reklama


Škoda Superb 1,4 TSI – Nejslabší jezevčík

Škoda Superb 1,4 TSI – Nejslabší jezevčík

 
 

Testovat Škodu Superb nevděčný úkol: všichni jí znají, všichni s ní jeli. Víte ale, jak jezdí s nejslabším benzinovým agregátem?

Popisovat vlajkovou loď tuzemské automobilky tři roky po jejím uvedení na trh zřejmě opravdu nemá smysl. Vždyť i na stránkách portálu Auto.cz jsme vám za tu dobu přinesli jedenáct testů, ve kterých tento model figuroval.

Nikdy však nebyl vybaven čtyřválcem o zdvihovém objemu 1,4 litru; nejmenším agregátem, který se pod kapotou tohoto vozu střední třídy kdy objevil. Díky downsizingu a s ním spojeným přeplňováním je to však nyní realita. Není to však poněkud smutná realita?

Dlouhý, úzký, televizní

I když to je zřejmě nošením dříví do lesa, zopakujme několik klíčových vlastností Superbu. Tou hlavní je prostornost v interiéru v podélném směru, naprosto bezkonkurenční v dané třídě. Až jsme si říkali, zda to není plýtvání místem – při každém testu Superbu nás prostor před koleny při posazení se za sebe skoro rozesměje. Ano, tohle je Prostor s velkým P.

obrázek [305 x 405] Velké P však pasažérům určitě nepřijde na mysl při charakterizování šířky interiéru; to je zřejmě jediné opravdu slabé místo Superbu. Pro srovnání, příčný prostor 147 centimetrů ve výši loktů vpředu je o 4 cm menší než v případě Hyundaie i40, Mazda 6 nabídne o 2 centimetry víc, Peugeot 508 o sedm centimetrů více a v podobném duchu bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Na druhou stranu, 147 centimetrů rozhodně nedělá z předních cestujících sardinky v oleji, jen je kolega na sedadle spolujezdce i něco blíže a čas od času o sebe na úzké opěrce mezi sedadly zavadíme lokty. Pocit grandiózní limuzíny, podložený pohledem přes rameno, však rychle mizí v nenávratnu.

Testovaný Superb byl v nejvyšším dostupném výbavovém stupni Elegance, doplněném o řadu příplatkových položek. Ve výbavě nechybí navigační systém Columbus s TV tunerem, osmnáctipalcová litá kola, velmi dobře hrající sound system s deseti reproduktory, sluneční clony zadních oken či čalounění Emory v kombinaci kůže/umělá kůže/Alcantara. Celková cena se tak ze základních 718.900,- Kč za 1,4 TSI (92 kW) Elegance hravě vyšvihne až téměř na dohled k 900 tisícům Kč. Je to hodně, je to málo, nebo tak akorát? To nechť posoudí zákazník, nyní je klíčové, zda s osazeným agregátem nebude Superb poněkud línější, než by bylo zdrávo.

Slabý? Jak pro koho

obrázek [300 x 194] Už první metry daly odpověď. Superb s přeplňovanou čtrnáctistovkou se na zelené svižně vymrštil vpřed s nečekanou chutí po akceleraci. Aby bylo jasno, hovoříme v intencích základních motorizací vozů střední třídy, tedy přeloženo do řeči běžného motoristy: Superb 1,4 TSI rozhodně brzdit provoz nebude, na dělání ramen to však není.

Dobrá, slušný odpich z místa ještě válku nevyhrává, jak je na tom testovaný Superb ve vyšších rychlostech? Zde je pružnost již na hranici přijatelnosti (resp. výkonová rezerva pro pohodlné předjíždění není velká) a relativně často musíte chtě nechtě všech 92 kW povolat do služby. Agregát však působí velmi solidním a důstojným dojmem, rozhodně jsme při testování netrpěli nedostatkem dynamiky. Ostatně, vůz s maximální rychlostí přes 200 km/h a se zrychlením z klidu na 100 km/h za 10,5 by jako brzdu provozu označil málokdo.

Udělali jsme malý test. Při cestě z tiskové konference, kdy jsme ve voze vezli kolegu z konkurenčního média, jsme položili záludnou otázku: „Co za motor máme pod kapotou?“. Odpovědí bylo, nikoliv nečekaně, 1,8 TSI. Spolujezdec neviděl, že plynový pedál míří k podlaze častěji než obvykle, svižná jízda tak 1,4 TSI umně utajila.

obrázek [600 x 327]  

Potěšil nás zvuk motoru, resp. jeho proměny. V nízkých otáčkách je agregát velmi dobře utlumen a posádku neruší, se stoupajícími otáčkami však o sobě začíná dávat vědět a nad čtyřmi tisíci (červené pole začíná na 6.500 min-1) se může pochlubit zajímavým, až hot-hatchovským mírně chraplavým zvukem. Ten je sice poměrně vysoký a do zpěvů silnějších agregátů má poměrně daleko, je však příjemný a svou přítomností neobtěžuje. Zde se opravdu ladičům povedla práce na jedničku. Nutno vyseknout poklonu motorářům za krásně lineární zátah.

