Test Auto.cz

Mercedes GLK 250 BlueTEC – Hrany obrousit, spotřebu snížit

24.8. 2012
Verdikt
 

Čtyřválec skromného objemu dokáže v 1925 kg těžkém SUV velké věci.

Jakkoliv byl Mercedes třídy GLK vždycky vynikajícím autem, na silnicích příliš vidět není. Důvodem je určitě i relativně vyšší cena – snaha zasadit GLK mezi konkurenční BMW X1X3 ho posouvá mimo přímý souboj s nejmenším bavorským SUV. Přitom právě k němu má velikostně blíž.

Ještě větším problémem ale byl design. Sám považuji předchozí hranatý styling za povedený. Líbí se mi ucelenost designu i parafráze klasického terénního Mercedesu G. Ale do dnešní doby se původní vzhled GLK moc nehodí – je sice náležitě drsný, ale příliš funkční a málo sportovní.

Zkrátka mnoho případných zájemců odradil už exteriér, a tak Mercedes přikročil k velmi rozsáhlému faceliftu. A tak se zaoblila maska chladiče, kompletně změnily přední světlomety a zjemnily linky na předním nárazníku. K tomu se zaoblil i zadní nárazník a koncová světla dostala trubicové diody, které tvoří elegantní kontury.

obrázek [600 x 386]  

Jednoduše GLK vykročilo vstříc většinovému vkusu. Co na tom, že příznivci původního designu nemohou být z rozsahu změn nadšeni. Mimochodem, po vzoru nové třídy M k tomu GLK nabralo navíc docela dost chromu, a to nejen s AMG paketem (testované auto), ale i v základním provedení.

Osvěžení vzhledu ale proběhlo i uvnitř a je neméně výrazné. Nový (a mnohem hezčí) volant pochází z třídy B a ve stejném modelu se inspirovalo GLK s dalšími změnami: kruhové výdechy ventilace a velkoplošný dekor nahrazují dosavadní hranaté tvary.

Ergonomickou změnou k lepšímu je přesunutí voliče automatické převodovky k volantu. Mezi sedadly tak vznikla uzavíratelná přihrádka na drobnosti a panel klimatizace je lépe přístupný. A z Béčka pochází ještě jedna inovace: po desetiletích si prohodily místa páčky pod volantem, tempomat se nyní obsluhuje tou spodní.

obrázek [600 x 379]  

Přístrojový štít s barevnou grafikou byl pro změnu poprvé k vidění ve faceliftované třídě C. GLK ale přidává dvě další novinky: ukazatel úsporné jízdy a český popis. A čeština je samozřejmě přítomna i v celém ovládacím rozhraní multimediálního systému Comand Online. Sice by se některé výrazy daly přeložit lépe, tady Mercedes na Audi trochu ztrácí. Ale ten první a nejdůležitější krok konečně přišel. Chystá něco podobného i BMW?

obrázek [600 x 326]  

Už tak by byl facelift dostatečně rozsáhlý. Zde bychom mohli zrekapitulovat, jak daný model jezdí, a test by byl hotov… jenže! Mercedes zásadně modernizoval i motory. Nejsilnější čtyřválec se už nejmenuje GLK 250 CDI, ale GLK 250 BlueTEC. Nový název značí, že dvojitě přeplňovaný 2,1litr nově splňuje emisní normu Euro 6 (pro nová auta povinné až od roku 2014). Hlavní změnou ale je, že v zájmu snížení emisí NOx používá vstřikování močoviny do výfukových plynů (aditivum AdBlue).

Nově naladěný motor management může lépe hospodařit s drahým palivem. Ve výfuku totiž z AdBlue vzniká amoniak, který chemickou reakcí přemění až 80 procent NOx na dusík a vodu. Motor díky tomu může pracovat bez obohacování palivové směsi.

obrázek [600 x 357]  

Spotřebu se opravdu podařilo umravnit. Ustálená rychlost 100 km/h znamená průměrně 4,7 l/100 km a dálniční tempo 130 km/h potom 7,1 l/100 km. Jednomu z redaktorů se podařilo jeho porci tisíce kilometrů absolvovat s celkově osmilitrovým průměrem, druhému s výsledkem 7 l/100 km. Reálné nároky na palivo jsou tedy o více než litr menší proti modelu před faceliftem.

