Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC – Zaměřeno na rodinu

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC – Zaměřeno na rodinu

 
 

Příď Lanceru, podvozek Outlanderu a k tomu nová šestnáctistovka. Co to je? Ano, další crossover na českém trhu.

Mitsubishi se snaží zachytit hlavní vlnu zájmu o kompaktní crossovery, kterou rozpoutal Nissan Qashqai, a uvádí na trh klíčovou novinku pro nejbližší roky – nové ASX. Nabídka vozů této mladé kategorie je dnes na českém trhu mnohem širší než například u klasických sedanů, nebo kombi nižší střední třídy.

Některé značky lákají zákazníky na chlapácký vzhled, jiné to zkouší se stylem. A Mitsubishi? To sází na rodinu! Podívejme se tedy na ASX očima tatínků a maminek. Ti budou totiž ASX s pohonem předních kol a základní motorizací kupovat nejčastěji.

Design nejnovějšího Mitsubishi nejspíš do showroomu nikoho nepřiláká. Ne proto, že by auto bylo ošklivé, ale jednoduše jen proto, že mezi ostatními Mitsubishi tak trochu zaniká. Stejnou příď najdete na Lanceru, Coltu a samozřejmě i na sesterském Outlanderu. Běžný zákazník, který nesleduje každou novinku na trhu, by bez řady billboardů podél cest vlastně neměl šanci poznat, že ASX je novým typem na trhu. Situace popsaná v tomto odstavci ale není nic výjimečného, vždyť i evropská jednička spěje ke stavu, který lze s trochou nadsázky popsat jako totální sjednocení.

obrázek [600 x 440]  

České zastoupení Mitsubishi dalo zákazníkům o přítomnosti novinky vědět rozsáhlou reklamní kampaní, v níž ASX vystupuje jako rodinný bodyguard, s vtipným využitím charakteristické přídě transformované do piktogramu připomínajícího lidskou tvář.

Mitsubishi ASX – Ceny na českém trhu

Pokud ASX padne českému zákazníkovi do hledáčku, pak je jeho design většinou oceněn jako zdařilý. Zásluhu na tom mají poměrně vyvážené proporce i skutečnost, že je toto Mitsubishi někde na půl cesty mezi vyšším hatchbackem a terénním vozem.

Možná důležitější než design karoserie je při nákupu nového rodinného vozidla jeho interiér. Příbuzenský vztah k Outlanderu se zde odráží na velkorysosti vnitřního prostoru. Dostatek místa všemi směry na předních sedadlech nijak nepřekvapí. Příjemné je ovšem zjištění, že i jedinci s výškou nad 180 cm si mohou udělat pohodlí i v druhé řadě. Budou zde mít prostor pro nohy i nad hlavou a na šířku. Dělené zadní sedadlo umožňuje nastavení sklonu opěradla do dvou poloh, sedí se vysoko a tak sedák dobře podepírá stehna. Přední sedadla mají dlouhé sedáky a boční vedení (u sedáku i na opěradle) přiměřené určení auta.

obrázek [600 x 420]  

Mitsubishi ASX je vyšší hatchback, ale ne vysoký! Jeho 1.615 mm zhruba odpovídá Nissanu Qashqai (1.606 mm), ale třeba na Škodu Yeti mu schází do výšky více než 7 cm. To se nakonec zákonitě odráží i na vzdušnosti atmosféry uvnitř vozu. Na druhou stranu platí, že žádný zbytečný vzduch nad sedadly v tomto autě nevozíte.

Japonský crossover se může pochlubit kvalitním dílenským zpracováním i použitými materiály. Palubní deska je díky struktuře měkčeného plastu příjemná nejen na dotek, ale i na pohled. Rozmístění ovládacích prvků odpovídá současným zvyklostem a jediným přehmatem se tak pro některé řidiče může stát hrana na středové konzole nad ovladači klimatizace. Při řazení třetího rychlostního stupně do ní totiž mohou narážet klouby na prstech.

obrázek [300 x 432]  

Zavazadlový prostor v závislosti na sklonu opěradla zadního sedadla nabízí objem od 419 do 442 litrů. Při základní konfiguraci je zavazadelník u podlahy dlouhý 820 mm. Šířka mezi podběhy je 1000 mm a za nimi 1350 mm. Výška po krycí plato je 490 mm a po strop 750 mm. Po sklopení opěradla vznikne rovná podlaha a při posunutí sedadla předního spolujezdce zcela vpřed je k dispozici prostor dlouhý 1800 mm.

