Škoda Superb 2,0 TDI DSG 4x4 – Dva pedály bez prokluzu

Škoda Superb 2,0 TDI DSG 4x4 – Dva pedály bez prokluzu

 
 

Kombinace zkratek TDI, DSG a 4x4 byla dosud u Škody tabu. Teď už není.

Škoda nabízí limuzínu střední třídy, se solidním turbodieselem, pohonem všech kol a nyní čerstvě i s dvouspojkovým automatem. Stačí to na vklínění mezi prémiové konkurenty?

Kombinace oblíbeného dvoulitrového turbodieselu, pohonu všech kol a automatické převodovky byla ještě donedávna u Superbu tabu. Jistě ne malá skupina zájemců tak byla odkázána na nejbližší konkurenci – tedy Volkswagen Passat, či Opel Insignia.

Na konci roku 2010 ale i toto omezení padlo a aktuálně je dvouspojkový automat s pohonem obou náprav v nabídce pro turbodiesely s výkonem 103 i 125 kW. Cestu na ženevský autosalon jsme absolvovali se slabší variantou a kromě vyšší ceny jsme výrazná negativa téměř nenašli. Ale popořadě…

Důvody pro motor

obrázek [300 x 221] Velmi moderní naftový čtyřválec se vstřikováním common rail patří v rámci koncernu k nejuniverzálnějším motorům – s výrazně utlumeným hlukem oproti předchůdci a nízkou spotřebou jej automobilky logicky cpou do jakéhokoli modelu, kam se vejde.

Zkratka 2,0 TDI (103 kW) byla ovšem také synonymem hlubokého dunění mezi 2000-3000 otáčkami, které se v menší míře objevuje i v aktuální verzi. Superb se ale snaží, například použitím hned dvou vyvažovacích hřídelů a lepším uložením motoru v karoserii.

V praxi jsme žádné z potenciálních negativ nezaznamenali v míře vyšší než konkurenceschopné. Zásadní je především kultivovanost chodu a plynulost nástupu od 2000 min-1, také hlučnost i při studených startech nepřerůstá týravou hranici.

Pokud ale někdo hledá jemnost chodu, musí se stále ještě podívat do nabídky PSA nebo Renaultu.

Důvody pro 4x4

Specifikem naftových motorů je náhle rostoucí točivý moment už od nízkých otáček. Při rozjezdech je tak znát náchylnost k prokluzu spojky nebo předních kol, která často nedokáží přenést veškerý výkon na akceleraci. Vyplatí se tedy investice 60 tisíc korun, která do Superbu přináší připojitelný pohon zadních kol prostřednictvím spojky Haldex?

Kouzelné slovo na šest písmem má ve své čtvrté generaci úplně jiné vlastnosti než koncem devadesátých let, kdy se tento švédský vynález objevil poprvé. Majitelé prvních Octavií 4x4 si jistě pamatují, že tehdejší systém připojil pohon zadní nápravy jen při skutečném prokluzu kol vpředu a do ještě při jízdě vpřed. Pokud jste tedy potřebovali vycouvat po zasněžené cestě, řídili jste v podstatě předokolku i přes lesklé označení 4x4 na zádi.

obrázek [300 x 249] Aktuální provedení nespíná zadní pohon jen při prokluzu kol, ale elektronika předvídá situace dopředu a například při rozjezdu a brzdění přítlak mezinápravové spojky aktivně řídí. Jinými slovy – rozjezd i při sebebrutálnějším tlaku na plynový pedál znamená rozjezd všemi koly v záběru, bez čekání na prokluz.

Na klikatých švýcarských silnicích jsme si ověřili, že pohon zadních kol je i nástrojem aktivní bezpečnosti. Když totiž v rychle projížděných zatáčkách hrozí ztráta trakce, je klasickému zásahu ESP předřazeno připojení zadní nápravy – a právě to vůz i bez vědomí řidiče udržuje stabilní v daleko meznějších situacích než u dvoukolky.

Naopak při brzdění vazba předních a zadních kol rychle mizí a vliv pohonu všech kol je minimální. To vše přitom platí na jakémkoli povrchu, tedy i na zcela suché kvalitní vozovce. Spolu s klesající adhezí za deště či na sněhu se výhody pohonu všech kol pochopitelně ještě násobí.

Důvody pro automat

Dvouspojková šestistupňová automatická převodovka DSG je jedinou alternativou manuálnímu ústrojí, klasické automaty s hydrodynamickým měničem už koncern Volkswagen nemá u osobních vozů v nabídce.

Možnou počáteční nedůvěru ale zařízení prolamuje rychle – i při rychlých rozjezdech pod plnou zátěží spolu obě spojky spolupracují vzorně a točivý moment si předávají naprosto plynule. Řidič si tak musí zvykat jen na trhavý pohyb ručičky otáčkoměru a také na pocitově méně efektní provoz. Motor prostě jednoznačně reaguje na pokyny plynového pedálu a zrychlování probíhá bez pocitu prokluzu a trápení jakékoli součásti vozu.

obrázek [300 x 272] Ani za jízdy se na charakteristice řazení nic nemění. Změna stupňů probíhá rychle, v optimální okamžik a bez jakéhokoli hluku. Motor, jehož maximum točivého momentu 320 Nm je využitelné mezi 1750-2500 otáčkami je tak schopen odvádět dobrou práci za minimální mzdu.