Kombinovaná spotřeba se přitom nezměnila a je stále stejných 6,1 l/100 km – čím to? Měřící cyklus totiž představuje jen nízkou zátěž, zrychluje se pozvolna, kdy žádný motor nemá příliš velké emise oxidů dusíku. Ten vzniká při střední zátěži (jízda ve městě a po dálnici) a extrémně vysoké zátěži (využívání plného potenciálu motoru).

obrázek [300 x 211] Takže konečně nějaké opatření pro zlepšení emisí přináší pro zákazníka hmatatelnou výhodu, kterou využije v každodenním provozu.

Už loni sedmistupňová převodovka povýšila na 7G-Tronic Plus, který řadí rychleji a komfortněji. Nové ústrojí to přitom nepřehání s délkou převodů. Na dálnici točí 2200 min-1, kdy je 500newtonmetrový motor při plné síle a dokáže i do kopce pořádně zrychlovat.

Pružnost je výborná ve všech rychlostech – navzdory tomu, že motor má relativně skromný objem a naopak 1925 kg provozní hmotnosti je opravdu hodně. Pro běžné použití je to zcela dostačující pohon, který staví oba šestiválce do role výrazného nadstandardu.

obrázek [600 x 363]  

Poslední změnou proti dříve testovaným GLK je AMG paket. Sportovní podvozek přináší snížení světlé výšky, přitvrzení tlumičů a větší 19palcová kola. S tím přichází agresivnější geometrie náprav, která stojí za dokonalou stabilitou. Volant s dlouhým převodem řízení se ale ze stejného důvodu má tendence při mírném natočení rychle vracet do středové polohy, při parkovaní to docela vadí.

A jestli vám ale jde o jízdní komfort, tedy disciplínu, ve které GLK doslova exceluje, pak není AMG paket dobrou volbou. Běžně umí GLK překonávat retardéry i velké zpomalovací hrby rychlostí 50 km/h bez natřásání, sportovní podvozek přináší do geniálně vyladěného jízdního komfortu ruchy, hlavně od zadní nápravy.

To je ale snad jediný zbytečný příplatek. Ceník GLK přitom nabízí dost možností, kam 63 tisíc korun za AMG paket investovat lépe. Špičkovou volbou je Intelligent Light System, tedy adaptivní bi-xenonové světlomety, které patří k těm nejlepším řešením v automobilovém průmyslu.

obrázek [600 x 276]  

V celkovém hodnocení patří Mercedesu za facelift GLK palec nahoru. Design do sebe nasál aktuální trendy, změn je ale mnohem víc. Zákazníci ocení české uživatelské rozhraní i nový motor. Nejsilnější čtyřválec spojuje nízkou spotřebu s dynamikou, která ve skutečnosti vyhoví nárokům většiny potenciálních zájemců.

První cena vozu927.600,- Kč (GLK 200 CDI)
První cena vozu s testovanou motorizací1.179.600,- Kč (GLK 250 BlueTEC 4Matic)
Základní cena testovaného vozu1.179.600,- Kč (GLK 250 BlueTEC 4Matic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.638.333,- Kč (GLK 250 BlueTEC 4Matic)

Plusy

  • Výjimečně nízká spotřeba paliva
  • Odstupňování převodovky
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Vynikající ergonomie
  • Posaz připomíná offroady, řidičský a uživatelský komfort nikoliv

Minusy

  • Cena a technika odpovídají BMW X3, rozměry a vnitřní prostor spíše X1
  • Vysoká cena některých příplatků (např. navigace)
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Dlouhý převod řízení
  • S AMG paketem jen průměrné tlumení nerovností
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes GLK 250 BlueTEC