Za příplatek 3.890,- Kč si lze objednat sadu na zvětšení objemu zavazadelníku z 442 na 488 litrů. Při využití této nabídky dojde k zrušení několika přihrádek pod podlahou kufru a přesunutí sady na opravu pneumatik do podběhů.

Zajímavý je rozdíl v užitečných hmotnostech různých motorizací modelu ASX. Zatímco provedení s novým turbodieselem 1,8 DI-D a pohonem všech čtyř kol má nijak oslnivých 460 kg, testovaná verze se zážehovým motorem 1,6 MIVEC a pohonem předních kol uveze 600 kg.

Čtyřválec 1,6 MIVEC s mírně nadprůměrným výkonem 86 kW ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol je jedinou benzinovou motorizací Mitsubishi ASX na českém trhu, ačkoliv například na domácím japonském trhu je nabízen identický model RVR s motorem 1,8 MIVEC (102 kW).

obrázek [600 x 395]  

Rodinnému určení testovaná šestnáctistovka zcela dostačuje. V době elektronických pedálů plynu je překvapivá rychlá odezva na jeho sešlápnutí, na což si musíte hlavně zpočátku trochu zvykat. Alespoň na chvíli tak můžete nabýt dojmu, že klasická atmosférická konstrukce a standardní zdvihový objem dokáží soupeřit s moderními turbomotory. Výkonu má motor více než dost, ale to musíte do klasických 5000 až 6000 min-1, kde je zvukový projev již, jemně řečeno, výrazný. Častěji se budete pohybovat ve středním pásmu mezi 2500 a 3500 min-1, kde je motor dostatečně pružný a má kultivovaný chod. Nízké otáčky jsou použitelné – tak jako u Qashqaie – pouze pro klidnou jízdu na spotřebu. Když chcete hbitě zrychlovat, je nezbytné podřadit.

TEST Mitsubishi ASX 1,8 DI-D - Krátký proces (9/2010)

K dispozici je sice pouze pětistupňová převodovka, ale její převodování i přesnosti pohybů páky v kulise je optimální. Pětka je dost těžká, takže na dálnici se ve 130 km/h budete pohybovat v přítomnosti pouhých 3600 min-1, zatímco většina konkurentů nastavuje převody v této rychlosti do 4000 min-1. Vyšší stavba karoserie a celkem velká čelní plocha mají zřejmě za příčinu vyšší spotřebu paliva při této standardní cestovní rychlosti. My jsme odečetli z palubního počítače 8,5 l/100 km. Jízda na spotřebu (s rychlostním průměrem 100 km/h) znamená pád spotřeby na výborných 5,6 l/100 km.

Podvozek benzinového ASX je stejně jako u dieselové varianty naladěn komfortně. Přes nerovnosti se Mitsubishi přenáší velmi plavně, ale krátké spáry podvozek ani pneumatiky 215/60 R17 zcela absorbovat nedokáží. Při rychlejším průjezdu zatáčkou se dostavují znatelné boční náklony.

Řízení s elektrickým posilovačem je přesné, ale kolem středové polohy má malou citlivost. Brzdy lze sice dobře dávkovat, ale nástup brzdného účinku by mohl být rychlejší pro jistější pocity méně zkušených řidičů za volantem. Aerodynamický hluk vytvářejí při dálničních rychlostech především velká vnější zpětná zrcátka, díky nimž se s ASX ovšem velmi dobře couvá a parkuje.

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC vyniká délkou interiéru a komfortním odpružením. Nová šestnáctistovka s variabilním ventilovým rozvodem reaguje rychle na pohyb plynového pedálu, ale zejména na dálnici by mohla být úspornější. Od moderní motorizace s tímto výkonem se očekává, že bude spojena s šestistupňovou převodovkou, což ASX bohužel nabídnout neumí. Mitsubishi to zachraňuje alespoň dlouhým pátým převodovým stupněm. I tato 2WD-verze si díky světlé výšce 195 mm poradí s lehčím terénem, v němž není potřeba pohon všech kol.

obrázek [600 x 387]  

K nedostatkům musíme připočítat i nedokonalé vyrovnávání sklonu xenonových světlometů, které na malých nerovnostech působí na ostatní účastníky silničního provozu jako nepříjemně blikající světla.

