Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC – Co chybí ke štěstí?

Martin Machala
Diskuze (209)
Nemůžu říct, že by mě nový kombík střední třídy od Renaultu vyloženě zklamal, pár věcí by ale u Talismanu Grandtour stálo za to dotáhnout.


Design, interiér


Francouzská automobilka to se jménem Laguna ve střední třídě z celkem pochopitelných důvodů vzdala, její pověst byla přeci jen až příliš pošramocená. Teď to zkouší s talismanem a nutno uznat, že minimálně nástup má novinka velmi efektní. Renaultu se v poslední době designově daří, sedan s kombíkem bezesporu výrazní jsou.

Bude to ale na zavedenou konkurenci stačit? Ve střední třídě to vypadá skoro na kartelovou dohodu, prakticky nic jiného než produkty koncernu Volkswagen, Opelu, Fordu a prémiových značek se v segmentu D slušně neprodává. Však taky střední třídu někteří výrobci opouští (třeba Honda…), jiní si zase vystačí s důkladnějšími modernizacemi (Toyota).

Už z tohoto pohledu zaslouží Renault uznání, že se na „manažery“ nevykašlal a snaží se bojovat.

Fialová Paříž

Testovaný kousek byl tím nejdražším Talismanem Grandtour, jaký můžete aktuálně koupit. Nejsilnější vznětová šestnáctistovka (dvojitě přeplňovaná) s výkonem 118 kW, šestistupňová dvouspojka EDC (s motorem 1.6 dCi/118 kW výhradně) a vrcholná výbava Initiale Paris. To vše od 1.014.900 Kč prosím! Že by se tedy novinka cenově podbízela, to úplně ne…

Topverzi si můžete koupit také ve speciálním odstínu laku černá „Améthyste“ – já tedy vidím spíš fialovou, ale třeba by mě naše barevně jemnocitnější čtenářky přesvědčily o opaku. Nicméně, jak jsem už napsal, design za působivý považovat jistě můžeme, i když ty přední bumerangy na mě dělají trochu samoúčelný a nadbytečný dojem. Na druhou stranu, světelný podpis (tak se tomu, jak auto svítí, dnes říká…) má talisman určitě nezaměnitelný, a to se počítá! Bez LED hokejek by navíc hrozilo, že by někdo ve francouzských křivkách mohl vidět jednoduchost a uniformitu koncernu VW. Bumerangy a neskutečně protažené zadní svítilny se však starají o dostatečné odlišení.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida  

V interiéru narazíme na první problém talismanu, testovanou specifikací Initiale Paris jen zvýrazněný. Uvnitř je totiž až příliš patrný kontrast vyloženě luxusních materiálů s těmi dost lacinými. Vedle sebe tak koexistuje třeba jemná kůže Nappa a nevzhledný plast v okolí středového displeje, doplněný o maličká a znovu rozhodně ne cenovce odpovídající tlačítka. Spíš lowcost připomínají také ovladače pro regulaci ventilace. Úplně nejhorší jsou však stopy, které zůstávají po prstech na dotykových tlačítkách kolem displeje. To si pak připadáte s prominutím jak to prasátko, s těmi mastnými fleky všude… Ikonickou výbavu Baccara se už Renaultu asi nikdy nepovede napodobit! Alespoň že ta imitace dřeva vypadá věrohodně.

Promyšlenější a jednodušší na orientaci by rozhodně měl být infotainment R-Link 2 s displejem 8,7 palce (standard překvapivě jen pro Initiale Paris, k první a druhé nejlevnější specifikaci se dokonce vůbec nedodává). Spárování mobilu jsem ještě zvládl celkem rychle, třeba k rozšířenějším funkcím ventilace se však už musíte propracovávat. Je nutno trefit malou lištu ve spodní části displeje a tím nabídku ventilace aktivovat. Za jízdy nic snadného. Listovací menu s dlaždicemi znám už z našeho dlouhodobého CR-V (i v japonském SUV listujete jak v tabletu), talisman se ovšem víc soustředí na individualizaci. Prostředí si tak můžete přizpůsobit vlastním potřebám a jednotlivým dlaždicím určit funkce. Nevím… Když už se musíme v poslední době potýkat s čím dál rozvětvenějšími funkcemi palubních systémů, uvítal bych co nejsnazší obsluhu. Jako optimum mi vychází rozumná kombinace staromilských tlačítek a podle všeho dotykové nutnosti. Snažit se ale naprostou většinu funkcí vměstnat do dotykové obrazovky, to nebude nikdy ta nejpřehlednější cesta.

