15.1. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Mercedes-Benz Vito E-Cell - Elektrofurgon

 

Vozidlo na elektřinu neprodukuje v místě provozu emise. Čím je tato výhoda vyvážena?

Před dvěma lety Mercedes-Benz odhalil svou elektrododávku Vito E-Cell a také nás nechal několik kilometrů s tímto velmi zajímavým vozidlem svézt. Přišli jsme k nabitému automobilu a po ujetí pár desítek kilometrů jej technikům vrátili. Jak to ale vypadá, když s vozem jezdíte denně?

První překvapení

Vito E-Cell používá pro napojení k životadárné elektrické energii pouze zásuvku typu Mennekes. To pro nás bylo zklamáním, protože již před převzetím elektromobilu k testu jsme si na internetu zjistili četná dobíjecí místa v České republice a jako záložní zdroj energie měli domluvené zásuvky na 230 a 400 voltů v podzemních garážích redakce. Koncovka Mennekes odsoudila tyto připravené zdroje dobíjení pod povrch země. Možnosti získání elektřiny jsme našli u stanic vybudovaných společností ČEZ, které nabízejí 400 V Mennekes s maximem 32 A nebo 230 V/ /16 A. Od doby otevření první dobíjecí stanice skupiny ČEZ uběhlo deset měsíců a síť těchto míst se do současnosti rozrostla na třináct v Praze a po jedné v Plzni, Hradci králové, Trutnově a Ostravě. K nabíjení stačí objednat si u společnosti ČEZ čip, který pro jeden kvartál stojí paušálně 300 Kč bez DPH bez ohledu na množství odebrané elektřiny. Provozní náklady se tedy blíží nule.

Nedoliješ

Vzhledem k výrobcem udávanému dojezdu průměrně 130 km jsme testovací trasu omezili na Prahu a okolí, protože dalším nejbližším dobíjecím místem byla Plzeň. Pouze jediný dobíjecí stojan a teoretická možnost jeho nefunkčnosti nám mohly přivodit nedobrovolné strávení hodin či dne v Plzni, proto jsme myšlenky vyjet dál z Prahy rychle zamítli. Elektromobil prostě jako benzinem či naftou nelze dolít a zkoušené Vito E-Cell nedobijete ani z běžné zásuvky či kulaté čtyřsetvoltové.

Testovací okruh jsme stanovili na 80 km, abychom v případě obsazení jednoho dobíjecího místa na několik hodin jiným automobilem měli dostatek kapacity pro přejetí k druhému. Pokud by mělo dojít k rozšíření počtu elektrovozidel, asi by nikdo nebyl nadšený, že by několik hodin (v závislosti na vozidle a jeho rychlosti dobíjení) setrval na místě čekáním, až se dobije vozidlo před ním.

Připojování a odpojování kabelu od dobíjecí stanice probíhalo snadno a rychle, přestože v době nabíjení byl kabel bezpečně uzamknut, aby jej nikdo nemohl ukradnout. Podobné zajištění umělo i vito, takže bylo možné v době čerpání elektřiny od vozidla odejít. Původně jsme mysleli, že budeme dobíjet v areálu jednoho obchodního centra, kde si zajdeme na oběd a najdeme automobil s plnými akumulátory. Sofistikovaný stojan však kromě jiného zobrazoval množství dobité elektřiny, které narůstalo po setinách kW. Bližší informaci poskytl ručičkový ukazatel dobíjeného výkonu, který činil 6 kW/hod. To nás vzhledem k speciálnímu kabelu Mennekes 20 A nepotěšilo, ale příčinu poněkud pomalého dobíjení jsme našli v nastavení Vita. Po nás totiž přijela dobíjet elektrická Octavia s nižší kapacitou akumulátorů a stejným dobíjecím kabelem Mennekes 20 A, ale přesto dobíjela mnohem rychleji 10 kW/hod.

