Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes GLK 250 BlueTEC – Hrany obrousit, spotřebu snížit

Diskuze (36)
Čtyřválec skromného objemu dokáže v 1925 kg těžkém SUV velké věci.

Jakkoliv byl Mercedes třídy GLK vždycky vynikajícím autem, na silnicích příliš vidět není. Důvodem je určitě i relativně vyšší cena – snaha zasadit GLK mezi konkurenční BMW X1X3 ho posouvá mimo přímý souboj s nejmenším bavorským SUV. Přitom právě k němu má velikostně blíž.

Ještě větším problémem ale byl design. Sám považuji předchozí hranatý styling za povedený. Líbí se mi ucelenost designu i parafráze klasického terénního Mercedesu G. Ale do dnešní doby se původní vzhled GLK moc nehodí – je sice náležitě drsný, ale příliš funkční a málo sportovní.

Zkrátka mnoho případných zájemců odradil už exteriér, a tak Mercedes přikročil k velmi rozsáhlému faceliftu. A tak se zaoblila maska chladiče, kompletně změnily přední světlomety a zjemnily linky na předním nárazníku. K tomu se zaoblil i zadní nárazník a koncová světla dostala trubicové diody, které tvoří elegantní kontury.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Jednoduše GLK vykročilo vstříc většinovému vkusu. Co na tom, že příznivci původního designu nemohou být z rozsahu změn nadšeni. Mimochodem, po vzoru nové třídy M k tomu GLK nabralo navíc docela dost chromu, a to nejen s AMG paketem (testované auto), ale i v základním provedení.

Osvěžení vzhledu ale proběhlo i uvnitř a je neméně výrazné. Nový (a mnohem hezčí) volant pochází z třídy B a ve stejném modelu se inspirovalo GLK s dalšími změnami: kruhové výdechy ventilace a velkoplošný dekor nahrazují dosavadní hranaté tvary.

Ergonomickou změnou k lepšímu je přesunutí voliče automatické převodovky k volantu. Mezi sedadly tak vznikla uzavíratelná přihrádka na drobnosti a panel klimatizace je lépe přístupný. A z Béčka pochází ještě jedna inovace: po desetiletích si prohodily místa páčky pod volantem, tempomat se nyní obsluhuje tou spodní.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Přístrojový štít s barevnou grafikou byl pro změnu poprvé k vidění ve faceliftované třídě C. GLK ale přidává dvě další novinky: ukazatel úsporné jízdy a český popis. A čeština je samozřejmě přítomna i v celém ovládacím rozhraní multimediálního systému Comand Online. Sice by se některé výrazy daly přeložit lépe, tady Mercedes na Audi trochu ztrácí. Ale ten první a nejdůležitější krok konečně přišel. Chystá něco podobného i BMW?

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Už tak by byl facelift dostatečně rozsáhlý. Zde bychom mohli zrekapitulovat, jak daný model jezdí, a test by byl hotov… jenže! Mercedes zásadně modernizoval i motory. Nejsilnější čtyřválec se už nejmenuje GLK 250 CDI, ale GLK 250 BlueTEC. Nový název značí, že dvojitě přeplňovaný 2,1litr nově splňuje emisní normu Euro 6 (pro nová auta povinné až od roku 2014). Hlavní změnou ale je, že v zájmu snížení emisí NOx používá vstřikování močoviny do výfukových plynů (aditivum AdBlue).

Nově naladěný motor management může lépe hospodařit s drahým palivem. Ve výfuku totiž z AdBlue vzniká amoniak, který chemickou reakcí přemění až 80 procent NOx na dusík a vodu. Motor díky tomu může pracovat bez obohacování palivové směsi.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Spotřebu se opravdu podařilo umravnit. Ustálená rychlost 100 km/h znamená průměrně 4,7 l/100 km a dálniční tempo 130 km/h potom 7,1 l/100 km. Jednomu z redaktorů se podařilo jeho porci tisíce kilometrů absolvovat s celkově osmilitrovým průměrem, druhému s výsledkem 7 l/100 km. Reálné nároky na palivo jsou tedy o více než litr menší proti modelu před faceliftem.

