Test Auto.cz

Peugeot 308 1.2 e-THP – Tři válce stačí?

12.5. 2014
Verdikt
 

Evropské Auto roku 2014 v podobě Peugeotu 308 je povedeným strojem. Jak si však bude rozumět se zcela novou přeplňovanou tříválcovou dvanáctistovkou?

Automobilky koketují s downsizingem již pěkných pár let a výsledky jejich snahy snížit objem i spotřebu motorů se různí. Občas se nějaký agregát povede a je příjemné s ním jezdit, jindy ale dostanete do rukou automobil, jehož agregát má mizerné reakce, úzké spektrum využitelných otáček, nechuť k vytáčení a do toho všeho ani zdaleka ne tak nízkou spotřebu, jak by se mohlo zdát.

U Peugeotu 308 vám nyní za podobnou cenu nabídnou možnost volby. Sáhneme raději po úplné novince, tříválcovému motoru 1.2 s výkonem 96 kW a výborným točivým momentem 230 N.m, nebo dáme přednost o 11.000 Kč levnější čtyřválcové šestnáctistovce, která má o 4 kW a 30 N.m méně? Odpovědět na tuto otázku nám pomůže právě test nového turbomotoru.

Žádná tlama, ale pohledný elegán

Vnější vzhled druhé generace Peugeotu 308 se chtěl vyvarovat výstřelků v podobě široké masky chladiče jako u předchůdce a vsadil spíše na umírněnou eleganci. Výraz auta tak člověka na první pohled za srdce nechytí, mohl by však na zákazníky působit dlouhá léta a pomalu se jim dostávat pod kůži. Hnědá barva testovaného exempláře dala vyniknout tvarům a podle nás se k autu velmi hodí, což nelze říci o šestnáctipalcových kolech Topaze.

Kladně hodnotíme osvětlení vozu v nejvyšší specifikaci Allure, a to jak venkovní, tak vnitřní. Zadní diodové svítilny doplňují rovněž velmi příjemné přední full LED světlomety, které by si však zasloužily rychlé seřízení v servise – potkávací i dálkové diody snad ze strachu před oslněním ostatních účastníků provozu svítí příliš do země. Když k vozu přijdete v noci, okouzlí vás diodové osvětlení vnitřku vozu. Celý automobil tak působí velmi hodnotně a snad až draze.

obrázek [600 x 291]  

Tomu dopomáhá také pohledný interiér, v našem případě vyvedený ve světlých barvách. Z praktického hlediska trochu pokulhává – vpředu je pouze jeden držák na nápoje, na zadních sedadlech se zase vyšším cestujícím nedostává prostoru. Nepotěší ani jinak působivé ovládání dotykové obrazovky, na které se za jízdy musíte příliš soustředit, což odvádí pozornost od řízení. Občas prostě ťukáte naslepo a překlepy vás mohou vytočit.

Jinak je však 308 velmi příjemné místo k pobytu. Sedíte v dobrých sedadlech a dílenské zpracování auta je na úrovni. Mně osobně nikdy nevadila ani kaplička přístrojů nad volantem. Člověk nemusí daleko odvracet oči a volant budíky při ideálně nastavené pozici sedadla nezakrýval.

Když turbo tlačí, tři válce stačí

Nový agregát s sebou může nést vlnu skepticismu, není k ní však důvod. Turbomotor 1.2 e-THP se dokázal úspěšně vyvarovat většině neduhů tříválců a v mnohém překvapí. Jeho projev je příjemně utlumený, ačkoliv zejména v městských rychlostech se z typického drnčivého zvuku, zdánlivě nevyrovnaného běhu a lehkých vibrací dozvíte, že zde oproti běžným zvyklostem opravdu jeden válec chybí. Agregát by si pak rovněž zasloužil nadšenější odezvu na plyn, to je ale nejspíše všechno, na co byste si mohli stěžovat.

