TEST Mercedes ML 250 BlueTec – Nová doba
Poslední dva testy Mercedesů na Auto.cz mají něco společného. Není to jen znak výrobce a bílá barva, ale i motor – modely SLK 250 CDI a GLK 250 BlueTEC pohání dvojitě přeplňovaný dieselový čtyřválec. Dnes pokračujeme ve stejném duchu, bílý lak, dieselová 250ka pod kapotou a zase jiný druh auta: velké SUV třídy M.
Vlastně je těžké si vzpomenout na modely, kde Mercedes svůj čtyřválec ještě nenabídl. Dnes je to už jen velké kupé třídy CL, roadster SL a obří třídy GL a R. Ušetřena pochopitelně zůstává i terénní třída G a sportovní SLS AMG. Proti této šestici ale stojí hned 12 modelových řad, které se neobejdou bez agregátu 250 CDI (resp. v kompaktním Áčku a Béčku jde „jen“ o podladěný 220 CDI). Takové sdílení napříč celým portfoliem nemá obdoby ani u koncernu VW Group.
Takže zatímco předchozí dvě generace vyčnívaly z řad konkurenčních modelů nabídkou dieselového osmiválce, ta nová to zkouší z opačného konce. Čtyřválcový turbodiesel je dokonce naprostým unikátem, který vyrovnává pouze sám Mercedes benzinovým modelem ML 230 (1997 až 2000). Zajímavostí mezi velkými SUV je navíc skutečnost, že zdvihový objem motoru má menší číselnou hodnotu než provozní hmotnost modelu ML 250 BlueTEC.
2143 cm3 vs. 2150 kg
Na papíře to ale nevypadá špatně. Parametry 150 kW a 500 Nm jsou přesně stejné jako u slabšího šestiválce ML 300 CDI, který se nabízel v minulé generaci. To, že se akcelerace na 100 km/h zhoršila o pár desetinek na rovných devět sekund, by se dalo připsat jinému zpřevodování a snaze dosáhnout perfektní kombinované spotřeby 6,0 l/100 km.
Fyziku ale oklamat nejde, a tak skutečnost za pečlivě laděnými homologačními údaji zaostává. Začněme od spotřeby: deklarovaným šesti litrům se dá přiblížit na dohled, ovšem za předpokladu plynulé a defenzivní jízdy. Jezdit mimo město za nějakých 6,5 l/100 km je pro takové auto určitě výkon hodný uznání, v katalogu ale Mercedes přece sliboval něco ještě mnohem lepšího…
Ve skutečnosti proto počítejme s odběrem devíti litrů nafty na každých 100 km. Když budete respektovat možnosti motoru, pak to platí pro dálnici (na tempomat motor pálí 8,8 l/100 km a točí na sedmý převod 2300 min-1) i pro město. Kdo má v úmyslu zacházet s ML 250 BlueTEC, jako by to byl šestiválec, ten se ale musí připravit na šestiválcovou spotřebu.
A co dynamika? To, že by nafoukaný čtyřválec mohl ve dvou- a vícetunovém autě jezdit skoro jako podladěná dieselová V6, je skoro pravda. Na slovíčko skoro ale patří velký důraz, protože motor trpí ostřejší styl docela s nelibostí. Pod zátěží je čtyřválec hlučný a nepůsobí moc přesvědčivě. Mnohem líp se chová, když může pracovat zlehka v nízkých otáčkách – to běží klidně a vcelku úsporně.
Věřím, že se na slibovaných 210 km/h čtyřválcové ML jednou rozjede, praktické maximum je ale kolem 180 km/h. Takové rychlosti auto dosáhne v rozumném čase a dokáže ji udržet i do kopce (mimochodem, zkušenosti s limuzínou S 250 CDI je úplně stejná). Samozřejmě v Česku i to stačí.
Příplatková výbava
V prvním testu zazněla velká kritika na základní halogenové světlomety, konkrétně jejich malý dosah a slabý výkon. Příplatkové adaptivní bi-xenony Intelligent Light System jsou ale pravým opakem, oba prohřešky spolehlivě odstraňují, navíc přidávají funkci natáčení do zatáček a automatické přepínání dálkových světel. Nejlepší ilustrací výkonu světel je skutečnost, že na dálnici se někteří řidiči cítí oslněni už v potkávacím režimu.
Další z příplatků je exkluzivní paket Edition 1 v ceně 287 tisíc korun, který Mercedes jako tradičně nabízí jen v prvním roce výroby. Přináší luxusní provedení interiéru Designo v hnědé kůži s kontrastním obšitím, spoustu komfortní výbavy a AMG paket. Jeho vzhled je otázkou vkusu, každopádně sportovní design nárazníků je robustní a extravagantní – jako celá karoserie nového ML.