NAMĚŘENÉ HODNOTY V TESTU
Testovací jízdaPrůměrná rychlost (km/h)Ujetá vzdálenost (km)Zůstatek kapacity akumulátorů (%)Dobito (kWh)Doba dobíjení (hod.)Teoretický dojezd (km)
1 – velmi pomalá 28,7 78,6 38 15,6 2,76 126,7
2 – pomalá 39,7 78,1 33 16,89 2,50 116,5
3 – běžný provoz 46,1 77,2 30 18,9 3,05 110,3

Napájecí schopnost stanice měla ještě rezervu 12 A, takže teoreticky při plném využití dobíjecí stanice by Vito E-Cell bylo ze 30 % kapacity na sto procentech během cca hodiny. Dobíjení vita znamenalo poloviční navýšení výkonu ve srovnání se schopností běžné 230V zásuvky. Tato skutečnost nabourala naše časové plány ohledně dobíjení a odjezdu od stojanu. Přesné údaje z několikadenního testu najdete v tabulce, ale při spotřebě cca 70 % kapacity jsme museli na plné dobití čekat téměř tři hodiny. Pokud tedy provozovatel tohoto vozidla nemá dobíjecí stanici v těsné blízkosti pracoviště či domova, ve skutečnosti potřebuje ještě jeden dopravní prostředek k zajištění převozu od stanice a po nabití vozidla zpět k ní. My jsme zvolili bicykl.

Do center bez emisí

Jízda s nabitým elektrickým mercedesem však byla naprosto pohodová. V rámci prvního seznámení jsme začali ekostylem tak, že ručka ukazatele odebíraného proudu zůstávala v 95 procentech případů v zeleném poli Economy. Velmi pomalý rozjezd se stal brzdou provozu, ale dosáhli jsme téměř osmdesáti kilometrů na 62 procent kapacity akumulátorů.

Pochopili jsme, že můžeme absolvovat stejný okruh trochu svižnějším tempem. Během rozjíždění jsme udržovali ručku v první polovině žlutého pole, kam ještě sahal nápis Economy. Zrychlením jsme se téměř přizpůsobili okolnímu provozu, takže za námi se dlouhá řada automobilů nevytvářela. Během celé trasy jsme nepřesáhli nejvyšší rychlost 60 km/h, abychom s dostatečnou rezervou elektřiny dokončili testovací trasu. Zůstatek 33 % kapacity akumulátorů nám dodal odvahu vyrazit na třetí okruh a dovolit si maximální cestovní rychlost 75 km/h.

Vito E-Cell sice kvůli omezovači dovoluje 89 km/h, ale dosažení této mety jsme si nechali na později. Průměrná rychlost třetího okruhu po Praze a okolí se vyšplhala na 46,1 km/h, přičemž nás předjížděla vozidla jen na rychlostní komunikaci. Pokles kapacity v závěru okruhu na 30 procent nás již nenechával zcela klidnými, protože nejbližší další dobíjecí stanice od námi vyhlídnuté se nacházela po 5,7 km stoupání.

Pokud bychom uvažovali o použití Vita E-Cell ke komerční rozvážce zboží po městě tempem, jakým řidiči dodávek jezdí, museli bychom ještě více šlapat na pedál. Také není jisté, že by šofér dodávky byl ochoten jako my nezapínat v horku klimatizaci a v chladných ránech elektrické topení.

Rekuperace

Kinetickou energii, která se během zpomalování motorem či brzdami u běžného vozidla zcela maří, umělo vito rekuperovat. Stačilo ponechat volicí páku v poloze D. Například během kilometrového klesání v pražské Liberecké ulici směrem od Proseku k Vychovatelně došlo k navýšení kapacity akumulátorů o jedno procento. Samozřejmě nejde o stoprocentní účinnost, což také dokládal úbytek čtyř procent kapacity na stejném úseku při rychlosti 50 km/h směrem nahoru.

