Test Auto.cz

Peugeot 308 1.6 THP 115 – Francouzi se vytáhli

1.11. 2013
Verdikt
 

Peugeot 308 druhé generace má nakročeno mezi špičku nižší střední třídy. Vyzkoušeli jsme, jak jezdí s nejsilnějším benzinovým motorem.

Druhá generace Peugeotu 308 se vymyká rytmu doby. Zatímco drtivá většina výrobců své vozy postupně zvětšuje, 308 jde proti proudu. S délkou 4253 mm je o 23 milimetrů kratší než předchůdce, dokonce i šířka 1804 mm je menší. Díky nové modulární platformě EMP2, na které v budoucnu vyjede většina vozů koncernu PSA, se však prodloužil rozvor náprav. Dvanáct milimetrů je sice vzhledem k nárůstu prostoru v interiéru celkem zanedbatelná hodnota, i tak je ale potřeba s ní počítat.

Platforma EMP2 přináší další pozitivum – snížení hmotnosti. Při vývoji se totiž nešetřilo vysokopevnostní ocelí a kompozitními materiály, což se podepsalo na úbytku citelných 70 kilogramů. Stejné úspory bylo dosaženo optimalizací většiny dílů karoserie a interiéru. Shodně vybavený Peugeot 308 minulé generace je tedy až o 140 kilogramů těžší.

Design: Elegance bez výstřelků

Peugeot se s designem nových modelů citelně uklidnil. Zatímco dříve byla v kurzu charakteristická „tlama“, dnes převládá nenásilnost a elegance. Druhá generace má vyváženější proporce, na první pohled ničím nebije do očí. Krása je však v jednotlivých detailech. Zcela nové a v rámci segmentu nevídané full diodové přední světlomety jsou snad tím nejlepším příplatkovým doplňkem, stejně zdařile vypadají i zadní svítilny. Hluboko zasahují do blatníků, čímž odkazují na menšího sourozence 208. Ostatně, ten s novým designovým směrem přišel jako první.

Interiér: i-Cockpit chce zvyk

Interiér odstartoval velkou revoluci. Koncept nese jméno i-Cockpit a vyznačuje se nekruhovým volantem menšího průměru, vysoko umístěnou kapličkou přístrojů, velkým dotykovým displejem a technicky čistou středovou konzolou. Všechna tlačítka, na které jsme byli v intuitivně navržených interiérech zvyklí, se schovala do útrob multimediálního systému s dotykovým 9,7” displejem. Nebyl by to až takový problém, kdyby systém uměl zobrazit více věcí najednou.

obrázek [600 x 402]  

Mnohdy si tak musíte vybrat, zda budete sledovat navádění navigačního systému (na obranu: to nejdůležitější vidíte i na palubním počítači v přístrojovém štítu) nebo ladit oblíbenou radiovou stanici či nastavovat klimatizaci. Je třeba si na to zvyknou, po pár dnech za volantem jsme se cítili o mnoho lépe. Konzervativně založené řidiče však potěší, že i-Cockpit není u Peugeotu 308 nutností. Pokud sáhnete po základním provedení Access, dočkáte se klasického uspořádání s větším množstvím základních tlačítek.

V minulosti jsme se u Peugeotu nesčetněkrát přesvědčili o skvělé úrovni vnitřních materiálů a dílenského zpracování. Všechny díly kokpitu jsou příjemné na dotyk, nejvíce se nám zamlouvá středový tunel se zajímavě řešenými dekory, startovacím tlačítkem a elektronickou parkovací brzdou. Testovaná verze Allure navíc nabízí kožené čalounění výplní dveří, za krásné sportovní sedačky s vyhříváním a masážní funkcí si však musíte připlatit.

Peugeot 308 - srovnání cen a výbav s konkurencí
ModelPeugeot 308VW GolfHyundai i30Mazda 3
VýbavaAllureHighlineTrikorol PremiumRevolution
Motor1.6 THP1.4 TSI1.6 GDI2.0 Sky-G165
Výkon115 kW103 kW99kW121 kW
Základní cena477.500,-482.900,-450.990,-514.900,-
El. ovládaná a vyhřívaná zrcátkaSSSS
El. stahování oken vpředuSSSS
El. stahování oken vzaduSSSS
Klimatizace manuálníSS***SS***
Metalíza14.000,-14.300,-13.000,-12.400,-
Kožený multifunkční volantSS12.900,-*S
Palubní počítačSSSS
Parkovací kamera14.000,-7.700,-27.900,-**-
Přední mlhovkySSSS
Rádio s USBSSSS
Stabilizační systémSSSS
TempomatSSPeket KomfortS
Cena při shodné výbavě505.500,-504.900,-504.790,-527.300,-
*Paket Komfort,** Paket Parking, ***Automatická klimatizace

