Test Auto.cz

Mitsubishi ASX 2.2 DI-D AT – Outlander v převleku

24.2. 2014
Verdikt
 

Čtyři roky po uvedení Mitsubishi ASX na trh došlo k rozšíření palety pohonných jednotek. Vrcholnou verzí je nyní agregát, který pohání i větší Outlander.

Modernizované Mitsubishi ASX jsme na konci loňského roku otestovali se základním zážehovým čtyřválcem MIVEC s výkonem 86 kW a pohonem předních kol. Nedlouho na to automobilka rozšířila nabídku agregátů o verzi, která byla dosud k vidění pouze ve větším Mitsubishi Outlander.

Objem je větší, výkon zůstal zachován

Agregát 2.2 DI-D, vyvinutý ve spolupráci Mitsubishi Motors Corporation a Mitsubishi Heavy Industries, dosahuje stejného výkonu jako stávající čtyřválec 1.8 DI-D. Jeho 110 kW je však dostupných už v 3.500 otáčkách za minutu a v souvislosti s větším objemem přichází také navýšení točivého momentu na 360 N.m. Mohutný zátah pocítíte především při rozjezdech a pružném zrychlení, celkovou dynamikou však nováček na „starého mazáka“ lehce ztrácí.

Mitsubishi ASX - Srovnání vznětových motorů
Motor2.2 DI-D AT1.8 DI-D
Převodovka6A6M
Zdvihový objem [cm3]22681798
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]110/3500110/4000
Nejvyšší toč. moment [N.m/min-1]360/1500-2750300/2000-3000
Max. rychlost [km/h]190198
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,810,0
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,85,6
Cena Intense [Kč]630.000595.000

Odlišnosti nehledejme pouze v technických parametrech, ale hlavně v přenosu točivého momentu na kola. Zatímco osmnáctistovka je v nabídce výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou, silnější čtyřválec z Outlanderu preferuje automat o stejném počtu rychlostních stupňů. Samočinná skříň častěji uzavírá hydrodynamický měnič momentu pro omezení třecích ztrát, což se mimo jiné podepisuje na příznivé spotřebě. Přestože nová verze oproti osmnáctistovce „přibrala“ 25 kilogramů, v průměru si nárokuje pouze o dvě deci nafty na 100 kilometrů více. Jednou z dalších odlišností obou motorů je systém stop/start – zatímco pro agregát 1.8 DI-D se stal standardem, dva-dvojka jej nemůže mít vůbec.

obrázek [600 x 356]  

Kultivovaný čtyřválec nemá s automobilem o hmotnosti 1595 kilogramů příliš práce, nastavení automatické převodovky však dává jasně najevo, že pro sportovnější svezení musíte jinam. Za normálních okolností totiž řadí vyšší rychlostní stupně překvapivě brzy, což se například ve městě projevuje jízdou na pětku již v rychlostech okolo 50 km/h. Agregát v tu chvíli točí 1.100 min-1 a nebrání se přenosu vibrací do kabiny, zároveň se však dokáže odvděčit příznivou spotřebou – ani v české metropoli nebyl problém jezdit za osm, mimo ni klidně i za 5,5 l na 100 km, a obávat se není třeba ani dálnice. Díky dlouhé šestce totiž motor při 130 km/h točí jen 2.200 otáček a nárokuje si 6,5 l na 100 km.

Lehké změny uvnitř i navenek

Loňská modernizace přinesla patrné změny designu exteriéru. Mitsubishi ASX dostalo přepracovanou příď s usedlejší maskou chladiče a novým nárazníkem, v podobném duchu byl navržen také ten zadní. Aby i váš vůz vypadal tak hezky jako na fotografiích, je třeba nahlédnout do nabídky originálního příslušenství a sáhnout hlouběji do kapsy. Jen za kontrastní prvky karoserie totiž připlatíte bezmála 30.000 korun a dalších 14.000 slupne příplatek za metalízu. Inu, lepší styl něco stojí.

