Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ateca 2.0 TDI 4WD – Šifra mistra Kabaně?

Jan Mička
Diskuze (75)
Do redakce Auto.cz dorazil nový Seat Ateca s dvoulitrovým turbodieselem a pohonem všech kol. Vůz exkluzivně testujeme ještě před mezinárodní prezentací, která startuje 21. června v Barceloně.


Design, interiér


Vůbec první SUV automobilky Seat na českých silnicích potkáváme už poměrně dlouho, jedná se však o předprodukční testovací exempláře. Ledacos jste se o vozidle mohli dozvědět z prvních jízdních dojmů kolegy Martina Freie, tehdy ale šlo o ryze komorní akci pro pár novinářů a v přítomných vozech ještě tu a tam něco zavrzalo. Nicméně, jak se v praxi již několikrát ukázalo, nejlepší akce obvykle bývají ty neplánované, přičemž jedna taková se naskytla také naší redakci přímo na domácí půdě.

Dostali jsme příležitost testovat nový Seat Ateca ještě před velkou mezinárodní prezentací, která začíná v úterý 21. června v Barceloně. Budeme se jí samozřejmě účastnit, z Prahy už však budeme odlétat s uceleným názorem a snahou otestovat co nejvíce dalších dostupných agregátů. Tím „nejkontroverznějším“ je zřejmě litrový tříválec TSI – nejmenší motor, který se dosud objevil pod kapotou městského SUV (stojí od 523.900 Kč) – o tom ale až později. Do naší redakční garáže totiž exkluzivně, s velkým náskokem před ostatními, dorazila verze 2.0 TDI/110 kW s pohonem všech kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Ve výbavě Style ji pořídíte od 665.900 Kč, se zkoušenou výbavou Xcellence je o 46.000 Kč dražší.

Není to nový yeti?

Nepřipomíná vám první SUV od seatu něco? Tvary auta nejsou ničím překvapivým, přece jenom si je už veřejnost mohla prohlédnout na letošním ženevském autosalonu, stejně se ale nemůžu zbavit dojmu, že se vůz v Česku nejenom vyrábí (produkci zajišťuje závod škodovky v Kvasinách), ale také zde vznikal jeho design. Nová Škoda Yeti - tohle ze mě vyhrklo, když jsem atecu viděl poprvé v redakční garáži.

Video se připravuje ...

Za tvary vozu stojí šefdesignér seatu Alejandro Mesonero a jeho tým, ostrou linii táhnoucí se po celé délce karoserie a strmé zakončení linie oken jako by však modeloval Josef Kabaň ze škodovky. V přední části by se o svébytném stylu španělské automobilky ještě dalo mluvit, avšak záď, zejména pak diodové svítilny, se zase přiklánějí na stranu mladoboleslavské značky. Technika je jasná, tady ateca s připravovaným yetim kopou za jeden tým, jinak prý však výrobci spolupracovali pouze na vývoji skeletu a všechny viditelné díly mají být odlišné. No, uvidíme příští rok, až dorazí druhá generace Škody Yeti..

Seat je na svůj nový vůz náležitě hrdý, však mu také dal pořádně zabrat. Návrh trval více než 1400 dní, vznikal na tisícovce různých skic, a na výrobu hliněného modelu, který je na první pohled nerozeznatelný od skutečného vozu, padlo pět tun materiálu a tisíc litrů laku. Výsledný produkt je téměř všude středem pozornosti – lidé jej neznají, připadá jim exotický, což ostatně korunovala také španělská poznávací značka zkoušeného kousku. Několikrát jsem se setkal s otázkami, co je ateca vlastně zač.

suv seat testy video redakcnivideo suv seat testy video redakcnivideo  

Interiér už ale tolik emocí jako karoserie nevzbuzuje. Přístrojová deska je „seaťácky“ strohá, avšak funkční a vyrobená z kvalitních měkčených materiálů. Přesně uprostřed má své místo na řidiče orientovaný osmipalcový displej s dotykovým ovládáním, pod středovou konzolou najdete dvě USB zdířky pro připojení externích zařízení a dokonce i indukční nabíječku mobilních telefonů. Všechno je hezky po ruce a snadno dohledatelné. Zkrátka se usadíte, naprosto intuitivně provedete základní nastavení (rádio, sedadla, klimatizace), a kdybyste se náhodou ztratili v prostředí infotainmentu, stisknete tlačítko na volantu a jednoduše funkci vyvoláte hlasem. Na systému hlasového ovládání koncern v posledních letech hodně zapracoval a nyní funguje i za vysokých rychlostí, nebo když potřebný příkaz pouze zamumláte pod nosem. Hlavně ale na vůz nekřičte – nemá to rád a na takové počínání vás upozorní.

