Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi ASX 1,8 DI-D – Krátký proces

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
51 Fotogalerie
Diskuze (34)
Málokdy vznikne o třídu menší automobil tak, že se většímu bráškovi zachová 70 % dílů včetně rozvoru a karoserie se zkrátí o bezmála 40 cm. Když to popíšeme takto, vypadá vznik Mitsubishi ASX děsivě. Ale pak jsme usedli dovnitř...

Kompaktní crossover je zaklínadlo, které si ještě před pěti lety mumlali nanejvýš hoši od Nissanů, než bouchli do stolu a protrhli trh s modelem Qashqai. Jen co se omámený svět naučil nezlomit si na hyperúspěšném autě jazyk, furianti od Boleslavi vypustili neméně povedeného Yetiho.

Závody v subkategorii byly odstartovány a v pelotonu je čerstvě i Mitsubishi ASX, které tvůrci nejprve vyzkoušeli na japonském trhu a až pak jej propustili za Ural.

V agresivitě čelní masky si už nějaký čas podávají ruce Lancer s Outlanderem, takže ani ASX nemůže být výjimkou – i když je to podle nás na úkor rozeznatelnosti modelů. Výrazné lemy blatníků dávají najevo příslušnost k crossoverům, poněkud useknutá záď pak upomíná na „katování kostů“, tedy použití platformy z Outlanderu s nezměněným rozvorem 2670 mm. Strategie „v každém rohu jedno kolo“ má ale i pozitiva: S vozem se skvěle manévruje, v orientaci pomáhají řidiči tradiční parkovací čidla, nebo, jako v testované verzi, širokoúhlá kamera.

suv mitsubishi testysuv mitsubishi testy | Zdroj: acz 

Tvar zádě se promítá do sledované hodnoty kapacity zavazadlového prostoru. Koho to zajímá, může se dosytnosti vyřádit v údaji, že v závislosti na sklonu zadního opěradla je využitelný objem 419-442 litrů. Pro normální smrtelníky to znamená, že Škoda Yeti má kufr větší, Nissan Qashqai kupodivu menší a čtyři lidi se zavazadly stejně odvezete, čísla nečísla.

Zcela sklopená zadní opěradla vytvářejí rovnou podlahu, takže ani zde nelze mít k využitelnosti námitek. Dovozce nabízí za třítisícový příplatek zvětšení zavazadelníku o přibližně 50 litrů zrušením přihrádek pod jeho podlahou a přesunutím sady na opravu pneumatik do podběhů. V této souvislosti je potřeba uvést i užitečnou hmotnost 460 kg, což je na multi-užitkový vůz hodnota lehce pod očekáváním.

suv mitsubishi testysuv mitsubishi testy | Zdroj: acz

Interiér je směsí překvapení, přičemž těch pozitivních je víc. Oproti Outlanderu kvitujeme lepší výhled a „tušení přídě“, i přes menší výšku se dobře nastupuje dlouhánům a volant je sympaticky malý a nastavitelný v obou osách.

Sedadla hýří měkkostí a vystavují na odiv kožené čalounění, kvůli mizivému bočnímu vedení ale poskytují možnost příčného cestování všem členům posádky bez rozdílu měr a vah. Česky: V zatáčkách to klouže do stran.

Rozlehlost palubní desky je pro značku tradiční, kvalitní plasty ale dojem zachraňují. Podobně příjemný je pohled na přístrojovou desku, respektive na barevný multifunkční displej – vše je jasné, čitelné, dosažitelné a intuitivní. Čestnou výjimkou je ovládání dotykového displeje nad středovým panelem, kterému jsme nepřišli na chuť ani po týdenním používání – zde doporučujeme osobní vyzkoušení.

suv mitsubishi testysuv mitsubishi testy | Zdroj: aczBezesporu největší díru do světa by mohl udělat Mitsubishi s novým turbodieselem 1,8 DI-D, který ASX pohání. Motor je totiž unikátně vybaven nejen variabilním časováním, ale i zdvihem sacích ventilů a spolu s mimořádně nízkým kompresním poměrem 14,9:1 opět posouvá hranice dostupných technických vymožeností.

