Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) –  One & Only

Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) – One & Only

 
 

Výběr velkého MPV s pohonem všech kol je nečekaně jednoduchý. První ze dvou možností je Alhambra.

V době, v níž pohon všech kol patří k bontonu i v osobních autech střední nebo dokonce nižší střední třídy, je trochu překvapivé, že do velkých a ne právě levných rodinných MPV největší kategorie zatím čtyřkolky příliš nepronikly.

Ať hledáte, jak hledáte, buď skončíte u poměrně exotického, a tak trochu nepravého MPV Fiat Freemont, nebo u klasického dua VW Sharan/SEAT Alhambra. Na počátku letošní zimy jsme sáhli po Alhambře s nenápadným přívlastkem 4, značícím pohon všech čtyř kol.

Téměř identickou Alhambru 2,0 TDI (103 kW) jsme testovali před rokem a nebýt velmi decentní číslice 4 na zádi, nebylo by možné čtyřkolku na parkovišti vůbec identifikovat.

Za jízdy je to ale už jiné. 320 Nm, které umí poslat na kola prostřední výkonová verze dvoulitrového TDI (v nabídce je ještě 85kW a 125kW provedení), stačí k tomu, aby se dostavily problémy s trakcí. U čtyřkolky ale o něčem takovém není ani památky. Jakkoli rychlé rozjezdy na jakémkoliv povrchu jsou jisté, bez náznaku prokluzu předních kol.

obrázek [600 x 387]

Zásluhu na tom nemá nikdo jiný, než důvěrně známý Haldex 4. generace. Jde o relativně jednoduché a celkem spolehlivé řešení aktivního přerozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy, které u neterénního vozidla dobře plní všechny běžné úkoly.

Podobně jako v jiných vozech s tímto řešením (například všechny současné Škody 4x4, VW Passat 4Motion, nebo SEAT Altea XL 4) se ani tady při spínání zadního pohonu nečeká na prokluz a v potenciálně kritických situacích míří k zadním kolům preventivní dávka hnací síly motoru.

obrázek [600 x 305]

Jádrem systému je vícelamelová spojka v olejové lázni integrovaná do jednoho celku s rozvodovkou a diferenciálem zadní nápravy. Řízení celého systému je elektro-hydraulické, elektrické impulsy pouštějí k lamelám regulační tlak oleje 30 bar ze zásobníku. Samotný tlakový olej produkuje elektrické čerpadlo, nezávisle na aktuálním prokluzu, resp. rozdílu otáček předních a zadních kol.

obrázek [300 x 231] K přerozdělování hnacích sil dochází nejen při rozjezdech, ale taky během jízdy. Protože se nám nepoštěstilo Alhambru 4 vyzkoušet na sněhu, nejvýraznějším vjemem, který jsme si z jízdy odnesli, je větší stabilita. Týká se to jízdy na dálnici, ale i výjezdů z prudkých zatáček, kde mívají přední kola potíže.

Alhambra je dost velké a poměrně těžké auto, takže čtyřkolka není na standardním povrchu s dobrou adhezí tak cítit, jako u Octavie nebo hravého Yetiho. Berte ji ale jako zálohu. Pro všechny případy.

Naopak kdo s rodinou míří pravidelně na hory, nebo se jen potřebuje vyškrábat k chalupě po rozbahněné polní cestě, už správně tuší, že je tady na správné adrese.

Alhambra 4 je jasnou alternativou pro všechny, kteří si myslí, že SUV jsou jen módní záležitostí, ale pohon všech kol do praktického a prostorného auta považují za dobré řešení.

obrázek [300 x 233] Milým překvapením je, že to ani není zbytečně drahé! Příplatek 48 resp. 46 tisíc Kč (u vyšší výbavy Style) považujeme v celkové ceně auta (první cena Alhambry 4 činí 777.900,-Kč) a s přihlédnutím k širšímu využití za naprosto přiměřený.

Větším jízdním odporům a navýšení pohotovostní hmotnosti je bohužel úměrný i nárůst spotřeby. My jsme jezdili v průměru za 8 l/100 km, dálničních 130 km/h znamená odběr 7,7 l/100 km, zpomalení na 100 km/h srazí spotřebu na 5,8 l/100 km. Proti loni testované Alhambře s pohonem předních kol jde o nárůst o 1,5 l/100, resp. 0,4 l/100 km.