Vůbec největším překvapením byl vnitřní prostor. Za volant se díky výše ukotvenému sedadlu hezky nastupuje, prahy jsou subtilní a dokonce kryté dveřmi, takže si po jízdě v terénu nezašpiníte nohavice. V podélném směru je místa snad až nadbytek, situaci však komplikuje vyšší ukotvení pedálů a v zájmu komfortu chodidel jsem byl nucen posunout se o „zoubek“ dál, než mi původně vyhovovalo. Kokpit je obrovský, vzdušný a je krásně vidět ven, navíc i při vzpřímené poloze zad jsem nad hlavou naměřil zhruba šesticentimetrovou rezervu.

Dobrý pocit neuvadá ani po přesunutí dozadu. Do kontaktu kolene se zadní stranou předního sedáku stále zbývala přibližně osmicentimetrová rezerva, jenom o malinko méně jsem naměřil nad hlavou (měřím 190 centimetrů). Do šířky interiér plus minus odpovídá novému tiguanu (vpředu 1490 milimetrů, vzadu o 30 milimetrů méně), strádat tedy nebudou ani korpulentnější postavy. Je tady ale něco, co mi vadí – umístění palivové nádrže si totiž vynutilo mírný „schod“ pod zadním sedákem, který brání podražení pat pod sebe a společně s ukotvením předních kolejnic snižuje manipulační prostor chodidel. Když vystupujete, rázem se potýkáte nejenom s vyššími prahy a „protáhnutí“ chodidla je o to složitější. Celkově je ale nástupní prostor bohatý a vyhoví i „majitelům“ rozměrnějších pozadí.

suv seat testy video redakcnivideo suv seat testy video redakcnivideo  

A zavazadelník? U něj automobilka využila technických vychytávek současných vozů koncernu Volkswagen a za 13.200 Kč dodává bezdotykové ovládání pátých dveří jednoduchým švihem kotníku pod pravou stranou nárazníku (za 18.500 Kč včetně bezdotykového odemykání dveří). Stejným způsobem lze kufr také zavřít, přičemž nakládání a vykládání zavazadel ulehčuje možnost otevřít víko až do výšky 192 centimetrů.

Základní objem činí 510 litrů, ovšem pouze u předokolek. Verze s pohonem všech kol, jakou máme například my, jej má o 25 litrů menší. Objem po sklopení zadních opěradel automobilka neuvádí, samotný proces ale jednoduše zvládnete páčkami po stranách zavazadelníku a asymetricky dělený díl svou vahou sám „padne“. Nevznikne zcela rovná ložná plocha, přičemž zhruba sedmicentimetrový schod nelze zcela zamaskovat ani dodatečnou mezipodlahou.

Seat Ateca - rozměry zavazadelníku
Šířka v nejužším místě [mm]1010
Délka [mm]850
Výška po nataženou roletu [mm]525
Délka po přední opěradla - 190 cm řidič [mm]1630
Délka po sklopená zadní opěradla [mm]1440
Výška nákladové hrany [mm]675
Průchozí výška pod otevřeným víkem [mm]1920

Motor, jízdní vlastnosti


150 dieselových…

Není pochyb o tom, že se dvoulitrový turbodiesel stane nejrozšířenější pohonnou jednotkou nové atecy. K dostání je ve verzích se 110 a 140 kW, přičemž u testované linie Xcellence nemáte při požadavku vznětového motoru ani jinou možnost (šestnáctistovka s 85 kilowatty je dostupná pouze s výbavou Style). Testovali jsme slabší z nabízených dvoulitrů ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. Už po nastartování motoru se navíc začíná lámat chleba a na povrch se dostávají rozdíly mezi atecou a koncernově spřízněným Volkswagenem Tiguan.

