Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 508 SW 2,0 HDi – Neue Französische Welle

Diskuze (47)

Co Citroën C5 nakousl, to Peugeot 508 dokončuje. PSA našel recept, jak spojit to nejlepší z francouzské a německé školy.

Čtvrtý test Peugeotu 508 na stránkách Auto.cz jde přímo na podstatu věci. Nic nezajímá zákazníky ve střední třídě víc než kombi s dvoulitrovým turbodieselem a relativně umírněnou výbavou. Přesně taková je zlatá 508 SW s motorem 2,0 HDi a šestistupňovou manuální převodovkou.

Dvoulitr s manuální převodovkou se od léta přechodně nabízí jen ve verzi 120 kW, což představuje mezi konkurenty mírně nadstandardní hodnotu. Slabší 103kW diesel se bude nabízet od listopadu. Zároveň byste v ceníku marně hledali tuto motorizaci ve spojení s automatickou převodovkou. Kdo nechce řadit, musí sáhnout po motoru 2,2 HDi (150 kW). Druhou alternativou je 1,6 HDi s 82 kW, nabízený s manuální nebo robotizovanou převodovkou.

Zlatý dieselový střed

Dobrou zprávou je, že papírové hodnoty dokáže dvoulitr přetavit do skutečné dynamiky. Reakce na plynový pedál a ochota vytáčet se jsou poněkud vlažnější, motor to ale vynahrazuje hladkým průběhem momentové křivky. Kromě kultivovanosti chodu proto překvapuje především sytým zátahem a ochotou pracovat v nízkých otáčkách.

Při částečném zatížení zvládá prostřední z nabízených HDi jízdu už od 1200 min-1. Peugeot je ochoten zrychlovat, jako by se ho pojem prodleva turbodmychadla vůbec netýkal.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida  

Až při požadavku plné akcelerace se ukazuje, že pásmo do 1700 min-1 je ve skutečnosti turbodírou, ovšem velmi dobře maskovanou. Od této hranice motor táhne naplno, ručička otáčkoměru se chystá suverénně projet širokým pásmem maxima točivého momentu (340 Nm od 2000 do 3000 min-1). Ve vyšších otáčkách motor plynule otupuje, přesně jak naznačuje nejvyšší výkon posazený už do 3750 min-1.

Uvedená charakteristika se pozitivně odráží v pružnosti i spotřebě paliva. Normovaná hodnota v kombinovaném cyklu 5,0 l/100 km je poněkud optimistická, jezdit s průměrem na 6 litrech ale není nejmenší problém.

Motoru svědčí střední otáčky a výrazně dlouhé převody tomu nahrávají. V dálničních 130 km/h si motor na šestku vystačí s 2200 min-1 a spotřebuje slušných 5,5 l/100 km. Zpomalení na stovku sníží otáčky na 1750 min-1 a spotřebu srazí pod pětl litrů, konkrétně na 4,6 l/100 km.

Nesmíme zapomínat ani na 72litrovou nádrž, která znamená dojezd přes 1000 km na jedno natankování i při dynamickém stylu jízdy. My jsme za týden ujeli 900 km a kontrolka nouzové zásoby paliva se ještě nerozsvítila.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida  

Velmi pozitivní dojmy částečně obrušuje převodovka. Nepřesně rozdělené dráhy komplikují práci s kulisou – občas řadicí páka před rozjezdem zajede do pozice trojky místo jedničky, někdy může dojít i k záměně trojky za pětku. Na bleskovou změnu převodu je také lepší zapomenout.

S vláčnějším přísunem porce točivého momentu koresponduje gumová spojka. K jejímu ovládání není potřeba mnoho síly ani citu, zato je nutné uvolňovat spojkový pedál pozvolna.

Polykač kilometrů

Nejsilnější stránkou Peugeotu 508 je jízdní komfort. Cestování zpříjemňuje kvalitní odhlučnění, pohodlná sedadla a nečekaně dobře fungující podvozek. Na dálnicích zachovává 508mička nevídanou směrovou stabilitu. K tomu se přidává velká degrese posilovače řízení – zatímco v nízkých rychlostech je jeho účinek velký, ve vysokých rychlostech značně ztuhne. Na dálnici je proto potřeba působit na volant silou, jinými slovy řečeno změna jízdního pruhu je vědomě vyvolaným manévrem.

