Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia Edition R5 – A není to trochu málo?

David Bureš
Diskuze (104)

Mladoboleslavská automobilka oslavuje svůj nejúspěšnější rok ve světě motorsportu. Oslavné Fabii však něco chybí...

Design, interiér


Škoda působí ve světě automobilových závodů už více než 116 let, přičemž rok 2017 byl v tomto ohledu pro ni vůbec nejúspěšnější. Rallyeová Škoda Fabia R5 loni získala nepřeberné množství vítězství v různých šampionátech, což si podle výrobce žádalo oslavu. A tak vznikla Škoda Fabia Edition R5, kterou jsme vyzkoušeli v rámci redakčního testu.

Škoda Fabia Edition R5 přichází na trh jako oslavná edice omezená na 1.300 exemplářů, z nichž pouze 300 je přiděleno pro český trh. A mělo jich být původně ještě méně, 200. Všechny jsou lakovány bílou barvou s odkazem na tovární rallyeovou Fabii R5, doplněnou o nezbytná loga edice. Místo její šestnáctistovky s 205 kW však využívají motor 1.4 TSI o výkonu 92 kW, který je kombinovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, což je tedy ústrojí dříve známé z Rapidu. Přestože se tak jedná o nejsilnější agregát v nabídce Fabie (a také jediný se čtyřmi válci), nijak zázračná síla to není, a tak jsme se během redakčního testu hlavně ptali, zda to na oslavu rallyeových úspěchů stačí.

Prostě jí to sekne!

Edition R5 je nejen oslavnou verzí, ale také jistou rozlučkou s předfaceliftovou Fabií. Modernizovaná Fabia s přepracovanou přídí se začne prodávat ještě letos, a tak je Edition R5 finální verzí stávajícího modelu. A nutno podotknout, že z designového hlediska zřejmě i tou nejvíce povedenou.

Design vychází z provedení Monte Carlo, což znamená ostřejší vizáž díky zvýrazněnému „lízátku“ na předním nárazníku nebo střešnímu spoileru na zádi. Tyto detaily jsou zabaleny do bílé karoserie v odstínu Candy kombinované s černými detaily - střechou, kryty vnějších zpětných zrcátek, maskou chladiče či čelem víka kufru, což fabii náramně sekne. Zvlášť když si místo výchozích bílých sedmnáctek objednáte slušivá zelená kola, dodávaná na přání, bez dodatečného příplatku.

Právě kola jsou spolu se zárukou jedinými položkami, které si lze u Edition R5 individuálně naspecifikovat. Výbava je pevně daná, a tak vůz již v základu dostanete s adaptivním tempomatem, navigací, zadními parkovacími senzory, automatickou klimatizací nebo vyhřívanými předními sedadly. Vyšší pořizovací cena 474.900 korun je tak zdůvodněna nejen exkluzivitou auta vyrobeného v limitovaném počtu kusů, ale také jeho širokou výbavou.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy

To uvnitř se už tak speciálně necítíte, nálepky dokazující exkluzivitu auta zůstaly jen zvenku, ani žádnou oslavnou plaketku tu nenajdete. Sportovní pocit se však Edition R5 přesto snaží navodit, ať už pomocí hliníkových pedálů, povedeného multifunkčního volantu s věncem čalouněným perforovanou kůží nebo sportovními sedadly s výraznými bočnicemi, které stejně jako volant využívají kontrastního červeného prošívání. Nehodilo by se však k „rallye“ verzi spíše škodovácky zelené? Sedačky kombinující látku s alcantarou jsou každopádně poměrně široké, a tak se tu stísněně nebudou cítit ani prostorově náročnější osoby. Navíc jsou integrované hlavové opěrky vcelku vysoké, což nebývá zvykem, vyhoví tak i vyšším postavám.

Naopak hlavice volicí páky zůstala zachována, což znamená hodně nudný vzhled, který se do sportovně laděného auta nehodí. Navíc se nedrží ani moc příjemně, což zvlášť vadí kvůli chybějící páčkám pod volantem. O těch ale ještě řeč bude...