Pod pět set

Ve srovnávacím testu astry s novým méganem si David Bureš stěžoval na prostorové poměry v renaultu, hlavně na minimum místa na zadních sedačkách. Nic podobného se v Talismanu neopakuje, místa je všude optimálně, vzadu se sedí vyloženě pohodlně. Na předních sedačkách bych uvítal měkčí opěrky hlavy, na pohled sice vypadají božsky, dost ale tlačí.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida  

Zavazadlový prostor poskytuje v základu necelých pět set litrů (Renault mluví o hodnotě "nad vyjímatelným dnem", využitelný prostor pod podlážkou je však s příplatkovou dojezdovou rezervou prakticky nulový). To sice není nijak zvlášť reprezentativní hodnota (navíc proti sedanu o 23 litrů méně), v praxi však oceníte pravidelný tvar a velký vstupní otvor. U Talismanu Grandtour mi podprůměrný objem kufru zkrátka nepřišel jako zásadní nedostatek, při každodenním používání litry nechyběly. Ten zmiňovaný „pravidelný tvar“ sice trochu vypadá jako naše novinářská berlička, skoro klišé, vybaví se vám ale kufr aktuálního mondea? Ve verzi kombi? Nejenže je velmi nízký, páté dveře navíc výrazně zasahují do zavazadlového prostoru, takže o „pravidelném tvaru“ novináři psát nemohou. A uživatel pak naříká.

Motor, jízdní vlastnosti


Komu stačí šestnáct?

To se nám Renault postaral o zábavu, když talisman od začátku vybavil nejvýš vznětovou šestnáctistovkou, i když tedy v top verzi s dvojitým přeplňováním a docela slušným výkonem 118 kW. Stačí to? Není to pro kombík střední třídy málo? A opravdu Renault neuvažuje o větším motoru? Vděčné téma.

Za sebe říkám, že je šestnáctistovka o výkonu 118 kW málo. Respektive, abych byl přesnější, jako top motorizace vznětový čtyřválec o objemu 1,6 litru obstojí jen těžko. Pokud by se jednalo o prostředek nabídky, prosím, beru. Pak bych mohl napsat, že průměrná dynamika nebude vadit těm, kteří nepožadují suverénní zátah a na dálnici neplánují trávit většinu času. Pro klidnější cestování s obstojnou pružností šestnáctistovka stačí, zhruba do devadesátky zrychluje motor slušně. Pak už se ale dostává do sfér, v nichž se čtyřválec úplně necítí. Třeba když jsem potřeboval asi v osmdesátce předjet kamion. Plný plyn, odezva ovšem velice vlažná, vysloveně nevýrazná. Pomohl až kick-down a podřazení o dva rychlostní stupně. Podobně i na dálnici, akcelerace kolem limitu je velmi pozvolná. A adaptivní tempomat, který funguje jenom do 140 km/h… Od Renaultu je hezké, že myslí na bezpečnost a jako slušní řidiči na dálnici rychleji stejně nejezdíme, co když se ale chceme podívat do Německa? Ne, vážení, s tempomatem nejvýš 140 km/h! Kdo chce rychleji, musí se o udržování tempa starat sám. Používat tempomat bez adaptivnosti totiž nelze. A ještě jednou mě tahle funkce nefunkce vypekla. Když jsem si v obci nastavil padesátku, zastavil na křižovatce, znovu se rozjel a dejme tomu ve čtyřicítce se chtěl vrátit k předvolbě. Zamítnuto! Musel jsem se přehoupnout přes padesátku (nebo 50 km/h přesně trefit) a pak teprve aktivovat tempomat! Proboha proč? Pak jsem zkusil to samé s předvolenou šedesátkou, a světe div se, tempomat se chytil i pod 50 km/h! Nepřišel jsem na to, podle čeho se adaptabilní (takto je tempomat přeložen do češtiny v menu palubního počítače) funkce řídí.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida  

Spotřeba se nejčastěji pohybuje kolem 6,5 litru, což zhruba odpovídá dvoulitrové konkurenci. Nároky na palivo tedy plus mínus průměrné, u čerpací stanice ale budete i tak velmi často. V kombinaci s podvozkem 4Control se totiž nádrž zmenšila z nijak zářných dvaapadesáti litrů na pouhých sedmačtyřicet. U auta s předpokládaným použitím na delší a dlouhé cesty dost otrava.

