Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW) - Hrobník „hátépéčka“

Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW) - Hrobník „hátépéčka“

 
 

Škoda začala nedávno nabízet přeplňovanou dvanáctistovku TSI a tento krok podpořila mohutnou kampaní. Proti tříválci 1,2 HTP, při srovnatelné výbavě, připlatíte pouhých 15.000,- Kč. My bychom po absolvování testu neváhali.

Omlazenou verzi Fabie jsme už na auto.cz vyzkoušeli a ani motor 1.2 TSI není úplnou novinkou, vzpomeňte na nedávný článek o Fabii Combi se silnější, 77kW verzí, která byla vybavena dvouspojkovou převodovkou DSG. Zde se tedy budeme věnovat především 63kW verzi.

Důvěrně známá

Nejprve ale připomeňme typické vlastnosti interiéru. Ve Fabii je snadné najít dobrý posaz, rozsah seřízení volantu a relativně vyšší poloha sedáku, vykompenzovaná větším místem pro hlavu, umožňují nastavení snad pro každou postavu. Ti, kdo rádi sedí za volantem „nakrátko“, ale nebudou mít radost ze spodního rohu středového panelu, jenž je velmi blízko pravému koleni a občas dokonce v nepříjemném kontaktu s ním.

Další nevýhodou je na poměry třídy dost úzká kabina, jinak ovšem bude posádka benefitovat z dostatku místa v podélném směru, a jak už bylo naznačeno, i na výšku.

obrázek [555 x 346]  

Tradiční silnou zbraní mladoboleslavského hatchbacku je i třistalitrový kufr. Sedadla mají lehké boční vedení a jsou dobře dimenzovaná a pohodlná. Dobře do ruky padne i zmíněný tříramenný volant. Škoda, že je výlisek krytu airbagu v zadní části zakončen ostrou hranou.

Vše při starém je i v oblasti podvozku, respektive jízdních vlastností. Fabia nijak nezastírá skutečnost, že smyslem jejího života je poskytnout posádce především jízdní komfort – tlumiče velmi slušně filtrují nerovnosti a do kabiny pronikalo jen minimum rázů, což se na našich špatných silnicích opravdu hodí... a to byl náš vůz vybaven šestnáctipalcovými koly. Současně je ale třeba se smířit s tím, že se auto v zatáčkách dost naklání a přestože si nechá líbit poměrně hodně, řidič asi nebude mít kvůli pohybům karoserie ten pravý pocit jistoty a spíše zvolí raději pohodovější tempo.

Přestože je vpředu malinký a lehký motor, mladoboleslavský hatchback je poměrně brzo nedotáčivý a tuto bezpečnou charakteristiku si zachovává i na mezi adheze, zatímco záď zůstává tam, kde by měla být. Pokud tedy nedojde na prudké manévry, při nichž dochází k rozvlnění karoserie a ztrátě stability. Na dovádění jsou prostě v téhle třídě jiná auta.

S novým srdcem

Přeplňovaná dvanáctistovka TSI s přímým vstřikováním benzinu se probudí dost nelibozvučně, ale misky vah brzo převáží výkon 63 kW při 4800 min-1 a točivý moment 160 Nm v rozmezí 1500-3500 min-1. Tato čísla říkají mnoho o jeho charakteristice – turbo začne spolupracovat v 1800 otáčkách a do nějakých 3500 min-1 se jeho dynamika zlepšuje, aby se následně změnila ve víceméně „elektromotorově“ plochý projev, jenž krátce po překročení 5000 otáček uvadá. To perfektně vyhovuje zaměření celého auta – není nutné příliš řadit, motor má dost síly, aby zajistil příjemnou pružnost a dynamiku, na níž nemá tak významný vliv zatížení auta.

obrázek [555 x 336]  

Už méně potěšující je, že si turbo dává trošku na čas, za většími koncernovými TSI v tomto ohledu trošku zaostává. Je také důležité nepodlehnout pocitu, že „to jede“ - slibný zátah odspoda může vyvolat dojem, že předjíždění se základní 1,2 TSI je hračka, je ovšem třeba mít na paměti, že se s otáčkami dynamika příliš nezlepšuje.

Na charakteristiku tohoto motoru si ale běžný uživatel určitě brzy zvykne. Pochvalu zaslouží řazení pětistupňové převodovky, páka má nejen krátké a přesné dráhy, ale také plynulý chod, takže umožňuje velmi rychlou a hladkou změnu rychlostních stupňů.