Vyšší cena na první pohled odrazuje, ale tak jako u ostatních současných modelů značky, je její obhajoba ukryta v rozsahu standardní výbavy.

Jake.auto.cz: Mitsubishi ASX (přehled článků)

První cena vozu429.900,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Inform)
První cena vozu s testovanou motorizací429.900,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Inform)
Základní cena testovaného vozu519.900,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Intense)
Cena testovaného vozu vč. příplatků545.996,-Kč (1,6 MIVEC, 2WD, 86 kW, Intense)

Plusy

  • Tuhá karoserie, robustní provedení
  • Prostorný interiér
  • Kvalitní dílenské zpracování a materiály v interiéru
  • Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Komfortní a stabilní podvozek
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Pouze pětistupňová převodovka pro motor 1,6 MIVEC
  • Xenonové světlomety při jízdě oslňují protijedoucí vozidla
  • Větší náklony karoserie v zatáčkách
  • Rázy od kol na příčných nerovnostech
  • Vyšší pořizovací cena
Spolupracujeme s Tipcars.com
Soutěž Nej ridic

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC

Cena v základní výbavě: 519 900 Kč Cena v testované výbavě: 545 996 Kč

Základní výbava:Dvojfázové čelní airbagy s možností deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové (okenní) airbagy vpředu a vzadu, kolenní airbag řidiče, ABS, EBD, M-ASTC, EBA, EPS, ESS, HSA, AS&G, RISE - karoserie s vyšší odolností proti nárazu, 3bodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech (x5), předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech, ISOFIX + dětská pojistka, funkce opožděného zhasnutí světlometů "Coming home", DRL - funkce denního svícení , dešťový senzor + senzor automatického rozsvěcení světel, elektronický imobilizér, automatická klimatizace, klimatizovaná uzamykatelná schránka před spolujezdcem, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních a zadních oken s ochrannou funkcí proti přivření, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka se zabudovaným indikátorem směru jízdy, tempomat s ovládáním na volantu, výškově a podélně nastavitelný kožený multifunkční volant a kožená hlavice řadicí páky, stříbrné ozdobné prvky interiéru (středová konzola a výplně dveří), výškově nastavitelné sedadlo řidiče, látkové čalounění sedadel černé se vzorem, posuvná středová loketní opěrka vpředu s úložným prostorem, sedadla ve 2. řadě dělená v poměru 60:40 s nastavitelným sklonem opěradel, středová loketní opěrka vzadu s otvorem na dlouhé předměty, úložná schránka pod podlahou zavazadlového prostoru, rádio LM/MW/FM s přehrávačem CD/MP3, pomocný vstup AUX (audio), pomocný vstup USB, Bluetooth® handsfree sada (včetně hlasového ovl. a ovl. na volantu), elektrická zásuvka 12V (přední konzola a loketní opěrka), tónovaná skla (zelená) a bezpečnostní laminované přední sklo, zatmavená zadní boční okna a zatmavené zadní okno, Super HID "Wide Vision" - xenonové světlomety s osvět. vozovky v úhlu 160°, nastavení sklonu předních světlometů, automatická korekce sklonu předních světlometů, ostřikovače předních světlometů, přední mlhové světlomety s chromovaným rámečkem, stěrač zadního okna s ostřikovačem, parkovací senzory vzadu, zadní střešní spoiler v barvě karoserie s LED brzdovým světlem, vnější kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, ochranný kryt předního a zadního nárazníku černý, chromovaný lem masky chladiče a chromované lišty bočních oken, chromovaná koncovka výfuku, disky kol z lehkých slitin 17" (5paprskové zdvojené) + pneu 215/60 R17.

Výbava testovaného vozu:Boční ochranné lišty (+5.040,- Kč), prahové nerezové lišty (+4.872,- Kč), koberce (+2184,- Kč), metalický lak (+14.000,- Kč).