Jinak tu zůstává vše při starém. To znamená účelně navrženou, jednoduchou palubní desku tvořenou tvrdými plasty a zdobenou zajímavým tmavým dekorem. Ovladače jsou logicky rozmístěny a po ruce, snad jen po tlačítkách na pravé straně obrazovky multimediálního systému se budou vyšší řidiči nepohodlně natahovat. A vypínání stop-startu by se hodilo přesunout z levé strany pod volantem třeba k zapalování.

Motor, jízdní vlastnosti


Svižný, ale to je vše...

Takové detaily ale neřešme u dobře známého auta, které je ostatně druhé nejprodávanější na českém trhu, a raději se zaměřme pod kapotu. Tam se totiž usadil turbodmychadlem přeplňovaný benzinový agregát 1.4 TSI s 92 kW a rovnými 200 N.m. Takové parametry už dnes nikoho neohromí, zvlášť když byl tento motor nabízen i ve 110kW verzi, v případě Fabie je to ale jasně nejvýkonnější agregát v nabídce. Dosavadní vrchol v podobě nejsilnější 1.0 TSI překonává o 11 kW, točivý moment je pro oba motory shodný. Zajímavý je pak tím, že se prostřednictvím něj vrátil do nabídky Fabie čtyřválcový motor, jinak jsou k dispozici už jen tříválce. Zkrátka, doba je taková...














Škoda Fabia Edition R5 – srovnání s dalšími hatchbacky
Model Škoda Fabia Edition R5 Kia Rio Opel Corsa Seat Ibiza
Motor 1.4 TSI 1.0 T-GDI 1.4 Turbo 1.5 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1395 998 1364 1498
Válce/ventily 4/4 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 92/5000-6000 88/6300 110/5000 110/5000-5500
Točivý moment [N.m/min] 200/1400-4000 171/1500-4000 220/3000-4500 250/1500-3500
Převodovka 7DS 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 203 190 207 215
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,8 10,2 8,9 7,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,9 4,7 5,8 4,9
Základní cena [Kč] 474.900 349.980 340.900 410.900

A po zkušenostech s přímovstřikovou čtrnáctistovkou si až říkáme, jaká je škoda, že v nabídce Fabie není nastálo. Jasně, její síla neohromí ani na papíře a ani na silnici není nějak dech beroucí, rozpohybovat ale tento hatchback umí pěkně čiperně. Ještě kolem 160 km/h Fabia svižně akceleruje, až kolem 180 km/h se začíná projevovat, že tohle je na malý hatchback už moc.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy

Jak je u přeplňovaných agregátů zvykem, čtrnáctistovka se nejlépe cítí ve středních otáčkách, v nichž poskytuje konstantní tah bez výrazné výkonové špičky. Těsně nad volnoběhem se trápí, poměrně duní a nechce se jí moc do otáček, elán chytne až kolem nějakých 1600 otáček a má ho dost až k 5000, kdy už sílu začne postupně ztrácet. K omezovači tak už motor nemá cenu točit.

Trable s převodovkou

Pokud se to však rozhodnete udělat, vězte, že vás standardně dodávaná sedmistupňová převodovka DSG nenechá motor přetočit, jak už vidí, že jste moc vysoko, převod změní sama. Samotná změna kvaltu je u této dvouspojky se suchými spojkami opravdu hladká, ani při rozjezdech necuká, jak je u některých DSG zvykem.

Zato však ve výchozím režimu vždy kvůli spotřebě řadí ten nejvyšší možný kvalt, a tak ve městě mnohdy jedete nejen na pětku, ale občas dokonce i na šestku, což při snaze o nějaký mrštnější počin v hustém provozu kazí dojem z jinak svižného auta, převodovka totiž s podřazením váhá. Stačí ale přepnout na sportovní režim a vše je v pořádku, převodovka najednou funguje tak, jak bychom si představovali.

Řešením je i manuální režim, který by pro takový typ auta měl být ten nejlepší, jenže bohužel tomu tak není. Nejenže Fabii Edition R5 chybí páčky pod volantem (k dispozici nejsou ani za příplatek), ale navíc má volič mezi předními sedadly obrácenou logiku řazení, což znamená přeřazení dopředu a podřazení dozadu.