I nově pojaté francouzské auto se na velkých příčných nerovnostech elegantně pohupuje. Přitom podvozek všechny vlny utlumí napoprvé, bez dodatečných pohybů. Výsledkem je pocit plavné jízdy v rozumných mezích.

Lehčím problémem jsou jen krátké nerovnosti, které trošičku znejistí přední nápravu. Vibrace se pak přenáší až do volantu, přitom to je jediný náznak zpětné vazby řízení, které se řidič dočká. Dále je potřeba počítat s ponořením přídě při silném brzdění z vysokých rychlostí.

Celkově tvrdší, německé naladění jde k duhu ovladatelnosti. Průměrnou, avšak bezproblémovou ochotu zatáčet doprovází jen mírné boční náklony a lehké zaklekávání v táhlých zatáčkách. Skutečná podstata jízdních vlastností se neodhalí – vůz v zatáčkách vydatně, avšak citlivě a nenápadně využívá služeb ESP (nad 50 km/h nevypínatelného).

Naši spokojenost s kombinací komfortu a ovladatelnosti podpořila také volba patrně nejvhodnějšího rozměru pneumatik – 215/55 R17.

Solidní interiér

Uspořádání vnitřního prostoru sází na specifické rysy předchozí 407, přidává prvky střízlivé moderny a v rámci střední třídy stále razí vlastní cestu. Peugeot pečlivě odezírá od konkurence (výsuvné držáky na nápoje uprostřed palubní desky, přehledný a výrazný multifunkční volant), přitom prosazuje vlastní tvarová řešení, která jsou na výši doby a s přehledem překonávají dosavadní modely z vlastní stáje.

Vizuální nadčasovost je narušena archaickým přístrojovým štítem. Co ztrácí na moderní trendy v grafice, to ale bohatě vynahrazuje přehledností a také informační vybaveností. Vždyť analogový ukazatel teploty motorového oleje se dnes málokdy vidí i ve sportovních modelech (kromě BMW). Přitom právě on napoví o provozních podmínkách motoru víc než teploměr chladicí kapaliny, který dosáhne po studeném startu střední hodnoty mnohem dřív.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida  

Ideálem není hrubá grafika displeje palubního počítače a vizuální harmonii interiéru narušuje podobně pojatý displej rádia. Tento nedostatek však odstraní navigační systém RT6 s velkou barevnou obrazovkou, který v testovaném voze pohříchu chyběl.

Z příplatkové výbavy byl naopak přítomen head-up displej. Účelné řešení Peugeotu nepromítá údaje na speciálně upravené čelní sklo, ale na průhledný výsuvný štítek na spodním okraji zorného pole řidiče. Škoda jen, že se zobrazovaná data omezují na okamžitou rychlost a nastavenou rychlost v tempomat/omezovači řidiče.

Z našeho pohledu zbytečnou položkou je pevné panoramatické střešní okno. Zájemce o kombi ale nemá u silnějších motorů (resp. mimo základní výbavu) jinou volbu, Peugeot se rozhodl bojovat o zákazníky touto cestou.

S promyšlenými tvary a funkcemi jde ruku v ruce i vnitřní prostor. Francouzští soupeři se mohou dívat na 508 jen s odstupem a ani ti němečtí nemají v kartách mnoho silných argumentů. Vnitřní šířka 154 cm je bezkonkurenční – závidí Mondeo, Passat i i40.

I ostatní rozměry jsou ale velmi štědré, a to i v zadní řadě sedadel. Zde pasažéři ocení i plastické tvarování sedadel a  sedák umístěný poměrně vysoko nad zemí (37 cm), dobře podpírající stehna.

Závěr

Francouzi se pokusili nabídnout stejné kvality jako Ford Mondeo. Výsledek sice bezvýhradně nedosahuje úrovně vzoru, ve většině ohledů se mu ale velmi přibližuje. Peugeot učinil dobře promyšlený skok v naladění podvozku, připravil kvalitní design a věnoval potřebnou péči jednotlivým detailům.

