Škoda Octavia 1,2 TSI – Malé velké benzinové srdce

Škoda Octavia 1,2 TSI – Malé velké benzinové srdce

 
 

Motor 1,2 TSI představuje malou revoluci v nabídce pohonných jednotek nejen u Škody, ale v podstatě v celé skupině VW. Přeplňovaný čtyřválec si začátkem letošního roku našel cestu i pod kapotu Octavie. Ta s ním exceluje.

Vlastně by nás to už vůbec nemělo překvapovat. Když může mít 4,8 m dlouhý Superb pod kapotou titěrný motor 1,4 TSI, proč by 4,5 m dlouhá Octavia nemohla vystačit s o něco menším 1,2 TSI? Těch překvapení ale s motorem 1,2 TSI zažijete zpočátku mnoho a hned na úvod dodáváme, že jsou téměř všechna pozitivní.

Čtyři válce a jedno turbo

Zdvihový objem 1,2 ještě před rokem u Škody znamenal, že budete mít co do činění se tříválcem 1,2 HTP. Nový motor nepatrně menšího objemu však s základní jednotkou Fabií nemá mnoho společného.

Za označením 1,2 TSI se ukrývá čtyřválcový agregát s objemem 1197 cm3, ze kterého dává největší výkon 77 kW (105 k) při 5000 min-1. Maximální točivý moment 175 Nm je dostupný od 1550 do 4100 min-1.

obrázek [555 x 338]  

Základním stavebním prvkem dvanáctistovky je motor 1,4 TSI, oproti kterému je nová pohonná jednotka o 24,5 kg lehčí, když váží jen 89,5 kg. Dvanáctistovka vedle nízké hmotnosti vyniká i kompaktními rozměry a v motorovém prostoru Octavie se doslova ztrácí.

Blok válců i hlava motoru 1,2 TSI jsou vyráběny tlakovým litím z hliníkové slitiny a stejně jako u motoru 1,4 TSI je jeho konstrukce provedena jako tzv. „open-deck“. To znamená, že mezi vnitřní stěnou bloku válců a tělesem válců nejsou přepážky v oblasti hlavové příruby bloku. Jen osm ventilů, dva na každý válec, ovládá jeden vačkový hřídel. Toto řešení pozitivně ovlivňuje třecí ztráty v motoru. Handicap menších průtočných průřezů pouze dvou ventilů (sací ventil má průměr 35,5 mm a výfukový 30 mm) dokáže vyvážit přímé vstřikování paliva a především přeplňování výfukovým turbodmychadlem.

V reálném světě

Po nastartování motoru 1,2 TSI v interiéru Octavie panuje ticho a pouze ručička otáčkoměru díky své poloze na hodnotě 800 min-1 informuje řidiče o tom, že pohonná jednotka skutečně běží. Za odhlučnění motoru mladoboleslavským tleská celá redakce Auto.cz. Kultivovaný projev ovšem provází posádku Octavie v celém spektru otáček.

obrázek [555 x 368]  

Díky tomu, že točivý moment 175 Nm je dostupný od 1550 do 4100 min-1 není potřeba malý motor hnát do vysokých otáček. V praxi to znamená, že 1,2 TSI v nízkých a středních rychlostech plynule a ochotně zrychluje. I při plném obsazení interiéru a totálním zaplnění zavazadlového prostoru kufry cestujících se dá s dvanáctistovkou cestovat poměrně svižným tempem.

Dech dochází Octavii na dálnici daleko za hranicí povolenou na českém území. Skutečný problém i v našich zeměpisných šířkách zaznamenáte pouze na táhlých dálničních stoupáních nebo ve velmi kopcovitém terénu, kdy je motoru výraznou oporou šestistupňová manuální převodovka, která pomůže zakrýt nedostatky malého objemu. V místech, kde stejný vůz s atmosférickým motorem o objemu 1,8 nebo 2,0 litru jede stále na nejvyšší rychlostní stupeň, musí řidič vozu s motorem 1,2 TSI podřazovat o jeden nebo dva stupně dolů.

