Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ibiza Cupra – Skvělý, ale co ta radost?

David Bureš
Diskuze (49)
Ibiza Cupra se v rámci faceliftu dočkala většího motoru. Auto jezdí skvěle, úsměv na tváři ale vykouzlí jen velice ztěžka.


Design, interiér


V loňském roce jsme už trochu očekávali novou generaci Seatu Ibiza, nakonec jsme se ale dočkali „jen“ druhé (avšak rozsáhlé) modernizace. Tou prošel i hot hatch Ibiza Cupra, který v rámci faceliftu doznal podstatné změny – dosavadní čtrnáctistovku nahradila přeplňovaná osmnáctistovka. Zjišťovali jsme, jak se s upsizingovým agregátem jezdí.

Jestliže Škoda se v rámci příchodu nové generace fabie zbavila její sportovní verze RS, malý hot hatch v nabídce Seatu zůstává, protože španělský výrobce je laděn jako sportovní značka koncernu. Zatímco Leon Cupra je ale výkonnější než standardní Golf GTI, menší Ibiza Cupra používá stejně výkonný agregát jako sesterské Polo GTI.

Rozdíly mezi těmito sesterskými hot hatchi ale přesto najdeme. Ibiza má adaptivní tlumiče už v základu (zatímco polo za příplatek), navíc je dostupná výhradně se „sportovnější“ třídveřovou karoserií. To Polo GTI jako „rozumný“ hot hatch je možné pořídit i s dvěma páry bočních dveří nebo třeba dvouspojkovou převodovkou. To pro Ibizu Cupru je nově jedinou možností manuál.

Zbytečně nenápadný

Už většímu Leonu Cupra jsem vytýkal jeho možná až zbytečně nenápadný vzhled a nejinak je tomu u menší Ibizy Cupra. Vzadu sice najdete originální detail v podobě centrálně umístěné koncovky výfuku zakomponované do lichoběžníkového rámečku v zadním difusoru, příď je ale takřka shodná s běžnými verzemi. Decentně upravený nárazník, šachovnicová vlajka v masce chladiče nebo červeně lakované třmeny (dodávané za příplatek) mně přijdou jako nedostatečné úpravy. To by autu nešlo dát alespoň výraznější střešní spoiler? Jakožto sportovní značka pro mladší zákazníky by si Seat podle mého názoru zasloužil v oblasti designu větší odvaz. Od nenápadných rychlíků jsou tu přece volkswageny...

Minimálních změn doznala ve srovnání s běžnými modely také kabina. Záplava černošedých plastů je ryzí nuda. Ničím nenarušené plochy navíc působí velice laciným dojmem. Alespoň trocha nějakého veselého dekoru by tu rozhodně nebyla na škodu. Sportovní multifunkční volant ale zaslouží pochvalu, protože má ideální průměr a jeho věnec se perfektně drží. Také sportovně tvarovaná sedadla v obloucích zkušeně podrží, snad jen jejich vyšší ukotvení může někomu vadit, to ale v segmentu malých aut není nic neobvyklého. Multimediální systém nebo panel klimatizace jsou pak v rámci koncernu dobře známé prvky.

seat testy malevozy sportovni seat testy malevozy sportovni  

Větším problémem je omezená šířka – dva hromotluci vedle sebe už budou blíže, než by byli rádi. Praktická není ani příplatková loketní opěrka připevněná k sedadlu řidiče, jejíž umístění omezuje manipulaci s kratičkou řadicí pákou. Tachometr cejchovaný do 280 km/h pak sice ve spolucestujících umí vzbudit respekt, rychlost se ale mnohdy kvůli menšímu zvýraznění hůře odhaduje.

Ibiza Cupra je nabízena výhradně s třídveřovou karoserií, což mně osobně nevadí, některé zájemce to ale odradit může. Na druhou stranu u Fordu Fiesta ST nebo Peugeotu 208 GTi je situace stejná. Nástup dozadu je proto omezený, když se ale na zadní sedadla nějak nasoukáte, zjistíte, že s místem v oblasti pro kolena to není vůbec špatné. Horší je to však s prostorem nad hlavou. Navzdory tomuto kompromisu je ale jízda ve čtyřech možná. Zato zavazadelník potěší, objem vyjádřeny hodnotou 292 litrů je plně postačující. Navíc v rámci segmentu malých hatchbacků je to nadprůměrné číslo.

Motor, jízdní vlastnosti


Letí jako z praku

Jestliže Ibiza Cupra byla před loňským faceliftem poháněna zážehovou čtrnáctistovkou s netradičním dvojitým přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem, nově se dočkala už jen turbodmychadlem dopovaného čtyřválce, jehož objem však činí 1,8 litru. Převodovka je i nadále v nabídce jediná, dvouspojkovou převodovku nicméně nahradil „poctivý“ manuál, který nám k hot hatchům přece jen sedne více.

