Peugeot 308 1,6 e-HDi 6M: První jízdní dojmy

Peugeot 308 1,6 e-HDi 6M: První jízdní dojmy

 
 

V okolí i v centru rušného Nice jsme si vyzkoušeli jaké to je řídit zbrusu nový mikrohybrid 1,6 e-HDi s manuální převodovkou.

Začněme ale popořadě. Peugeot 308 prodělal nedávno facelift, kde jsou některé originální prvky modelu 308 zkombinovány s detaily z nové 508. Všechny karosářské verze si i nadále zachovají charakteristický tvar písmene V, který začíná v přední části karoserie a přes kapotu motoru přímo navazuje na sloupky čelního okna. Po stranách tohoto tvaru se nachází nové, menší světlomety. V případě natáčecích bi-xenonových světel mají nyní světlomety atraktivní tmavé titanové pozadí.

Spodní část nárazníku byla kompletně přepracovaná. Jediný otvor v přední části má méně zaoblený tvar a vizuálně se výrazně zúžil. Registrační značka se přemístila ze spodní hrany nárazníku na bezpečnější umístění uprostřed tohoto otvoru. Svisle orientované mlhovky zůstávají zachovány, lemují je nová diodová světla pro denní svícení. I přes designové změny se však vnější rozměry Peugeotu 308 nemění.

Další partie podstoupily jen kosmetické změny, samozřejmostí jsou nové vzory kol z lehkých slitin o rozměru 16 až 18 palců. Páté dveře u hatchbacku opticky rozšířila chromovaná lišta a kabriolet 308 CC má mírně upravenou grafiku zadních diodových světel.

Peugeot 308 - ceny benzinových motorizací (duben 2011)
Motor1,4 VTi 16V1,6 VTi 16V1,6 THP1,6 THP
Převodovka5M5M (4A)6M (6A)6M
Zdvihový objem [cm3]1397159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]72/600088/6000115/6000147/5800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]136/4000160/4250240/1400275/1700
Max. rychlost [km/h]182195 (188)214 (212)237
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,710,8 (13,0)8,8 (9,1)7,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,36,6 (7,3)6,7 (7,7)6,9
Provozní hmotnost [kg]13711439 (1382)1439 (1457)1474
Cena Access [Kč]279.900,----
Cena Active [Kč]319.900,-354.900,-399.900,--
Cena Sportium [Kč]-364.900,-409.900,--
Cena Allure [Kč]--459.900,--
Cena GTi [Kč]---499.900,-

Kromě modernizovaného vzhledu se může faceliftovaná 308 pochlubit nižší hmotností, v průměru o 25 kg. Ke snížení spotřeby paliva přispěje zlepšení aerodynamiky (součinitel odporu je nyní 0,28), optimalizace motorů a použití nových 16ti palcových pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem.

V modelové řadě „308“ je nejprodávanější hatchback s podílem zhruba 69% následovaný verzí SW (23 %) a kabrioletem 308CC s osmi procenty. Výrobu modelů z rodiny 308 mají na starosti výrobní závody v Sochaux, Mulhouse a v ruské Kaluze.

Peugeot 308: 3x facelift

Mikrohybrid

Místo konvenčního 1,6 HDi o výkonu 82 kW se v nabídce objevil stejně výkonný mikrohybrid 1,6 e-HDi. Novinka, která se představila v modelu 508, je v případě 308 nabízena s robotizovanou i obvyklejší (a mezi novináři oblíbenější) manuální převodovkou. Díky samočinnému vypínání motoru mají emise CO2 při mimoměstském cyklu hodnotu 98 g/km, čemuž odpovídá spotřeba 4,2 l/100 km.

Když jsme se dozvěděli, že k vypínání motoru dochází již při rychlostech pod 20 km/h, vzbudilo to v nás trochu nejistoty. Přeci jen u verze s robotizovanou převodovkou je motor vypnut až při rychlosti nižší než 8 km/h, to už je vlastně svižná chůze, nenastanou problémy s rychlým startem a vůbec...jak se e-HDi s manuálem osvědčí? Francouzští inženýři samozřejmě systém důkladně promysleli tak, aby fungoval co možná nejlépe. Podstatou e-HDi je odpojitelný alternátor (2,2 kW), který slouží zároveň jako startér. Ve srovnání se systémy se zesíleným startérem je restart motoru e-HDi o 40 % rychlejší (zde zabere 0,4 sekundy). Peugeot uvádí životnost alternátoru na 600 tisíc startování, to se nám však během krátké testovací jízdy v intravilánu z pochopitelných důvodů nepodařilo ověřit, palubní počítač nám však po dvou desítkách kilometrů radostně sdělil, že jsme motor uchránili od pěti minut zbytečného běhu v zácpě nebo při dobržďování. V reálu pouze stačí vyřadit, pustit spojku a pokud jsou splněny podmínky (venkovní teplota je například v rozmezí minus 5 až plus 30 stupňů) a vůz zpomalí pod 20 km/h, motor se neslyšně vypne.