Zatímco výhodu dobré dynamiky při malém objemu nelze v současnosti velmi módním „downsizingovým“ motorům upřít, oblast spotřeby bude asi stále předmětem vášnivých debat. Při jízdě stokilometrovou rychlostí, kdy motor pracuje s 2200 min-1, spálí v průměru 5,2 l benzinu na 100 km a při dálniční stotřicítce si řekne při 3100 otáčkách o 7,1 l na 100 km.

Pro srovnání – o 10 kW výkonnější „poloMPV“ Honda Jazz s atmosférickou čtrnáctistovkou je na tom ve stovce stejně dobře a při stotřicítce dokonce téměř o 0,3 l lépe. Na druhou stranu ale musíme poznamenat, že japonské auto představuje v tomto ohledu špičku. Většina konkurenčních atmosférických čtrnáctistovek bude mít při běžné jízdě mimo město vyšší spotřebu.

obrázek [555 x 325]  

Předchůdce – motor 1,4 16V (63 kW, 132 Nm) – zvládal jízdu s rychlostním průměrem 100 km/h s podobnou spotřebou jako 1,2 TSI (63 kW), ale na dálnici se ve 130 km/h spotřeba obvykle nedostala pod 8 l/100 km.

Spotřeba Fabie 1,2 TSI (63 kW) patří v dané výkonové kategorii k těm nejlepším, spotřeba za celý test činila 6,6 l/100 km, což je rozhodně dobrý výsledek. Navíc je velmi pravděpodobné, že typičtí uživatelé Fabie budou jezdit s ještě lepším výsledkem.

Není co řešit

Resumé testu jsme prozradili vlastně už v úvodu. Příplatek 15.000,- Kč za 12 kW výkonu a zejména masivních 48 Nm točivého momentu nám přijde opravdu neodolatelný. Za tyhle peníze získáte nadprůměrně dynamickou Fabii se zajímavou spotřebou. Pozice škodováckého hatchbacku je tak na trhu rázem o poznání konkurenceschopnější.

obrázek [555 x 372]  
První cena vozu199 900,-Kč (1,2 HTP Easy, 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací249 900,-Kč (1,2 TSI Classic TSI START, 63 kW)
Základní cena testovaného vozu264 900,-Kč (1,2 TSI Ambiente TSI START, 63 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků372 300,-Kč (1,2 TSI Ambiente, 63 kW)

Plusy

  • Velkorysý točivý moment v nízkých a středních otáčkách
  • Kultivovaný chod motoru
  • V běžném provozu mimořádně úsporný provoz
  • Nízká sazba pojištění
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • V podélném a vertikálním směru prostorný interiér
  • Velký zavazadlový prostor
  • Robustní stavba vozidla

Mínusy

  • Zvuk a výkon motoru ve vysokých otáčkách
  • Nízko umístěná řadicí páka
  • Úzký interiér
  • Horší výhled na semafory (nízké čelní sklo)
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW)

Cena v základní výbavě: 264 900 Kč Cena v testované výbavě: 372 300 Kč

Základní výbava:Lakované nárazníky, vnejší zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, ochranné boční lišty dveří, černé, paket Silver (hlavice řadící páky, madla a kliky dveří, ofukovače, rámeček řazení a knoflík ruční brzdy), přístrojová deska Onyx-Onyx, ABS včetně MSR+Dual Rate, airbag řidiče a spolujezdce, autorádio Dance s CD + MP3 + audiozdířka, boční airbagy vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 sklopné klíče, dvě odkládací schránky u spolujezdce, spodní s osvětlením, dvoupolohové zakrytí zavazadlového prostoru, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, elektrohydraulické servořízení, halogenové projektorové světlomety, imobilizér, ISOFIX - přídavné upevnění 2 dětských sedaček vzadu, klimatizace s poloautomatickou regulací + kombifiltr, multifunkční ukazatel, odkládací schránka u řidiče, odkládací schránky ve výplních předních dveří, osvětlení zavazadlového prostoru, přední mlhové světlomety s funkcí DayLight, schránka na brýle, stěrač čelního skla intervalový stěrač zadního skla s ostřikovačem a pevným intervalem, středová konzola s 12 V zásuvkou, držákem nápojů a odkládací schránkou, SunSet, čelní sklo s šedým pruhem, tři tříbodové bezp. pásy vzadu, tři výškově stavitelné hlavové opěrky vzadu, tříbodové, výškově stavitelné bezp. pásy vpředu, vnitřní cirkulace vzduchu s pylovým filtrem, volant stavitelný ve dvou osách, výškově stavitelné hlavové opěrky vpředu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadlo dělené, sklopné (60 %, 40 %)

