitřní rozměry | Mercedes-Benz E | Škoda Superb |
Podélný prostor vpředu min/max [mm] | 810 / 1090 | 860 / 1030 |
Podélný prostor vzadu min/max [mm] | 530 / 810 | 810 / 990 |
Výška nad sedadlem - vpředu [mm] | 910 | 1040 |
Výška nad sedadlem - vzadu [mm] | 940 | 930 |
Šířka vpředu [mm] | 1500 | 1470 |
Šířka vzadu [mm] | 1500 | 1460 |
Délka sedáku vpředu [mm] | 490 | 490 |
Délka sedáku vzadu [mm] | 450 | 480 |
Výška opěradla vpředu [mm] | 620 | 660 |
Výška opěradla vzadu [mm] | 650 | 620 |
Další zásadní rozdíl panuje v oblasti odhlučnění. Superb odpovídá standardům střední třídy, Mercedes jde ale o notný kus dál. Ani v něm sice nenaleznete hrobové ticho, při okamžitém přesednutí z Éčka do Superbu ale budete nejspíš ověřovat, zda máte dovřená všechna okna.
Klasikou je u Mercedesu menší počet držáků na pití a není ani kam umístit velkou 1,5litrovou láhev. Konkrétně Superb ale zrovna v tomto ohledu (na rozdíl od mnoha jiných konkurentů) nenabízí o mnoho víc.
Mimochodem, zatímco dno kapes ve dveřích je u Škodovky hladký holý plast, Mercedes má tyto přihrádky čalouněné. Můžete namítnout, že jde o zajímavý, ale naprosto nepodstatný detail. Ale přesně takové drobnosti ilustrují rozdíl mezi mainstreamovým a prémiovým produktem.
Zhodnocení zavazadlových prostorů tentokrát omezme na to, že Superb v provedení se splývavou zádí nabízí – díky systému TwinDoor – výrazně lepší přístup. Pravidelný tvar zavazadelníku u Mercedesu zkracují nádrže na stlačený plyn, a tak jakékoliv další srovnání nemá vypovídací hodnotu.
mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty
Můžeme si ale vzít na pomoc dříve naměřené rozměry zavazadlových prostorů u karoserie kombi. Zde jsou u základních rozměrů jen drobné rozdíly v řádu jednotek centimetrů. Superb má nepatrně kratší a užší zavazadelník, zato s větší výškou pod nataženou roletou. Mladoboleslavské kombi má ovšem téměř o 10 cm vyšší nakládací hranu (ano, třída E je v tomto ohledu rekordmanem), za kterou následuje schod.
Rozměry zavazadlového prostoru | Mercedes-Benz E kombi | Škoda Superb Combi |
Délka u dna [mm] | 1050 | 1020 |
Délka - sklopená sedadla [mm] | 1820 | 1735 |
Šířka mezi podběhy (min) [mm] | 1120 | 1000 |
Výška pod roletou [mm] | 460 | 535 |
Nakládací hrana [mm] | 520 | 615 |
Udávaný objem [l] | 695 / 1950 | 633 / 1865 |
Podvozek
Co nenapoví rozdílné délky převisů karoserie, to odhalí pohled pod kapotu motoru (mimochodem, u Škody držené jednou plynovou vzpěrou, u Mercedesu dvěma). Motor v Éčku sedí hezky podélně mezi předními koly a pohání zadní nápravu.
To dává stuttgartskému vozu obrovskou teoretickou výhodu. Lepší rozložení hmoty, menší setrvačnost předního převisu, oddělení řízení od hnacích sil – to jsou faktory, na které Superb (ani žádný jiný podobný vůz) s motorem napříč před přední nápravou z principu nemá odpověď.
Kvalitní odladění podvozku ale pomáhá Škodě smazat podstatnou část tohoto handicapu. Superb dobře sedí ve vysokých rychlostech a je stabilní v zatáčkách. Když si to namíří do oblouku, zaklekne do stopy a drží. Jediné dva nedostatky jsou slabší reakce na případné korekce směru a horší tlumení příčných nerovností v zatáčce. Když je roleta velká, umí Superb i odskočit.
mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty
Mercedes je na 16palcových kolech (mimochodem, pro třídu E nejlepší volba) plavnější. Ve skutečnosti si ale nechá líbit stejné zacházení a ačkoliv působí poněkud netečně, umí být v zatáčkách rychlý. Pečlivě sladěný kompromis pohodlí, bezpečnosti a ovladatelnosti funguje v celkovém součtu přece jen o něco lépe než Superb. Největší devízou Mercedesu v této oblasti je snadné ovládání při zachování pocitu řízení velkého auta.
Ceny
Kvalitativní rozdíl je z výše uvedeného zřejmý, ještě ale nevíme, o kolik je Mercedes dražší. Ke srovnání s jedinou standardní výbavou v třídě E jsme zvolili Superb v provedení Elegance. U něj je rozšiřování výbavy o příplatkové položky nejvýhodnější.
K základnímu porovnání jsme vybrali jeden dieselový a dva benzinové motory. Výsledek se liší, Mercedes je ale vždy dražší. V případě 125kW turbodieselu o necelých 140 tisíc korun, u benzinových čtyřválců zhruba o 220 tisíc.
