Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Navara 2.3 dCi (140 kW) – Na cestě mezi SUV a pick-upy

David Bureš
Diskuze (81)
Pick-up Nissan Navara se v nové generace přiblížil SUV. Zjišťovali jsme, jaké kategorii má blíže. Zůstává drsným pick-upem, nebo vyměknul?


Úvod, design


Pick-upy jsou poctivými pracanty, kteří najdou využití nejen ve firmách, ale také v rodinách. Právě pro rodiny bývají i ukázkou životního stylu. Počátkem roku se na trhu objevil nejnovější zástupce tohoto segmentu, nová generace Nissanu Navara.

Novou Navaru jsme vyzkoušeli již na mezinárodní prezentaci v Polsku, kde kolegu Honzu Mičku doslova nadchla komfortem podobným SUV a úžasnými schopnostmi v terénu. První dojem při krátké prezentaci ale mnohdy bývá odlišný proti delší zkušenosti v rámci týdenního testování přímo na českých silnicích. A v případě Navary se to tak trochu potvrdilo…

Automobil jsme v rámci redakčního testu zkoušeli se čtyřdveřovou karoserií Double Cab, která bude jistě tou oblíbenější variantou. K dispozici je i dvoudveřový King Cab, přičemž obě verze je možné pořídit i bez korby, kdy jsou připravené na dodatečnou nástavbu. Pod kapotou Navary pracoval 2,3litrový vznětový čtyřválec se 140 kW, který je silnější nabízenou jednotkou. Auto disponovalo nejvyšším výbavovým stupněm Tekna, který dokazuje, že pick-up může být bohatě vybaven jako běžné vozy.

Kratší, ale stále obr

První dojem z nové Navary je jednoznačný, jedná se o setsakramentsky obří auto, což je obzvlášť patrné při manévrování v parkovacích domech. Pečlivé najíždění a opětovné couvání při zjištění, že takhle to nepůjde, není pro řidiče nenavyklého na takovou masu ničím neobvyklým. Nová Navara se svojí délkou 5.330 mm zkrátka není žádný trpaslík, když ji ale porovnáme s předchůdcem, zjistíme, že ten byl ještě o 66 mm delší. Mezigeneračně se zkrátil i rozvor, o 50 mm na dnešních 3.150 mm. Ten platí jak pro testovaný čtyřdveřový Double Cab, tak pro dvoudveřový King Cab, který je ale s délkou 5.255 mm o 75 mm kratší.

Celkovou mohutnost zdůrazňují i použité křivky, nová Navara se sice trochu zjemnila a přiblížila SUV, svými svalnatými blatníky a výrazně chromovanou maskou chladiče si ale stále umí snadno vybudovat respekt. Pick-upy zrovna nebývají vítězi soutěží krásy, nová Navara se ale designérům povedla.

Pracant s nádechem luxusu

Pick-upy v dnešní době už nejsou jen tvrdými dříči, ale snaží se posádce nabídnout i trochu toho komfortu. Nová Navara proto nabízí bohatou výbavu, která si nezadá s konvenčními osobními vozy. Navigace, kamerový systém sledující okolí auta, varování před hrozícím nárazem nebo bezklíčový vstup jsou prvky, které bychom v pick-upu ještě před lety nečekali, Navara je ale umí nabídnout. V takovém případě se cena vyšplhá k milionu, k dispozici je ale i základní provedení za méně než sedm set tisíc, určené pro zákazníky hledající praktický vůz bez cingrlátek navíc. Novinka totiž nahrazuje nejen Navaru, ale i někdejší, vyloženě užitkový vůz NP300 – i proto se oficiálně jmenuje NP300 Navara.

suv nissan testy pickup suv nissan testy pickup

Použitá navigace se sedmipalcovým displejem ovšem není žádný zázrak techniky. Jednak grafika je jednoduchá, jednak se nám jednou nepříjemně ztratila. Už dávno jsme jeli po pražské magistrále kolem Muzea, zatímco navigace tvrdošíjně trvala na tom, že stále jedeme tunelem Blanka. Honza Mička navíc tvrdil, že obdobné potíže musel řešit i na mezinárodní prezentaci… Navíc nás překvapilo, že multimediální systém sice komunikuje česky, palubní počítač ale náš jazyk neumí. Výhradu pak ještě máme ke startovacímu tlačítku, které po nastartování celou dobu oranžově svítí. Zatímco za denního světla si toho nevšimnete, za tmy to řidiče ruší a trochu oslňuje.

