Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW) - Hrobník „hátépéčka“

Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW) - Hrobník „hátépéčka“

 
 

Škoda začala nedávno nabízet přeplňovanou dvanáctistovku TSI a tento krok podpořila mohutnou kampaní. Proti tříválci 1,2 HTP, při srovnatelné výbavě, připlatíte pouhých 15.000,- Kč. My bychom po absolvování testu neváhali.

Omlazenou verzi Fabie jsme už na auto.cz vyzkoušeli a ani motor 1.2 TSI není úplnou novinkou, vzpomeňte na nedávný článek o Fabii Combi se silnější, 77kW verzí, která byla vybavena dvouspojkovou převodovkou DSG. Zde se tedy budeme věnovat především 63kW verzi.

Důvěrně známá

Nejprve ale připomeňme typické vlastnosti interiéru. Ve Fabii je snadné najít dobrý posaz, rozsah seřízení volantu a relativně vyšší poloha sedáku, vykompenzovaná větším místem pro hlavu, umožňují nastavení snad pro každou postavu. Ti, kdo rádi sedí za volantem „nakrátko“, ale nebudou mít radost ze spodního rohu středového panelu, jenž je velmi blízko pravému koleni a občas dokonce v nepříjemném kontaktu s ním.

Další nevýhodou je na poměry třídy dost úzká kabina, jinak ovšem bude posádka benefitovat z dostatku místa v podélném směru, a jak už bylo naznačeno, i na výšku.

obrázek [555 x 346]  

Tradiční silnou zbraní mladoboleslavského hatchbacku je i třistalitrový kufr. Sedadla mají lehké boční vedení a jsou dobře dimenzovaná a pohodlná. Dobře do ruky padne i zmíněný tříramenný volant. Škoda, že je výlisek krytu airbagu v zadní části zakončen ostrou hranou.

Vše při starém je i v oblasti podvozku, respektive jízdních vlastností. Fabia nijak nezastírá skutečnost, že smyslem jejího života je poskytnout posádce především jízdní komfort – tlumiče velmi slušně filtrují nerovnosti a do kabiny pronikalo jen minimum rázů, což se na našich špatných silnicích opravdu hodí... a to byl náš vůz vybaven šestnáctipalcovými koly. Současně je ale třeba se smířit s tím, že se auto v zatáčkách dost naklání a přestože si nechá líbit poměrně hodně, řidič asi nebude mít kvůli pohybům karoserie ten pravý pocit jistoty a spíše zvolí raději pohodovější tempo.

Přestože je vpředu malinký a lehký motor, mladoboleslavský hatchback je poměrně brzo nedotáčivý a tuto bezpečnou charakteristiku si zachovává i na mezi adheze, zatímco záď zůstává tam, kde by měla být. Pokud tedy nedojde na prudké manévry, při nichž dochází k rozvlnění karoserie a ztrátě stability. Na dovádění jsou prostě v téhle třídě jiná auta.

S novým srdcem

Přeplňovaná dvanáctistovka TSI s přímým vstřikováním benzinu se probudí dost nelibozvučně, ale misky vah brzo převáží výkon 63 kW při 4800 min-1 a točivý moment 160 Nm v rozmezí 1500-3500 min-1. Tato čísla říkají mnoho o jeho charakteristice – turbo začne spolupracovat v 1800 otáčkách a do nějakých 3500 min-1 se jeho dynamika zlepšuje, aby se následně změnila ve víceméně „elektromotorově“ plochý projev, jenž krátce po překročení 5000 otáček uvadá. To perfektně vyhovuje zaměření celého auta – není nutné příliš řadit, motor má dost síly, aby zajistil příjemnou pružnost a dynamiku, na níž nemá tak významný vliv zatížení auta.

obrázek [555 x 336]  

Už méně potěšující je, že si turbo dává trošku na čas, za většími koncernovými TSI v tomto ohledu trošku zaostává. Je také důležité nepodlehnout pocitu, že „to jede“ - slibný zátah odspoda může vyvolat dojem, že předjíždění se základní 1,2 TSI je hračka, je ovšem třeba mít na paměti, že se s otáčkami dynamika příliš nezlepšuje.

