Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes ML 250 BlueTec – Nová doba

Diskuze (97)
To tu ještě nebylo, pohon Mercedesu ML 250 BlueTEC obstarává dieselový čtyřválec.

Poslední dva testy Mercedesů na Auto.cz mají něco společného. Není to jen znak výrobce a bílá barva, ale i motor – modely SLK 250 CDIGLK 250 BlueTEC pohání dvojitě přeplňovaný dieselový čtyřválec. Dnes pokračujeme ve stejném duchu, bílý lak, dieselová 250ka pod kapotou a zase jiný druh auta: velké SUV třídy M.

Vlastně je těžké si vzpomenout na modely, kde Mercedes svůj čtyřválec ještě nenabídl. Dnes je to už jen velké kupé třídy CL, roadster SL a obří třídy GL a R. Ušetřena pochopitelně zůstává i terénní třída G a sportovní SLS AMG. Proti této šestici ale stojí hned 12 modelových řad, které se neobejdou bez agregátu 250 CDI (resp. v kompaktním Áčku a Béčku jde „jen“ o podladěný 220 CDI). Takové sdílení napříč celým portfoliem nemá obdoby ani u koncernu VW Group.

Takže zatímco předchozí dvě generace vyčnívaly z řad konkurenčních modelů nabídkou dieselového osmiválce, ta nová to zkouší z opačného konce. Čtyřválcový turbodiesel je dokonce naprostým unikátem, který vyrovnává pouze sám Mercedes benzinovým modelem ML 230 (1997 až 2000). Zajímavostí mezi velkými SUV je navíc skutečnost, že zdvihový objem motoru má menší číselnou hodnotu než provozní hmotnost modelu ML 250 BlueTEC.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

2143 cm3 vs. 2150 kg

Na papíře to ale nevypadá špatně. Parametry 150 kW a 500 Nm jsou přesně stejné jako u slabšího šestiválce ML 300 CDI, který se nabízel v minulé generaci. To, že se akcelerace na 100 km/h zhoršila o pár desetinek na rovných devět sekund, by se dalo připsat jinému zpřevodování a snaze dosáhnout perfektní kombinované spotřeby 6,0 l/100 km.

Fyziku ale oklamat nejde, a tak skutečnost za pečlivě laděnými homologačními údaji zaostává. Začněme od spotřeby: deklarovaným šesti litrům se dá přiblížit na dohled, ovšem za předpokladu plynulé a defenzivní jízdy. Jezdit mimo město za nějakých 6,5 l/100 km je pro takové auto určitě výkon hodný uznání, v katalogu ale Mercedes přece sliboval něco ještě mnohem lepšího…

Ve skutečnosti proto počítejme s odběrem devíti litrů nafty na každých 100 km. Když budete respektovat možnosti motoru, pak to platí pro dálnici (na tempomat motor pálí 8,8 l/100 km a točí na sedmý převod 2300 min-1) i pro město. Kdo má v úmyslu zacházet s ML 250 BlueTEC, jako by to byl šestiválec, ten se ale musí připravit na šestiválcovou spotřebu.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

A co dynamika? To, že by nafoukaný čtyřválec mohl ve dvou- a vícetunovém autě jezdit skoro jako podladěná dieselová V6, je skoro pravda. Na slovíčko skoro ale patří velký důraz, protože motor trpí ostřejší styl docela s nelibostí. Pod zátěží je čtyřválec hlučný a nepůsobí moc přesvědčivě. Mnohem líp se chová, když může pracovat zlehka v nízkých otáčkách – to běží klidně a vcelku úsporně.

Věřím, že se na slibovaných 210 km/h čtyřválcové ML jednou rozjede, praktické maximum je ale kolem 180 km/h. Takové rychlosti auto dosáhne v rozumném čase a dokáže ji udržet i do kopce (mimochodem, zkušenosti s limuzínou S 250 CDI je úplně stejná). Samozřejmě v Česku i to stačí.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Příplatková výbava

V prvním testu zazněla velká kritika na základní halogenové světlomety, konkrétně jejich malý dosah a slabý výkon. Příplatkové adaptivní bi-xenony Intelligent Light System jsou ale pravým opakem, oba prohřešky spolehlivě odstraňují, navíc přidávají funkci natáčení do zatáček a automatické přepínání dálkových světel. Nejlepší ilustrací výkonu světel je skutečnost, že na dálnici se někteří řidiči cítí oslněni už v potkávacím režimu.

Další z příplatků je exkluzivní paket Edition 1 v ceně 287 tisíc korun, který Mercedes jako tradičně nabízí jen v prvním roce výroby. Přináší luxusní provedení interiéru Designo v hnědé kůži s kontrastním obšitím, spoustu komfortní výbavy a AMG paket. Jeho vzhled je otázkou vkusu, každopádně sportovní design nárazníků je robustní a extravagantní – jako celá karoserie nového ML.

