Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) –  One & Only

Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) – One & Only

 
 

Výběr velkého MPV s pohonem všech kol je nečekaně jednoduchý. První ze dvou možností je Alhambra.

V době, v níž pohon všech kol patří k bontonu i v osobních autech střední nebo dokonce nižší střední třídy, je trochu překvapivé, že do velkých a ne právě levných rodinných MPV největší kategorie zatím čtyřkolky příliš nepronikly.

Ať hledáte, jak hledáte, buď skončíte u poměrně exotického, a tak trochu nepravého MPV Fiat Freemont, nebo u klasického dua VW Sharan/SEAT Alhambra. Na počátku letošní zimy jsme sáhli po Alhambře s nenápadným přívlastkem 4, značícím pohon všech čtyř kol.

Téměř identickou Alhambru 2,0 TDI (103 kW) jsme testovali před rokem a nebýt velmi decentní číslice 4 na zádi, nebylo by možné čtyřkolku na parkovišti vůbec identifikovat.

Za jízdy je to ale už jiné. 320 Nm, které umí poslat na kola prostřední výkonová verze dvoulitrového TDI (v nabídce je ještě 85kW a 125kW provedení), stačí k tomu, aby se dostavily problémy s trakcí. U čtyřkolky ale o něčem takovém není ani památky. Jakkoli rychlé rozjezdy na jakémkoliv povrchu jsou jisté, bez náznaku prokluzu předních kol.

obrázek [600 x 387]

Zásluhu na tom nemá nikdo jiný, než důvěrně známý Haldex 4. generace. Jde o relativně jednoduché a celkem spolehlivé řešení aktivního přerozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy, které u neterénního vozidla dobře plní všechny běžné úkoly.

Podobně jako v jiných vozech s tímto řešením (například všechny současné Škody 4x4, VW Passat 4Motion, nebo SEAT Altea XL 4) se ani tady při spínání zadního pohonu nečeká na prokluz a v potenciálně kritických situacích míří k zadním kolům preventivní dávka hnací síly motoru.

obrázek [600 x 305]

Jádrem systému je vícelamelová spojka v olejové lázni integrovaná do jednoho celku s rozvodovkou a diferenciálem zadní nápravy. Řízení celého systému je elektro-hydraulické, elektrické impulsy pouštějí k lamelám regulační tlak oleje 30 bar ze zásobníku. Samotný tlakový olej produkuje elektrické čerpadlo, nezávisle na aktuálním prokluzu, resp. rozdílu otáček předních a zadních kol.

obrázek [300 x 231] K přerozdělování hnacích sil dochází nejen při rozjezdech, ale taky během jízdy. Protože se nám nepoštěstilo Alhambru 4 vyzkoušet na sněhu, nejvýraznějším vjemem, který jsme si z jízdy odnesli, je větší stabilita. Týká se to jízdy na dálnici, ale i výjezdů z prudkých zatáček, kde mívají přední kola potíže.

Alhambra je dost velké a poměrně těžké auto, takže čtyřkolka není na standardním povrchu s dobrou adhezí tak cítit, jako u Octavie nebo hravého Yetiho. Berte ji ale jako zálohu. Pro všechny případy.

Naopak kdo s rodinou míří pravidelně na hory, nebo se jen potřebuje vyškrábat k chalupě po rozbahněné polní cestě, už správně tuší, že je tady na správné adrese.

Alhambra 4 je jasnou alternativou pro všechny, kteří si myslí, že SUV jsou jen módní záležitostí, ale pohon všech kol do praktického a prostorného auta považují za dobré řešení.

obrázek [300 x 233] Milým překvapením je, že to ani není zbytečně drahé! Příplatek 48 resp. 46 tisíc Kč (u vyšší výbavy Style) považujeme v celkové ceně auta (první cena Alhambry 4 činí 777.900,-Kč) a s přihlédnutím k širšímu využití za naprosto přiměřený.