Ibiza Cupra dává z motoru o objemu 1798 cm3 výkon 141 kW a točivý moment 320 N.m, což je proti předchůdci o 9 kW a plných 70 N.m více. Točivý moment je v daném segmentu opravdu pořádná síla, která je navíc dostupná v širokém pásmu 1450 až 4200 otáček. A udávané parametry rozhodně nejsou jen náhodná čísla napsaná na papír, protože malá cupra jednoduše jezdí jako z praku. Motor je navíc skvěle pružný, nejlépe se cítí mezi 3000 až 6000 otáčkami, i mimo toto pásmo ale auto působí velice svižně.

Převody jsou spíše delšího ražení (na dvojku se dá jet až 115 km/h), při ostré jízdě to ale kvůli pružnému motoru ničemu nevadí. Řazení je navíc naprosto precizní, dráhy v kulise by ale mohly být o chlup kratší. Hlavice se každopádně skvěle drží a samotná páka je sportovně krátká.

seat testy malevozy sportovni seat testy malevozy sportovni  

Vysoký výkon přitom není vykoupen závratnou spotřebou. Průměr se po týdnu testování zastavil na hodnotě 9,4 l/100 km, a to jsme se většinu času neubránili svižnějšímu tempu. Rychlejší jízda na našich oblíbených okreskách nás přišla na zhruba 12 litrů, když jsme ale sundali nohu z plynu, rázem jsme se dostali i na polovinu této hodnoty. Na dálnici jsme pak jezdili za sedm. S ohledem na velikost auta je ale potřeba se smířit s menší nádrží, objem 45 litrů sice v dané kategorii není z nejhorších, i tak ale budou majitelé cupry na čerpacích vcelku častými hosty.

Rychlý, ale...

Seat sice sází na sportovní image, v případě Ibizy Cupra ale automobilka nepostavila ryzího rošťáka, ale maximálního univerzála. Podobným směrem kráčí také větší Leon Cupra, který se díky změně jízdního režimu může změnit z příjemného každodenního společníka v divokou bestii honící se za další a další zatáčkou. Dalo by se očekávat, že Ibiza Cupra bude také takový Jekyll a Hyde, jenže menší z ostrých seatů zůstává univerzálem za všech podmínek.

Jízdní režimy jsou u ibizy jen dva (v leonu čtyři) přičemž s jejich nastavením si už nejde dále hrát. Když tak spustíte sportovní profil, prostě se musíte smířit s tužším podvozkem i dobarveným zvukem, který po chvíli působí poněkud uměle. Pouhé dva režimy by až tolik nevadily, protože jejich nastavení je slušné. V komfortu je ibiza díky adaptivním tlumičům na poměry hot hatchů výtečně pohodlná, ideálně naladěná pro každodenní jízdu. Ve sportovním režimu pak podvozek sice příjemně ztuhne a motor začne hbitěji reagovat na pokyn pedálem.

Seat Ibiza Cupra – srovnání s konkurencí
ModelSeat Ibiza CupraFord Fiesta STPeugeot 208 GTiVW Polo GTI
Motor1.8 TSI1.6 EcoBoost1.6 THP1.8 TSI
Zdvihový objem [cm3]1798159615981798
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]141/4300-6200134/5700153/6000141/4300-6200
Točivý moment [N.m/min]320/1450-4200240/1600-5000300/3000320/1450-4200
Převodovka6M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]235223230236
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,76,96,56,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,05,95,46,0
Základní cena [Kč]440.900453.990536.700464.900

Jakmile jsem ale projel pár zatáček, zjistil jsem, že autu chybí jiskra. Ibiza se sice oblouky prosmýkne díky elektrické uzávěrce diferenciálu XDS setsakra rychle a jistě, za jejím volantem jsem se ale vůbec nebavil. Zkrátka jsem jen zvyšoval rychlost, ale aby mě auto bavilo a přinutilo mě jet z bodu A do bodu B zajížďkou po oblíbené silničce přes bod C, to ne. Ibiza je zkrátka až příliš vážná a účelná. Ostatně ani kontrola stabilizace nejde plně vypnout, jen přes multimediální systém přepnout do benevolentnějšího sportovního režimu. Vliv na jistou vážnou má i lehké řízení (i ve sportovním nastavení by podle mého názoru mohlo být tužší), které o dění pod koly nedává příliš informací.

Kdo ale bude hledat svižný hatchback, nikoliv divokého rošťáka, bude spokojen. Od podvozku je sice znatelný hluk a příčné nerovnosti žehlí s poněkud hlasitým boucháním, jinak se ale s ibizou jezdí pohodově. Líbily se i brzdy, které jsou velice účinné a skvěle dávkovatelné.

Závěr


Závěr

Hot hatche jsou automobily, které mají nabídnout každodenní využitelnost a zábavu o víkendech. A právě v tom podle mě vězí hlavní problém Ibizy Cupra. Je naprosto skvělým univerzálem, ale nepobaví.

