Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 308 1,6 e-HDi 6M: První jízdní dojmy

Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
50 Fotogalerie
Diskuze (55)

V okolí i v centru rušného Nice jsme si vyzkoušeli jaké to je řídit zbrusu nový mikrohybrid 1,6 e-HDi s manuální převodovkou.

Začněme ale popořadě. Peugeot 308 prodělal nedávno facelift, kde jsou některé originální prvky modelu 308 zkombinovány s detaily z nové 508. Všechny karosářské verze si i nadále zachovají charakteristický tvar písmene V, který začíná v přední části karoserie a přes kapotu motoru přímo navazuje na sloupky čelního okna. Po stranách tohoto tvaru se nachází nové, menší světlomety. V případě natáčecích bi-xenonových světel mají nyní světlomety atraktivní tmavé titanové pozadí.

Spodní část nárazníku byla kompletně přepracovaná. Jediný otvor v přední části má méně zaoblený tvar a vizuálně se výrazně zúžil. Registrační značka se přemístila ze spodní hrany nárazníku na bezpečnější umístění uprostřed tohoto otvoru. Svisle orientované mlhovky zůstávají zachovány, lemují je nová diodová světla pro denní svícení. I přes designové změny se však vnější rozměry Peugeotu 308 nemění.

Další partie podstoupily jen kosmetické změny, samozřejmostí jsou nové vzory kol z lehkých slitin o rozměru 16 až 18 palců. Páté dveře u hatchbacku opticky rozšířila chromovaná lišta a kabriolet 308 CC má mírně upravenou grafiku zadních diodových světel.


















Peugeot 308 - ceny benzinových motorizací (duben 2011)
Motor1,4 VTi 16V1,6 VTi 16V1,6 THP1,6 THP
Převodovka5M5M (4A)6M (6A)6M
Zdvihový objem [cm3]1397159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]72/600088/6000115/6000147/5800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]136/4000160/4250240/1400275/1700
Max. rychlost [km/h]182195 (188)214 (212)237
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,710,8 (13,0)8,8 (9,1)7,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,36,6 (7,3)6,7 (7,7)6,9
Provozní hmotnost [kg]13711439 (1382)1439 (1457)1474
Cena Access [Kč]279.900,----
Cena Active [Kč]319.900,-354.900,-399.900,--
Cena Sportium [Kč]-364.900,-409.900,--
Cena Allure [Kč]--459.900,--
Cena GTi [Kč]---499.900,-

Kromě modernizovaného vzhledu se může faceliftovaná 308 pochlubit nižší hmotností, v průměru o 25 kg. Ke snížení spotřeby paliva přispěje zlepšení aerodynamiky (součinitel odporu je nyní 0,28), optimalizace motorů a použití nových 16ti palcových pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem.

V modelové řadě „308“ je nejprodávanější hatchback s podílem zhruba 69% následovaný verzí SW (23 %) a kabrioletem 308CC s osmi procenty. Výrobu modelů z rodiny 308 mají na starosti výrobní závody v Sochaux, Mulhouse a v ruské Kaluze.

Mikrohybrid

Místo konvenčního 1,6 HDi o výkonu 82 kW se v nabídce objevil stejně výkonný mikrohybrid 1,6 e-HDi. Novinka, která se představila v modelu 508, je v případě 308 nabízena s robotizovanou i obvyklejší (a mezi novináři oblíbenější) manuální převodovkou. Díky samočinnému vypínání motoru mají emise CO2 při mimoměstském cyklu hodnotu 98 g/km, čemuž odpovídá spotřeba 4,2 l/100 km.

Když jsme se dozvěděli, že k vypínání motoru dochází již při rychlostech pod 20 km/h, vzbudilo to v nás trochu nejistoty. Přeci jen u verze s robotizovanou převodovkou je motor vypnut až při rychlosti nižší než 8 km/h, to už je vlastně svižná chůze, nenastanou problémy s rychlým startem a vůbec...jak se e-HDi s manuálem osvědčí?

Francouzští inženýři samozřejmě systém důkladně promysleli tak, aby fungoval co možná nejlépe. Podstatou e-HDi je odpojitelný alternátor (2,2 kW), který slouží zároveň jako startér. Ve srovnání se systémy se zesíleným startérem je restart motoru e-HDi o 40 % rychlejší (zde zabere 0,4 sekundy). Peugeot uvádí životnost alternátoru na 600 tisíc startování, to se nám však během krátké testovací jízdy v intravilánu z pochopitelných důvodů nepodařilo ověřit, palubní počítač nám však po dvou desítkách kilometrů radostně sdělil, že jsme motor uchránili od pěti minut zbytečného běhu v zácpě nebo při dobržďování. V reálu pouze stačí vyřadit, pustit spojku a pokud jsou splněny podmínky (venkovní teplota je například v rozmezí minus 5 až plus 30 stupňů) a vůz zpomalí pod 20 km/h, motor se neslyšně vypne.

















Peugeot 308 - ceny dieselových motorizací (duben 2011)
Motor1,6 HDI FAP1,6 e-HDI FAP2,0 HDI FAP2,0 HDI FAP
Převodovka5M6M (2-Tronic)6M6A
Zdvihový objem [cm3]1560156019971997
Válce/ventily4/24/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]68/400082/3600110/3750120/3750
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/1750270/1750320/2000340/2000
Max. rychlost [km/h]181192 (194)205202
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,411,410,19,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,44,8 (4,6)5,16,3
Provozní hmotnost [kg]14101493 (1508)15201543
Cena Access [Kč]329.900,----
Cena Active [Kč]369.900,-399.900,---
Cena Sportium [Kč]379.900,-409.900,---
Cena Allure [Kč]--499.900,-534.900,-

Nemusíte se však bát například ztráty posilovače, na rozdíl od jiných systémů je zde elektrický posilovač stále v provozu i při vypnutém motoru. Obyčejně je zásoba tlaku v systému vyčerpána po jednom či dvou pohybech volantu, což by zejména pro dámy bylo při rychlosti 20 km/h asi nemilé zjištění. Rychlost startu se nejeví jako problém, i když jsme chtěli techniku „zmást“ opravdu rychlým zařazením tak motor naskočil dostatečně brzy a stejně jako u vypínání téměř neslyšně a bez vibrací.

Práce se šestistupňovým manuálem je bezproblémová, rychlosti zapadají dobře a ani chod není příliš gumový, byť francouzskou školu stále poznáte. Deklarovanou o 15% nižší spotřebu nemůžeme po projetí několika kilometrů příliš komentovat, testovací trasu jsme urazili za 4,5 litru nafty, což se v daných podmínkách (městský provoz plus točité okresky) dá určitě hodnotit kladně. Motor o výkonu 82 kW má na běžné ježdění dostatek síly, jeho 270 Nm na zhruba 1,5 tuny vážící hatchback bohatě stačí. Samozřejmě, pokud je vašemu naturelu bližší spíše živější jízdní projev a přesto chcete naftu (výborný benzinový motor 1,6 THP se zde přímo nabízí), jsou v nabídce i silnější vznětové dvoulitry.

Obecně lze říci, že na rozdíl od robotizované převodovky, která rozhodně nesedne každému (plynulost změny rychlostních stupňů není právě ukázková), bude o 1,6 e-HDI FAP se šestistupňovým manuálem určitě v hledáčku mnohem většího počtu zákazníků. Ti však budou muset překousnout fakt, že označení „Blue Lion“, vyhrazené pro nejúspornější Peugeoty, ponese e-HDi pouze v kombinaci s robotizovanou převodovkou.

.

Vstoupit do diskuze (55)