Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon X-Perience 2.0 TDI – El explorador español

Jan Mička
Diskuze (247)

SUV prozatím Seatu chybí, mezeru však může dočasně zaplnit Leon X-Perience. Z trojice oplastovaných koncernových kombi je nejlevnější a z našeho pohledu designově nejpovedenější.

Přestože Seat již dlouhá léta pracuje na svém vůbec prvním SUV a na letošní ženevský autosalon dokonce přivezl reálně vypadající koncept 20V20, do sériové výroby má ještě poměrně daleko. Díky své příslušnosti ke koncernu Volkswagen však má k dispozici spoustu kvalitních dílů a nápadů, ze kterých sestavil alespoň dočasnou záplatu díry v dosavadní nabídce. Vůz se jmenuje Leon X-Perience, nabízí velmi přitažlivou cenu, a působí jako zajímavý společník pro náročnější řidiče.

Nejlevnější ze všech

Pokud se zaměříme na „cenu od“, vítězí Seat Leon X-Perience nad soupeři Škoda Octavia ScoutVolkswagen Golf Alltrack s výraznou rezervou. Vůz začíná na 611.900 korunách, ovšem s turbodieselem 1.6 TDI/81 kW, který sourozenec z Mladé Boleslavi nenabízí. Pro objektivní srovnání tedy musíme přejít ke zkoušenému čtyřválci 2.0 TDI/110 kW, ani zde se však situace nemění – Leon pořídíte od 655.900 Kč, Octavia začíná na 690.900 Kč, a Golf dokonce překračuje hranici 700 tisíc korun (stojí 717.900 Kč).

Neméně zajímavě vypadá srovnání se standardním Seatem Leon ST s motorem 2.0 TDI/110 kW AWD. Výbava verze X-Perience se svou konfigurací hodí k nejvyšší linii FR za 629.000 Kč, za zvýšený podvozek, robustnější nárazníky a specifické čalounění v interiéru tedy zaplatíte 26.900 Kč. Zda je to moc nebo málo, posuďte sami. My bychom však takovou sumu na oltář stylu pravděpodobně položili.

 

Nejdrsnější Leon

V jednom z redakčních testů poloterénního kombi Škoda Octavia Scout padlo slovní spojení „nejdrsnější Škoda“, a podobně můžeme pokračovat i v případě Seatu Leon X-Perience. Jeho nárazníky dostaly výraznou plastovou ochranu, stejně jako vnější prahy dveří a lemy blatníků. Přírůstek v oblasti světlé výšky je však pouze 15 milimetrů, což na 31 mladoboleslavských milimetrů nestačí. Dovozce navíc zkoušený exemplář vybavil litými 18” disky X-Perience za 11.300 Kč (ve standardu jsou 17“ ve stejném designu), které sice dotahují estetické ztvárnění vozu takřka k dokonalosti, pětačtyřicetiprocentní zimní obutí Pirelli Sottozero 3 však patří hlavně na silnice. Z našeho pohledu je proto lepší zůstat u základních „sedmnáctek“.

Oproti standardnímu Leonu ST se změnil také interiér, byť nikterak dramaticky. Ve standardu dostanete například sportovní sedadla, specifické čalounění výplní dveří a do rukou perfektně padnoucí volant s oranžovým prošíváním a decentní plaketou uvnitř svislého ramene. Zkrátka a dobře – automobilů znalí jedinci okamžitě vědí, co se před nimi zrovna nachází, ale laik nebude nikterak šokován španělskou okázalostí.

 

Standard tedy nevypadá vůbec zle, zkoušený exemplář však byl dovybaven příplatkovými sedadly s koženým čalouněním bočnic a středem z Alcantary. Barva odpovídá výplním dveří, šířka sedáků a opěradel je ovšem adekvátní pro sportovněji stavěné řidiče a ne pro otylé postavy, které při delších cestách mohou bolet záda. Po ergonomické stránce je nicméně interiér o kousek lépe provedený než v Octavii - dotykový 6,5palcový displej navigačního systému High (stojí 47.200 Kč) je totiž umístěn výš, stejně jako tlačítka pro ovládání parkovacího asistenta, systému Start/stop, případně volby jízdních režimů, pokud by vůz tuto možnost nabízel.

Jinak je to ale Seat Leon ST jako každý jiný – s takřka dokonalou pozicí za volantem, vzdušným vnitřním prostorem, a bohužel trochu komplikovaným pohledem do menších vnějších zpětných zrcátek. Zajímavostí je také absence výškového nastavení předních bezpečnostních pásů, které Octavii ani Golfu nechybí.

Turbomotor? Ne, turbodiesel!