Přestože Navara více myslí na luxus, stále nezapomněla být praktickým pracantem. Tvrdé bytelné plasty působí, že vydrží i neomalené chování, navíc jsou snadno omyvatelné. To je v případě pick-upů důležitá vlastnost, protože jejich majitelé do nich asi nebudou často nastupovat ve večerní róbě, ale spíše v zablácených „kanadách“ a zašpiněných montérkách. Tlačítka jsou pěkně velká, a tak je lze snadno nahmatat.

Sedí se hodně vysoko, v tomto ohledu je znát vysoký podvozek. Zároveň je ale kabina vcelku nízká, posádka nemá příliš prostoru pro hlavu. Důvod hledejme v žebřinovém rámu, který vnitřní prostor omezuje. Nedostatečný prostor je znát hlavně na zadních sedadlech, pasažéři nemají moc místa pro hlavu, ani kolena. Sedák je navíc nepohodlně umístěn velice nízko, prostor pro hlavu navíc v našem případě omezovalo ještě střešní okno. Řidič a spolujezdec však ocení rozměrná sedadla.

Délka korby se sice mezigeneračně zkrátila o 33 mm na aktuálních 1.578 mm, šířka se však nezměnila, ta maximální má hodnotu 1560 mm, mezi podběhy pak korba disponuje 1.130 mm. Nakládací plocha leží 815 mm nad vozovkou.

Navara nabízí od druhého výbavového stupně Acenta systém ukotvení zavazadel, v případě zájmu je korbu možné dále uzpůsobit pomocí nabídky originálního příslušenství. Je libo hliníkovou vložku za 17.780 Kč, nebo raději dělicí příčku za 11.420 Kč? Vrcholem nabídky je nástavba za 102.000 Kč.

Motor, jízdní vlastnosti


Silák s drsným hlasem

Zatímco předchozí generaci Navary bylo možné pořídit s 2,5litrovým čtyřválcem a třílitrovým šestiválcem, novinka sází výhradně na čtyřválcové jednotky. Ty navíc prošly tak oblíbeným downsizingem, jejich objem činí 2.298 cm3. Základní verze s jedním turbodmychadlem dává 120 kW, my však sáhli po silnějším bi-turbu se 140 kW. S ním Navara není jen poctivý pracant, ale také nečekaný rychlík!

Agregát známý třeba z Renaultu Master se chlubí točivým momentem 450 N.m, který nemá s takřka dvoutunovým pick-upem žádný velký problém. Jednotce nechybí síla jak v nižších otáčkách při prodírání se terénem, tak v těch vyšších při jízdě po dálnici. Navara opravdu překvapí tím, jak snadno se rozpohybuje nad 160 km/h, také pružné zrychlení je na více než slušné úrovni.

Jednotka je navíc velice úsporná. Ve městě se sice dostanete k deseti litrům a na dálnici na 9,5 litru, na okresce se ale dá jezdit za sedm, což je na vůz tak obřích rozměrů parádní číslo. Celkový účet po týdnu testování pak činil nadmíru slušných 8,5 litru. Vznětový čtyřválec splňuje přechodnou emisní normu Euro 5b+, a tak si zatím vystačí bez vstřikování močoviny. Ještě letos však Navara přejde na Euro 6, a tak se AdBlue nevyhne. Jedinou nevýhodou agregátu je tak jeho poněkud hrubší zvuk, který ale k drsně laděnému automobilu vlastně docela sedí. Navíc se zvuk po zahřátí uklidní a je celkem slušně utlumen – na dálnici o něm posádka prakticky neví.

suv nissan testy pickup suv nissan testy pickup

Nissan NP300 Navara – srovnání s dalšími pick-upy
ModelNissan NavaraFord RangerIsuzu D-MaxVolkswagen Amarok
VerzeDouble CabDouble CabDouble CabDouble Cab
Motor2.3 dCi3.2 TDCi2.5 biturbo2.0 BiTDI
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]2298319824991968
Válce/ventily4/45/44/44/4
Největší výkon [kW/min]140/3750147/3000120/3600132/4000
Točivý moment [N.m/min]450/1500-2500470/1500-2750400/1400-2000400/1500-2250
Převodovka6M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]184175180178
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,810,9?10,6
Kombi. spotřeba [l/100 km]6,48,37,37,5
Základní cena [Kč]908.6001.070.487836.900796.362