Peugeot 308 - ceny dieselových motorizací (duben 2011)
Motor1,6 HDI FAP1,6 e-HDI FAP2,0 HDI FAP2,0 HDI FAP
Převodovka5M6M (2-Tronic)6M6A
Zdvihový objem [cm3]1560156019971997
Válce/ventily4/24/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]68/400082/3600110/3750120/3750
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/1750270/1750320/2000340/2000
Max. rychlost [km/h]181192 (194)205202
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,411,410,19,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,44,8 (4,6)5,16,3
Provozní hmotnost [kg]14101493 (1508)15201543
Cena Access [Kč]329.900,----
Cena Active [Kč]369.900,-399.900,---
Cena Sportium [Kč]379.900,-409.900,---
Cena Allure [Kč]--499.900,-534.900,-

Nemusíte se však bát například ztráty posilovače, na rozdíl od jiných systémů je zde elektrický posilovač stále v provozu i při vypnutém motoru. Obyčejně je zásoba tlaku v systému vyčerpána po jednom či dvou pohybech volantu, což by zejména pro dámy bylo při rychlosti 20 km/h asi nemilé zjištění. Rychlost startu se nejeví jako problém, i když jsme chtěli techniku „zmást“ opravdu rychlým zařazením tak motor naskočil dostatečně brzy a stejně jako u vypínání téměř neslyšně a bez vibrací.

Práce se šestistupňovým manuálem je bezproblémová, rychlosti zapadají dobře a ani chod není příliš gumový, byť francouzskou školu stále poznáte. Deklarovanou o 15% nižší spotřebu nemůžeme po projetí několika kilometrů příliš komentovat, testovací trasu jsme urazili za 4,5 litru nafty, což se v daných podmínkách (městský provoz plus točité okresky) dá určitě hodnotit kladně. Motor o výkonu 82 kW má na běžné ježdění dostatek síly, jeho 270 Nm na zhruba 1,5 tuny vážící hatchback bohatě stačí. Samozřejmě, pokud je vašemu naturelu bližší spíše živější jízdní projev a přesto chcete naftu (výborný benzinový motor 1,6 THP se zde přímo nabízí), jsou v nabídce i silnější vznětové dvoulitry.

Obecně lze říci, že na rozdíl od robotizované převodovky, která rozhodně nesedne každému (plynulost změny rychlostních stupňů není právě ukázková), bude o 1,6 e-HDI FAP se šestistupňovým manuálem určitě v hledáčku mnohem většího počtu zákazníků. Ti však budou muset překousnout fakt, že označení „Blue Lion“, vyhrazené pro nejúspornější Peugeoty, ponese e-HDi pouze v kombinaci s robotizovanou převodovkou.

Jake.auto.cz: Peugeot 308 (přehled testů a dalších článků)

.
Spolupracujeme s TipCars.com
 










Video: Youtuber si natáčel svůj videoblog, na křižovatce ho smetlo auto Video: Youtuber si natáčel svůj videoblog, na křižovatce ho smetlo auto

Je to sice smutné, ale dopravní nehody k automobilismu…

Peugeot 308 GTi a 208 GTi: Že si ale Francouzi dali načas! Peugeot 308 GTi a 208 GTi: Že si ale Francouzi dali načas!

GTi: Trojice magických písmen je historicky spojena se…

 

Související články
Peugeot e-Kick: Elektrokoloběžka do kufru 3008 Peugeot e-Kick: Elektrokoloběžka do kufru 3008

Peugeot (spolu)vyvinul elektrickou koloběžku, která…

PSA expanduje v Číně: Také by se vám líbil nový Citroën C6 nebo Peugeot 308 sedan? PSA expanduje v Číně: Také by se vám líbil nový Citroën C6 nebo Peugeot 308 sedan?

Čínští zákazníci mají v oblibě sedany, a proto PSA v Říši…

 



 
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Dnes 08:00

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní přežitek. I proto jich ve východní Evropě vzniklo za minulého režimu tak málo.




Blesk.cz

ONLINE Petr Kramný hraje o všechno: Soud vynese rozsudek

ONLINE Petr Kramný hraje o všechno: Soud vynese rozsudek

Vrátí olomoucký Vrchní soud případ do Ostravy, nebo rozhodnutí Renaty Gilové potvrdí a pošle Petra Kramného za…

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa. Měří 57 kilometrů, stavěli ho 17 let

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa. Měří 57…

Ve Švýcarsku otevřou nejdelší podzemní trať pro vlakovou dopravu na světě. Čeká se řada zahraničních hostů,…

 

iSport.cz

Nominace na EURO: Chorvaté v plné síle, nedostalo se na talent Barcelony

Nominace na EURO: Chorvaté v plné síle, nedostalo se…

Vrchol fotbalové sezony se blíží. Už 10. června startuje na francouzských stadionech mistrovství Evropy a…

Co se mění ve Slavii? Uhrin míří do vedení, Šmicer z něj

Co se mění ve Slavii? Uhrin míří do vedení, Šmicer z…

Odvážné plány představila v úterý pražská Slavia. V nové sezoně by ráda postoupila do základní skupiny Evropské…

 

Reflex.cz

Obnažené ženské tělo a zajímavé tetování. Tradiční soutěž o nejlepší akt se blíží

Obnažené ženské tělo a zajímavé tetování. Tradiční…

Rok se s rokem sešel a je načase, aby se ženy, dívky, případně odvážní muži opět svlékli a amatérští fotografové…

Příchod elektromobilů může ropné mocnosti destabilizovat

Příchod elektromobilů může ropné mocnosti destabilizovat

Dosud mohlo hodně zemí žít poklidně ve své zaostalosti a využívat zásob ropy, ke kterým náhodou přišly. To se…