Výbava testovaného vozu:16" kola (15.200,-), CLIMATRONIC- klimatizace s elektronickou regulací a kombifiltrem (32.400,-), "MAXI DOT" (4 100,- Kč), elektrické ovládání oken vpředu a vzadu (5100,-), navigační systém Amundsen (13.700,-), loketní opěrka vpředu (3100,-), kožený multifunkční volant (9800,-), výškově stavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (2100,-), ESP Plus (16.800,-), vyhřívání předních sedadel (5100,-)

Náhrada za EU? Británie jedná s Čínou o volném obchodu Náhrada za EU? Británie jedná s Čínou o volném obchodu

Britský ministr financí Philip Hammond začal jednat s…

Glosa: Čína na půl cesty Glosa: Čína na půl cesty

O harmonickém proudění čchi si můžeme myslet, co chceme.…

Bavorský ministr chce po útocích změnit zákony, aby mohl nasadit armádu Bavorský ministr chce po útocích změnit zákony, aby mohl nasadit armádu

Bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann po sérii útokům,…

Radek Palata: Turecko pod drobnohledem Radek Palata: Turecko pod drobnohledem

Rozsah represí následujících po nezdařeném tureckém puči…

 
Technické údaje
Motor Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW)
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.4 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 1180
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1041 / 530
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4000
b) šířka (mm): 1642
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2451
e) rozchod vpředu (mm): 1417
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):9700
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Galerie: Těchto deset aut mizí z amerických bazarů jako teplé housky Galerie: Těchto deset aut mizí z amerických bazarů jako teplé housky

Američané mají trošku jiný vkus na auta než Evropané, i…

Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede? Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede?

Změřili jsme dynamiku nového Volkswagenu Tiguan s…

 




Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku?

Fabii na zemní plyn Škodovka zatím neudělala. Zastoupil…

 

Související články
Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW) – Stačí litr? Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW) – Stačí litr?

Octavia se dočkala nového litrového tříválce, který…

Jaguar XF 20d vs. Škoda Superb 2.0 TDI – Srdce, nebo rozum? Jaguar XF 20d vs. Škoda Superb 2.0 TDI – Srdce, nebo rozum?

Srovnávací test škodovky a jaguaru? Proč ne? Model…

 



 
Škoda Kodiaq měla premiéru při poslední etapě Tour de France

Škoda Kodiaq měla premiéru při poslední etapě Tour de France

Včera

Škoda je již léta sponzorem Tour de France. V poslední etapě letošního ročníku ukázala znovu nový Kodiaq. Pochopitelně stále ještě maskovaný.




Blesk.cz

„Naganský expres“ finišuje demontáž. Již brzy ho nadšenci převezou do muzea

„Naganský expres“ finišuje demontáž. Již brzy ho…

Autoři letošní nejúspěšnější crowdfundingové kampaně za záchranu někdejšího vládního speciálu, kterým letěli…

„Připadám si jako idiot.“ Honza při hledání pokémonů naráží do věcí i lidí

„Připadám si jako idiot.“ Honza při hledání pokémonů…

Šílenství, které rozpoutala hra Pokémon Go, zasáhlo i kreativního konzultanta Honzu Valdera (36). Jakmile vyjde…

 

iSport.cz

Divoký závěr Tour de France: Zmatky kolem Kreuzigera i Saganův smyk

Divoký závěr Tour de France: Zmatky kolem Kreuzigera…

Posunul se na deváté místo! Tak ne, zůstává desátý. Závěr cyklistické Tour de France byl z českého pohledu…

Kreuziger o 10. místě na Tour de France: Nadšený z toho nejsem

Kreuziger o 10. místě na Tour de France: Nadšený z…

PŘÍMO Z FRANCIE | Před třemi lety byl Roman Kreuziger (30) na Tour de France pátý s větším časovým odstupem, než…

 

Reflex.cz

Sám se přihlásil na policii, později jej zatkli. Příběh přítele mnichovského vraha

Sám se přihlásil na policii, později jej zatkli.…

Německá policie dnes večer oznámila, že zatkla přítele útočníka, který v pátek v Mnichově zastřelil devět lidí a…

Opět Německo: desítky raněných a 2 mrtví v Ansbachu

Opět Německo: desítky raněných a 2 mrtví v Ansbachu

Desítky zraněných a nejméně dva mrtví si vyžádal výbuch v německé vinárně, který se odehrál dnes v noci. Příčiny…