Paket Edition 1 |
Může se vyplatit tak drahý balíček příplatkové výbavy? I když model Edition 1 stojí masivních 287 tisíc korun, tak ano. Jen samotný AMG paket totiž vyjde na 75 a 20palcová kola k němu na dalších 25 tisíc. Designo interiér si Mercedes normálně cení na 190 tisíc a další výbava jako vyhřívaná sedadla, metalický lak nebo dřevěný volant šroubují cenu o další desetitisíce výš. |
Zdrojem pochybností je ale především osazení auta 19palcovými, resp. u Edition 1 standardně 20palcovými koly. Už ve standardním provedení podvozek mlátí – na nekvalitním povrchu je hlučný a málo tlumí. Těžké disky tuto vlastnost ještě zesilují, takže pověstný mercedesovký komfort se nekoná.
Naopak přímé řízení Direct Steer funguje perfektně. Reaguje rychle a zcela plynule, takže usnadňuje ovládání a dává řidiči větší pocit kontroly nad autem. Když se přidá vysoký posaz, který dává přehled nad děním na silnici, vzniká vzor pro celou kategorii SUV.
On&Offroad paket
Kdo to myslí s jízdou mimo asfalt vážně, měl by si připlatit za paket pro jízdu v terénu. Kromě vzduchového podvozku přidává zvětšený rozsah nastavení světlé výšky, speciální elektronické pomocníky, uzávěru diferenciálu a redukční převodovku. Tomu dnes dokáže konkurovat jedině Land Rover.
Základní, tzv. dálniční, nastavení je nejuniverzálnější – auto v něm nabízí nejvyšší úroveň komfortu. Sportovní režim sníží světlou výšku o 15 mm a přitvrdí adaptivní tlumiče. To pak ML předvádí v zatáčkách neuvěřitelné věci, nicméně přednosti On&Offroad paketu jsou z opačného gardu.
Volba Offroad 1 obslouží rychlosti do 100 km/h a znamená zvýšení podvozku o 30 mm. Náročnější terén zvládá Offroad 2 (+60 mm, uzávěra diferenciálu, rychlost do 40 km/h) a v záloze zůstává nejvyšší poloha (+90 mm), která slouží čistě pro vyproštění. To už jsou kola vyvěšená do velkých příklonů, takže se s autem na rovné ploše těžko manévruje.
S On&Offroad paketem navíc získáte speciální režimy pro jízdu ve sněhu a tažení přívěsu, již zmíněnou redukční převodovku a tlačítko M. To umožňuje manuální volbu převodů pomocí pádel pod volantem, která standardnímu modelu chybí (tam se páčkami jen omezuje rozsah řazených převodů).
Závěr
Kromě komfortu tlumení vlastně není třídě M od Mercedesu jako takové skoro co vytknout. V jiných oblastech dokonce konkurenci výrazně překovává – jde hlavně o adaptivní světlomety a paket On&Offroad.
Hlavní problém čtyřválce v Mercedesu ML je cena. Rozdíl 70 tisíc ve srovnání s šestiválcovým turbodieselem znamená u základní ceny nějakých 5 % a pro českého zákazníka, který v této cenové hladině na nějaký ten desetitisíc nehledí (a pokuty za vysoké CO2 ho naštěstí trápit nemusí), to opravdu není mnoho. Šestiválcový motor s sebou navíc automaticky přináší o kousek lepší výbavu a tím se cílová skupina základního dál zužuje.
Takže o co tady vlastně jde? Mercedes jednoduše mohl vytvořit takový model, a tak to prostě udělal. ML 250 BlueTEC by měl být hlavně ukázkou technických možností stuttgartské automobilky a zajímavou možností pro ty, kterým u takto drahého SUV stačí jízdní dynamika srovnatelná s běžným osobním autem.
První cena vozu | 1.434.000,- Kč (ML 250 BlueTEC) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.434.000,- Kč (ML 250 BlueTEC) |
Základní cena testovaného vozu | 1.434.000,- Kč (ML 250 BlueTEC) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.082.345,- Kč (ML 250 BlueTEC Edition 1) |
Plusy
- Kvalita zpracování interiéru
- Bezchybná ergonomie
- Výkonné světlomety Intelligent Light System
- Plnohodnotná terénní výbava s On&Offroad paketem
- Schopnost táhnout 3500 kg
Minusy
- Zbytečně tvrdý podvozek, nekomfortní tlumení
- Hlučný motor při zátěži
- Spotřeba výrazně zaostává za tabulkovými údaji
- Motor se nehodí pro dynamickou jízdu
- Střídmé rozměry a jednoduchý tvar zadních sedadel