Test Auto.cz

Peugeot 308 1.2 e-THP – Tři válce stačí?

12.5. 2014
Verdikt
 

Evropské Auto roku 2014 v podobě Peugeotu 308 je povedeným strojem. Jak si však bude rozumět se zcela novou přeplňovanou tříválcovou dvanáctistovkou?

Automobilky koketují s downsizingem již pěkných pár let a výsledky jejich snahy snížit objem i spotřebu motorů se různí. Občas se nějaký agregát povede a je příjemné s ním jezdit, jindy ale dostanete do rukou automobil, jehož agregát má mizerné reakce, úzké spektrum využitelných otáček, nechuť k vytáčení a do toho všeho ani zdaleka ne tak nízkou spotřebu, jak by se mohlo zdát.

U Peugeotu 308 vám nyní za podobnou cenu nabídnou možnost volby. Sáhneme raději po úplné novince, tříválcovému motoru 1.2 s výkonem 96 kW a výborným točivým momentem 230 N.m, nebo dáme přednost o 11.000 Kč levnější čtyřválcové šestnáctistovce, která má o 4 kW a 30 N.m méně? Odpovědět na tuto otázku nám pomůže právě test nového turbomotoru.

Žádná tlama, ale pohledný elegán

Vnější vzhled druhé generace Peugeotu 308 se chtěl vyvarovat výstřelků v podobě široké masky chladiče jako u předchůdce a vsadil spíše na umírněnou eleganci. Výraz auta tak člověka na první pohled za srdce nechytí, mohl by však na zákazníky působit dlouhá léta a pomalu se jim dostávat pod kůži. Hnědá barva testovaného exempláře dala vyniknout tvarům a podle nás se k autu velmi hodí, což nelze říci o šestnáctipalcových kolech Topaze.

Kladně hodnotíme osvětlení vozu v nejvyšší specifikaci Allure, a to jak venkovní, tak vnitřní. Zadní diodové svítilny doplňují rovněž velmi příjemné přední full LED světlomety, které by si však zasloužily rychlé seřízení v servise – potkávací i dálkové diody snad ze strachu před oslněním ostatních účastníků provozu svítí příliš do země. Když k vozu přijdete v noci, okouzlí vás diodové osvětlení vnitřku vozu. Celý automobil tak působí velmi hodnotně a snad až draze.

obrázek [600 x 291]  

Tomu dopomáhá také pohledný interiér, v našem případě vyvedený ve světlých barvách. Z praktického hlediska trochu pokulhává – vpředu je pouze jeden držák na nápoje, na zadních sedadlech se zase vyšším cestujícím nedostává prostoru. Nepotěší ani jinak působivé ovládání dotykové obrazovky, na které se za jízdy musíte příliš soustředit, což odvádí pozornost od řízení. Občas prostě ťukáte naslepo a překlepy vás mohou vytočit.

Jinak je však 308 velmi příjemné místo k pobytu. Sedíte v dobrých sedadlech a dílenské zpracování auta je na úrovni. Mně osobně nikdy nevadila ani kaplička přístrojů nad volantem. Člověk nemusí daleko odvracet oči a volant budíky při ideálně nastavené pozici sedadla nezakrýval.

Když turbo tlačí, tři válce stačí

Nový agregát s sebou může nést vlnu skepticismu, není k ní však důvod. Turbomotor 1.2 e-THP se dokázal úspěšně vyvarovat většině neduhů tříválců a v mnohém překvapí. Jeho projev je příjemně utlumený, ačkoliv zejména v městských rychlostech se z typického drnčivého zvuku, zdánlivě nevyrovnaného běhu a lehkých vibrací dozvíte, že zde oproti běžným zvyklostem opravdu jeden válec chybí. Agregát by si pak rovněž zasloužil nadšenější odezvu na plyn, to je ale nejspíše všechno, na co byste si mohli stěžovat.

Plusem motoru je, že na rozdíl od většiny tříválců nemá problém s prací v nízkých otáčkách. Pro rozjezdy nemusíte přidávat nepřirozeně mnoho plynu ani se nestane, že by se tříválec dusil. Naopak překvapí schopnost výrazně zatáhnout již v oblasti okolo 1400 otáček za minutu. Agregát se pak velmi zlehka vytáčí a automobil s ním upaluje s příjemnou nenuceností mnohem většího motoru.