Kombinovaná spotřeba se přitom nezměnila a je stále stejných 6,1 l/100 km – čím to? Měřící cyklus totiž představuje jen nízkou zátěž, zrychluje se pozvolna, kdy žádný motor nemá příliš velké emise oxidů dusíku. Ten vzniká při střední zátěži (jízda ve městě a po dálnici) a extrémně vysoké zátěži (využívání plného potenciálu motoru).

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy Takže konečně nějaké opatření pro zlepšení emisí přináší pro zákazníka hmatatelnou výhodu, kterou využije v každodenním provozu.

Už loni sedmistupňová převodovka povýšila na 7G-Tronic Plus, který řadí rychleji a komfortněji. Nové ústrojí to přitom nepřehání s délkou převodů. Na dálnici točí 2200 min-1, kdy je 500newtonmetrový motor při plné síle a dokáže i do kopce pořádně zrychlovat.

Pružnost je výborná ve všech rychlostech – navzdory tomu, že motor má relativně skromný objem a naopak 1925 kg provozní hmotnosti je opravdu hodně. Pro běžné použití je to zcela dostačující pohon, který staví oba šestiválce do role výrazného nadstandardu.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Poslední změnou proti dříve testovaným GLK je AMG paket. Sportovní podvozek přináší snížení světlé výšky, přitvrzení tlumičů a větší 19palcová kola. S tím přichází agresivnější geometrie náprav, která stojí za dokonalou stabilitou. Volant s dlouhým převodem řízení se ale ze stejného důvodu má tendence při mírném natočení rychle vracet do středové polohy, při parkovaní to docela vadí.

A jestli vám ale jde o jízdní komfort, tedy disciplínu, ve které GLK doslova exceluje, pak není AMG paket dobrou volbou. Běžně umí GLK překonávat retardéry i velké zpomalovací hrby rychlostí 50 km/h bez natřásání, sportovní podvozek přináší do geniálně vyladěného jízdního komfortu ruchy, hlavně od zadní nápravy.

To je ale snad jediný zbytečný příplatek. Ceník GLK přitom nabízí dost možností, kam 63 tisíc korun za AMG paket investovat lépe. Špičkovou volbou je Intelligent Light System, tedy adaptivní bi-xenonové světlomety, které patří k těm nejlepším řešením v automobilovém průmyslu.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

V celkovém hodnocení patří Mercedesu za facelift GLK palec nahoru. Design do sebe nasál aktuální trendy, změn je ale mnohem víc. Zákazníci ocení české uživatelské rozhraní i nový motor. Nejsilnější čtyřválec spojuje nízkou spotřebu s dynamikou, která ve skutečnosti vyhoví nárokům většiny potenciálních zájemců.

První cena vozu 927.600,- Kč (GLK 200 CDI)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.179.600,- Kč (GLK 250 BlueTEC 4Matic)
Základní cena testovaného vozu 1.179.600,- Kč (GLK 250 BlueTEC 4Matic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.638.333,- Kč (GLK 250 BlueTEC 4Matic)

Plusy

  • Výjimečně nízká spotřeba paliva
  • Odstupňování převodovky
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Vynikající ergonomie
  • Posaz připomíná offroady, řidičský a uživatelský komfort nikoliv