Na mysli mám zejména odhlučnění agregátu. Zatímco u tiguanu není po ustálení otáček dvoulitr téměř slyšet, v atece je turbodieselové „kadlání“ více než zřejmé a vibrace motoru se jemně přenášejí do podlahy. Maximální výkon 110 kW (150 koní) máte k dispozici v rozmezí od 3500 do 4000 otáček za minutu a točivý moment 340 N.m naplno působí už v 1750 otáčkách, a to nejen papírově, ale také pocitově. Motoru nicméně nedělá problém pracovat ještě mnohem, mnohem níž. Rádci pro řazení vhodných rychlostních stupňů kupříkladu nevadí, když v rychlosti 80 km/h necháte zařazenou šestku a necháte čtyřválec „dusit“ ve třinácti stech otáčkách, snaha o pružné zrychlení je pak ale v podstatě zbytečná. O dvě stě otáček výše už to ale jde – tehdy už do pozadí ustoupí také charakteristické dunění a ateca ladně zrychluje.

suv seat testy video redakcnivideo suv seat testy video redakcnivideo  

Slabší verzi dvoulitrového TDI s pohonem všech kol pořídíte pouze s manuální šestistupňovou převodovkou, vůči samotné skříni však nelze říci ani popel. Má krátké a přesné dráhy, hlavice páky padne skvěle do dlaně, a s delším zpřevodováním se už musí v dnešní době počítat. Rychlost 130 km/h na šestku znamená pouhých 2.200 otáček a spotřebu okolo šesti a půl litru na stu kilometrů, což na SUV s pohonem všech kol rozhodně není zlé. V kombinovaném cyklu jsem se v pohodě držel pod šesti litry i navzdory místy nevybíravému jízdnímu stylu. Ani když se jelo ale opravdu rychle, spotřeba nepřerostla osmilitrovou hranici. Je to dáno také systémem vstřikování močoviny do výfukového systému, standardně dodávaným pro všechny vznětové verze s pohonem všech kol. Vůz měl v době testu najeto okolo 2.500 kilometrů a náplň podle údaje z palubního počítače stačila ještě na dalších 5.000 kilometrů.

Bubeníčku, bubeníčku…

Modely značky Seat byly v rámci maintreamových značek koncernu Volkswagen vždycky ty tužší a o něco sportovnější, přičemž totéž platí také u nové atecy. Na rozdíl od nového tiguanu se musí obejít bez adaptivního odpružení, navíc ani platforma MQB zde není ve srovnání s německým bráchou zcela shodná – ten má totiž robustnější podlahu, aby bylo možné prodloužit rozvor pro sedmimístnou variantu. Zkoušený exemplář dostal devatenáctipalcová kola s pětačtyřicetiprocentními pneumatikami, která se ve spojení s tužším odpružením podílí na občasném „bubnování“ od zadní nápravy při přejezdu ostrých nerovností. Důležitější však je, že kola neuskočí a řidič tak má větší jistotu v tom, co dělá.

Verze s pohonem všech kol (1.4 TSI/110 kW, 2.0 TDI/110 a 140 kW) jsou standardně vybaveny otočným voličem jízdních režimů Seat Drive Profile (pro předokolky mimo 1.0 TSI/85 kW je za 5.400 Kč), který už známe z Volkswagenu Tiguan (tam se jmenuje 4Motion Active Control). Vedle obligátních módů Eco, Normal, Sport a Individual přibyly také režimy Off-road a Snow, z nichž první okamžitě aktivuje asistent sjíždění kopců (funguje i při couvání) a druhý upraví řízení motoru a mezinápravové spojky Haldex páté generace tak, abyste se na kluzkém povrchu hned nezahrabali. Běžného uživatele budou zřejmě zajímat první čtyři jmenované možnosti, přičemž já nejčastěji využíval tu sportovní. Motor sám o sobě má totiž síly tak akorát, ve sportovním režimu však reaguje na povely pedálu plynu ostřeji, což jsem ocenil zejména v krkonošských kopcích, kam jsem se s atecou vypravil v rámci prvního svezení.

