Test Auto.cz

Renault Mégane GT 220 – RenaultSport kombi

2.8. 2013
Verdikt
 

Renault Mégane GT vypadá téměř stejně jako před modernizací. Dočkal se ale náležité péče divize RenaultSport, která nepřidala jenom 30 kilowattů navíc.

Písmena GT nejsou u Renaultu žádnou novinkou. Obsah této zkratky se ale v průběhu let vyvíjí – začalo to Lagunou GT, která ke komfortu přidala ovladatelnost podpořenou přiřizováním zadních kol. Pokračováním byl původní Mégane GT, s nadprůměrně silnými motory a sportovním podvozkem. Teď přichází nový, ještě silnější Mégane GT.

Nic nebrání tomu, aby Renault zkusil prodávat toto kombi jako RS – jenže zůstal věrný původnímu jménu. Přitom pryč jsou dřívější agregáty 2.0 dCi/118 kW a 2.0 TCe/132 kW. Pod kapotou pracuje přeplňovaný dvoulitr z dílen RenaultSport, který je vyladěný na 162 kW. Do opravdového RS mu chybí 33 kW, rozdíl ale bez přímého srovnání jen tak neodhalíte.

obrázek [600 x 336]  

Vedle toho má verze GT bodykit odvozený od paketu GT Line (dostupný pro běžné motory s výbavou Dynamique), hlavní podstatou úpravy je specifický design nárazníků. Ostatní modifikace se od GT Line liší – Mégane GT má o palec větší, 18” litá kola a ještě o něco tvrdší podvozek. Pneumatiky, brzdový válec a kotouče i některé díly šasi pocházejí přímo z Méganu RS. Na druhou stranu GT postrádá přední zavěšení PerfoHub s oddělenou těhlicí, nemůže mít samosvorný diferenciál a nelze u něj zcela vypnout ESP.

Co čeká uvnitř? Perfektní volant z Méganu RS, jenom ochuzený o prošití ve středové poloze. Stejný původ mají také pohodlná sedadla s opravdovým bočním vedením, kovové pedály nebo detaily jako analogový rychloměr a dekor s karbonovou texturou před spolujezdcem. Mezi těch nemnoho rozdílů patří logo GT na opěrkách předních sedadel nebo kovová řadicí páka, která paradoxně vypadá lépe než kožená v RS a díky kulatému tvaru se dobře drží.

obrázek [600 x 350]  

Motor jak víno

Kdo jezdil s Méganem RS, nemusí se ani dívat pod kapotu, aby v motoru odhalil geny RenaultSportu. Dvoulitr se projevuje klidně, v jeho zvuku je ale ukrytá síla. Samotný výkon i označení TCe jsou jasnými důkazy použití turbodmychadla, chování motoru má ale hodně blízko k atmosférickým jednotkám – navzdory vysokému tlaku přeplňování. RenaultSport zvládl regulaci twin-scroll turbodmychadla na výbornou - motoru nechybí síla v nízkých otáčkách, zároveň se ale dokáže pochlubit přitažlivou gradací výkonu a řidiče netrápí prodlevami po sešlápnutí pedálu plynu. Právě naopak: málokterý motor reaguje tak pohotově...

Vynikajícímu agregátu sekunduje neméně dobrá převodovka. Například Mazda sice umí ještě lepší, ty ostatní v předokolkách ale Renault hravě strčí do kapsy. Řazení je přesné, dráhy v kulise patřičně krátké a pohyb v ní naprosto přirozený. Přidejte tuhou spojku s poctivou zpětnou vazbou a krátkým záběrem v horní polovině dráhy pedálu – takhle má fungovat automobil, se kterým se jezdí rychle!

Celé toto představení podporuje zvuková kulisa. Žádné přídavné efekty, v Renaultu je slyšet poctivá mechanika – to, jak motor saje vzduch a spaluje benzin, jak výfukové plyny procházejí zadním tlumičem výfuku a dokonce jak se točí ozubená kolečka v převodovce. Intenzita všech zvuků je naladěná s takovou precizností, až to překvapí – žádný z nich neobtěžuje a přitom dává jasně najevo aktuální provozní stav stroje.

obrázek [600 x 361]  

Dokonalý podvozek, řízení s výhradou

Z pohledu řidiče je jedinou slabinou řízení. Je přesné a dostatečně ostré, ale okolo středové polohy má vůli, i když ne tak velkou jako běžné Renaulty. Nicméně dost výraznou na to, aby znepříjemnila rychlé průjezdy táhlých zatáček. Vynikne to zvlášť v kontrastu se špičkově naladěným podvozkem, který dodává řízení náznak zpětné vazby a nechává automobil harmonicky kopírovat povrch silnice. Náklony karoserie jsou mírné a plynulé, Mégane GT vykružuje zatáčky bez náznaku nervozity nebo odskakování. Všechny komponenty podvozku jsou totiž pořádně tuhé, ale ne tvrdé jako kámen. Silentbloky, tlumiče a pružiny pracují pro řidiče, i když by pasažéři na zadních sedadlech často nesouhlasili.