Námi testovaná vrcholná varianta s výkonem 110 kW byla spřažena s šestistupňovou manuální převodovkou a systémem automatického vypínání motoru AS&G, který má přispět k dalšímu snížení spotřeby paliva.

Pro ty, které nezajímají řeči z prospektu, máme dobrou zprávu: Šlape to výborně! Opravdu minimálními vibracemi při studených startech to začíná, tichým a kultivovaným během při dostatku síly to pokračuje a nadávajícími ožebračenými pumpaři to končí. Opravdu – měli-li bychom si vybrat nejlepší současný turbodiesel dané velikosti, Mitsubishi by dostal korunku hned.

Na šestku při rychlosti 130 km/h motor točí jen 2600 min-1 a ticho je srovnatelné s o třídu luxusnějšími sedany, jediným specifikem je pískání turbodmychadla.

Podvozek je naladěn spíše komfortně a přes drobné nerovnosti se přenáší v závislosti na zatížení – osamoceného řidiče je s to i vytřást, plné obsazení jízdu významně zplavní. Boční náklony jsou znatelné, ale nikoli nepříjemné, na přesnost řízení si nemáme proč stěžovat a brzdy lze dávkovat s jemností odpovídající řidičovu gustu. Od příčných nerovností pronikají do interiéru občas nepříjemné rázy, zde se nabízí možnost laborování s profilovým číslem používaných pneumatik.

suv mitsubishi testysuv mitsubishi testy | Zdroj: aczZ Outlanderu převzal vůz i systém připojitelného pohonu zadní nápravy, který nabízí výběr mezi třemi režimy: 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock. V režimu 2WD jsou poháněna jen přední kola, při automatické činnosti se poměr rozdělení momentu mění od 98:2 ve prospěch přední nápravy až k 50:50. Otočný ovladač najde řidič v u páky ruční brzdy.

Hodnoty spotřeby uváděné výrobcem (6,9/5,0/5,7 l/100 km) jsou jednoznačně z říše laboratoří, říkali jsme si tradičně. Pak ale začal palubní počítač ukazovat čísla překvapivě blízká těmto vysněným a praxe to potvrdila: Celou dobu testu jsme jezdili se spotřebou 5,9 l/100 km. Připomeňme, že provoz se přibližně po třetinách skládal z klidných silnic, dálničního spěchu a městského provozu a že se stále bavíme o nikoli drobné čtyřkolce! Jistý podíl na tom má jistě i systém start-stop, který však je vypínatelný.

Pohled do ceníku je kupodivu povzbudivý – námi testovaná vrcholná verze je sice se 784 tisíci Kč poněkud fanfarónská, ve výbavě ale nechybí vůbec nic. Nejlevnější turbodiesel s pohonem všech kol je k dispozici už od 600 tisíc, takže tradiční pohled na značku coby „drahého Japonce“ se zvláště v kombinaci se solidní základní výbavou možná záhy změní…

suv mitsubishi testysuv mitsubishi testy | Zdroj: acz 

Plusy:

  • Skvělý, protože úsporný a tichý motor
  • Velký prostor pro posádku
  • Možnost volby pohonu všech kol se zamknutím rozdělení točivého momentu
  • Citlivé řízení
  • Cena v kombinaci s výbavou
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Kombinace komfortního odpružení s ranami od kol
  • Ergonomie sedadel a adheze jejich koženého potahu
  • Relativně malá užitečná hmotnost
  • Zvuk turbodmychadla

První cena vozu429.900,- (1.6 MIVEC 5MT 2WD 86 kW Inform)
První cena vozu s testovanou motorizací599.900,- (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Invite)
Základní cena testovaného vozu769.900,- (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Instyle+)
Cena testovaného vozu vč. příplatků783.900,- (1.8 DI-D 6MT 4WD 110 kW Instyle+)

Vstoupit do diskuze (34)