Proč tuto obrácenou logika tolik kritizujeme, si uvědomíte už při trochu svižnější jízdě. Při zpomalování před zatáčkou vás totiž brzdná síla tlačí dopředu, a tak se vám kvůli působící síle snáze podřazuje dopředu, než abyste překonávali síly a řadili směrem vzad. Jenže takovým krokem si u tohoto hatche leda tak přeřadíte o stupeň nahoru, a tak zjišťujete, že před každou zatáčkou najednou váháte, jak vlastně podřadíte... A přitom si budete zoufat, proč Fabia Edition R5 nemohla dostat manuální převodovku, nebo alespoň řadicí páčky pod volantem.

Obratná, ale ne sportovní

Může se to zdát jako nepatrný detail, jenže on dokáže pokazit dojem z jinak zajímavého auta. Fabia Edition R5 totiž dokazuje slušný základ výchozího auta a jezdí opravdu náramně!

Ve srovnání s „obyčejnými“ Fabiemi se přitom zase tolik nezměnilo. Podvozek je sice „sportovní,“ což v tomto případě znamená snížený o 15 mm, tlumiče ale zůstávají sériové. Vzadu pak najdeme kotoučové brzdy, standardně dodávané pro výkonnější agregáty.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy

Automobil tak parádně brzdí a také hbitě zatáčí. Tomu, jak známo, pomáhá elektronická náhražka uzávěrky diferenciálu, přibrzďující v oblouku vnitřní kolo. To na jednu stranu zajišťuje slušnou obratnost a skvěle potlačenou nedotáčivost, zároveň se ale stačí ostřeji projet na oblíbené zakroucené silnici a brzdy jsou cítit.

Při takových hrátkách přitom motor zůstává vcelku úsporný. Při dovádění na okreskách jsme se stále vešli do deseti litrů, zatímco na dálnici nepřekročíte osm. Dlouhodobý průměr pak činil 6,7 l/100 km.

Slušný je i podvozek, který ideálně kombinuje komfort se sportovností, zajišťuje tak dostatečné pohodlí a stále poskytuje dostatek jistoty za volantem. Kola jsou tak přilepená k asfaltu i na rozbitých silnicích, na nichž se od podvozku dočkáte jen jemného podupávání, naopak uskakování auto nezná. Také odhlučnění je dobré, na dálnici ale uslyšíte šumění od zrcátek.

A právě při běžné jízdě, když se zrovna nechcete cítit jako Honza Kopecký na tratích světové rallye, si uvědomíte, že Fabia Edition R5 vůbec není nějaký hot hatch, nebo alespoň warm hatch. Je to prostě Fabia s trochu silnějším motorem, která je ve výsledku sportovní vlastně jenom svým vzhledem a ne už tolik svým jízdním charakterem. Nejde ani třeba změnit nastavení auta do nějakého dynamického režimu a také zvuk je dost jalový, nějaký sportovnější tón by si tento hatchback jistě zasloužil.

Závěr


Závěr

Škoda Fabia ve verzi Edition R5 vznikla jakožto oslava nejúspěšnější závodního roku v historii mladoboleslavského výrobce, a tak bychom čekali, že se bude jednat o zajímavé sportovní náčiní. Na první pohled tomu tak opravdu je, protože kombinace bílé karoserie vypadá parádně a velice dynamicky.

Pak ale zjistíte, že přestože se jedná o nejvýkonnější Fabii v nabídce, výkon 92 kW není nijak závratný a ani celkový charakter hot hatchů, nebo snad alespoň warm hatchů nepřipomíná. Zkrátka je to jen takový svižnější hatchback, který si nehraje na nějaké ostré zboží, prostě spíše „Sportline“ než „RS“, což dokazují i takové nevinné detaily jako necharakterní zvuk, pohodlné pohupování karoserie nebo obrácená logika manuálního řazení dvouspojkové převodovky, která zde vadí už jen kvůli chybějícím řadicím páčkám pod volantem. Celkově se tak dá říct, že autu sedí hlavně pohodová jízda než krouhání oblíbených silniček.

