Mercedes-Benz Viano Fun 2,2 CDI - Výletník

Mercedes-Benz Viano Fun 2,2 CDI - Výletník

 
 
2.11. 2011 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Pohodlné cestování, vůni dálek a absolutní pocit svobody. To vše zažijete s tímto autoFUNem.

Dnes jsme si pro vás připravili test poněkud netradičního vozu – jeho největší předností totiž nejsou výborné jízdní vlastnosti (o těch až později), nýbrž statické vlastnosti. Viano FUN totiž nabízí velmi pohodlné cestování i s možností noclehu.

Pětimetrová karoserie delší ze dvou verzí Viana FUN ukrývá tři řady sedadel. První dvě jsou po dvou, třetí lavice nabízí místo pro tři cestující. Komfort na cestách dále zvyšuje výsuvný stolek, který lze (stejně jako všechna sedadla v krocích po 25 mm) posouvat v podélném směru v kolejničkách. A nebo třeba úplně vyndat. Sedadla ve druhé řadě jsou otočná. Viano FUN může být dále vybaveno například výklopnou střechou ovládanou manuálně či elektrohydraulicky doplněnou o střešní lůžko, takže pohodlně spát mohou čtyři výletníci. Vrcholem automobilového chalupaření je pak kombinace výklopné střechy s výsuvnou markýzou. Nic z toho jsme však v našem voze neměli.

Sklopit, vyčistit zuby a spát

Za třetí řadou sedadel se nachází speciální nástavec lůžka, díky němuž nevznikne mezi zadními dveřmi a sklopenou třetí řadou sedadel naprosto žádná mezera. Vše je velmi dobře proměřeno a vyrobeno, takže si můžete být téměř jisti, že se vám na podlahu nezatoulají ani menší předměty.

Samotný proces skládání popisuje Mercedes jako záležitost pouhého mžiku, v našem případě to bez jakéhokoliv návodu zabralo... více než půl hodiny. Je totiž nutné nejen konečně pochopit, která páčka ovládá jakou funkci sedadla, ale kvůli pohodlnější manipulaci také vyndat stolek (područky sedadel zde při manipulaci s ním vadí) a samozřejmě také přendat zavazadla a nově vzniklou postýlku si pěkně ustlat.

obrázek [600 x 430]  

Úchyty bezpečnostních pásů se elegantně schovají do připravených otvorů a 193 cm dlouhá a 135 cm široká postel čalouněná poměrně příjemnou látkou „Callao antracit“ je připravena k použití. O tom, že je naprosto rovná není třeba pochybovat, o to více se v přírodě natrápíte s hledáním opravdu vodorovného místa na zaparkování – to aby jste se na spolucestující nemuseli celou noc mačkat. I když uznávám, někdy ani to nemusí být špatné.

Tuhost lůžka je velmi dobře zvolená, je dostatečně pohodlné pro lenošení avšak rozhodně se nedá říci, že by bylo měkké. Přirovnali bychom jej spíše k divanu nežli k posteli, každopádně, lehce tvrdší lůžko je prý zdravější.

Co po říjnové dobrodružné noci v přírodě nesmíme zapomenout zájemcům o tento vůz doporučit je příplatkové nezávislé topení. Věřte mi, že se vám bude nejednou hodit a sezona výletů se tak může bez přehánění protáhnout od jara až do zimy. Nebudete muset spoléhat jen na vznětový agregát (k benzinovému dokoupit nejde) a jednotku topení s vlastní regulací určenou pro zadní prostor.

obrázek [300 x 283] Praktický je systém záclonek a velké skládací clony určené pro přední okno; spolu s příjemným zatmavením oken si tak v autě připadáte komfortně, protože dovnitř nikdo nepovolaný zkrátka neuvidí. Světlo interiéru dodávají nejen klasické lampičky, ale také dvojice speciálních svítilen u stropu. Jak jsme zjistili, po vypnutí motoru svítí ještě zhruba hodinu, pak je elektronika automaticky zhasne.