Plusem motoru je, že na rozdíl od většiny tříválců nemá problém s prací v nízkých otáčkách. Pro rozjezdy nemusíte přidávat nepřirozeně mnoho plynu ani se nestane, že by se tříválec dusil. Naopak překvapí schopnost výrazně zatáhnout již v oblasti okolo 1400 otáček za minutu. Agregát se pak velmi zlehka vytáčí a automobil s ním upaluje s příjemnou nenuceností mnohem většího motoru.

Za všechno v tomto případě může skvělá hodnota maximálního točivého momentu 230 N.m, což je jenom o 10 N.m méně než u nejsilnějšího motoru v nabídce, přeplňované benzinové šestnáctistovky se 115 kW. Plochá charakteristika tříválce sice nenabídne žádnou výkonovou špičku, turbomotor má ale dostatek síly v téměř celém spektru otáčkoměru.

obrázek [600 x 402]  

Ať už jedete po dálnici či se motáte ve městě, vždy máte dostatek síly třeba na předjíždění, a to i s naloženým autem, což jsme nečekali. Zátah ale přichází s menším zpožděním, turboefekt se nepodařilo zcela vymazat. Při rychlosti 130 km/h, kdy motor točí asi 2700 otáček, se spotřeba pohybuje okolo 5,8 litru na sto kilometrů. Při klidné jízdě po městě jsme se dostali na rozumných 6,5 litru, mimo město se dá spotřeba snadno stáhnout pod pět litrů, a to i u námi testovaného ještě syrového kusu. Při větší zátěži samozřejmě hodnoty výrazněji stoupají, jak to u přeplňovaných motorů bývá, není to ale nic dramatického. Celkově platí, že pokud chcete, můžete jezdit opravdu úsporně. A ještě něco – malý turbomotor téměř vůbec nezpomaluje auto, když sundáte nohu z plynu, což naznačuje, že tření vnitřních součástí bude velmi malé.

Dobrá dynamika vozu v přímce nás překvapila i proto, že zpřevodování šestistupňové převodovky je opravdu dlouhé. Paradoxně nám to však vadilo méně, než u turbomotoru 1.6 THP. Samotné řazení se pak řadí spíše k průměru. Páka se pohybuje v kulise poměrně přesně, o nějaké preciznosti ovšem nemůže být řeč. Svou funkci ale splňuje, takže stěžovat si vzhledem k zaměření vozu určitě nelze.

Peugeot 308 SW: První jízdní dojmy


Na silnici kliďas

Řekněme si narovinu, že na sportovní svezení jsou v této třídě jiní kandidáti. Peugeot 308 zvládá s přehledem svižnou jízdu, cokoliv nad to ale znamená ztrátu jistoty, což se nebude líbit automobilu, ani řidiči. Přesto i díky lehkému motoru zatáčí auto až překvapivě nadšeně, bez sklonů k nedotáčivosti, a pokud jej budete do oblouku pokládat s citem, objevíte dobrou přilnavost i na ekopneumatikách Michelin. V jakýchkoliv rychlostech ale nepotěší uměle působící řízení bez přirozeného odporu, zejména když točíte malinkým volantem zvláštně oválného tvaru. Na brzdy se řidič může spolehnout, ocenili bychom však lepší dávkovatelnost jejich účinku.

obrázek [600 x 323]  

Francouzský hatchback tak potěší spíše umírněné řidiče, kteří ocení pohodlné odpružení a na poměry těchto vozů i výtečnou izolaci od okolního světa. Snad jenom podvozek by mohl pracovat ještě o chlup tišeji, jinak ale na palubě panuje konejšivý klid, což bude mnoha zákazníkům vyhovovat. Typicky houpavá francouzská jízda v tomto případě není natolik patrná, připomenou ji ale pohyby karoserie při tlumení nerovností, které jsou občas nejen vertikální, ale i horizontální. Celkově pak 308 vůbec nejezdí zle, v rámci třídy ji lze zařadit k nadprůměru.