Dynamika Octavie 1,2 TSI je na dobré úrovni, ale nebude tady něco za něco? Automobilka sice hrdě hlásá, že toto provedení představuje nejúspornější benzinovou motorizaci Octavie, ale jak to vypadá ve skutečném světě?

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h pracuje přeplňovaná dvanáctistovka se 2200 min-1 a palubní počítač udává průměrnou spotřebu velmi sympatických 5,1 litru na 100 km. V rychlosti 130 km/h je ručička otáčkoměru u hodnoty odpovídající 2800 min-1 a displej v přístrojovém štítu nám po několika desítkách kilometrů ukázal průměrnou spotřebu skvělých 6,4 l/100 km.

obrázek [555 x 397]  

Během testu jsme Octavii obsazenou většinou tříčlennou posádkou vyzkoušeli na českých dálnicích, silnicích i ve městech a průměrná spotřeba se podle palubního počítače ustálila na hodnotě 5,9 litru benzinu na 100 km.

Závěr

Škoda Octavia 1,2 TSI v testované výbavě Ambiente představuje dobře vybavený rodinný automobil nižší střední třídy. V cenovém souboji s konkurenčními atmosférickými šestnáctistovkami sice nemá příliš mnoho šancí na vítězství, ale to bude pravděpodobně její jediná a zřejmě jen dočasná prohra.

Za necelých 400 tisíc korun dostanete mladoboleslavskou klasiku s kvalitním dílenským zpracováním, dobrými jízdními vlastnostmi, prostorným interiérem a extrémně objemným zavazadlovým prostorem.

Přeplňovaná dvanáctistovka se šestistupňovou převodovkou v Octavii perfektně naplňuje představu o ideálním voze pro typické české rodiny. Spojuje kultivovaný projev, schopnost svižné akcelerace a dostatečný maximální výkon s provozní hospodárností.

obrázek [555 x 297]  

První cena vozu352.900,- Kč (Octavia Classic, 1,4 MPI, 59 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací393.900,- Kč (Octavia Classic, 1,2 TSI, 77 kW)
Základní cena testovaného vozu449.900,- Kč (Octavia Ambiente, 1,2 TSI, 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků564.600,- Kč (Octavia Ambiente, 1,2 TSI, 77 kW)

Plusy

  • Schopnost motoru svižně akcelerovat z nízkých otáček
  • Mimořádně kultivovaný projev motoru
  • Šestistupňová převodovka s přesnou kulisou
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • Poloha řidiče za volantem
  • Objemný zavazadlový prostor
  • ESP a 6 airbagů v základní výbavě
  • Pocit jízdy s vozem o půl třídy větším

Minusy

  • Spotřeba paliva závislá na stylu jízdy
  • Tužší odpružení, horší jízdní komfort s nezatíženým vozem
  • Vyšší práh zavazadlového prostoru
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1,2 TSI

Cena v základní výbavě: 449 900 Kč Cena v testované výbavě: 564 600 Kč

Základní výbava:ESP včetně ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA + DSR + ESBS, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, deaktivace airbagu spolujezdce, tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy s přitahovači, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem Isofix na zadních sedadlech, přední opěrky hlavy WOKS, tři hlavové opěrky vzadu, výškově nastavitelné, projektorové halogenové světlomety, zvuková signalizace nevypnutých světel, přední mlhové světlomety, Day light, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, bezpečnostní světla na výplních předních dveří, dvoutónová houkačka, přerušení přívodu paliva při nárazu, imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu, climatic – klimatizace s automatickou regulací a kombifiltrem, rádio Blues (1 DIN) s CD, MP3, MFA (přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem), elektromechanický posilovač řízení, čtyřramenný volant (nastavitelný ve dvou osách), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence), stropní lampička vpředu, dvě čtecí lampičky vpředu (pro řidiče a spolujezdce) a čtecí světla vzadu, make-up zrcátka ve slunečních clonách, nekuřácký paket, držák na parkovací lístky, čtyři sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed – uzavřená, odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, chlazená), odkládací schránky s držáky 1l lahví ve výplních předních dveří, výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, středová konzola se zásuvkou 12V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, zadní sedadlo, dělené sklopné (v poměru 60/40), osvětlení a upínací oka v zavazadlovém prostoru, obložení nákladové hrany, síťový program, zadní odkládací plato, tónovaná skla, vyhřívané zadní sklo, boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, nárazníky lakované v barvě vozu, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, ochranné boční lišty dveří lakované v barvě vozu, dekorační lišty Ambiente, sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku vozu a klíče na kola), kola ocelová 6J×15" s velkoplošnými kryty kol Gaspra