Zázračné schopnosti od něj nelze očekávat. Ale dobře sladěný celek, zde navíc oslazený nadprůměrným jízdním komfortem, je přesně to, na co dnes zákazník slyší. Nemáme nic zásadního, co bychom 508 vytkli, a to je ten nejlepší předpoklad prodejních úspěchů.

peugeot testy strednitrida peugeot testy strednitrida

První cena vozu 549.900,- Kč (508 1,6 VTi 120 Access)
První cena vozu s testovanou motorizací 649.900,- Kč (508 2,0 HDi 163 Active)
Základní cena testovaného vozu 689.900,- Kč (508 SW 2,0 HDi 163 Active)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 802.700,- Kč (508 SW 2,0 HDi 163 Active)

Plusy

  • Příčný prostor v interiéru
  • Odhlučnění interiéru
  • Směrová stabilita
  • Degrese účinku posilovače řízení
  • Velký zavazadlový prostor
  • Pružný silný motor, dobře spolupracující s dlouhými převody
  • Výrazně úspornější než 2,2 HDi

 

Minusy

  • Neklid podvozku na krátkých příčných nerovnostech
  • Vadnoucí tah motoru ve vysokých otáčkách
  • Ponoření přídě při silném brzdění z vysokých rychlostí
  • Nepřesně vymezené dráhy kulisy řadicí páky
  • Design a grafika panelu základního rádia
  • Omezené kombinace motor/výbava, resp. převodovka
  • Absence pokročilé bezpečnostní výbavy (ani za příplatek)
  • Vyšší ceníkové ceny

 

Diskuze (47)
Peugeot 508 SW 2,0 HDi
Cena základní sestavy 689 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP, šest airbagů, automatické uzamčení vozu, tempomat, omezovač rychlosti, zadní parkovací senzory, elektricky sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, zadní světla LED, automatická dvouzónová klimatizace, volant a hlavice řadicí páky v kůži, rádio s CD/MP3/USB, Bluetooth hands-free, panoramatická střecha s elektricky ovládanou clonou a další Kč
Cena testované sestavy 802 700 Kč
Výbava testované sestavy Hliníková kola 17 palců (8.000,-), parkovací senzory vpředu (7.000,-), bi-xenonové natáčecí světlomety s LED denním svícením (28.800,-), polokožené čalounění, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla (35.000,-), head-up displej bez navigace (21.000,-), metalický lak (13.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4 / 5
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 618 / 1823
Objem nádrže (l): 72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1681 / 459
Rozměr pneu: 215/55 R17
Peugeot 508 SW 2,0 HDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4813
b) šířka (mm): 1853
c) výška (mm): 1476
d) rozvor (mm): 2817
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 935
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1495
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 685
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 3. 2012 22:26
Re: Nafta????
este keby tento motor bol od PSA ... kedze je to bavorak ... dostal som dobru radu dat od toho ruky prec ... keby nezrusili 3.0 V6, urcite by som bol zobral tento velky benzin, aj ked by bol mierne pazravy
Avatar - 3_diamanty
7. 12. 2011 10:28
neskutocna parada
v tej zvlastnej farbe s tymi diskami a vo verzii kombi vyzera uzasne :yes:

levi kral je spat, passatom insigniam a dalsim nudaaaam v stednej triede odzvonilo :yes:

takto si predstavujem auto strednej triedy ak vynechame premiu , bravo peugeot :yes:

uz nech je tu hybridna stvorkolka a porovnavaci test s kralom nudy passatom alltrack ;-)
13. 9. 2011 06:49
Re: KIA Rio vs Fabia vs Polo. Co koupit?
Lukáši houpání v síti je fajn, ale pokud s ní budete točit dokola, pak vám houpající vypadne a můžete se houpat už jedině sám. ;-)
13. 9. 2011 06:48
Re: Na miskách vah
Oponent se hlásí do služby ;-) Vzhledem k uzavření partnerství s jedním z pražských koncernových to teď bude jednodušší :-)

Plán: Pašík x 508 a rád bych i A4 sedan ať se práší za kočárem ;-)

A ještě jednoho testéra prosím ;-)
Avatar - Bristol
12. 9. 2011 11:06
Re: Nafta????
tak vyloženě lepší se říct nedá...problém je že ve střední třídě diesel tvoří někdy i přes 80 procent prodejů...takže je jejich test zřejmě pro kupce nejdůležitější