Vznětový 2,3litr standardně spolupracuje se šestistupňovým manuálem, k testované silnější variantě je za 42.800 Kč možné dokoupit i sedmistupňový automat. Výchozí ručně řazená převodovka vyhoví drsným chlapákům, pro které jsou pick-upy primárně určeny. Řazení jde totiž poněkud ztuha, dráhy převodovky jsou navíc celkem dlouhé. Masivní kulatá hlavice se ale pěkně drží, přenáší se však do ní vibrace od motoru. Navara v tomto ohledu zkrátka nezapře svůj původ…

Hurá do terénu

Pro pick-upy je typická poněkud uskákaná jízda, která je daní za jejich žebřinové rámy a odlehčenou zadní nápravu v případě, že není naložena. Nissan se tomuto charakteru chtěl vyhnout, a proto novou Navaru vyzbrojil zadní víceprvkovou nápravou s cílem zvýšit jízdní komfort. Listová pera se však hodí kvůli nosnosti, takže je Navara na vybraných verzích nabízí i nadále.

Prvních pár kilometrů při jízdě Prahou jsou však trochu zklamáním. Navara i nadále na nerovnostech poskakuje, pětiprvková náprava není vůbec znát. Stačí ovšem zajet za Prahu, vyzkoušet pár okresních silnic a dálnic a je jasno – komfort je opravdu lepší, jen je potřeba trochu zvýšit tempo. Ve vyšších rychlostech Navara náhle nerovný povrch vozovek krásně vyhlazuje a jednotlivé výtluky nejsou nijak znát. Auto navíc potěší i slušným odhlučněním, dálniční přesuny tudíž nejsou únavné.

V zatáčkách je sice nutné počítat s dvoutunovou hmotností vozu, s ohledem na takovou porci je ale Navara překvapivě obratná. Jen to řízení s dlouhatánským převodem nám moc nesedělo, v prudších obloucích nebo při manévrování ve městě si řidič ukroutí ruce.

Pick-upy se však kupují hlavně pro schopnosti mimo terén a v tomto ohledu Navara rozhodně umí zaujmout. Přední nájezdový úhel 30,4°, zadní 25,6° a přejezdový 22,2° slibují mnohé. Zároveň ale pohled do tabulek technických dat a srovnání s konkurencí ukazuje, že někteří soupeři jsou na tom přece jen lépe. Obzvlášť světlá výška 223 mm je v daném segmentu spíše podprůměrná.

suv nissan testy pickup suv nissan testy pickup

Nissan Navara – srovnání rozměrů s dalšími pick-upy
ModelNissan NP300 NavaraFord RangerIsuzu D-MaxVW Amarok
VerzeDouble CabDouble CabDouble CabDouble Cab
Délka [mm]5300536252955254
Šířka [mm]1850186018601944
Výška [mm]1810181517851834
Rozvor [mm]3150322030953095
Nájezdový úhel přední [°]30,4283028
Nájezdový úhel zadní [°]25,6282223,6
Přechodový úhel [°]22,2252223
Světlá výška [mm]223232265250
Rozměry korby
Délka [mm]1578154914851555
Šířka [mm]1560156015301620
Šířka mezi podběhy [mm]1130113911201222
Výška [mm]474511465508

Rozhodně jsme si ale na terénní schopnosti Navary nestěžovali, oproti SUV je totiž mnohem šikovnější. Se všemi nástrahami si bez potíží poradila, nakonec ani kvůli nižší světlé výšce nikde nezůstala sedět na břiše. V případě potřeby je navíc možné sepnout redukci, případně uzávěrku zadního diferenciálu. Ta je u výchozí „pracantské“ verze Visia standardem, u luxusnějších variant se ale za ní připlácí. Výhodou je i kamerový systém sledující okolí vozu. Ten se hodí nejen při parkování v omezeném prostoru, ale také při sledování případných nástrah v terénu.

