Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GL 350 BlueTec – Šest místo osmi

Aleš Jungmann
Diskuze (63)
Dokáže se druhá generace obřího SUV obejít bez naftového osmiválce? A vůbec, jezdí lépe než ta předchozí?

Nové GL narostlo do všech směrů, rozvor 3075 mm zůstal zachován. Pokud očekáváte s tím spojený nárůst hmotnosti, máme pro vás příjemné překvapení: automobilky si uvědomily, že vysoká hmotnost auta není nic chvályhodného a proto je více než pětimetrový medvěd skoro o metrák lehčí než předchůdce.

Sedmimístný interiér se mezigeneračně zvětšil, na všech sedadlech je opravdu spousta místa. Při výletu po krásách Českého ráje se cestujícím nejvíce zamlouvalo přední sedadlo spolujezdce, příplatková masážní funkce však moc nadšení nesklidila a většině lidí byla spíše nepříjemná. Už po ujetí několika desítek kilometrů se z prostředního sedadla ve druhé řadě ozývaly stížnosti na bolest zad, takže nakonec bude při cestování ve více lidech lepší povolat elektricky sklápěnou třetí řadu sedadel, kde se dítě nebo slečna krásně uvelebí.

Zavazadel můžete brát spoustu, základní objem 680 litrů by měl běžné rodině bez problémů stačit. Příjemné je, že i po vztyčení sedadel zůstane za opěradly ještě dostatek místa na podélné uložení leteckého kabinového zavazadla, tedy nějakých 55 centimetrů.

suv mercedesbenz suv mercedesbenz  

Interiér byl kompletně přepracován, posun k vlajkové lodi S je velmi znatelný. Zmizela madla na středovém tunelu i na konci kariéry nepříliš hvězdné plasty, střední část palubní desky se rozšířila a auto vás nyní jakoby objímá a pohlcuje. Jak asi cítíte, z pohledu řidičského komfortu není moc co vytknout. Snad jen ovládání multimédií a navigačního systému „běžným“ otočným tlačítkem je konkurenty již překonáno a tlačítko výstražných blikačů by mohlo být výraznější a větší.

Příliš mnoho pomocníků?

Nové GL je už v základu mnohem vybavené než generace předchozí, zvětšily se také možnosti na poli příplatkové výbavy. Sedmistupňový automat 7G-TRONIC PLUS i pohon všech kol je samozřejmě i nadále součástí základní „výzbroje“. Stálý pohon všech kol s tradičním názvem 4MATIC využívá v terénu speciálního programu převodovky a regulace rychlosti při sjíždění z kopce DSR (Downhill Speed Regulation). Pokud zvolíte příplatkový balíček On & Offroad, budete mít k dispozici celkem šest režimů a navíc uzávěrku diferenciálu.

Nové GL vyšplhalo všechny kopce, které jsme před něj postavili. Limitem v terénu vždy budou silniční pneumatiky spíše než nějaká mezera ve schopnostech, byť i tentokráte se s novou generací šetřilo na železe: klasické „špéry“ nahradily elektronické závěrky ETS.

Elektronika umí pomoci, například systém předcházení kolizím vás varuje na blížící se překážku a dokáže i sám brzdit, velkému autu se hodí i Crosswind Assist, který přibrzdí tehdy, když se auto ocitne v prudkém větru. GL je pořádný macek, takže nejeden řidič rád auto svěří chytrým integrovaným obvodům, které jej do značné míry zastoupí (APA, Parktronic).

Ne vše je ale tak pozitivní. S asistentem pro jízdu v pruzích nastaveným na „adaptivní“ režim jsem se v pohodě blížil k cyklistovi. Nikde nikdo, přehledná okreska. Po sdružené páčce blinkrů (ta je nyní nad páčkou tempomatu) sahám až po lehkém natočení volantu, což je sice špatně, ale ruku na srdce, kdo to tak na prázdné silnici někdy neudělá? Auto se pohne doleva, jenže asistent vyhodnotí danou situaci jako nedbalostí způsobené vyjetí z pruhu. U „běžných systémů“ následuje gong nebo zabrnění volantu, GL si však adaptivně zabrzdí a vrátí auto do pruhu. Myslím, že na to jak já, tak cyklista ještě nějakou chvíli nezapomeneme.