Seat Ateca 2.0 TDI AWD - dynamické měření na letišti
PneumatikyBridgestone Dueler 225/45 R 19
Pružnost na 4. RS(60-120 km/h)/5. a 6. RS (80-120 km/h) [s]7,5/10,3 a 13,3
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h2200
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]49,1/87,6/126,6
Brzdná dráha ze 100 km/h [m]41,4*
*Meření bylo prováděno na suchém povrchu

Auto v naší specifikaci váží nejméně 1548 kilogramů, kdyby mi ale někdo namluvil, že řídím lehčí a nižší Leon X-Prerience, který se mimochodem se stejným motorem obejde bez vstřikování močoviny, patrně bych neprotestoval. Ateca se nechá zatáčkami vodit s lehkostí hatchbacku, díky tužšímu podvozku nejsou téměř znát náklony karoserie, a o stabilitu se stará citlivě nastavené ESP a pohon všech kol. Tendence k nedotáčivosti přicházejí až při hodně ostrém stylu jízdy, za ty je ale zodpovědný především samotný řidič. Při plynulé práci s volantem a brzdění ve správnou chvíli totiž naopak ucítíte snahu atecy tlačit se do oblouku bez ohledu na to, jaký máte zrovna aktivovaný jízdní režim. S těmi úzce souvisí až tuhost řízení, kterému sice chybí citelnější zpětná vazba, přesností však rozhodně nezklame.

suv seat testy video redakcnivideo suv seat testy video redakcnivideo  

Na chvíli se ještě vrátím k odhlučnění kabiny, které jsem lehce nakousnul u popisu motoru. S rostoucími otáčkami vnímání turbodieselu pochopitelně roste, ani okolo 4.500 min-1, tedy na absolutním vrcholu tahu, ale nejde o nic hrozného. To už mi více vadil valivý hluk od pneumatik na hrubším asfaltu (vůz používal pláště Bridgestone Dueler vyrobené v Polsku) nebo citelnější aerodynamický svist okolo vnějších zpětných zrcátek a předních sloupků při dálničních rychlostech. Odhlučnění podvozku má nový tiguan lepší, na vítr ale trpí podobně jako ateca.

Závěr


Závěr

Možná jste až do konce dnešního testu čekali na nějakou pořádnou bombu a ono stále nikde. Pravda je taková, že co do jízdních vlastností není nový Seat Ateca až takovým překvapením. Zkrátka dělá velmi dobře to, co dočasná „náplast za SUV“ v podobě Leonu X-perience, a zejména díky větší světlé výšce (verze 4x4 má světlost 189 milimetrů, o 15 milimetrů více než leon) má lepší předpoklady pro jízdu v terénu. K té se ale pořádně dostaneme až v rámci mezinárodní prezentace. Celkově jde o prostorný, sice tužší, ale stále velmi pohodlný vůz bez výraznějších nedostatků, který využívá nejnovější technické vymoženosti nových volkswagenů. Ateca je zkrátka takový typický Seat – poctivá, bezproblémová, hezká… Navíc v našem případě s perfektně pasujícím motorem a pohonem všech kol, jehož zásahy při vyrovnané jízdě snad ani nepoznáte.

Seat Ateca 2.0 TDI 4WD - srovnání s vybranými konkurenty
ModelSeat Ateca 2.0 TDI 4WDHyundai Tucson 2.0 CRDi 4x4Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4
Zdvihový objem [cm3]1968199515981968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/3500-4000100/400096/4000110/3500
Točivý moment [N.m/min]340/1750-3000373/1500-2500320/1750340/1750-3000
Převodovka6M6M6M6M
Maximální rychlost [km/h]196184190195
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,610,910,59,1
Kombinovaná spotřeba [kg]4,95,24,95,1
Základní cena [Kč]665.900699.900*619.600638.900
*Akční verze Go Czech! platná od 1. června

Špatně nevypadá ani cenové srovnání s vybranými konkurenty, zvýhodněným Tucsonem (ve standardní nabídce jej s adekvátně výkonným vznětovým motorem, pohonem 4x4 a manuální převodovkou neseženete), Nissanem Qashqai (zde nutno počítat s objemovým a výkonový deficitem) a u první generace Škody Yeti se zase musíte smířit se stářím modelu. Už i základní ateca je navíc velmi dobře vybavená – dostanete například sedm airbagů, automatickou dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací kameru, litá 17“ kola, asistent rozjezdu do kopce a u verzí s pohonem všech kol také volič jízdních režimů. Napoprvé celkem dobrá nálož!