Závěr

Oproti předchůdci dospěl Peugeot 308 snad ve všech ohledech. Lépe vypadá, je dobře odhlučněn a potěší i tím, jak jezdí. Vraťme se však k otázce ze začátku. Dali bychom tedy přednost o chlup slabšímu a levnějšímu čtyřválci 1.6 THP/92 kW před touto novou dvanáctistovkou? Možná vás to překvapí, ale nedali. Třebaže má jenom tři válce, dokáže být nový turbomotor příjemně dynamický, netrpí nedostatkem točivého momentu a svým lomozem nijak neruší. Přitom při klidném jezdění, které ostatně automobilu vyhovuje nejvíce, palivo jenom usrkává. Skvěle vybavený Peugeot navíc nestojí nesmyslný obnos peněz, i proto se jedná o velmi dobrou volbu.

Vše o Peugeotu 308 na jednom místě


Pokud vás zajímá, jak si námi zkoušený Peugeot 308 1.2 e-THP vedl v přímém souboji s Fordem Focus 1.0 EcoBoost, přečtěte si aktuální Svět motorů. Přináší srovnávací test obou zmíněných automobilů.

Nejlevnější verze modelu320.000 Kč (Access 1.2 VTi/60 kW)
Základ s testovaným motorem416.500 Kč (Active 1.2 e-THP/96 kW)
Testovaný vůz s výbavou496.500 Kč (Allure 1.2 e-THP/96 kW)

Plusy

  • Úsporný a dynamický tříválcový turbomotor
  • Pohodlné pérování
  • Široká možnost dovybavení, přijatelné příplatky
  • Kvalitní dílenské zpracování
  • Povedené odhlučnění kabiny

Minusy

  • Ovládání palubních systémů
  • Necitlivé řízení
  • Dlouhé zpřevodování
  • Omezená prostornost na zadních sedadlech
  • Odezva na sešlápnutí pedálu plynu
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 308 1.2 e-THP

Cena v základní výbavě: 416 500 Kč Cena v testované výbavě: 496 500 Kč

Základní výbava:Litá 16” kola, elektricky ovládaná boční okna, palubní počítač, dotyková obrazovka, zadní diodové svítilny, automatická klimatizace, autorádio, bluetooth, USB, šest airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání atd.

Výbava testovaného vozu:Paket Driver assistance (+12.000,-), parkovací systém Park Assist (+ 22.000,-), bezklíčový přístup do vozu a startování, zásuvka 230V (+ 12.000,-), metalický lak (+12.000,-).

Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura

Čeští investoři se připravují na éru volného kurzu…

Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy

Česká republika hodlá investovat 70 milionů dolarů (1,74…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce

Samovýrobci jsou ti, kteří elektrickou energii vyrábějí…

Malé podniky dostanou místo dotací úvěr zdarma Malé podniky dostanou místo dotací úvěr zdarma

Česko poprvé použije evropské peníze na úvěry. Devět…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 1.2 e-THP
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 3.9 / 4.6
Emise CO2:107
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1228
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1370 / 380
Rozměr pneu:205/60 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 1.2 e-THP – Tři válce stačí?







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Evropským Autem roku 2017 se stává... Evropským Autem roku 2017 se stává...

... Peugeot 3008. Evropské Auto roku 2017 bylo vybíráno…

Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014) Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014)

Peugeot napravil druhou generací 308 chyby, které udělal…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední chvíle. Jedno vyšetření za druhým!

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední…

Od středeční noci ležela v bezvědomí. Zpěvačka Věra Špinarová (65), na niž její fanoušci nepřetržitě mysleli,…

 

iSport.cz

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s Mountfieldem i na příští sezonu

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s…

V Hradci Králové v těchto dnech slaví historický postup do extraligového semifinále, euforie je neutuchající.  A…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…

Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony,…

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs za sebou. Na nejvíc peněz si přišli biatlonisté.