Závěr


Závěr

Pick-upy už nejsou jen drsnými pracanty, zákazníci od nich očekávají i trochu pohodlí. Takovým směrem se v nové generaci vydal i Nissan Navara, který zůstal přesně na půli cesty mezi drsností pick-upů a komfortem SUV. Pro milovníky pick-upů hledajících zároveň prvky konvenčních osobních aut je Navara optimální volbou. Auto se ale nevyhnulo určitým kompromisům, Navara totiž kvůli svému žebřinovému rámu nedosahuje komfortu běžných aut a zároveň některé pick-upy zvládnou v terénu více. Své silné stránky ale Navara má, ať už se jedná o silný a úsporný agregát, rozměrnou korbu nebo pětiletou záruku.

suv nissan testy pickup suv nissan testy pickup

Nejlevnější verze modelu679.800 Kč (2.3 dCi/120 kW King Cab Visia)
Základ s testovaným motorem908.600 Kč (2.3 dCi/140 kW Double Cab N-Connecta)
Testovaný vůz bez příplatků980.100 Kč (2.3 dCi/140 kW Double Cab Tekna)
Testovaný vůz s výbavou1.063.300 Kč (2.3 dCi/140 kW Double Cab Tekna)

Plusy

  • Silný a úsporný motor
  • Slušné schopnosti v terénu
  • Komfort ve vysokých rychlostech
  • Na poměry pick-upů bohatá výbava
  • Pětiletá záruka
  • Délka korby

Minusy

  • Uskákaný projev v nižších rychlostech
  • Řízení s dlouhým převodem
  • Omezený vnitřní prostor

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (81)
Nissan Navara 2.3 dCi
Cena základní sestavy 980 100 Kč
Výbava základní sestavy Asistent pro sjíždění a rozjíždění do kopce, elektronický diferenciál s omezeným prokluzem, sedm airbagů, 18“ hliníková kola, rezervní kolo z lehké slitiny, diody denního svícení, zadní parkovací senzory, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, světelný senzor, mlhové světlomety, střešní ližiny, palubní počítač, rádio s ovládáním na volantu s koženým věncem, bluetooth, tempomat, kamerový systém sledující okolí vozu, navigace se sedmipalcovou obrazovkou. Kč
Cena testované sestavy 1 063 300 Kč
Výbava testované sestavy Kožené čalounění s elektricky nastavitelným sedadlem řidiče (+40.300,-), střešní okno (+23.100,-), uzávěrka zadního diferenciálu (+19.800,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2298
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.9 / 6.4
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1963 / 1047
Rozměr pneu: 255/60 R 18
Nissan Navara 2.3 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5330
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1810
d) rozvor (mm): 2150
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
1. 6. 2016 13:45
Re: Navara je pracant
Ano původní je super pracant a držák ale novější a tahle nová generace už možná bude jenom pracant, ale co se týká spolehlivosti... Od té doby co tam cpou Renaultí motory je to katastrofa. :no:
16. 2. 2016 12:02
Navara je pracant
Navara je super pracant. Az prijde cas a dosavadni co jsem pred 10ti lety poridil v aaa doslouzi tak jdu znovu do navary.
10. 2. 2016 09:56
Srovnávací test pick-upů + pěkné fotky
[odkaz]

a ještě jeden rozsáhlejší je tady:
[odkaz]
10. 2. 2016 09:45
Re: kvalita jízdy
Já bych to neviděl tak černobíle. Mezi kamenolomem a pojížděním po městě je pořádná díra. Že je lehce zatěžovaný, ještě neznamená, že neplní užitkovou funkci (i u pracovních strojů se rozlišuje míra zátěže). Když někdo bude na korbě vozit motorku, tak předpokládám, že ta je tam od zábavy. Pro mne byl při výběru jediný "lifestylový" faktor, že by se mi pick-up líbil víc než dodávka. Nakonec to stejně prohrál a dodávku, byť nemaká, jak kdybych se tím živil, jsem si koupil na práci, ne pro zábavu (zábava je to, co dělám s těmi věcmi, které jsem si dodávkou přivezl). Člověk pak však ocení větší univerzálnost, protože jsou to drahé hračky na to, aby dělaly jen jednu věc (což profíkovi, který se tím živí, vadit nemusí).
10. 2. 2016 09:08
Re: Opět chybí Toyota
Takže tě napadne třeba "americká" Toyota Tundra a ne Hilux? :-)