TEST Mercedes-Benz GL 320 CDI – Goliáš
V době svého představení si Audi Q7 mohlo říkat největší luxusní SUV. Pak ovšem přišel Mercedes-Benz GL, jenž svého soupeře přerostl o „celé“ dva milimetry. Novou třídu GL jsme testovali se vznětovým šestiválcem.
Automobilka Mercedes-Benz se může prohlašovat za průkopníka v segmentu luxusních SUV a vůbec se nemusí bát, že bude nařčena z šíření nepravdivých informací. Stačí nahlédnout do kroniky segmentu a zjistíme, že právě Mercedes v roce 1997 odstartoval s novou třídou M závody prémiových značek v uvádění robustnějšího, výkonnější a bezpečnějšího SUV. Mercedes v roce 1997 představil ML, BMW se na sklonku tisíciletí přidalo s modelem X5.
Zatímco stuttgartští a bavorští těžili z malé konkurence v nově se rodícím segmentu (či spíše sub-segmentu), v Ingolstadtu přemýšleli, jak na frontální útok německých konkurentů zareagovat. Audi si dalo s odpovědí skutečně na čas a svou variaci na téma velké, bezpečné a luxusní auto představilo až na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2005. Vůz dostal označení Q7 a kromě působivého designu ohromil automobilový svět obřími rozměry.
ML vs. X5, GL vs. Q7
Délka předchozí generace Mercedesu ML a BMW X5 se pohybovala okolo 4,7 metru a ani nové generace těchto vozů nepřerostly magickou hranici pěti metrů. Nová třída ML měří na délku 4,78 metru a nové BMW X5 4,85 metru. To Audi metry nešetřilo a postavilo automobil s délkou téměř 5,1 metru, což mu vlastně umožnilo nahlížet konkurenty tak nějak z vrchu a prohlásit se za svrchovaný model.
Tohle Mercedes nemohl nechat jen tak. Informace o přípravách Audi Q7 proudily napříč globálním světem různými informačními kanály a těmi neoficiálními se zřejmě podařilo Mercedesu zjistit, co bude Q7 zač a dobře se na ni připravit. Jen šest měsíců po oficiální premiéře Audi Q7 automobilka Mercedes-Benz reagovala na tento model premiérou většího bratříčka třídy ML s označením GL.
Už stavba těla Mercedesu GL prozradí, o co automobilce pravděpodobně šlo. Model GL vypadá vedle agresivní Q7 usedleji, ale zároveň drsněji. Tohle auto nezapře geny legendární třídy G se svými špičkovými terénními schopnosti, hranatou karoserií a přitom luxusním interiérem, zároveň ale nabídne vše, co zákazník v moderním luxusním SUV očekává. Navíc přidá trochu okázalosti, která se v tomto segmentu čekává.
Zkrátka Mercedes-Benz vyrobil auto měřící na délku 5088 mm, což znamená vítězství nad Audi Q7 o celé dva milimetry. Jak symbolické. Ale stuttgartští se nespokojili pouze s větší délkou, model GL postavili na protaženou platformu třídy R s rozvorem úctyhodných 3,075 m. I v tomto měření má navrch Mercedes, konkurenční Audi Q7 poráží o 73 mm.
King Kong mezi SUV
Rozměrově nejsou (vyjma rozvoru) mezi Q7 a GL větší rozdíly, jakmile ovšem stanete novému Mercesu tváří v tvář, okamžitě vám hlavou probleskne myšlenka – tohle musí být snad největší SUV na světě. Mercedes sice v souladu se svou aktuální koncepcí designu vtiskl modelu robustní přesto však poměrně dynamickou příď, ale zbytek zůstal spíše „off-roadovsky“ hranatý.
Mnohem více než navoněné SUV, kterému se při pohledu na podmáčenou louku roztřesou ložiska, vyvolává Mercedes-Benz GL dojem zkušeného horala, jemuž je stokrát milejší proplétat se v lese mezi stromy a šplhat do prudkých kopců s měkkým podložím, než přemlouvat malinké hatchbacky, aby mu uvolnily na parkovišti prostor najít dostatek místa na zaparkování totiž představuje v „géelku“ vážný problém.
Když si prohlédnete nové GL ze všech stran a zaměříte se přitom na ztvárnění nárazníků, blatníků a ostatně i světlometů, mřížky chladiče a kapoty, už na základě vzhledu dospějete k názoru, že obavy o další osud terénních automobilů s trojcípou hvězdou na kapotě byly zbytečné. A první kilometry za volantem tento předpoklad jednoznačně potvrdí.