Cena v základní výbavě: 1 179 600 Kč Cena v testované výbavě: 1 638 333 Kč

Základní výbava:Aktivace vnitřního osvětlení při dálkovém odemčení vozu, akustické varování při nepřipoutaných pasažérech vpředu a aktivní parkovací brzdy při rozjezdu a aktivních světel při opuštění vozu, bezpečnostní pásy vpředu výškově nastavitelné, vnější vzadu s automatickým nastavením výšky a tříbodový úchyt vč. středového vzadu, boční síť v zavazadlovém prostoru vlevo; 2 háčky vlevo a 1 háček vpravo, boční výztuhy karoserie, čalounění látka »Boston«, čelní airbagy, boční vpředu, kolenní airbag pro řidiče a okenní airbagy vpředu a vzadu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, čtecí lampičky a středové světlo integrované do zpětného zrcátka, digitální hodiny, dva háčky na šaty ve víku zavazadlového prostoru, 2-zónová klimatizace THERMATIK, s dělenou regulací teploty vpředu, prachovým filtrem, možností vnitřní cirkulace, dvojitý držák kelímků ve středové konzole, elektricky ovládaná boční okna 4 x s komfortním ovládáním a ochranou proti přivření, filtr pevných částic u CDI modelů, chromový dekor v interiéru, indikace opotřebení brzdového obložení, indikace stavu zadních bezpečnostních pásů na přístrojové desce, indikace nedostatku provozních kapalin oleje/chladící kapaliny, ISOFIX - upevnění dětských sedaček vzadu, kapsy na mapy u nohou řidiče a spolujezdce, krytá polička včetně 12 V zásuvky na středovém panelu, kryty nástupních prahů, vpředu s nápisem »Mercedes-Benz«, lékárnička, mechanická dětská pojistka pro zadní dveře a elektrická pro zadní okna, multifunkční 3-ramenný volant, odkládací polička ve středové konzole, opěrky hlavy 5 x (vpředu a vzadu výškově nastavitelné, vpředu aktivní NECK-PRO, vpředu a krajní vzadu s možností nastavení sklonu), osvětlení vzadu, otáčkoměr, ozdobné výplně interiéru – tkanina, palubní počítač s multifunkčním displejem, předepínač a omezovač upínací síly bezpečnostních pasů vpředu a krajní vzadu, přední sedadla s el. nastavitelnou výškou a opěradlem, mechanicky nastavitelným náklonem a sedadlo řidiče s mechanickou opěrkou, přístrojová deska se 3 analogovými kruhovými přístroji a displejem, rádio »Audio 20 CD« s dvojitým tunerem, CD-přehrávač s možností MP3, 5“barevný display, Bluetooth-připojení s handsfree sadou, Aux-vstup (ve schránce před spolujezdcem), telefonní klávesnice, 6 reproduktorů, regulace sklonu světlometů, schránka před spolujezdcem osvětlená, klimatizovaná a uzamykatelná, sklopná sedadla vzadu 1/3 : 2/3, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, směrovky s dotekovou aktivací, specifické prošití sedadel, stěrače s dotekovou funkcí, střední loketní opěrka vpředu s bočně výklopnou poličkou, ukazatel servisních intervalů »ASSYST«, ukazatel venkovní teploty, výškově a podélně mechanicky nastavitelný volant, zásuvka (12V) ve středové konzole, polička před spolujezdcem, 2. řada sedadel, adaptivní brzdová světla - přerušované svícení při panickém brzdění, adaptivní brzdový systém ADAPTIVE BRAKE s asistentem rozjezdu do kopce, AGILITY CONTROL - podvozek se selektivními tlumiči, AGILITY CONTROL - řízení s bezpečnostním sloupkem řízení, aktivace nouzového osvětlení při čelním nárazu, Alu. disky 7-loukoťové 17", 7,5Jx17 ET47,5 pneu 235/60 R17, brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání s vnitřním ovládáním a nárazovým senzorem, centrální zamykání s automatickou aretací při rozjezdu a nouzovým otevřením při nehodě, černé boční prahové spoilery, černý plastový kryt nákladového prostoru, čirá skla směrovek ve vnějších zrcátkách, čiré halogenové reflektory s projektorovou technikou, dálkové odemčení víka zavazadlového prostoru klíčkem, determální skla, zadní jednovrstvé bezpečnostní sklo (ESG), elektronický stabilizační program (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), elektronický trakční systém včetně automatické kontroly brzdění při prudkém sjezdu ze svahu (4ETS), imobilizér s plovoucím kódem »ELCODE« integrovaný do ovladače centrálního dálkového zamykání, indikace úniku tlaku v pneu, integrované přídavné směrovky do vnějších zrcátek, koncová a brzdová světla s čirým sklem a brilantní optikou, madla dveří v barvě vozu, mlhovky s čirým prosklením, Integrovaný Servisní Paket(ISP), nasávací vstupy s černými lamelami, nožní parkovací brzda, osvětlení zavazadlového prostoru, antiblokovací brzdový systém (ABS), sada na opravu pneu »TIREFIT« s kompresorem, signální a poziční světla na víku zavazadlového prostoru, světlený senzor (automatická aktivace světel - jízda v tunelu), TEMPOMAT s omezovačem rychlosti »SPEEDTRONIC«, třetí brzdové světlo s LED-technikou, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, výstražný trojúhelník, zadní stěrač s automatickou aktivací při couvání, kožený volant a řadící páka.

