TEST Mercedes-Benz Viano Fun 2,2 CDI - Výletník
Dnes jsme si pro vás připravili test poněkud netradičního vozu – jeho největší předností totiž nejsou výborné jízdní vlastnosti (o těch až později), nýbrž statické vlastnosti. Viano FUN totiž nabízí velmi pohodlné cestování i s možností noclehu.
Pětimetrová karoserie delší ze dvou verzí Viana FUN ukrývá tři řady sedadel. První dvě jsou po dvou, třetí lavice nabízí místo pro tři cestující. Komfort na cestách dále zvyšuje výsuvný stolek, který lze (stejně jako všechna sedadla v krocích po 25 mm) posouvat v podélném směru v kolejničkách. A nebo třeba úplně vyndat. Sedadla ve druhé řadě jsou otočná. Viano FUN může být dále vybaveno například výklopnou střechou ovládanou manuálně či elektrohydraulicky doplněnou o střešní lůžko, takže pohodlně spát mohou čtyři výletníci. Vrcholem automobilového chalupaření je pak kombinace výklopné střechy s výsuvnou markýzou. Nic z toho jsme však v našem voze neměli.
Sklopit, vyčistit zuby a spát
Za třetí řadou sedadel se nachází speciální nástavec lůžka, díky němuž nevznikne mezi zadními dveřmi a sklopenou třetí řadou sedadel naprosto žádná mezera. Vše je velmi dobře proměřeno a vyrobeno, takže si můžete být téměř jisti, že se vám na podlahu nezatoulají ani menší předměty.
Samotný proces skládání popisuje Mercedes jako záležitost pouhého mžiku, v našem případě to bez jakéhokoliv návodu zabralo... více než půl hodiny. Je totiž nutné nejen konečně pochopit, která páčka ovládá jakou funkci sedadla, ale kvůli pohodlnější manipulaci také vyndat stolek (područky sedadel zde při manipulaci s ním vadí) a samozřejmě také přendat zavazadla a nově vzniklou postýlku si pěkně ustlat.
Úchyty bezpečnostních pásů se elegantně schovají do připravených otvorů a 193 cm dlouhá a 135 cm široká postel čalouněná poměrně příjemnou látkou „Callao antracit“ je připravena k použití. O tom, že je naprosto rovná není třeba pochybovat, o to více se v přírodě natrápíte s hledáním opravdu vodorovného místa na zaparkování – to aby jste se na spolucestující nemuseli celou noc mačkat. I když uznávám, někdy ani to nemusí být špatné.
Tuhost lůžka je velmi dobře zvolená, je dostatečně pohodlné pro lenošení avšak rozhodně se nedá říci, že by bylo měkké. Přirovnali bychom jej spíše k divanu nežli k posteli, každopádně, lehce tvrdší lůžko je prý zdravější.
Co po říjnové dobrodružné noci v přírodě nesmíme zapomenout zájemcům o tento vůz doporučit je příplatkové nezávislé topení. Věřte mi, že se vám bude nejednou hodit a sezona výletů se tak může bez přehánění protáhnout od jara až do zimy. Nebudete muset spoléhat jen na vznětový agregát (k benzinovému dokoupit nejde) a jednotku topení s vlastní regulací určenou pro zadní prostor.
Šířka 135 cm mezi podběhy je pro dvě osoby ve spacáku naprosto dostačující, celková šířka vozu ve výši loktů neklesá pod 158 centimetrů a tedy pocit stísněnosti rozhodně nehrozí ani ve třetí řadě. Z našeho pohledu by mohlo být v zadní části více odkládacích prostor, přeci jen i u klasické postele se neobejdete bez nočního stolku. Takto zde najdeme dvojici kruhových držáků na nápoje, kam se všechny ty brýle, sladkosti či mobily musejí vejít.
Nastupování do vozu probíhá dvojicí posuvných bočních dveří o dostatečné šířce 98 centimetrů, tak jako obvykle vyžadují trochu surovější zacházení, aby správně zaklaply.