Šířka 135 cm mezi podběhy je pro dvě osoby ve spacáku naprosto dostačující, celková šířka vozu ve výši loktů neklesá pod 158 centimetrů a tedy pocit stísněnosti rozhodně nehrozí ani ve třetí řadě. Z našeho pohledu by mohlo být v zadní části více odkládacích prostor, přeci jen i u klasické postele se neobejdete bez nočního stolku. Takto zde najdeme dvojici kruhových držáků na nápoje, kam se všechny ty brýle, sladkosti či mobily musejí vejít.

Nastupování do vozu probíhá dvojicí posuvných bočních dveří o dostatečné šířce 98 centimetrů, tak jako obvykle vyžadují trochu surovější zacházení, aby správně zaklaply.

Jízda a motor

Pod kapotou námi testovaného Viana pracoval přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2143 kubických centimetrů a o nejvyšším výkonu 120 kW při 3.800 min-1. Jedinou slabší chvilku si vybírá za studena, kdy si lehce zanýtuje, avšak rychle se umravní a díky dobrému odhlučnění je cestování s tímto agregátem doslova radost.

Na dvoutunové Viano totiž díky svému točivému momentu 360 Nm v pohodě stačí a to i při obsazení vozu více cestujícími. Samozřejmě, Viano FUN není žádný závodník, zábava přichází až po sjetí ze silnice někam k vodě, avšak ani tak nebyl problém s testovaným vozem udržovat na dálnici cestovní rychlost 160 km/h kopec nekopec.

Při ustálené stokilometrové rychlosti točí na nejvyšší stupeň standardně montované šestistupňové manuální převodovky FUN zhruba 1.950 min-1 a vyžádá si velmi skromných 6,5 litru nafty na 100 ujetých kilometrů. Tímto stylem jízdy tak díky 75ti litrové nádrži vychází teoretický dojezd větší než 1100 kilometrů.

Zrychlení na 130 km/h s sebou přinese nárůst otáček na přibližně 2.450 min-1, spotřeba se v tomto případě zvedla o rovné dva liry. To nás překvapilo, na vůz s tak velkou čelní plochou není 8,5 litru (Viano v tu chvíli vezlo dva pasažéry a bagáž) vůbec špatný výsledek. Při jízdě touto rychlostí budete muset opustit místo řidiče vybavené 388 milimetrů velkým volantem a natankovat jednou za zhruba 900 kilometrů. Celkem, i se započtením městského provozu, se spotřeba během testu pohybovala mezi osmi a devíti litry nafty.

obrázek [300 x 500] A jak Viano FUN jezdí? Jednoduše: dobře. Nemáme žádné připomínky ani námitky, jízda je komfortní, plavná avšak auto není v zatáčkách zbytečně měkké, brzdy brzdí tak jak mají a posilovač řízení je na dodávku naladěn příjemně citlivě. Podobně civilizovaná je i spojka, která zabírá velmi pozvolně a přesně. Vysoký posaz zaručuje výborný výhled, trochu nám vadila malá venkovní zpětná zrcátka; dokázali bychom si představit i větší odraznou plochu. Naopak líbí se nám velká výška hrany zadních sedadel (2. řada 41, třetí 42 cm) nad podlahou. Ještě o centimetr nebo dva delší sedáky a nebáli bychom se ve více lidech vyrazit brázdit Evropu.

Bude z vás cestovatel?

Delší provedení (5.008 mm) Viana FUN je zlatou střední cestou. Mercedes totiž dále nabízí kratší, 4.763 milimetrů dlouhou verzi bez prostředních otočných sedadel (otočná jsou po zaparkování sedadla přední) i sen evropského cestovatele, provedení Marco Polo.