Aniž bychom chtěli nějak znevýhodňovat zbylou nabídku agregátů, ani minutu bychom neváhali nad dvoulitrovou verzí se 110 kilowatty ve 4.000 otáčkách za minutu a točivým momentem 320 N.m (1750 až 3000 min-1). Zní to možná trochu přehnaně, ale po prvních několika kilometrech jízdy jsme museli pohledem do technického průkazu ověřit, zda máme skutečně pod kapotou plánovaný motor, nebo řídíme atypické spojení zážehové osmnáctistovky a manuální šestistupňové převodovky (1.8 TSI/132 kW se u Leonu X-Perience váže k šestistupňovému DSG). Až tak moc se totiž motor svým vytříbeným během benzinovému protějšku podobá.

Seat Leon X-Perience - srovnání s konkurencí
Model Seat Leon X-Perience Škoda Octavia Scout Volkswagen Golf Alltrack
Motor 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/4000 110/3500 110/3500
Točivý moment [N.m/min] 340/1750-3000 340/1750-3500 340/1750-3500
Převodovka 6M 6M 6M
Maximální rychlost [km/h] 208 207 207
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8.7 9.1 8.9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4.9 5.1 4.9
Cena [s] 655.900 690.900 717.900

Výše zmíněný úkaz platí v situaci, kdy sedíte uvnitř vozu. Vznětový čtyřválec je totiž pod kapotou tak skvěle odizolován, že jeho přítomnost dokážete rozpoznat snad jenom podle skromnějšího cejchování otáčkoměru a hutnějšího zátahu přibližně od 1800 otáček za minutu. Výhodou je také manuální šestistupňová převodovka se stejně krátkými a vybroušenými drahami, jaké nabídne Golf GTI nebo Octavia RS. Skládat jeden „kvalt“ za druhým je zkrátka radost!

Zátah motoru nenarůstá skokově, ale hezky lineárně, abyste měli dostatek času „nasázet“ poměrně krátké první tři rychlostní stupně. Na čtyřku se klidně můžete ploužit rychlostmi okolo 50 km/h, abyste na konci obce sešlápli citlivě kalibrovaný pedál plynu a vytočili čtyřválec až někam ke 4.000 min-1 . Ve vyšších otáčkách už toho totiž moc nepředvede, spíše se trápí.

 

Zajímavostí je ovšem fakt, že se spotřeba v úsporném a svižnějším tempu moc neliší. Typickým příkladem je pohyb na dálnici – ve 130 km/h motor točí 2300 otáček za minutu a vystačí si s 5,7 l na 100 km/h. Ve 150 km/h, kdy ručička otáčkoměru jenom stěží dotahuje metu 2700 min-1, je to však o pouhých sedm desetin litru více. Tou dobou se navíc čtyřválec nachází v nejživějším pásmu, po došlápnutí pedálu plynu do podlahy vůz dokáže stále poměrně svižně zrychlovat.

Druhou stránkou věci je takřka nedosažitelná deklarovaná průměrná spotřeba 4,9 l na 100 km. V rámci testování jsme se běžně pohybovali přibližně o litr výš, což lze přičíst jednak pohonu všech kol, který je v akci častěji, než bychom do něj řekli, a zimnímu obutí. Podobný rozdíl motor vykazoval také ve městě, kde jsme poctivě využívali standardně dodávaný systém Start/stop. Výsledných 6,8 l na 100 km však stále považujeme za velmi slušnou hodnotu.

Nejvíce má rád silnici

I přes všechny vnější ochranné plasty, vyšší světlou výšku a drsný vzhled se Leonu X-Perience nejvíce líbí na silnici. Pokud však stejně jako v případě zkoušeného exempláře vsadíte na litá 18” kola, doporučujeme bedlivě vybírat místa, kudy pojedete. Podvozek je totiž sám o sobě tužší než u Octavie Scout (s Golfem Alltrack se svezeme v polovině dubna), a přestože se snaží vší silou udržet kola v kontaktu s vozovkou, čas od času přenese tupé rázy do karoserie a můžete pociťovat lehounké boční kmity zádi.

Pokud se ale dokážete přes tento neduh přenést, patrně nebudete chtít zastavit. Kombinace pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex a závěru předního diferenciálu XDS totiž nedává moc příležitostí k přechodu z neutrálního do nedotáčivého chování. Právě naopak - přibrzďování předního vnitřního kola a podpora zadních kol karoserii natlačí ke středu oblouku, místy trochu razantněji. Pocit je to velmi návykový, především při omezení činnosti stabilizačního systému (byť pro tento povel musíte do menu multimediální systému). Ani za plné podpory elektroniky se však nedá říci, že by do řízení nějak přehnaně zasahovala. Na adresu rodinného kombi s dvoulitrovým turbodieselem tato slova nezní moc často, ovšem odpustit si je nemůžeme – Leon je zkrátka automobil pro náročnějšího řidiče, který se nechce pouze vozit, ale také bavit.