Najdi deset rozdílů
Tak jako bych mohl prohlásit, že nic není vzdáleno více, než vnější design Mercedesu GL a Audi Q7, mohu s čistým svědomím říci, že nic si není bližší, než interiér nového „emka“ a „géelka.“ Mercedes se skutečnost, že největší SUV v nabídce vychází z SUV řekněme středně velkého, ani nesnažil skrýt. Proč také. Kdo chce velké, ba co velké, obrovské a v terénu velmi zdatné auto, zvolí GL, kdo má zájem spíše o cestovní záležitost, zvolí třídu M.
Pokud máte výborně nastudovány tvary palubní desky v aktuální třídě M, stačí zavřít oči, přimyslet si centimetry na hlavou, u ramen a hlavně u kolen na zadních sedadlech a ejhle, sedíte v novém GL. Když vedle sebe položíte fotografie interiéru třídy M a GL, vytvoříte hodně složité zadání do soutěže hledej deset rozdílů. Najít deset odlišností dá vážně hodně práce. Zkuste to.
V GL není stejně koncipována pouze palubní deska, ale také středová konzola a výplně dveří. Rozdíly musíte hledat jinde. Z podobnosti či lépe řečeno absolutní shody interiéru třídy M a GL však vyplývají i mnohé výhody. Kvalita použitých materiálů a slícování dosahují stejně vysoké úrovně v obou vozech, a to vzhledem ke skutečnosti, že se třída GL vyrábí v USA, nelze označit za maličkost.
Luxus, luxus, luxus
V interiéru testovaného modelu jsem neobjevil jedinou nedokonalost, chybičku ve slícování, otřepený plast nebo špatně přilepený díl. I pro třídu GL platí, že za volantem rychle naleznete ideální pozici, na hezké a přehledné přístrojové desce se rychle zorientujete a sedadla pomocí tlačítek umístěných na boku sedadla rychle nastavíte (i díky dostatečnému prostoru mezi tlačítky a výplní dveří).
Sedačky Mercedesu mě snad ještě nikdy nezklamaly a nestalo se to ani tentokrát. Tělo se do nich zabořilo jako do peřin, sedák končil přesně tam, kde jsem si představoval a dokonce i boční vedení většinou zvládalo souboj s odstředivou silou na výbornou. Jen velmi rychlý nájezd do prudké zatáčky znamenal výlet mezi mantinely ztělesněný bočnicemi opěradla. Bez zádrhelů probíhá v GL i ovládání.
Na středové konzole osázené velkými tlačítky a kruhovými ovladači se nemůžete ztratit, delší čas na pochopení funkčnosti vyžaduje snad pouze systém ovlivňující světlou výšku a uzávěry diferenciálů. Klimatizace, vyhřívání nebo odvětrávání, s ovládáním těchto systémů se sžijete velmi rychle. Počet odkládacích ploch určitě nelze označit za omračující, takto velké auto si zaslouží větší kapsy na dveřích i přihrádku na straně spolujezdce.
Zato se zavazadlovým prostorem jsem spokojen. V základním uspořádání třída GL nabízí 620 litrů, jednoduchým sklopením zadních sedadel získáte objem až 2300 litrů a obrovskou ložnou plochu. Luxusní koráb se najednou promění v čistokrevný stěhovací vůz. Jen ta vysoko položená nakládací hrana trochu vadí.
Nerovný boj?
Dlouhý podvozek žádá hodně materiálu a hodně materiálu znamená vysokou hmotnost. Ta v případě třídy GL osciluje mezi 2430 – 2550 kilogramy. Vysoká hmotnost kolem 2,5 tuny, to například ukázal i nedávný test Range Roveru TDV8, vyžaduje silný motor. Mercedes problém motorizace vyřešil sestavením motorové palety ze dvou zážehových a dvou vznětových motorů, z nichž pouze jeden má šest válců.
Jde o testovaný vznětový šestiválec s tradičním označením 320 CDI, zdvihovým objemem 2987 cm3, maximálním výkonem 165 kW při 3800 otáčkách a točivým momentem 510 Nm při 1600 – 2800 otáčkách. Tento výkon a točivý moment si musí v třídě GL poradit s pohotovostní hmotností 2450 kg, což žádá od šestiválce plné nasazení. Jednotka se musí skutečně hodně snažit, aby obr nebyl zároveň lenochem.
Pocit síly vyvolává především nízko položený kroutící moment, jehož hodnota není zanedbatelná. Přesto jsem se občas nemohl ubránit dojmu, že jednotka s autem bojuje. Kroutící moment sám o sobě situaci nezachránil, a tak se musel do věci vložit výkon. Snaha o svižnější akceleraci nebo zrychlení se proto projevila vytočením jednotky minimálně do středních otáček, neboť teprve spojení vysokého výkonu a točivého momentu na hranici 3000 otáček zajistilo solidní odpich.