Lehkých změn doznal také interiér. Volantu z Mitsubishi Outlander a přepracovaného panelu autorádia si nelze nevšimnout, ti bystřejší odhalí nahrazení otočného ovladače pohonu všech kol jednoduchým tlačítkem. Jinak ASX stále zůstává rodinným vozem s dostatkem prostoru v podélném směru a zavazadelníkem o základním objemu 442 litrů, který lze koupí originální sady za 3.890 korun zvětšit až na 488 litrů. Kritika menší šířky interiéru zůstává, stejně jako slabší komfort řidičova pravého kolene kvůli ostřejší hraně spodní části středové konzoly.

obrázek [600 x 403]  

Vrchol si žádá 4x4

Nejsilnější motor z nabídky není automaticky spojen pouze se samočinnou převodovkou, ale také pohonem všech kol. Osvědčený systém s elektromagnetickou mezinápravovou spojkou si ASX vypůjčilo od Outlanderu a v praxi funguje výborně. V režimu 2WD jsou poháněna pouze přední kola, přepnutím na 4WD do akce připojíte také zadní nápravu. Na tu jdou i za dokonalých trakčních podmínek minimálně dvě procenta točivého momentu a v případě náhlé změny povrchu se poměr dokáže rovnoměrně rozdělit mezi obě nápravy. Pro zcela výjimečné případy nechybí režim 4WD Lock (shodné otáčky kol přední a zadní nápravy), ten však v praxi skoro nevyužijete. Nad rámec běžného denního provozu vůz limituje snad jen přední nájezdový úhel 19,5°, zadní dosahuje díky krátkému převisu karoserie úctyhodných 31°.

Naladěním podvozku se Mitsubishi ASX (také díky upravené zadní víceprvkové nápravě) řadí mezi špičku svého segmentu. Auto je mimořádně komfortní a vzhledem k tomu, jak hluboké výmoly dokáže bez ztráty důstojnosti zdolat mimo zpevněný povrch, není třeba se obávat ani typicky „jarního“ asfaltu připomínajícího ementál. Za všechno se ale platí a v zatáčkách je proto vlivem měkčího odpružení nutné počítat s většími náklony karoserie. Automobilka však naštěstí nezapomněla na pojem ovladatelnost, díky čemuž je ASX velmi agilní a řidiči přináší dostatek informací skrze řízení s elektrickým posilovačem.

obrázek [600 x 361]  

Závěr

V rámci výbavové linie Intense si za objemnější turbodiesel s automatickou převodovkou oproti osmnáctistovce DI-D připlatíte 35.000 korun. Spojení čtyřválce 2.2 DI-D se nám líbí. Kultura běhu a rychlost řazení k charakteru Mitsubishi ASX skvěle pasuje a díky přepracované zadní víceprvkové nápravě je modernizace znát také po stránce jízdních vlastností. Základní cena verze Intense může na první pohled vypadat lehce přehnaná, bohatá standardní výbava však hodnotu vyrovnává.

Nejlevnější verze modelu369.900 Kč (1.6 MIVEC/86 kW Inform)
Základ s testovaným motorem630.000 Kč (2.2 DI-D/110 kW Intense)
Testovaný vůz s výbavou673.325 Kč (2.2 DI-D/110 kW Intense)

Plusy

  • Prostorný interiér v podélném směru
  • Silný a úsporný motor, komfortní převodovka
  • Příjemné naladění podvozku
  • Přesné řízení

Minusy

  • Prostor v příčném směru
  • Vetší náklony karoserie v zatáčkách
  • Tvar spodní části středové konzoly
  • Přenášení vibrací motoru do kabiny
Foto: David Rajdl
Spolupracujeme s TipCars.com

Mitsubishi ASX 2.2 DI-D AT

Cena v základní výbavě: 630 000 Kč Cena v testované výbavě: 673 325 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, automatická klimatizace, elektrické ovládání bočních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek, tempomat, dešťový senzor, nastavitelný sklon u zadních opěradel, autorádio s CD a mp3, šest reproduktorů, litá 17” kola, mlhové světlomety, bluetooth handsfree, kožený multifunkční volant, přípojky AUX a USB, parkovací čidla vzadu a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+14.000,-), spodní kryt předního nárazníku (+4.593,-), spodní kryt zadního nárazníku (+4.593,-), kryty zrcátek (3.886,-), kryty sloupků B a C (+4.240,-), lišta zadních dveří (+ 1.767,-), spodní lemy dveří + polep (+10.246).

Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
Technické údaje
Motor Mitsubishi ASX 2.2 DI-D AT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2268
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5.1 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 442 / 1219
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 465
Rozměr pneu:215/60 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4295
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 







 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…