 

Jenže něco podobného už na Auto.cz zaznělo loni na podzim v rámci redakčního testu Leonu ST FR s totožným motorem a pohonem všech kol. Vzhledem k minimálnímu zvýšení světlé výšky a výběru možná až zbytečně velkých kol si proto nemyslíme, že by verze X-Perience nabízela modifikace, díky kterým byste se mimo zpevněný povrch měli pohybovat jistěji než s trochu konzervativnější, leč stále velmi emotivní klasikou. A to ani v případě, pokud v menu multimediálního systému stisknete tlačítko Off-road. Vůz vám totiž pouze ukáže aktuální nadmořskou výšku a úhel natočení předních kol...

X-Perience je jistota

Pokud si chcete Seat Leon X-Perience pořídit jako náhradu za SUV, které se v rámci automobilky objeví nejdříve napřesrok, patrně nenaplní vaše představy. Přínos optického paketu a vyšší světlé výšky berme pouze jako jistotu v situacích, kdy je jízda po horším povrchu nevyhnutelná. Za citelnější zlepšení průchodnosti terénem ve srovnání s klasickou verzí proto ruku do ohně nedáme.

Dobrou zprávou ovšem je, že zásah do podvozku nikterak neovlivnil jízdní chování na silnici. Kombi vážící celých 1498 kilogramů (o 67 kg méně než Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTi s předním pohonem) se v zatáčkách pohybuje se značnou lehkostí a jistotou, kterou v tomto segmentu snad žádný jiný model nenabídne. Velmi si však rozmyslete příplatek za litá 18“ kola, o palec menší provedení s pětapadesátiprocentními pneumatikami je stejně krásné a dovede zlepšit komfort cestování na horším povrchu.

Nejlevnější verze modelu 341.900 Kč (1.2 TSI Basic/63 kW)
Základ s testovaným motorem 655.900 Kč (2.0 TDI X-Perience/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 837.300 Kč (2.0 TDI X-Perience/110 kW)

Plusy

  • Silný a pružný motor 2.0 TDI

 

  • Spotřeba na dálnici

 

 

  • Perfektní chování v zatáčkách

 

 

  • Extravagantní vzhled, ergonomie

 

 

  • Přijatelná základní cena

 

Minusy

  • Na 18“ kolech snížený komfort jízdy

 

  • Chybí výškové nastavení předních pásů

 

 

  • Na delších cestách méně pohodlná přední sedadla

 

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (247)
Seat Leon X-Perience 2.0 TDI
Cena základní sestavy 655 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, multikolizní brzda, dojezdová rezerva, litá 17“ kola X-Perience, vnější optický paket X-Perience, elektricky ovládaná boční okna, černé střešní ližiny, sportovní přední sedadla, specifické čalounění X-Perience, hliníkové prahové lišty, pohon všech kol, samočinná klimatizace, autorádio Entry Plus, bluetooth handsfree, tempomat, kožený multifunkční volant, zvýšený podvozek, nastavitelná bederní opěrka řidiče, elektronický závěr diferencíálu XDS, zvýšený podvozek atd. Kč
Cena testované sestavy 837 300 Kč
Výbava testované sestavy Diodové osvětlení interiéru (+2.100 Kč), MapCare - aktualizace mapových podkladů navigace High na 3 roky (+3000 Kč), navigace High + sound systém Seat (+47.200 Kč), paket Convenience (+3.100 Kč), paket Drive: asistent dálkových světel + Lane Assist (8.200 Kč), paket Winter: vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů světlometů (+11.300 Kč), parkovací čidla vpředu a vzadu (+12.900 Kč), prodloužená záruka o 1 rok, nebo 60.000 km (+3.600 Kč), přední a zadní diodové světlomety + mlhovky (+30.800 Kč), příprava pro tažné zařízení (+3.700 Kč), roletky na bočních oknech vzadu (+3.900 Kč), sportovní sedadla čalouněná Alcantarou (+13.400 Kč), zatmavená zadní skla (+5.300 Kč), metalíza Adventure (+21.600 Kč), litá 18“ kola X-Perience (+11.300 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.4 / 4.9
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / 1470
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1498 / 532
Rozměr pneu: 225/45 R 18
Seat Leon X-Perience 2.0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4539
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1482
d) rozvor (mm): 2638
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1503
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 3. 2015 08:45
Re: Konec bakelitu
To zino: Interiér na můj vkus chaoticky přetlačítkovaného ceeda je dělanej hlavně na oko a ocení ho zejména osahávači ;-)

Jinak srovnávat x-perience vs ceed je přinejmenším zcestné, je to porovnávání neporovnatelného, ceeeeed přece nenabízí žádného přímého konkurenta, který by se mohl měřit s outdoorovou verzí x-perience

Jinak Supr, že jsi skončil, od tebe se stejně objektivního pohledu nedočkáme, tak si žij dál s představou, že jsis vybral to nejlepší auto pod Sluncem, přeju ti, aby ti to tak vydrželo i za pár let.