Větším jízdním odporům a navýšení pohotovostní hmotnosti je bohužel úměrný i nárůst spotřeby. My jsme jezdili v průměru za 8 l/100 km, dálničních 130 km/h znamená odběr 7,7 l/100 km, zpomalení na 100 km/h srazí spotřebu na 5,8 l/100 km. Proti loni testované Alhambře s pohonem předních kol jde o nárůst o 1,5 l/100, resp. 0,4 l/100 km.

Z uživatelského hlediska je podstatnou informací to, že pohon zadní nápravy zevnitř nepoznáte, nebo-li, nemění se nic na objemu zavazadelníku ani možnosti vybírat mezi pětimístnou nebo sedmimístnou verzí interiéru.

K dokonalosti chybí Alhambře 4 dvě věci: Možnost připlatit si za automatickou převodovku DSG a právo volby silnější varianty motoru 2,0 TDI. Ta stočtyřicetikoňová zvládá důstojně rozpohybovat auto se sedmičlennou posádkou jen tak tak.

obrázek [600 x 412]

První cena vozu626.900,- Kč (Reference 1,4 TSI 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací777.900,- Kč (Reference 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)
Základní cena testovaného vozu855.900,- Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků926.400,- Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)

Plusy

  • Ve třídě unikátní pohon 4x4
  • Přijatelná spotřeba, palivová nádrž na 70 l, velký dojezd
  • Variabilita ani prostornost není pohonem omezena
  • Kultivovaný motor, výborně odhlučněný interiér
  • 7místné uspořádání, snadná manipulace se sedadly

Mínusy

  • Nedostupnost automatické převodovky a silnějšího motoru
  • Špatný výhled šikmo vpřed
  • Omezená šířka pro nohy řidiče
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)

Cena v základní výbavě: 855 900 Kč Cena v testované výbavě: 926 400 Kč

Základní výbava:ESP + EBA + systém kontroly tlaku v pneumatikách + asistent nouzového brzdění, elektrická dětská pojistka pro zadní boční dveře, ovládaná u řidiče, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, systém ISOfix pro uchycení dětské sedačky – ve druhé řadě sedadel, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů u řidiče a spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, podélné střešní nosiče – černé, nárazníky, kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, Start/Stop a systém rekuperace, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, klimatizace Climatic, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronická parkovací brzda, palubní počítač, automatické rozsvěcení světel, elektronický imobilizér, komfortní blikání (3x na jedno stisknutí), výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tři sedadla ve druhé řadě – posuvná a s funkcí sklápění „Easy Fold“, loketní opěrka vpředu – výškově nastavitelná a s odkládací schránkou, uzamykatelná, osvětlená a chlazená schránka před sedadlem spolujezdce, 12 V zásuvky v interiéru, kola z lehkých slitin 215/60 R16, tmavá okna od sloupku B, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka s diodami – sklopná, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko (se systémem proti oslnění), schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce, kapsy na zadní straně sedadel, schránka na brýle, odkládací schránky v podlaze v druhé řadě sedadel, SEAT Sound systém 2.0 – rádio s přehrávačem CD/MP3, multimediální port (USB/AUX in), multifunkční volant a hlavice řadící páky obšité kůží, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, nastavitelná bederní opěrka předních sedadel, sedadlo spolujezdce – sklopné, přihrádka na přístrojové desce – uzavíratelná, stolek na zadní straně předních sedadel, roletky na zadních oknech, tempomat, automatické rozsvěcení světel, dešťový senzor.

Výbava testovaného vozu:Natáčecí bi-xenonové světlomety (+23.000,- Kč), 17palcová kola z lehkých slitin (+10.000,-Kč) , 7místná verze (+17.000,-Kč), klimatizace Climatronic – třízónová (+20.500,- Kč).

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Seat Testy MPV

Technické údaje
Motor Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.4 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 267 / 809
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1816 / 714
Rozměr pneu:225/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4854
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1720
d) rozvor (mm): 2619
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1021
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):973
k) šířka vpředu (mm): 1507
l) šířka vzadu (mm): 1578
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,81
 

Přidat názorDiskuse: Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) – One & Only







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí

Velké MPV španělské značky v letošním roce slaví své…

Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska

V Barceloně jsme se seznámili s omlazenou verzí…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…