S Mercedesem GL můžete tedy i se základním vznětovým motorem jezdit celkem svižně, ale musíte počítat s tím, že motor bude pracovat ve vyšších otáčkách, které s sebou pochopitelně přináší i zvýšený hluk. Německý výrobce se samozřejmě snažil vznětový motor maximálně utlumit, ale podařilo se mu to jen z části. V nízkých otáčkách se agregát drží zkrátka, ale už od středních otáček se uvnitř ozývá docela výrazně.
Ve vysokých otáčkách potom nejenže není o pochyb o tom, že tento šestiválec spaluje naftu, ale i o tom že si umí vynutit pozornost. Ne však tím nejlepším způsobem. Kombinovaná spotřeba v nejlepším případě atakuje desetilitrovou hranici, spíše však počítejte se spotřebou kolem 12 litrů, a to v případě pohodového ježdění. V terénu se apetit jednotky vyšplhá na 15 litrů a v extrémních případech se může přiblížit až 18 litrům.
Géčko nejen jménem
Podvozek třídy GL není jen dlouhý, ale také osazený tím nejlepším, co může momentálně automobilka Mercedes nabídnout. Už v základní výbavě dostanete vzduchové odpružení Airmatic s možností změny světlé výšky ve čtyřech stupních, dále stálý pohon všech kol a třeba rovněž program elektronického řízení prokluzu kol nebo systém regulace rychlosti při jízdě z prudkého svahu DSR či rozjezdu ve svahu HSA.
To samo o sobě naznačuje, že Mercedes počítal s nasazením modelu GL v terénu a to nikoliv pouze terénu lehkém, ale i těžším či dokonce velmi těžkém. Ke všem vyjmenovaným systémům se přidávají uzávěry mezinápravového a zadního diferenciálu, které pomáhají těžkému off-roadu zvládnout i ty nejkomplikovanější situace. Mercedes GL se vypořádal s blátivými cestami, prudkými svahy a dokonce i motokrosovou tratí.
Elektronika pracovala s přesností švýcarských hodinek, nezaznamenal jsem ani náznak problémů. Při sjíždění vlhkých luk pomáhal systém DSR, často jsem využil možnost uzavření diferenciálů. Mercedes-Benz GL se prodíral všemi nástrahami lesa až s děsivou jistotou, jen jednou nebo dvakrát pneumatiky vzdaly souboj s měkkým podložím. Mercedes-Benz GL si vede velmi dobře i na zpevněných silnicích.
Obdiv zaslouží zejména příčná stabilita a stabilita ve vysokých rychlostech, automobilce se podařilo navzdory lehce krabicovitým tvarům dosáhnout špičkové aerodynamiky. V zatáčkách se však Mercedes GL trochu naklání a na zvlněných vozovkách mírně pohupuje, což může být někomu zpočátku nepříjemné. Náklony v automobilu této kategorie totiž působí jinak než v osobním voze i MPV.
Pokud bych měl srovnat GL s nedávno testovaným Range Roverem TDV8, dal bych Mercedesu více bodů za jízdu v terénu, ale méně bodů za jízdu na zpevněných silnicích. Range Rover působí stabilněji a méně se naklání. Brzdy v Mercedesu GL pracují s maximální účinností, nastupují rychle a mají dostatek síly na zkrocení 2,5tunového drobečka. Řízení s velmi účinným posilovačem v tomto druhu vozu nepřekvapí.
Automatická převodovka 7G-TRONIC mění převody hladce a bezchybně, kvůli vysoké hmotnosti vozu a průměrnému výkonu však musí pracovat na plné obrátky a měnit převodové stupně poměrně často.
Well done
Mercedes-Benz GL nepatří mezi levné vozy, za základní model 320 CDI zaplatíte téměř dva miliony korun. Za své peníze ovšem dostanete celých 5,088 metru a 2450 kg špičkově vybaveného luxusního auta, které si dobře vede na asfaltových silnicích, ale díky standardně dodávanému off-road paketu se neztratí ani v těžkém terénu. Mercedes opět odvedl dobrou práci.
Plusy
- špičkové zpracování interiéru
- komfortní sedadla
- velký vnitřní a zavazadlový prostor
- inteligentní automat 7G-TRONIC
- velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu
- dobré jízdní vlastnosti na cestě
Minusy
- větší náklony v zatáčkách
- zvýšený hluk v kabině při vyšších otáčkách motoru
- kvůli obrovským rozměrům komplikované parkování