Jestli tě to potěší, já jsem taky skončil, subjektivních žvástů jsem se tu dočetl až dost. :-)
Avatar - Jaros71
27. 3. 2015 02:10
Re: Konec bakelitu
Napiš za ty 3 roky .. 8-s zda budeš tak spokojený s kvalitou korejce.
V rodině máme několik let CEE'D a to auto je průměrné , jezdí dobře , ale na předchozí konkrétní vůz tedy nemá a to byl SEAT LEON SPORT Tdi.
Leon sloužil bez jediné závady 5 let a skvěle jezdil.
Cee'd : ZPĚTNÁ VAZBA HORŠÍ , JÍZDNĚ HORŠÍ , ŘAZENÍ O 100% HORŠÍ.
KVALITA INTERIERU PODPRŮMĚRNÁ , ŽIVOTNOST MATERIÁLŮ PO PÁR LETECH TRAGICKÁ.Jen cena byla zajímavá..o cca 50 tis.
Servis KIA je dražší , tam si to vezmou zpět, servisní prohlídky to je mazec!
Ještě že zatím auto spravují v záruce , už toho měnili požehnaně. Do 5 let rychle prodat za jakékoli směšné peníze , pak už to nikdo chtít nebude.
Nový Leon jsem jezdil v předváděcím X-PERIENCE a bylo to skvělé svezení.
Výplně dveří luxusně v alcanatře , sedadla taky. Nebolí záda , super volant a řadící páka famozní. S korejcem se to dá srovnat asi jako Mercedes s Dacií..
Rozhodně auto neskáče jako nový Ceed.. >:D >:D
Motoricky jelo 150k TDI výborně.
Pokud bys skutečně srovnával slušně vybavený Leon..tak nemůžeš mít problém.
Je fakt , že Leon v základu se mi také nelíbí..ale vždy je na výběr lepší model.
Avatar - _Karel_
26. 3. 2015 14:24
Re: Konec bakelitu
Nějak špatně čteš- porovnával Ceed s Leonem, ne Golfem.
Edit- koukám, že píšu pozdě.
Avatar - dal
26. 3. 2015 13:41
Re: Konec bakelitu
Ten poslední odstavec sedí spíše na tebe. Dle toho co jsi napsal jsi v Leonu nejel ani náhodou. Jezdím denně po dost rozbitých cestách, buchot jsem ještě neslyšel a nic neodskakuje. Netvrdím, že má Ceed špatný podvozek ale je spíš hodně podprůměrný, snad jen C4, Logan a i30 jsou horší.
26. 3. 2015 11:57
Re: Konec bakelitu
"Když se projedeš , vidíš rozdíl o dost zřetelněji."

Leon ma perfektny podvozok? Nebol zly, ale perfektny je prehnane tvrdenie. Perfektny podvozok ma podla mna BMW 1, Mazda 3 a Honda Civic. Ale spat k Leonovi a Ceedovi. Ceed ma jednoznacne lepsi podvozok ako Leon. A to som porovnaval v rovnaky den za rovnakeho pocasi na rovnakej ceste. Tak som si naplanoval testovacie jazdy. Leon bol tvrdy jak lata. Na rozbitej ceste v zakrutach uskakoval a ten buchot bol fakt neprijemny. Toto Ceed nerobil a pritom v zakrute bol istejsi. Odozva na zmenu smeru volantom bola rychlejsia. Napriek tomu ze Leon bol tvrdsi, tak Ceed je istejsi, lepsie drzi, nie je tvrdy jak lata a napriek tomu posobi sportovo a navyse je aj komfortnejsi. O kvalite podvozku Ceeda sa ale nebudem hadat. Aj na internete, najma na YT su mraky testov. Od komercnych medii po nezavislych testerov. Staci si vyhladat a zamerat sa na to ako hodnotia podvozok a jazdu...

Ale zistujem ze je zbytocne sa tu dohadovat v tychto diskusiach. Tu su proste zadubenci, ktori maju prd realne odskusane. Ziju z nejakych historickych dogiem a predsudkov a najma z vycitanych technickych udajov a fotiek z internetu. O realnom svete tak maju minimum vedomosti. Takze je aj zbytocne uz reagovat. Ja som si svoje povedal a nemam cenu sa obhajovat pred nejakymi imaginarnymi papierovymi specialistami. Skoncil som... ;-)