Nelze opomenout perfektní pozici za volantem. Sedí se příjemně vysoko a řidič má dostatečný rozhled o dění kolem vozu. O malém volantu a špatném výhledu na přístrojový štít toho bylo napsáno už spoustu, Peugeot se však z toho poučil. Ani vyšší postavy nemusejí sedět nepřiměřeně vysoko, případně si nastavit volant do nejnižší polohy. Čitelnost přístrojů je perfektní, zajímavě působí opačný smysl chodu ručičky otáčkoměru.

U kompaktních hatchbacků se velmi dbá na velikost vnitřního prostoru. Vpředu nechybí místo v oblasti loktů ani kolen, nad hlavou ani navzdory panoramatickému střešnímu oknu jakbysmet. Vzadu je to ale o poznání horší. Cestující s výškou okolo 190 centimetrů se „za sebe“ posadí jenom s obtížemi, vystupování navíc neulehčuje vysoko umístěný práh dveří a absence prostoru nad hlavou. Pokud se přes tyto nedostatky přenesete a nahlédnete do zavazadlového prostoru, budete příjemně překvapeni. Základní objem 420 litrů je totiž v segmentu kompaktních hatchbacků nadprůměrný, stejně jako 1309 litrů po sklopení zadních opěradel.

Motor: Silák s omezením

Rozmanitou nabídku pohonných jednotek uzavírá přeplňovaný benzinový čtyřválec objemu 1,6 litru. Testovaná verze s výkonem 115 kW v 6000 min-1 spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou, která dostala nebývale dlouhé zpřevodování. Na dálnici na šestku motor točí 2500 otáček za minutu, což je spíše teritorium vznětových jednotek. Síly má však na rozdávání, což dokazuje schopností rozjet vůz až na 218 km/h.

Dlouhé převody sice zaručují nižší spotřebu a tím i menší dopad na životní prostředí, nic se však nemá přehánět. Abyste co nejvíce využili potenciál turbomotoru, musíte často podřazovat a hnát otáčky až k červenému poli. To nám ale nepůsobilo problém. Kulisa řazení je velmi přesná, neškodilo by však zkrácení samotné řadicí páky. Přestože jsou totiž dráhy mezi jednotlivými stupni dlouhé tak akorát, výška páky to příliš nenaznačuje.

Přeplňovaná šestnáctistovka vznikala ve spolupráci koncernů PSA a BMW a je to na ní zatraceně poznat. Sportovní charakter se snoubí s kultivovaností běhu a schopností táhnout od nízkých otáček, rovněž překvapí příznivá spotřeba. Tabulkových hodnot jsme sice i kvůli naznačenému jízdními stylu nedosáhli, kombinovaných 6,5 l na 100 km však považujeme vzhledem k 17“ kolům a zimnímu obutí za perfektní výsledek. Agregát překvapil velkou chutí po otáčkách, chybí mu však výkonová špička a lepší zvuk. I nejsilnější 308 je ale hlavně rodinným vozem, kde je ticho to hlavní.

obrázek [600 x 409]  

Jízda: Připraven na všechno

V rámci značky jste si dříve museli vybrat, zda koupíte rodinný nebo sportovně založený vůz. Nová 308 však s přehledem zvládá obojí. Výrobce při ladění podvozku odvedl pořádnou práci a jak jsme se přesvědčili již při mezinárodní prezentaci, je vcelku jedno, zda vůz obouvá základní 15“ kola nebo exkluzivní lité osmnáctky. Stále poskytuje vynikající oporu v zatáčkách a směrovou stabilitu ve vysokých rychlostech. Boj s podélnými nerovnostmi zvládá se ctí, přičemž ani na zkoušených 17“ kolech, která mohou být problematická vzhledem k vyšší neodpružené hmotnosti, jsme nepocítili zvýšené rázy či jejich přenos do karoserie.

Houpavý charakter podvozku během jízdy uklidňuje, ale když je potřeba, umí za to pořádně vzít. Vyvážené vlastnosti pak poznáte především v zatáčkách, kde má vůz minimální sklony k nedotáčivosti, poslušně reaguje na natočení volantu a na nerovnostech neposkakuje. Ostatně i řízení s elektrickým posilovačem se proti minulým modelům výrazně zlepšilo. Poskytuje dostatek informací o přesném úhlu natočení kol, na výjezdech z oblouku nepotřebujete výrazněji korigovat směr.