Minusy

  • Cena a technika odpovídají BMW X3, rozměry a vnitřní prostor spíše X1
  • Vysoká cena některých příplatků (např. navigace)
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Dlouhý převod řízení
  • S AMG paketem jen průměrné tlumení nerovností
Diskuze (36)
Mercedes GLK 250 BlueTEC
Cena základní sestavy 1 179 600 Kč
Výbava základní sestavy Aktivace vnitřního osvětlení při dálkovém odemčení vozu, akustické varování při nepřipoutaných pasažérech vpředu a aktivní parkovací brzdy při rozjezdu a aktivních světel při opuštění vozu, bezpečnostní pásy vpředu výškově nastavitelné, vnější vzadu s automatickým nastavením výšky a tříbodový úchyt vč. středového vzadu, boční síť v zavazadlovém prostoru vlevo; 2 háčky vlevo a 1 háček vpravo, boční výztuhy karoserie, čalounění látka »Boston«, čelní airbagy, boční vpředu, kolenní airbag pro řidiče a okenní airbagy vpředu a vzadu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, čtecí lampičky a středové světlo integrované do zpětného zrcátka, digitální hodiny, dva háčky na šaty ve víku zavazadlového prostoru, 2-zónová klimatizace THERMATIK, s dělenou regulací teploty vpředu, prachovým filtrem, možností vnitřní cirkulace, dvojitý držák kelímků ve středové konzole, elektricky ovládaná boční okna 4 x s komfortním ovládáním a ochranou proti přivření, filtr pevných částic u CDI modelů, chromový dekor v interiéru, indikace opotřebení brzdového obložení, indikace stavu zadních bezpečnostních pásů na přístrojové desce, indikace nedostatku provozních kapalin oleje/chladící kapaliny, ISOFIX - upevnění dětských sedaček vzadu, kapsy na mapy u nohou řidiče a spolujezdce, krytá polička včetně 12 V zásuvky na středovém panelu, kryty nástupních prahů, vpředu s nápisem »Mercedes-Benz«, lékárnička, mechanická dětská pojistka pro zadní dveře a elektrická pro zadní okna, multifunkční 3-ramenný volant, odkládací polička ve středové konzole, opěrky hlavy 5 x (vpředu a vzadu výškově nastavitelné, vpředu aktivní NECK-PRO, vpředu a krajní vzadu s možností nastavení sklonu), osvětlení vzadu, otáčkoměr, ozdobné výplně interiéru – tkanina, palubní počítač s multifunkčním displejem, předepínač a omezovač upínací síly bezpečnostních pasů vpředu a krajní vzadu, přední sedadla s el. nastavitelnou výškou a opěradlem, mechanicky nastavitelným náklonem a sedadlo řidiče s mechanickou opěrkou, přístrojová deska se 3 analogovými kruhovými přístroji a displejem, rádio »Audio 20 CD« s dvojitým tunerem, CD-přehrávač s možností MP3, 5“barevný display, Bluetooth-připojení s handsfree sadou, Aux-vstup (ve schránce před spolujezdcem), telefonní klávesnice, 6 reproduktorů, regulace sklonu světlometů, schránka před spolujezdcem osvětlená, klimatizovaná a uzamykatelná, sklopná sedadla vzadu 1/3 : 2/3, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, směrovky s dotekovou aktivací, specifické prošití sedadel, stěrače s dotekovou funkcí, střední loketní opěrka vpředu s bočně výklopnou poličkou, ukazatel servisních intervalů »ASSYST«, ukazatel venkovní teploty, výškově a podélně mechanicky nastavitelný volant, zásuvka (12V) ve středové konzole, polička před spolujezdcem, 2. řada sedadel, adaptivní brzdová světla - přerušované svícení při panickém brzdění, adaptivní brzdový systém ADAPTIVE BRAKE s asistentem rozjezdu do kopce, AGILITY CONTROL - podvozek se selektivními tlumiči, AGILITY CONTROL - řízení s bezpečnostním sloupkem řízení, aktivace nouzového osvětlení při čelním nárazu, Alu. disky 7-loukoťové 17", 7,5Jx17 ET47,5 pneu 235/60 R17, brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání s vnitřním ovládáním a nárazovým