Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) –  One & Only

Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) – One & Only

 
 

Výběr velkého MPV s pohonem všech kol je nečekaně jednoduchý. První ze dvou možností je Alhambra.

V době, v níž pohon všech kol patří k bontonu i v osobních autech střední nebo dokonce nižší střední třídy, je trochu překvapivé, že do velkých a ne právě levných rodinných MPV největší kategorie zatím čtyřkolky příliš nepronikly.

Ať hledáte, jak hledáte, buď skončíte u poměrně exotického, a tak trochu nepravého MPV Fiat Freemont, nebo u klasického dua VW Sharan/SEAT Alhambra. Na počátku letošní zimy jsme sáhli po Alhambře s nenápadným přívlastkem 4, značícím pohon všech čtyř kol.

Téměř identickou Alhambru 2,0 TDI (103 kW) jsme testovali před rokem a nebýt velmi decentní číslice 4 na zádi, nebylo by možné čtyřkolku na parkovišti vůbec identifikovat.

Za jízdy je to ale už jiné. 320 Nm, které umí poslat na kola prostřední výkonová verze dvoulitrového TDI (v nabídce je ještě 85kW a 125kW provedení), stačí k tomu, aby se dostavily problémy s trakcí. U čtyřkolky ale o něčem takovém není ani památky. Jakkoli rychlé rozjezdy na jakémkoliv povrchu jsou jisté, bez náznaku prokluzu předních kol.

obrázek [600 x 387]

Zásluhu na tom nemá nikdo jiný, než důvěrně známý Haldex 4. generace. Jde o relativně jednoduché a celkem spolehlivé řešení aktivního přerozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy, které u neterénního vozidla dobře plní všechny běžné úkoly.

Podobně jako v jiných vozech s tímto řešením (například všechny současné Škody 4x4, VW Passat 4Motion, nebo SEAT Altea XL 4) se ani tady při spínání zadního pohonu nečeká na prokluz a v potenciálně kritických situacích míří k zadním kolům preventivní dávka hnací síly motoru.

obrázek [600 x 305]

Jádrem systému je vícelamelová spojka v olejové lázni integrovaná do jednoho celku s rozvodovkou a diferenciálem zadní nápravy. Řízení celého systému je elektro-hydraulické, elektrické impulsy pouštějí k lamelám regulační tlak oleje 30 bar ze zásobníku. Samotný tlakový olej produkuje elektrické čerpadlo, nezávisle na aktuálním prokluzu, resp. rozdílu otáček předních a zadních kol.

obrázek [300 x 231] K přerozdělování hnacích sil dochází nejen při rozjezdech, ale taky během jízdy. Protože se nám nepoštěstilo Alhambru 4 vyzkoušet na sněhu, nejvýraznějším vjemem, který jsme si z jízdy odnesli, je větší stabilita. Týká se to jízdy na dálnici, ale i výjezdů z prudkých zatáček, kde mívají přední kola potíže.

Alhambra je dost velké a poměrně těžké auto, takže čtyřkolka není na standardním povrchu s dobrou adhezí tak cítit, jako u Octavie nebo hravého Yetiho. Berte ji ale jako zálohu. Pro všechny případy.

Naopak kdo s rodinou míří pravidelně na hory, nebo se jen potřebuje vyškrábat k chalupě po rozbahněné polní cestě, už správně tuší, že je tady na správné adrese.

Alhambra 4 je jasnou alternativou pro všechny, kteří si myslí, že SUV jsou jen módní záležitostí, ale pohon všech kol do praktického a prostorného auta považují za dobré řešení.

obrázek [300 x 233] Milým překvapením je, že to ani není zbytečně drahé! Příplatek 48 resp. 46 tisíc Kč (u vyšší výbavy Style) považujeme v celkové ceně auta (první cena Alhambry 4 činí 777.900,-Kč) a s přihlédnutím k širšímu využití za naprosto přiměřený.

Větším jízdním odporům a navýšení pohotovostní hmotnosti je bohužel úměrný i nárůst spotřeby. My jsme jezdili v průměru za 8 l/100 km, dálničních 130 km/h znamená odběr 7,7 l/100 km, zpomalení na 100 km/h srazí spotřebu na 5,8 l/100 km. Proti loni testované Alhambře s pohonem předních kol jde o nárůst o 1,5 l/100, resp. 0,4 l/100 km.

Z uživatelského hlediska je podstatnou informací to, že pohon zadní nápravy zevnitř nepoznáte, nebo-li, nemění se nic na objemu zavazadelníku ani možnosti vybírat mezi pětimístnou nebo sedmimístnou verzí interiéru.

