15.1. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Mercedes-Benz Vito E-Cell - Elektrofurgon

 

Vozidlo na elektřinu neprodukuje v místě provozu emise. Čím je tato výhoda vyvážena?

Před dvěma lety Mercedes-Benz odhalil svou elektrododávku Vito E-Cell a také nás nechal několik kilometrů s tímto velmi zajímavým vozidlem svézt. Přišli jsme k nabitému automobilu a po ujetí pár desítek kilometrů jej technikům vrátili. Jak to ale vypadá, když s vozem jezdíte denně?

První překvapení

Vito E-Cell používá pro napojení k životadárné elektrické energii pouze zásuvku typu Mennekes. To pro nás bylo zklamáním, protože již před převzetím elektromobilu k testu jsme si na internetu zjistili četná dobíjecí místa v České republice a jako záložní zdroj energie měli domluvené zásuvky na 230 a 400 voltů v podzemních garážích redakce. Koncovka Mennekes odsoudila tyto připravené zdroje dobíjení pod povrch země. Možnosti získání elektřiny jsme našli u stanic vybudovaných společností ČEZ, které nabízejí 400 V Mennekes s maximem 32 A nebo 230 V/ /16 A. Od doby otevření první dobíjecí stanice skupiny ČEZ uběhlo deset měsíců a síť těchto míst se do současnosti rozrostla na třináct v Praze a po jedné v Plzni, Hradci králové, Trutnově a Ostravě. K nabíjení stačí objednat si u společnosti ČEZ čip, který pro jeden kvartál stojí paušálně 300 Kč bez DPH bez ohledu na množství odebrané elektřiny. Provozní náklady se tedy blíží nule.

Nedoliješ

Vzhledem k výrobcem udávanému dojezdu průměrně 130 km jsme testovací trasu omezili na Prahu a okolí, protože dalším nejbližším dobíjecím místem byla Plzeň. Pouze jediný dobíjecí stojan a teoretická možnost jeho nefunkčnosti nám mohly přivodit nedobrovolné strávení hodin či dne v Plzni, proto jsme myšlenky vyjet dál z Prahy rychle zamítli. Elektromobil prostě jako benzinem či naftou nelze dolít a zkoušené Vito E-Cell nedobijete ani z běžné zásuvky či kulaté čtyřsetvoltové.

Testovací okruh jsme stanovili na 80 km, abychom v případě obsazení jednoho dobíjecího místa na několik hodin jiným automobilem měli dostatek kapacity pro přejetí k druhému. Pokud by mělo dojít k rozšíření počtu elektrovozidel, asi by nikdo nebyl nadšený, že by několik hodin (v závislosti na vozidle a jeho rychlosti dobíjení) setrval na místě čekáním, až se dobije vozidlo před ním.

Připojování a odpojování kabelu od dobíjecí stanice probíhalo snadno a rychle, přestože v době nabíjení byl kabel bezpečně uzamknut, aby jej nikdo nemohl ukradnout. Podobné zajištění umělo i vito, takže bylo možné v době čerpání elektřiny od vozidla odejít. Původně jsme mysleli, že budeme dobíjet v areálu jednoho obchodního centra, kde si zajdeme na oběd a najdeme automobil s plnými akumulátory. Sofistikovaný stojan však kromě jiného zobrazoval množství dobité elektřiny, které narůstalo po setinách kW. Bližší informaci poskytl ručičkový ukazatel dobíjeného výkonu, který činil 6 kW/hod. To nás vzhledem k speciálnímu kabelu Mennekes 20 A nepotěšilo, ale příčinu poněkud pomalého dobíjení jsme našli v nastavení Vita. Po nás totiž přijela dobíjet elektrická Octavia s nižší kapacitou akumulátorů a stejným dobíjecím kabelem Mennekes 20 A, ale přesto dobíjela mnohem rychleji 10 kW/hod.

NAMĚŘENÉ HODNOTY V TESTU
Testovací jízdaPrůměrná rychlost (km/h)Ujetá vzdálenost (km)Zůstatek kapacity akumulátorů (%)Dobito (kWh)Doba dobíjení (hod.)Teoretický dojezd (km)
1 – velmi pomalá 28,7 78,6 38 15,6 2,76 126,7
2 – pomalá 39,7 78,1 33 16,89 2,50 116,5
3 – běžný provoz 46,1 77,2 30 18,9 3,05 110,3

Napájecí schopnost stanice měla ještě rezervu 12 A, takže teoreticky při plném využití dobíjecí stanice by Vito E-Cell bylo ze 30 % kapacity na sto procentech během cca hodiny. Dobíjení vita znamenalo poloviční navýšení výkonu ve srovnání se schopností běžné 230V zásuvky. Tato skutečnost nabourala naše časové plány ohledně dobíjení a odjezdu od stojanu. Přesné údaje z několikadenního testu najdete v tabulce, ale při spotřebě cca 70 % kapacity jsme museli na plné dobití čekat téměř tři hodiny. Pokud tedy provozovatel tohoto vozidla nemá dobíjecí stanici v těsné blízkosti pracoviště či domova, ve skutečnosti potřebuje ještě jeden dopravní prostředek k zajištění převozu od stanice a po nabití vozidla zpět k ní. My jsme zvolili bicykl.