Šest místo osmi

Pod kapotou GL najdeme jediný diesel. Vidlicový šestiválec má výkon 190 kW a točivý moment 620 N.m dostupný již od 1.600 min-1, v boji s emisními limity Euro 6 mu pomáhá močovina, kterou si vozí s sebou. Dokáže u GL, po jeho redukční dietě, zastat pozici vznětového osmiválce?

Odpověď je jasná: nedokáže. Chybějících 35 kW a 80 N.m není tím zásadním, vždyť například ve zrychlení i maximální rychlosti zaostává minimálně: o 0,3 sekundy a 10 km/h. Jde o pocit výjimečnosti, sebevědomý zvukový projev a...to je asi všechno. Dobrá, o nahrazení tedy mluvit nebudeme, co ale když se zeptám jinak: dokáže se bez něho GL obejít? Odpověď je stejně snadná: ano.

suv mercedesbenz suv mercedesbenz  

Dokáže totiž nabídnout odpovídající jízdní dynamiku bez kompromisů (udržet s naloženým vozem 200 km/h na dálnici není problém) i dostatečnou kultivovanost. Na palubě je díky akustickému přednímu sklu a dvojitým bočním oknům opravdu velmi příjemně: krajina tiše ubíhá, asfalt pod koly tiše ševelí a vznětový agregát kdesi vpředu důstojně odvádí svou práci. Sedmistupňový automat je s motorem výborně sladěný, pádélka pod volantem by zde snad vůbec nemusela být.

Plavnost nadevše

I na obřích 21“ kolech je nové GL překvapivě plavné. Nezapomeňte si však podvozek přepnout do automatického režimu, sportovní nastavení je vhodné opravdu jen na hladké silnice. Díky kombinaci vzduchového podvozku s adaptivními tlumiči se 2,4 tuny vážící kolos dokáže velmi nenuceně přenášet i přes rozbité středočeské okresky, za což mu musíme vyseknout poklonu. Můžeme jen odhadovat, jak by se auto chovalo na kolech o dva nebo dokonce o tři palce menších.

suv mercedesbenz suv mercedesbenz  

V zatáčce je GL o poznání jistější než v minulé generaci, technikům se také trochu podařilo potlačit přirozenou nedotáčivost. Když už k ní však auto nevyhnutelně spěje, zasáhne ESP a velký Mercedes přesně dávkovanými zásahy brzd stočí zpět k vnitřku zatáčky a sníží rychlost jízdy. Auto se výrazně nerozkýve ani při vyhýbacím manévru, boční náklony nikdy nepřerostly do kategorie nebezpečných. Křižování Evropy po dálnicích je druhou přirozeností auta. Řízení hezky tuhne, takže auto kontrolujete jen pohybem zápěstí, na parkovišti si zase zaručkujete.

Spotřeba paliva je velmi příjemná, alespoň tedy na takto velké auto. Při klidné jízdě lze na palubním počítači vidět osmilitrovou hodnotu, dálniční stotřicítka znamená zhruba dvanáct litrů. Městské popojíždění či svižnější tempo vyženou spotřebu ještě o dva litry výš, terénní hrátky zavinily spotřebu šestnáctilitrovou.

Závěr

Mercedes GL nikdy nebude hvězdou okresních silnic, tedy pokud bychom hovořili o tempu jejich zdolávání. V komfortu a jisté vrozené schopnosti uklidňovat řidiče svým dobráckým naturelem, což má blahodárný vliv na spotřebu, však GL vyniká. Dieselový šestiválec se k němu tudíž báječně hodí.

Potěšily nás zlepšené jízdní vlastnosti, absence "mechaniky" sice trochu zamrzí, nicméně do těžkého terénu se s GL stejně bude chtít vydávat jen málokdo. Vše ostatní vůz zvládne bez problémů. Interiér se výrazně zlepšil a pokud máte dostatečně tučné konto, můžete se uvnitř GL obklopit luxusem.