Během 2500 kilometrů ujetých z 90 % po dálnicích se spotřeba ustálila na 6,2 l/100 km, což je na 1.6 tunový sedan s pohonem všech kol velmi dobré číslo. Pro zajímavost, dálniční limit 130 km/h znamená 2700 min-1 na otáčkoměru a spotřebu 6,6 l/100 km.

Vyplatí se kombinace?

Pakliže se v hledáčku kupce objeví Superb s turbodieselovým motorem, měl by na seznamu příplatkové výbavy figurovat pohon všech kol téměř automaticky s motorizací o výkonu 125 kW, ale ani se slabším provedením není proč váhat. Investice 60 tisíc se v tomto případě jednoznačně vyplatí už proto, že nejde jen o zimního pomocníka, ale o významný příspěvek k aktivní bezpečnosti.

Kombinace pohonu všech kol s automatem je rovněž hodná doporučení, i když zde jde především o komfort provozu. Příplatek 73 tisíc za šestistupňovou dvouspojkovou převodovku je ke zvážení, větší rizika než potenciální náročnost na servis ale toto řešení nepředstavuje. Po dvoutýdenní zkušenosti můžeme také tvrdit, že zvolená kombinace nezvyšuje nijak významně ani spotřebu vozu.

Sr.test Škoda Superb 3,6 FSI 4x4 vs. VW Passat CC 3,6 FSI 4Motion

Škoda Superb 4x4: S Haldexem 4. generace za polárním kruhem

Jake.auto.cz: Škoda Superb 3T – Přehled testů a článků o Superbu

obrázek [600 x 287]

Plusy:

  • Úsporný motor
  • Kvalitní interiér
  • Prostorný zavazadelník
  • Výtečně reagující pohon zadních kol
  • Rychle a přesně řadící automat

Mínusy:

  • Hlučnější motor
  • Cena základních verzí i přípatků
První cena vozu574.900,- (1.4 TSI 92 kW Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací629.900,- (2.0 TDI DPF 103 kW Comfort)
Základní cena testovaného vozu899.900,- (2.0 TDI DPF 103 kW DSG 4x4 Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.069.400,- (2.0 TDI DPF 103 kW DSG 4x4 Elegance)
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Superb 2,0 TDI DSG 4x4

Cena v základní výbavě: 899 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 069 400 Kč

Základní výbava:ESP včetně ABS + MSR + ASR + EDS + HBA, kontrola tlaku v pneumatikách, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče, deaktivace airbagu spolujezdce, přední mlhové světlomety, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, Maxi DOT, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), Climatronic – dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací, s pachovým filtrem s automatickou cirkulací, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, s integrovanými bočními ukazateli, el. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou, Light Assistant (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, Day Light), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, zadní loketní opěra s možností vytvoření průchozího otvoru do zavazadlového prostoru, bi-xenonové světlomety s funkcí AFS (Adaptive Frontlight System), výsuvné integrované ostřikovače světlometů, dešťový senzor, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, Malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadicí páky, madlo ruční brzdy), tempomat, vnější zpětná zrcátka s automatickým sklápěním po uzamčení vozu a s osvětlením nástupního prostoru Boarding Spots, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, kola z lehké slitiny Venus 7,0J x 17" – 4 ks, pneumatiky 225/45 R17, síťový program, stínicí rolo na zadní sklo, mechanické, volant čtyřramenný multifunkční pro ovládání rádia (nastavitelný ve dvou osách), vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, rádio Bolero – 2 DIN s integ. CD měničem (6 CD), MP3, signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu, vyhřívání předních a zadních sedadel.

Výbava testovaného vozu:CD měnič (6.000,- Kč), el. ovládáné okno se solárními články (26.200,- Kč), nezávislé topaní a výsuvné ostřikovače světlometů (23.300,-), parkovací asistent (+14.100,-Kč), navigační systém Columbus (+23.000,-Kč), metalický lak (+15.200,-Kč), interiér Emory Alcantara (+50.400,-Kč), mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (+5.000,-Kč), aj.

Češi našli náhradu za zdražující máslo, houfně začali skupovat margarín Češi našli náhradu za zdražující máslo, houfně začali skupovat margarín

Češi začali v posledních týdnech více kupovat margaríny z…

Česká národní banka zvýší úrokové sazby spíše v listopadu, tuší analytici Česká národní banka zvýší úrokové sazby spíše v listopadu, tuší analytici

Bankovní rada ČNB na středečním zasedání spíše ponechá…

Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující? Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující?

Regionální spoje železniční dotované dopravy provozují…

Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici

Osmdesátiletý herec Jan Tříska je po zranění ve vážném…

 
Technické údaje
Motor Škoda Superb 2,0 TDI DSG 4x4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1670
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 638
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4838
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Superb 2,0 TDI DSG 4x4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,39
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Superb 2,0 TDI DSG 4x4 – Dva pedály…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 






 
Řidič projel na červenou a málem srazil dívku. Karma mu to okamžitě vrátila

Řidič projel na červenou a málem srazil dívku. Karma mu to okamžitě vrátila

Dnes 15:18

Palubní záběry z jihozápadu Ruska ukazují, jak nebezpečné může být nerespektování dopravních předpisů. Naštěstí se vše obešlo bez vážných zranění.




Blesk.cz

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

Jan Tříska (80) v kritickém stavu: Co mu vzkazují kolegové?

Jan Tříska (80) v kritickém stavu: Co mu vzkazují kolegové?

Záhadný pád či skok herce Jana Třísky (80) z Karlova mostu šokuje i jeho kolegy! Oblíbenému kamarádovi, který…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…