Elektronická nutnost

Pokud si pořídíte verzi Initiale Paris, musíte počítat s povinnými elektronicky nastavitelnými tlumiči, s klasikou se top specifikace nedodává. Škoda. Zatímco na standardních tlumičích umí být talisman vcelku komfortní, na těch elektronických si s nerovnostmi moc neví rady. Přidejte k tomu devatenáctipalcová litá kola (pro výbavu Initiale Paris opět standard) a nic jiného než drncání vám ani vyjít nemůže. Hlavně v komfortním módu se přitom karoserie výrazně naklání a na terénních vlnách hodně pohupuje. Jakmile však dojde na ostřejší nerovnosti, ozve se od podvozku rána. V tomto připomíná talisman Škodu Superb, i tady jsem nedávno psal o houpání kombinovaném s drncáním.

Systém 4Control je už specialitou renaultu. Mám z něj, přiznám se, trochu smíšené pocity. Zatímco v nižších rychlostech a tedy v prudších zatáčkách bych se pod něj podepsal, v mírnějším oblouku je jeho chování poněkud matoucí. Zhruba od 60 km/h se totiž zadní kola natáčí ve směru těch předních (do té doby proti směru), čímž se pomoc 4Controlu pocitově výrazně sníží. Zatímco v prudkých zatáčkách vám přijde, že zadní kola talisman do oblouku vyloženě tlačí a auto reaguje na pokyn volantu neskutečně hbitě, v rychlejších pasážích najednou bezprostřednost postrádáte. Talisman v tu chvíli zkrátka jede v podstatě jenom „normálně“. Na tento kontrast je potřeba si zvyknout, od šedesáti výš zkrátka talisman zatáčí méně ochotně.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida  

Dobře, na rychlostně omezenou agilitu jsem si dejme tomu zvykl, na totálně odtažité řízení bez jakékoliv zpětné vazby už ale ne. V dnešní době elektrických posilovačů se už obecně sbírají informace od předních kol po troškách, talisman však mlčí absolutně. I na elektrické poměry je jeho posilovač naprosto netečný, hlavně v pomalejších zatáčkách by přitom s renaultem střední třídy mohla být i docela zábava. Přepnutí do sportovního režimu nepomůže, tady si všimnete jen o něco utaženějších tlumičů a rychlejších reakci převodovky. Samotné řízení také přituhne, zpětné vazbě to však vůbec nepomůže.

Závěr


Co mi tedy v případě Talismanu Grandtour chybělo ke štěstí? V prvé řadě silnější pohonná jednotka, resp. opravdový motorový vrchol, který by poskytl dynamiku odpovídající ceně a zaměření modelu. Renault se evidentně snaží hlavně s verzí Initiale Paris o luxusní dojem, což se mu daří milionovou základní cenovkou, povedeným vnějším designem a rozsáhlou výbavou. Méně už interiérem s lacinějšími detaily, zmíněnou „vrcholnou“ pohonnou jednotkou a kostrbatým jízdním projevem. Systém 4Control funguje famózně v pomalejších zatáčkách, v těch rychlejších se jeho přínos ztrácí, sériově dodávané elektronické tlumiče v kombinaci se standardními devatenáctipalcovými koly pak nestíhají filtrovat nerovnosti.

Renault Talisman Grandtour mi dává největší smysl v nějaké rozumnější verzi, třeba se slabší verzí šestnáctistovky o výkonu 96 kW a pro tuto motorizaci výchozí specifikací Zen. Když budeme kombi střední třídy od Renaultu brát jako prostorné auto s nijak velkým, ale praktickým kufrem, a spokojíme se střízlivými jízdními výkony, dostaneme slušně vybavený vůz s jistě komfortnějším podvozkem (klasické tlumiče a menší kola) a mimo jiné pohodlnými zadními sedačkami. Takový renault by však mohl být o něco levnější, Talisman Grandtour 1.6 Energy dCi/96 kW Zen se prodává od 719.900 Kč. Třeba mondeo přijde s patnáctistovkou TDCi o výkonu 88 kW a výbavou Trend na 684.990 Kč…

renault testy strednitrida renault testy strednitrida  

Nejlevnější verze modelu649.900 Kč (1.5 Energy dCi/81 kW Life)
Základ s testovaným motorem794.900 Kč (1.6 Energy dCi/118 kW EDC Zen)
Testovaný vůz bez příplatků1.014.900 Kč (1.6 Energy dCi/118 kW EDC Initiale Paris)
Testovaný vůz s výbavou1.076.900 Kč (1.6 Energy dCi/118 kW EDC Initiale Paris)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Ve všech směrech dostatečně prostorný interiér
  • V pomalých zatáčkách skvěle fungující systém 4Control
  • Pohodlné zadní sedačky