S náklony karoserie sice musíte počítat, tělo však spolehlivě podrží sedadla s dobrým bočním vedením. Nebýt menšího volantu, díky kterému si často připadáte, jako byste měli ruce spoutány policejními pouty, považovali bychom 308 za jeden z nejlepších Peugeotů posledních let. Brzdy mají velmi ostrý nástup, ocenili bychom však jejich lepší dávkovatelnost.

Závěr

Nový Peugeot 308 příjemně překvapil již při prvních jízdách, klasický týdenní test jeho kvality naplno potvrdil. Oceňujeme vysokou míru jízdního komfortu, stejně jako kvalitní provedení interiéru. Revoluční i-Cockpit nemusí vyhovovat každému, nicméně zvykli jsme si na něj rychle. Omezený prostor na zadních sedadlech je však nedostatek, který konkurenci dost nahrává.

obrázek [600 x 402]  

Ke koupi vozu vybízí zajímavá cenová politika dovozce. Model v základní výbavě s motorem 1.2 Vti/60 kW pořídíte za 320.000 korun a nejedná se přitom o žádné holátko. Standardem je šest airbagů, tempomat, elektricky ovládaná tónovaná okna, manuální klimatizace nebo autorádio. Rozhodně však doporučujeme zvážit příplatek za turbomotor 1.6 THP (92 kW), který je dostupný od výbavového stupně Active.

Nejlevnější verze modelu320.000 Kč (1.2 Vti / 60 kW Access)
Základ s testovaným motorem438.500 Kč (1.6 THP / 115 kW Active
Testovaný vůz s výbavou590.700 Kč (1.6 THP / 115 kW Allure)

Video

Plusy

  • Kvalitní materiály v interiéru
  • Velmi pohodlná sedadla
  • Prostornost v příčném směru
  • Vysoký jízdní komfort
  • Přijatelná spotřeba
  • Sportovní charakter turbomotoru

Minusy

  • Zbytečně dlouhé zpřevodování
  • Málo místa nad hlavami a před koleny vzadu
  • Ovládání palubních systémů
  • Obtížnější vystupování z druhé řady sedadel
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 308 1.6 THP 115

Cena v základní výbavě: 438 500 Kč Cena v testované výbavě: 590 700 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, paket Viditelnost, přední světlomety Full LED, elektronická parkovací brzda, 2x Isofix, litá 16“ kola, přední a zadní parkovací čidla, dvouzónová automatická klimatizace, paket Komfort, sportovní sedadla látková, dotyková 9,7” obrazovka, autorádio s USB, bluetooth, kožený multifunkční volant, dojezdová rezerva a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 14.000,-), kontrola mrtvého úhlu (+ 5.000,-), prosklená střecha (+14.000,-), couvací kamera + navigační systém (+ 14.000,-), paket Driver Assistance (+12.000,-), zatmatená zadní okna (+2.500,-), vyhřívaná přední sedadla s masážní funkcí (+12.000,-), přehrávač CD (+2.200,-), bezklíčový přístup (+12.000,-), plnohodnotná rezerva (+9.500,-), sportovní sedadla s polokoženým čalouněním (+16.000,-).

Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí

Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB) expremiéra…

Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce

Americký jaderný koncern Westinghouse čeká bankrot. Firmu…

ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník

Úředníci odmítli stížnost exhejtmana Oty Košty, který…

Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky

Když od března do září 1969 probíhala na Dálném východě…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 1.6 THP 115
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.6 / 5.8
Emise CO2:134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1309
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1340 / 400
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 1.6 THP 115 – Francouzi se vytáhli







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Evropským Autem roku 2017 se stává... Evropským Autem roku 2017 se stává...

... Peugeot 3008. Evropské Auto roku 2017 bylo vybíráno…

Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014) Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014)

Peugeot napravil druhou generací 308 chyby, které udělal…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu u postele platí denně 13 tisíc!

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu…

Jako v ráji se teď cítí tanečnice Lucie Hunčárová (31). Její nový partner, ženatý kuchař Emanuele Ridi (43), ji…

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a Evu Braun mu vzala sociálka

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a…

Žádost o změnu příjmení po vzoru vůdce nacistického Německa posvětil soud americkému neonacistovi. Isidore Heath…

 

iSport.cz

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch pečetily krásné góly

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch…

Čeští fotbalisté do 19 let postoupili na mistrovství Evropy, kde si zahrají poprvé od roku 2011. Tým trenéra…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…