Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia 1.0 TSI (70 kW) Style – To dobré zůstává!

Tomáš Dusil
Diskuze (171)

Před čtyřmi lety představená Škoda Fabia III prodělala nedávno modernizaci. Vyzkoušeli jsme motorizaci 1.0 TSI se 70 kW splňující normu Euro 6.2.

Design, interiér


Třetí generace Škody Fabia měla nelehkou úlohu - napravit poněkud rozpačitý dojem z druhého vydání a tedy navázat na to nejlepší z první generace. Ta byla v době představení v roce 1999 jednoznačně nejvyspělejším autem segmentu B. Druhá generace postavená na základě té původní dostala užší a zároveň vyšší karoserii. Třetí vydání vyjelo na zcela nové technice využívající z části prvky z modulární techniky MQB.

Lépe svítí a jinak vypadá

Po čtyřech letech prošel český bestseller modernizací. Novou Fabii poznáte na první pohled podle mírně odlišného tvaru předních světlometů. Ale pozor, to není vše. Až dosud se nabídka hlavní osvětlovací techniky omezovala na řešení s halogenovou žárovkou v kombinaci s diodami pro denní svícení. V rámci inovace ale dostala Fabia takzvané bi-LED přední světlomety. Pouze směrová svítilna je řešena konvenční žárovkou, zbytek se spoléhá na technologii LED, přičemž světlomet je rozdělen do tří segmentů - spodní diodový pás je určen pro denní svícení a coby obrysové světlo. Nad ním se nachází svítilna LED pro odbočování (funkce Corner), vedle ní je LED pro potkávací a dálkové světlo.

Lepší světlomety, jež výrobce nazývá bi-LED, jsou součástí standardní výbavy testované verze Style (stejně jako vrcholné Monte Carlo). U základní Active, stejně jako druhé Ambition, je ale nelze objednat ani za příplatek.

Když už jsme u technologie LED, tak nesmíme opomenout ani zadní lampy. I tady najdete diody, a sice coby zdroj brzdového a koncového světla. Zbylé osvětlení, konkrétně couvací světlo, mlhovka a ukazatel směru, se spoléhají na konvenční žárovky.

O kolik zdražila?

V rámci modernizace dostala Fabia nejen novou a modernější techniku (třeba v podobě výše uvedeného osvětlení), ale také bohatší výbavu. Uvedené se ovšem střetlo s mírným zvýšením cen. O kolik tedy Fabia zdražila? Až dosud vyšla nejlevnější Fabia na 243.900 korun, a sice ve výbavě Active poháněná motorem 1.0 MPI s výkonem 44 kW. Nově je Fabia k mání za částku od 279.900 korun, což je o 36.000 korun více. Stále jde o výbavu Active, avšak nyní již s výkonnější verzí motoru 1.0 MPI s 55 kW, neboť verze se 44 kW se v současné době nenabízí. Když vztáhneme rozdíl ceny k motorizaci s 55 kW, tak ta byla dříve dostupná za cenu od 263.000 korun. To znamená, že ve skutečnosti nová Fabia v základu zdražila o 16.000 korun.

skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni

Jenže toto zdražení je v zásadě relativní, neboť spolu s tím se rozšířila standardní výbava. Nově má tak Fabia vždy patnáctipalcová kola (dříve měla čtrnáctky) a i základní verze Active nabízí ve výbavě například palubní počítač MFA. Ten byl dříve za příplatek 2.000 korun. A dále je nyní vždy v základu LED denní svícení, které bylo u verze před modernizací řešeno konvenční žárovkou.

Testovaná výbava Style a motorem 1.0 TSI 70 kW s cenou 344.900 Kč zdražila o sedmnáct tisíc. V daném případě je však rozdíl v základní výbavě zanedbatelný. Hlavním důvodem zvýšení ceny je přechod motorů na novou přísnější emisní normu Euro 6.2, která si v případě testovaného agregátu vyžádala dodatečnou montáž částicového filtru GPF. A ten samozřejmě také něco stojí…

Z technických změn zmíníme standardní kotoučové brzdy vzadu, které byly dříve ve výbavě Style v kombinaci s testovaným motorem za příplatek 2.000 Kč. Naproti tomu třeba samočinnou klimatizaci Climatronic nabízelo Style už dříve.

V pěti bez problémů

Jednou z předností třetí generace Fabie je velký vnitřní prostor. Toto samozřejmě zůstává i po modernizaci. Asi největší rozdíl oproti předchůdci panuje v kabině na šířku. Zadní lavice tak pojme trojici dospělých, a to nikoliv pouze teoreticky, ale i prakticky. Samozřejmě na dlouhé cesty to není, ale je-li třeba, vejdou se.

Ještě více nabízí zavazadelník, který je se svým základním objemem 330 litrů v daném segmentu skoro rekordní. Po zvětšení nabízí 716 litrů. Pokud tak učiníte, záhy zažijete zklamání. Namísto očekávané rovné ložné plochy je výrazný schod, zapříčiněný položením opěradla lavice na její sedák. To u předchůdce bylo možné sedák vyklopit vpřed a docílit tak rovné plochy.