První cena vozu 1.801.690 Kč (350 CDI 190 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.801.690 Kč (350 CDI 190 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.801.690 Kč (350 CDI 190 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.773.927 Kč (350 CDI 190 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Pohodlná sedadla
  • Zavazadlový prostor
  • Sladění motoru s převodovkou
  • Utáhne přívěs o hmotnosti 3,5 t

Minusy

  • Sklon k nedotáčivosti
  • V nabídce není diesel V8
  • Problémy vyplývající z rozměrů
  • Horší nastupování

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (63)
Mercedes-Benz GL 350 CDI
Cena základní sestavy 1 801 690 Kč
Výbava základní sestavy 7stupňová automatická převodovka 7G-TRONIC PLUS, airbagy s vícestupňovou logikou plnění a boční airbagy řidiče a předního spolujezdce plus hlavové airbagy pro všechny řady sedadel, kolenní airbag řidiče, AIRMATIC (vzduchové odpružení se systémem adaptivního tlumení), brzdový asistent (BAS), asistent bdělosti řidiče, asistent prevence před kolizí, 18“ kola, start-stop, nádrž na močovinu, 3. řada sedadel elektricky sklopná, kožené čalounění, multifunkční čtyřramenný volant, elektricky stavitelná přední sedadla, automatická dvouzónová klimatizace, střešní okno, Audio 20 s 8 repro atd. Kč
Cena testované sestavy 2 773 927 Kč
Výbava testované sestavy Zadní boční airbagy (10.367,-), sluneční rolety v oknech zadních dveří (8.233,-), ortopedická přední sedadla s masáží (33.541,-), panoramatické střešní okno (27.443,-), sada pro parkování (42.384,-), sada ON+OFFROAD (57.935,-), sada jízdnáích asistentů PLUS (68.607,-), Command Online (80.804,-), 21" disky AMG (15.256,-), kůže designo Exclusive (214.816,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 7.5 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 680 / 2300
Objem nádrže (l): 100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2380 / 870
Rozměr pneu: 295/45 R21
Mercedes-Benz GL 350 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5120
b) šířka (mm): 1934
c) výška (mm): 1850
d) rozvor (mm): 3075
e) rozchod vpředu (mm): 1655
f) rozchod vzadu (mm): 1675
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 1010
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1030
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 7. 2013 20:38
Re: směšně blbé
Vzhledem k tomu, ze na zadnich sedadlech v 90% pripadu sedi deti, tak je velikost sedadel dostacujici. Tohle je luxusni SUV pro velke rodiny, tedy primarne do USA.
14. 7. 2013 20:34
Re: Zmiešané pocity
Range Rover neni konkurenci pro GLko. Land Rover nema jedine auto, ktere by se blizilo velikostne Mercedesu GL. Jejich vlajkove lodi chybi na Mercedes GL 15 centimetru rozvoru a to je rozdil minimalne tridy! Range Rover je proti GLku male auto.
Avatar - Emel
9. 7. 2013 16:43
Re: Každý ho chce...
Paralela taky nefunguje. Pro slušně vydělávajícího člověka není problém si iPhone koupit, pokud ho opravdu chce. Já vím dobře proč ho nechci.
9. 7. 2013 15:40
Re: Každý ho chce...
Ať jsem k sobě upřímný sebevíc, tak říkám, že bych tohle v žádným případě nechtěl. SUV mě celkově vůbec neoslovujou, a konkrétně tohle je podle mě vyloženě hnusný auto. Když už nějaký velký mercedes, tak mnohem radši třeba CL nebo nový S-ko
9. 7. 2013 15:06
směšně blbé
k čemu je šestimetrová, třítunová zrůda, za tři miliony, když se v ní nedá v druhý řadě sedět? když sedadla končí pod lopatkama i průměrně vysokému člověku? :-| >:D to je trochu pr-d-el, ne? >:D to je trochu de-bi-li-smus, ne? >:D