Možná jste si všimli, že v tabulce chybí Volkswagen Tiguan, má to však své opodstatnění. Německý brácha atecy se totiž na našem trhu se stejně výkonným dvoulitrem TDI figuruje pouze jako „předokolka“ s manuálem (stojí 735.900 Kč), nebo jako čtyřkolka s převodovkou DSG (862.900 Kč). I tak ale dám ruku do ohně za to, že by si od seatu držel výraznější cenový odstup. Snížené hodnocení ve srovnání s tiguanem dostává ateca zejména za horší odhlučnění motoru a podvozku. Z uživatelského hlediska se nejedná o nic hrozného, jde ale o jasnou ukázku toho, že i mezi prakticky stejnými vozy mohou být v určitých oblastech jasné rozdíly.

suv seat testy video redakcnivideo suv seat testy video redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu523.900 Kč (1.0 TSI Style/ 85 kW)
Základ s testovaným motorem618.900 Kč (2.0 TDI Style/ 110 kW)
Testovaný vůz bez příplatků711.900 Kč (2.0 TDI AWD Xcellence/ 110 kW)
Testovaný vůz s výbavou823.200 Kč (2.0 TDI AWD Xcellence/ 110 kW)

Plusy

  • Obrovský interiér
  • Nízká spotřeba
  • Mrštné chování v zatáčkách
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Horší odhlučnění motoru a podvozku
  • Bubnování od zadní nápravy na nerovnostech
  • Vyšší prahy omezují vystupování ze zadní části

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (75)
Seat Ateca 2.0 TDI 4WD
Cena základní sestavy 711 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, asistent rozjezdu do kopce, automatická dvouzónová klimatizace, litá 18“kola, senzor únavy řidiče, 2x isofix vzadu, tempomat, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, infotainment s 8palcovým dotykovým displejem, elektronická parkovací brzda, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, otočný volič jízdních režimů, diodové přední a zadní světlomety, dvojitá koncovka výfuku, bezklíčové odemykání a startování, sportovní přední sedadla, audio s osmi reproduktory, uvítací osvětlení a další. Kč
Cena testované sestavy 823 200 Kč
Výbava testované sestavy Bezdotykové ovládání víka zavazadelníku (+13.200 Kč), bezdrátové dobíjení telefonu (+5.500 Kč), navigace Standard s osmipalcovým dotykovým displejem (+10.500 Kč), Seat Full link (+4.500 Kč), paket Driving Assictenace III – asistent pto jízdu v pruzích, kontrola slepého úhlu, asistent pro vyparkování, automatické přepínání dálkových světel (+19.200 Kč), Seat sound systém s deseti reproduktory (+6.900 Kč), Top view kamera 360°(+14.500 Kč), lak Nevada (+15.100 Kč), litá 19“ kola Exclusive Machined (+20.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.9
Emise CO2: 128
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1548 / 552
Rozměr pneu: 225/45 R19
Seat Ateca 2.0 TDI 4WD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4363
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1625
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1572
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 6. 2016 21:18
Re: Sympatická, ale...
Díky, ale já ty palce fakt neřeším, jak ty nahoru, tak i ty druhé... :-)
Avatar - Emel
22. 6. 2016 08:58
Re: Cena?
Ateca zatím není v nabídce v základních výbavách, časem přibudou nějaké ty Basis nebo Reference.
22. 6. 2016 08:56
Cena?
No zakladni cena je o 150 000 vys nez zakladni cena Yeti - novy model yeti tedy bude taky v podstate o tridu drazsi auto?
Avatar - rokyta.p
21. 6. 2016 23:54
Re: No nevím...
tyjo a fakt že joooo, dokonce aj funguje, děkuji pěkně
21. 6. 2016 21:45
Re: hranatá
no, slysel jsem, ze ma skodovka kompletne jine plechy a pochopitelne i interier. tedy skelet bude stejny (coz do jiste miry urcuje i celkovou siluetu auta), ale jinak je pry exterier kompletne odlisny (tedy nic, co by se podobalo jako rapid a toledo). sam jsem kodiaqa jeste nevidel, ale tuhle informaci mam primo z jamy lvove ;-).