Už předchůdce nabízel v porovnání s první generací výrazně zlepšenou ergonomii, kdy se ovladače na středovém panelu přestěhovali z „podpalubí“ až na nejvyšší místo. Ve třetím vydání je toto zachováno. Co se zlepšilo, je pozice za volantem, který už není tak „naplocho“ jako v dodávce. A také se sedí níže a řadicí páka je oproti předchůdci mnohem více po ruce.

Motor, jízdní vlastnosti


Proč jsou tak dlouhé?

Ještě před modernizací opustily nabídku motorů Fabie vznětové agregáty. Ty zážehové, které zbyly, jsou navíc výhradně tříválcové. A aby to bylo ještě zajímavější, tak všechny mají objem 1,0 litru.

K testu zapůjčená motorizace 1.0 TSI s výkonem 70 kW je v současné době střední nabídkou. Základem je nepřeplňovaná verze obranná o přímé vstřikování a nabízející 55 kW. Výkonovým stropem je verze motoru 1.0 TSI s 81 kW. Ta je také jako jediná dostupná se samočinnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Motor 1.0 TSI v testované verzi (tedy se 70 kW) je také jako jediný pohon k mání ve všech úrovních výbavy.

Motor je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, šestistupňovou Fabia nabízí ve výkonnější verzi s 81 kW. Dle očekávání je samotné řazení lehké a zcela přesné. Výhrady ale máme ke zpřevodování. To svojí délkou odpovídá spíše čtyřválcům o dvojnásobném objemu, samozřejmě s přeplňováním. Na pětku tak při dálničních 130 km/h motor točí rovných 3000 otáček za minutu. To je dokonce tak o 200-250 za minutu méně než u jiných větších motorů na šestku.

Zcela jistě jde o záměr výrobce stlačit spotřebu paliva, neboť dlouhé převody obecně nutí řidiče více sešlápnout pedál akcelerace. Tím se o větší úhel otevře škrticí klapka, čímž se sníží odpor sání pohybujícím se pístům. Jde o takzvané čerpací ztráty.

skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni

Bohužel tímto poněkud trpí akcelerace vozu. Z nízkých otáček tak motoru chvíli trvá, než se jakoby nadechne a zabere. Kupodivu ve středním pásmu, řekněme od 1800 do 3500 za minutu, je odezva na pohyb plynu veskrze slušná. Ve vyšších otáčkách zrychlení pocitově uvadá, což má svůj důvod v nemilosrdně klesající momentové křivce. Dle našeho názoru mohl subjektivně vnímanou dynamiku negativně ovlivnit také standardně montovaný částicový filtr, kterým byl zkoušený vůz již vybaven.

Dlouhé převody by tedy měly být příslibem vyšší hospodárnosti. Výrobce udává kombinovanou spotřebu u této verze 4,6 až 4,8 litru na 100 km dle nové metodiky WLTP. Pro zajímavost, v rámci starší NEDC to bylo 4,4 litru na 100 km. Jde o jasný důkaz, že nová metodika se více blíží realitě a proto jsou i uváděné hodnoty spotřeby paliva vyšší.

V převažujícím smíšeném provozu s ranními starty a jízdou řekněme do 30 km z části pražskými zácpami, z části ale také po dálnici, vůz vykázal spotřebu 5,7 litru na 100 km. Za celý test to pak bylo 5,9 litru.

S českými silnicemi si rozumí

Při jízdě nejvíce nadchne harmonie odpružení. Pérování tak není ani příliš tuhé, ale ani měkké. Prostě znamenitý kompromis pro ty, kteří rádi jezdí svižně, ale současně požadují od vozidla také plavné překonávání nerovností. Bez protivného mlácení a rázů do karoserie.

V zatáčkách projížděných vyšší rychlostí se tak vůz chová velmi předvídatelně. Ochota k rychlým změnám směru je slušná. Označení bezprostřední si však nezaslouží. Třeba nová Honda Jazz mění směr rychleji a to samé můžeme říci také o Mazdě CX-3. Na druhou stranu tato auta nenabízejí tak poddajnou jízdu jako Fabia. Pochvalu zaslouží řízení s optimálně naladěným posilovačem, které je navíc imunní vůči přenášeným rázům, pokud třeba v zatáčce přejedete příčnou nerovnost.

Co je však překvapivé, je fakt, že každá Fabia je vybavena vyspělejším systémem XDS+ suplujícím přibrzďováním vnitřního kola samosvorný diferenciál. Na rozdíl od XDS pracuje XDS+ s o řád menším součinitelem smykového tření, takže své přednosti ukazuje nejen při jízdě na suchém a drsném asfaltu, ale zejména na hladkém a zároveň mokrém povrchu. Při jízdě v zatáčce pod plynem tak vzniká zvláštní efekt, jako by bylo auto přivázané ke stromu, kolem něhož se otočí.