S ním jsme měli tu čest pouze staticky při představení nového Viana v Hamburku, kde nás naprosto uchvátilo. Podobně jako například Volkswagen California i Marco Polo má skvěle promyšlený interiér, ve kterém nechybí (kromě míst na spaní) například lednice, sprcha či plynová kuchyňka. Úžasné, takový malý motorhome.

Ani kratší verze FUNu se však nemá za co stydět, nabídne dokonce o něco delší spací plochu a pokud vám pro běžné ježdění stačí pět míst, není proč ji při výběru předem vyloučit. Příplatek za delší verzi zhruba 20 tisíc Kč každopádně hodnotíme jako velmi výhodný.

Stejně hodnotíme i rozdíl mezi vznětovými motorizacemi. Silnější verze 2.2 CDI se 120 kW je totiž v našem případě oproti slabší (100 kW) dvoulitrové verzi dražší jen o 30.600,- Kč. Za nejsilnější vznětový agregát, třílitr o výkonu 165 kW, pak Mercedes účtuje příplatek dalších 123 tisíc Kč. Tipujeme proto, že námi testovaný delší FUN s dieselem o výkonu 120 kW bude zdaleka nejprodávanější verzí.

První cena vozu951.600,- Kč (Viano 2.0 CDI (100 kW), FUN K)
První cena vozu s testovanou motorizací982.200,- Kč (Viano 2.2 CDI (120 kW), FUN K)
Základní cena testovaného vozu1.002.600,- Kč (Viano 2.2 CDI (120 kW), FUN L)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.113.345,- Kč (Viano 2.2 CDI (120 kW), FUN L)

Plusy

  • Možnost sklopení sedadel do roviny
  • Malý příplatek za silnější/větší verzi
  • Prostor pro 7 cestujících
  • Vzhledem k nabízené hodnotě příznivá cena
  • Tuhá karoserie
  • Pohodlné nastupování

Minusy

  • Méně odkládacích ploch vzadu
  • Obtížná manipulace se sedadly (v jednom člověku)
Spolupracujeme s Tipcars.com

Mercedes-Benz Viano Fun 2,2 CDI

Cena v základní výbavě: 1 002 600 Kč Cena v testované výbavě: 1 113 345 Kč

Základní výbava:Servořízení, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, stabilizátor přední nápravy, imobilizér,otáčkoměr, předehřev paliva u naftových motorů, ESP (BAS+ABS+ASR+EBV), klimatizace TEMPMATIK , předmontáž pro rádio,druhý tepelný výměník do prostoru pro cestující, airbagy řidiče a spolujezdce, seřiditelný sloupek volantu, halogenové mlhovky, třetí brzdové světlo, luxusní interiér s dekorativní lištou Silverstone, posuvné dveře vpravo, výklopné dveře vzadu,vyhřívaná a el. ovládaná zpětná zrcátka se zabudovanými blikači, determální prosklení, stropní madla vzadu, dětská pojistka u dveří v prostoru pro cestující, sluneční clony řidiče a spolujezdce s osvětleným zrcátkem, ukazatel venkovní teploty,dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání bočních oken řidiče a spolujezdce a výklopných bočních oken vzadu, komfortní sedadlo řidiče a spolujezdce, kolejnicový systém upevnění sedadel, 3sedadlová lavice s lůžkovou úpravou, litá kola, koberec na podlaze vpředu, multifunkční volant, vyhřívaná sedadla řidiče a spolujezdce a hliníkové ráfky, u motorů CDI 100 a 120 kW 6stupňová manuální převodovka, sériově samostatné sedadlo vzadu (celkem 6 míst), sklopný stůl, posuvný v kolejnicovém systému

Výbava testovaného vozu:Volant a řadící páka v kůži (+7.033,-), tempomat (+9.172,-), odnímatelné zatemnění oken (+25.483,-), druhá klimatizace pro zadní cestující (+24.034,-), metalický lak (+36.976,-), rádio Sound 5 s CD (+8.047,-) aj.