Minusy

  • Jen průměrná dynamika
  • Lacinější detaily v interiéru
  • Rázy na nerovnostech

Foto: Jiří Káš

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (209)
Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC
Cena základní sestavy 1 014 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, varování před opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, automatické dálkové světlomety, devatenáctipalcová litá kola, kožené čalounění Nappa, adaptivní tempomat, světlomety LED, mlhovky, dešťový a světelný senzor, systém 4Control, elektronické tlumiče, přední a zadní parkovací senzory, dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání pátých dveří, elektricky nastavitelné přední sedačky, vyhřívané a odvětrávané přední sedačky, palubní počítač, navigace, sound systém Bose. Kč
Cena testované sestavy 1 076 900 Kč
Výbava testované sestavy City Pack – zadní parkovací kamera, systém sledování mrtvého úhlu (+20.000 Kč), Winter Pack – vyhřívaný volant, ostřikovače světlometů (+5.000 Kč), metalíza (+20.000 Kč), parkovací asistent (+15.000 Kč), dojezdová rezerva (+2.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 213
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5 / 4.2 / 4.5
Emise CO2: 117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 492 / 1681
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 575
Rozměr pneu: 245/40 R19
Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4865
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2809
e) rozchod vpředu (mm): 1614
f) rozchod vzadu (mm): 1609
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 840
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
6. 6. 2016 14:34
Re: Znáte nové sazby pokut?
Ty železné sloupky jsou i u nás a většinou ohraničují parkoviště vytvořená znenadání zabráním pravého jízdního pruhu. Kdyby byly alespoň oranžové, ale jsou zelenobílé. Asi je sponzorují servisy.
6. 6. 2016 14:29
Re: Volant
Počkej, až dokáže škodovka vyrobit také takový posilovač, novináři ho začnou vychvalovat. Zatím bohužel. Jen srovnám OC III a I30. To první je dle novinářů super, s tím druhým se zase jezdí pohodlně. Ještě k OC III - na MDD předváděla policie OCIII a pochválil jsem úpravu místa pro výstražná světla a radar. Policista, ale řekl, že k žádné úpravě nedošlo, protože za maskou je místa dostatek již v sérii. Tak teda nevím, co je správné, zda OCIII je konstruována už přímo pro policii nebo škodovka jen účelově nafukuje délku. Jeví se mi ale nejpravděpodobněji, že policista si dělal legraci. Tak nevím, škodovky nemám...
Avatar - Londonbridge
6. 6. 2016 10:36
Re: Znáte nové sazby pokut?
V Londyne a UK je to este horsie. kamery su vsade a uz ich montuju priamo do krizovatiek ak by si nahodov pridaval na oranzovu aby ta nechytila cervena nech ta chytia aspon za rychlost...Fotia tu ako pred svatbou u fotografa. Fotia na cervenu, bus lane , rychlost, spatne zaparkovane atd. Do toho este davaju spomalovacie retardery a do mensich uliciek zelezne stlpiky aby bolo viac oskrenych aut ...Tie bezne pokuty su tu len Ł 60 ale ide o body mame ich len 12 a beru min. 3 body napr za cervenu...
6. 6. 2016 07:10
Znáte nové sazby pokut?
Myslím tím v ČR, v zahraničí jsou už vysoké a od roku 2018 v EU ještě cena zvýrazní, a to nejen cena, ale i další postihy. Také radarů přibývá a přibývá..., a počítá se s nimi i na dálnicích. Zajeďte si např. do Budapešti a uvidíte, jak jsou radary zkroceni i horkokrevní Maďaři. Až mi je jich i líto, silná auta za milióny se plouží za Fabiemi a nepředjedou a nepředjedou... Vypadá to po celém Maďarsku jako u nás např. v Teplicích na výpadovce na Ústí.
Také si nejsem jistý, co přinesou povinné černé skříňky s GPS nového pro rychlost (kromě hlavního požadavku na bezpečnost - zavolání pomoci), ví to někdo?
6. 6. 2016 06:47
Re: Tempomat
Tak honem v Německu jezdi, dokud je tam na některých úsecích neomezená rychlost, dlouho tam už nebude.