Závěr


Závěr

Před čtyřmi lety představená třetí generace Fabie s letošní modernizací prokoukla. Přesto jsme se setkali s názorem, že je zejména přední část vozu s novými svítilnami a také nárazníkem snad až příliš výrazná. Mnohem důležitější je však užitná hodnota, která se po modernizaci nemění. I nadále si tak dozadu sednou tři dospělí jedinci a zavazadelník je se základními 330 litry v segmentu skoro rekordní. K tomu přidejte solidní zpracování a velmi dobrý jízdní projev a je jasné, že Fabia nemůže na trhu neuspět.

Změny v technice a designu jsou však zároveň doprovázeny zvýšením cen, které ale není nijak drastické. Naopak v nižších výbavách je to kompenzováno bohatší standardní výbavou. Někomu možná bude vadit absence vznětového motoru či fakt, že všechny pohonné jednotky jsou jen tříválce. Jenže taková je už dnešní doba.

Ve skutečnosti má tak testovaná Fabia pouze jedinou vážnější chybu, a to až příliš dlouhé převody, které kazí dynamiku jinak veskrze solidního motoru s výkonem 70 kW. Naštěstí spotřeba paliva je sympaticky nízká, stejně jako hlučnost. Při jízdě ve středních otáčkách tak motor ani nezní jako tříválec.

skoda fabia testy nizsistredni skoda fabia testy nizsistredni






Nejlevnější verze modelu 279.900 Kč (1.0 MPI/55 kW Active)
Základ s testovaným motorem 294.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Active)
Testovaný vůz bez příplatků 344.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou 405.700 Kč (1.0 TSI/70 kW Style)

Plusy

  • Ve středních otáčkách tichý motor
  • Tuhá karoserie
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řazení
  • Opraví ji všude
  • Účinné světlomety
  • Prostornost v příčném směru
  • Zavazadelník
  • Dílenské zpracování

Minusy

  • Extrémně těžké převody
  • Dynamika v nízkých a vysokých otáčkách
  • Jen pětistupňová manuální převodovka
  • Plocha po sklopení opěradel zadní lavice není rovná

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (171)
Škoda Fabia 1.0 TSI
Cena základní sestavy 344 900 Kč
Výbava základní sestavy Tříramenný kožený multifunkční volant, kola z lehké slitiny 15palců, hlavní světlomety bi-LED s přisvěcováním do zatáčky, LED zadní svítilny, Bluetooth, Škoda Suround s 6 reproduktory, vnitřní zrcátko se samočinným cloněním, tempomat, startovací tlačítko (Easy start), asistent rozjezdu do kopce, Maxi Dot (velký displej mezi přístroji), elektrické ovládání všech bočních oken, samočinná klimatizace Climatronic, zadní parkovací senzory, výškově stavitelná přední sedadla, loketní opěrka vpředu, vkládané tkané koberce, palubní počítač MFA, přední mlhové světlomety, 6 airbagů, XDS+ (supluje funkci samosvorného diferenciálu), atd. Kč
Cena testované sestavy 405 700 Kč
Výbava testované sestavy Paket Style plus - obsahuje zadní parkovací kameru, vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů čelního skla, zatmavená zadní okna atd. (+ 10.000,-), asistent hlídání mrtvého úhlu a asistent vyparkování (+ 8.000,-), asistent rozpoznání únavy řidiče (+ 1.500,-), světelný a dešťový senzor (+ 4.000,-), asistent dálkových světel (+ 6.500,-), rezervní kolo ocelové neplnohodnotné (+ 1.600,-), uni bílá Candy (+ 4.400,-), KESSY – bezklíčové ovládání (+ 4.500,-), adaptivní tempomat (+ 4.800,-), infotainment Amundsen s navigací (15.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.6
Emise CO2: 106
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 716
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1046 / 530
Rozměr pneu: 185/60 R15
Škoda Fabia 1.0 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3997
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1467
d) rozvor (mm): 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
4. 10. 2018 13:02
Re: To dobré?
Jakože tu cenovku dost přehnali já mám ráda malé vozy ale todle je prostě strašná cena a vlastně za nic když budu chtít ušetřit tak si koupím holobit od nich a peněženka bude na hodně dlouho prázdna a za nic mě se to nelibí
2. 10. 2018 21:09
Re: To dobré?
Já s Vámi souhlasím zbytečně předražená výbava a s tím motorem za ty peníze to auto nic moc nepředvede a ani nevydrží
1. 10. 2018 14:40
Re: To dobré?
Jo s tou cenovkou to fakt přepískli, stejně jako s tím "omlazeným modelem", když změny tam jsou minimální! Já bych takové auto nechtěl ani zadarmo, jen to jen předražený kus šrotu, nic víc!!!
30. 9. 2018 21:45
Re: Cenová extraliga
Nová Škoda Rapid 1,0 TSI Style s hodně příplatky (skladovka) ceníková cena 426 000,- prodejní 358 000,- Za to kolik je v tom autě výbavy je to sakra dobrá cena. U Fábie je situace úplně stejná.
30. 9. 2018 19:16
Re: Klidné lhaní
U Rapida mám na léto 17" a na zimu 15" po stránce dynamiky nepociťuji žádnou změnu. Jen na zimních je auto gumovější.