15.1. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Mercedes-Benz Vito E-Cell - Elektrofurgon

 

Vozidlo na elektřinu neprodukuje v místě provozu emise. Čím je tato výhoda vyvážena?

Před dvěma lety Mercedes-Benz odhalil svou elektrododávku Vito E-Cell a také nás nechal několik kilometrů s tímto velmi zajímavým vozidlem svézt. Přišli jsme k nabitému automobilu a po ujetí pár desítek kilometrů jej technikům vrátili. Jak to ale vypadá, když s vozem jezdíte denně?

První překvapení

Vito E-Cell používá pro napojení k životadárné elektrické energii pouze zásuvku typu Mennekes. To pro nás bylo zklamáním, protože již před převzetím elektromobilu k testu jsme si na internetu zjistili četná dobíjecí místa v České republice a jako záložní zdroj energie měli domluvené zásuvky na 230 a 400 voltů v podzemních garážích redakce. Koncovka Mennekes odsoudila tyto připravené zdroje dobíjení pod povrch země. Možnosti získání elektřiny jsme našli u stanic vybudovaných společností ČEZ, které nabízejí 400 V Mennekes s maximem 32 A nebo 230 V/ /16 A. Od doby otevření první dobíjecí stanice skupiny ČEZ uběhlo deset měsíců a síť těchto míst se do současnosti rozrostla na třináct v Praze a po jedné v Plzni, Hradci králové, Trutnově a Ostravě. K nabíjení stačí objednat si u společnosti ČEZ čip, který pro jeden kvartál stojí paušálně 300 Kč bez DPH bez ohledu na množství odebrané elektřiny. Provozní náklady se tedy blíží nule.

Nedoliješ

Vzhledem k výrobcem udávanému dojezdu průměrně 130 km jsme testovací trasu omezili na Prahu a okolí, protože dalším nejbližším dobíjecím místem byla Plzeň. Pouze jediný dobíjecí stojan a teoretická možnost jeho nefunkčnosti nám mohly přivodit nedobrovolné strávení hodin či dne v Plzni, proto jsme myšlenky vyjet dál z Prahy rychle zamítli. Elektromobil prostě jako benzinem či naftou nelze dolít a zkoušené Vito E-Cell nedobijete ani z běžné zásuvky či kulaté čtyřsetvoltové.

Testovací okruh jsme stanovili na 80 km, abychom v případě obsazení jednoho dobíjecího místa na několik hodin jiným automobilem měli dostatek kapacity pro přejetí k druhému. Pokud by mělo dojít k rozšíření počtu elektrovozidel, asi by nikdo nebyl nadšený, že by několik hodin (v závislosti na vozidle a jeho rychlosti dobíjení) setrval na místě čekáním, až se dobije vozidlo před ním.

Připojování a odpojování kabelu od dobíjecí stanice probíhalo snadno a rychle, přestože v době nabíjení byl kabel bezpečně uzamknut, aby jej nikdo nemohl ukradnout. Podobné zajištění umělo i vito, takže bylo možné v době čerpání elektřiny od vozidla odejít. Původně jsme mysleli, že budeme dobíjet v areálu jednoho obchodního centra, kde si zajdeme na oběd a najdeme automobil s plnými akumulátory. Sofistikovaný stojan však kromě jiného zobrazoval množství dobité elektřiny, které narůstalo po setinách kW. Bližší informaci poskytl ručičkový ukazatel dobíjeného výkonu, který činil 6 kW/hod. To nás vzhledem k speciálnímu kabelu Mennekes 20 A nepotěšilo, ale příčinu poněkud pomalého dobíjení jsme našli v nastavení Vita. Po nás totiž přijela dobíjet elektrická Octavia s nižší kapacitou akumulátorů a stejným dobíjecím kabelem Mennekes 20 A, ale přesto dobíjela mnohem rychleji 10 kW/hod.

NAMĚŘENÉ HODNOTY V TESTU
Testovací jízdaPrůměrná rychlost (km/h)Ujetá vzdálenost (km)Zůstatek kapacity akumulátorů (%)Dobito (kWh)Doba dobíjení (hod.)Teoretický dojezd (km)
1 – velmi pomalá 28,7 78,6 38 15,6 2,76 126,7
2 – pomalá 39,7 78,1 33 16,89 2,50 116,5
3 – běžný provoz 46,1 77,2 30 18,9 3,05 110,3

Napájecí schopnost stanice měla ještě rezervu 12 A, takže teoreticky při plném využití dobíjecí stanice by Vito E-Cell bylo ze 30 % kapacity na sto procentech během cca hodiny. Dobíjení vita znamenalo poloviční navýšení výkonu ve srovnání se schopností běžné 230V zásuvky. Tato skutečnost nabourala naše časové plány ohledně dobíjení a odjezdu od stojanu. Přesné údaje z několikadenního testu najdete v tabulce, ale při spotřebě cca 70 % kapacity jsme museli na plné dobití čekat téměř tři hodiny. Pokud tedy provozovatel tohoto vozidla nemá dobíjecí stanici v těsné blízkosti pracoviště či domova, ve skutečnosti potřebuje ještě jeden dopravní prostředek k zajištění převozu od stanice a po nabití vozidla zpět k ní. My jsme zvolili bicykl.

Do center bez emisí

Jízda s nabitým elektrickým mercedesem však byla naprosto pohodová. V rámci prvního seznámení jsme začali ekostylem tak, že ručka ukazatele odebíraného proudu zůstávala v 95 procentech případů v zeleném poli Economy. Velmi pomalý rozjezd se stal brzdou provozu, ale dosáhli jsme téměř osmdesáti kilometrů na 62 procent kapacity akumulátorů.

