TEST Mercedes GLK 250 BlueTEC – Hrany obrousit, spotřebu snížit
Jakkoliv byl Mercedes třídy GLK vždycky vynikajícím autem, na silnicích příliš vidět není. Důvodem je určitě i relativně vyšší cena – snaha zasadit GLK mezi konkurenční BMW X1 a X3 ho posouvá mimo přímý souboj s nejmenším bavorským SUV. Přitom právě k němu má velikostně blíž.
Ještě větším problémem ale byl design. Sám považuji předchozí hranatý styling za povedený. Líbí se mi ucelenost designu i parafráze klasického terénního Mercedesu G. Ale do dnešní doby se původní vzhled GLK moc nehodí – je sice náležitě drsný, ale příliš funkční a málo sportovní.
Zkrátka mnoho případných zájemců odradil už exteriér, a tak Mercedes přikročil k velmi rozsáhlému faceliftu. A tak se zaoblila maska chladiče, kompletně změnily přední světlomety a zjemnily linky na předním nárazníku. K tomu se zaoblil i zadní nárazník a koncová světla dostala trubicové diody, které tvoří elegantní kontury.
Jednoduše GLK vykročilo vstříc většinovému vkusu. Co na tom, že příznivci původního designu nemohou být z rozsahu změn nadšeni. Mimochodem, po vzoru nové třídy M k tomu GLK nabralo navíc docela dost chromu, a to nejen s AMG paketem (testované auto), ale i v základním provedení.
Osvěžení vzhledu ale proběhlo i uvnitř a je neméně výrazné. Nový (a mnohem hezčí) volant pochází z třídy B a ve stejném modelu se inspirovalo GLK s dalšími změnami: kruhové výdechy ventilace a velkoplošný dekor nahrazují dosavadní hranaté tvary.
Ergonomickou změnou k lepšímu je přesunutí voliče automatické převodovky k volantu. Mezi sedadly tak vznikla uzavíratelná přihrádka na drobnosti a panel klimatizace je lépe přístupný. A z Béčka pochází ještě jedna inovace: po desetiletích si prohodily místa páčky pod volantem, tempomat se nyní obsluhuje tou spodní.
Přístrojový štít s barevnou grafikou byl pro změnu poprvé k vidění ve faceliftované třídě C. GLK ale přidává dvě další novinky: ukazatel úsporné jízdy a český popis. A čeština je samozřejmě přítomna i v celém ovládacím rozhraní multimediálního systému Comand Online. Sice by se některé výrazy daly přeložit lépe, tady Mercedes na Audi trochu ztrácí. Ale ten první a nejdůležitější krok konečně přišel. Chystá něco podobného i BMW?
Už tak by byl facelift dostatečně rozsáhlý. Zde bychom mohli zrekapitulovat, jak daný model jezdí, a test by byl hotov… jenže! Mercedes zásadně modernizoval i motory. Nejsilnější čtyřválec se už nejmenuje GLK 250 CDI, ale GLK 250 BlueTEC. Nový název značí, že dvojitě přeplňovaný 2,1litr nově splňuje emisní normu Euro 6 (pro nová auta povinné až od roku 2014). Hlavní změnou ale je, že v zájmu snížení emisí NOx používá vstřikování močoviny do výfukových plynů (aditivum AdBlue).
Nově naladěný motor management může lépe hospodařit s drahým palivem. Ve výfuku totiž z AdBlue vzniká amoniak, který chemickou reakcí přemění až 80 procent NOx na dusík a vodu. Motor díky tomu může pracovat bez obohacování palivové směsi.
Spotřebu se opravdu podařilo umravnit. Ustálená rychlost 100 km/h znamená průměrně 4,7 l/100 km a dálniční tempo 130 km/h potom 7,1 l/100 km. Jednomu z redaktorů se podařilo jeho porci tisíce kilometrů absolvovat s celkově osmilitrovým průměrem, druhému s výsledkem 7 l/100 km. Reálné nároky na palivo jsou tedy o více než litr menší proti modelu před faceliftem.
Kombinovaná spotřeba se přitom nezměnila a je stále stejných 6,1 l/100 km – čím to? Měřící cyklus totiž představuje jen nízkou zátěž, zrychluje se pozvolna, kdy žádný motor nemá příliš velké emise oxidů dusíku. Ten vzniká při střední zátěži (jízda ve městě a po dálnici) a extrémně vysoké zátěži (využívání plného potenciálu motoru).
suv mercedesbenz testy Takže konečně nějaké opatření pro zlepšení emisí přináší pro zákazníka hmatatelnou výhodu, kterou využije v každodenním provozu.
Už loni sedmistupňová převodovka povýšila na 7G-Tronic Plus, který řadí rychleji a komfortněji. Nové ústrojí to přitom nepřehání s délkou převodů. Na dálnici točí 2200 min-1, kdy je 500newtonmetrový motor při plné síle a dokáže i do kopce pořádně zrychlovat.
Pružnost je výborná ve všech rychlostech – navzdory tomu, že motor má relativně skromný objem a naopak 1925 kg provozní hmotnosti je opravdu hodně. Pro běžné použití je to zcela dostačující pohon, který staví oba šestiválce do role výrazného nadstandardu.
Poslední změnou proti dříve testovaným GLK je AMG paket. Sportovní podvozek přináší snížení světlé výšky, přitvrzení tlumičů a větší 19palcová kola. S tím přichází agresivnější geometrie náprav, která stojí za dokonalou stabilitou. Volant s dlouhým převodem řízení se ale ze stejného důvodu má tendence při mírném natočení rychle vracet do středové polohy, při parkovaní to docela vadí.
A jestli vám ale jde o jízdní komfort, tedy disciplínu, ve které GLK doslova exceluje, pak není AMG paket dobrou volbou. Běžně umí GLK překonávat retardéry i velké zpomalovací hrby rychlostí 50 km/h bez natřásání, sportovní podvozek přináší do geniálně vyladěného jízdního komfortu ruchy, hlavně od zadní nápravy.
To je ale snad jediný zbytečný příplatek. Ceník GLK přitom nabízí dost možností, kam 63 tisíc korun za AMG paket investovat lépe. Špičkovou volbou je Intelligent Light System, tedy adaptivní bi-xenonové světlomety, které patří k těm nejlepším řešením v automobilovém průmyslu.
V celkovém hodnocení patří Mercedesu za facelift GLK palec nahoru. Design do sebe nasál aktuální trendy, změn je ale mnohem víc. Zákazníci ocení české uživatelské rozhraní i nový motor. Nejsilnější čtyřválec spojuje nízkou spotřebu s dynamikou, která ve skutečnosti vyhoví nárokům většiny potenciálních zájemců.
První cena vozu | 927.600,- Kč (GLK 200 CDI) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.179.600,- Kč (GLK 250 BlueTEC 4Matic) |
Základní cena testovaného vozu | 1.179.600,- Kč (GLK 250 BlueTEC 4Matic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.638.333,- Kč (GLK 250 BlueTEC 4Matic) |
Plusy
- Výjimečně nízká spotřeba paliva
- Odstupňování převodovky
- Kvalitní materiály a zpracování
- Vynikající ergonomie
- Posaz připomíná offroady, řidičský a uživatelský komfort nikoliv
Minusy
- Cena a technika odpovídají BMW X3, rozměry a vnitřní prostor spíše X1
- Vysoká cena některých příplatků (např. navigace)
- Velikost zavazadlového prostoru
- Dlouhý převod řízení
- S AMG paketem jen průměrné tlumení nerovností