Za všechno v tomto případě může skvělá hodnota maximálního točivého momentu 230 N.m, což je jenom o 10 N.m méně než u nejsilnějšího motoru v nabídce, přeplňované benzinové šestnáctistovky se 115 kW. Plochá charakteristika tříválce sice nenabídne žádnou výkonovou špičku, turbomotor má ale dostatek síly v téměř celém spektru otáčkoměru.

obrázek [600 x 402]  

Ať už jedete po dálnici či se motáte ve městě, vždy máte dostatek síly třeba na předjíždění, a to i s naloženým autem, což jsme nečekali. Zátah ale přichází s menším zpožděním, turboefekt se nepodařilo zcela vymazat. Při rychlosti 130 km/h, kdy motor točí asi 2700 otáček, se spotřeba pohybuje okolo 5,8 litru na sto kilometrů. Při klidné jízdě po městě jsme se dostali na rozumných 6,5 litru, mimo město se dá spotřeba snadno stáhnout pod pět litrů, a to i u námi testovaného ještě syrového kusu. Při větší zátěži samozřejmě hodnoty výrazněji stoupají, jak to u přeplňovaných motorů bývá, není to ale nic dramatického. Celkově platí, že pokud chcete, můžete jezdit opravdu úsporně. A ještě něco – malý turbomotor téměř vůbec nezpomaluje auto, když sundáte nohu z plynu, což naznačuje, že tření vnitřních součástí bude velmi malé.

Dobrá dynamika vozu v přímce nás překvapila i proto, že zpřevodování šestistupňové převodovky je opravdu dlouhé. Paradoxně nám to však vadilo méně, než u turbomotoru 1.6 THP. Samotné řazení se pak řadí spíše k průměru. Páka se pohybuje v kulise poměrně přesně, o nějaké preciznosti ovšem nemůže být řeč. Svou funkci ale splňuje, takže stěžovat si vzhledem k zaměření vozu určitě nelze.

Peugeot 308 SW: První jízdní dojmy


Na silnici kliďas

Řekněme si narovinu, že na sportovní svezení jsou v této třídě jiní kandidáti. Peugeot 308 zvládá s přehledem svižnou jízdu, cokoliv nad to ale znamená ztrátu jistoty, což se nebude líbit automobilu, ani řidiči. Přesto i díky lehkému motoru zatáčí auto až překvapivě nadšeně, bez sklonů k nedotáčivosti, a pokud jej budete do oblouku pokládat s citem, objevíte dobrou přilnavost i na ekopneumatikách Michelin. V jakýchkoliv rychlostech ale nepotěší uměle působící řízení bez přirozeného odporu, zejména když točíte malinkým volantem zvláštně oválného tvaru. Na brzdy se řidič může spolehnout, ocenili bychom však lepší dávkovatelnost jejich účinku.

obrázek [600 x 323]  

Francouzský hatchback tak potěší spíše umírněné řidiče, kteří ocení pohodlné odpružení a na poměry těchto vozů i výtečnou izolaci od okolního světa. Snad jenom podvozek by mohl pracovat ještě o chlup tišeji, jinak ale na palubě panuje konejšivý klid, což bude mnoha zákazníkům vyhovovat. Typicky houpavá francouzská jízda v tomto případě není natolik patrná, připomenou ji ale pohyby karoserie při tlumení nerovností, které jsou občas nejen vertikální, ale i horizontální. Celkově pak 308 vůbec nejezdí zle, v rámci třídy ji lze zařadit k nadprůměru.

Závěr

Oproti předchůdci dospěl Peugeot 308 snad ve všech ohledech. Lépe vypadá, je dobře odhlučněn a potěší i tím, jak jezdí. Vraťme se však k otázce ze začátku. Dali bychom tedy přednost o chlup slabšímu a levnějšímu čtyřválci 1.6 THP/92 kW před touto novou dvanáctistovkou? Možná vás to překvapí, ale nedali. Třebaže má jenom tři válce, dokáže být nový turbomotor příjemně dynamický, netrpí nedostatkem točivého momentu a svým lomozem nijak neruší. Přitom při klidném jezdění, které ostatně automobilu vyhovuje nejvíce, palivo jenom usrkává. Skvěle vybavený Peugeot navíc nestojí nesmyslný obnos peněz, i proto se jedná o velmi dobrou volbu.