Jízda a motor
Pod kapotou námi testovaného Viana pracoval přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2143 kubických centimetrů a o nejvyšším výkonu 120 kW při 3.800 min-1. Jedinou slabší chvilku si vybírá za studena, kdy si lehce zanýtuje, avšak rychle se umravní a díky dobrému odhlučnění je cestování s tímto agregátem doslova radost.
Na dvoutunové Viano totiž díky svému točivému momentu 360 Nm v pohodě stačí a to i při obsazení vozu více cestujícími. Samozřejmě, Viano FUN není žádný závodník, zábava přichází až po sjetí ze silnice někam k vodě, avšak ani tak nebyl problém s testovaným vozem udržovat na dálnici cestovní rychlost 160 km/h kopec nekopec.
Při ustálené stokilometrové rychlosti točí na nejvyšší stupeň standardně montované šestistupňové manuální převodovky FUN zhruba 1.950 min-1 a vyžádá si velmi skromných 6,5 litru nafty na 100 ujetých kilometrů. Tímto stylem jízdy tak díky 75ti litrové nádrži vychází teoretický dojezd větší než 1100 kilometrů.
Zrychlení na 130 km/h s sebou přinese nárůst otáček na přibližně 2.450 min-1, spotřeba se v tomto případě zvedla o rovné dva liry. To nás překvapilo, na vůz s tak velkou čelní plochou není 8,5 litru (Viano v tu chvíli vezlo dva pasažéry a bagáž) vůbec špatný výsledek. Při jízdě touto rychlostí budete muset opustit místo řidiče vybavené 388 milimetrů velkým volantem a natankovat jednou za zhruba 900 kilometrů. Celkem, i se započtením městského provozu, se spotřeba během testu pohybovala mezi osmi a devíti litry nafty.
Bude z vás cestovatel?
Delší provedení (5.008 mm) Viana FUN je zlatou střední cestou. Mercedes totiž dále nabízí kratší, 4.763 milimetrů dlouhou verzi bez prostředních otočných sedadel (otočná jsou po zaparkování sedadla přední) i sen evropského cestovatele, provedení Marco Polo.
S ním jsme měli tu čest pouze staticky při představení nového Viana v Hamburku, kde nás naprosto uchvátilo. Podobně jako například Volkswagen California i Marco Polo má skvěle promyšlený interiér, ve kterém nechybí (kromě míst na spaní) například lednice, sprcha či plynová kuchyňka. Úžasné, takový malý motorhome.
Ani kratší verze FUNu se však nemá za co stydět, nabídne dokonce o něco delší spací plochu a pokud vám pro běžné ježdění stačí pět míst, není proč ji při výběru předem vyloučit. Příplatek za delší verzi zhruba 20 tisíc Kč každopádně hodnotíme jako velmi výhodný.
Stejně hodnotíme i rozdíl mezi vznětovými motorizacemi. Silnější verze 2.2 CDI se 120 kW je totiž v našem případě oproti slabší (100 kW) dvoulitrové verzi dražší jen o 30.600,- Kč. Za nejsilnější vznětový agregát, třílitr o výkonu 165 kW, pak Mercedes účtuje příplatek dalších 123 tisíc Kč. Tipujeme proto, že námi testovaný delší FUN s dieselem o výkonu 120 kW bude zdaleka nejprodávanější verzí.
První cena vozu | 951.600,- Kč (Viano 2.0 CDI (100 kW), FUN K) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 982.200,- Kč (Viano 2.2 CDI (120 kW), FUN K) |
Základní cena testovaného vozu | 1.002.600,- Kč (Viano 2.2 CDI (120 kW), FUN L) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.113.345,- Kč (Viano 2.2 CDI (120 kW), FUN L) |
Plusy
- Možnost sklopení sedadel do roviny
- Malý příplatek za silnější/větší verzi
- Prostor pro 7 cestujících
- Vzhledem k nabízené hodnotě příznivá cena
- Tuhá karoserie
- Pohodlné nastupování
Minusy
- Méně odkládacích ploch vzadu
- Obtížná manipulace se sedadly (v jednom člověku)