Na charakteristiku tohoto motoru si ale běžný uživatel určitě brzy zvykne. Pochvalu zaslouží řazení pětistupňové převodovky, páka má nejen krátké a přesné dráhy, ale také plynulý chod, takže umožňuje velmi rychlou a hladkou změnu rychlostních stupňů.

Zatímco výhodu dobré dynamiky při malém objemu nelze v současnosti velmi módním „downsizingovým“ motorům upřít, oblast spotřeby bude asi stále předmětem vášnivých debat. Při jízdě stokilometrovou rychlostí, kdy motor pracuje s 2200 min-1, spálí v průměru 5,2 l benzinu na 100 km a při dálniční stotřicítce si řekne při 3100 otáčkách o 7,1 l na 100 km.

Pro srovnání – o 10 kW výkonnější „poloMPV“ Honda Jazz s atmosférickou čtrnáctistovkou je na tom ve stovce stejně dobře a při stotřicítce dokonce téměř o 0,3 l lépe. Na druhou stranu ale musíme poznamenat, že japonské auto představuje v tomto ohledu špičku. Většina konkurenčních atmosférických čtrnáctistovek bude mít při běžné jízdě mimo město vyšší spotřebu.

obrázek [555 x 325]  

Předchůdce – motor 1,4 16V (63 kW, 132 Nm) – zvládal jízdu s rychlostním průměrem 100 km/h s podobnou spotřebou jako 1,2 TSI (63 kW), ale na dálnici se ve 130 km/h spotřeba obvykle nedostala pod 8 l/100 km.

Spotřeba Fabie 1,2 TSI (63 kW) patří v dané výkonové kategorii k těm nejlepším, spotřeba za celý test činila 6,6 l/100 km, což je rozhodně dobrý výsledek. Navíc je velmi pravděpodobné, že typičtí uživatelé Fabie budou jezdit s ještě lepším výsledkem.

Není co řešit

Resumé testu jsme prozradili vlastně už v úvodu. Příplatek 15.000,- Kč za 12 kW výkonu a zejména masivních 48 Nm točivého momentu nám přijde opravdu neodolatelný. Za tyhle peníze získáte nadprůměrně dynamickou Fabii se zajímavou spotřebou. Pozice škodováckého hatchbacku je tak na trhu rázem o poznání konkurenceschopnější.

obrázek [555 x 372]  
První cena vozu199 900,-Kč (1,2 HTP Easy, 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací249 900,-Kč (1,2 TSI Classic TSI START, 63 kW)
Základní cena testovaného vozu264 900,-Kč (1,2 TSI Ambiente TSI START, 63 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků372 300,-Kč (1,2 TSI Ambiente, 63 kW)

Plusy

  • Velkorysý točivý moment v nízkých a středních otáčkách
  • Kultivovaný chod motoru
  • V běžném provozu mimořádně úsporný provoz
  • Nízká sazba pojištění
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • V podélném a vertikálním směru prostorný interiér
  • Velký zavazadlový prostor
  • Robustní stavba vozidla

Mínusy

  • Zvuk a výkon motoru ve vysokých otáčkách
  • Nízko umístěná řadicí páka
  • Úzký interiér
  • Horší výhled na semafory (nízké čelní sklo)

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW)

Cena v základní výbavě: 264 900 Kč Cena v testované výbavě: 372 300 Kč

Základní výbava:Lakované nárazníky, vnejší zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, ochranné boční lišty dveří, černé, paket Silver (hlavice řadící páky, madla a kliky dveří, ofukovače, rámeček řazení a knoflík ruční brzdy), přístrojová deska Onyx-Onyx, ABS včetně MSR+Dual Rate, airbag řidiče a spolujezdce, autorádio Dance s CD + MP3 + audiozdířka, boční airbagy vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 sklopné klíče, dvě odkládací schránky u spolujezdce, spodní s osvětlením, dvoupolohové zakrytí zavazadlového prostoru, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, elektrohydraulické servořízení, halogenové projektorové světlomety, imobilizér, ISOFIX - přídavné upevnění 2 dětských sedaček vzadu, klimatizace s poloautomatickou regulací + kombifiltr, multifunkční ukazatel, odkládací schránka u řidiče, odkládací schránky ve výplních předních dveří, osvětlení zavazadlového prostoru, přední mlhové světlomety s funkcí DayLight, schránka na brýle, stěrač čelního skla intervalový stěrač zadního skla s ostřikovačem a pevným intervalem, středová konzola s 12 V zásuvkou, držákem nápojů a odkládací schránkou, SunSet, čelní sklo s šedým pruhem, tři tříbodové bezp. pásy vzadu, tři výškově stavitelné hlavové opěrky vzadu, tříbodové, výškově stavitelné bezp. pásy vpředu, vnitřní cirkulace vzduchu s pylovým filtrem, volant stavitelný ve dvou osách, výškově stavitelné hlavové opěrky vpředu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadlo dělené, sklopné (60 %, 40 %)