Paket Edition 1
Může se vyplatit tak drahý balíček příplatkové výbavy? I když model Edition 1 stojí masivních 287 tisíc korun, tak ano. Jen samotný AMG paket totiž vyjde na 75 a 20palcová kola k němu na dalších 25 tisíc. Designo interiér si Mercedes normálně cení na 190 tisíc a další výbava jako vyhřívaná sedadla, metalický lak nebo dřevěný volant šroubují cenu o další desetitisíce výš.

Zdrojem pochybností je ale především osazení auta 19palcovými, resp. u Edition 1 standardně 20palcovými koly. Už ve standardním provedení podvozek mlátí – na nekvalitním povrchu je hlučný a málo tlumí. Těžké disky tuto vlastnost ještě zesilují, takže pověstný mercedesovký komfort se nekoná.

Naopak přímé řízení Direct Steer funguje perfektně. Reaguje rychle a zcela plynule, takže usnadňuje ovládání a dává řidiči větší pocit kontroly nad autem. Když se přidá vysoký posaz, který dává přehled nad děním na silnici, vzniká vzor pro celou kategorii SUV.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

On&Offroad paket

Kdo to myslí s jízdou mimo asfalt vážně, měl by si připlatit za paket pro jízdu v terénu. Kromě vzduchového podvozku přidává zvětšený rozsah nastavení světlé výšky, speciální elektronické pomocníky, uzávěru diferenciálu a redukční převodovku. Tomu dnes dokáže konkurovat jedině Land Rover.

Základní, tzv. dálniční, nastavení je nejuniverzálnější – auto v něm nabízí nejvyšší úroveň komfortu. Sportovní režim sníží světlou výšku o 15 mm a přitvrdí adaptivní tlumiče. To pak ML předvádí v zatáčkách neuvěřitelné věci, nicméně přednosti On&Offroad paketu jsou z opačného gardu.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Volba Offroad 1 obslouží rychlosti do 100 km/h a znamená zvýšení podvozku o 30 mm. Náročnější terén zvládá Offroad 2 (+60 mm, uzávěra diferenciálu, rychlost do 40 km/h) a v záloze zůstává nejvyšší poloha (+90 mm), která slouží čistě pro vyproštění. To už jsou kola vyvěšená do velkých příklonů, takže se s autem na rovné ploše těžko manévruje.

S On&Offroad paketem navíc získáte speciální režimy pro jízdu ve sněhu a tažení přívěsu, již zmíněnou redukční převodovku a tlačítko M. To umožňuje manuální volbu převodů pomocí pádel pod volantem, která standardnímu modelu chybí (tam se páčkami jen omezuje rozsah řazených převodů).

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Závěr

Kromě komfortu tlumení vlastně není třídě M od Mercedesu jako takové skoro co vytknout. V jiných oblastech dokonce konkurenci výrazně překovává – jde hlavně o adaptivní světlomety a paket On&Offroad.

Hlavní problém čtyřválce v Mercedesu ML je cena. Rozdíl 70 tisíc ve srovnání s šestiválcovým turbodieselem znamená u základní ceny nějakých 5 % a pro českého zákazníka, který v této cenové hladině na nějaký ten desetitisíc nehledí (a pokuty za vysoké CO2 ho naštěstí trápit nemusí), to opravdu není mnoho. Šestiválcový motor s sebou navíc automaticky přináší o kousek lepší výbavu a tím se cílová skupina základního dál zužuje.

Takže o co tady vlastně jde? Mercedes jednoduše mohl vytvořit takový model, a tak to prostě udělal. ML 250 BlueTEC by měl být hlavně ukázkou technických možností stuttgartské automobilky a zajímavou možností pro ty, kterým u takto drahého SUV stačí jízdní dynamika srovnatelná s běžným osobním autem.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

První cena vozu 1.434.000,- Kč (ML 250 BlueTEC)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.434.000,- Kč (ML 250 BlueTEC)
Základní cena testovaného vozu 1.434.000,- Kč (ML 250 BlueTEC)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.082.345,- Kč (ML 250 BlueTEC Edition 1)

Plusy

  • Kvalita zpracování interiéru
  • Bezchybná ergonomie
  • Výkonné světlomety Intelligent Light System
  • Plnohodnotná terénní výbava s On&Offroad paketem
  • Schopnost táhnout 3500 kg