Pochopili jsme, že můžeme absolvovat stejný okruh trochu svižnějším tempem. Během rozjíždění jsme udržovali ručku v první polovině žlutého pole, kam ještě sahal nápis Economy. Zrychlením jsme se téměř přizpůsobili okolnímu provozu, takže za námi se dlouhá řada automobilů nevytvářela. Během celé trasy jsme nepřesáhli nejvyšší rychlost 60 km/h, abychom s dostatečnou rezervou elektřiny dokončili testovací trasu. Zůstatek 33 % kapacity akumulátorů nám dodal odvahu vyrazit na třetí okruh a dovolit si maximální cestovní rychlost 75 km/h.

Vito E-Cell sice kvůli omezovači dovoluje 89 km/h, ale dosažení této mety jsme si nechali na později. Průměrná rychlost třetího okruhu po Praze a okolí se vyšplhala na 46,1 km/h, přičemž nás předjížděla vozidla jen na rychlostní komunikaci. Pokles kapacity v závěru okruhu na 30 procent nás již nenechával zcela klidnými, protože nejbližší další dobíjecí stanice od námi vyhlídnuté se nacházela po 5,7 km stoupání.

Pokud bychom uvažovali o použití Vita E-Cell ke komerční rozvážce zboží po městě tempem, jakým řidiči dodávek jezdí, museli bychom ještě více šlapat na pedál. Také není jisté, že by šofér dodávky byl ochoten jako my nezapínat v horku klimatizaci a v chladných ránech elektrické topení.

Rekuperace

Kinetickou energii, která se během zpomalování motorem či brzdami u běžného vozidla zcela maří, umělo vito rekuperovat. Stačilo ponechat volicí páku v poloze D. Například během kilometrového klesání v pražské Liberecké ulici směrem od Proseku k Vychovatelně došlo k navýšení kapacity akumulátorů o jedno procento. Samozřejmě nejde o stoprocentní účinnost, což také dokládal úbytek čtyř procent kapacity na stejném úseku při rychlosti 50 km/h směrem nahoru.

Vito používalo volič automatické převodovky. Po prvním zastavení na křižovatce a ponechání páky v poloze D nás překvapilo, že vozidlo stálo v naprostém klidu. Ještě několikrát nás tato skutečnost zaskočila, protože jsme zvyklí u automatických převodovek a poloze D cítit jemný tah motoru.

Údiv zažívali také chodci, když se s úžasem otáčeli za furgonem, který se tiše rozjel a byl slyšet jen svist pneumatik.

Plusy

  • Nulové provozní emise
  • Tichá jízda
  • Nízká cena za elektřinu

Minusy

  • Pouze na čtyřletý pronájem
  • Omezený dojezd

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorElektromotor
Největší výkon (kW) 60
Točivý moment (N.m) 280
Převodovka automatická
Akumulátory Li-Ion
Využitelná kapacita (kWh) 32
Plná kapacita (kWh) 36
Doba nabíjení 400/230 V (hod.) 5/10
Provozní napětí (V) 400
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5008/1901/1902
Rozvor (mm) 3200
Celková hmotnost (kg) 3050
Užitečné zatížení (kg) 850
Objem nákladového prostoru (m3) 5,7
D/š/v nákladového prostoru (mm)2667/1650/1259
Šířka mezi podběhy (mm) 1277
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 89
Zrychlení z 0 na 80 km/h (s) 11

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Richemont se připravuje na akvizici za desítky miliard Richemont se připravuje na akvizici za desítky miliard

Švýcarský výrobce luxusního zboží Richemont nabízí za…

Komentář Martina Čabana: Dobrá zpráva. Máme ostudu Komentář Martina Čabana: Dobrá zpráva. Máme ostudu

Česká republika si pořídila další evropský unikát:…

Kryptoměnové burzy svými obraty zastiňují i newyorský parket Kryptoměnové burzy svými obraty zastiňují i newyorský parket

Na burzách kryptoměn se letos protáčí nejvíce peněz v…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky Mercedes-Benz Profi Elektromobil Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Mercedes-Benz představuje eVito a začíná na něj přijímat objednávky Mercedes-Benz představuje eVito a začíná na něj přijímat objednávky

Mercedes-Benz plánuje rozšíření své nabídky lehkých…

Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák

Vyzkoušeli jsme nové Vito Tourer s nejsilnějším motorem a…

 



 
Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Dnes 10:56

Dvojčata z NDR měli sen, chtěli vlastnit ikonické Porsche 356. Tehdejší politická situace jim nepřála, ale nevzdali se.




Blesk.cz

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

Sportku sází od roku 1967, loni vyhrál 11 milionů

Sportku sází od roku 1967, loni vyhrál 11 milionů

V uplynulém roce padlo u Sazky průměrně 100 tisíc výher denně! Každý týden díky hrám největší české loterijní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám, kontroloval tvář v mobilu

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám,…

Aby napnul síť a mohl se jít radovat, podstoupí takřka cokoli. Góly jsou hnacím motorem Cristiana Ronalda.…

 

Reflex.cz

Agent Garbo: Chovatel slepic, který přesvědčil nacisty, že se Den D neodehraje v Normandii

Agent Garbo: Chovatel slepic, který přesvědčil…

Juan Pujol García rozhodně nebyl typickým mužem, kterého si představíte, když se řekne slovo špion. Válkou…

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý osud Johana de Witta

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý…

Vilém II. Oranžský zemřel v roce 1650 a zanechal po sobě jen těhotnou manželku a sedm sester. K moci ve…