TEST Mitsubishi Colt 1,3i (70 kW) Cleartec – Clean & Clear
Český dovozce japonských Mitsubishi je realista. Za 6.000,- Kč si mnoho zákazníků nechce do malého auta kupovat ani rádio, natož něco, co sníží kombinovanou spotřebu paliva o několik desetin litru, a tak sadu Cleartec zatím v aktuálním ceníku nenajdete. Kdo má ale zájem, ten může s příplatkem 6000,-Kč, jezdit právě tak jako my.
Za ekologicky znějícím přívlastkem Cleartec stojí známé finty. Nový stálý převod (3,84 místo 4,16) snižuje otáčky motoru, pneumatiky mají mít nižší valivý odpor, motorový olej nižší viskozitu a samotný motor pak vyšší kompresní poměr. Uvnitř radí šipky na přístrojovém štítu, že už je čas na změnu převodu a po zastavení se velmi tiše běžící motor zcela zastaví kdykoliv nemáte zařazenu rychlost a pokud nestojíte na spojce.
Teoreticky by vše mělo dokázat snížit kombinovanou spotřebu na velmi dobrých 5 l/100 km. Než se dostaneme k prvním soudům, musíme zmínit i to, že za své peníze nedostanete pouze teoreticky úspornější a čistší vozidlo (z hlediska množství generovaných emisí CO2). Provedené změny ovlivnily v pozitivním smyslu i jízdní dynamiku, takže tento Colt akceleruje z 0 na 100 km/h za 10,6 s místo 11 s, i když je proti standardnímu provedení o 5 kg těžší (975 kg).
Rychlejší a úspornější
A jak tedy jeden z nejúspornějších čtyřválců na trhu vlastně jezdí? První i druhé dojmy jsou dobré a odečtené spotřeby lepší než u v zimě testovaného Coltu 1,3i (70 kW). Porovnatelnost obou vozů není optimální, vzhledem k tomu, že první testovaný automobil jezdil v zimě a na zimních pneumatikách. Jisté je, že změna stálého převodu se odrazila na dálničních otáčkách motoru, když ve 130 km/h odečtete asi 3600 min-1 místo 4000 min-1 a spotřeba se v této rychlosti snížila o litr na 8 l/100 km. Při opatrnější jízdě rychlostí 100 km/h není problém držet motor kolem 3000 min-1, kde je tišší a mnohem úspornější. Jezdit se dá se spotřebou kolem 5,3 l/100 km, kombinace plynulé jízdy mimo město s průjezdy obcemi může snadno skončit odběrem pod 5 l/100 km. Pro příměstské jízdy tedy optimální výkon!
Ve městech jistě využijete automatické vypínání motoru při popojíždění v kolonách. Řešení Mitsubishi funguje bezproblémově, startuje rychle a bez zaváhání, start motoru je klidný a stejně jako jeho vypínání řidiče ani posádku neruší. Velkou úsporu ale nečekejte. Tady se hraje jen o desetiny litru benzinu. Navíc, když máte puštěnou klimatizaci, počítejte se snížením komfortu, protože neběží-li motor, klimatizační jednotka taky nepracuje.
Dobře nabitý Colt
Celkový dojem z motoru tohoto Mitsubishi je velmi dobrý. S lehkým autem má málo práce, k vyloženě rychlé image mu schází nějaké ty newtonmetry ve středních otáčkách, ale když si dáte tu práci a vytáčíte jej k červenému poli, dokáže být i celkem rychlý. Druhou tváří je nekonfliktní charakter při běžné jízdě – celkem kultivovaný běh, snadné rozjezdy, přiměřená spotřeba a nízká sazba povinného ručení.
A co zbytek auta? Colt je na českém trhu nedoceněným autem. To už zaznělo posledně, stejně jako podrobný výčet jeho kladných a záporných stránek. Tedy alespoň stručné shrnutí: Na svou kategorii celkem dobře vyřešené řízení, průměrná přesnost řazení a jisté brzdy jakoby sdílely geny silnějších rallyových Mitsubishi. Hardcore dostanete až ve verzi Ralliart, ale na standard malých aut jde o velmi slušnou mechanickou výbavu. Vyšší ceníkové ceny snadno prodejci vysvětlí bohatou bezpečnostní a komfortní výbavou. Dáváme jim za pravdu. Prostorností interiéru může Colt vyráběný v Nizozemsku konkurovat i menším MPV. Velikost zavazadelníku je pro Colt v českých podmínkách omezením, které možná stojí za malým zájmem o něj.
Cleartec: Ano nebo ne?
Pokud u nás nedostanete tak jako jinde v Evropě vládní slevu na provoz úspornějšího auta, je to se všemi eko-verzemi na českém trhu dost problematické. Mitsubishi od nás má pochvalu za to, že negativních stránek díky novým prvkům výbavy nepřibylo! Dlouhé převody nezhoršují dynamiku ani plynulost jízdy, když vás začne vypínání motoru v koloně štvát, snadno jej vypnete.
Příplatek 6.000,-Kč přibližně odpovídá částce, kterou chce Mitsubishi za mlhovky. Z tohoto zjednodušeného srovnání vychází Cleartec jako lepší investice, i když s její návratností to asi nebude žádná sláva.
První cena vozu | 264.900,- Kč (Inform, 1.1i 55 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 279.900,- Kč (Inform, 1.3i 70 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 304.900,- Kč (Invite, 1.3i 70 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 336.947,- Kč (Invite, 1.3i 70 kW Cleartec) |
Plusy
- Reálně nižší spotřeba v provedení Cleartec, bez omezení jízdní dynamiky
- Jízdní vlastnosti, podvozek se sportovním nádechem a dobrým tlumením nerovností
- Živý, dobře utlumený motor
- Prostorný interiér
- Bohatá standardní výbava
- Rovná plocha po sklopení sedadel a opěradel
- Objem motoru spadá do nižší sazby povinného ručení
Minusy
- Levnější plasty v interiéru
- Před předními sedadly překáží výstupky v podlaze
- Mechanický odpor řadicí páky
- Malý základní zavazadlový prostor
- Příplatek za Cleartec se nemusí prvnímu majiteli vrátit na nižších nákladech