Z uživatelského hlediska je podstatnou informací to, že pohon zadní nápravy zevnitř nepoznáte, nebo-li, nemění se nic na objemu zavazadelníku ani možnosti vybírat mezi pětimístnou nebo sedmimístnou verzí interiéru.

K dokonalosti chybí Alhambře 4 dvě věci: Možnost připlatit si za automatickou převodovku DSG a právo volby silnější varianty motoru 2,0 TDI. Ta stočtyřicetikoňová zvládá důstojně rozpohybovat auto se sedmičlennou posádkou jen tak tak.

obrázek [600 x 412]

První cena vozu626.900,- Kč (Reference 1,4 TSI 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací777.900,- Kč (Reference 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)
Základní cena testovaného vozu855.900,- Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků926.400,- Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)

Plusy

  • Ve třídě unikátní pohon 4x4
  • Přijatelná spotřeba, palivová nádrž na 70 l, velký dojezd
  • Variabilita ani prostornost není pohonem omezena
  • Kultivovaný motor, výborně odhlučněný interiér
  • 7místné uspořádání, snadná manipulace se sedadly

Mínusy

  • Nedostupnost automatické převodovky a silnějšího motoru
  • Špatný výhled šikmo vpřed
  • Omezená šířka pro nohy řidiče
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)

Cena v základní výbavě: 855 900 Kč Cena v testované výbavě: 926 400 Kč

Základní výbava:ESP + EBA + systém kontroly tlaku v pneumatikách + asistent nouzového brzdění, elektrická dětská pojistka pro zadní boční dveře, ovládaná u řidiče, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, systém ISOfix pro uchycení dětské sedačky – ve druhé řadě sedadel, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů u řidiče a spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, podélné střešní nosiče – černé, nárazníky, kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, Start/Stop a systém rekuperace, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, klimatizace Climatic, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronická parkovací brzda, palubní počítač, automatické rozsvěcení světel, elektronický imobilizér, komfortní blikání (3x na jedno stisknutí), výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tři sedadla ve druhé řadě – posuvná a s funkcí sklápění „Easy Fold“, loketní opěrka vpředu – výškově nastavitelná a s odkládací schránkou, uzamykatelná, osvětlená a chlazená schránka před sedadlem spolujezdce, 12 V zásuvky v interiéru, kola z lehkých slitin 215/60 R16, tmavá okna od sloupku B, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka s diodami – sklopná, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko (se systémem proti oslnění), schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce, kapsy na zadní straně sedadel, schránka na brýle, odkládací schránky v podlaze v druhé řadě sedadel, SEAT Sound systém 2.0 – rádio s přehrávačem CD/MP3, multimediální port (USB/AUX in), multifunkční volant a hlavice řadící páky obšité kůží, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, nastavitelná bederní opěrka předních sedadel, sedadlo spolujezdce – sklopné, přihrádka na přístrojové desce – uzavíratelná, stolek na zadní straně předních sedadel, roletky na zadních oknech, tempomat, automatické rozsvěcení světel, dešťový senzor.

Výbava testovaného vozu:Natáčecí bi-xenonové světlomety (+23.000,- Kč), 17palcová kola z lehkých slitin (+10.000,-Kč) , 7místná verze (+17.000,-Kč), klimatizace Climatronic – třízónová (+20.500,- Kč).

Český výrobce 3D tiskáren Prusa Research zvyšuje prodeje. Obrat firmy vzrostl desetinásobně Český výrobce 3D tiskáren Prusa Research zvyšuje prodeje. Obrat firmy vzrostl desetinásobně

Obrat české firmy, která patří ke globálním průkopníkům…

Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny

Tuzemské bankovní domy využily rekordních cen státních…

Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

 

Štítky Seat Testy MPV

Technické údaje
Motor Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.4 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 267 / 809
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1816 / 714
Rozměr pneu:225/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4854
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1720
d) rozvor (mm): 2619
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1021
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):973
k) šířka vpředu (mm): 1507
l) šířka vzadu (mm): 1578
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,81
 

Přidat názorDiskuse: Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) – One & Only







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí

Velké MPV španělské značky v letošním roce slaví své…

Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska

V Barceloně jsme se seznámili s omlazenou verzí…

 



 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílná součást jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Neuvirth s Faksou prvními hvězdami, Palát a Hertl s gólem, Nečas debutoval

Neuvirth s Faksou prvními hvězdami, Palát a Hertl s…

SOUHRN | Brankář Michal Neuvirth pomohl v úterním utkání NHL 40 zákroky k výhře hokejistů Philadelphie nad…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…