Auto bych si uměl představit používat každý den. Podvozek je ideální kompromis mezi sportovností a komfortem, také manuální převodovka příkladně funguje. Jenže zároveň je ibiza až příliš nudná, a to nejen vzhledem, ale i jízdou. Za jejím volantem jsem se prostě nijak zvlášť nebavil, což mě mrzelo zvlášť s ohledem na zážitky s větším Leonem Cupra, se kterým jsem měl chuť jezdit dál a dál, až do vyčerpání nádrže a pak po dotankování vyrazit ještě dál. Takový pocit se v ibize nedostavil, s ní jsem raději do cíle dojel co nejrychleji, než abych to vzal oklikou přes klikatou okresku. Ba co víc, Volkswagen Group už jednoho takového malého univerzála ve svém portfoliu má – Polo GTI – a proto by podle mého Ibize Cupra sedl ostřejší image. Jestli ale chcete Polo GTI v jiném kabátku, může být Ibiza Cupra volbou pro vás.

Hlasem pro Španělku je navíc atraktivní cenovka, za 440.900 korun konkurence takhle rychlé auto nenabídne. V této cenovce je navíc zahrnuto už vše podstatné – ať už bi-xenonové světlomety, adaptivní tlumiče, automatická klimatizace nebo tempomat.

seat testy malevozy sportovni seat testy malevozy sportovni  

Nejlevnější verze modelu264.900 Kč (1.0 MPI/55 kW Reference)
Základ s testovaným motorem440.900 Kč (1.8 TSI/141 kW Cupra)
Testovaný vůz bez příplatků440.900 Kč (1.8 TSI/141 kW Cupra)
Testovaný vůz s výbavou553.100 Kč (1.8 TSI/141 kW Cupra)

Plusy

  • Atraktivní cenovka
  • Silný motor
  • Dobře dávkovatelné brzdy
  • Slušný zavazadelník

Minusy

  • Málo komunikativní řízení
  • Levné materiály uvnitř
  • Nevhodně umístěná loketní opěrka

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (49)
Seat Ibiza Cupra
Cena základní sestavy 440 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, asistent rozjedu do kopce, natáčecí bi-xenonové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání předních oken, hliníkové pedály, kožený sportovní multifunkční volant, palubní počítač, rádio s 5“ dotykovým displejem a šesti reproduktory, neplnohodnotná rezerva, adaptivní podvozek, tempomat, diodová koncová světla, diody denního svícení. Kč
Cena testované sestavy 553 100 Kč
Výbava testované sestavy Alarm (+6.500,-), ambientní osvětlení interiéru (+900,-), Mirror Link (+6.600,-), funkční paket – 3D funkce Easy Entry, výškově nastavitelná přední sedadla, středová zadní opěrka hlavy (+3.000,-), navigace (+9.900,-), paket Elektro – elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, dešťový a světelný senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko (+6.900,-), paket Schránky – schránky pod předními sedadly, síťky v zavazadelníku, loketní opěrka (+4.900,-), paket View Plus – rádio s 6,5" barevným dotykovým displejem, CD/MP3/WMA, slot na SD kartu, USB/AUX-in, handsfree Bluetooth, šest reproduktorů, hlasové ovládání (+7.000,-), paket Winter – vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané trysky ostřikovačů, (+9.200,-), parkovací senzory vpředu a vzadu (+9.700,-), čalounění alcantarou (+10.200,-), střešní okno (+17.300,-), červeně lakované brzdové třmeny (+4.200,-), šedá Dynamic (+11.200,-), 17“ kola Barcino Black (2.600,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 141 / 4300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1450 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.3 / 6
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 292 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 440
Rozměr pneu: 215/40 R17
Seat Ibiza Cupra
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4055
b) šířka (mm): 1693
c) výška (mm): 1420
d) rozvor (mm): 2469
e) rozchod vpředu (mm): 1449
f) rozchod vzadu (mm): 1441
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 5. 2017 19:19
Re: hip hip hura, stale zije
Jsou to úplně jiné motory.
1.8 T(F)SI vznikl zkrácením zdvihu motoru 2.0 T(F)SI.
1.8T vznikl výraznou modernizací osmiventilových osmnáctistovek z počátku 80. let.
Avatar - white label
21. 7. 2016 22:18
Re: hip hip hura, stale zije
Tak bez toho turba nejen, že žral jako prokoplý, on navíc ani pořádně nejel...
Jestli to náhodou nebylo součástí kampaně na podporu tehdejších nových TDI. ;-)
20. 7. 2016 08:35
Re: hip hip hura, stale zije
Pamätám si na ten 1,8 20-ventil ešte bez turba. Tento zázrak žral ako prasa a tak ho museli obratom prerobiť.
20. 7. 2016 07:51
Re: Zábava? Už dávno ne. Tupá auta se silnými motory.
A hlavne tí burneri, čo dajú cestou z kopca neutrál a pália brzdy. Že akí fasa šoféri - čo sa vyznajú v autách?!
20. 7. 2016 07:47
Re: Zabavne?
Podľa mňa majú v redakcii "palčekára", ktorý to sype ku každému príspevku.