Radost nám však kazila jiná věc; poměrně výrazný hluk od kol. Přes podběhy se k posádce dostává až příliš rušivých zvuků, jediným lékem je jízda po hladkém asfaltu. Žel, toho u nás mnoho nemáme.

Jízdní vlastnosti jsou dle očekávání na špici toho, čeho lze v Superbu dosáhnout. Lehký agregát nad přední nápravou v kombinaci s osmnáctipalcovými pneumatikami dělá z testovaného modelu jízdně velmi příjemný automobil, který netrápí výrazná nedotáčivost ani záludné chování podvozku. I zde je však přítomna slabina Superbů s velkým koly: jistá nervozita na krátkých příčných nerovnostech a roletách, kdy vůz má tendenci v zatáčce mírně uskočit a posádku lehce natřást. Dlouhý rozvor zajišťuje příkladnou stabilitu ve vysokých dálničních rychlostech, rychlé změny směru však (ani s lehkým motorem vpředu) Superb dvakrát nemiluje. Když už se však do zatáčky položí, vykrouží ji s jistotou. Silnější by mohly být brzdy, Superb i při větším tlaku na pedál snižuje svou rychlost méně ochotně než bychom chtěli.

obrázek [300 x 228] Ale zpět k motoru. Dlužíme vám ještě tradiční hodnoty spotřeby. Ta je při ustálené jízdě velmi solidní: při reálné rychlosti 100 km/h točí agregát na šestku zhruba 2.400 min-1 a palubní počítač ukázal pěkných 5,8 litrů na 100 kilometrů. Zrychlením na reálných 130 km/h spotřeba stoupne o přijatelných 1,6 litru na 7,4 litru, otáčky jsou v tu chvíli lehce nad hranicí 3 tisíc. Potud je vše v naprostém pořádku, ovšem je nutno poukázat na častou slabinu základních motorizací: agregát budete častěji využívat na 100 % a tak se může stát, že v reálu byste paradoxně se silnější strojovnou dosáhli lepších hodnot. Ve městě si například testovaný kus řekl o devět a půl litru benzinu, svižnější jízda s občasným předjetím vyústila ve spotřebu přesahující jedenáct litrů Naturalu na 100 km. Naopak klidné ploužení se krajinou jde zvládnout za lehce přes 6 litrů paliva.

Suma sumárum

Motoru 1,4 TSI není proč se bát. Pokud jej nebude výhledově trápit nižší spolehlivost než o 61 tisíc Kč dražší 1,8 TSI (118 kW), nemáme důvod klidnějším jezdcům jeho nákup vymlouvat. Ve spojení s přesným řazením dokáže i tak velký vůz, jakým Superb je, sympaticky svižně rozpohybovat, kamenem úrazu je však vyšší spotřeba při dynamickém jízdním stylu. Pokud budete jezdit dynamičtěji, má pro vás automobilka vhodnější motorizace.

Tak jako ve skoku o tyči i v automobilové střední třídě je nesmírně důležitý kvalitní základ. Škoda Superb s ním nemá problém, stejně jako svého času Sergej Bubka. Hlubší logiku v novinářské paralele nehledejte, Bubka totiž často začínal tam, kde ostatní končili...a to opravdu není a ani nemůže být ambice jinak povedeného motoru 1,4 TSI.

První cena vozu574.900,- Kč (Active, 1,4 TSI 92 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací574.900,- Kč (Active, 1,4 TSI 92 kW)
Základní cena testovaného vozu718.900,- Kč (Elegance, 1,4 TSI 92 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků863.700,- Kč (Elegance, 1,4 TSI 92 kW)

Plusy

  • Živý motor
  • Originalita řešení zadního výklopného víka
  • Objemný zavazadelník
  • Prostor na zadních sedadlech
  • Přesné řazení

Minusy

  • Hluk od pneumatik
  • Kultura jízdy při překonávání řady malých nerovností
  • Málo robustní plasty v interiéru
  • Malá vnitřní šířka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Superb 1,4 TSI