Výbava testovaného vozu:Tempomat (+ 11.100,- Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vzadu (+9.100,- Kč), zadní stěrač Aero s ostřikovačem (+2.700,- Kč), Elektrické ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou (+5.000,- Kč), SunSafeGlass pro limuzínu s elektrickým ovládáním oken vpředu a vzadu (23.200,- Kč), rádio Swing (2 DIN) s CD, MP3 (+3.200,- Kč), čtyřramenný kožený volant a malý kožený paket (+6.600,- Kč), Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou (+5.000,- Kč), vyhřívání předních sedadel (+6.000,- Kč), vkládané tkané koberce (+1.300,- Kč), metalický lak (+11.600,- Kč), tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí (+12.000,- Kč), rezervní kolo ocelové (plnohodnotné), zvedák vozu, klíč na kola, bez sady na opravu pneumatik (+1.200,- Kč), kola z lehké slitiny Crateris 6,5J×16"s pneumatikami 205/55 R16 (+16.700,- Kč)

Komentář Jiřího Schwarze: Evropská dezintegrace. Co k tomu mohou říct Češi a Slováci? Komentář Jiřího Schwarze: Evropská dezintegrace. Co k tomu mohou říct Češi a Slováci?

Po britském referendu je bouřlivý průběh plebiscitu v…

Rakouský prezident pověřil lidovce Kurze sestavením nové vlády Rakouský prezident pověřil lidovce Kurze sestavením nové vlády

Rakouský prezident Alexander Van der Bellen dnes pověřil…

Hlavní hrozbou pro příliv investic je povolební pat a volba extremistů Hlavní hrozbou pro příliv investic je povolební pat a volba extremistů

Spíše než konkrétní tvář volebního vítěze bude…

Lídři EU dali zelenou přípravě druhé fázi jednání o brexitu Lídři EU dali zelenou přípravě druhé fázi jednání o brexitu

Prezidenti a premiéři 27 zemí Evropské unie dnes…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1,2 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1550 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.9 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1350
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1270 / 600
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 920 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia 1,2 TSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 






 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Jágrova Kopřivová vysvětlila záhadný zlatý kroužek! Je to snubní prsten?

Jágrova Kopřivová vysvětlila záhadný zlatý kroužek!…

Zatímco někteří předpovídají páru Jaromír Jágr (45) a Veronika Kopřivová (26) brzký rozchod, jiní zase doufají,…

Nový rudý pruh na silnici v Ďáblicích: Proč ho sem radnice umístila?

Nový rudý pruh na silnici v Ďáblicích: Proč ho sem…

Barevný pruh na silnici v Žernosecké ulici na území Prahy 8 má hned několik vlastností. Všechny ale mají…

 

iSport.cz

Jágr nahrával, Calgary bez výhry. Pastrňák předvedl úžasné sólo

Jágr nahrával, Calgary bez výhry. Pastrňák předvedl…

SOUHRN | Útočník Jaromír Jágr si v elitním útoku Calgary připsal asistenci a bodoval podruhé řadě, prohře Flames…

Slávistický balet: ťuk, ťuk, gól! Trefu na Villarrealu ocenil Berger i Kuka

Slávistický balet: ťuk, ťuk, gól! Trefu na…

Nejkrásnější gól Slavie v této sezoně? Po remíze 2:2 v Evropské lize na Villarrealu je tu žhavý favorit. Trefa,…

 

Reflex.cz

Česko dostane evropskou dotaci na to, aby se celé proměnilo v dopravní muzeum

Česko dostane evropskou dotaci na to, aby se celé…

Zapomeňte na nové dálnice, nebo vysokorychlostní železnici. Je to moc drahé a peníze náš stát potřebuje jinde -…

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…