K dokonalosti chybí Alhambře 4 dvě věci: Možnost připlatit si za automatickou převodovku DSG a právo volby silnější varianty motoru 2,0 TDI. Ta stočtyřicetikoňová zvládá důstojně rozpohybovat auto se sedmičlennou posádkou jen tak tak.

obrázek [600 x 412]

První cena vozu626.900,- Kč (Reference 1,4 TSI 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací777.900,- Kč (Reference 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)
Základní cena testovaného vozu855.900,- Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků926.400,- Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)

Plusy

  • Ve třídě unikátní pohon 4x4
  • Přijatelná spotřeba, palivová nádrž na 70 l, velký dojezd
  • Variabilita ani prostornost není pohonem omezena
  • Kultivovaný motor, výborně odhlučněný interiér
  • 7místné uspořádání, snadná manipulace se sedadly

Mínusy

  • Nedostupnost automatické převodovky a silnějšího motoru
  • Špatný výhled šikmo vpřed
  • Omezená šířka pro nohy řidiče
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)

Cena v základní výbavě: 855 900 Kč Cena v testované výbavě: 926 400 Kč

Základní výbava:ESP + EBA + systém kontroly tlaku v pneumatikách + asistent nouzového brzdění, elektrická dětská pojistka pro zadní boční dveře, ovládaná u řidiče, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, systém ISOfix pro uchycení dětské sedačky – ve druhé řadě sedadel, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů u řidiče a spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, podélné střešní nosiče – černé, nárazníky, kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, Start/Stop a systém rekuperace, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, klimatizace Climatic, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronická parkovací brzda, palubní počítač, automatické rozsvěcení světel, elektronický imobilizér, komfortní blikání (3x na jedno stisknutí), výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tři sedadla ve druhé řadě – posuvná a s funkcí sklápění „Easy Fold“, loketní opěrka vpředu – výškově nastavitelná a s odkládací schránkou, uzamykatelná, osvětlená a chlazená schránka před sedadlem spolujezdce, 12 V zásuvky v interiéru, kola z lehkých slitin 215/60 R16, tmavá okna od sloupku B, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka s diodami – sklopná, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko (se systémem proti oslnění), schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce, kapsy na zadní straně sedadel, schránka na brýle, odkládací schránky v podlaze v druhé řadě sedadel, SEAT Sound systém 2.0 – rádio s přehrávačem CD/MP3, multimediální port (USB/AUX in), multifunkční volant a hlavice řadící páky obšité kůží, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, nastavitelná bederní opěrka předních sedadel, sedadlo spolujezdce – sklopné, přihrádka na přístrojové desce – uzavíratelná, stolek na zadní straně předních sedadel, roletky na zadních oknech, tempomat, automatické rozsvěcení světel, dešťový senzor.

Výbava testovaného vozu:Natáčecí bi-xenonové světlomety (+23.000,- Kč), 17palcová kola z lehkých slitin (+10.000,-Kč) , 7místná verze (+17.000,-Kč), klimatizace Climatronic – třízónová (+20.500,- Kč).

Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států

Společnost HE3DA zabývající se aplikovaným výzkumem a…

Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek

Začátek roku je dobrou příležitostí podívat se do…

Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz

Americký Senát se navzdory horečným vyjednáváním…

 

Štítky Seat Testy MPV

Technické údaje
Motor Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.4 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 267 / 809
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1816 / 714
Rozměr pneu:225/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4854
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1720
d) rozvor (mm): 2619
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1021
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):973
k) šířka vpředu (mm): 1507
l) šířka vzadu (mm): 1578
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,81
 

Přidat názorDiskuse: Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) – One & Only







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí

Velké MPV španělské značky v letošním roce slaví své…

Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska

V Barceloně jsme se seznámili s omlazenou verzí…

 



 
Jízdní dojmy s Renaultem Mégane R.S.: Tradice dodrženy?

Jízdní dojmy s Renaultem Mégane R.S.: Tradice dodrženy?

Dnes 15:55

Vypadá sice civilněji než dramatický předchůdce, ale pořád má nápravu s oddělenou těhlicí a výkon 205 kW. A taky manuální převodovku. Jak to ale jezdí?




Blesk.cz

Prodávají ateliér malíře Jana Zrzavého a dům režiséra Ivo Nováka: Bydlení ve stínu Hradu?...Za 51 milionů!

Prodávají ateliér malíře Jana Zrzavého a dům…

V prominentní lokalitě Nový Svět ve stínu Pražského hradu se neprodávajínemovitosti často. Teď jsou k dispozici…

Ornella přiznala: Peněz nemáme nazbyt! Další dítě s jiným tatínkem, radí jí Pepa

Ornella přiznala: Peněz nemáme nazbyt! Další dítě s…

V lednu to byly dva roky, co Ornella (24) řekla ANO Josefu Koktovi (60), s nímž má čtyřlletého syna Quentina. I…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Berdych v Melbourne smetl Del Potra. Plíšková jde po postupu na Strýcovou

Berdych v Melbourne smetl Del Potra. Plíšková jde po…

Tenistka Karolína Plíšková vyhrála český souboj v třetím kole Australian Open. Turnajová šestka neztratila v…

 

Reflex.cz

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…

Kus duše v trávícím ústrojí: Jak spolu souvisí mozek a střevo?

Kus duše v trávícím ústrojí: Jak spolu souvisí mozek…

Je neuvěřitelné, jak úzká souvislost existuje mezi složením střevní mikroflóry a naším zdravím. A to nejen…