Vito používalo volič automatické převodovky. Po prvním zastavení na křižovatce a ponechání páky v poloze D nás překvapilo, že vozidlo stálo v naprostém klidu. Ještě několikrát nás tato skutečnost zaskočila, protože jsme zvyklí u automatických převodovek a poloze D cítit jemný tah motoru.

Údiv zažívali také chodci, když se s úžasem otáčeli za furgonem, který se tiše rozjel a byl slyšet jen svist pneumatik.

Plusy

  • Nulové provozní emise
  • Tichá jízda
  • Nízká cena za elektřinu

Minusy

  • Pouze na čtyřletý pronájem
  • Omezený dojezd

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorElektromotor
Největší výkon (kW) 60
Točivý moment (N.m) 280
Převodovka automatická
Akumulátory Li-Ion
Využitelná kapacita (kWh) 32
Plná kapacita (kWh) 36
Doba nabíjení 400/230 V (hod.) 5/10
Provozní napětí (V) 400
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5008/1901/1902
Rozvor (mm) 3200
Celková hmotnost (kg) 3050
Užitečné zatížení (kg) 850
Objem nákladového prostoru (m3) 5,7
D/š/v nákladového prostoru (mm)2667/1650/1259
Šířka mezi podběhy (mm) 1277
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 89
Zrychlení z 0 na 80 km/h (s) 11

Spolupracujeme s TipCars.com
Od dohody Babišem lze ještě odstoupit, říká část ČSSD. Referendum prý stranu nesvazuje Od dohody Babišem lze ještě odstoupit, říká část ČSSD. Referendum prý stranu nesvazuje

Předseda sociálních demokratů Jan Hamáček znovu čelí…

Armáda chce nakoupit letouny CASA a další techniku za více než sto miliard Armáda chce nakoupit letouny CASA a další techniku za více než sto miliard

Česká armáda počítá s nákupem dvou dalších letounů CASA.…

Burza vydělala nejméně za dekádu, chybí jí dividenda z nejziskovější části byznysu Burza vydělala nejméně za dekádu, chybí jí dividenda z nejziskovější části byznysu

Pražská burza loni vydělala necelých 54 milionů korun…

Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Nizozemská platební horečka Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Nizozemská platební horečka

Platební společnosti dnes zažívají neskutečný boom.…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky Mercedes-Benz Profi Elektromobil Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 



Daimleru hrozí, že kvůli emisím svolá více než 600.000 aut Daimleru hrozí, že kvůli emisím svolá více než 600.000 aut

Německé úřady by kvůli podezření na manipulaci s emisemi…

 



 
V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

Dnes 15:56

Pokud chcete domů pořídit vzácnou a kompletně zrestaurovanou Tatrovku, nyní máte možnost. Ale plácnete se přes kapsu.




Blesk.cz

53 retro pařeb v jednom aneb návrat do herních 90. let. Recenze Sega Mega Drive Classics

53 retro pařeb v jednom aneb návrat do herních 90.…

16bitová konzole Mega Drive od Segy neodmyslitelně patří k herní historii. V první polovině 90. let šlo o…

Holešovská regata vyplouvá: Navštivte největší rodinný festival u nás!

Holešovská regata vyplouvá: Navštivte největší…

Spousta dobré muziky a zábavy pro celou rodinu. To je Holešovská Regata. Největší rodinný festival u nás už…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Moc nahoty? Tepláky si kvůli zákazu brát nebudeme, ujišťují beachvolejbalistky

Moc nahoty? Tepláky si kvůli zákazu brát nebudeme,…

Když při prvním seznámení s unikátním prostředí v Dolní oblasti Vítkovic natočily propagační video na turnaj…

 

Reflex.cz

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

V tomto článku se nepíše, že pan prezident je blázen, ani to, že trpí alkoholovou demencí čili Korsakovovou…

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od pivovaru pro nejlepší hráče i muslimům, ti ale nesmí pít

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od…

Fotbalové mistrovství světa v Rusku je kromě show Ronalda, Messiho, Neymara a dalších také obrovským byznysem.…