Do center bez emisí

Jízda s nabitým elektrickým mercedesem však byla naprosto pohodová. V rámci prvního seznámení jsme začali ekostylem tak, že ručka ukazatele odebíraného proudu zůstávala v 95 procentech případů v zeleném poli Economy. Velmi pomalý rozjezd se stal brzdou provozu, ale dosáhli jsme téměř osmdesáti kilometrů na 62 procent kapacity akumulátorů.

Pochopili jsme, že můžeme absolvovat stejný okruh trochu svižnějším tempem. Během rozjíždění jsme udržovali ručku v první polovině žlutého pole, kam ještě sahal nápis Economy. Zrychlením jsme se téměř přizpůsobili okolnímu provozu, takže za námi se dlouhá řada automobilů nevytvářela. Během celé trasy jsme nepřesáhli nejvyšší rychlost 60 km/h, abychom s dostatečnou rezervou elektřiny dokončili testovací trasu. Zůstatek 33 % kapacity akumulátorů nám dodal odvahu vyrazit na třetí okruh a dovolit si maximální cestovní rychlost 75 km/h.

Vito E-Cell sice kvůli omezovači dovoluje 89 km/h, ale dosažení této mety jsme si nechali na později. Průměrná rychlost třetího okruhu po Praze a okolí se vyšplhala na 46,1 km/h, přičemž nás předjížděla vozidla jen na rychlostní komunikaci. Pokles kapacity v závěru okruhu na 30 procent nás již nenechával zcela klidnými, protože nejbližší další dobíjecí stanice od námi vyhlídnuté se nacházela po 5,7 km stoupání.

Pokud bychom uvažovali o použití Vita E-Cell ke komerční rozvážce zboží po městě tempem, jakým řidiči dodávek jezdí, museli bychom ještě více šlapat na pedál. Také není jisté, že by šofér dodávky byl ochoten jako my nezapínat v horku klimatizaci a v chladných ránech elektrické topení.

Rekuperace

Kinetickou energii, která se během zpomalování motorem či brzdami u běžného vozidla zcela maří, umělo vito rekuperovat. Stačilo ponechat volicí páku v poloze D. Například během kilometrového klesání v pražské Liberecké ulici směrem od Proseku k Vychovatelně došlo k navýšení kapacity akumulátorů o jedno procento. Samozřejmě nejde o stoprocentní účinnost, což také dokládal úbytek čtyř procent kapacity na stejném úseku při rychlosti 50 km/h směrem nahoru.

Vito používalo volič automatické převodovky. Po prvním zastavení na křižovatce a ponechání páky v poloze D nás překvapilo, že vozidlo stálo v naprostém klidu. Ještě několikrát nás tato skutečnost zaskočila, protože jsme zvyklí u automatických převodovek a poloze D cítit jemný tah motoru.

Údiv zažívali také chodci, když se s úžasem otáčeli za furgonem, který se tiše rozjel a byl slyšet jen svist pneumatik.

Plusy

  • Nulové provozní emise
  • Tichá jízda
  • Nízká cena za elektřinu

Minusy

  • Pouze na čtyřletý pronájem
  • Omezený dojezd

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorElektromotor
Největší výkon (kW) 60
Točivý moment (N.m) 280
Převodovka automatická
Akumulátory Li-Ion
Využitelná kapacita (kWh) 32
Plná kapacita (kWh) 36
Doba nabíjení 400/230 V (hod.) 5/10
Provozní napětí (V) 400
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5008/1901/1902
Rozvor (mm) 3200
Celková hmotnost (kg) 3050
Užitečné zatížení (kg) 850
Objem nákladového prostoru (m3) 5,7
D/š/v nákladového prostoru (mm)2667/1650/1259
Šířka mezi podběhy (mm) 1277
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 89
Zrychlení z 0 na 80 km/h (s) 11

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky Mercedes-Benz Profi Elektromobil Dodávky

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák

Vyzkoušeli jsme nové Vito Tourer s nejsilnějším motorem a…

Mercedes-Benz Vito L 109 CDI: Půlmilionový základ Mercedes-Benz Vito L 109 CDI: Půlmilionový základ

Vyzkoušeli jsme furgon Vito se základním motorem a…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Teplický Krob se opřel do rozhodčích: Tragédie! Můžou jít pískat prales

Teplický Krob se opřel do rozhodčích: Tragédie!…

Teplicím se utkání proti Karviné herně nepovedlo, přesto dokázali domácí Severočeši proti Karviné urvat výhru.…

SESTŘIHY: BVB vede před Bayernem jen o skóre. Lipsko po výhře ztrácí bod

SESTŘIHY: BVB vede před Bayernem jen o skóre. Lipsko…

Fotbalisté Bayernu Mnichov zvítězili gólem Tolissa v devátém kole německé ligy v Hamburku 1:0 a z druhého místa…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…