Cena v základní výbavě: 718 900 Kč Cena v testované výbavě: 863 700 Kč

Základní výbava:"CLIMATRONIC" dvouzónová klimatizace s el. regulací, "LIGHT ASSISTANT" ("COMMING HOME", "LEAVING HOME","TUNNEL LIGHT","DAY LIGHT"), 3-bodový bezp. samonavíjecí pás vzadu, 8 reproduktorů, AFS II, bederní opěra v předních sedadlech, elektricky nastavitelná, bezpečnostní světla na výplních předních a zadních dveří, osvětlené kličky dveří, bi-xenon. Světlomety, boční a zadní okna tónovaná, boční airbag vpředu a hlavový airbag, boční parkovací světla s dodatečnými směrovými světly ve vnějších zrcátkách, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky),chlazená schránka, dešťový senzor, diversitní anténa ve skle, držák nápojů, dálkové otevírání víčka palivové nádrže, elektricky nastavitelné obě přední sedadla, řidičova s pamětí, elektronický program stability ESP, hlavové opěrky vzadu - 3 kusy, imobilizér elektronický, klíček s dálkovým ovládáním zamykání vozu, kolenní airbag řidiče s deaktivací airbagu spolujezdce, kotoučové brzdy zadní - Geomet D, loketní opěra vpředu, mlhové přední světlomety s funkcí Corner licht, nekuřácké provedení, nákladová podlaha vzadu, odjištění víka zadních výklopných dveří vnitřní (elektricky), odkládací schránka v kufru, ovladač pro rádio, potah sedadel – tkanina, prodloužený servisní interval, rádio "BOLERO" 2-DIN s integrovaným CD měničem (6CD), MP3, s kontrolou zapnutí bezpečnostních pásů, s neuzamykatelným víkem odkl. schránky a s osvětlením, s ukazatelem vnější teploty, schránka na brýle, set na opravu pneumatiky, signalizace vzdálenosti při parkování (senzory vpředu a vzadu), sluneční clona s make-up zrcátkem, osvětlená u řidiče a spolujezdce, střední konzola, síťový program, tempomat, ukazatel kontroly tlaku v pneumatikách, ukazatel nedostatku kapaliny v nádobce pro ostřikovače, vestavba audio přípojky, vnitřní zpětné zrcátko automaticky odcloněné, vnější zpětná zrcátka s pamětí, s automatickým stmíváním, elektricky sklopná/nastavitelná/vyhřívaná, vrstvené čelní sklo tónované, vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla,vyhřívání předních a zadních sedadel, vyjímatelný vak "UNIBAG", zadní sedadlo nedělené, zadní opěradlo s loketní opěrou dělené a sklopné, zakrytí zavazadlového prostoru odklopné, řízení s posilovačem se závislostí posilovacího účinku na rychlosti Servotronic, bez rezervního kola, disky z lehké slitiny 7J x 17 VENUS, nárazníky lakované v barvě vozu (s chromovou lištou), ochranné boční lišty dveří, chromované, pneumatiky 225/45 R17 94W/Y, přídavný nápis v základním provedení, vnější zpětné zrcátko v barvě vozu, vnější zpětné zrcátko vlevo, asferické, zpětné zrcátko vpravo, konvexní, chromový paket, hlavice řadící páky z kůže, madlo ruční brzdy z kůže, multifunkční volant, pedálové ústrojí "Standard", prahové nástupní lišty, vkládané tkané koberce

Výbava testovaného vozu:"SOUND SYSTEM" (10 reproduktorů, digitální equalizér) (+10.100 Kč), navigační systém s dynam. modulem "COLUMBUS" 2-DIN, "MAXI DOT", TV tuner (+44.000 Kč), ESP včetně ABS + MSR + ASR + EDS + HBA, asistent rozjezdu do kopce, kontrola tlaku v pneumatikách (+2.000 Kč), interiér "EMORY" (kůže/umělá kůže/"ALCANTARA"), držák nápojů v zadní loketní opěře (+50.400 Kč), kola z lehké slitiny "LUXON" 7,5Jx18" - 4 ks s leštěným povrchem (+9 000 Kč), parkovací asistent, signalizace vzdál. při parkov.(senzory vpředu a vzadu), ESP včetně ABS+MSR+ASR+EDS+HBA, "MAXI DOT" (+14.100 Kč), Šedá Platin metalíza (+15.200 Kč)

Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok

Budoucí plány jednoho z největších automobilových výrobců…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí

Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady

Česká metropole patří mezi dvacet měst, kde čekají…

 
Technické údaje
Motor Škoda Superb 1,4 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 5.4 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 595 / 1700
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1477 / 638
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4838
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Škoda Superb 1,4 TSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,54
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Superb 1,4 TSI – Nejslabší jezevčík



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 







 
VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

Včera

Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




Blesk.cz

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do malé kuchyně

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do…

Na co novou ledničku, tahle ještě docela dobře chladí – to bývá nejčastější argument proti pořízení nového…

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský slang i nová slova?

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský…

„Na Jižní stojce byl zase karmagedon. Málem jsem se z toho zbohnil.“ V těchto dvou větách najdete hned tři…

 

iSport.cz

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal za neobvyklou přihrávku

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal…

Záložník Marco Verratti z Paris Saint-Germain dostal v utkání 21. kola francouzské ligy v Nantes neobvyklou…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový seriál o Evropské unii a Bruselu

Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový…

Brusel, hlavní sídlo Evropské unie, je tajemné město plné agresivních zločinců, nenasytných lobbistů,…

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

 
 
reklama