Srovnání základních cen sedanů | |||
Mercedes-Benz E | E 220 CDI 125 kW man. | E 200 135 kW man. | E 250 150 kW aut. |
Cena [Kč] | 975.000,- | 998.400,- | 1.118.400,- |
Škoda Superb Elegance | 2,0 TDI 125 kW man. | 1,8 TSI 118 kW man. | 2,0 TSI 147 kW DSG |
Cena [Kč] | 837.900,- | 782.900,- | 895.900,- |
Rozsah základní výbavy je u třídy E na poměry prémiového segmentu velmi slušný. Nejvyšší výbavě Superbu tak dokáže slušně konkurovat – má tempomat, dvouzónovou klimatizaci, litá kola a navíc i Bluetooth. Proti Superbu chybí ze zásadnějších položek jen xenonové světlomety, parkovací senzory a elektricky sklopná/samostmívací zrcátka.
Příplatková politika je však u Mercedesu náročnější než u Škody. Za navigaci Columbus pro Superb vynaložíte 26 tisíc korun, Mercedes nabízí vestavěný navigační systém od 38 tisíc. Výrazně dražší jsou i příplatky za metalický lak, ventilovaná sedadla, bezklíčový vstup nebo střešní okno.
Na druhou stranu si do třídy E můžete připlatit výbavu, o které se majitelům Superbu ani nesní – bezpečnostní asistenty, vyhřívaný volant, parkovací kameru a mnoho dalších.
Přehled standardní a příplatkové výbavy | ||
Model | Mercedes-Benz E | Škoda Superb Elegance |
Airbagy čelní, boční, okenní | S | S |
Airbagy boční vzadu | 11.491,- | 7.100,- |
Airbag kolenní pro řidiče | S | S |
Asistent - mrtvý úhel, jízdní pruhy | 22.680,- | - |
Asistent - tempomat, radar, pre-safe brake | 45.360,- | - |
Asistent bdělosti řidiče | S | - |
Audiosystém - USB konektor | 6.653,- | 2.800,- |
Automatická 7stupňová převodovka | 65.016,- | 73.000,- |
Bezklíčový vstup a startování | 26.914,- | 10.000,- |
Bluetooth hands-free | S | 8.100,- |
Čalounění sedadel v kůži | 51.710,- | 50.400,- |
El. sklopná zrcátka, samostmívací | 16.330,- | S |
Karoserie kombi | 65.000,- | 40.000,- |
Klimatizace - dvouzónová | S | S |
Klimatizace - vícezónová | 21.773,- | - |
Kola z lehkých slitin | S | S |
Lak metalický/perleťový | 26.309,- | 15.700,- |
Navigační systém | 38.102,- | 26.000,- |
Parkovací kamera vzadu | 12.096,- | - |
Parkovací senzory vpředu i vzadu | 22.075,- | S |
Přední sedadla el. nastavitelná | S (podélně za příplatek) | S |
Přední sedadla odvětrávaná, vyhřívaná | 32.659,- | 9.000,- |
Střešní okno | 33.566,- | 20.200,- |
Světlomety adaptivní xenonové | 37.800,- | S |
Tempomat | S | S |
TV tuner | 29.938,- | 18.000,- |
Volant vyhřívaný | 7.862,- | - |
Závěr
Pohled do ceníku ukazuje, že prémiový vůz není pro každého. Sedmimístnou částku za koupi nového vozu nemůže vynaložit jen tak někdo. Na druhou stranu auta prémiových značek nebyla nikdy dostupnější než dnes. Konkurenti tlačí na ceny, neustálé obohacování výbavy mainstreamových vozů nepřímo tlačí na zvyšování standardu.
Záleží ale i na osobních preferencích, ne každý je ochoten investovat statisíce navíc do pořízení celkově kvalitnějšího vozu, který nabídne obdobné užitné vlastnosti.
O kvalitativním náskoku Mercedesu ale není pochyb. Jakkoliv je Superb ve svém segmentu výborným autem, mezitřídní srovnání s prémiovým produktem prohrává. Mimo ceny nemá žádný silný argument: na straně Mercedesu stojí vyšší kvalita zpracování, vyváženější design, vytříbenější jízdní vlastnosti a všeobecně smysl pro detail při návrhu i výrobě. Navlas stejný výsledek by byl při srovnání Fordu s BMW nebo Opelu s Audi.
mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty
Mercedes-Benz E | |
+ | Vyvážený design Kvalita zpracování Lépe využitý vnitřní prostor Větší konfigurovatelnost |
- | Minimální možnosti příplatkové výbavy Vyšší základní ceny Dražší příplatky za nadstandardní výbavu U sedanu horší přístup do zavazadlového prostoru |
JAKE.AUTO.CZ Mercedes-Benz E – všechny testy a další články
Škoda Superb | |
+ | Podélný prostor na zadních sedadlech Originální řešení zadního výklopného víka Cenově dostupnější |
- | Menší vnitřní prostor Levnější materiálny v interiéru Horší překonávání příčných nerovností Slabší účinek brzd |