Vše o Peugeotu 308 na jednom místě


Pokud vás zajímá, jak si námi zkoušený Peugeot 308 1.2 e-THP vedl v přímém souboji s Fordem Focus 1.0 EcoBoost, přečtěte si aktuální Svět motorů. Přináší srovnávací test obou zmíněných automobilů.

Nejlevnější verze modelu320.000 Kč (Access 1.2 VTi/60 kW)
Základ s testovaným motorem416.500 Kč (Active 1.2 e-THP/96 kW)
Testovaný vůz s výbavou496.500 Kč (Allure 1.2 e-THP/96 kW)

Plusy

  • Úsporný a dynamický tříválcový turbomotor
  • Pohodlné pérování
  • Široká možnost dovybavení, přijatelné příplatky
  • Kvalitní dílenské zpracování
  • Povedené odhlučnění kabiny

Minusy

  • Ovládání palubních systémů
  • Necitlivé řízení
  • Dlouhé zpřevodování
  • Omezená prostornost na zadních sedadlech
  • Odezva na sešlápnutí pedálu plynu
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 308 1.2 e-THP

Cena v základní výbavě: 416 500 Kč Cena v testované výbavě: 496 500 Kč

Základní výbava:Litá 16” kola, elektricky ovládaná boční okna, palubní počítač, dotyková obrazovka, zadní diodové svítilny, automatická klimatizace, autorádio, bluetooth, USB, šest airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání atd.

Výbava testovaného vozu:Paket Driver assistance (+12.000,-), parkovací systém Park Assist (+ 22.000,-), bezklíčový přístup do vozu a startování, zásuvka 230V (+ 12.000,-), metalický lak (+12.000,-).

Arca Capital u soudu napadla valnou hromadu Monety Arca Capital u soudu napadla valnou hromadu Monety

Prodej Agrobanky do rukou Moneta Money Bank je příčinou…

Karlovarské minerální vody možná zavedou vratné PET lahve Karlovarské minerální vody možná zavedou vratné PET lahve

Zavedení vratné zálohy na PET lahve, která by byla…

Facebook a Google by si měly platit vlastního regulátora, chtějí zadavatelé reklamy Facebook a Google by si měly platit vlastního regulátora, chtějí zadavatelé reklamy

K volání po větší regulaci technologických obrů se…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 1.2 e-THP
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 3.9 / 4.6
Emise CO2:107
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1228
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1370 / 380
Rozměr pneu:205/60 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 1.2 e-THP – Tři válce stačí?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku… Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku…

Původní Peugeot 308 vyjel na zdokonalené technice…

Peugeot 308TCR má 350 koní a lepší aerodynamiku. A slušnou cenu Peugeot 308TCR má 350 koní a lepší aerodynamiku. A slušnou cenu

Peugeot 308TCR vychází z modelu 308 Racing Cup a jak…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Dnes 18:50

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Pohřeb Dolores z The Cranberries: Partner, maminka s vnoučaty a exmanžel se sešli nad rakví

Pohřeb Dolores z The Cranberries: Partner, maminka s…

Smuteční hosté se v úterý sešli v Saint Ailbe’s Church, aby se nadobro rozloučili se zpěvačkou Dolores O’Riordan…

Mučení v ponorce: Vynálezce novinářku přivázal za hlavu a řezal, tvrdí obžaloba

Mučení v ponorce: Vynálezce novinářku přivázal za…

Dánský konstruktér Peter Madsen, který je obžalován z vraždy švédské novinářky Kim Wallové, podle státního…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Petr Nedvěd: Jednou se do hokeje vrátím. A před Jágrem klobouk dolů

Petr Nedvěd: Jednou se do hokeje vrátím. A před…

Po dvanácti letech se extraligová esa dočkají utkání hvězd. Exhibice hlásí návrat, ovšem ve zbrusu nové podobě.…

 

Reflex.cz

Přímý přenos: Reflex komentuje debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledujte živě!

Přímý přenos: Reflex komentuje debatu prezidentských…

Sledujte s námi od 20:00 první skutečnou televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…