Výbava testovaného vozu:16" kola (15.200,-), CLIMATRONIC- klimatizace s elektronickou regulací a kombifiltrem (32.400,-), "MAXI DOT" (4 100,- Kč), elektrické ovládání oken vpředu a vzadu (5100,-), navigační systém Amundsen (13.700,-), loketní opěrka vpředu (3100,-), kožený multifunkční volant (9800,-), výškově stavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (2100,-), ESP Plus (16.800,-), vyhřívání předních sedadel (5100,-)

Na rozdělení skupiny ČEZ má stát tři roky Na rozdělení skupiny ČEZ má stát tři roky

O možnostech transformace polostátního kolosu ČEZ kvůli…

Miliardová akvizice: americký Moog kupuje výrobce elektromotorů VUES Miliardová akvizice: americký Moog kupuje výrobce elektromotorů VUES

Americká společnost Moog kupuje brněnského výrobce…

Na stravenky se snaží nalákat zaměstnance už i menší firmy Na stravenky se snaží nalákat zaměstnance už i menší firmy

Kvůli vysoké konkurenci na trhu práce jsou i menší firmy…

 
Technické údaje
Motor Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW)
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.4 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 1180
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1041 / 530
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4000
b) šířka (mm): 1642
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2451
e) rozchod vpředu (mm): 1417
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):9700
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu

Grafik X-Tomi vyvěsil na internet svou představu o Škodě…

Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy

Francouzská automobilka se v posledních letech…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
Nový tříválec Volvo 1.5: Opravdu jenom uříznutý válec?

Nový tříválec Volvo 1.5: Opravdu jenom uříznutý válec?

Dnes 10:54

Volvo nedávno uvedlo kompaktní SUV XC40. Kromě stávajících čtyřválcový motorů řady Drive-E se pod jeho kapotou objevuje také zcela nový tříválec o objemu 1,5 litru. První takto koncipovaný motor švédské značky.




Blesk.cz

Šokující Výměna manželek: Opileckou agresi odnesly děti!

Šokující Výměna manželek: Opileckou agresi odnesly děti!

V novém díle Výměny manželek zřejmě nebude nouze o vypjaté chvíle. Martině se totiž pobyt v náhradní rodině…

Ke zkouškám jedině bosí. Indické studenty ve školách zují, aby si nemohli nosit taháky

Ke zkouškám jedině bosí. Indické studenty ve školách…

Indičtí studenti mají smůlu. Kvůli častému podvádění u zkoušek zavedly úřady ve východoindickém státě Bihár…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

Derby s Čechy na ZOH nebude, Slováci jsou frustrovaní: Hrozná škoda!

Derby s Čechy na ZOH nebude, Slováci jsou…

PŘÍMO Z PCHJONGČCHANGU | Možná jste se těšili, jak ve středu ráno nařídíte budík na čtvrtou hodinu ráno,…

 

Reflex.cz

Neuvěřitelný příběh: Manželský pár ujel 17 tisíc kilometrů na kole, aby viděl syna závodit na olympiádě

Neuvěřitelný příběh: Manželský pár ujel 17 tisíc…

Otec a nevlastní matka olympijského švýcarského reprezentanta v akrobatickém lyžování dorazili do…

Rumun prosazuje nový „nenásilný“ fotbal: Stačí štětec a barva a může se hrát

Rumun prosazuje nový „nenásilný“ fotbal: Stačí…

Oválné hřiště, tým složený z podtýmů pohybujících se v přísně vymezeném poli a středová čára coby hranice, již…