Poctivý komfort tlumení hledejte u jiných specifikací Méganu. Tady jde o to vždycky udržet kola v kontaktu s povrchem silnice a to se daří na 100 %. Obdivuhodný je způsob, jakým se Renaultu podařilo přetavit delší rozvor karoserie Grandtour ve výhodu – automobil je stabilní a větší vzdálenost mezi nápravami přesně vyvažuje hmotnější záď kombi. A když už se opravdu blíží krizová situace, zasáhne stabilizační systém... byť poněkud nevybíravým způsobem, jak bývá u Renaultů zvykem. Na rozdíl od Méganu RS nejde ESP zcela vypnout, respektive elektronika se po překročení 50 km/h sama znovu aktivuje.

obrázek [600 x 338]  

Závěr

Možná byste to od Renaultu nečekali, ale jeho kombi se znáčkem GT je zárukou opravdu kvalitního a zábavného svezení. Motor, převodovka i podvozek fungují na jedničku a nad pár drobnými chybkami lze s klidným svědomím mávnout rukou.

Mégane GT je bezkonkurenčně dobrý a také bezkonkurenčně dostupný. Cena 530.000 korun odpovídá o třídu menším hot hatchům, přitom Renault nešetřil na technice ani na výbavě. Výhodnost této nabídky ilustruje srovnání s pravým Méganem RS – kombi je po dorovnání výbavy téměř o 200.000 korun levnější. Jistě, má slabší motor, nejde mu vypnout ESP a používá jednodušší přední nápravu, přesto funguje tak skvěle, že i při stejné ceně by byl lákavou alternativou k třídveřovému hot hatchi. Takže není nad čím dlouze přemýšlet – neváhejte ani chvilku a kupujte! Dokud ho RenaultSport vyrábí...

obrázek [600 x 381]  

První cena vozu279.900 Kč (1.6/74 kW Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací530.900 Kč (2.0 TCe/162 kW GT)
Základní cena testovaného vozu530.900 Kč (2.0 TCe/162 kW GT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků623.600 Kč (2.0 TCe/162 kW GT)

Plusy

  • Rychlé reakce motoru, příjemná gradace výkonu
  • Čitelný a stabilní podvozek, limity ovladatelnosti
  • Velmi přesné řazení a tužší spojka
  • Nová navigace R-Link s dotykovou obrazovkou
  • Vylepšené ovládání autorádia (velký ovladač hlasitosti a vypnutí/zapnutí)
  • Výrazně levnější než Mégane RS i než konkurenční kombi
  • Objem palivové nádrže

Minusy

  • Nepřesné řízení okolo středové polohy
  • ESP nelze zcela deaktivovat
  • Chybí rovné dno po sklopení zadních sedadel
  • Slabší kvalita zvuku u standardního audiosystému
  • Multifunkční ovladače skryté za volantem
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Mégane Grandtour GT 220

Cena v základní výbavě: 530 900 Kč Cena v testované výbavě: 623 600 Kč

Základní výbava:Litá 18" kola, ESP, šest airbagů, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač, tempomat, přední mlhovky, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná, dvouzónová samočinná klimatizace s třemi režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, elektrické ovládání bočních oken, parkovací čidla vzadu, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem atd.

Výbava testovaného vozu:Speciální metalíza modrá Malte (+19.000,-), hands-free karta Renault (+8.100,-), bixenonové adaptivní světlomety (+25.200,-), zatmavená zadní okna (+4.100,-), vyhřívání předních sedadel (+5.600,-), navigační systém (+15.500,-), couvací kamera a přední parkovací čidla (+15.200,-).

Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 
Technické údaje
Motor Renault Mégane Grandtour GT 220
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 6 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 486 / 1595
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1463 / 421
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4567
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1507
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Mégane GT 220 – RenaultSport kombi







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině stromu: Byl tak zmrzlý, že se nemohl pohnout

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině…

Asi tři dny se nedaleko Vítkova na Tachovsku schovával promrzlý a vyhladovělý pejsek v dutině stromu. Když ho…

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Česko - Makedonie 25:24. Úžasný obrat a chycená sedmička na konec!

Česko - Makedonie 25:24. Úžasný obrat a chycená…

Čeští házenkáři po dalším úžasném vítězném dramatu na mistrovství Evropy živí naději na postup do semifinále.…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…