Minusy

  • Zbytečně tvrdý podvozek, nekomfortní tlumení
  • Hlučný motor při zátěži
  • Spotřeba výrazně zaostává za tabulkovými údaji
  • Motor se nehodí pro dynamickou jízdu
  • Střídmé rozměry a jednoduchý tvar zadních sedadel
Diskuze (97)
Mercedes ML 250 BlueTec
Cena základní sestavy 1 434 000 Kč
Výbava základní sestavy Automatická převodovka s řazením pod volantem, multifunkční volant potažený kůží Nappa, dvouzónová klimatizace Thermatic, tempomat Speedtronic, rádio s CD/USB a Bluetooth, vyhřívaná zpětná zrcátka, dešťový senzor, interiér čalouněný kombinací látka/umělá kůže Artico, LED denní světla, zadní světla ze světelných diod, Attention Assist, Pre-Safe, ESP, stálý pohon všech kol 4Matic, sedm airbagů (včetně kolenního pro řidiče), 17palcová litá kola a další. Kč
Cena testované sestavy 2 082 345 Kč
Výbava testované sestavy Edition 1 (287.280,-): sada Sport AMG - exteriér( k. P31), AMG 5 loukoťové alu disky 50.8cm(20“) leštěné s pneu 265/45 P20 na ráfku 9Jx20ET57( k.758), AMG spoilery v barvě vozu, sportovní brzdová soustava s 18“/19“ děrovanými kotouči, metalický lak, ambientní osvětlení interiéru (k.876), kombinovaný volant dřevo/kůže Nappa (k.289) s řadícími pádly, ozdobné výplně interiéru hnědý jasan (k.H09)/ topol lesklý antracit /k.729), čalounění designo kůže Exklusiv jednobarevná marron nebo porcelán s kontrastním prošitím (k.X06/X27) s designo štítkem, přístrojová deska, výplně dveří a středová konzole v kůží Nappa, boční airbagy vzadu, paměťová sada (k.P64), vyhřívaná přední sedadla (k.873), čalounění stropu designo –látka černá (Y90), velurové černé koberečky, identifikace dětské sedačky (k.U18), štítek „Edice 1“ na středovém panelu<br> Sada ON&OFFROAD (57.456,-) volič jízdních programů s animací na displeji COMANDu, volič manuálního řazení u aut. převodovky, 100% uzávěrka mezinápravového diferenciálu, přední a zadní náprava s adaptivní regulací protiprokluzu 4ETS, redukce převodovky, spodní kryt motoru, zesílené podběhy a speciální nastavení offroad pro ABS, ETS, ESP a vzduchového odpružení jen se sadou vzduchového odpružení; AIRMATIC vzduchové odpružení a nivoregulace s automatickým snížením světlé výšky podle aktuální rychlosti (51.408,-)<br> Multimediální systém COMAND Online s integrovaným měničem 6 DVD (89.208,-): multimediální systém, barevný displej o úhlopříčce 17,8 cm, pevný paměťový disk s navigačními daty se 2D/3D zobrazením, připojení k internetu, MUSIC REGISTER s 10 GB pamětí pro komprimovaná audiodata (mp3, wma, aac), vč.k.513 USB připojení vč. ukazatele názvů CD a skladeb a AUX vstupu (ve střední loketní opěrce), Bluetooth připojení s funkcí handsfree a přehráváním hudby, automatické sledování dopravní situace (TMC Pro), vstup pro paměťovou kartu, Asistent rychlostního omezení, DVD video a hlasové ovládání LINGUATRONIC pro audio, telefon a navigaci, telefonní klávesnice<br> Intelligent Light System s bi-xenonovými světlomety, aktivní natáčení v zatáčkách, automatická nivoregulace, přisvícení do zatáčky, LED denní svícení, LED směrovky, omývače světlometů a adaptivní asistent dálkových světel (47.174,-), Sada jízdních asistentů PLUS (68.040,-), Tažné zařízení, elektricky sklopné/výklopné tlačítkem na víku zavazadlového prostoru (27.518,-), třízónová klimatizace Thermatronic (20.261,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 5.4 / 6
Emise CO2: 158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 690 / 2010
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2150 / 800
Rozměr pneu: 265/45 R20
Mercedes ML 250 BlueTec
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4804
b) šířka (mm): 1926
c) výška (mm): 1796
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1648
f) rozchod vzadu (mm): 1663
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1555
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 485
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Hammunasakra
22. 10. 2012 04:01
Re: 250 CDI
No tak to jste NE"trefil" - tak jako ostatně všechno.. :no: ;-\ :no:
Avatar - white label
19. 10. 2012 17:00
Re: idealny motor
Na jízdu hodnou Mercedesu? Pro Mercedes třídy M, nebo dokonce třídy S, rozhodně ne, proč myslíš, že BMW svůj špičkový R4 biturbodiesel do takových vozů nedává...
Avatar - positivemind
18. 10. 2012 20:58
Re: idealny motor
A to znamená že je to špatně nebo? Protože má o něco vyšší objem, bude mít i pravděpodobně příznivější průběh momentu a tedy se na jízdu hodnou mercedes bude hodit víc (tzn. piánko)
Avatar - white label
17. 10. 2012 23:39
Re: idealny motor
Kdyby (ti) to bylo jedno, tak o tom asi nepíšeš, ale když už přesně, tak přesně - 2.143 cm3, takže někde "mezi námi"... :-)
Jinak v celku souhlas...
17. 10. 2012 13:43
Re: Světla
Tady nejsme ve při :yes: jinak asistent přepínání dálkových světel moc nemusím (což se taky dá říct o spoustě jiných asistentů zbavujících řidiče kompetencí, ale to už bychom zabíhali trochu jinam).