Peugeot 308 1,6 e-HDi 6M: První jízdní dojmy

Peugeot 308 1,6 e-HDi 6M: První jízdní dojmy

 
 
21.4. 2011 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

V okolí i v centru rušného Nice jsme si vyzkoušeli jaké to je řídit zbrusu nový mikrohybrid 1,6 e-HDi s manuální převodovkou.

Začněme ale popořadě. Peugeot 308 prodělal nedávno facelift, kde jsou některé originální prvky modelu 308 zkombinovány s detaily z nové 508. Všechny karosářské verze si i nadále zachovají charakteristický tvar písmene V, který začíná v přední části karoserie a přes kapotu motoru přímo navazuje na sloupky čelního okna. Po stranách tohoto tvaru se nachází nové, menší světlomety. V případě natáčecích bi-xenonových světel mají nyní světlomety atraktivní tmavé titanové pozadí.

Spodní část nárazníku byla kompletně přepracovaná. Jediný otvor v přední části má méně zaoblený tvar a vizuálně se výrazně zúžil. Registrační značka se přemístila ze spodní hrany nárazníku na bezpečnější umístění uprostřed tohoto otvoru. Svisle orientované mlhovky zůstávají zachovány, lemují je nová diodová světla pro denní svícení. I přes designové změny se však vnější rozměry Peugeotu 308 nemění.

Další partie podstoupily jen kosmetické změny, samozřejmostí jsou nové vzory kol z lehkých slitin o rozměru 16 až 18 palců. Páté dveře u hatchbacku opticky rozšířila chromovaná lišta a kabriolet 308 CC má mírně upravenou grafiku zadních diodových světel.

Peugeot 308 - ceny benzinových motorizací (duben 2011)
Motor1,4 VTi 16V1,6 VTi 16V1,6 THP1,6 THP
Převodovka5M5M (4A)6M (6A)6M
Zdvihový objem [cm3]1397159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]72/600088/6000115/6000147/5800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]136/4000160/4250240/1400275/1700
Max. rychlost [km/h]182195 (188)214 (212)237
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,710,8 (13,0)8,8 (9,1)7,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,36,6 (7,3)6,7 (7,7)6,9
Provozní hmotnost [kg]13711439 (1382)1439 (1457)1474
Cena Access [Kč]279.900,----
Cena Active [Kč]319.900,-354.900,-399.900,--
Cena Sportium [Kč]-364.900,-409.900,--
Cena Allure [Kč]--459.900,--
Cena GTi [Kč]---499.900,-

Kromě modernizovaného vzhledu se může faceliftovaná 308 pochlubit nižší hmotností, v průměru o 25 kg. Ke snížení spotřeby paliva přispěje zlepšení aerodynamiky (součinitel odporu je nyní 0,28), optimalizace motorů a použití nových 16ti palcových pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem.

V modelové řadě „308“ je nejprodávanější hatchback s podílem zhruba 69% následovaný verzí SW (23 %) a kabrioletem 308CC s osmi procenty. Výrobu modelů z rodiny 308 mají na starosti výrobní závody v Sochaux, Mulhouse a v ruské Kaluze.

Peugeot 308: 3x facelift

Mikrohybrid

Místo konvenčního 1,6 HDi o výkonu 82 kW se v nabídce objevil stejně výkonný mikrohybrid 1,6 e-HDi. Novinka, která se představila v modelu 508, je v případě 308 nabízena s robotizovanou i obvyklejší (a mezi novináři oblíbenější) manuální převodovkou. Díky samočinnému vypínání motoru mají emise CO2 při mimoměstském cyklu hodnotu 98 g/km, čemuž odpovídá spotřeba 4,2 l/100 km.

Když jsme se dozvěděli, že k vypínání motoru dochází již při rychlostech pod 20 km/h, vzbudilo to v nás trochu nejistoty. Přeci jen u verze s robotizovanou převodovkou je motor vypnut až při rychlosti nižší než 8 km/h, to už je vlastně svižná chůze, nenastanou problémy s rychlým startem a vůbec...jak se e-HDi s manuálem osvědčí? Francouzští inženýři samozřejmě systém důkladně promysleli tak, aby fungoval co možná nejlépe. Podstatou e-HDi je odpojitelný alternátor (2,2 kW), který slouží zároveň jako startér. Ve srovnání se systémy se zesíleným startérem je restart motoru e-HDi o 40 % rychlejší (zde zabere 0,4 sekundy). Peugeot uvádí životnost alternátoru na 600 tisíc startování, to se nám však během krátké testovací jízdy v intravilánu z pochopitelných důvodů nepodařilo ověřit, palubní počítač nám však po dvou desítkách kilometrů radostně sdělil, že jsme motor uchránili od pěti minut zbytečného běhu v zácpě nebo při dobržďování. V reálu pouze stačí vyřadit, pustit spojku a pokud jsou splněny podmínky (venkovní teplota je například v rozmezí minus 5 až plus 30 stupňů) a vůz zpomalí pod 20 km/h, motor se neslyšně vypne.