To však neznamená, že by Fabia Edition R5 byla špatným automobilem. O parádním vzhledu byla už řeč, potěší i jízdní vlastnosti nebo poskytovaný komfort, tohle auto není kamenné, ale naprosto pohodlné. A vlastně i ten motor stačí pro svižné svezení.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy

Jen zkrátka Škoda Fabia Edition R5 nenaplňuje očekávání, která jsme do ní vkládali s ohledem na důvod jejího vzniku. A tak ji berte hlavně jako stylovou zajímavůstku, která se v budoucnu kvůli omezené produkci může stát sběratelsky zajímavým zbožím. A taky důkazem, že Fabii by vrcholná verze RS náramně slušela... Jestli vás nabídka zaujala, máte ještě možnosti si Fabii Edition R5 pořídit, z 300 kusů určených pro český trh jich je volných ještě 160.






Nejlevnější verze modelu 243.900 Kč (1.0 MPI/44 kW Active)
Základ s testovaným motorem 474.900 Kč (1.4 TSI/92 kW DSG Edition R5)
Testovaný vůz bez příplatků 474.900 Kč (1.4 TSI/92 kW DSG Edition R5)
Testovaný vůz s výbavou 474.900 Kč (1.4 TSI/92 kW DSG Edition R5)

Plusy

  • Stylový vzhled
  • Pohodlný podvozek
  • Hladce řadicí převodovka
  • Jízdní vlastnosti
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Obrácená logika řazení
  • Není moc sportovní
  • Vysoká pořizovací cena

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (104)
Škoda Fabia Edition R5
Cena základní sestavy 474 990 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, světelný a dešťový senzor, 17palcová kola z lehkých slitin, černě lakovaná střecha, polepy R5, zadní spoiler v barvě karoserie, přední mlhovky, diody denního svícení, sportovní podvozek, zadní kotoučové brzdy, sada na opravu pneumatik, sportovní multifunkční volant, interiér kombinující alcantaru a látku, automatická klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, vyhřívání předních sedadel, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, bezklíčové odemykání, multimediální systém Amundsen s navigací, zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, adaptivní tempomat. Kč
Cena testované sestavy 474 900 Kč
Výbava testované sestavy Zelená kola (bez příplatku) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.2 / 4.9
Emise CO2: 115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l): 450
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1182 / 530
Rozměr pneu: 215/40 R17
Škoda Fabia Edition R5
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3992
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Emel
1. 5. 2018 21:00
Re: Ktorý retard vymyslel tie sedačky?
Tak záleží, jestli ti ten základ sedne nebo ne, mně třeba ty integrované u škodováckých RS docela sedí tak jak jsou... ale mám "konfekční" postavu. Jinak šikovné polohování měl Renault, takové ty rozevírací s kloubem nahoře.
Avatar - Emel
1. 5. 2018 20:58
Re: Zase
A vzpomínáš třeba na Citroen C4 v edici Sebastiena Loeba?
[odkaz]
Avatar - Blue Sun
30. 4. 2018 09:44
Re: Zase
Někde jinde jsem četl, že tebou popsané kombinace se tam nevejdou, protože Fabia má platformu nějak upravenou. To platilo, mimo jiné, i pro ten manuál.
Avatar - Verny_2013
29. 4. 2018 23:41
Re: Ktorý retard vymyslel tie sedačky?
Já jsem taky zvyklý na podélně polohovatelné opěrky - Octavia 1, Golf 4, Leon 1, Současná generace Golfů, Škodovek ani Seatů tuhle příjemnou "banalitu" bohužel potratila nebo rozpustila někde při snižování nákladů. Přitom to není tak složité, když se dobře a pohodlně uvelebíš v autě tak mu potom ve výsledku i lecos odpustíš.
Avatar - Beefcake
29. 4. 2018 23:14
Re: Zase
Nieco taketo som mal na mysli a nie je to len o motore.
A nejak kanibalizacia inych modelov by nehrozila, na to je to prilis limitovane poctom.