Technické údaje
MotorMitsubishi ASX 1,6 MIVEC
Typ motoru:zážehový
Válce / ventily:4 / 4
Zdvihový objem (ccm):1590
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):86 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):154 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):11.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km):7.5 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):419 / 1219
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):1270 / 600
Rozměr pneu:215/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):4295
b) šířka (mm):1770
c) výška (mm):1615
d) rozvor (mm):2670
e) rozchod vpředu (mm):1525
f) rozchod vzadu (mm):1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm):1440
l) šířka vzadu (mm):1410
délka sedáku vpředu (mm):510
délka sedáku vzadu (mm):500
výška opěradla vpředu (mm):630
výška opěradla vzadu (mm):660
místo vzadu pod předním sedadlem:Ano
Hodnocení Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 









Doporučujeme
10 nejzdařilejších malých hatchbacků 10 nejzdařilejších malých hatchbacků

Kategorie malých vozidel - jedna ze stěžejních tříd…

Škoda Fabia III: Víme o ní vše aneb 5 nejčastějších otázek, které vás zajímají Škoda Fabia III: Víme o ní vše

MQB to není, ale čemu to vadí?

 




Autoslevy


Mitsubishi ASX MY 2015: S denními diodami a novou převodovkou CVT Mitsubishi ASX MY 2015: S denními diodami a novou převodovkou CVT

Mitsubishi cizeluje svůj crossover ASX. Radikální změny…

Mitsubishi ASX s automatem pořídíte od 630.000 Kč Mitsubishi ASX s automatem pořídíte od 630.000 Kč

Modernizované Mitsubishi ASX můžete do konce roku koupit…

 

Související články
Mitsubishi Pajero: Legenda prošla modernizací, zatím jen pro Japonsko Mitsubishi Pajero: Legenda prošla modernizací, zatím jen pro Japonsko

Mitsubishi Pajero se vyrábí již 32 let. Aktuální čtvrtá…

Mitsubishi Outlander PHEV: V Česku od 1.250.000 Kč Mitsubishi Outlander PHEV: V Česku od 1.250.000 Kč

Plug-in hybridní Mitsubishi Outlander vstoupilo na náš…

 




 
Land Rover Discovery Sport: Nástupce Freelanderu na prvních fotografiích

Land Rover Discovery Sport: Nástupce Freelanderu

Včera

Nové kompaktní SUV se stane součástí rozšířené rodiny modelů Discovery. Auto míří do finální fáze testování.




Blesk.cz

Co kdybych vás, Jasnosti, trochu přiškrtil? Kate s Williamem laškovali na stadionu

Co kdybych vás, Jasnosti, trochu přiškrtil? Kate s…

Na první pohled to vypadá, jako by princ William (31) chtěl svoji milovanou ženu malinko přiškrtit! On se Kate…

Zadávání PINu je zastaralé: Motorola přišla s odemykáním mobilu pomocí e-tetování!

Zadávání PINu je zastaralé: Motorola přišla s…

Otravné zadávání PIN kódu nebo směrových gest k odemknutí zamčeného chytrého telefonu již může být brzy…

 

iSport.cz

Jaroš o dramatu na K2: Došlo pití a parťák nás nepoznával

Jaroš o dramatu na K2: Došlo pití a parťák nás nepoznával

Radek Jaroš z plic ještě stále vykašlává pekelnou dřinu, kterou podstoupil při cestě na vrchol K2 a neméně…

Frolík se vyhnul arbitráži, Winnipeg mu nabídl 68 milionů za rok

Frolík se vyhnul arbitráži, Winnipeg mu nabídl 68…

Může to být utrpení. Hráčův agent u smírčího soudu vynáší umění svého klienta do nebes, klub se zase u arbitráže…

 

Reflex.cz

Na plážích se nejraději ukazují nazí Němci a Rakušané, nahoře bez Rakušanky a Španělky

Na plážích se nejraději ukazují nazí Němci a…

Víte, kdo se v létě na plážích nejraději svléká? Jsou to obyvatelé Rakouska, Německa a Španělska. Oznámil to…

Kouření v restauracích by mohlo být zakázáno od ledna 2016

Kouření v restauracích by mohlo být zakázáno od ledna 2016

Kouření v restauracích by mohlo být v Česku zakázáno od ledna 2016, stejně jako prodej tabáku a alkoholu v…