Peugeot 308 - ceny dieselových motorizací (duben 2011)
Motor1,6 HDI FAP1,6 e-HDI FAP2,0 HDI FAP2,0 HDI FAP
Převodovka5M6M (2-Tronic)6M6A
Zdvihový objem [cm3]1560156019971997
Válce/ventily4/24/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]68/400082/3600110/3750120/3750
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/1750270/1750320/2000340/2000
Max. rychlost [km/h]181192 (194)205202
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,411,410,19,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,44,8 (4,6)5,16,3
Provozní hmotnost [kg]14101493 (1508)15201543
Cena Access [Kč]329.900,----
Cena Active [Kč]369.900,-399.900,---
Cena Sportium [Kč]379.900,-409.900,---
Cena Allure [Kč]--499.900,-534.900,-

Nemusíte se však bát například ztráty posilovače, na rozdíl od jiných systémů je zde elektrický posilovač stále v provozu i při vypnutém motoru. Obyčejně je zásoba tlaku v systému vyčerpána po jednom či dvou pohybech volantu, což by zejména pro dámy bylo při rychlosti 20 km/h asi nemilé zjištění. Rychlost startu se nejeví jako problém, i když jsme chtěli techniku „zmást“ opravdu rychlým zařazením tak motor naskočil dostatečně brzy a stejně jako u vypínání téměř neslyšně a bez vibrací.

Práce se šestistupňovým manuálem je bezproblémová, rychlosti zapadají dobře a ani chod není příliš gumový, byť francouzskou školu stále poznáte. Deklarovanou o 15% nižší spotřebu nemůžeme po projetí několika kilometrů příliš komentovat, testovací trasu jsme urazili za 4,5 litru nafty, což se v daných podmínkách (městský provoz plus točité okresky) dá určitě hodnotit kladně. Motor o výkonu 82 kW má na běžné ježdění dostatek síly, jeho 270 Nm na zhruba 1,5 tuny vážící hatchback bohatě stačí. Samozřejmě, pokud je vašemu naturelu bližší spíše živější jízdní projev a přesto chcete naftu (výborný benzinový motor 1,6 THP se zde přímo nabízí), jsou v nabídce i silnější vznětové dvoulitry.

Obecně lze říci, že na rozdíl od robotizované převodovky, která rozhodně nesedne každému (plynulost změny rychlostních stupňů není právě ukázková), bude o 1,6 e-HDI FAP se šestistupňovým manuálem určitě v hledáčku mnohem většího počtu zákazníků. Ti však budou muset překousnout fakt, že označení „Blue Lion“, vyhrazené pro nejúspornější Peugeoty, ponese e-HDi pouze v kombinaci s robotizovanou převodovkou.

Jake.auto.cz: Peugeot 308 (přehled testů a dalších článků)

.
 








Komerční sdělení

Doporučujeme
Dálnice z polystyrenu: Staví se stejně jako pontonový most Dálnice z polystyrenu

Polystyren se začíná využívat i při stavbě silnic.

Video: Trabant zesměšní Nissan GT-R Video: Trabant zesměšnil supersportovní Nissan GT-R

Slabý trabantík se postavil velké Godzille.

 




Autoslevy


Peugeot 308 už umí česky, přidají se i další modely Peugeot 308 už umí česky, přidají se i další modely

Čeština je v automobilech stále rozšířenější. Svou…

Peugeot 308 1.2 PureTech: Tříválec dosáhl rekordní spotřeby 2,85 l na 100 km Peugeot 308 1.2 PureTech: Tříválec dosáhl rekordní spotřeby 2,85 l na 100 km

Peugeot chystá tříválec PureTech pro hatchback 308. Ještě…

 

Související články
Peugeot 308: Tříválec THP stojí 416.500 Kč, dvoulitrový BlueHDi 502.000 Kč Peugeot 308: Tříválec THP stojí 416.500 Kč, dvoulitrový BlueHDi 502.000 Kč

Peugeot od března rozšiřuje nabídku motorů pro model 308.…

První dojmy: Peugeot 308 SW První dojmy: Peugeot 308 SW

Nabídka druhé generace Peugeotu 308 SW se rozšiřuje o…

 




 
Lada: Poraďte ruské značce, zda má vyrábět Largus Cross nebo stylovou Nivu

Lada: Poraďte ruské značce, zda má vyrábět Largus Cross nebo stylovou Nivu

Dnes 12:08

Automobilka AvtoVAZ by v budoucnu mohla vyrábět nové verze svých aut, vedle stylové Nivy a zvýšeného Largusu třeba dvoubarevnou Grantu.




Blesk.cz

Údajné foto iPhonu 6: Odhalila část krytu větší displej?

Údajné foto iPhonu 6: Odhalila část krytu větší displej?

Je to on, přicházející velikán? Na čínské sociální síti Weibo se objevil snímek, na kterém má být zachycen dosud…

Odpočiňte si v lázních: 5 tipů na nejlepší relaxační pobyty

Odpočiňte si v lázních: 5 tipů na nejlepší relaxační pobyty

Teplé jarní počasí je ideální na návštěvy lázní. Jestli vás trápí zdravotní problémy, nebo jen potřebujete…

 

iSport.cz

Konec v Liberci? Mám smíšené pocity, přiznal odcházející kouč Šilhavý

Konec v Liberci? Mám smíšené pocity, přiznal…

Fotbalový trenér Jaroslav Šilhavý má z nečekaně urychleného konce v Liberci smíšené pocity. Po sezoně by mu ve…

Třinecký kapitán Bonk váhá, jestli dál pokračovat v kariéře

Třinecký kapitán Bonk váhá, jestli dál pokračovat v kariéře

Po vyřazení v semifinále se Zlínem byl třinecký kapitán Radek Bonk plný emocí a zklamání. I proto…

 

Reflex.cz

Právo nosit zbraň jako téma voleb do Evropského parlamentu

Právo nosit zbraň jako téma voleb do Evropského parlamentu

Komisařka EU Cecilia Malmströmová na konci minulého roku oznámila, že chce sjednotit legislativu držení zbraní.…

Lékaři varují před některými špičkovými sýry ze Švýcarska a Francie, jsou moc slané

Lékaři varují před některými špičkovými sýry ze…

Švýcaři milují sýry, navíc je mají jedny z nejlepších na celém světě. Teď se jim ale dostalo varování od lékařů,…