Výbava testovaného vozu:Lak bílá Diamant Bright (45.058,-), sada Premium - vyhřívání předních sedadel a parkovací senzory Parktronic s aktivním asistentem (1.200,-), sada AMG Exteriér vč. 19palcových disků (63.504,-), sada Chrom (18.144,-), sada Sport Interiér (25.704,-), čalounění kůže pro interiér se sadou Sport (55.944,-), Comand Online (79.229,-), Bluetooth (13.306,-), Media Interface (6.653,-), sada jizdních asistentů Plus (64.865,-), tažné zařízení (23.587,-), klimatizace Thematronic (17.842,-), Intelligent Light System (42.185,-), nádrž 66 litrů (1.512,-).

Průkaz ISIC dobývá pražské školy Průkaz ISIC dobývá pražské školy

Průkazy ISIC jsou již mnoho let samozřejmostí pro…

Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars

Americký prezident Donald Trump dnes vydal nařízení o…

Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu

Kyjevský soud dnes zamítl žádost ukrajinské prokuratury o…

Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům

Policie obvinila bývalého bezpečnostního manažera…

 
Technické údaje
Motor Mercedes GLK 250 BlueTEC
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 5.5 / 6.1
Emise CO2:159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1550
Objem nádrže (l):59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1925 / 575
Rozměr pneu:235/50 R19, 255/45 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4536
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1669
d) rozvor (mm): 2755
e) rozchod vpředu (mm): 1567
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1012
k) šířka vpředu (mm): 1442
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 506
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes GLK 250 BlueTEC – Hrany obrousit,…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Video: Mercedes-Benz testuje příští generaci GLK Video: Mercedes-Benz testuje příští generaci GLK

Nové GLK s kódovým označením X205 dorazí v roce 2015.

Mercedes GLK 200 a GLK 250: Benzinový dvoulitr bez 4Maticu stojí od 959.530 Kč Mercedes GLK 200 a GLK 250: Benzinový dvoulitr bez 4Maticu stojí od 959.530 Kč

Mercedes-Benz rozšiřuje nabídku modelu GLK o nové verze s…

 



 
Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Včera

Koupě starého levného auta se může při jeho přeregistrování prodražit. Důvodem je tzv. ekologická daň. Kolik v současné době zaplatíte?




Blesk.cz

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak je skladovat, aby na Vánoce zazářily

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak…

Na Vánoce musí být mnoho věcí připraveno dopředu. Jenže, jak vše správně uskladnit a uchovat, aby to na Štědrý…

Nobelovu cenu míru dostali bojovníci proti jaderným zbraním. Oceněná přežila Hirošimu

Nobelovu cenu míru dostali bojovníci proti jaderným…

Představitelé Mezinárodní kampaně za zrušení jaderných zbraní (ICAN) v neděli na ceremoniálu v norské metropoli…

 

iSport.cz

Samková měla zevlovací den, teď čeká masakr. Pěkně to frčí, říká o trati

Samková měla zevlovací den, teď čeká masakr. Pěkně…

Snowboardkrosařce Evě Samkové začíná hlavní část olympijské zimy. V nejvýš položeném alpském středisku ve…

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví historické čtvrtfinále

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví…

České házenkářky se v osmifinále mistrovství světa postaraly o velké překvapení, v Lipsku zvítězily nad…

 

Reflex.cz

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Zatímco pozornost světové veřejnosti se soustředila na válku ve Vietnamu, Spojené státy v tichosti bombardovaly…

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Neomarxistická korektnost proniká i do oblastí, kde to opravdu překvapí. Papež František vyzval ke kritické…