senzorem, centrální zamykání s automatickou aretací při rozjezdu a nouzovým otevřením při nehodě, černé boční prahové spoilery, černý plastový kryt nákladového prostoru, čirá skla směrovek ve vnějších zrcátkách, čiré halogenové reflektory s projektorovou technikou, dálkové odemčení víka zavazadlového prostoru klíčkem, determální skla, zadní jednovrstvé bezpečnostní sklo (ESG), elektronický stabilizační program (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), elektronický trakční systém včetně automatické kontroly brzdění při prudkém sjezdu ze svahu (4ETS), imobilizér s plovoucím kódem »ELCODE« integrovaný do ovladače centrálního dálkového zamykání, indikace úniku tlaku v pneu, integrované přídavné směrovky do vnějších zrcátek, koncová a brzdová světla s čirým sklem a brilantní optikou, madla dveří v barvě vozu, mlhovky s čirým prosklením, Integrovaný Servisní Paket(ISP), nasávací vstupy s černými lamelami, nožní parkovací brzda, osvětlení zavazadlového prostoru, antiblokovací brzdový systém (ABS), sada na opravu pneu »TIREFIT« s kompresorem, signální a poziční světla na víku zavazadlového prostoru, světlený senzor (automatická aktivace světel - jízda v tunelu), TEMPOMAT s omezovačem rychlosti »SPEEDTRONIC«, třetí brzdové světlo s LED-technikou, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, výstražný trojúhelník, zadní stěrač s automatickou aktivací při couvání, kožený volant a řadící páka. Kč
Cena testované sestavy 1 638 333 Kč
Výbava testované sestavy Lak bílá Diamant Bright (45.058,-), sada Premium - vyhřívání předních sedadel a parkovací senzory Parktronic s aktivním asistentem (1.200,-), sada AMG Exteriér vč. 19palcových disků (63.504,-), sada Chrom (18.144,-), sada Sport Interiér (25.704,-), čalounění kůže pro interiér se sadou Sport (55.944,-), Comand Online (79.229,-), Bluetooth (13.306,-), Media Interface (6.653,-), sada jizdních asistentů Plus (64.865,-), tažné zařízení (23.587,-), klimatizace Thematronic (17.842,-), Intelligent Light System (42.185,-), nádrž 66 litrů (1.512,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 5.5 / 6.1
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1550
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1925 / 575
Rozměr pneu: 235/50 R19, 255/45 R19
Mercedes GLK 250 BlueTEC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4536
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1669
d) rozvor (mm): 2755
e) rozchod vpředu (mm): 1567
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1012
k) šířka vpředu (mm): 1442
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 506
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 8. 2012 11:24
Re: Tak nám zabili GLK paní Müllerová, part II
Jak píšeš. Dokonce aji kompakt Alfa 147 GTA měla 6 vál (příčně a přední náhon, takže převodovka s difereciálem taky pod hauptnou). Jak jezdí předokolka s rozdělením hmotnosti "90:10" nevím, ale asi to nebyla žádná hitparáda 8-s
27. 8. 2012 11:13
Re: GLK
:yes: navíc glk 4hrnek diesel za víc jak 1,6 mega, to opravdu není málo, i když je to mercedes.
Avatar - rohYpnol
26. 8. 2012 20:58
Re: GLK
Já pouze reaguji na tvé hodnocení a vidím procentuální pokles, což není s příchodem FL modelu (výrazného FL) zrovna lichotivé...
Pro čeký trh pak platí "i ten zbytek"
26. 8. 2012 14:18
Re: GLK
Já novou generaci taky nijak nehodnotím, jen pouze reaguji na "i ten poslední zbytek".
Avatar - rohYpnol
25. 8. 2012 21:21
Re: GLK
víc chromu, víc auto...
Nevím kde jsi vzal čísla a pro koho jsou, ale když je vezmu za pravdivá, tak obecně klidně můžu napsat - v červnu 2012 byl podíl GLK menší než v 2011 8-s