Štítky Mercedes-Benz Testy

Technické údaje
Motor Mercedes-Benz Viano Fun 2,2 CDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.5 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2050 / 775
Rozměr pneu:205/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5008
b) šířka (mm): 1901
c) výška (mm): 1875
d) rozvor (mm): 3200
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1010
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1620
l) šířka vzadu (mm): 1620
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mercedes-Benz Viano Fun 2,2 CDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 









Doporučujeme
10 nejlepších kombi za posledních 60 let 10 nejlepších kombi za posledních 60 let

Představujeme kombi, které můžeme považovat za obzvlášť…

Škoda A Plus: Konkurent pro Sorento a Santa Fe za cenu Superbu Škoda A Plus: Konkurent pro Sorento/Santa Fe

Sedmimístné SUV nabídne velkou užitnou hodnotu za dobré peníze.

 




Autoslevy


Mercedes-Benz V: První fotky interiéru nové generace Viana Mercedes-Benz V: První fotky interiéru nové generace Viana

Nová generace Mercedesu Viano se bude jmenovat třída V.…

Nový Mercedes-Benz Viano nahradí i třídu R Nový Mercedes-Benz Viano nahradí i třídu R

Mercedes-Benz upravil platformu nové generace modelů Vito…

 

Související články
Mercedes-Benz E 350 BlueTec Kombi 9G-Tronic – Devět stupňů ke zlaté Mercedes-Benz E 350 BlueTec Kombi 9G-Tronic – Devět stupňů ke zlaté

Stuttgartská automobilka již dlouhou dobu sází na…

Mercedes-Benz B 200 NGD – V hlavní roli plyn Mercedes-Benz B 200 NGD – V hlavní roli plyn

Máte pozitivní vztah k ekologii a zároveň…

 




 
Test sedmi autobazarů: Jak jsme prodávali ojetinu

Test sedmi autobazarů: Jak jsme prodávali ojetinu

Dnes 12:30

Přijde-li čas na nákup nového vozu, většina z nás chce nejdříve prodat ten starý. Kdo vám za něj dá nejvíce peněz? Vyplatí se jezdit daleko od domova? Otestovali jsme to za vás!




Blesk.cz

Tohle tělo si nechal Jágr utéct: Inna Puhajková se svlékla ve vlnách moře!

Tohle tělo si nechal Jágr utéct: Inna Puhajková se…

V televizi jí vyčítali, že je moc cudná a na svůj věk se obléká moc usedle, tak teď Inna Puhajková (28) vytřela…

Rodina Kate Middleton a snobové? Létají s nízkonákladovou společností!

Rodina Kate Middleton a snobové? Létají s…

Zatímco vévodkyně Kate (32) si hoví v nóbl palácích a starají se o ni sluhové, její rodina nechce zavdat příčinu…

 

iSport.cz

Konečně přišel čas Marii porazit, jásala po výhře šťastná Kvitová

Konečně přišel čas Marii porazit, jásala po výhře…

Jen asi ti nejvěrnější fanoušci Petře Kvitové po prvních dvou gamech druhého zápasu na Turnaji mistryň věřili.…

Uctili oběť střelby. Američtí fanoušci zpívali hymnu Kanady

Uctili oběť střelby. Američtí fanoušci zpívali hymnu Kanady

Ojedinělý, ale o to dojemnější okamžik nastal před utkáním Pittsburghu s Philadelphií v rámci nočního programu…

 

Reflex.cz

McDonald’s má problém, klesají mu tržby

McDonald’s má problém, klesají mu tržby

Největší světový fastfood, jehož pobočky najdeme téměř všude po světě, má údajně nesnáz s tržbami. Ty mu klesly…

Islamisté zveřejnili video kamenování ženy za nevěru. Zbavme se jich jednou pro vždy

Islamisté zveřejnili video kamenování ženy za…

Další video ukazuje středověká zvěrstva islamistů Islámského státu. Jeho bojovníci v Sýrii před kamerou…